Scielo RSS <![CDATA[Dynamis]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0211-953620160001&lang=es vol. 36 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Colecciones anatómicas y regímenes de exhibición</b>: <b>una introducción</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Modelando ciencia</b>: <b>la ceroplástica de Ignacio Lacaba en el Colegio de Cirugía de San Carlos de Madrid</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El uso de la ceroplástica como medio de divulgación científica tuvo en la didáctica anatómica del siglo XVIII una enorme difusión. Llegó a trascender las fronteras de una ciencia que impregnaba de conocimiento científico la expresión artística de la belleza a través de la que se manifestaba. Bajo estas premisas se creó en el Real Colegio de Cirugía de San Carlos de Madrid la colección de modelos anatómicos, de la que es custodio el actual Museo de Anatomía Javier Puerta de la Facultad de Medicina de la Universidad Complutense de Madrid. La colección se inició en 1786 con Ignacio Lacaba, primer disector del colegio de cirugía madrileño, cuya sensibilidad artística y profundo conocimiento de la anatomía contribuyó y facilitó la armonización entre la labor de los ceroescultores y el lenguaje y expresión anatómica.<hr/>Models made of wax had enormous diffusion in the anatomical teaching of the 18th century. It transcended the borders of a science that impregnated with scientific knowledge the artistic expression of beauty. Based on this premise, the San Carlos Royal College of Surgery created in Madrid a large collection of anatomical models, which is currently maintained by the Javier Puerta Anatomy Museum in the School of Medicine at Madrid Complutense University. The collection began in 1786 with Ignacio Lacaba, the first dissector of the Surgery College of Madrid, whose artistic sensibility and deep knowledge of anatomy contributed and facilitated harmonization between the work of the wax sculptors and language and anatomical expression. <![CDATA[<b>The spatial rhetoric of Gustav Zeiller's popular anatomical museum</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es This article focuses on the public experience of science by studying the exhibition practice of a small popular anatomy museum. The owner, Gustav Zeiller, a little-known German model maker and entrepreneur, opened his private collection in Dresden in 1888 with the aim of providing experts and laymen alike with a scientific education on bodily matters and health care. The spatial configuration of his museum environment turned the wax models into didactic instruments. Relying on the possible connexion between material culture studies and history of the emotions, this article highlights how Zeiller choreographed the encounter between the museum objects and its visitors. I argue that the spatial set up of his museum objects entailed rhetorical choices that did not simply address the social utility of his museum. Moreover, it fulfilled the aim of modifying the emotional disposition of his intended spectatorship. I hope to show that studying the emotional responses toward artefacts can offer a fruitful approach to examine the public experience of medicine. <![CDATA[<b>Divinos cadáveres</b>: <b>género, discurso médico y colecciones anatómicas en la leyenda de Pedro González de Velasco</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo examina la imbricación entre el personaje público del anatomista Pedro González de Velasco (1815-1882), célebre por su extensa colección anatómica y por fundar el Museo de Antropología de Madrid en 1875, y la leyenda popular que relata la muerte, embalsamado y posterior exhumación de su hija Concepción. La imagen del médico entregado a la patria se imbrica con otra como la del científico loco, y la biografía entra en el ámbito de la leyenda urbana. Más allá de la mera anécdota, este trabajo mostrará cómo las metáforas estéticas asociadas al cadáver femenino y la feminidad artificial penetran en el imaginario cultural, mostrando la cercanía entre el discurso médico y la esfera de la representación literaria y artística.<hr/>This paper examines the relationship between the public image of Pedro González de Velasco (1815-1882), famous for his anatomical collections and his Anthropological Museum, founded in 1875 in Madrid, and the popular legend related to the death, embalming and exhumation of his daughter Concepción. The doctor who is committed to the nation becomes a mad scientist, and his official biography is transformed into an urban legend. Beyond the merely anecdotal, I show how the aesthetics associated with female corpses and artificial women organize cultural imaginaries, bringing together medical discourses and literary and artistic representations. <![CDATA[<b>Pathological anatomy and self-portraiture</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Why should an artist look to anatomical or pathological specimens as a reservoir of images with which to facilitate an articulation of his or her own artistic or personal identity? This is the starting point of a reflection on the disappearance of the artist and its transformation into a passive object. As a result, it is also a reflection into the blurring lines between subject and object. On the grounds of the work elaborated by the artist Lisa Temple-Cox and the critical look and comments made by the observer Harcourt, this paper is a first-hand attempt to understand the configuration of the self and the influence of the artistic intervention in the generation and representation of anatomical knowledge, resulting in an exploration into the intertwined processes that create both historical subjects and historical objects. <![CDATA[<b>Los peritajes médicos en la Valencia bajomedieval</b>: <b>los casos de envenenamiento</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es En las últimas décadas del siglo XIII, en pleno proceso de configuración del nuevo Reino de Valencia y de su medicalización, se vislumbró por parte de las autoridades y de los ciudadanos el papel que podían desarrollar los médicos para esclarecer muertes violentas. Fue el problema del posible envenenamiento de un individuo la primera circunstancia que obligó a los jueces a recurrir a los médicos, pues éstos podían con su conocimiento experto contribuir a dilucidar la verdad. Por eso se les pidió incluso el uso de la disección post mortem, si era necesario. En realidad, los médicos fueron conscientes de sus limitaciones en este campo y de que debían actuar con cautela.<hr/>During the last decades of the 13th century, in the midst of the shaping and medicalization of the new Kingdom of Valencia, the authorities and citizens envisaged the role that physicians could have in clarifying violent deaths. The first circumstance that compelled judges to resort to physicians was the possible poisoning of an individual, given that they could contribute to elucidating the truth with their expert knowledge. They were even requested to use post-mortem dissection if necessary for this purpose. In reality, physicians were conscious of their limitations in this field and the need for them to act with caution. <![CDATA[<b>Barberos, charlatanes y enfermos</b>: <b>la pluralidad médica de la España barroca percibida por el pícaro Estebanillo González</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Para conocer las enfermedades y su tratamiento médico desde la perspectiva del enfermo en la sociedad española del Barroco, la literatura de creación, en particular la novela picaresca, es una valiosa fuente que nos ofrece una representación de las ideas sobre la medicina y la enfermedad difundidas entre la población y difícilmente accesibles desde otras fuentes. Vida y hechos de Estebanillo González (1646), en tanto que relato narrado en primera persona, permite conocer tres aspectos diferentes del mundo médico en Europa durante la Guerra de los Treinta Años: Estebanillo ejerce diversos oficios médicos, comparece en la narración como paciente y comenta prácticas relacionadas con la salud y la enfermedad, proporcionando material de gran utilidad para analizar cómo se representan los diferentes ámbitos de la medicina en esta obra literaria.<hr/>In order to know about diseases and their medical treatment from the perspective of the patient in Baroque Spanish society, creative literature, especially the picaresque novel, is a valuable source that offers a representation of ideas on medicine and disease that were widespread among the population and difficult to access from other sources. The first-person narrative in the Vida y hechos de Estebanillo González (1646) offers knowledge on three different aspects of the medical world in Europe during the Thirty Years' War: Estebanillo practises various medical professions, appears in the story as a patient and comments on health practices and disease, providing highly useful material to analyze how different fields of medicine are represented in this literary work. <![CDATA[<b>Alumnas en el internado de los hospitales de París (1871-1910)</b>: <b>procesos de exclusión e inclusión</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se abordan los mecanismos de exclusión explícitos e implícitos que limitaron el acceso de las mujeres al internado de los hospitales de París en las últimas décadas del siglo XIX, a través del examen de la documentación generada en el proceso de admisión y de textos de médicas partidarias del ingreso. Ante las solicitudes de las alumnas de medicina para acceder a las pruebas de ingreso, el Conseil de Surveillance de l'Assistance Publique retrasó durante unos años la entrada de las jóvenes hasta que finalmente permitió su inscripción. Pero la inclusión en la institución no significó una integración debido a las múltiples dimensiones de los mecanismos de exclusión.<hr/>This study addresses the explicit and implicit exclusion mechanisms that limited the access of women to internships in Paris hospitals during the last decades of the 19th century through examination of the documentation generated in the admission process and the texts of female physicians who supported their access. In response to the applications of female medical students to register for the admission tests, the Conseil de Surveillance de l’Assistance Publique delayed their entry for some years until their registration was finally permitted. However, their inclusion in the institution did not produce integration because of the multiple dimensions of the exclusion mechanism. <![CDATA[<b>El "rejuvenecimiento" y los inicios de la endocrinología chilena en la década de 1920</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El rejuvenecimiento fue un capítulo de la máxima importancia en el desarrollo de la endocrinología a nivel mundial en la década de 1920. Este trabajo explora la recepción de estas técnicas en Chile. Desde finales del siglo XIX, la Revista Médica de Chile incorporó referencias a los experimentos con preparados de glándulas endocrinas que se estaban realizando en Europa en aquel momento. A partir de 1920 se inició una apropiación en Chile de los experimentos del austríaco Eugen Steinach, con figuras destacadas como el profesor italiano Juan Noé Crevani y el joven estudiante chileno Ottmar Wilhelm. Entre 1922 y 1924, Wilhelm desarrolló una serie de experimentos en los cuerpos de perros, toros, cerdos, ratas y pacientes de la Junta de Beneficencia, a través de la llamada operación Steinach, que consistía en la sección del canal eferente de uno de los testículos. La política de patronazgo científico del profesor Noé y la estrategia de sucesión en el campo de Wilhelm, llevaron a este último a ocupar una cátedra en la naciente Escuela de Medicina de la Universidad de Concepción, a la edad de 25 años. Desde esa posición, la figura de Wilhelm fue fundamental en el desarrollo de una línea de investigación endocrinológica que logró posicionar a la Universidad de Concepción como un polo de desarrollo científico, fortalecido con la llegada de otro discípulo de Steinach a Chile, el profesor letón Alejandro Lipschütz.<hr/>Rejuvenation was a chapter of critical importance for the worldwide development of endocrinology in the 1920s. This work explores the acceptance of these techniques in Chile. Starting in the late 19th century, the Chilean Medical Journal (Revista Médica de Chile) incorporated references to experiments with endocrine gland preparations that were being conducted in Europe at the time. An appropriation of the experiments by the Austrian Eugen Steinach began in 1920, with prominent figures such as the Italian professor Juan Noe Crevani and the young Chilean student Ottmar Wilhelm. Between 1922 and 1924, Wilhelm developed a series of experiments on dogs, bulls, pigs, rats and Welfare Board patients through the so-called Steinach operation, which consisted of the sectioning of the efferent channel in one of the testicles. Professor Noe’s scientific patronage policy and Wilhelm’s strategy of succession in the field led the latter to hold a chair in the new School of Medicine of Universidad de Concepción at the age of 25. From this position, the figure of Wilhelm was fundamental for the development of a line of endocrinological research that was able to position Universidad de Concepción as a scientific development centre, which was strengthened by the arrival of another disciple of Steinach in Chile, the Latvian professor Alejandro Lipschütz. <![CDATA[<b>Más piedad que improperios</b>: <b>un informe pericial del Dr. Egas Moniz sobre homosexualidad</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es A principios del siglo XX, Egas Moniz, insigne neurólogo y Premio Nobel portugués, emitió un informe pericial sobre homosexualidad para un caso de anulación matrimonial que constituye un material de gran valor como ejemplo de aplicación efectiva del conocimiento sexológico disponible en la época. En este mismo periodo la flamante legislación republicana estableció la anulación del matrimonio contemplando causas de carácter médico y se tipificaron penalmente las relaciones entre personas del mismo sexo, o contra natura. En su informe, Egas Moniz interpretó desde las categorías sexológicas de la época distintos elementos de la vida del sujeto estudiado, ilustrando la interacción entre estas categorías y las formas cambiantes que adoptó la homosexualidad (o las personas homosexuales) de la época.<hr/>At the beginning of the 20th century, the noted Nobel prize-winning Portuguese neurologist Egas Moniz made an expert analysis on homosexuality in a marriage annulment case of major value as an example of the effective application of sexological knowledge of that period. Contemporary republican legislation established marriage annulment in medical terms and punished relations between persons of the same sex, or contra natura. In his report, Moniz attempted to interpret distinctive elements of the life of the subject using sexological categories, illustrating the interaction between these categories and the changing forms adopted by homosexuality (or homosexual people) of the time. <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0211-95362016000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 10:04:49 16-04-2024-->