Scielo RSS <![CDATA[Anales de Psicología]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0212-972820140001&lang=es vol. 30 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Evolución y futuro de la Psicología de la Salud</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es This paper addresses the development of new plans of integration, with the aim of undertaking a critical review of the present status of health psychology. We emphasize that health psychology has overcome its growing stage when the risk of stagnation and a consequent loss of relevance and social projection existed. During its period of professionalization there was a spreading and proliferation of approaches due more to external reasons than to reflection within the field. Today the central issue, in many countries relates to the integration of health policies through collective and global actions. Health psychology professionals should move away from the traditional academic and scientific traditions and be closer to the current health realities and to the international plans that globalization demands.<hr/>Se realiza una visión crítica de la Psicología de la Salud para plantear el desarrollo de nuevos planes de integración. La Psicología de la Salud superó la fase de crecimiento en la que pudo estancarse, perdiendo sentido y proyección social. En la fase de profesionalización se produjo la dispersión y proliferación de enfoques que se cerró más por razones externas que por la reflexión interna del campo. Hoy la cuestión central es integrar las políticas sanitarias de la mayoría de los países por medio de actuaciones colectivas y globales. Estas actuaciones intentan poner orden y homogeneizar los servicios sanitarios. Los nuevos profesionales de la psicología de la salud tendrán que alejarse de la tradición académica y científica tradicional y acercarse a las realidades sanitarias de cada momento y los planes internacionales exigidos por la globalización. <![CDATA[<b>La eficacia de la prevención indicada de la depresión</b>: <b>una revisión</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se revisó la investigación acerca de la eficacia de las intervenciones psicológicas y psicoeducativas de prevención de la depresión en sujetos con síntomas depresivos, pero que no reunían los criterios para un episodio depresivo mayor actual (prevención indicada). Se seleccionaron 42 ensayos que evaluaron 36 programas de prevención encontrados en las bases de datos Medline, PsycINFO, ERIC, EMBASE, y en el registro de ensayos del Grupo Cochrane de Depresión, Ansiedad y Neurosis, en español e inglés, entre los años 1990 y 2013. La mayoría de los programas de prevención indicada analizados obtuvieron resultados positivos en la reducción de la sintomatología depresiva. Sin embargo, en general obtuvieron tamaños del efecto pequeños, y muchos de ellos no tuvieron efectos sobre la incidencia de depresión. Además, muchos de estos trabajos presentaban limitaciones metodológicas. Los datos señalados apoyan la necesidad de desarrollar intervenciones preventivas que sigan un modelo de prevención indicada, y que comprueben su eficacia a través de ensayos controlados aleatorios con las garantías metodológicas adecuadas.<hr/>This paper reviewed the research on the effectiveness of psychological and psychoeducational interventions to prevent depression in subjects with symptoms of depression, but that did not meet criteria for a current major depressive episode (indicated prevention). Fortytwo randomized controlled trials, evaluating thirtysix preventive programs identified through the Medline, PsycINFO, ERIC and EMBASE databases and the Cochrane Collaboration of Depression, Anxiety and Neurosis Group Controlled Trials Register, in Spanish and English, between 1990 and 2013, were selected. Most indicated prevention programs showed positive effects on depressive symptoms. However, they have been found to produce small effect sizes, and many of them had no effect on the incidence of depressive disorders. In addition, many of these studies had methodological weaknesses. Current findings support the need to develop preventive interventions following one model of indicated prevention, and assessing their efficacy through randomized controlled trials with adequate methodological quality. <![CDATA[<b>El maltratador psicópata en la pareja</b>: <b>un perfil no psicopatológico</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es This theoretical study reviews two of the most cited profiles of intimate partner batterers in the scientific literature, paying special attention to the most notable differences between them, as well as to their common criteria. The study also discusses one of the longest standing controversies in various research studies, including the particular overview with respect to Spain: it being the constant yet erroneous reference to the equivalence of psychopathy and antisocial personality disorder. Similarly, special attention is paid to the implications of considering intimate partner batterers as having either a psychopathological or psychopathic profile, while also stressing the specific role played by psychopathy in the intimate partner batterer and, concerning psychopathic intimate partner batterers, such aspects as their specific motives for perpetrating intimate partner violence and the evaluation instruments of this particular profile. Finally, a series of future directives for research concerning psychopathic intimate partner batterers are also pointed out.<hr/>En este estudio teórico se hace una revisión sobre dos de los perfiles de maltratadores conyugales más citados en la literatura científica, resaltando específicamente las diferencias más notables entre ambos, así como también los criterios en los cuales convergen. Se debate también una de las controversias más prolongadas a través de los diversos estudios de investigación, incluyéndose la concreta panorámica al respecto en España, que es la referente a la constante y errónea equiparación entre psicopatía y trastorno antisocial de la personalidad. Asimismo, se presta especial atención a las implicaciones derivadas de considerar a los maltratadores conyugales bien con un perfil psicopatológico o bien con un perfil psicopático, haciendo especial hincapié en el papel específico que juega la psicopatía en el maltrato conyugal y poniendo de relieve aspectos concernientes a los maltratadores psicópatas tales como sus motivaciones específicas para perpetrar violencia conyugal y los instrumentos de evaluación de este concreto perfil. Finalmente, se señalan una serie de directrices futuras de investigación sobre el perfil del maltratador psicopático. <![CDATA[<b>Malestar psicológico y emoción expresada en cuidadores de pacientes con un trastorno de la conducta alimentaria</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo principal del presente estudio fue evaluar el nivel de emoción expresada y de malestar psicológico en cuidadores de pacientes con un trastorno de la conducta alimentaria, considerando las diferencias en función de las características sociodemográficas y clínicas. Participaron 53 cuidadores de pacientes con un trastorno de la conducta alimentaria que estaban siendo atendidas en la unidad de trastornos alimentarios del hospital de San Juan, Alicante. El 39.6% de los cuidadores fueron hombres y el 60.4% mujeres con edades comprendidas entre los 23 y los 69 años. El cuestionario utilizado para evaluar la emoción expresada fue el de Nivel de Emoción Expresada, (LEE) y para evaluar el malestar psicológico utilizamos la Escala de Ansiedad y Depresión Hospitalaria (HADS) y un cuestionario de salud general, (GHQ-12). Los resultados mostraron que no había diferencias estadísticamente significativas atendiendo al diagnóstico de la paciente, edad de los cuidadores y cuidadores primarios y secundarios, sin embargo se encontraron diferencias significativas en relación al género del cuidador, parentesco y al tiempo de evolución del problema. Además, los cuidadores con mayor emoción expresada presentaban más ansiedad y depresión que los cuidadores con menor emoción expresada.<hr/>The main objective of this study was to evaluate the level of expressed emotion and psychological distress in caregivers of patients with an eating disorder, considering the differences in terms of sociodemographic and clinical characteristics. Fifty-three caregivers of patients with an eating disorder participed. The 39.6% of caregivers were men and 60.4% women, aged between 23 and 69 years old. The questionnaire used to assess expressed emotion was the Spanish version of the Level of Expressed Emotion (LEE) and for assessing distress the Spanish version of the Hospital Anxiety and Depression scale (HADS) and the General Health Questionnaire (GHQ-12). The results showed no statistically significant differences in expressed emotion in relation to the patient diagnosis and age of the caregivers. Significant differences were found regarding the type of relationship, the gender of the caregiver and illness duration; the caregivers with higher EE had more anxiety and depression than caregivers with lower EE. <![CDATA[<b>Tratamiento cognitivo-conductual de la adicción a videojuegos de rol <i>online</i></b>: <b>fundamentos de propuesta de tratamiento y estudio de caso</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El propósito de este trabajo es presentar una propuesta de tratamiento cognitivo-conductual para la intervención en la adicción a video juegos. Se presenta el caso de un varón de 21 años con problemas con el uso de los videojuegos. Se expone el procedimiento en cada una de las fases de las que consta el tratamiento, así como los resultados de su eficacia en un estudio de caso. Después de trece semanas de intervención se aprecian importantes cambios en el nivel de dependencia. Los resultados muestran una disminución significativa del tiempo de uso del ordenador y de juego, así como una mejoría del funcionamiento personal y social del paciente.<hr/>This article provides a proposal of cognitive-behavioral treatment for video game addiction. A clinical case (a 21 years old man with serious problems caused by the excessive use of videogames) is presented. The intervention phases are explained. The results obtained have been analyzed using a case study design. After thirteen weekly sessions, the patient showed a significant decrease in the amount of time spent using computer and gaming, as well as an improvement of personal and social functioning. The efficacy of the program applied is discussed. <![CDATA[<b>La asimilación de experiencias problemáticas a través de narraciones</b>: <b>un estudio de caso</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se busca describir el proceso de asimilación a través de narraciones de una participante, Mónica, que tenía problemas de tipo oncológico y el beneficio de emplear narraciones para dicha asimilación. Mónica escribió 31 narraciones, durante 8 meses, sobre su experiencia con diversos fibroadenomas y tumores benignos. Estas narraciones se analizaron mediante el modelo de asimilación y la Escala de Asimilación de Experiencias Problemáticas o APES. El procedimiento de preparar los datos para el análisis con la APES dio como resultado 373 párrafos que fueron codificados con la APES y en relación a ocho temas distintivos y sus correspondientes voces dominantes y no dominantes, relacionados con sus experiencias problemáticas. Los resultados muestran que Mónica alcanzó niveles elevados de asimilación en siete de sus ocho experiencias problemáticas. A pesar de esta asimilación, los datos muestran notables retrocesos, es decir, saltos entre distintos niveles APES.<hr/>In this study we aim to describe the assimilation process through our participant narratives, Mónica, who had oncological problems and to explore the advantages of the use of narratives for assimilating these experiences. Mónica wrote 31 narratives during 8 months about her experiences of having fibroadenomas and benign tumors. These narratives were analized by the assimilation model and the Assimilation of Problematic Experiences Scale or APES. The procedure to obtain the data ended with a sample of 373 passages that were analized with APES. Those passages were related to eight different topics and their corresponding dominant and nondominant voices, from their problematic experiences. Results showed that Mónica reached high levels of assimilation in seven of her eight problematic experiences. Despite this assimilation, data showed remarkable setbacks, in other words, a return from a higher to a lower stage of the APES. <![CDATA[<b>Salud, calidad de vida y consumo de sustancias en función del tiempo en situación sin hogar</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo tiene como objetivo principal conocer las características diferenciales de aquellas personas que están "recién" llegadas a la situación sin hogar frente a aquellas que llevan un largo tiempo en dicha situación. Concretamente en este artículo se presentan los resultados de la comparación en diferentes variables (calidad de vida, salud, etc.) entre personas sin hogar que llevaban menos de un año en esa situación y personas sin hogar que llevaban más de 5 años, con la intención de profundizar en el efecto de la situación sin hogar e identificar variables diferenciales que permitan avanzar en la identificación de necesidades específicas, favoreciendo así la planificación de servicios y recursos ajustados a las necesidades de cada grupo y momento. Los resultados apuntan diferencias importantes entre ambos grupos que parecen indican un mayor deterioro entre aquellos que llevan más tiempo en la situación sin hogar (mayor consumo de alcohol y otras sustancias, más discapacidades, etc.) así como unas mayores carencias (duermen en mayor medida literalmente en la calle, ejercen en mayor medida la mendicidad, etc.).<hr/>The study investigated main characteristics of "new" homeless people vs. "old" or "chronic" homeless people. Specifically this paper presents the differences in relevant variables (quality of life, health, alcohol and drug consume) between homeless people who were homeless less than one year and those who were more than five years in this situation. Aim of that is to investigate the effect of length of homelessness and identify differential variables that permit to recognize specific needs and planning services and resources for each group and moment. Results show important differences between both of groups: higher deterioration among longterm homeless (higher alcohol and drugs consume, disabilities) and more difficulties (more rough sleepers, begging, etc.). <![CDATA[<b>Influencia de los trastornos mentales y de la personalidad en el abandono de procesos en personas sin hogar</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las personas sin hogar protagonizan un alto índice de abandonos en los procesos terapéuticos que establecen. El motivo de abandono no siempre es conocido, en esta investigación se aborda si viene mediado por los trastornos mentales o son los trastornos de personalidad los que llevan un mayor peso. Los resultados muestran a las personas sin hogar con deterioro cognitivo leve y trastornos de personalidad del grupo de problemas interpersonales y ambivalentes como los principales candidatos al abandono de procesos de corte psicosocial. Esto implica la necesidad de tener en cuenta estos trastornos en el tratamiento y desarrollo de programas específicos de intervención.<hr/>Homeless people have a high rate of dropouts in establishing therapeutic processes. The reason for abandonment is not always known, this research addresses whether is mediated by mental disorders or personality disorders are those that carry more weight. The results show homeless people with mild cognitive impairment and personality disorders group interpersonal problems and ambivalent as the leading candidates to abandon psychosocial cutting processes. This implies the need to take into account in treating these disorders and development of specific programs of intervention. <![CDATA[<b>Funcionamiento biopsicosocial entre pacientes cirróticos en distintas etapas del proceso de trasplante y su comparación con trasplantados hepáticos</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Background: Although assessment of pre and posttransplant quality of life is a current scientific target; it has not yet been carried out throughout the entire transplant process. Aims: 1) To analyze differences in mental health and quality of life at prewaiting list study, waiting list, and post transplant phases; 2) to analyze correlation between these quality of life and affective variables and Model for End Stage Liver Disease (MELD) scores. Methods: Two liver patient groups were recruited: 51 cirrhotic patients, who were assessed at two different stages (at pre waiting list study and waiting list phases), and 51 cadaveric liver transplant recipients; groups were homogeneous in gender and age variables by matching. Anxiety depressive symptomatology and quality of life were assessed by HADS and SF-36 Health Survey, respectively. Results: Pre waiting list study patients self perceived their global health status much worse than transplant recipients. Waiting list patients displayed much higher anxiety, more role limitations due to physical problems, worse physical functioning, as well as perceiving their global health status much worse than transplant recipients. Statistically significant correlations were only found in waiting list patients between MELD-Anxiety and MELD-Social Functioning subscales. Conclusions: Waiting list patients displayed the worst biopsychosocial well being status; liver transplant recipients enjoyed the best status instead.<hr/>Antecedentes: Si bien la evaluación de la calidad de vida en fases previas y posteriores al trasplante es un objetivo científico de actualidad; ésta aún no ha sido abordada a lo largo de todo el proceso de trasplante. Objetivos: 1) Comparar la salud mental y calidad de vida en las tres siguientes fases del proceso de trasplante: en el estudio previo a la lista de espera, en lista de espera y en fase post-trasplante; 2) analizar la correlación entre estas variables afectivas y de calidad de vida y las puntuaciones en Model for End Stage Liver Disease (MELD). Métodos: Se seleccionaron dos grupos de pacientes hepáticos: 51 pacientes cirróticos evaluados en dos etapas (en el estudio previo a la lista de espera y en lista de espera), y 51 pacientes con trasplante hepático procedente de un donante cadáver; ambos grupos igualados en género y edad mediante apareo. Se emplearon como instrumentos el HADS y el Cuestionario de Salud SF-36. Resultados: Los pacientes en estudio prelista de espera percibieron su estatus global de salud mucho peor que los pacientes trasplantados. Los pacientes en lista de espera presentaron mucha mayor ansiedad, más limitaciones funcionales por problemas físicos, peor funcionamiento físico, y percibieron su estatus global de salud mucho peor que los pacientes trasplantados. Correlaciones estadísticamente significativas fueron únicamente observadas en los pacientes en lista de espera entre MELD y las subescalas de Ansiedad y Funcionamiento Social. Conclusiones: Los pacientes en lista de espera presentaron el peor estatus de bienestar biopsicosocial; por el contrario, los trasplantados hepáticos gozaron del mejor nivel en estas dimensiones. <![CDATA[<b>Eficacia de intervenciones psicológicas dirigidas a promover el ajuste de niños con cáncer y de sus padres</b>: <b>una revisión</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es This article aims at providing a general overview of psychological interventions intended to promote psychological adjustment of children with cancer and their parents. To achieve this goal, we reviewed published articles between 1998-2010, using a combination of the following key words: psychosocial intervention, psychotherapy, trial, treatment, adjustment, wellbeing, adaptation, cancer, childhood cancer, pediatric cancer, anxiety and depression in the electronic databases: Psycinfo, Medline, Scielo, Lilacs, Psicodoc and Psyarticles. Fourteen articles were found and analyses show that most interventions had some efficacy in the psychological adjustment of children and their parents; nevertheless, there is a limited number of treatments that can in fact be considered effective. The convenience of psychological interventions is discussed and how they must comprehend strengths and the promotion of psychological health and should not be based solely on deficits and psychopathological models. Possibly, this reorientation will help fostering significant clinic changes regarding the stress associated to cancer and its treatment.<hr/>Esta revisión tiene como objetivo ofrecer un panorama general sobre la eficacia de las intervenciones psicológicas destinadas a promover el ajuste psicológico de niños aquejados de cáncer y de sus padres. Con este fin se revisaron los artículos publicados entre 1998-2010, empleando las siguientes palabras clave: intervención psicosocial, psicoterapia, ensayo, tratamiento, ajuste, bienestar, adaptación, cáncer, cáncer infantil, cáncer pediátrico, ansiedad y depresión (combinándolas entre sí) en las siguientes bases de datos: Psycinfo, Medline, Scielo, Lilacs, Psicodoc y Psyarticles. Se localizaron un total de catorce artículos, de cuyo análisis se concluye que la mayoría de las intervenciones utilizadas resultan de alguna utilidad para mejorar el ajuste psicológico tanto de los niños como de los padres, aunque el número de tratamientos que pueden considerarse realmente eficaces es más limitado. Se discute sobre la conveniencia de que la intervención psicológica dirigida a este tipo de población se centre más en las fortalezas y en la promoción de la salud y deje de apoyarse exclusivamente en modelos de tratamiento basados en déficits y psicopatología. Posiblemente, este cambio de orientación contribuirá a fomentar cambios clínicamente relevantes en relación al estrés que acompaña al cáncer y su tratamiento. <![CDATA[<b>Autoeficacia, Catastrofismo, Miedo al Movimiento y resultados de salud en la Fibromialgia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Estudiar las relaciones y capacidad predictiva de la Autoeficacia, el Catastrofismo y el Miedo al Movimiento, sobre la experiencia de dolor en la Fibromialgia, además de identificar el papel de la Autoeficacia en el conjunto de estas relaciones. Método: Sesenta y un pacientes de la Unidad de Atención Integral a la Fibromialgia (Hospital San Vicente del Raspeig) cumplimentaron diferentes cuestionarios para evaluar las variables objeto de este estudio. Se utilizó el análisis de correlación de Pearson y el análisis de regresión múltiple. Resultados: No se encontraron relaciones significativas entre el Miedo al Movimiento y el resto de variables; solo la percepción del impacto global de la fibromialgia y del distrés presentó relaciones significativas tanto con el Catastrofismo como con la Autoeficacia. Esta última, no moduló la relación entre Catastrofismo y los resultados de salud. Sin embargo, además de su efecto directo en los mismos, mostró un efecto mediado por el Catastrofismo. Conclusión: La Autoeficacia aparece como la variable más relevante en la explicación de la experiencia de dolor de estos pacientes, constituyendo un objetivo terapéutico imprescindible también en el último nivel asistencial.<hr/>Objective: The aims of this research are to study the relationships and the predictive power of Self-Efficacy, Catastrophizing and Fear of Movement on the pain experience in Fibromyalgia, and to identify the role of self-efficacy in these relationships. Method: sixty one patients from the Fibromyalgia Integral Care Unity (San Vicente del Raspeig Hospital) completed several questionnaires for assessing the variables of this study. Data were analyzed using Pearson correlation and different multiple regression analysis were performed. Results: No significant relationships were found between fear of movement and other variables; only the perception of the overall impact of fibromyalgia and distress showed significant relationships with both Catastrophizing and Self-Efficacy. This last variable did not modulate the relationship between Catastrophizing and health out-comes. However, in addition to its direct effect over health outcomes, Self-Efficacy showed an effect mediated by the Catastrophizing. Conclusions: Self-Efficacy emerges as the most important variable in explaining the experience of pain in these patients, constituting a therapeutic target also in the last essential level of care. <![CDATA[<b>Modificación de la personalidad mediante una terapia cognitivo-conductual de afrontamiento al estrés</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este estudio ha sido comprobar la posibilidad de modulación de variables de personalidad (tales como algunos de los Cinco Grandes Factores, o la personalidad resistente) a través de la aplicación de un programa de afrontamiento del estrés. Para ello, han participado 26 personas del ámbito universitario con alto estrés percibido, distribuidas en dos grupos (grupo de tratamiento y grupo de control). Los instrumentos de evaluación seleccionados se clasificaron en dos grupos: variables psicológicas y emocionales y variables de personalidad. Los resultados encontrados mediantes un ANOVA de medidas repetidas mostraron que existía interacción momento x grupo en las variables optimismo, extraversión y responsabilidad, correspondientes al Modelo de los Cinco Grandes Factores, mostrando un incremento de las puntuaciones en estas variables en el grupo terapia y no encontrándose dicha interacción en el grupo control. Las puntuaciones en los componentes de neuroticismo, amabilidad, apertura a la experiencia y personalidad resistente no se modificaron en ninguno de los dos grupos. Este estudio apoya la idea de que modificando determinados parámetros emocionales relacionados con el estrés mediante terapia cognitivo-conductual se pueden ver modulados algunos factores de personalidad.<hr/>The objective of this study was to assess the possibility of varying personality variables (such as some of the Big Five factors, or hardiness) through the application of a stress doping therapy. Twentysix people participated from universities with high perceived stress, divided into two groups (treatment group and control group). The assessment instruments selected were classified into two groups: psychological and emotional variables and personality variables. The results showed that after the program, the experimental group showed a decline in scores of stress, psychopathology and worries. On the other hand, personality variables, interaction was found in the variables moment x group, optimism, extraversion factor and accountability, corresponding to the model of the Big Five factors showed increased scores on these variables. However, these changes were not in the control group. The hardy personality scores did not change in either group. This study tests the modulation of certain factors of personality through cognitive-behavioral therapy for stress management, after which beneficial effects are obtained. <![CDATA[<b>¿Mejora la entrevista motivacional la eficacia del tratamiento psicológico para dejar de fumar?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Distintos estudios muestran que cuando se utiliza la entrevista motivacional (EM) añadida a un tratamiento estándar, con el objetivo de aumentar la motivación, mejoran los resultados del tratamiento. El objetivo del presente estudio fue analizar si los fumadores que reciben una intervención con EM antes de un tratamiento psicológico cognitivo conductual para dejar de fumar mejoran la adherencia y la eficacia del tratamiento y reducen la recaída en los seguimientos, en comparación con fumadores que únicamente reciben un tratamiento psicológico cognitivo conductual para dejar de fumar. Se comparó en 58 fumadores (46.6% hombres y 53.4% mujeres) la eficacia de añadir o no EM a un tratamiento psicológico para dejar de fumar. El grupo experimental recibió 2 sesiones de EM antes del comienzo de las 6 sesiones del tratamiento psicológico, mientras que el grupo de control recibió únicamente las 6 sesiones del tratamiento. Los resultados no mostraron diferencias estadísticamente significativas entre los 2 grupos en la adherencia al tratamiento, resultados al final del tratamiento y en los seguimientos a los 6 y 12 meses. Concluimos que la intervención con EM no produce mejores resultados en comparación con la aplicación de un tratamiento psicológico cognitivo conductual solo.<hr/>Several studies show that when using motivational interviewing (MI) added to standard treatment, in order to increase motivation, treatment outcomes improve. The aim of this study was to examine whether smokers who receive an intervention with MI before a cognitive-behavioral psychological treatment to quit smoking they improve adherence and treatment effectiveness, and they reduce the risk of relapse at follow up compared with smokers who only receive cognitive-behavioral psychological treatment for smoking cessation. We compared the effectiveness of adding or not MI to a psychological treatment to quit smoking in a sample of 58 smokers (46.6% men and 53.4% women). The experimental group received 2 sessions of MI before the beginning of the 6 sessions of the psychological treatment, while the control group received only 6 sessions of treatment. The results showed no statistically significant differences between the two groups in adherence to treatment, and treatment outcomes at the end of treatment and at 6 and 12-month follow-ups. We conclude that intervention with MI does not produce better results compared to the application of cognitive-behavioral psychological treatment alone. <![CDATA[<b>Síntomas psicopatológicos en adolescentes españoles</b>: <b>relación con los estilos parentales percibidos y la autoestima</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de esta investigación fue analizar la sintomatología psicopatológica evaluada con el SCL-90-R en una muestra comunitaria de 935 adolescentes españoles y su interacción con el estilo parental percibido y la autoestima. La muestra estuvo compuesta por 489 chicos y 446 chicas de edades comprendidas entre los 12 y 18 años (M = 14.84, DT = 1.83) que cursaban estudios de Educación Secundaria y Bachillerato. Catorce centros de la Región de Murcia y Castilla La Mancha aceptaron participar en el estudio. De éstos, fueron seleccionados al azar siete teniendo en cuenta la titularidad de los centros (pública y concertada). Los resultados indicaron la existencia de diferencias debidas a la edad en todas las variables medidas (síntomas psicopatológicos, autoestima y percepción de los estilos educativos parentales). Las mujeres presentaron menos niveles de sintomatología y mejor percepción de los estilos educativos. Los resultados de los análisis correlacionales confirmaron relaciones significativas y negativas entre autoestima y síntomas psicopatológicos y entre algunas dimensiones positivas de los estilos educativos. Los predictores más relevantes y de mayor peso en la salud psicológica fueron: autoestima, edad, sexo, revelación y afecto del padre y control psicológico de la madre.<hr/>The purpose of this research was to study the presence of psychopathologic symptoms in a community sample of 935 Spanish adolescents, and its relationship with perceived parental styles and the self-esteem. Numbers of males and females were 489 and 446, respectively. Age ranged from 12 to 18 years (M = 14.84, SD = 1.83). Fourteen High School centers in Murcia and Castilla La Mancha agreed to participate in the current study. Five of them were randomly selected to collected data. The results showed agerelated differences in all variables (the psychopathologic symptoms, selfesteem and perceived parental styles). On the other hand, females showed less psychopathologic symptoms and better perception of parental styles than males. Significant negative correlations were found between self-esteem, psychopathology and some positive dimensions of parental style. The mam predictors of adolescentes mental health were: self-esteem, age, gender, revelation and affect from father and psychological control of mother. <![CDATA[<b>Características psicométricas del Cuestionario Básico de Depresión en una muestra de adolescentes</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presentan datos sobre la validación del Cuestionario Básico de Depresión (CBD) en una muestra de adolescentes. El CBD es un inventario de 21 ítems que evalúa las áreas más representativas de la depresión, y que ha demostrado buenas propiedades psicométricas con muestras de adultos. El CBD fue administrado a 392 adolescentes (retest n = 60), conjuntamente con el CDI y el STAIC. Los resultados favorecieron una solución unifactorial, con una buena consistencia interna y una elevada estabilidad temporal. La validez convergente con depresión fue elevada, pero también lo fue con ansiedad. El CBD muestra una mayor capacidad para detectar 'posibles casos' de depresión que 'posibles no casos'. Estos resultados se discuten en relación con la necesidad de corroborarlos con muestras clínicas.<hr/>Data about the validation of the Basic Questionnaire for Depression (CBD, Cuestionario Básico de Depresión) with an adolescent sample, are presented. The CBD is a 21-items inventory to assess the most representative areas of depression, and that has shown adequate psychometric properties with adult samples. The CBD was administered to 392 adolescents, (retest, n = 60), jointly with the CDI and the STAIC. The results favoured an onefactor solution, with an elevated internal consistency and a high temporary stability. The convergent validity with depression was elevated, but also it was it with anxiety. The CBD shows a greater capacity to detect 'possiblecases' of depression than 'possible not cases'. These results are discussed in relation to the necessity to corroborate them with clinical samples. <![CDATA[<b>Nueva evidencia sobre la Statistical Anxiety Scale (SAS)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las asignaturas relacionadas con la estadística suelen tener problemas de rendimiento académico. La ansiedad se relaciona de forma negativa con el rendimiento y en particular, la ansiedad estadística puede ser un constructo clave en la mejora de la enseñanza de esta materia y afines. La Statistical Anxiety Scale (Vigil-Colet, Lorenzo-Seva y Condon, 2008) se creó con la pretensión de ser útil para predecir el rendimiento académico en estadística. Se fundamenta en tres dimensiones de ansiedad referidas a tres aspectos específicos: respecto al examen, cuando se pide ayuda en la comprensión de estadística y en el proceso de interpretación de resultados. Esta estructura de tres factores fue hallada en un primer momento por los autores de la escala y en una primera validación corroborada en estudiantes italianos y españoles. El presente estudio pretende añadir nueva evidencia sobre la fiabilidad y validez de la escala, empleando en el estudio de fiabilidad técnicas estadísticas robustas, y ampliando el estudio de la validez respecto a su principal criterio, el rendimiento académico, ya que no puede ser considerado sinónimo de autoeficacia.<hr/>As anxiety is negatively related to academic performance, and it is broadly known the existence of both anxiety towards statistics and negative statistics results, statistical anxiety may play a role of mediating negative outcomes in this subject. In this context, the Statistical Anxiety Scale (Vigil-Colet, Lorenzo-Seva, & Condon, 2008) aims to be a useñil tool in the comparison of the predictive power of specific and general measures of statistics performance. In order to achieve this goal, the scale is based on three dimensions of anxiety, referred to three specific issues: regarding the exam, when asking for help or advice in statistics understanding and during the process of results interpretation. This three factor structure was found in the scale first validation, in a sample composed by Italian and Spanish students. The aim of the current study is to add new evidence on the reliability and validity of the scale, using robust statistical techniques for the reliability study, and extending the validity of the study regarding its main critena: academic performance, as it shouldnt be considered as synonymous of selfefficacy. <![CDATA[<b>La violencia filio-parental</b>: <b>un análisis de sus claves</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es La Fiscalía General del Estado español, en su memoria de octubre de 2009, destacó que la violencia filio-parental era el tipo penal más preocupante en adolescentes menores de edad por su incremento en prevalencia e incidencia. Por ello, es importante conocer algunas características de las familias que la sufren y de las hijas e hijos maltratadores. Para lograr dichos objetivos hemos realizado una revisión bibliométrica de análisis cualitativo en base a documentos y libros desde 1957 hasta 2011, de países como Australia, Japón, Canadá, Nueva Zelanda, Francia, E.E.U.U. o España principalmente, desde la cual se pretende conocer (a) qué es la violencia filio-parental, (b) el ciclo de este tipo de violencia, (c) características de las familias y víctimas que sufren esta violencia y, (d) las características de los hijos e hijas maltratadores. Del mismo modo, con la información que se desprende de esta revisión de investigaciones podemos conocer el estado de la cuestión para orientar en el diseño de nuevas investigaciones de violencia de hijos e hijas menores de edad.<hr/>The Prosecutor´s Office of Spain, in the 2009 October report, emphasized that the violence of sons and daughters against parents was the most disturbing crime among those committed by underage adolescents because of an increase in prevalence and incidence. For this reason, it is important to understand some characteristics of the families who suffer it and the children who illtreat. To achieve these objectives, we have carried out a bibliometric review of qualitative analyses, on the basis of documents and books from 1957 until 2011, mainly from countries such as Australia, Japan, Canada, New Zealand, France, USA or Spain, from which we intend to understand: (a) what the violence against parents is, (b) the cycle of this kind of violence, (c) characteristics of the families who suffer this violence, and (d) the characteristics of the children who illtreat. In the same way, with the information that emerges from this review of research, we can know the state of the question in order to define guidelines focused on the design of new research of violence of children under age. <![CDATA[<b>Violencia física en la pareja adolescente</b>: <b>la potencialidad interpretativa de un modelo bifactorial</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es National and international studies have pointed out Conflict Tactics Scale (CTS, Straus, 1979, 1996) as one of the most widely used measures for assessing the strategies used in situations of conflict within young couples. Nevertheless, there is not any conclusive result about its structure. Especially the physical dating violence scale has undergone several structural analyses providing monofactorial and bifactorial structures. The aim of this study was focusing on the validation of structural models using confirmatory factorial analysis (CFA) of CTS within adolescent couples, considering the differences between boys and girls and between aggressors and victims. 3258 adolescents, aged 15-21, were selected using a stratified random sample and interviewed using an adaptation of the CTS questionnaire. The results pointed out that it is not possible to identify a single model fit, but boys and girls, aggressor and victims, have the same pattern: a bifactorial model which establishes different but correlated moderate aggressive behaviors and severe aggressive behaviors. These results are discussed in terms of the potential value of this two factor structure for understanding the phenomenon.<hr/>Estudios nacionales e internacionales establecen la Conflict Tactics Scale (CTS, Straus, 1979; 1996) como una de las medidas más utilizada para la valoración de las estrategias desarrolladas ante situaciones conflictivas en la pareja adolescente, sin embargo, aún no existe acuerdo en cuanto a la estructura interna que comporta. Concretamente, para la escala de comportamientos agresivos de carácter físico han sido identificadas indistintamente estructuras monofactoriales y bifactoriales. El objetivo de este trabajo ha sido el desarrollo y validación con análisis factorial confirmatorio (CFA) de una escala de violencia física en el contexto de la pareja adolescente, considerando las diferencias en función del sexo y rol de implicación. Utilizando un muestreo aleatorio estratificado fueron entrevistados 3258 adolescentes (15-21 años) utilizando una adaptación de la CTS. Los resultados apuntaron que, si bien no es posible identificar un modelo único que ajuste, la tendencia apunta tanto en agresión como en victimización, y en chicos como en chicas, hacia modelos bifactoriales que establecen diferencias entre comportamientos agresivos leves y graves, estando éstos, no obstante, correlacionados. Estos resultados se discuten en términos de la potencialidad interpretativa de esta estructura bifactorial para la comprensión del fenómeno. <![CDATA[<b>Un modelo global de estrés en padres de personas con trastornos del espectro autista</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es This research sought to analyse stress among mothers and fathers of individuals with autism spectrum disorders (ASD) to determine the relevant variables for its explanation and the possible gender differences. To examine parents' stress, we propose a multidimensional model based on the Double ABCX theoretical model. We argue that the result of stress depends on the following four interrelated factors: the characteristics of the individual with ASD (the severity of the disorder and behaviour problems), the social supports, the parents' perception of the situation (evaluated by sense of coherence) and the coping strategies. Fiftynine sets of parents (59 mothers and 59 fathers) of individuals diagnosed with ASD participated in the study. The data were analysed using a path analysis through the LISREL 8.80 program. We obtained two empirical models of stress: one model for mothers and one for fathers. In both models, the severity of the disorder and the behaviour problems had a direct and positive effect on stress. The sense of coherence (SOC) and active avoidance coping strategies had a mediating role in models. Social support was relevant only for mothers. Finally, the results offer some guidelines for professionals working with families.<hr/>Esta investigación tiene como objetivo el análisis del estrés en las madres y en los padres de personas con trastornos del espectro autista (TEA), con el fin de identificar las variables relevantes en la adaptación al estrés y las posibles diferencias de género. Proponemos un modelo multidimensional, basado en el modelo teórico Doble ABCX, en el que el resultado de estrés depende de cuatro factores interrelacionados: las características de la persona con TEA (severidad del trastorno y problemas de conducta), los apoyos sociales, la percepción de la situación (evaluada mediante el sentido de la coherencia) y las estrategias de afrontamiento. Cincuenta y nueve parejas (59 madres y 59 padres) con un hijo/a diagnosticado/a de TEA participaron en el estudio. Los datos fueron analizados utilizando path análisis a través del programa estadístico LLSREL 8.80. Se obtuvieron dos modelos empíricos de estrés: uno para madres y otro para padres. En ambos modelos la severidad del trastorno y los problemas de conducta presentaron un efecto directo y positivo sobre el estrés. El sentido de la coherencia (SOC) y las estrategias de afrontamiento de evitación activa presentaron un papel mediador en los modelos. Los apoyos sociales resultaron relevantes sólo para las madres. Finalmente, se discuten las aportaciones de estos resultados para el trabajo de los profesionales con las familias. <![CDATA[<b>La teoría de las inteligencias múltiples en la identificación de alumnos de altas habilidades (superdotación y talento)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es This study provides a framework to implement the theory of multiple intelligences (MI) in the identification of high-ability students in secondary education. The internal structure of three scales to assess students' MI (students, parents and teachers' ratings) was analyzed in a sample of 566 students nominated as gifted by their teachers. Participants aged 11 to 16 years (M = 14.85, SD = 1.08). The results indicated differentiated intellectual profiles depending on the informant estimating students' MI. This study provided evidence for two components that allow us to analyze the cognitive competence of high-ability students beyond the areas commonly assessed at school: an academic component composed by the linguistic, logical-mathematical, naturalistic, and visual-spatial intelligences; and a non-academic component statistically loaded by the bodily-kinesthetic, musical and social intelligences. Convergence of the two components in the three scales was evidenced; and correlations between these components and students' objective performance on a psychometric intelligence test were found to be low. Finally, the utility of the MI scales to identify high-ability students in secondary education is discussed.<hr/>Este trabajo ofrece una propuesta para implementar la teoría de las inteligencias múltiples (IM) en la identificación de alumnos de altas habilidades en Educación Secundaria. Para ello se analizó la estructura interna de tres escalas para la evaluación de las IM destinadas a alumnos, padres y profesores en una muestra de 566 alumnos nominados con altas habilidades de edades comprendidas entre los 11 y los 18 años (M = 14.85, DT = 1.08). Los resultados indicaron perfiles intelectuales diferenciados dependiendo del informante estimando las IM de los alumnos. Este estudio proporcionó evidencia de la existencia de dos componentes que permiten analizar la competencia cognitiva de los alumnos más allá de las dimensiones generalmente valoradas en la escuela: un componente académico que engloba las inteligencias lingüística, lógico-matemática, naturalista y viso-espacial; y un componente no académico que comprende las inteligencias corporal, musical y social. Finalmente, se discute la utilidad de las escalas de IM para identificar alumnos de altas habilidades en educación secundaria. <![CDATA[<b>Efectos de la inclusión de contenidos de desarrollo personal en un programa de educación parental para familias en riesgo psicosocial</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudio analiza los resultados del Programa de Apoyo Personal y Familiar para familias en riesgo psicosocial, teniendo en cuenta los efectos inmediatos obtenidos sobre la agencia parental y las prácticas educativas de los participantes. Los resultados muestran que la inclusión de contenidos de desarrollo personal junto con los de habilidades educativas permiten mantener, e incluso mejorar, los resultados obtenidos en estas variables en anteriores ensayos en los que sólo se incluyeron contenidos de habilidades educativas. Asimismo, como novedad frente a anteriores evaluaciones, se pudo comprobar que dichos resultados no se ven modulados por el nivel de riesgo psicosocial de la familia. Por último, junto a este enfoque centrado en variables se adopta un enfoque centrado en las personas para analizar los distintos patrones de cambio encontrados entre los participantes en las dimensiones anteriormente estudiadas y las variables que permiten caracterizar cada tipología de cambio. En la discusión se destaca la pertinencia de incluir dichos contenidos en la educación parental con familias en riesgo psicosocial.<hr/>This study analyses the results of the Personal and Familiar Support Program targeted to families at psychosocial risk, with regard to its immediate effects obtained on the parental agency and the educational practices of the participants. The results showed that the incorporation of personal development contents together with those of educational skills allowed for improving the results obtained in previous trials in which only contents of educational skills were included. Likewise, as a novelty with respect to previous evaluations, it was obtained that the above results were not modulated by the level of family psychosocial risk. Finally, in addition to the variable-centered approach, a person-centered approach was adopted to analyze the different pattern of change found among the participants in the dimensions previously studied, and the variables that characterize every typology of change. The discussion emphasizes the relevance of including personal development contents in the parent education in families at psychosocial risk. <![CDATA[<b>Vínculos afectivos en la infancia y calidad en las relaciones de pareja de jóvenes adultos</b>: <b>el efecto mediador del apego actual</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se persiguen dos grandes objetivos: a) conocer la asociación entre la vinculación afectiva con los padres en la infancia y la calidad percibida de las relaciones de pareja en la juventud; b) analizar el posible efecto mediador, en esa asociación, de la experiencia de apego adulto experimentado en la relación de pareja. En el estudio participaron de manera voluntaria 133 parejas heterosexuales (17-25 años). A través de un cuestionario on line, se evaluaron, en los dos miembros de la relación, la calidad de las relaciones con el padre y la madre en la infancia, el apego con la pareja actual (Ansiedad-Evitación), y la calidad percibida de la propia relación. Los resultados mostraron asociaciones significativamente positivas entre la vinculación afectiva en la infancia y la calidad de la relación, comprobándose además el efecto mediador del apego actual. Por último, se encontraron asociaciones negativas entre la ansiedad y evitación de cada miembro de la pareja y su propia experiencia relacional, y en algún caso, con la experiencia relacional del otro. Estos resultados se discuten en términos de la teoría del apego y su importancia de cara a la calidad de la relación de pareja.<hr/>This paper has two main aims: firstly, to explore the relationship between parental attachment in childhood and perceived quality of romantic relationships in youth; secondly, to assess the possible mediating effect of adult attachment in the romantic relationship. A total of 133 heterosexual couples (ages 17-25) voluntarily participated in the study. An online questionnaire was applied to both partners to evaluate the quality of the relationships with the father and the mother in childhood, the attachment to partner (Anxiety-Avoidance), and the perceived quality of the romantic relationship. The results showed significant positive associations between parental attachment in childhood and the quality of the romantic relationship, which were mediated by the adult attachment to partner. Furthermore, negative associations were detected between anxiety and avoidance of each partner and their own relational expenence (and the other' s relational experience, in some cases). These results are discussed in terms of attachment theory and their significance to the quality of the romantic relationship. <![CDATA[<b>El papel de la impulsividad motora en el ajuste socioemocional de niños de alto riesgo y de controles sanos de 7 años de edad</b>: <b>un estudio de seguimiento</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es The main aim of the present study was two-wise: first, to assess the presence of behavioral and intellectual disturbances in high-risk 7-year-old children, compared to healthy controls; and, second, and most importantly, to evaluate the discriminative validity of a motor impulsivity neuropsychological task (Go/No-go) as an indicator of daily-life socioemotional adjustment. We administered the Behavior Assessment Scale for Children (BASC), the Weschler Intelligence Scale for Children (WISCIV), and the Go/No-go task to 14 high-risk 7 year-olds and 20 matched healthy controls. High-risk children had been classified as so shortly after birth, due to the presence of perinatal risk factors, and later released from the early care unit. They are currently schooled according to their age. We expected performance in the Go/No-go task to be a good indicator of behavioral disturbances in high-risk children, and more specifically of those related to socioemotional adjustment. Accordingly to such a hypothesis, high-risk children showed significantly worse scores in most BASC and WISC subscales, and committed more commission and omission errors on the Go/No-go task. Most importantly, regression analyses showed that performance on the Go/No-go task (but not WISC scores) was an independent indicator of socioemotional adjustment problems. This result is in accordance with proposals that motor impulsivity is an important mediator between altered executive function development and socioemotional adjustment.<hr/>El presente estudio persigue dos objetivos: primero evaluar la presencia de alteraciones conductuales e intelectuales en niños de 7 años caracterizados como de alto riego al nacer - comparados con un grupo de controles sanos - y, segundo, y lo que es más importante, evaluar el valor discriminativo de una tarea neuropsicológica de impulsividad motora (Go/No-go) como indicador del ajuste emocional en la vida cotidiana. Se administró la Escala de Evaluación de Conducta para Niños (BASC), la Escala de Inteligencia de Weschler (WISC) y la Go/No-go a 14 niños de 7 años de alto riesgo y a 20 controles sanos. Los niños de alto riego habían sido clasificados como tales al poco tiempo de nacer, a causa de la presencia de factores de riesgo perinatal, y posteriormente dados de alta de la unidad de atención temprana. Actualmente están escolarizados conforme a su edad. Esperábamos que la ejecución en la tarea Go/No-go fuera un indicador de problemas conductuales en los niños de alto riesgo y, específicamente, de aquellos más relacionados con el ajuste socioemocional. Los niños de alto riego mostraron peores puntuaciones en la mayor parte de las subescalas del BASC y el WISC, y cometieron más errores de omisión y de comisión en la Go/No-go. Los análisis de regresión para toda la muestra mostraron que la ejecución en la Go/No-go es un predictor (independientemente del CI) de los problemas de ajuste socioemocional. Este resultado concuerda con la idea de que la impulsividad motora es un mediador importante entre el desarrollo de la función ejecutiva y el ajuste emocional. <![CDATA[<b>Equivalencia y baremos del Hurlbert Index of Sexual Assertiveness entre hombres y mujeres Españoles</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es The purpose of the present study was to analyze the measurement invariance and differential item functioning of the Spanish version of the Hurlbert Index of Sexual Assertiveness across gender. The sample was composed of 1,600 women and 1,598 men from Spain, with ages ranging from 18 to 84 years old. The Hurlbert Index of Sexual Assertiveness only showed weak invariance for men and women. The differential item functioning analysis showed that only item 2 ("I feel that I am shy when it comes to sex") flagged moderate uniform differential item functioning. More specifically, women tended to respond "Always" to this item more frequently than did men. Results strongly suggested eliminating item 2, resulting in a final version with 18 items clustered into two dimensions with good reliability values for men and women. Standard scores for both Initiation and No Shyness/Refusal reflected traditional sexual scripts for men and women.<hr/>El objetivo de este estudio fue analizar la presencia de invarianza de medida y funcionamiento diferencial del ítem de la versión española del Hurlbert Index of Sexual Assertiveness en función del sexo. La muestra estuvo compuesta por 1.600 mujeres y 1.598 hombres de España, con edades comprendidas entre los 18 y 84 años. El Hurlbert Index of Sexual Assertiveness solo mostró invarianza débil entre hombres y mujeres. El análisis de funcionamiento diferencial del ítem mostró que únicamente el ítem 2 ("Creo que soy tímido en el ámbito sexual") mostró funcionamiento diferencial uniforme moderado. De forma más específica, las mujeres tendieron a responder "Siempre" a este ítem de forma más frecuente que los hombres. Los resultados sugirieron eliminar el ítem 2 resultando en una versión final compuesta por 18 ítems agrupadas en dos dimensiones, con buenos índices de fiabilidad tanto para hombres como para mujeres. Los baremos obtenidos para la escala de Inicio y Ausencia de timidez/Rechazo reflejaron la existencia de roles sexuales tradicionales en hombres y mujeres. <![CDATA[<b>Estrategias de manejo de conflicto en clave emocional</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Un conflicto es un proceso dinámico y complejo que se alimenta de emociones. Por lo tanto, para entender los procesos de gestión de conflicto, es necesario estudiar la influencia de las variables emocionales que rodean las disputas. El propósito de este artículo es explorar el modo en que los estados de ánimo de las personas pueden orientar sus estrategias de manejo de conflictos. A diferencia de otros trabajos que manipulan artificialmente las emociones, este estudio se centra en las diferencias de la experiencia emocional de las personas que se producen de modo natural. Los resultados sugieren que los estados de ánimo influyen sobre la elección de las estrategias de gestión de conflicto. Concretamente, se ha hallado que el afecto positivo predice la estrategia de integración, mientras que el afecto negativo predice la estrategia de dominación. Como conclusión se apunta que la influencia intrapersonal de las emociones es especialmente notoria cuando las personas experimentan estados de elevada activación emocional.<hr/>Conflict is a dynamic and complex process emotionally actived. Therefore, in order to understand conflict management processes, it is necessary to study the influence of emotional variables which surround confrontations. The purpose of this paper is to explore how mood can influence the choice of conflict management strategies. Unlike other studies that artificially manipulate emotions, this one focuses on the differences in emotional experience that occur naturally. Results suggest that moods influence the choice of conflict handling strategies. Specifically, it has been found that positive affect predicts integrating, while negative affect predicts dominating. In conclusion, it is suggested that the intrapersonal influence of emotions is particularly noticeable when people experience higharoused affective states. <![CDATA[<b>Empleados saludables y calidad de servicio en el sector sanitario</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100026&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este estudio se analiza el papel mediador de los afectos positivos y el engagement en el trabajo entre creencias de eficacia y calidad de servicio (desempeño, compromiso, calidad percibida) en el personal sanitario (N = 154) de un hospital de la Comunidad Valenciana. Basado en el Modelo de Organizaciones Saludables y Resilientes (HERO) (Salanova, Llorens, Cifre, y Martínez, 2012) análisis de ecuaciones estructurales y booststrapping revelan que el afecto positivo y el engagement en el trabajo media entre las creencias de eficacia y la calidad de servicio. Concretamente, aquellos empleados con mayores creencias de eficacia, presentan mayor afecto positivo y más engagement en el trabajo que a su vez, se relaciona positivamente con mayor calidad de servicio.<hr/>In this case study, we analyze the mediating role of positive affects and work engagement among efficacy beliefs and service quality (performance, commitment, perceived quality) of health professionals (N = 154) from a hospital in Valencia. Based on Healthy & Resilient Organizations Model (HERO; Salanova, Llorens, Cifre, & Martinez, 2012), structural equations and booststrapping analysis revealed that positive affect and work engagement mediates between the efficacy beliefs and service quality. Specifically, those employees with high efficacy beliefs, showed high positive affect and more work engagement, which in turn was positively related to higher service quality. <![CDATA[<b>Competencia cognitiva en penados primarios y reincidentes</b>: <b>implicaciones para la reeducación</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100027&lng=es&nrm=iso&tlng=es La probabilidad de reincidencia delictiva es aproximadamente tres veces mayor para los penados reincidentes que para los primarios. En esta línea, se sugiere una relación entre el grado de comportamiento antisocial y delictivo, y el nivel de desarrollo de la competencia cognitiva. Así, se prevé que los penados reincidentes presenten un menor desarrollo de la competencia cognitiva que los primarios. Para comprobar esta hipótesis, 104 penados, 54 primarios y 50 reincidentes, que no habían sido previamente objeto de un tratamiento penitenciario, fueron evaluados en atribución de la responsabilidad, autoconcepto, afrontamiento e inteligencia emocional. Los resultados mostraron que los penados reincidentes tenían menos desarrollado el autoconcepto y la inteligencia emocional que los primarios. Además, se observó una mayor tendencia en los reincidentes a afrontar las situaciones estresantes y de riesgo a través de estrategias no adaptativas (v.gr., centradas en las emociones, evitativas). Sin embargo, primarios y reincidentes se atribuyen por igual la responsabilidad. En suma, los penados reincidentes son menos competentes cognitivamente que los primarios. Se discuten las implicaciones de los resultados para la reeducación, resocialización y reinserción social de los penados.<hr/>The probability of recidivism in delinquency is approximately three times more for the recidivist than for the non-recidivist prisoners. In this sense, it has been suggested a relationship between the degree of antisocial and delinquent behavior, and the development of the cognitive competence. Thus, it presumes that recidivist prisoners have less cognitive competence than non-recidivist. To test this hypothesis, 104 prisoners, 54 non-recidivists and 50 recidivists, which have no previously submitted to an in-prison treatment to empower the cognitive and social competence, were assessed on the attribution of responsibility, self-concept, coping strategies and emotional intelligence. Results showed that recidivist prisoners had less developed the emotional intelligence and the self-concept than non-recidivist. Moreover, recidivist prisoners, in comparison to non-recidivist, evidenced a greater tendency to cope with stressful and risk situations through non-adaptive strategies (i.e., centered on emotions, avoidance). Nevertheless, recidivist and non-recidivist were similar in the attribution of responsibility. In summary, recidivist prisoners have a less cognitive competence than non-recidivist. The implications of these results for prisoners' reeducation, resocialization and social rehabilitation are discussed. <![CDATA[<b>El problema de la hipótesis de interacción en la teoría de la autodeterminación</b>: <b>una propuesta de un nuevo índice de calidad de la motivación</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100028&lng=es&nrm=iso&tlng=es The postulates of self-determination theory have been frequently gauged by a measure of motivation quality called self-determination index (SDI). This index relies on an interactional hypothesis. According to this hypothesis, intrinsic motivation and extrinsic motivation are not independent constructs; on the contrary, when one increases the other decreases. However, the literature on the subiect has revealed that these constructs are orthogonal and thus SDI presents measurement problems. Considering these limitations, the obiective of this research was to propose and test the effectiveness of a new way to calculate a motivation quality index (PMI: positive motivation index). Two athletes' samples were used. Results of the two studies carried out showed that PMI fit better the self-determination theory postulates than SDI did. Positive correlations were found between the satisfaction of basic psychological needs and PMI, and between PMI and positive emotions. Finally, results provided preliminary support for the use of the new motivation quality index proposed from the framework of self-determination theory.<hr/>Para comprobar los postulados de la teoría de la autodeterminación se ha usado frecuentemente una medida de la calidad de la motivación denominada índice de autodeterminación (IAD). Este índice se basa en la hipótesis de interacción, según la cual la motivación intrínseca y extrínseca no son constructos independientes, sino que cuando aumenta uno disminuye el otro. Sin embargo, la literatura ha revelado que estos constructos son ortogonales y por tanto el IAD presenta problemas de medida. Atendiendo a estas limitaciones, el objetivo de esta investigación fue proponer y comprobar la efectividad de una nueva forma de calcular un índice de calidad de la motivación (IMP: índice de motivación positiva), utilizando dos muestras de deportistas. Los resultados de los dos estudios llevados a cabo revelaron que el IMP se ajustaba mejor a las hipótesis derivadas de la teoría de la autodeterminación que el IAD, encontrándose correlaciones positivas entre la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas y el IMP, y entre éste y las emociones positivas. Los resultados obtenidos dan apoyo preliminar a la utilización, en la investigación sobre la teoría de la autodeterminación, del nuevo índice de calidad de la motivación propuesto. <![CDATA[<b>Construcción de un cuestionario para la evaluación de la gratitud</b>: <b>el Cuestionario de Gratitud-20 ítems (G-20)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100029&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se desarrolló una escala para la medición de la gratitud. Un banco inicial de 50 ítems, construidos y revisados siguiendo criterios precisos, se administró a 330 universitarios españoles (242 mujeres, 72.5%; 88 hombres), con edades comprendidas entre 18 y 43 años, M = 23.33, DT = 4.87. Un Análisis Factorial Exploratorio dio lugar a una solución terminal de 20 ítems con una estructura interna de 4 factores, que se denominó Cuestionario de Gratitud-20 Ítems. Un Análisis Factorial Confirmatorio sobre la matriz de correlaciones policóricas mostró un adecuado ajuste de la escala. La escala y las componentes presentaron consistencia interna entre aceptable y alta. La validez concurrente se comprobó mediante correlación de Pearson con la escala Gratitude Questionnaire-Six Item Form, y la validez discriminante mediante análisis confirmatorio de factores latentes con el Purpose-In-Life Test. Los resultados obtenidos indicaron que las dimensiones del Cuestionario de Gratitud-20 Ítems pueden estar estrechamente relacionadas con la gratitud.<hr/>A new questionnaire was developed in order to have an instrument for the assessment of gratitude. An original pool of 50 items, constructed and reviewed using accurate standards, was filled out by 330 Spanish undergraduates (242 females, 72.5%; 88 males), aged 18-43, M = 23.33, SD = 4.87. An Exploratory Factor Analysis concluded with the selection of 20 items with an internal four-factors structure, resulting in a scale called Cuestionario de Gratitud-20 Items. A Confirmatory Factor Analysis using the matrix of policorics correlations showed an adequated fit of the model. The questionnaire and the four components showed an internal consistency between acceptable and high. The concurrent validity was checked by means of Pearson's correlation with the Gratitude Questionnaire-Six Items Form, and discriminant validity was checked by means of confirmatory analysis of latent factors with the Purpose-In-Life Test. The results indicated that the dimensions of the Cuestionario de Gratitud-20 Ítems may be closely related with gratitude. <![CDATA[<b>Adaptación y validación de la versión española de la "Survey Work-Home Interaction - NijmeGen" (SWING) en países hispanohablantes</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100030&lng=es&nrm=iso&tlng=es The purpose of this study is the adaptation and validation of the "Survey Work-Home Interaction - NijmeGen" (SWING) developed by Geurts and colleagues to Spanish speaking countries (SWING-SSC). In order to analyze the questionnaire's psychometnc properties, confirmatory factor analysis (CFA) was carried out with a sample of 203 employees from various Spanish-speaking countries. Criterion related validity was tested by examining correlations between the SWING-SSC, and the theoretically relevant variables: health, role conflict, role clarity and supervisor support. Finally, reliability was tested analyzing the internal consistency of the scales. The analyses carried out indicate that SWING-SSC has good psychometric properties. In addition, the present results support the relation of the construct with health, role conflict, role clarity, and supervisor support. This study offers evidence for a sound work-life balance measure that contributes to encourage adequate conditions in the workplace, to reduce the conflict between the two spheres of professional and personal life, and to enhance positive relationships.<hr/>El propósito de este estudio es adaptar y validar la "Survey Work-Home Interaction - NijmeGen" (SWING), desarrollada por Geurts y colaboradores, a países de habla hispana (SWING-SSC). Con el fin de analizar las propiedades psicométricas del cuestionario, se llevó a cabo un análisis factorial confirmatorio (AFC) con una muestra de 203 empleados de diferentes países de habla hispana. La validez de criterio se puso a prueba mediante el examen de las correlaciones entre el SWING-SSC y otras variables teóricas relevantes: salud, conflicto de rol, claridad de rol y apoyo del supervisor. Finalmente, se puso a prueba la fiabilidad analizando la consistencia interna de las escalas. Los análisis realizados indican que el SWING-SSC tiene buenas propiedades psicométricas. Además, los resultados apoyan la relación del constructo con la salud, el conflicto de rol, la claridad de rol, y el apoyo del supervisor. Este estudio ofrece evidencia de una medida del equilibrio entre trabajo y vida que contribuye al fomento de las condiciones adecuadas en el lugar de trabajo, para reducir el conflicto entre las dos esferas de la vida profesional y personal, y para fomentar las relaciones positivas. <![CDATA[<b>Capital psicológico positivo</b>: <b>validación del cuestionario PCQ en España</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100031&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este estudio se describe el constructo de capital psicológico positivo (Luthans y Youssef, 2004) y la validación en España de un instrumento para medirlo: el PCQ (Psychological Capital Questionnaire). Este cuestionario mide cuatro aspectos diferentes, aunque relacionados entre sí, del concepto más amplio de capital psicológico. Estos aspectos son la autoeficacia, la esperanza, el optimismo y la resiliencia. Los resultados obtenidos (N = 372) a través del modelado de ecuaciones estructurales confirmaron que la versión española del cuestionario presenta una alta fiabilidad, así como validez convergente y discriminante. Se discuten los resultados, aportaciones y limitaciones del presente estudio.<hr/>This study describes the construct of positive psychological capital (Luthans and Youssef, 2004) and the validation of the Spanish version of the PCQ (Psychological Capital Questionnaire) in a sample of 372 employees. This questionnaire measures four different components, although related, of the broader concept of psychological capital. These components are self-efficacy, hope, optimism and resilience. Structural equation modeling revealed that the Spanish version of the questionnaire shows a high reliability and convergent and discriminant validity. Results, and contributions, and limitations of the present study are discussed. <![CDATA[<b>Adaptación al castellano de la Escala de Confianza General de Yamagishi</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100032&lng=es&nrm=iso&tlng=es The significance that trust has in social exchange relationships has led to a growing amount of literature dealing with this phenomenon at a theoretical and an applied level. With the aim of conducting trust research by means of an instrument with established reliability and validity, the General Trust Scale (Yamagishi & Yamagishi, 1994) was translated into Spanish. The sample comprised 626 participants. Results indicate that the Spanish adaptation has satisfactory psychometric properties: test's reliability (α = .862) and ítems' discrimination (a ≥ 1.58). There was no differential ítem functioning regarding the participants' gender, but differences aroused as regards to their age. The relationship with several dispositional and behavioral variables was assessed, being significant its correlation with Agreeableness (r = .376) and, for the women, also with Openness to Experience (r = .135).<hr/>La confianza es, por su importancia en las relaciones sociales, un fenómeno de gran interés tanto a nivel teórico como aplicado. En este artículo presentamos la adaptación al castellano de uno de los instrumentos más utilizados en el investigación sobre confianza: la Escala de Confianza General de Yamagishi & Yamagishi (1994). Un total de 626 participantes respondieron al cuestionario. Los resultados indican que las propiedades psicométricas de la versión en castellano son satisfactorias tanto a nivel de escala (α =.862) como a nivel de ítems (a ≥ 1.58). No se observó funcionamiento diferencial de los ítems respecto al sexo, sí respecto a la edad. En cuanto a la relación entre la medida de Confianza y otras variables disposicionales y conductuales, se obtuvieron correlaciones significativas con Cordialidad (r = .376), y en mujeres también con Apertura a la Experiencia (r = .135). <![CDATA[<b>¿Quién hizo qué?</b>: <b>diferencias entre adultos jóvenes y mayores en la memoria para un atraco</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100033&lng=es&nrm=iso&tlng=es La probabilidad de que una persona mayor tenga que declarar como testigo o víctima de un atraco o un suceso similar aumenta en función de la esperanza de vida de la población. Por ello, resulta relevante conocer si las personas mayores producen testimonios menos exactos que los jóvenes, así como determinar cuáles son las circunstancias en las que pueden ser más proclives a cometer errores. En este estudio utilizamos una prueba de reconocimiento para analizar la memoria para las acciones de un atraco en adultos jóvenes y mayores. Aunque no hubo diferencias en los aciertos, las personas mayores cometieron una proporción superior de falsas alarmas y resultaron menos exactas que los jóvenes en el reconocimiento de las acciones del suceso. Además, las personas mayores tuvieron más dificultades que los jóvenes a la hora determinar el autor de las acciones correctamente reconocidas como pertenecientes al atraco. Por lo tanto, los déficits de las personas mayores en el control del origen de la información que recuerdan podrían ayudar a explicar la menor exactitud de su memoria para el suceso, un hallazgo especialmente relevante al tomar declaración a una persona de edad avanzada.<hr/>Due to the increased life expectancy of the older population, there is a growing probability for an elderly person to testify as an eyewitness or a victim of a robbery or a similar crime. However, little is known about aging effects on testimony accuracy and about circumstances in which older adults would be more prone to memory errors than younger adults. In this study older and younger adults' memory for actions of a robbery was examined with a recognition test. Although no differences were found in hits, the older adults had a higher proportion of false alarms and showed less accurate recognition than younger adults. In addition, the older adults were less able to attribute actions that occurred during the robbery to their correct sources. Thus, sourcememory deficits may contribute to explam older adults' less accurate recognition, a fmding that should be taken into account in reallife eyewitness situations where an elderly person is involved. <![CDATA[<b>Cuestionario de Fallos de Memoria de la Vida Cotidiana (MFE)</b>: <b>análisis de factores con población española</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100034&lng=es&nrm=iso&tlng=es Uno de los instrumentos más utilizados para valorar los olvidos cotidianos es el Cuestionario de Fallos de Memoria de la Vida Cotidiana (MFE). Los objetivos del presente estudio fueron: a) examinar la estructura factorial del MFE, b) explorar las relaciones de los factores resultantes con el rendimiento objetivo de memoria (Listas de Palabras y Escenas de la Escala de Memoria de Wechsler - III), el estado de ánimo y la ansiedad (Escala de Depresión y Ansiedad de Goldberg) y con dos preguntas generales sobre quejas de memoria. Los datos se recogieron de una muestra de 647 adultos jóvenes (19-64 años). Los resultados mostraron la existencia de una estructura de tres factores, que explicaban el 29.3 % de la varianza: Recuerdo de Actividades, Monitorización de la Comunicación y Reconocimiento. Los dos primeros factores mostraron una correlación positiva más alta entre ellos y una asociación mayor con el estado de ánimo y las quejas generales de memoria. Por el contrario, el factor Reconocimiento presentó una correlación positiva más alta con la edad y negativa con el rendimiento objetivo de memoria.<hr/>One of the most frequently used instruments to study everyday memory failures is the Memory Failures of Everyday Questionnaire (MFE). The objectives of the present study were: a) to examine the factor structure of the MFE, and b) to explore the relationship of the resulting factors with performance in tests of objective memory (Word Lists and Family Pictures of the Wechsler Memory Scale-III) and mood state (Goldberg Depression and Anxiety Scale), as well as with two general questions about memory complaints. Data were collected from a sample of 647 young adults (19-64 years). Factor analysis revealed three factors which explained 29.3 % of the total variance: Activities Recall, Communication Monitoring, and Recognition. The first two factors showed a higher positive correlation between them and a higher association with mood state and general memory complaints. In contrast, the recognition factor shows positive correlation with age and negative with objective memory performance. <![CDATA[<b>Modelos cognitivos del desarrollo de las funciones ejecutivas</b>: <b>limitaciones metodológicas y desafíos teóricos</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100035&lng=es&nrm=iso&tlng=es Executive functions (EF) have been defined as a series of higher-order cognitive processes which allow the control of thought, behavior and affection according to the achievement of a goal. Such processes present a lengthy postnatal development which matures completely by the end of adolescence. In this article we make a review of some of the main models of EF development during childhood. The aim of this work is to describe the state of the art related to the topic, identifying the main theoretical difficulties and methodological limitations associated with the different proposed paradigms. Finally, some suggestions are given to cope with such difficulties, emphasizing that the development of an ontology of EF could be a viable alternative to counter them. We believe that futture researches should guide their efforts toward the development of that ontology.<hr/>Las funciones ejecutivas (EF) han sido definidas como una serie de procesos cognitivos de orden superior, que permiten el control del pensamiento, comportamiento y afectividad conforme al logro de una meta. Tales procesos presentan un desarrollo posnatal prolongado, culminando su maduración sobre el final de la adolescencia. En el presente artículo se realiza una revisión de algunos de los principales modelos del desarrollo de las EF en la infancia. El objetivo central de este trabajo es describir el estado del arte respecto de dicho tópico, identificando las principales dificultades teóricas y limitaciones metodológicas asociadas a los diferentes paradigmas propuestos. Finalmente, se señalan algunas de las soluciones sugeridas para afrontar tales dificultades, destacando que el desarrollo de una ontología de las EF podría resultar una alternativa viable para contrarrestar las mismas. Consideramos que futuras investigaciones deberían encaminar sus esfuerzos en esta dirección. <![CDATA[<b>Estudio comparativo de dos programas de entrenamiento de la memoria en personas mayores con quejas subjetivas de memoria</b>: <b>un análisis preliminar</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100036&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: A pesar del declive cognitivo que se produce con la edad, numerosos estudios han demostrado la eficacia que tienen los programas de entrenamiento de la memoria para mejorar diversas áreas neurocognitivas en las personas mayores. Objetivo: analizar de forma preliminar el efecto diferencial de dos programas de entrenamiento de la memoria en personas mayores sobre diversas funciones cognitivas. Método: 18 sujetos entre 61 y 81 años han participado, o bien en un programa de entrenamiento en estrategias de memoria, o bien en un programa de entrenamiento en olvidos cotidianos. En todos ellos se evaluó la percepción subjetiva de la memoria, así como el desempeño cognitivo antes y después del entrenamiento. Resultados: se encontró una mejoría estadísticamente significativa en el cuestionario de quejas subjetivas de memoria en ambos grupos, y sólo se encontró cierta mejoría en memoria de trabajo visoespacial (test Corsi inverso) y en razonamiento (Analogías) en el grupo que recibió un entrenamiento en olvidos cotidianos. Conclusiones: los programas de entrenamiento de la memoria mejoran la percepción subjetiva que tienen las personas mayores del funcionamiento de la memoria, y ello es independiente de la metodología de entrenamiento utilizada.<hr/>Introduction: Despite the cognitive decline that occurs with age, several studies have showed the effectiveness of memory training programs for improving some neurocognitive functions in older people. Objective: to analyze in a preliminary way the differential effect of two memory training programs on several areas of cognition in older adults. Method: 18 older adults between 61 and 81 years have participated, either in a memory strategies training program, either an everyday forgetfulness training program. All of them evaluated the subjective perception of memory and cognitive performance before and after training. Results: A statistically significant improvement in the questionnaire of subjective memory complaints was found in both groups, and only the group receiving everyday forgetfulness training improved in some cognitive performances in visuospatial working memory (Corsi test reverse) and reasoning (analogies). Conclusions: Memory training programs improve the subjective perception that older people have about its functioning, and this is independent of training methodology used. <![CDATA[<b>Avances Citogenéticos y Neurobiológicos en el Síndrome de Down</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Down syndrome is an autosomal trisomy that traditionally has been studied independently from fields such as medicine, biology or psychology. In this article, we intend to go further and incorporate a multidisciplinary approach that includes, on the one hand, the main findings of these disciplines and, the theories that attempt to explain the complex relationships that occur between such findings. With this aim, we review the progress that has been made in the field of genetics, neuroanatomy and neurochemistry in relation to this syndrome, as well as the explanations that have been developed to try to understand the neuropsychological profile associated with this condition. We believe that the incorporation of this perspective will help achieve an overview of the psychobiological correlates of Down syndrome.<hr/>El síndrome de Down es una alteración autosómica que, tradicionalmente, ha sido estudiada de forma independiente, desde ámbitos como la medicina, la biología o la psicología. En este artículo pretendemos ir más allá e incorporar una perspectiva multidisciplinar que contemple, por una parte, los principales hallazgos de estas disciplinas y por otra, las teorías que intentan explicar las complejas relaciones que se producen entre dichos hallazgos. Con este objetivo, revisamos los avances que se han realizado en el campo de la genética, la neuroanatomía y la neuroquímica en relación a este síndrome, así como las explicaciones que se han desarrollado para intentar entender el perfil neuropsicológico asociado con esta alteración. Creemos que la incorporación de esta perspectiva ayudará a alcanzar una visión general sobre los correlatos psicobiológicos del síndrome de Down. <![CDATA[<b>Un modelo explicativo de las relaciones entre variables de la persona y creatividad</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100038&lng=es&nrm=iso&tlng=es This research tested a theoretical model of the relationships between certain psychological variables and creativity. Specifically, the relationships among intelligence, personality, intrinsic motivation, creative self-efficacy, and ideational creativity were examined. This study was conducted with a sample of 180 college students (136 women and 44 men) who were evaluated with regard to the variables above in two sessions outside the regular academic schedule. The results obtained via structural equation analysis supported the model and revealed that the independent variables (intelligence and personality) and the intermediate variables (intrinsic motivation and creative self-efficacy) that comprise the proposed model influenced creativity. Furthermore, creative self-efficacy was the most significant trait associated with ideational creativity.<hr/>El objetivo de esta investigación fue probar un modelo teórico explicativo de las relaciones que puedan darse entre determinadas variables psicológicas y la creatividad. Concretamente, se examinaron las relaciones existentes entre inteligencia, personalidad, motivación intrínseca, autoeficacia creativa y creatividad ideacional. El estudio se llevó a cabo con una muestra formada por 180 universitarios (136 mujeres y 44 hombres), los cuales fueron evaluados en las variables objeto de estudio en dos sesiones fuera del horario académico regular. Los resultados obtenidos, analizados por medio de la técnica de ecuaciones estructurales, confirmaron el modelo y mostraron que tanto las variables independientes (inteligencia y personalidad) como las intermediarias (motivación intrínseca y autoeficacia creativa) que configuran el modelo propuesto influyeron en el fenómeno de la creatividad, siendo la autoeficacia creativa la variable personal que más intervino significativamente en la creatividad ideacional. <![CDATA[<b>Comparación de los procedimientos de Fleishman y Ramberg et al. para generar datos no normales en estudios de simulación</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100039&lng=es&nrm=iso&tlng=es Simulation techniques must be able to generate the types of distributions most commonly encountered in real data, for example, non-normal distributions. Two recognized procedures for generating non-normal data are Fleishman's linear transformation method and the method proposed by Ramberg et al. that is based on generalization of the Tukey lambda distribution. This study compares tríese procedures in terms of the extent to which the distributions they generate fit their respective theoretical models, and it also examines the number of simulations needed to achieve this fit. To this end, the paper considers, in addition to the normal distribution, a series of non-normal distributions that are commonly found in real data, and then analyses fit according to the extent to which normality is violated and the number of simulations performed. The results show that the two data generation procedures behave similarly. As the degree of contamination of the theoretical distribution increases, so does the number of simulations required to ensure a good fit to the generated data. The two procedures generate more accurate normal and non-normal distributions when at least 7000 simulations are performed, although when the degree of contamination is severe (with values of skewness and kurtosis of 2 and 6, respectively) it is advisable to perform 15000 simulations.<hr/>Las técnicas de simulación deben posibilitar la generación adecuada de las distribuciones más frecuentes en la realidad como son las distribuciones no normales. Entre los procedimientos para la generación de datos no normales destacan el método de transformaciones lineales propuesto por Fleishman y el método basado en la generalización de la distribución lambda de Tukey propuesto por Ramberg et al. Este estudio compara los procedimientos en función del ajuste de las distribuciones generadas a sus respectivos modelos teóricos y del número de simulaciones necesarias para dicho ajuste. Con este objetivo se seleccionan, junto con la distribución normal, una serie de distribuciones no normales frecuentes en datos reales, y se analiza el ajuste según el grado de violación de la normalidad y del número de simulaciones realizadas. Los resultados muestran que ambos procedimientos de generación de datos tienen un comportamiento similar. A medida que aumenta el grado de contaminación de la distribución teórica hay que aumentar el número de simulaciones a realizar para asegurar un mayor ajuste a la generada. Los dos procedimientos son más precisos para generar distribuciones normales y no normales a partir de 7000 simulaciones aunque cuando el grado de contaminación es severo (con valores de asimetría y curtosis de 2 y 6, respectivamente), se recomienda aumentar el número de simulaciones a 15000. <![CDATA[<b>Evaluación y seguimiento del envejecimiento sano y con deterioro cognitivo leve (DCL) a través del TAVEC</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000100040&lng=es&nrm=iso&tlng=es El deterioro cognitivo leve (DCL) se define como un estado intermedio entre el envejecimiento normal y el patológico, que en ocasiones, puede evolucionar a algún tipo de demencia, principalmente de tipo Alzheimer. La necesidad de encontrar marcadores que detecten tempranamente el DCL hace que determinados tests neuropsicológicos, básicamente de memoria, puedan ser considerados marcadores tempranos de este síndrome. La presente investigación pretende comprobar si el Test de Aprendizaje Verbal España-Complutense (TAVEC) es útil en la evaluación y seguimiento del envejecimiento sano y con DCL en función de su estabilidad e inestabilidad temporal. La muestra de estudio se compuso de 179 participantes (95 sanos y 84 DCL) entre 58-90 años evaluados en dos ocasiones a través del TAVEC junto con otros tests neuropsicológicos. Los resultados en el TAVEC mostraron diferencias significativas entre la primera y la segunda evaluación llevada a cabo un año después, tomando la muestra total y subdividida en sanos y DCL estables e inestables. Hubo diferencias en la ejecución entre los diferentes subgrupos clasificados en función de la estabilidad/ inestabilidad. Se concluye que el TAVEC es una herramienta útil, tanto en la evaluación de la memoria episódica verbal, como en el seguimiento del envejecimiento sano y con DCL.<hr/>Mild cognitive impairment (MCI) is defined as an intermediate state between normal aging and disease that can sometimes evolve to Alzheimer's type dementia (DAT). The need to find markers for the early detection of MCI requires specific neuropsychological tests; basically, memory tests can be considered early markers of this syndrome. This proposed research intends to verify whether the Learning Verbal Test from Spain - Complutense (TAVEC) is useful to assess and follow up subjects to determine whether they are aging healthily or they have MCI, depending on whether their stability or instability is temporary. The sample comprises 179 persons (95 healthy subjects and 84 MCIs) aged between 58-90 years old. The subjects are currently tested twice a week with a TAVEC test along with other neuropsychological tests The results showed significant differences between the first and the second evaluation, which is conducted one year later, reevaluating the total sample and dividing it into healthy subjects or MCI subjects (stable and unstable). There were differences between different subgroups, classified according to the temporary stability or instability. The TAVEC is a useful tool to evaluate verbal episodic memory in its early stages and to follow up healthy aging and/or MCI.