Scielo RSS <![CDATA[Anales de Psicología]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0212-972820190002&lang=en vol. 35 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[The revolving door to homelessness. The influence of health, alcohol consumption and stressful life events on the number of episodes of homelessness]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: Objectives To analyse the impact of different variables on repeated episodes of homelessness. Method The study was conducted based on data obtained from a representative sample of homeless people in Madrid (Spain) (n=188). Results Suffering from a serious or chronic illness has an effect on the revolving door to homelessness, which is mediated by a highly negative subjective perception of the individual's own health, which is in turn mediated by suffering from a disability. Excessive alcohol consumption has an effect on the revolving door to homelessness, mediated by access to treatment for problems caused by alcohol consumption. Suffering from a serious or chronic illness correlates with having problems caused by excessive alcohol consumption. Experiencing multiple stressful life events has a direct effect on the revolving door to homelessness. Conclusions To prevent the revolving door to homelessness, it is necessary to remove the barriers that hinder access to normal health resources which are experienced by people suffering from social exclusion, while implementing ongoing support programmes for homeless people or those at risk of homelessness, which primarily deal with health issues.<hr/>Resumen Objetivos Analizar la incidencia de diferentes variables en el padecimiento de reiterados episodios en la situación sin hogar. Método El trabajo se realizó a partir de los datos obtenidos de una muestra representativa de las personas en situación sin hogar en Madrid (España) (n=188). Resultados El padecimiento de una enfermedad grave o crónica ejerce un efecto en la “puerta giratoria” a la situación sin hogar mediado por una percepción subjetiva muy negativa de la propia salud que, a su vez, se encuentra mediada por el padecimiento de alguna discapacidad. El consumo excesivo de alcohol ejerce un efecto en la “puerta giratoria” a la situación sin hogar mediado por el acceso a tratamiento por problemas derivados de dicho consumo. Padecer una enfermedad grave o crónica correlaciona con tener o haber tenido problemas derivados de un consumo excesivo de alcohol. El padecimiento de múltiples sucesos vitales estresantes ejerce un efecto directo en la “puerta giratoria” a la situación sin hogar. Conclusiones Para prevenir la “puerta giratoria” a la situación sin hogar hay que eliminar las barreras que dificultan el acceso a los recursos normalizados de salud a las personas en exclusión social, a la vez que implementar programas continuados de apoyo para las personas sin hogar o en riesgo que incluyan prioritariamente cuestiones de salud. <![CDATA[Quality of life in breast cancer patients: the moderator role of family stress]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In breast cancer patients, quality of life has been associated with treatment response and overall survival. One hundred women undergoing chemotherapy treatment for breast cancer completed questionnaires including demographic and clinical information, the EORTC - Quality of Life Questionnaire, Hospital Anxiety and Depression Scales, Body Image Scale, Index of Family Relations and the Life Orientation Test. The results showed that higher optimism and better body image were associated with improved quality of life. Distress significantly predicted physical and emotional quality of life, but recurrence only predicted physical quality of life. Family stress was a moderator in the relationship between psychological distress and emotional quality of life, showing the need to screen and intervene on family stress in patients with breast cancer. The results may help in designing interventions for women with breast cancer in order to promote quality of life.<hr/>Resumen En pacientes con cáncer de mama, la calidad de vida se ha asociado con la respuesta al tratamiento y la supervivencia global. Cien mujeres sometidas a tratamiento de quimioterapia para el cáncer de mama completaron cuestionarios incluyendo información demográfica y clínica, Cuestionario de Calidad de Vida EORTC, Escalas de Ansiedad y Depresión Hospitalaria, Escala de Imagen Corporal, Índice de Relaciones Familiares y el Test de Orientación Vital. Los resultados mostraron que un mayor optimismo y una mejor imagen corporal se asociaron con una mejor calidad de vida. La morbilidad psicológica predijo significativamente la calidad de vida física y emocional, pero la recurrencia sólo predijo la calidad de vida física. El estrés familiar fue un moderador en la relación entre la morbilidad psicológica y la calidad de vida emocional, mostrando la necesidad de detectar e intervenir en el estrés familiar en pacientes con cáncer de mama. Los resultados pueden ayudar en el diseño de intervenciones para las mujeres con cáncer de mama con el fin de promover la calidad de vida. <![CDATA[Coping strategies and self-esteem in women with breast cancer]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Coping with a breast cancer diagnosis and the use of different strategies is key to overcoming this stressful situation. Various psychological variables are related to how patients cope with the disease, one of which is self-esteem. The current study analyses the how age influences patients with breast cancer in terms of the coping strategies used to deal with the disease, exploring whether self-esteem influences the use of such strategies, along with the possible interrelation between these variables. Self-esteem is studied using the Rosenberg Self-Esteem scale and coping strategies were assessed using the COPE-28 scale, both in their Spanish versions. The sample consisted of 121 women (with breast cancer), aged between 30 and 77 years (M = 49.33, SD = 8.90). The results indicate that active coping is the strategy with the highest score. We found significant, age-mediated relationships between self-esteem scores and active coping strategies such as positive reframing, acceptance, or use of emotional support. Knowing how to cope with the disease will help in the development of psychological interventions that improve the quality of life in these patients throughout the oncological disease process.<hr/>Resumen El afrontamiento del diagnóstico de cáncer de mama y el uso de diferentes estrategias es clave para superar esta situación estresante. Diversas variables psicológicas están relacionadas con la manera de afrontar la enfermedad, destacando entre ellas la autoestima. Se analiza la influencia que la edad, de las pacientes con cáncer de mama, pueda tener en las estrategias de afrontamiento ante la enfermedad, analizando si la autoestima influye en el uso de las estrategias y observar la posible interrelación entre estas variables. Se evalúa la autoestima mediante Rosenberg Self-Steem Scale y las estrategias de afrontamiento con la escala COPE-28, en sus versiones españolas. La muestra estaba formada por 121 mujeres, con cáncer de mama, y edades entre los 30 y los 77 años (M = 49.33, DT = 8.90). Los resultados muestran que el afrontamiento activo fue la estrategia más utilizada. Se encontraron relaciones significativas, mediadas por la edad, entre las puntuaciones en autoestima y las estrategias de afrontamiento activas, como son la reevaluación positiva, aceptación o el apoyo emocional. Conocer la manera de afrontar la enfermedad ayudará en el desarrollo de intervenciones psicológicas que mejoren la calidad de vida de estas pacientes durante todo el proceso de enfermedad oncológica. <![CDATA[Evaluation of early life experiences: the ELES scale and its clinical use]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Background The Early Life Experiences Scale (ELES) evaluates the memory of threat and subordination perceived in childhood family relationships based on social rank theory. This scale was adapted to Spanish, its factor structure was tested by cross-validation, and its psychometric properties were explored. Method 960 subjects participated (863 subjects from the general population and 97 patients). Results Data confirm the factor structure of the original version by Gilbert, Cheung, Grandfield, Campey, and Irons (2003), obtaining a similar model with three factors: submission, threat, and devaluation, which explained 66.31% of the variance. The Spanish version of the ELES was comprised of the same number of items as in the original study and showed adequate indices of validity, internal consistency, retest and combined reliability, and invariance by gender. Conclusions The Early Life Experiences Scale (ELES) can be a useful measure for evaluating early life experiences. Its application may be very relevant in studying the relationship between these experiences and psychopathological manifestations in constructing explanatory models.<hr/>Resumen Antecedentes la escala de Experiencias Vitales Tempranas (ELES) evalúa el recuerdo de la amenaza y subordinación percibidas durante la infancia en las relaciones familiares partiendo de la teoría del rango social. Se propone adaptar al español dicha escala y comprobar su estructura factorial mediante una validación cruzada y explorar sus propiedades psicométricas. Método: participaron 960 sujetos (863 de población general y 97 pacientes). Método participaron 960 sujetos (863 de población general y 97 pacientes). Resultados los datos confirman la estructura factorial de la versión inicial de Gilbert, Cheung, Grandfield, Campey, y Irons (2003), obteniendo tres factores: sumisión, amenaza, y desvalorización, explicando un 66.31% de la varianza. La versión española de la escala ELES resultó estar compuesta por el mismo número de ítems que la original y mostró índices adecuados de validez, consistencia interna, fiabilidad retest, fiabilidad compuesta e invarianza por género. Conclusiones la escala de Experiencias Vitales Tempranas (ELES) puede ser de utilidad para evaluar las experiencias vitales tempranas, estudiar la relación entre dichas experiencias en diferentes manifestaciones psicopatológicas y establecer posibles modelos explicativos. <![CDATA[Global functioning among middle-aged patients with chronic schizophrenia: the role of medication, working memory and verbal comprehension]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: The chronic phase of schizophrenia is characterized by illness progression and patients encountering difficulties to return to premorbid level of functioning. The objective of this study was to describe the characteristics of a sample of patients with chronic schizophrenia, as well to assess differences between patients under and over 45 years of age. In a clinical sample of 77 chronic schizophrenia patients, we assessed basic symptoms, cognitive performance, social functioning and quality of life. All participants obtained very high scores in residual symptoms, and no differences in sociodemographic or clinical characteristics between the age groups were found. Younger patients had better cognitive performance and older patients obtained better scores for social functioning and quality of life. Number of psychotropic drugs, verbal learning delayed of SCIP, errors in WCST, Similarities and Digit Symbol Coding of WAIS were the most important variables to predict global functioning of patients over 45 years old. Increasing our understanding of differences in characteristics of the chronic phase of the illness and the profile of functioning at different ages, may help us design intervention strategies to improve adaptation in young and middle-aged patients with chronic schizophrenia.<hr/>Resumen: La fase crónica de la esquizofrenia se caracteriza por la progresión de la enfermedad y por las dificultades que presentan los pacientes para volver al nivel de funcionamiento premórbido. El objetivo de este estudio fue describir las características de una muestra de pacientes con esquizofrenia crónica, y conocer las diferencias entre los pacientes menores y mayores de 45 años. En una muestra clínica de 77 pacientes con esquizofrenia crónica, se han evaluado síntomas básicos, el rendimiento cognitivo, el funcionamiento social y la calidad de vida. Todos los participantes obtuvieron puntuaciones muy altas en los síntomas residuales, y no se encontraron diferencias en las características sociodemográficas o clínicas entre los grupos de edad. Los resultados señalan que los pacientes más jóvenes tienen mejor rendimiento cognitivo, y los mayores, mejor funcionamiento social y calidad de vida. El número de fármacos utilizados, los valores en la escala de aprendizaje verbal diferido del SCIP, los errores en WCST, los subtests de Semejanzas y Dígitos del WAIS fueron las variables que mejor pronostican el funcionamiento global de los pacientes mayores de 45 años. Por lo tanto, aumentar nuestra comprensión de las características de la fase crónica de la enfermedad y el perfil de funcionamiento en función de la edad, puede ayudarnos a diseñar estrategias de intervención para mejorar la adaptación en pacientes jóvenes y de mediana edad con esquizofrenia crónica. <![CDATA[Sexting behaviour in adolescents: personality predictors and psychosocial consequences in a one-year follow-up]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The relationships between personality and sexting have been scarcely studied. In addition, the scarcity of longitudinal studies about predictors and consequences of sexting is notorious. This study analyzed the longitudinal data from 624 adolescents who were evaluated on two occasions (T1 and T2) separated by a period of one year, and to whom questionnaires were administered to measure sexting, the personality traits of the five factor model (FFM), as well as possible psychosocial consequences of sexting. The results indicate that high extraversion and low agreeableness and conscientiousness (T1) are related to sexting (T2). In addition, the study also allows us to identify which specific facets of personality (T1) are associated with sexting registered in T2. On the other hand, regression analyses indicate that extraversion predicts increases in sexting between T1 and T2. As for the outcomes of sexting, a high involvement in sexting T1 predicts decreases in victimization and in the positive emotions experienced between T1 and T2. Therefore, this study shows that personality allows for prediction of changes in sexting throughout adolescence; sexting, in turn, seems to be associated with relevant psychosocial consequences in this developmental period.<hr/>Resumen La relación entre el sexting y la personalidad en los adolescentes ha sido escasamente investigada. Además, es notoria la escasez de estudios longitudinales que aborden los predictores y consecuencias del sexting. Este estudio analiza los datos de 624 adolescentes que fueron evaluados en dos ocasiones (T1 y T2) distanciadas por un período de un año, y a los que se administraron cuestionarios para medir el sexting, los rasgos de personalidad del modelo de cinco factores (MCF), y posibles consecuencias psicosociales del sexting (acoso/ciberacoso, bienestar emocional). Los resultados indican que mayor extraversión y menor amabilidad y responsabilidad (T1) se relacionan con sexting (T2). El estudio permite también identificar qué facetas específicas de personalidad (T1) se asocian con el sexting registrado en T2. Además, los análisis de regresión muestran que la extraversión predice aumentos en sexting entre T1 y T2. En cuanto a las consecuencias, una alta implicación en sexting T1 predice descensos en la victimización y en las emociones positivas experimentadas entre T1 y T2. Por tanto, este estudio muestra que la personalidad permite predecir los cambios en sexting a lo largo de la adolescencia; el sexting, a su vez, parece asociarse a consecuencias psicosociales relevantes en este período del desarrollo. <![CDATA[Prevention of depressive symptoms and promotion of well-being in adolescents: a randomized controlled trial of the <em>Smile Program</em>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study addressed the development and evaluation of the Smile Program whose main objective was the prevention of depression and the promotion of well-being in adolescents. The program is based on interventions that have been shown to be efficacious (a cognitive-behavioral approach). Participants were 89 adolescents (mean age = 13.88 years; SD = 0.95) recruited from a sample of 1212 students from seven schools. Results showed a significant reduction in self-reported depressive symptoms in the intervention group (n= 51) as compared to youth in the control group (n= 38). Based on parents’ report (n=56), youth in the intervention group had significantly better self-esteem at post-test as compared to youth in the control group. At four months post intervention, youth in the intervention group had higher psychological well-being than those in the control group; at the 8-month follow-up, youth in the intervention condition reported better family self-concept.<hr/>Resumen Este estudio consistió en describir el desarrollo y la evaluación del Programa Sonrisa, cuyo principal objetivo fue la prevención de la depresión y la promoción del bienestar en adolescentes. El programa se basa en intervenciones que han demostrado ser eficaces (enfoque cognitivo-conductual). Los participantes fueron 89 adolescentes (edad media = 13,88 años, DT = 0,95) reclutados de una muestra de 1212 estudiantes de 7 escuelas. Los resultados de los autoinformes de los adolescentes mostraron una reducción significativa en los síntomas depresivos en el grupo de intervención (n = 51) en comparación con los adolescentes del grupo control (n = 38). Respecto a los cuestionarios de los padres (n = 56), se halló que los adolescentes en el grupo de intervención tuvieron una autoestima significativamente mejor en el postest en comparación con los del grupo control. Cuatro meses después del programa, los adolescentes del grupo de intervención tenían mayor bienestar psicológico que los del grupo de control y, en el seguimiento de 8 meses, los adolescentes de la condición de intervención informaron de mejor autoconcepto familiar. <![CDATA[Analysis of the profiles of patients with dual pathology attending addiction centers, mental health centers, and a coordinated service]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to analyze and compare the profile of dual patients treated in mental health units or drug user services with patients using both. The sample consisted of 170 patients diagnosed with dual pathology, recruited using an accidental sampling technique. Of the sample, 64 were being treated at Addiction Center of Huelva (ADH), 51 at various Community of Mental Health Units (CMHU) in the province of Huelva and 55 were treated with a coordinated use of both resources. The patients were diagnosed using MINI and PID-5. A higher prevalence of patients with a cocaine and heroin dependence profile was observed in the patients treated in ADH (35.9%, as opposed to 2% in CMHU and 16.4% in the coordinated service). For those patients treated in CMHU there was a higher prevalence of profiles related to cannabis dependence (41.2%, as opposed to 9.4% in the ADH and 16.4% in the coordinated service). The odds ratio for hypomanic episodes was 2.879 (p &lt; 0.05) for patients in ADH compared with the other two services. The odds ratio observed for manic episodes was 0.483 (p &lt; .05) in ADH patients, whilst for patients in CMHU there was a higher prevalence of comorbid psychotic disorders in comparison with those using ADH services (66% as opposed to 37.5%). The high prevalence of comorbid disorders -along with the differences in profiles identified between services- suggests the need to consider treating these patients using integrated services.<hr/>Resumen La atención médica y psicológica de pacientes con patología dual es realizada por servicios de salud mental, adicciones, o coordinada. No obstante, es elección de los pacientes acudir a uno u otro servicio. Este trabajo tiene como objetivo analizar las semejanzas y diferencias de pacientes con patología dual que acuden a estos centros. El estudio se ha realizado con 170 pacientes diagnosticados de patología dual atendidos en el Servicio Provincial de Drogodependencias de Huelva (SPDH) y Unidades de Salud Mental Comunitaria (USMC) de la provincia de Huelva. En el SPDH la prevalencia de pacientes con dependencia a heroína y cocaína es mayor (35.9% vs 2% en USMC y 16.4% en coordinado). En las USMC se observa una mayor prevalencia de pacientes con dependencia a cannabis (41.2% vs 9.4% en el CTA y 16.4% en coordinado). La odds ratio para pacientes con episodios hipomaníacos fue de 2.879 (p &lt; .05) en el SPDH, y de 0.483 (p &lt; 0.05) para episodios maníacos. Hay una mayor prevalencia de pacientes con trastornos psicóticos en las USMC en comparación con el SPDH (66% vs 37.5%). Las diferencias detectadas en los perfiles deben ser consideradas en la planificación asistencial de los centros que atienden a estos pacientes. <![CDATA[Development and validation of the WhatsApp Negative Impact scale (WANIS)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The use of instant messaging affects different areas of users’ daily lives (personal, social, family, work). The aim of this research was to develop and validate a scale that measures the negative impact of WhatsApp's use in several areas (WANIS). Two studies were conducted. The first one was a pilot study in which the scale was built. The sample consisted of 95 university students aged between 17 and 27. (M = 21.34; SD = 2.11). In the second study, the factor structure was examined and the validity of the scale was analysed from a sample of 630 university students aged between 18 and 62 (M = 21.23; DT = 4.32). The scale was composed of 37 Likert-type format items with values ranging from 0 (strongly disagree) to 3 (strongly agree). The exploratory factor analysis revealed that the three-factor solution was most appropriate for interpreting the scale. The instrument had high reliability and good convergent and discriminant validity. The results indicated that sex, marital status and employment status affected the negative impact experienced by WhatsApp users. This scale has proven to be a valid tool for assessing the impact that this instant messaging application has on controlling intimate relationships, the negative consequences of its use and the problematic use by users.<hr/>Resumen El uso de mensajería instantánea está influyendo en nuestra vida cotidiana en diferentes ámbitos (personal, social, familiar, laboral). El objetivo de esta investigación fue elaborar y validar una escala que midiera el impacto negativo del WhatsApp en diversas áreas (EINEW). Se llevaron a cabo dos estudios. El primero fue un estudio piloto en el que se construyó la escala. La muestra estuvo formada por 95 estudiantes universitarios con edades comprendidas entre 17 y 27 años (M = 21.34; DT = 2.11). En el segundo estudio se examinó la estructura factorial y se analizó la validez de la escala a partir de una muestra de 630 universitarios con edades de entre 18 y 62 años (M = 21.23; DT = 4.32). La escala estuvo compuesta por 37 ítems tipo Likert con valores que varían de 0 (Totalmente desacuerdo) hasta 3 (Totalmente de acuerdo). El análisis factorial exploratorio reveló que la solución de tres factores era la más apropiada. El instrumento presentó alta fiabilidad y buena validez convergente y discriminante. Los resultados indicaron que el sexo, el estado civil y la situación laboral afectaron al impacto negativo experimentado por los usuarios de WhatsApp. Esta escala ha resultado ser una herramienta válida para evaluar la repercusión de WhatsApp en el control de las relaciones íntimas, las consecuencias negativas de su uso y el uso problemático por parte de los usuarios. <![CDATA[What do adolescents say about bullying?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract All antisocial acts, including violence and bullying behavior, are such thing within the community where they occur; they are a reflection of that community. This study aims to analyze the spontaneous discourse about bullying at school of 406 adolescents aged between 15 and 21 years. Qualitative analysis of the data permitted to derive four discursive principles: denial of the existence of violence (“it doesn’t happen”), denial of one’s own responsibility (“if it happens, it isn’t me, everybody does it”), denial of seriousness (“if it is a joke, it doesn’t hurt”), and attribution to the victim (bullying behavior happens to the victim for a reason). The analysis of adolescent’s spontaneous discourse contributes to the definition of interpretive context regarding peer violence. This knowledge should be included in the scientific model in order to help developing effective intervention programs.<hr/>Resumen Todos los actos antisociales, incluidos la violencia y el acoso escolar, lo son dentro de la colectividad en la que se producen y son reflejo de esa colectividad. Este estudio se centra en el discurso espontáneo de 406 adolescentes entre 15 y 21 años sobre el acoso escolar. El análisis cualitativo de los datos permite inferir cuatro principios discursivos que se articulan desde la inicial negación de la violencia (“eso no pasa”), a la negación de la responsabilidad (“si pasa, no soy yo, somos todos”), la negación de la gravedad (“si es broma, no hace daño), y la atribución a la víctima (el acoso tiene más que ver con la víctima que con el agresor). El análisis del discurso espontáneo adolescente contribuye a definir su contexto interpretativo respecto a la violencia entre iguales. Incluir este conocimiento en el modelo científico es necesario para dar lugar a programas de intervención eficaces. <![CDATA[Experiences of school as a mediator between interpersonal competence and happiness in adolescents]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The main purpose of this research is to examine the mediating role of the perception of school experiences in the relationship between interpersonal competence and happiness in adolescent. The participants in the study consisted of a total of 268 students, 104 females (39%) and 164 males (61%), attending various high schools in a city in the mid-Black Sea region. The participating students’ ages ranged between 14 and 18, with an average age of 16.22 (SD=1.2). In order to gather data the “Interpersonal Competence Scale”, “Perceived School Experience Scale ” and “Oxford Happiness Scale” were used as measures. According to the results of the research, interpersonal competence predicts perceptions of school experience and happiness, perception of school experience predicts happiness. Analysis by structural equation modeling revealed that the perception of school experience has a partial mediating role in relationship between interpersonal competence and happiness in adolescents. The research findings are discussed within the context of the related literature and some suggestions are provided for researchers and practitioners in the field of mental health.<hr/>Resumen El objetivo principal de esta investigación es examinar el papel mediador de la percepción de las experiencias escolares en la relación entre la competencia interpersonal y la felicidad en los adolescentes. Los participantes en el estudio eran un total de 268 estudiantes, 104 mujeres (39%) y 164 hombres (61%), que asistían a varios centros de secundaria en una ciudad en la región del Mar Negro medio. Las edades de los estudiantes participantes oscilaron entre 14 y 18 años, con una edad promedio de 16.22 (SD = 1.2). Para recopilar datos, se utilizaron como medidas la "Escala de competencia interpersonal", la "Escala de experiencia escolar percibida" y la "Escala de felicidad de Oxford". De acuerdo con los resultados de la investigación, la competencia interpersonal predice las percepciones de la experiencia escolar y la felicidad, la percepción de la experiencia escolar predice la felicidad. El análisis mediante modelos de ecuaciones estructurales reveló que la percepción de la experiencia escolar tiene un papel mediador parcial en la relación entre la competencia interpersonal y la felicidad en los adolescentes. Los resultados de la investigación se discuten en el contexto de la literatura relacionada y se proporcionan algunas sugerencias para los investigadores y profesionales en el campo de la salud mental. <![CDATA[Narrative skill and identification of values and countervalues in cartoons by Primary Education students]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This research analyses whether the structure (non-narrative or narrative) that characterizes cartoons affects the narrative skill and identification of values and countervalues, as opposed to personal (age, school year, gender and attention level) or contextual (school network and socioeconomic and cultural index of the school) factors of Primary Education students. 186 students participated in it, who have reported on the episode watched. The study has a quasi-experimental design with blended methodology (quantitative and qualitative). The results obtained through regression analysis confirm that the structure has a greater effect than the rest of the factors. We conclude that it is advisable to consider the structure of audio-visual content, not just the potential values or countervalues, both in future research and in designing and implementing interventions in formal and informal settings.<hr/>Resumen Esta investigación analiza si la estructura (no narrativa o narrativa) que caracteriza a dibujos animados incide en la habilidad narrativa e identificación de valores y contravalores frente a factores personales (edad, curso educativo, sexo y nivel atencional) o contextuales (red e índice socioeconómico y cultural del centro educativo) del alumnado de Educación Primaria. Se ha contado con la participación de 186 estudiantes que han relatado el episodio visionado. El estudio tiene un diseño cuasiexperimental con metodología mixta (cuantitativa y cualitativa). Los resultados obtenidos mediante análisis de regresión confirman que la estructura incide en mayor grado que el resto de factores. Se concluye que conviene considerar el tipo de estructura de los contenidos audiovisuales, y no solo la potencialidad en valores o contravalores, tanto en investigaciones futuras como al diseñar e implementar intervenciones en el ámbito formal e informal. <![CDATA[Clarifying the two facets of self-oriented perfectionism: influences on affect and the Big Five traits of personality in children]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study analyses the relationship between the perfectionism dimensions, i.e. Self-Oriented Perfectionism-Critical (SOP-C) and Self-Oriented Perfectionism-Striving (SOP-S), and affect and the Big Five traits of personality in a sample of 804 Spanish students aged 8 to 11 (M = 9.57; SD = 1.12). Student’s t test, Cohen’s d index and logistic regression analysis were used. The high SOP-C group scored significantly higher than their peers having low SOP-C on Negative Affect and Neuroticism, and lower on Positive Affect, Agreeableness, Consciousness and Openness to Experience. To the contrary, students with high SOP-S scored significantly higher on all adaptive dimensions (i.e. Positive Affect, Extraversion, Agreeableness, Consciousness and Openness to Experience), and lower on Negative Affect and Neuroticism. Effect sizes were small for most of statistically significant differences. These findings were also supported by regression analysis. Results are discussed in light of the debate on the adaptive or maladaptive nature of Self-Oriented Perfectionism.<hr/>Resumen Este estudio analiza la relación entre las dimensiones del perfeccionismo, es decir, el perfeccionismo auto-orientado-críticas (SOP-C) y el perfeccionismo auto-orientado-esfuerzo (SOP-S), y el afecto y los rasgos de personalidad del Big Five en una muestra de 804 españoles entre 8 y 11 años (M = 9.57; DT = 1.12). Se utilizaron la prueba t de Student, el índice d de Cohen y el análisis de regresión logística. El grupo con alto SOP-C obtuvo una puntuación significativamente mayor que la de sus compañeros con bajo SOP-C en Afecto Negativo y Neuroticismo, así como significativamente menor en Afecto Positivo, Amabilidad, Conciencia y Apertura a la Experiencia. Por el contrario, los estudiantes con alto SOP-S obtuvieron puntuaciones significativamente más altas en todas las dimensiones adaptativas (es decir, Afecto Positivo, Extraversión, Amabilidad, Conciencia y Apertura a la Experiencia), y más bajas en Afecto Negativo y Neuroticismo. Los tamaños del efecto fueron pequeños para la mayoría de las diferencias estadísticamente significativas. Estos hallazgos también fueron apoyados por el análisis de regresión. Los resultados se discuten a la luz del debate sobre la naturaleza adaptativa o desadaptativa del perfeccionismo auto-orientado. <![CDATA[Creative Personality Scale. A new version for college students from Argentina]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Creativity and actions aimed at fostering it became a matter of interest in higher education. Since creativity is a complex phenomenon, its multiple dimensions must be assessed. Among them, personality arises as the most relevant one. Therefore, the local adaptation of Gough’s Creative Personality Scale to be used in college students is presented. Examinees must indicate, among a list of adjectives/items, whether they feel described by each one of them or not. Two independent samples (n= 150 each) were employed to develop an exploratory factor analysis and an internal consistency analysis on the one hand, and a confirmatory factor analysis and a convergent validity study on the other. The exploratory procedure retained eight items and a 1-dimension structure with a good internal consistency (ordinal Alpha= .853). This model was empirically verified by the confirmatory analysis which showed good fit indices, as well as an adequate internal consistency coefficient. Moreover, adequate convergent validity evidences were obtained. Findings are discussed considering the theoretical model and the study weaknesses along with practical and theoretical outcomes. Further research lines are outlined.<hr/>Resumen La creatividad y las prácticas ligadas a fomentarla en el ámbito universitario constituyen en la actualidad un tema de interés. La creatividad en tanto fenómeno multidimensional requiere ser evaluada en sus distintas facetas, siendo la personalidad una de las que mayor relevancia reviste. Se propone así, adaptar localmente la Escala de Personalidad Creativa (EPC) de Gough para ser aplicada en el ámbito universitario. El instrumento se compone de 30 adjetivos a ser respondidos por los evaluados según se identifiquen o no con cada uno de ellos. Se realizó un análisis factorial exploratorio y de consistencia interna (n = 150) y otro confirmatorio y de validez convergente (n = 150) a partir de dos muestras independientes. El procedimiento exploratorio conservó ocho ítems y una estructura factorial unidimensional con una óptima consistencia interna (Alfa ordinal = .853). Este modelo se verificó empíricamente mediante el análisis confirmatorio que arrojó óptimos índices de ajuste y un apropiado índice de consistencia interna. Adicionalmente se obtuvieron adecuadas evidencias de validez convergente del instrumento en relación con otros constructos teóricamente afines. Los resultados se discuten a la luz de la teoría y las limitaciones del diseño, destacando los alcances del estudio y las futuras líneas de investigación. <![CDATA[Dating violence (DV): a systematic meta-analysis review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study summarizes the results of meta-analyses about risk and protective factors related to dating violence (DV). Fifteen studies were included from 1997 to 2018, N = 1784018. The results were classified according to ecological theory. The Zr’s were calculated for each factor and level of analysis, including the differences between victimization and perpetration effect sizes. Then, the Zr´s were transformed to r values. In accordance with the different levels of analysis, results showed that the effect sizes were greater for: (1) individual level: cigarette smoking, adolescent pregnancy (victimization) and sex (perpetration/victimization); (2) microsystem: peer sexual harassment, (victimization), peer DV, deviant peers and family violence (perpetration/ victimization); (3) exosystem: age (victimization) and violent neighborhoods (perpetration/ victimization), and (4) macrosystem: cultural minority and disadvantaged neighborhoods (perpetration / victimization). DV protective factors which had the lowest effect sizes were: parental and peer support; and highest effect sizes were found in the exo and macro levels, and then in the individual and micro levels. Furthermore, statistically significant differences between total effect sizes were found, with values being higher in the exosystem for victimization than for perpetration. Delimiting the most important risk and protective factors for DV has important implications for prevention and intervention.<hr/>Resumen Esta revisión bibliográfica sintetiza los resultados de estudios meta analíticos sobre factores de riesgo y protección asociados a la Violencia en el Noviazgo (VN). Se incluyeron 15 meta-análisis publicados entre 1997-2018, N = 1784018, y se clasificaron según el modelo socio-ecológico. Se calcularon las Zr media para cada variable y nivel, incluyendo las diferencias en los tamaños del efecto medio entre victimización y perpetración de VN y, posteriormente, se transformaron a r. Se encontró que los factores de riesgo con mayor peso asociados a VN, según nivel, fueron: (1) individual: consumo de tabaco y embarazo precoz (victimización) y sexo (perpetración/victimización); (2) microsistema: acoso sexual de pares (victimización), VN de los pares, tener amigos con conductas problemáticas y sufrir violencia en familia de origen (perpetración/victimización); (3) exosistema: edad (victimización) y barrio (perpetración/victimización) y (4) macrosistema: minoría cultural y desventaja económica (perpetración/victimización). Factores protectores de VN fueron: apoyo social de pares y parentalidad positiva, pero con menos peso. El tamaño del efecto fue mayor para las variables de nivel exo, frente a las macro, individual y micro respectivamente. Hay diferencias entre los tamaños del efecto totales, siendo en el exosistema mayor en victimización que en perpetración. Delimitar los factores de riesgo y protección con mayor efecto sobre VN resulta fundamental para prevenir este problema. <![CDATA[Scale of Self-perceived Communication in the Couple Relationship (SCCR)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to develop and validate the Scale of Self-perceived Communication in the Couple Relationship (SCCR) in order to provide a straightforward and useful instrument. 620 persons who were in a couple relationship took part in this study. The sample was divided randomly into two subsamples to study the factor structure of the scale, carrying out a cross-validation by using an exploratory factor analysis (EFA) and a confirmatory factor analysis (CFA). Also, and to verify that the model remained stable taking account of the variable gender, the confirmatory factor analysis was repeated with the women and men subsamples, and a multigroup CFA was carried out to check the factor invariance according to this variable An 8-items scale was obtained, made up with two factors explaining 46.6% of the variance who also reported a good reliability (α = .75), testing the strict invariance according to the gender. This scale might be useful in the field of detection, prevention and intervention of conflict situations in the couple relationship.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio ha sido construir y validar la Escala de Comunicación Autopercibida en la Relación de Pareja (CARP) con el fin de ofrecer un instrumento sencillo y útil. Participaron 620 personas que mantenían una relación de pareja. Para estudiar la estructura factorial de la escala se dividió aleatoriamente la muestra en dos submuestras, realizándose una validación cruzada mediante análisis factorial exploratorio (AFE) y análisis factorial confirmatorio (AFC). Asimismo, para comprobar que el modelo se mantenía estable al tener en cuenta la variable sexo, se repitió el análisis factorial confirmatorio con las submuestras de mujeres y de hombres y se aplicó un AFC Multigrupo para comprobar la invarianza factorial en función de esta variable. Se ha obtenido una escala de 8 ítems constituida por dos factores que explican el 46.6% de la varianza y que presenta una buena fiabilidad (α = .75), comprobándose la invarianza estricta en función del sexo. Esta escala puede ser útil en el campo de la detección, prevención e intervención en situaciones de conflicto entre la pareja. <![CDATA[Enhancer elements of compassion satisfaction in healthcare professionals]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Objectives to analyze adult attachment styles, self-compassion, vocation, health care demands, caring satisfaction, job satisfaction and burnout on compassion satisfaction (CS) in healthcare professionals. Method An online questionnaire was answered by 480 assistentially active healthcare professionals. Variables collected were socio-demographic, work experience, burnout and compassion satisfaction (ProQoL Quality of Life Questionnaire), self-compassion (by Neff), and attachment styles (Relation Questionnaire). Correlations, mean differences, multiple linear regression (MLR) and qualitative analysis of the emotional description of the job were analyzed. Results 79.6% (382) were women, age average of 44.6 (SD = 10.86). CS score resulted significantly (p &lt; .001) higher than burnout. Model for CS explained 51.5% of the variability (corrected R 2 = .515); as predictor variables (p &lt; .001), people caring satisfaction (Beta = .309), vocation (Beta = .184), self-kindness (Beta = .158) and burnout (Beta = .306). Conclusions people caring satisfaction, vocation, self-kindness and absence of burnout directly influence compassion satisfaction. It is also indirectly influenced by mindfulness capacity, feelings of common humanity, secure attachment style and work team satisfaction. These are also factors that prevent from burnout, and which are directly related to concerned and fearful attachment styles, lack of self-compassion, self-judgement, over-identification and isolation.<hr/>Resumen Objetivos análisis de la influencia de estilos de apego, autocompasión, vocación, demanda asistencial, satisfacción de cuidar, satisfacción con el trabajo y burnout sobre la satisfacción por compasión (SC) en profesionales sociosanitarios. Método Contestaron al cuestionario online 480 profesionales sociosanitarios asistencialmente activos. Se recogieron variables sociodemográficas, de experiencia laboral, burnout y satisfacción por compasión (Cuestionario de Calidad de Vida ProQoL), autocompasión (de Neff) y estilos de apego (Cuestionario de Relación). Se analizaron correlaciones, diferencias de medias, regresión lineal múltiple (RLM) y análisis cualitativo de la descripción emocional del trabajo. Resultados El 79.6% (382) fueron mujeres, edad media de 44.6 (DT = 10.86). Resultó significativamente (p &lt; .001) mayor la puntuación SC que burnout. El modelo de SC explicó un 51.5% de la varianza (R 2 corregida = 0.515); como variables predictoras (p &lt; .001), satisfacción de cuidar personas (Beta = .309), vocación (Beta = .184), autoamabilidad (Beta = .158) y burnout (Beta = -.306). Conclusiones sobre la satisfacción por compasión, directamente influye la satisfacción de cuidar personas, vocación, autoamabilidad y ausencia de burnout. Indirectamente también, la capacidad de atención plena, sentimientos de humanidad compartida, vínculo de apego seguro y satisfacción con el equipo de trabajo. También son factores protectores ante burnout, que se relaciona directamente con estilos de apego preocupado, temeroso y falta de autocompasión; autocrítica, sobreidentificación y aislamiento. <![CDATA[International positioning of the Spanish psychology journals]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract We present the results of the analysis of the dissemination and circulation of the number of Spanish journals in different national and international databases. This is a study of the journals that contain the main bibliographic databases until the year 2017. The increase of the presence of Spanish psychology journals in the different databases is an indicator that determines the growth and maturity of this discipline and provides an interesting view of the scientific activity in psychology and its situation in the international context. It shows that state policies and positioning campaigns of universities, associations and schools play a key role in the internationalization and positioning.<hr/>Resumen Se presentan los resultados del análisis de la difusión y circulación del número de revistas españolas en diferentes bases de datos, nacionales e internacionales. Para ello se realiza un estudio de las revistas que contienen las principales bases de datos bibliográficas hasta el año 2017. El aumento de la presencia de revistas españolas de psicología en las diferentes bases de datos es un indicador que determina el crecimiento y la madurez de esta disciplina y aporta una visión interesante de la actividad científica en psicología y su situación en el contexto internacional. Se muestra que las políticas de estado y las campañas de posicionamiento de universidades, asociaciones y colegios juegan un papel clave en la internacionalización y posicionamiento. <![CDATA[Analysis of the psychometric properties of the Athlete Burnout Questionnaire (ABQ) in Mexican athletes]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Athlete Burnout Questionnaire (ABQ) has become one of the most used tools to assess burnout in sport contexts. Despite a significant increase in research in this field, the literature has shown that there are no papers which provide psychometric data of the ABQ using a Mexican sample. Hence the objective of the present study was to analyze the psychometric properties of the Athlete Burnout Questionnaireof Mexican athletes. Data analysis was obtained using two studies. The first study consisted of 464 young athletes between 13 and 18 years old (M= 14.85,SD= 1.45). The results of the Confirmatory Factor Analysis (CFA) showed acceptable fit indices ((2 = 176.7; (2/gl = 2.18;p&lt; .01; TLI = .93, IFI = .95, CFI = .95 y RMSEA = .05) Acceptable results of factorial loads were also found for the original trifactorial questionnaire. A sample of 1009 Mexican athletes between 12 and 39 years of age (M = 17.28, SD = 2.98) were used for the second study. The results of the CFA found sufficient evidence for the construct validity ((2 = 419.5; (2/gl = 5.59; p &lt; .01; TLI = .94, IFI = .96, CFI = .96 and RMSEA = .07). The results in the analysis of correlation between the Athlete Burnout Questionnaire (ABQ) and the Athlete Engagement questionnaire (AEQ) can be considered as evidence of the discriminant validity. In regard to reliability, acceptable results were observed in internal consistency in both phases of the study, concluding that the ABQ is a useful instrument to evaluate burnout in Mexican athletes.<hr/>Resumen El Athlete Burnout Questionnaire (ABQ) se ha convertido en el instrumento más utilizado para evaluar el burnout en el contexto deportivo, lo que ha permitido un incremento significativo en las investigaciones. A pesar de ello, una revisión en la literatura revela que no existen trabajos que proporcionen datos psicométricos del ABQ con muestra mexicana, por lo que el objetivo de la presente investigación fue analizar las propiedades psicométricas del Athlete Burnout Questionnaire en deportistas mexicanos. El análisis de los datos se desarrolló a través de 2 estudios, aplicando el cuestionario en el primero de ellos a una muestra de 464 jóvenes deportistas entre 13 y 18 años (M = 14.85, DT = 1.45). Los resultados del Análisis Factorial Confirmatorio (AFC) indicaron índices de ajuste aceptables (χ2 = 176.7; χ2 /gl = 2.18; p &lt; .01; TLI = .93, IFI = .95, CFI = .95 y RMSEA = .05) así como cargas factoriales aceptables para la estructura trifactorial del cuestionario original. Para el segundo estudio se utilizó una muestra de 1009 deportistas mexicanos entre 12 y 39 años (M = 17.28, DT = 2.98). Los resultados del AFC encontraron suficiente evidencia para la validez de constructo (χ2 = 419.5; χ2/gl = 5.59; p &lt; .01; TLI = .94, IFI = .96, CFI = .96 y RMSEA = .07). Los resultados en el análisis de correlación entre el Athlete Burnout Questionnaire (ABQ) y el Athlete Engagement Questionnaire (AEQ) pueden considerarse como prueba favorable de la validez discriminante. En cuanto a la fiabilidad, se encontraron resultados aceptables en consistencia interna en ambas fases del estudio, concluyendo que el ABQ es una herramienta útil para evaluar el burnout en deportistas mexicanos. <![CDATA[A meta-analytical answer to the crisis of confidence of psychology]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Meta-analysis is a firmly established methodology and an integral part of the process of generating knowledge across the empirical sciences. Meta-analysis has also focused on methodology and has become a dominant critic of methodological shortcomings. We highlight several problematic issues on how we research in psychology: excess of heterogeneity in the results and difficulties for replication, publication bias, suboptimal methodological quality, and questionable practices of the researchers. These and other problems led to a “crisis of confidence” in psychology. We discuss how the meta-analytical perspective and its procedures can help to overcome the crisis. A more cooperative perspective, instead of a competitive one, can shift to consider replication as a more valuable contribution. Knowledge cannot be based in isolated studies. Given the nature of the object of study of psychology, the natural unit to generate knowledge must be the estimated distribution of the effect sizes, not the dichotomous decision on statistical significance in specific studies. We make some suggestions on how to redirect the research and the researchers' practices, so that their personal interests and those of science as such are better aligned.<hr/>Resumen El meta-análisis es una metodología firmemente establecida y una parte integral del proceso de generación de conocimiento en las ciencias empíricas. El meta-análisis también se ha centrado en la metodología y se ha convertido en uno de los principales críticos de las deficiencias metodológicas. Destacamos varios puntos problemáticos sobre cómo investigamos en psicología: exceso de heterogeneidad en los resultados y dificultades para la replicación, sesgo de publicación, calidad metodológica sub-óptima y prácticas cuestionables de los investigadores. Estos y otros problemas condujeron a una "crisis de confianza" en psicología. Discutimos cómo la perspectiva meta-analítica y sus procedimientos pueden ayudar a afrontar la crisis. Una perspectiva más cooperativa, en lugar de competitiva, puede ayudar a cambiar para que consideremos la replicación como una contribución más valiosa. El conocimiento no puede basarse en estudios aislados. Dada la naturaleza del objeto de estudio de la psicología la unidad natural para generar conocimiento debe ser la distribución estimada del tamaño del efecto, no la decisión dicotómica sobre la significación estadística en estudios específicos. Se ofrecen algunas sugerencias sobre cómo redirigir la investigación y las prácticas de los investigadores, de modo que sus intereses personales y los de la ciencia en sí estén más alineados.