Scielo RSS <![CDATA[Psychosocial Intervention]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-055920190001&lang=pt vol. 28 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Evaluation of a parenting training program, “Limits”, in a juvenile justice service: results and challenges]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592019000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The aim of the study is to evaluate the results of “Limits”, a parenting training program which was implemented in a juvenile justice service by professionals from the Department of Justice. A controlled before and after design was undertaken to measure the effects of the program on the use of parental practices and parents’ perception of self-efficacy. Fifty-nine families with adolescents involved in the juvenile justice system participated either in an intervention group (n = 42 families) or in a waiting list group (n = 17 families). In order to triangulate the information, professionals and the target adolescents were also asked about the improvement of the parents in their parenting practices. A generalized linear model was used to compare the intervention and comparison groups. The findings demonstrate that the program had a positive impact on the intervention group with regards to the transfer of practices to their real life, especially those related to communication and family relationships. However, no significant changes were observed in parents’ perception of self-efficacy. The results are geared towards the improvement of future research evaluations using longitudinal designs.<hr/>RESUMEN El objetivo de este estudio es evaluar los resultados del programa de entrenamiento de habilidades parentales “Limits” implementado en un servicio de justicia juvenil por profesionales del Departamento de Justicia. Se aplicó un diseño cuasi experimental pre-post test con grupo control para medir los efectos del programa en la utilización de las prácticas parentales y la percepción de autoeficacia de las familias. Participaron 59 familias con adolescentes dentro del circuito de justicia juvenil, ya fuera formando parte del grupo de intervención (n = 42 familias) o del grupo en lista de espera para entrar en el programa (n = 17 familias). Para triangular la información, se preguntó tanto a los profesionales participantes como los propios adolescentes por su percepción de mejora en relación con las prácticas parentales aplicadas por las familias en el ámbito cotidiano. Se aplicó un modelo lineal general para comparar el grupo intervención y el grupo comparación. Los resultados demuestran que el programa tuvo un impacto positivo en el grupo de intervención en lo referente a la transferencia de las prácticas parentales a la vida real, especialmente en aquéllas relacionadas con la comunicación y las relaciones familiares. Sin embargo, no se observaron cambios significativos en la percepción de autoeficacia por parte de los progenitores. Los hallazgos de este estudio están orientados hacia la mejora de futuras investigaciones utilizando diseños de evaluación longitudinales. <![CDATA[A social support intervention to reduce intentions to drop-out from youth sport: the GAA Super Games Centre]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592019000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Research has highlighted that drop-out from youth sport has emerged to become a global trend with drop-out rates exceeding 30% in some countries. This study aimed to investigate the effect of a change in perceived support on intentions to drop out from youth sport at the end of a social support intervention. A pre-intervention examination of the Gaelic Athletic Association (GAA) in 2012 identified a 19.38% drop-out rate involving 3,491 participants between the ages of 12-16 years. A psychosocial intervention developed for the GAA called the Super Games Centre was delivered and evaluated over a 24-week period to 103 participants. The findings demonstrated that higher perceived available support was significantly associated with lower levels of intentions to drop out at the end of the intervention. Furthermore, social identity emerged as a significant mediating factor in explaining the association between changes in perceived support and intentions to drop out. A post-intervention examination in 2018 found that the GAA had established 95 Super Games Centres since 2015, and this has led to an increase in 7,012 new participants between the ages of 12-16 years. Future research and implications for social support intervention methodology are discussed.<hr/>RESUMEN La investigación ha destacado que el abandono del deporte juvenil se ha convertido en una tendencia mundial con tasas que superan el 30% en algunos países. Este estudio tiene como objetivo investigar el efecto de un cambio en el apoyo percibido sobre la intención de abandonar el deporte juvenil al finalizar una intervención basada en el apoyo social. La Asociación Atlética Gaélica (GAA) en 2012 identificó una tasa de abandono del 19.38% que involucraba a 3,491 participantes de edades comprendidas entre 12-16 años. Una intervención psicosocial desarrollada para la GAA, llamada Centro de Superjuegos (Super Games Centre), se realizó con 103 participantes y se evaluó durante un período de 24 semanas. Los resultados muestran que la percepción de una mayor disponibilidad de apoyo social se asocia significativamente a niveles más bajos de intención de abandono al final de la intervención. Además, la identidad social demostró ser un importante factor de mediación para explicar la asociación entre los cambios en el apoyo percibido y la intención de abandono. Un examen posterior a la intervención en 2018 encontró que la GAA había creado 95 Centros de Superjuegos desde 2015, lo que ha llevado a un aumento de 7,012 nuevos participantes en el mismo rango de edad (12-16 años). Se debaten las investigaciones futuras y las implicaciones para la metodología de intervención basada en el apoyo social. <![CDATA[Mental health of Spanish immigrants in Germany and the UK in comparison to non-immigrants and migration protective factors]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592019000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The global economic crisis of the previous decade has accelerated internal mobility in the European Union. The main objective was to analyse perceived stress and mental health among Spanish immigrants and non-immigrants, as well as gender differences, and to examine the mediation role of perceived stress in the relationship between migration protective factors and mental health. A convenience sample (N = 941) was obtained by snowball sampling, contacting with social networks during 2014 and 2015. Spanish immigrants (n = 719) living in Germany or United Kingdom and non-immigrants (n = 222) living in Spain answered an online survey with a questionnaire about socio-demographic and migration variables (immigrants) as well as PSS-14 and GQH-28. The low level of perceived stress and mental health symptoms found were similar in Spanish immigrants and non-immigrants. Women immigrants presented slightly higher rates of prevalence of somatisation and anxiety/insomnia and higher perceived stress. A parsimonious structural equation model with two protective migration factors was obtained (R2 = .58), which had direct and indirect effects on mental health through perceived stress. The migration process was not related to poorer mental health in the European context, and gender differences were small. These findings could be explained by the privileged migration conditions of Spanish immigrants.<hr/>RESUMEN En la última década la crisis económica global ha acelerado la movilidad interna dentro de la Unión Europea. El objetivo principal de este estudio ha sido analizar el estrés percibido y la salud mental de los españoles inmigrantes en comparación con los no inmigrantes, atendiendo a las diferencias de género. Un objetivo complementario era examinar el papel mediacional del estrés percibido en la relación entre los factores protectores migratorios y la salud mental. Se obtuvo una muestra de conveniencia (N = 941) a través del muestreo de bola de nieve contactando con redes sociales en el periodo 2014-2015. Españoles inmigrantes (719 residentes en Alemania o Reino Unido) y no inmigrantes (n = 222) respondieron en internet a un cuestionario sobre variables sociodemográficas y migratorias (inmigrantes), así como a los instrumentos PSS-14 y GHQ-28. Los bajos niveles de estrés percibido y los síntomas de salud mental encontrados fueron similares en la población española inmigrante y no inmigrante. Las mujeres inmigrantes presentaban tasas de prevalencia ligeramente más elevadas en somatización, ansiedad e insomnio que los hombres inmigrantes. Se obtuvo un modelo de ecuaciones estructurales parsimonioso que incluía dos factores migratorios protectores (R2 = .58), con efecto directo e indirecto en la salud mental a través del estrés percibido. El proceso migratorio estudiado no se relaciona con peor salud mental en el contexto europeo y las diferencias en función del sexo son muy pequeñas. Estos resultados pueden explicarse por las condiciones privilegiadas migratorias de la población española en otros países de la Unión Europea. <![CDATA[Dissonance-based program for eating disorders prevention in Mexican university students]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592019000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The purpose of this study was to identify changes in the risk of eating disorders after a one-year follow-up of a dissonance-based eating disorders prevention program. The Body Project was implemented in a sample of male and female university students: 133, 110, and 74 at baseline, post-test, and follow-up respectively, and we tested the change in disordered eating behaviors (DEB) over time, and by levels of variables that according to the theoretical model lie on the path between the intervention and DEB, with one-way MANOVA analyses of repeated measures for the associations between internalization of the esthetic thin ideal, depressive symptoms, and DEB. The average value of DEB was 5.23 at pre-test, 3.45 at post-test, and 2.80 at follow-up. The model with DEB at each time point, as dependent variables, and internalization of the esthetic thin ideal and depressive symptoms, as independent variables, showed a significant effect of internalization of the esthetic thin ideal, F(2, 136) = 7.66, p = .0011, while there was no significant effect of depressive symptoms, F(2, 136) = 0.45, p = .6191, indicating that the intervention exerted its effect on DEB via the former variable. The intervention proved to produce effects after a one-year follow-up. These findings support the implementation of universal prevention programs using dissonance-based techniques.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo fue identificar los cambios en el riesgo de desarrollar trastornos de la conducta alimentaria después de un año de seguimiento de un programa de prevención basado en la técnica de la disonancia cognitiva para trastornos de la conducta alimentaria. El Body Project fue implementado en una muestra de estudiantes universitarios, hombres y mujeres: 133, 110 y 74 en el pre-test, post-test y seguimiento, respectivamente. Se comprueba el cambio en las conductas alimentarias de riesgo (CAR) a lo largo del tiempo y según las variables que, de acuerdo con el modelo teórico, se encuentran entre la intervención y las CAR, con un análisis MANOVA de medidas repetidas para las asociaciones entre interiorización del ideal estético de delgadez, los síntomas depresivos y las CAR. El valor promedio de las CAR en el pre-test fue 5.23, 3.45 en el post-test y 2.80 en el seguimiento. El modelo de las CAR como variable dependiente e interiorización del ideal estético de delgadez y los síntomas depresivos como variables independientes mostró un efecto significativo de la internalización del ideal estético de delgadez, F(2, 136) = 7.66, p = .0011, mientras que no hubo un efecto significativo de los síntomas depresivos, F(2, 136) = 0.45, p = .6191, lo que indica que la intervención tuvo un efecto en las CAR por vía de la variable antecedente. Se mostró que la intervención produce efectos después de un año de seguimiento. Este hallazgo sustenta la implementación de programas universales de prevención que utilicen la técnica de disonancia cognoscitiva. <![CDATA[Children's awareness of peer rejection and teacher reports of aggressive behavior]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592019000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Lack of awareness of one’s negative social reputation is linked to aggressive behavior among older school-age children. The present study extends this research to the first year of elementary school. The first goal was to compare generalized and dyadic perspectives in studying discrepancies between children’s actual and perceived rejection. The second goal was to determine whether discrepancies between actual and perceived rejection are related to sociometric status. The third goal was to examine whether discrepancies between actual and perceived rejection are related to aggressive behaviors at school. Actual peer rejection was measured with peer negative nominations, perceived peer rejection with students’ self-ratings and meta-perceptions, and aggressive behavior with teacher ratings. The discrepancies between actual and self-perceived rejection were substantial in the total sample. Furthermore, non-rejected children had higher scores than rejected children in dyadic overestimation (identifying peers who they believed disliked them but did not), while it was the reverse for dyadic underestimation (not identifying peers who in fact disliked them). High levels of dyadic underestimation were negatively associated with the concurrent aggressive behavior. Rejected children’s underestimation of their peer rejection appeared to have protective effects on antisocial and aggressive problems. Findings are discussed in terms of theories of symbolic interactionism and social information processing.<hr/>RESUMEN No ser consciente de la mala reputación propia está relacionado con el comportamiento agresivo de niños y niñas. El presente trabajo amplia la investigación al inicio de la escuela primaria. El primer objetivo fue comparar la percepción generalizada y diádica en la discrepancia entre el rechazo real y el percibido. El segundo objetivo fue determinar si la discrepancia entre rechazo real y percibido está relacionada con el tipo sociométrico. El tercer objetivo fue examinar si la discrepancia entre rechazo real y percibido está relacionada con conductas agresivas. El rechazo real se midió con nominaciones negativas, el rechazo percibido con autoinformes y el comportamiento agresivo con calificaciones de los docentes. La discrepancia entre rechazo real y autopercibido fue sustancial en la muestra total. Además, los niños y niñas no rechazados obtuvieron puntajes más altos que los rechazados en la sobreestimación diádica (identificar como rechazadores a compañeros que de hecho no les rechazaron), mientras se dio la pauta inversa en la subestimación diádica (no identificar como rechazadores a compañeros que sí rechazaron al niño o a la niña). Los niveles elevados de subestimación diádica se asociaron negativamente con el comportamiento agresivo. La subestimación de los niños o niñas rechazados parece tener efectos protectores sobre los problemas antisociales/agresivos. Se comentan los hallazgos en relación con la teoría del interaccionismo simbólico y el procesamiento de la información social. <![CDATA[Uncovering the link between self-control, age, and psychological maladjustment among Spanish adolescents and young adults]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592019000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT This study explores the relationships of self-control with age and psychological maladjustment in adolescents and young adults. The sample consisted of 1,600 randomly selected Spanish adolescents and young adults, aged 12-34 years (M = 22.28, SD = 6.94). Measures of self-control, Internet addiction, and anxiety-depressive symptoms were administered. Control variables included age and sex. Results indicated that adolescents between 15 and 19 years old showed the lowest self-control scores, while older participants showed greater scores. Low scores in self-control were significantly associated with greater substance consumption, more anxiety-depression symptoms, and higher scores on the Internet addiction scale. Also, participants with high scores on the addiction scale scored lower on self-control. These results evidence associations between self-control and some emotional-behavioral problems, and suggest the importance of promoting self-control to prevent Internet addiction, substance consumption, and anxiety-depression in adolescents and young adults.<hr/>RESUMEN Este estudio explora las tendencias evolutivas en el autocontrol y su relación con el desajuste psicológico en adolescentes y jóvenes adultos. La muestra estuvo compuesta por 1,600 adolescentes y jóvenes adultos españoles de entre 12 y 34 años (M = 22.28, DT = 6.94) seleccionados aleatoriamente. Se administraron medidas de autocontrol, adicción a internet y síntomas de ansiedad-depresión. El sexo y la edad fueron utilizados como variables de control. Los resultados indicaron que los adolescentes con edades comprendidas entre los 15 y 19 años mostraron las puntuaciones más bajas en autocontrol, mientras que los participantes de más edad puntuaron más alto. Puntuaciones bajas en autocontrol estuvieron significativamente asociadas con mayor consumo de sustancias, más síntomas de ansiedad-depresión y puntuaciones más elevadas en la escala de adicción a internet. Además, los participantes con puntuaciones más altas en la escala de adicción puntuaron más bajo en autocontrol. Estos resultados evidencian las relaciones entre el autocontrol y algunos problemas emocionales y conductuales y sugieren la importancia de promover el autocontrol para prevenir la adicción a internet, el consumo de sustancias y los problemas de ansiedad-depresión en adolescentes y jóvenes adultos.