Scielo RSS <![CDATA[Index de Enfermería]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-129620160001&lang= vol. 25 num. 1-2 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Interpretation and understanding hermeneutics</b>: <b>basis by transform nursing care</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100001&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[<b>Publication bias</b>: <b>does it also exist in meta-analysis studies?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100002&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[<b>Case mix, drugs and clinical judgement of the emergency nurse at home</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100003&lng=&nrm=iso&tlng= Objetivos: Explorar la práctica asistencial y farmacológica urgente a domicilio proporcionada por una enfermera sin médico presencial. Métodos: Estudio transversal, con pacientes del Distrito Málaga atendidos por una enfermera de enero 2012 a noviembre de 2014. Se hizo un análisis descriptivo. Resultados: 1569 pacientes atendió la enfermera. Los motivos fueron Cervico-Dorso-Lumbo-ciatalgia (13,4%), Mareos/vértigo (9,2%), Sin patología (8,8%), Hiper/hipotensión arterial (6,7%), etc. Los fármacos más frecuentes fueron: Diazepam (29,6%), Diclofenaco (21,1%), Metoclopramida (18,2%), Metamizol (17,2%), Sulpiride (15,1%), etc. La valoración y juicio clínico de la enfermera ha sido determinante en el 33,8% del total de pacientes atendidos para iniciar o modificar un tratamiento farmacológico (previo contacto telefónico con médico no presencial), así como en un 8,3% que se derivan para valoración médica hospitalaria o in situ. Conclusión: La enfermera atiende a una gran diversidad de problemas y patologías en el ámbito de las urgencias domiciliarias con un reducido número de fármacos, siendo su juicio clínico fundamental en el diagnóstico, tratamiento y derivación a otro profesional.<hr/>Objetives: To explore the emergency nursing clinical and pharmacological practice at home with a physician on the phone. Methods: Cross-sectional study, including patients from Málaga District attended by a nurse from January 2012 to November 2014. Statitiscal study included descriptive data analysis. Results: 1569 patients were attended by the nurse. The causes were: Cervical-Back- sciatica pain (13,4%), dizziness/vertigo (9,2%), No pathology (8,8%), High/Low blood pressure (6,7%), etc. The most frequent drugs used were: Diazepam (29,6%), Diclofenaco (21,1%), Metoclopramida (18,2%), Metamizol (17,2%), Sulpiride (15,1%), etc. The clinical judgement of the nurse was critical in 33,8% of the total population attended to initiate o modify a drug prescription (previous telephonic medical contact) and in 8,3% referred for a medical or hospital examination. Conclussion: The emergency nurse at home assist many different health problems with a small variety of drugs and the clinical judgement is essential for diagnosis, treatment and referral to others professionals. <![CDATA[<b>Nursing practice environment and nursing outcomes</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100004&lng=&nrm=iso&tlng= Objetivo: comparar el ambiente de la práctica de enfermería y los resultados del cuidado en un grupo de servicios de hospitalización de instituciones clínicas públicas y privadas de segundo y tercer nivel de atención. Metodología: estudio descriptivo comparativo. Muestra intencionada de 210 enfermeras y aleatoria simple de 1576 pacientes. Para la recolección de la información se utilizó el PES-NWI, un registro de datos sociodemográficos y clínicos de los pacientes y un registro de los indicadores de resultado de cuidado. Resultados: se encontró que las instituciones clínicas mostraron ambientes de la práctica de enfermería favorables y mixtos para el desempeño del rol profesional de enfermería. Se observaron diferencias significativas por carácter de la institución (privada/pública) en la muestra de pacientes hospitalizados respecto a presencia de complicaciones, conocimiento de la enfermedad y el tratamiento y satisfacción con el cuidado. Conclusión: es importante la implementación de medidas de mejoramiento de los entornos del ambiente de la práctica que promuevan la calidad del cuidado, la satisfacción de los usuarios y de los profesionales de enfermería.<hr/>Aim: to compare the nursing practice environment and nursing care outcomes in a group of inpatient services from public and private clinical institutions of secondary and tertiary care. Methodology: comparative descriptive study with a purposive sample of 210 nurses and patients, and simple random of 1576 patients. In order to get data collection PES-NWI, a record of socio demographic and clinical data of patients and a record of care outcome indicators was used. Results: It was found that clinical institutions showed favorable and mixed clinical practice environments for the performance of the professional nursing role. Significant differences were observed depending on the institution (private / public) in the sample of hospitalized patients regarding presence of complications, knowledge of the disease and treatment and satisfaction with care. Conclusion: It is important to implement improvement measures in the surroundings of the practice environment that foster the quality of care and the satisfaction of users and nurses. <![CDATA[<b>The importance of detecting risk factors for gestational diabetes mellitus</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100005&lng=&nrm=iso&tlng= Objetivo principal: Determinar el riesgo de padecer Diabetes Mellitus Gestacional (DMG) en base a la relación de los factores de riesgo para DMG con el diagnóstico. Metodología: Estudio descriptivo realizado en una muestra de 444 gestantes durante febrero y mayo de 2013. Los datos recogidos fueron tratados con el programa SPSS. Valor significativo de p<0,05. Resultados principales: Se describió una prevalencia de DMG del 11,3%, presentando el 28,0% dos o más factores de riesgo, el 42,0% un factor de riesgo y el 30,0% ningún factor de riesgo (p< 0,001). El riesgo de padecer DMG en las gestantes con dos o más factores de riesgo fue del 3,7 (IC95% 1,7-8,4) y del 2,3 (IC95% 1,1-4,7) para aquellas con un factor de riesgo. Conclusión principal: Detectar los factores de riesgo para DMG ayudaría a reducir las complicaciones asociadas a esta patología.<hr/>Objective: To determine the risk of Gestational Diabetes Mellitus (GDM) based on the relationship of factors of risk for GDM with the diagnosis. Methods: A descriptive, prospective, transversal study realized in a sample of 444 pregnant women during February and May 2013. The data collected were treated with SPSS. P value significant <0.05. Results: The prevalence of GDM was described by 11.3%, 28.0% presenting two or more risk factors, 42.0% one risk factor and 30.0% no risk factors (p< 0.001). The risk of GDM in pregnant women with two or more risk factors was 3.7 (95% CI 1.7 to 8.4) and 2.3 (95% CI 1.1 to 4.7) for those with one risk factor. Conclusions: To detect risk factors for GDM help to reduce the complications associated with this disease. <![CDATA[<b>Availability and effectiveness of meaningful relationships key elements to promote resilience in young people</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100006&lng=&nrm=iso&tlng= Objetivo: Comprender la interacción entre contexto, recursos, redes de apoyo y características de los jóvenes de la ciudad de Medellín para la promoción de la resiliencia. Metodología: Investigación cualitativa, mediante teoría fundamentada, con 48 jóvenes. Resultados principales: El vínculo con personas significativas, quienes brindan tanto apoyo emocional, orientación moral y seguridad personal, como recursos relacionales, sociales, económicos, educativos y espirituales, permiten al joven una serie de experiencias, en donde aprende a usar estos recursos de manera personal, social y culturalmente válida, proceso que da lugar al aprendizaje resiliente. Estos adultos son valorados por los jóvenes, por su capacidad para resolver problemas, gestionar recursos, y poner límites. Conclusión: Las relaciones significativas con adultos, posibilitan al joven recursos afectivos y materiales, que a su vez le lleva a experiencias en las que emergen conductas resilientes, acordes tanto a su bienestar subjetivo como social.<hr/>Objective: To understand the interaction between context, resources, support networks and characteristics of Medellin's young people to promote resilience. Methodology: Qualitative research, grounded theory, with 48 young people. Results: the relationship with significant others, who provide emotional support, moral guidance and personal security and the social, economic, educational, spiritual, relational resources, which is conducive from these relations and are used socially and culturally valid by young serve to promote resilience. These adults are valued by young people,in their ability to solve problems, manage resources, and set limits. Conclusion: The meaningful relationships with adults, enable the young affective and material resources, which in turn, leads to experiences that emerge resilient behaviors and learn to use them, socially and culturally valid. <![CDATA[<b>Comforting Maria</b>: <b>a teaching of human care from the theory of Watson</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100007&lng=&nrm=iso&tlng= Objetivo: presentar una experiencia de cuidado enmarcada en el referente teórico de la Filosofía y teoría del Cuidado transpersonal de Watson, que retroalimenta la práctica desde el contexto del arte y la ciencia humana. Metodología: estudio de caso en el cual se describen la experiencia de cuidado que surge de la práctica con los pacientes en su ámbito de desempeño, originados en la relación enfermera-paciente, el paciente, la enfermera y el contexto en el cual se desarrolla. Conclusiones: valida las situaciones de la práctica, determina la utilidad de los supuestos teóricos que fundamentan el quehacer profesional y dan valor al cuidado humano.<hr/>Objective: To present an experience of caring science framed in the theoretical sense of philosophy and the Watson's theory of human care, while giving practical feedback within the context of art and human science. Methodology: Case study describing the experience of care, arising from the practice with patients in their area of performance originated in the nurse, patient, nurse-patient relationship and the context in which it develops. Conclusions: Approved situations of the practice. Determine the usefulness of the theoretical assumptions that fund the professional work and give value to the care of humans. <![CDATA[<b>Meaning, relevance and gender elements associated with care</b>: <b>metasynthesis qualitative</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100008&lng=&nrm=iso&tlng= El objetivo de la investigación fue Interpretar el significado, relevancia y cargas de género que se le asignan al cuidado. Consistió en una metasíntesis, en la que las preguntas de búsqueda guiaron la recolección de la información. Se realizó en la base de datos del Sistema de Bibliotecas Documentación e Información de la Universidad de Costa Rica, obteniendo un total de 95 artículos pertinentes y 20 de muestra. Por medio del Atlas ti 6.0 se organizó la información en códigos nominales, categorías y variables. Surgió un total de 4 variables: proceso dinámico e interactivo, más allá de la enfermedad, partiendo de la esencia humana y tradición femenina. En general, las variables compilaron definiciones de cuidado en las que la dinámica entre individuos cumplía un papel fundamental, sustentada más allá que el tratamiento de la morbidez. Se hace énfasis que dentro del cuidado la sensibilidad interpersonal debe responder a necesidades físicas y emocionales. Por último hay una tradición socio histórica de asignar el cuidado al colectivo femenino. Se concluye que la verdadera esencia del cuidado radica en el vínculo e interacción humana y por ende, los aspectos técnicos o procedimentales opacan la relevancia social del cuidado y reducen la autonomía disciplinar.<hr/>The aim of the research was Interpret the meaning, relevance and gender loads assigned to care. It consisted of a meta-synthesis, in which the searching questions guided the collection of information. It was held in the database Library System Documentation and Information of the University of Costa Rica, obtaining a total of 95 relevant and 20 sample items. Through Atlas 6.0 you information is organized in nominal variables categories and codes. They raised a total of 4 variables: dynamic and interactive process, beyond the disease, based on the human essence and feminine tradition. In general, the variables compiled definitions of care in which the dynamics between individuals played a key role, sustained beyond treatment morbidity. It is emphasized that care within interpersonal sensitivity must meet physical and emotional needs. Finally there is a historical tradition of assigning partner care to women workers. We conclude that the true essence of care is their linkage and human interaction and therefore technical or procedural aspects overshadow the social relevance of care and reduce disciplinary autonomy. <![CDATA[<b>New technologies and new challenges for nursing professionals</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100009&lng=&nrm=iso&tlng= La informatización y el uso de nuevas tecnologías es un proceso progresivo y cada vez más presente en nuestra sociedad y en nuestra profesión. Todas las áreas sanitarias están afectadas por este proceso de informatización. Pero todavía hay profesionales de Enfermería que tienen dificultades a la hora de utilizarlas, sobre todo aquellos que llevan más años de profesión y que pertenecen a la generación que "vio llegar la tecnología", con lo que han tenido que adaptarse a una nueva forma de trabajar a la que a muchos les cuesta acostumbrarse. El enfermero de hoy en día tiene un enorme reto en el aprovechamiento de los nuevos recursos tecnológicos para realizar su labor de una manera más eficiente, efectiva y en el menor tiempo posible y para desenvolverse con soltura en el acceso a la información y el conocimiento en salud, su gestión o la generación y difusión de nuevo conocimiento.<hr/>Computerization and the use of new technologies is an ongoing process which is increasingly present in our society and in our profession. All health areas are affected by this process of computerization. But there are still nurses who have difficulties using them, especially those who have spent more years in their profession and belong to the generation that "saw technology arrive", so they have had to adapt to a new way of working which many of them have problems to get used to. Nowadays nurse has a huge challenge in harnessing new technology to make their work more efficiently, effective and as quickly as possible and to operate with ease in access to information and knowledge of health, its management or the generation and dissemination of new knowledge. <![CDATA[<b>Professional autonomy</b>: <b>a key factor in the exercise of Evidence Based Nursing</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100010&lng=&nrm=iso&tlng= El artículo presenta la importancia de la autonomía del profesional de Enferme-ría como factor clave para la implementación de la Enfermería Basada en la Evidencia (EBE). Se analiza el papel fundamental que cumple la EBE como herramienta que permite elevar la calidad y seguridad del cuidado, mejorar los resultados y reducir costos. La autonomía profesional es la que posibilita la aplicación de conocimientos generados a través de la investigación, pero ha sido identificada como una de las principales barreras para la implementación de la EBE.<hr/>This paper discusses the importance of professional autonomy as a key factor for the implementation of Evidence-Based Nursing (EBE). The fundamental role of the EBE is analyzed as a tool to improve the quality and safety of caring, improve outcomes and reduce costs. The professional autonomy, is what makes possible the application of knowledge generated through research, but it has been identified as one of the main barriers to the implementation of EBE. <![CDATA[<b>Methodological integration in complex phenomena in Nursing research</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100011&lng=&nrm=iso&tlng= El presente artículo pretende analizar y reflexionar en torno a la integración metodológica. Se exponen algunos antecedentes para dar a conocer ciertos aspectos que hicieron posible este binomio en el quehacer investigativo, sin pretender dar cuenta histórica del debate. Se desarrolla una aproximación sobre la integración metodológica, los principios que subyacen su uso, su potencialidad, alcances, limitaciones y desventajas, junto con los aspectos necesarios para la construcción de su diseño. Finalmente, se considera que esta metodología permitiría desarrollar e impulsar el conocimiento de Enfermería hacia una perspectiva más holística e integral, favoreciendo el trabajo trans e interdisciplinario en el quehacer investigativo de enfermería.<hr/>This article aims to analyze and reflect about methodological integration. Background information introduces certain aspects that made this binomial possible in this research, without providing the historical account of the debate. An approximation about the methodological integration, principles underlying to is use, its potential, scope, limitations and disadvantages, along with the necessary features for building design are developed. Finally, it is considered that this methodology would develop and promote nursing knowledge toward a more holistic and comprehensive perspective, promoting trans and interdisciplinary work in nursing research. <![CDATA[<b>Nursing and Health 2.0</b>: <b>ICTs resources in the health sector</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100012&lng=&nrm=iso&tlng= En el momento actual, se hace preciso optimizar los recursos sanitarios con el fin de lograr un coste-beneficio asumible para cualquier sistema de salud, dado que los recursos económicos son escasos. La Enfermería no debe ser ajena al progreso de los avances informáticos y debe valerse de ellos para evolucionar al mismo ritmo que estas nuevas tecnologías lo hacen. La aparición de Internet y sus derivados (redes sociales, foros, páginas Webs, etc.) que se engloban dentro de las denominadas Tecnologías de la Información (TICs), suponen herramientas muy interesantes aplicables en el sector sanitario. Este trabajo plantea la revisión y el análisis del momento actual en que se encuentran estos avances informáticos aplicados al campo de la salud.<hr/>At present, it's necessary to optimize health resources in order to achieve a cost-benefit acceptable for any health system, since financial resources are scarce. Nursing should not ignore the progress of computer advances and must rely on them to evolve to keep pace with these new technologies do. The emergence of the Internet and its derivatives (social networks, forums , websites, etc) that fall within the so-called Information Technologies (ICTs) represent interesting tools applicable in the health sector. This paper focuses on the review and analysis of the present situation in which these computer advances are applied to the field of health. <![CDATA[<b>From the standardization of scientific signatures to identification with digital signatures</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100013&lng=&nrm=iso&tlng= El nombre de un autor suele aparecer registrado en formas muy diferentes en artículos o bases de datos. El descuido de los autores, la diversidad de prácticas editoriales y los errores en las bases de datos son algunas de las causas. Por eso es difícil recuperar la toda la producción científica de un autor. Esto dificulta conocer la trayectoria profesional y es una causa común de cálculos erróneos de productividad, visibilidad e impacto. Ante este problema han surgido en los últimos años diferentes iniciativas para resolver la llamada variabilidad de la firma científica, y que hemos estructurado en 3 puntos: normalización de la firma científica, los perfiles de investigadores y Digital Author Identifier. Entre todas estas propuestas, en 2009 nació ORCID (Open Researcher and Contribution). El identificador ha ganado en popularidad con vistas a garantizar no solo la distinción inequívoca de investigadores, sino también como un método efectivo para vincular las actividades en diferentes sistemas de información.<hr/>Author's name usually appears in different ways in articles or databases. The neglect of the authors, the diversity of editorial practices and errors in databases are some of the causes. Therefore it is difficult to rectrieve the entire scientific production of an author. This makes it difficult to know the career and is a common cause of miscalculations productivity, visibility and impact. Faced with this problem in recent years have emerged various initiatives to resolve the variability scientific firm, and we have structured by 3 points; normalized scientific signature Author researcher profiles and Digital Identifier. Among all these proposals, in 2009 was born ORCID (Open Researcher and Contribution). The identifier has gained in popularity in order to ensure not only the clear distinction of researchers, but also as an effective method of linking activities in different information systems. <![CDATA[<b>Contributions of the analogic hermeneutic to the nursing</b>: <b>interview with prof. Mauricio Beuchot Puente</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100014&lng=&nrm=iso&tlng= Entrevista realizada al Prof. Dr. D. Mauricio Beuchot, fundador de la propuesta teórica llamada Hermenéutica Analógica. Este tipo de hermenéutica es, hoy en día, reconocida como una propuesta original y novedosa en el campo de la hermenéutica filosófica. Ya el propio Jean Grondin, uno de los mayores conocedores de la hermenéutica actual, llegó a afirmar que los investigadores en hermenéutica deberían comenzar a conocer el español para leer de primera mano la propuesta de hermenéutica analógica de Beuchot; mostrando con ello la importancia de este autor mexicano. El profesor Mauricio Hardie Beuchot Puente (Torreón, Coahuila, México, 1950), está reconocido como uno de los principales filósofos de Iberoamérica. Sacerdote y fraile dominico, es autor de más de 50 libros sobre temas relacionados con la Filosofía medieval, Filosofía del lenguaje, Filosofía analítica, Estructuralismo y sobre todo, Hermenéutica. Además es Director de la revista Analogía Filosófica, Director de Honor de la revista Hermes Analógica, subdirector de la revista Anamnesis, así como miembro de una cantidad importante de publicaciones académicas. En su larga trayectoria ha conseguido ser desde 1985 investigado titular "C" a tiempo completo del Centro de Estudios Clásicos del Instituto de Investigación Filológicas (IIFL) de la UNAM (Universidad Nacional de México). Desde 1997 es miembro de número en la Academia Mexicana de la Lengua, desde 1999 es miembro de la Academia Pontificia de Santo Tomás de Aquino. Así mismo el Doctor Honoris Causa por la Universidad Anáhuac del Sur.<hr/>Interview with Professor Doctor D. Mauricio Beuchot, founder of the theorical proposal Analogical Hemeneutic. Nowadays, this hermeneutic is recognized as an original and innovative proposal in the field of philosophical hermeneutics. Jean Grondin, one of the most expert of the current hermeneutic said that the researchers in hermeneutics should begin to know the Spanish language to read the analogical hermeneutic proposal of Beuchot; thereby showing the importance of this Mexican author. Professor Mauricio Hardie Beuchot Puente (Torreón, Coahuila, México, 1950) is recognized as one of the leading philosophers of Latin America. Dominican friar and priest, is the author of over 50 books on topics related to the medieval philosophy, philosophy of language, analytical philosophy, structuralism and especially Hermeneutics. He is also Director of the journal Analogía Filosófica, Honor Director of the journal Hermes Analógica, deputy managing editor Anamnesis and member of a large number of academic publications. In his long career he has achieved to be since 1985 research "C" full-time in Centro de Estudios Clásicos del Instituto de Investigación Filosóficas (IIFL) de la UNAM (National University of Mexico). Since 1990 he is a member of academia, since 1997 he is member of number of the Academia Mexicana de la Lengua, since 1999 he is member of the Academia Pontificia de Santo Tomás de Aquino. Also, Doctor Honoris Causa from the University Anáhuac del Sur. <![CDATA[<b>Analogical hermeneutic's application to the analysis of teaching university models of nursing</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100015&lng=&nrm=iso&tlng= En los últimos años se han producido cambios sociales que afectan a los profesionales de la educación. Estos cambios pueden poner en riesgo su calidad de vida profesional, personal y, por tanto, la calidad del sistema educativo. Esto nos lleva a estudiar qué le sucede al profesor. En este estudio centramos nuestra investigación en el docente universitario en ciencias de la salud. Para ello, mediante el análisis hermenéutico, basado en el triángulo actor-texto-lector, analizamos tres de los modelos conceptuales existentes en los docentes españoles: modelo presagio-proceso-producto, modelo mediacional y modelo personal. Tras este análisis concluimos que el modelo personal, a nuestro juicio, es el más adecuado para evaluar y analizar procesos existenciales, experimentales y vivenciales de la educación. Este modelo es el que nos aporta una mayor posibilidad hermenéutica, ya que es un modelo multidimensional y centra su interés en los elementos ontológicos y experienciales del proceso.<hr/>There have been social changes affecting education professionals last years. These changes can reduce professional efficacy, personal accomplishment and therefore the quality education system. This leads us to study what happens to the professor. In this study we focused our research on university teacher in health sciences. We analyze three conceptual models: presage-process-product model, mediational model and personal model through a hermeneutical analyze based on actor-test-lector. We suggest the personal model to evaluate and analyze the existential, experimental and experientials processes of education. This one gives us a higher hermeneutical possibility since that it is a multidimensional model and it interest is focused on the ontological and experiential elements of the process. <![CDATA[<b>Systematization proposal of analogical hermeneutic in nursing</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100016&lng=&nrm=iso&tlng= El objetivo de este trabajo es proponer una sistematización de la hermenéutica en Enfermería. Los autores parten de la premisa que la hermenéutica en Enfermería está limitada al estudio de conversaciones. Por esta razón se expone un esbozo de una futura propuesta. En ella se busca que la Hermenéutica no se circunscriba, únicamente, al estudio de los textos hablados o escritos. Si no que pueda ser empleada habitualmente por los profesionales de la Enfermería.<hr/>The aim of this paper is to propose a systematization of hermeneutics in nursing. The authors start from the premise that hermeneutics nursing is limited to the study of talks. For this reason an outline of a future proposal it is exposed. It is intended that hermeneutics is not restricted solely to the study of texts spoken or written. Otherwise it can be commonly used by nurses. <![CDATA[<b>Experiential overcoming of the crisis in nursing</b>: <b>a hermeneutical vision</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100017&lng=&nrm=iso&tlng= En este trabajo se expone la existencia de una crisis en la Enfermería. Esta situación puede ser superada gracias a una nueva comprensión de esta ciencia. Para ello se necesita de la recuperación de la experiencialidad y de la incorporación de la hermenéutica. Con ello, y a través del cuidado, se recupera al paciente y se lo reconcilia con su vida.<hr/>This paper exposes the existence of a nursing crisis. This situation can be overcome thanks to a new understanding of this science. To do this it needs the recovery of experientiality and the incorporation of hermeneutics. This, and through of care, the patient recovers and reconciles with his life. <![CDATA[<b>An approach to the historical to a hermeneutics of nursing</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100018&lng=&nrm=iso&tlng= En el presente trabajo se presenta una revisión filológica e histórica del cuidado para evidenciar y fortalecer el sentido humano de la Enfermería, a partir de dos aspectos, a saber: primeramente, una visión general de la historia clásica del cuidado, desde el pensamiento griego antiguo y el cristianismo antiguo, para justificar que la dignidad y la identidad son elementos importantes para plantear el elevado sentido humano del estudio y ejercicio de la Enfermería.<hr/>This work presents a philological and historical review of care to highlight and strengthen the human sense of Nursing, from two aspects, namely: firstly, an overview of the classical story of care, from the ancient Greek thought and ancient Christianity, to justify that dignity and identity are important elements to raise the high human consciousness for the study and practice of Nursing. <![CDATA[<b>Hermeneutic phenomenology and its implications in nursing</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100019&lng=&nrm=iso&tlng= Objetivo: describir a través de la relación entre la fenomenología-hermenéutica, el cuidado y las visiones del mundo de Enfermería, las implicaciones para Enfermería del uso de la perspectiva fenomenológica-hermenéutica. Metodología: ensayo teórico resultado de la revisión de la perspectiva fenomenológica-hermenéutica, que brinda herramientas para comprender el significado de la experiencia humana en el proceso de construcción del cuidado, eje fundamental del quehacer de la profesión. Mediante este ensayo, se busca hacer un aporte a la disciplina, para una mejor comprensión de los seres humanos, en un intento de brindar cuidados individualizados desde la perspectiva del ser unitario, que humaniza la práctica de cuidado. Conclusiones: aproxima el cuidado de enfermería a la realidad de los seres humanos, contribuye a la investigación, la práctica y hace visible el cuidado de enfermería.<hr/>Objective: Describe through the relation between the hermeneutic phenomenology, the care and worldview of nursing, nursing implications for the use of hermeneutic phenomenological perspective. Methodology: Theoretical essay as a result of a revisionthe hermeneutic phenomenological perspective that offers the tools to understand the meaning of human experience in the process of building the caring, eje fundamental of the profession; through this essay, we seek to do an input to the discipline for a better understanding of the human beings, in an attempt to offer individualized cares from the unitary being, so that humanizes care practice. Conclusion: Approaches the nursing care to the human reality, contributes to the investigation, the practice and makes visible the nursing care. <![CDATA[<b>The practical utility of Epistemology in the clarification of the theoretical and methodological relevance in the nursing discipline</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100020&lng=&nrm=iso&tlng= Para el desarrollo de este estudio se ha partido del objetivo de identificar la utilidad de la Epistemología en la práctica y en desarrollo disciplinar de la Enfermería. Metodológicamente se ha empleado la reflexión crítica de las formas de construcción del conocimiento enfermero y se han analizado las diferentes clasificaciones del mismo realizadas por diversos autores en: patrones, niveles y dimensiones. Asimismo se ha valorado la incidencia de los planteamientos holísticos, el conocimiento práctico y la reflexión en la acción en las dificultades para la sistematización y planificación del conocimiento y su repercusión en el tradicional puente teórico-práctico. La ausencia de reflexión epistemológica tiene efectos adversos tales como: crecimiento invertebrado de la ciencia que redunda en su marginación o invisibilidad en las taxonomías científicas (ausente o subsumida por otras disciplinas) y, ausencia de pertinencia teórica, metodológica y técnica incidiendo en el aumento del dilema teórico-práctico.<hr/>For the development of this study to identify party utility epistemology in practice and developing discipline of nursing has. It has used methodologically critical reflection of the forms of construction of nursing knowledge and analyzed the different classifications of the same made by various authors: patterns, levels and dimensions. It has also estimated the impact of holistic approaches, practical knowledge and reflection in action on the difficulties in planning and systematization of knowledge and its impact on the traditional theoretical and practical bridge. The absence of epistemological reflection has adverse effects such as growth of science invertebrate resulting in their marginalization or invisibility in scientific taxonomies (absent or subsumed by other disciplines) and absence of theoretical, methodological and technical relevance focusing on increasing theoretical and practical dilemma. <![CDATA[<b>The origin of the medical assistant women</b>: <b>notes for the hermeneutical analysis of the original testimonies</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100021&lng=&nrm=iso&tlng= El objetivo principal de este trabajo es analizar los testimonios primigenios del trabajo de la mujer cuidadora para comprender mejor su significado actual. Se ha llevado a cabo primero una búsqueda de testimonios de diversos tipos y después se intenta dar una interpretación por medio de la hermenéutica. Llegamos así a la comprensión del valor de la mujer en el ámbito de la medicina desde la antigüedad, concluyendo además la estrecha relación que guarda el arte de la curación con la naturaleza femenina, representado ya en su símbolo.<hr/>The main objective of this paper is to analyze the very first testimonies of the assistant women in society in order to understand its significance nowadays. Firstly, we came through a research of those testimonies in different areas, and afterwards, they were interpreted by the hermeneutics. So, we can come to understand the value of the women in medicine from the ancient times, concluding also the close relationship between the ars medica and the feminine nature, which becomes a visual fact in its symbol. <![CDATA[<b>Biopsychiatry vs postpsychiatry</b>: <b>debates between neurobiological explanation and hermeneutical comprehension</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100022&lng=&nrm=iso&tlng= El presente artículo pone en discusión dos enfoques de la psiquiatría contemporánea, que sostienen importantes diferencias desde el punto de vista epistemológico: la biopsiquiatría o psiquiatría biológica y la postpsiquiatría. Desde una perspectiva crítica en psiquiatría que reconoce como influencia principal los trabajos de Michel Foucault sobre la medicina, la psiquiatría y la locura, analizamos fragmentos de proyectos u organismos líderes representantes de la psiquiatría biológica mainstream. Seleccionamos para tal fin, declaraciones del National Institute of Mental Health (NIMH), perteneciente al National Institutes of Health (NIH); y de los dos principales proyectos que se están llevando a cabo para el estudio del cerebro: Human Brain Project (HBP) y Brain. Luego introducimos al lector en la propuesta de la postpsiquiatría, para finalmente presentar una reseña de la hermenéutica y su revalorización en la comprensión de la experiencia de la enfermedad mental.<hr/>Two paradigms of the contemporary psychiatry which maintain important differences from an epistemologycal point of view are discussed: biopsychiatry or biological psychiatry and postpsychiatry. From a critical perspective in psychiatry, mainly influenced by Michel Foucault's work in medicine, psychiatry and madness, we consider statements of a leading organization and two projects that take part in the mainstream biological psychiatry. Namely we examine annoucements of the National Institute of Mental Health (NIMH), belonging to the National Institutes of Health (NIH); and statements from the most important projects for the brain study: "Human Brain Project" (HBP) and "Brain", devoloped by the European Union and the United States government respectively. Then we present the postpsychiatry proposal and finally we describe hermeneutics and the retrieval of the postpsychiatry perspective in the mental illness comprehension. <![CDATA[<b>If I could go back, I would not change that day</b>: <b>the story of a young after a traffic accident</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100023&lng=&nrm=iso&tlng= Los accidentes de tráfico son causa de un porcentaje bastante elevado de muertes en los países occidentalizados. Si hablamos de accidentes de moto, los factores de riesgo para que la persona sufra daños mayores se ven multiplicados, sobre todo si tenemos en cuenta lo desprotegida que va la víctima y las velocidades a las que se suelen producir este tipo de accidentes. La informante de este relato nos contará la vivencia que supuso para ella sufrir un accidente en motocicleta cuando tenía 15 años, las intervenciones quirúrgicas a las que tuvo que someterse, y su reincorporación académica. En definitiva, cómo le ha influido en su vida y qué secuelas le ha dejado su exceso de velocidad.<hr/>Traffic accidents account for a fairly high percentage of deaths in westernized countries. If we talk about motorcycle accidents, the risk factors for the person suffering major damage are multiplied, especially if we consider that the victim is unprotected and the speeds which make happen this kind of accidents. The patient involved in this report will talk about how her life was affected after suffering a motorcycle accident when she was 15 years old, surgery to which she had to undergo, and academic reinstatement. In short, how it has influenced her life and what consequences speeding has left her. <![CDATA[<b>The lesson Luciana left us</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100024&lng=&nrm=iso&tlng= Los accidentes de tráfico son causa de un porcentaje bastante elevado de muertes en los países occidentalizados. Si hablamos de accidentes de moto, los factores de riesgo para que la persona sufra daños mayores se ven multiplicados, sobre todo si tenemos en cuenta lo desprotegida que va la víctima y las velocidades a las que se suelen producir este tipo de accidentes. La informante de este relato nos contará la vivencia que supuso para ella sufrir un accidente en motocicleta cuando tenía 15 años, las intervenciones quirúrgicas a las que tuvo que someterse, y su reincorporación académica. En definitiva, cómo le ha influido en su vida y qué secuelas le ha dejado su exceso de velocidad.<hr/>Traffic accidents account for a fairly high percentage of deaths in westernized countries. If we talk about motorcycle accidents, the risk factors for the person suffering major damage are multiplied, especially if we consider that the victim is unprotected and the speeds which make happen this kind of accidents. The patient involved in this report will talk about how her life was affected after suffering a motorcycle accident when she was 15 years old, surgery to which she had to undergo, and academic reinstatement. In short, how it has influenced her life and what consequences speeding has left her. <![CDATA[<b>Constructivism model and traditional</b>: <b>learning influence, knowledge structure and nursing student's motivation</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100025&lng=&nrm=iso&tlng= Objetivo principal: Comparar la influencia del modelo constructivista y el tradicional sobre el aprendizaje, el pensamiento estructurado y motivación en alumnos de enfermería. Metodología: Estudio cuasi experimental pre-test y post-test, conformado por un grupo sin intervención educativa (modelo tradicional), y otro con intervención educativa (modelo constructivista) (n=60 estudiantes cada uno). Se aplicaron 3 instrumentos de evaluación: estructuración del conocimiento, motivación al logro y evaluación del aprendizaje. Resultados principales: El grupo con intervención presentó diferencias estadísticamente significativas en estructuración del conocimiento (p=0.039), motivación al logro (p=0.012) y aprendizaje (0.001). Con respecto a la estructuración, se observaron diferencias en: concepto central, concepto subordinado, relación entre conceptos, jerarquía y estructura (p<0.05), mientras que el uso de proposiciones no presentó diferencias estadísticas (p&gt;0.05). Conclusión principal: la utilización de una metodología constructivista mediante la utilización de mapas conceptuales y aprendizaje basado en problemas mejora la estructuración del conocimiento, el trabajo colaborativo y la motivación de los alumnos.<hr/>Objective: Compare the constructivist model influence and traditional on learning, knowledge structure and nursing student's motivation. Methods: This is a quasi-experimental study with pre-test and post-test. It is formed by two groups with n=60 nursing students each, a group without educational intervention (traditional), and one with educational intervention (constructivist). It applied three assessment instruments: structure of knowledge, achievement motivation, and evaluation of learning. Results: Interventions group presented significant statistically differences knowledge in structure (p= 0.039), achievement motivation (p=0.012), and learning (p=0.001). Regarding the structure, educational intervention group presented differences in dimensions: central concept, subordinate concept, and relationship between concepts, hierarchy and structure (p<0.05), while the use of proposals presented no statistics differences (p&gt;0.05). Conclusions: the use of constructivist educational methodology by using problem-based learning and concept maps, improvement the structure of knowledge, collaborative work, and student's motivation. <![CDATA[<b>Attitudes of nursing students towards people with disabilities</b>: <b>analysis and proposals</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100026&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities. <![CDATA[<b>Cuidado de Enfermería y redes de apoyo en pacientes con Esclerosis Múltiple</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100027&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities. <![CDATA[<b>The Bologna process</b>: <b>lights and shadows</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100028&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities. <![CDATA[<b>Speaking of ethics, scientific misconduct and honesty in the scientific literature</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100029&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities. <![CDATA[<b>On the new field of nursing practice</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100030&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities. <![CDATA[<b>Participant Observation in 10 steps</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100031&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities. <![CDATA[<b>Centenario del Ilustre Colegio Oficial de Enfermería de Santa Cruz de Tenerife 1912- 2012</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100032&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities. <![CDATA[<b>Antropoenfermería, Salud, migración y multiculturalidad en América Latina</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100033&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo pretende analizar la relación entre las actitudes hacia las personas con discapacidad y la formación recibida por los estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Enfermería de la Escuela de Enfermería La Fe (Valencia). 217 estudiantes cumplimentaron la Escala de Actitudes hacia las personas con Discapacidad. Los resultados muestran una actitud más positiva en los últimos años del periodo formativo en tres de las cinco subescalas del instrumento empleado: Subescala 1 (Valoración de capacidades y limitaciones), Subescala 2 (Reconocimiento/negación de derechos) y Subescala 3 (Calificación genérica). Los resultados permiten plantear recomendaciones para la mejora de la formación de las enfermeras que favorezcan una mejor capacitación para reconocer las necesidades de las personas con discapacidad.<hr/>This paper analyzes the relationship between attitudes towards people with disabilities and the training received by students in the four courses of Nursing degree, in La Fe Nursing School (Valencia). 217 students completed the Scale of Attitudes toward People with Disabilities . The results show a more positive attitude in the late formative period in three of the five subscales of the used instrument: Subscale 1 (evaluation of capabilities and limitations), Subscale 2 (Recognition / denial of rights) and Subscale 3 (Generic Rating). The results allow us to make recommendations for improving the training of nurses and promote better training to recognize the needs of people with disabilities.