Scielo RSS <![CDATA[Pediatría Atención Primaria]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1139-763220150005&lang=es vol. 17 num. 68 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Servicios no presenciales</b>: <b>nuevas luces en el quehacer de siempre</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Proceso de atención integrada para niños con necesidades especiales (PAINNE)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción y objetivos: la prevención de las deficiencias infantiles resulta más eficiente cuando coordinamos recursos, implicamos a los profesionales e incorporamos herramientas para la detección e intervención temprana en las deficiencias infantiles y en situaciones de riesgo biológico, psicológico y/o social. Material y métodos: presentamos los primeros resultados de la implantación del Proceso de atención integrada en niños con necesidades especiales (PAINNE), de la Organización Sanitaria Integrada Bilbao-Basurto (Bilbao, España), siguiendo el modelo de atención temprana del País Vasco, en una población de 20 655 menores de seis años. Aplicando metodología cualitativa, incorporamos nuevos datos básicos del paciente sobre desarrollo infantil en la historia clínica electrónica, junto con los indicadores del proceso, recogidos en la guía PAINNE 2013. Resultados: el 75% de los pediatras y el 56% de los profesionales de enfermería participaron previamente en actividades de formación en atención temprana. Las propuestas desde los equipos de Pediatría se validaron por el equipo técnico de valoración en atención temprana de la Diputación Foral de Bizkaia (EVAT), en el 93,27% de los casos. La edad media de derivación a salud mental infantil descendió en ocho meses, hasta los tres años, en casos de enfermedad mental grave, mejorando el diagnóstico precoz y el inicio de los programas de intervención. Conclusiones: los resultados obtenidos en el primer año indican que los equipos de Pediatría se consolidan como gestores válidos de 516 niños con necesidades especiales de salud en programas de atención temprana entre 0 y 6 años.<hr/>Introduction and objectives: the prevention of childhood deficits is more efficient when resources are coordinated amongst the professionals responsible for the child's care and screening tools are utilized to detect and provide early intervention to address situations of biological, psychological, and/or social risk. Material and methods: we present the initial results of the implementation of the process for integrated care for children with special needs, PAINNE, in the integrated health organization Bilbao-Basurto, following the model of early intervention in the Basque Country, with a population of 20 655 children under the age of 6 years old. Applying the qualitative methodology, we have incorporated developmental screening tools in the electronic medical record, along with the other process indicators, as described in the guide PAINNE 2013. Results: 75% of the pediatricians and 56% of the nurses participated in continuing educational activities regarding early intervention. The referrals for early intervention were accepted in 93.27% of the cases by the Basque Early Intervention Team (EVAT). The median age for referral to mental health services for children with severe mental health problems decreased by 8 months to 3 years, showing improvement in the early detection and implementation of services. Conclusions: the results obtained in the first year indicated that the Pediatric Primary Care teams have reliably identified and referred 516 children with special needs, ages 0-6 years, to early intervention programs. <![CDATA[<b>Sobrepeso y obesidad: ¿cuál es nuestra realidad?, ¿qué referencia utilizamos?</b>: <b>el estudio OBESGAL</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la obesidad, en la edad pediátrica, constituye un desafío de salud pública. Por este motivo, llevamos a cabo un estudio comparativo de los resultados obtenidos en el momento actual en nuestra área sanitaria, para valorar el estado de nutrición de la población infantil de 2 a 15 años, atendidos en distintos centros de Atención Primaria, estudiando la prevalencia de sobrepeso, obesidad y obesidad mórbida en nuestra comunidad autónoma y confrontarlos con estudios previos a nivel nacional. Material y métodos: la población del estudio está compuesta de una muestra representativa de 15 142 niños, de edades comprendidas entre 2 y 15 años. Se revisaron las historias clínicas y se recogieron los datos antropométricos (peso, talla e índice de masa corporal [IMC]) procedentes de los controles establecidos en el Programa de Salud Infantil (Programa do Neno San), obteniendo una muestra final de 12 643 individuos (6433 [50,9%] niños y 6210 niñas [49,1%]). La prevalencia de sobrepeso y obesidad se analizó en función de las variables edad y sexo, estableciéndose como puntos de corte los correspondientes a los percentiles p85 (sobrepeso) y p95 (obesidad). Para categorizar el IMC se utilizaron las gráficas para edad y sexo del estudio longitudinal de crecimiento de la Fundación Orbegozo que figuran en la historia clínica del SERGAS (Servizo Galego de Saúde). Las estimaciones de prevalencia se acompañaron de los respectivos intervalos de confianza del 95% (IC 95). Para la comparación de variables cualitativas se utilizó la prueba Χ². Los datos se analizaron con el paquete estadístico SPSS® para Windows®, versión 12.0. Comparamos nuestros resultados con los de estudios previos: el estudio enKid (1988-2000), y el estudio Aladino (2010-2011). Resultados: la prevalencia de sobrepeso (9,3%) y obesidad (9,7%) en nuestro estudio es inferior, globalmente, a la obtenida en otros estudios de referencia nacionales: enKid (12,4/13,9%), Aladino (26,2/18,3%), etc., aunque no es fácil establecer comparaciones puesto que los criterios empleadospara definir sobrepeso y obesidad no son los mismos, no usan las mismas tablas como referencia ni el mismo punto de corte. Conclusiones: la prevalencia de sobrepeso y obesidad varía según sea el estudio de referencia utilizado alejándose, en nuestro caso, de la cifra "oficial" esperada. Es necesario consensuar y unificar criterios (Organización Mundial de la Salud [OMS], International Obesity TaskForce [IOTF], Orbegozo, etc.)para establecer el diagnóstico de sobrepeso u obesidad a partir del IMC.<hr/>Introduction: obesity in children is a challenge for public health. Therefore, we conducted a comparative study of the results obtained in the present moment in our health area, to assess the nutritional status of children 2-15 years old who presented in different primary care centers, studying the prevalence of overweight, obesity and morbid obesity in our region and comparing them with previous studies nationwide. Subjects and method: the study population is composed of a representative sample of 15 142 children, aged 2 to 15 years old. The medical records were reviewed and anthropometric data (weight, height and BMI) were collected from the visits of the Well Child Program (Program do Neno San) to obtain a final sample of 12 643 individuals [6433 boys (50.9%) and 6210 girls (49.1%)]. The prevalence of overweight and obesity was analyzed according to age and sex variables, establishing a cutoff corresponding to the p85 percentile (overweight) and p95 (obesity). To categorize the BMI, charts for age and sex of the longitudinal growth study Orbegozo Foundation, contained in the SERGAS medical record (Galician Health), were used. Prevalence estimates were accompanied by the respective 95% confidence intervals (CI). Chi square test was used to compare qualitative variables. The data were analyzed using the statistical package SPSS for Windows, version 12.0. We compared our results with those of previous studies: the enKid study (1988-2000), and Aladino study (2010-2011). Results: the prevalence of overweight (9.3%) and obesity (9.7%) in our study is lower, overall, than that obtained in other studies of national reference: enKid (12.4 / 13.9%), Aladino (26.2 / 18.3%), etc., although it is difficult to make comparisons because the criteria used to define overweight andobesity are not the same, we do not use the same charts as a reference or the same cutoff. Conclusions: the prevalence of overweight and obesity varies depending on the baseline study used, being in our case far from the "official" expected figure. It requires consensus and unified criteria (WHO, IOTF, Orbegozo, etc.) to establish the diagnosis of overweight or obesity using the BMI. <![CDATA[<b>Retraso mental de causa genética</b>: <b>estudio observacional en una zona de salud</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: se realiza una revisión del número de trastornos del neurodesarrollo en la población pediátrica de un centro de Atención Primaria de la ciudad de Zaragoza (España), con el objetivo de conocer la prevalencia y la importancia creciente del diagnóstico genético. Material y métodos: se realiza una búsqueda de casos en el programa de historia clínica informatizada OMI6 con los siguientes términos: "retraso mental", "retraso del desarrollo", "trastorno del desarrollo", "autismo". Resultados: se han obtenido 76 casos de trastornos del neurodesarrollo, que son el 2,19% de la población. Los diagnósticos principales fueron: 23 trastornos del lenguaje, 17 trastornos del aprendizaje, 11 de retraso mental, 10 casos de trastorno del espectro autista (TEA), 8 de retraso del desarrollo, 5 casos de dislexia, un caso de síndrome de Asperger y un caso de dispraxia motora. Se solicitó estudio genético en 21 casos, el 27,63% de los niños, siendo mucho más frecuente su realización en casos de retraso mental o TEA. Las pruebas genéticas proporcionaron el diagnóstico en 12 pacientes de los estudiados, un 57,14% de los casos. En general, se encuentra una causa genética en el 75% de los casos con diagnóstico establecido. Conclusiones: este estudio muestra que los trastornos del neurodesarrollo aparecen en nuestra población con una frecuencia similar a la descrita en la bibliografía médica. Los estudios genéticos permiten cada vez más un diagnóstico etiológico preciso.<hr/>Introduction: we reviewed the number of neurodevelopmental disorders in the pediatric population of a primary care center in Zaragoza, in order to determine the prevalence and the growing importance of genetic diagnosis. Material and methods: the research was carried out in the computerized medical record program OMI6 with the following terms: "mental retardation", "development delay", "development disorders" and "autism spectrum disorders". Results: 76 cases of neurodevelopment disorders were found, which mean 2.19% of the population study. The main diagnoses were: 23 language disorders, 17 learning disorders, 11 mental retardation, 10 cases of autism, 8 development delay, 5 cases of dyslexia, 1 case of Asperger's syndrome and 1 case of dyspraxia. A genetic study was requested in 21 cases (27.63% of the children), being more frequent the implementation in cases of mental retardation or autism. The genetic test provided diagnosis in 12 patients of the study (57.14% of the cases). A genetic cause was found in the 75% of the cases with an established diagnosis. Conclusion: this study shows that neurodevelopmental disorders appear in our population with a similar frequency as described in the literature. Genetic studies increasingly produce precise etiological diagnosis. <![CDATA[<b>Factores socio-educativos asociados a la agudeza visual baja en escolares de Perú</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: para que los estudiantes puedan adquirir el conocimiento adecuadamente, deben tener una correcta salud física y mental. Se realizó un estudio para determinar los factores socioeducativos asociados a la agudeza visual baja en escolares de educación primaria del Colegio Nacional de San Pedro (Piura, Perú). Material y métodos: mediante un estudio transversal analítico que incluyó a estudiantes de Educación Primaria. La variable principal fue la agudeza visual baja, considerando así a los que tenían valores mayores a 20/25 según la evaluación con la cartilla de Snellen. Se obtuvieron los valores p, las razones de prevalencia y sus intervalos de confianza al 95% mediante los modelos lineales generalizados. Resultados: en total se evaluaron 599 estudiantes, el 17% (99) mostraron agudeza visual baja. El sexo no estaba relacionado con la agudeza visual baja (p=0,832). Al aumentar la edad se observó que los niños que tuvieron entre 8-10 y 11-15 años tuvieron un 46% (p=0,005) y un 68% (p<0,001) menos de prevalencia de agudeza visual baja, respectivamente, en comparación con los de 5-7 años. Conforme fue aumentando el grado académico hubo menos prevalencia de agudeza visual baja. Conclusiones: se concluye que uno de cada seis estudiantes tuvo una discapacidad visual y se asoció a su edad y grado académico. Esto los hace más propensos a problemas en sus calificaciones, que puede repercutir para el resto de su vida. Esto debe ser tomado en cuenta por las instituciones que vigilen la correcta educación de los menores.<hr/>Introduction: it is important for students to have a good physical and mental health in order to acquire the knowledge properly. A study was conducted to determine the socio-educational factors associated with low visual acuity in primary school children from the National College of San Pedro-Piura. Material and methods: a cross-sectional analytical study involving 655 primary school students was conducted. The principal variable was low visual acuity, considered in those with values greater than 20/25, as assessed with the Snellen chart. P values, prevalence ratios and 95% confidence intervals were obtained using generalized linear models. Data were analyzed using STATA version 10.0. Results: a total of 599 students were evaluated, 17% (99) had low visual acuity. Sex was not related to the low visual acuity (p=0.832). As age increased, it was found that children who were between 8-10 and 11-15 years old had 46% (p=0.005) and 68% (p<0.001) less prevalence of low visual acuity, respectively, compared to the children who were 5-7 years old. Conclusions: it is concluded that one in six students had a visual disability associated with their age and grade level. This makes them more prone to problems in their grades, which may have implications for the rest of their lives. This should be taken into account by the institutions to monitor the proper education of children. <![CDATA[<b>Alivio del dolor y el estrés al vacunar. Síntesis de la evidencia</b>: <b>recomendaciones del Comité Asesor de Vacunas de la AEP</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: en niños y adolescentes sanos, las vacunaciones son con frecuencia fuente de dolor y sufrimiento. Padres, niños, adolescentes y profesionales sanitarios muestran preocupación sobre ello. El Comité Asesor de Vacunas de la Asociación Española de Pediatría (CAV-AEP) cree que abordar el dolor y el sufrimiento al vacunar es necesario, siguiendo la metodología de la medicina basada en la evidencia. El objetivo del presente trabajo es elaborar recomendaciones basadas en el conocimiento científico. Material y métodos: se dividió la materia de estudio en cuatro áreas: amamantamiento y soluciones azucaradas, anestésicos tópicos, métodos para la administración de vacunas y otras intervenciones (distracción). Se realizó una síntesis de la evidencia, asumiendo las recomendaciones de la Guía de práctica clínica de Anna Taddio (2010) e incorporando la evidencia de revisiones sistemáticas y ensayos clínicos posteriores a los incorporados en dicha guía. Resultados: las medidas que se han mostrado efectivas en la disminución del dolor han sido las siguientes: en lactantes, amamantar antes, durante y después de la inyección; las soluciones azucaradas son una alternativa si la lactancia materna no fuera posible; los anestésicos tópicos son eficaces para todas las edades, pero requieren un tiempo para mostrar su efecto y tienen un coste; no aspirar en la inyección intramuscular y hacerlo lo más rápido posible; administrar las vacunas de forma que la más dolorosa sea la última; cuando sea posible, es preferible inyectar simultáneamente más de una vacuna que hacerlo de forma secuencial; sostener al niño en brazos; y utilizar maniobras de distracción para niños de 2-14 años. Conclusiones: realizada una exhaustiva revisión del tema, hay pruebas suficientes para afirmar que los profesionales que administran vacunas infantiles deberían poner en práctica medidas para atenuar el dolor que indudablemente acompaña al procedimiento de la vacunación.<hr/>Background: in healthy children and adolescents, immunizations that require a needle related procedure are the most common source of pain and distress. Parents, children, adolescents and health-care providers are concerned about this. The Advisory Committee on Immunization of the Spanish Association of Pediatrics (CAV-AEP) believes that address pain and distress at the time of vaccination is necessary following recommendations that have to be based on rigour and science. Methods: we divided the subject in four areas: breastfeeding and oral sucrose solutions, topical anesthetics, vaccination administration methods and other interventions (distraction). Synthesis of evidence was made. Assuming the recommendations of The Clinical Guideline of Anne Taddio (2010) and adding the evidence of clinical trial published after the Guide. Results: methods that showed effectiveness in diminishing pain were: for infants, breastfeeding before, during and after the puncture. Oral sucrose solutions could be an alternative if breastfeeding is not possible. Topical anesthetics are effective for all ages but a time to produce effect is required and need financial resources. No aspiration for intramuscular injection, put the injection as quickly as possible, give the vaccines so that the most painful the last. If more than one vaccine injection is required in the same visit, and it is possible, it is preferable to inject simultaneously more than one vaccine than sequentially. Hold the infant. For children 2 to 14 years use distraction techniques. Conclusions: as a thorough revision of the topic was made, there is enough evidence to recommend that in any setting where children immunization is given, techniques to mitigate pain at the time of vaccination should be implemented; moreover these strategies are simple and easy to assimilate inclinical practice. <![CDATA[<b>Características de la rotación en Atención Primaria de los residentes de Pediatría</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: determinar si en la Comunidad de Madrid (CM) la formación en Atención Primaria (AP) del médico interno residente (MIR) de Pediatría se adecúa a lo establecido en la Orden Ministerial SCO 3148/2006: rotación obligatoria y duración mínima de tres meses, siendo aconsejable su distribución en dos periodos (R1-R2 y R3- R4). Material y métodos: se realiza una encuesta telefónica o por correo electrónico, cumplimentada por un MIR de Pediatría y supervisada por un médico adjunto tutor de residentes. Se incluyen todos los hospitales de la CM con formación acreditada en dicha especialidad. Resultados: en la CM existen 19 hospitales con formación MIR en Pediatría, siendo en todos ellos la rotación por AP obligatoria. En un 58% (11/19) de ellos la duración es de tres meses, siendo inferior en el resto. En un 42% (8/19) de los casos la rotación se divide en dos periodos, aunque solo en cuatro centros según lo recomendado en la Orden Ministerial. Conclusiones: solo uno de cada cinco hospitales de la CM presenta una formación en AP de acuerdo a lo que aconseja la Orden Ministerial.<hr/>Objective: to determine whether training in Primary Care (PC) during pediatric residency in the Autonomous Community of Madrid (ACM) follows the recommendations established in the Ministerial Order SCO 3148/2006: mandatory rotation with a minimum length of 3 months, being advisable to distribute it in two periods (R1-R2 and R3-R4). Material and methods: a survey by telephone or e-mail was carried out and answered by a pediatric resident and supervised by an attending physician, tutor of residents. All ACM hospitals with accredited training in this specialty were included. Results: in the ACM there are 19 hospitals with training in Pediatrics, and in all of them the rotation in PC is mandatory. In 58% (11/19) of them the rotation lasts for three months, being shorter in the rest. In 42% (8/19) of the cases, the rotation is divided into two periods, but only in 4 centers as recommended by the Ministerial Order. Conclusions: only in one out of five hospitals in the ACM is PC training organized according to the Ministerial Order. <![CDATA[<b>Lesiones no intencionadas en el centro escolar</b>: <b>¿de qué estamos hablando?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: se han realizado estudios sobre el impacto de las lesiones no intencionadas en el hogar y la vía pública, pero existe escasa literatura médica acerca de aquellas que se originan en los centros escolares. Objetivo: conocer las características de los accidentes escolares atendidos en nuestra área de influencia en el periodo de un año. Material y métodos: estudio descriptivo retrospectivo realizado mediante revisión de historias clínicas de los niños de 1 a 15 años que acudieron al Servicio de Urgencias de una clínica privada en el año 2014 por lesiones ocasionadas en centros escolares concertados de Vizcaya. Resultados: se atendieron un total de 20 420 casos, de los que 958 correspondieron a accidentes escolares (4,6%). Predominó el sexo masculino y la edad media fue de nueve años. El 70% de las lesiones se produjo en el exterior de las aulas, el mecanismo de lesión más frecuente fue el traumatismo directo (56,5%) y la localización predominante fueron las extremidades superiores, donde las lesiones presentaron, además, mayor gravedad. Se realizaron numerosas pruebas complementarias, fundamentalmente radiografía ósea (56%), y el 69% de los pacientes precisó tratamiento en el área de Urgencias. Conclusiones: las lesiones no intencionadas que suceden en el entorno escolar son un gran desconocido para el pediatra. En general, se trata de traumatismos de gravedad leve-moderada, que precisan pruebas complementarias y tratamiento en un alto porcentaje de casos. El conocimiento de las circunstancias que rodean a estos accidentes y sus factores de riesgo permitirían establecer estrategias preventivas adecuadas.<hr/>Introduction: studies on the impact of the unintentional injuries resulting from accidents at home and outdoors have been carried out, but there is scarce literature about those originating at schools. Objective: to know the characteristics of school accidents treated in our area of influence in the period of one year. Material and methods: retrospective and descriptive study conducted by review of medical records of children aged 1 to 15 years old who came to the Emergency Department of a private clinic in the year 2014, for assessment of injuries originated at schools of Vizcaya. Results: 20,420 cases of which 958 were school accidents (4.6%) were attended. Male were more prominent and the average age was 9 years old. Seventy percent of injuries occurred outside the classroom, the most frequent injury mechanism was direct trauma (56.5%) and the predominant location were the upper extremities where the injuries were also more serious. Complementary tests were carried out, mainly bone x-ray in 56%, and 69% of patients required treatment in the Emergency Department. Conclusions: unintentional injuries that happen in school are a great unknown for the pediatrician. In general, they are injuries of mild to moderate severity, requiring additional tests and treatment in a high percentage of cases. The knowledge of the circumstances surrounding these accidents and their risk factors would establish appropriate preventive strategies. <![CDATA[<b>Debilidad muscular recurrente en piernas</b>: <b>no siempre pensar en molestias de crecimiento</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500009&lng=es&nrm=iso&tlng=es La parálisis periódica hiperpotasémica es una canalopatía del músculo esquelético que se caracteriza por episodios recurrentes de debilidad muscular que pueden ser desencadenados por el ejercicio, el frío, el reposo o poco después del ejercicio y por aporte de potasio. Describimos el caso de una niña de cuatro años de edad, con antecedentes familiares de parálisis periódica, hiperpotasémica y con algún episodio de debilidad en miembros inferiores. Asintomática hasta unos seis meses antes de acudir. Refieren unos tres episodios de debilidad muscular y sensación de adormecimiento de miembros inferiores, por las noches, que se resolvieron espontáneamente en unos minutos No presenta otra clínica asociada.<hr/>Hyperkalemic periodic paralysis is a channelopathy of the skeletal muscle that is characterized by recurrent episodes of muscle weakness that may be triggered by exercise, cold, rest or shortly after exercise and potassium intake. We describe the case of a four-year-old girl with a family history of hyperkalemic periodic paralysis and an episode of weakness in legs. She was asymptomatic until about six months before. Concern about three episodes of muscle weakness and numbness of legs at night, which resolve spontaneously in a few minutes. No other associated symptoms. <![CDATA[<b>Rinorrea de larga evolución</b>: <b>un hallazgo inesperado</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los cuerpos extraños intranasales son muy frecuentes en niños. La clínica es variada, pudiendo ir desde la ausencia de síntomas hasta perforación del tabique nasal, por lo que realizar el diagnóstico correcto y su extracción es muy importante según determinados cuerpos extraños. El diagnóstico, por tanto, puede hacerse de manera precoz o tardía, según la clínica y la historia del paciente, pero siempre ha de sospecharse ante una clínica persistente.<hr/>Intranasal foreign bodies are very common in children. The symptoms are varied and they can range from asymptomatic until perforation of the nasal septum, so the correct diagnosis and removal is very important. The diagnosis can be made early or late, depending on the symptoms and patient's history, but it always must be suspected when a persistent symptomatology. <![CDATA[<b>Miositis osificante traumática</b>: <b>a propósito de un caso</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500011&lng=es&nrm=iso&tlng=es La miositis osificante traumática es una patología infrecuente de etiopatogenia incierta, aunque actualmente se acepta que se produce por metaplasia de las células mesenquimales del tejido conectivo. Suele afectar a adolescentes y adultos jóvenes, generalmente como consecuencia de un traumatismo sobre una zona muscular; en el 80% de los casos se localiza en las extremidades inferiores. La clínica aparece dos o tres semanas después del traumatismo, aunque la mayoría de pacientes no recuerda el evento causal. Para el diagnóstico se puede requerir radiografía simple, ecografía, tomografía axial computarizada o resonancia magnética, que a veces no pueden distinguir esta patología de otras lesiones malignas como sarcomas de partes blandas u osteosarcomas. Por ello, para el diagnóstico de certeza, con frecuencia se requiere biopsia. El tratamiento generalmente es conservador. La cirugía solo se realiza en casos seleccionados por el riesgo de recidiva.<hr/>Traumatic myositis ossificans is a rare pathology of uncertain etiology although it is now accepted that it is by metaplasia of connective tissue. It usually affects adolescents and young adults, usually as a result of trauma on a muscular area, 80% in the lower extremities. Symptoms appear two or three weeks after although most patients do not remember the trauma. Radiography, ultrasonography, computed tomography or magnetic resonance may be required for diagnosis, which sometimes, cannot distinguish from malignant lesions such as soft tissue sarcomas or osteosarcomas. Therefore, definitive diagnosis often requires biopsy. Treatment is usually conservative. Surgery is performed only in selected cases for the risk of recurrence. <![CDATA[<b>Nevo melanocítico congénito gigante</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los nevos melanocíticos congénitos son lesiones cutáneas benignas frecuentes en el recién nacido. Además del riesgo de desarrollo de melanoma y melanocitosis neurocutánea, estas lesiones antiestéticas pueden originar trastornos psicológicos y ansiedad familiar. La tasa de complicaciones se correlaciona con el tamaño de los nevos. La actuación frente a un nevo melanocítico congénito (observación y extirpación quirúrgica) debe ser individualizada y valorada de forma multidisciplinar. La cirugía reduce la lesión, pero es prácticamente imposible eliminar todas las células névicas de un nevo gigante<hr/>Congenital melanocytic nevi are common benign lesions in neonates. Besides the risk of developing melanoma and neurocutaneus melanocitosis, congenital melanocytic nevus may be a source of psychological distress and family anxiety. The rate of complications correlates best with the size of the nevi. The management (observation and/or surgical removal) for a congenital melanocytic nevus requires individualization and a multidisciplinary approach. Surgical removal reduces the lesions, but it is impossible to remove all the nevus cells associated with giant nevi. <![CDATA[<b>Aplasia cutis congénita</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Presentamos el caso de un lactante de siete días diagnosticado de aplasia cutis congénita en su primera visita de control del recién nacido de Atención Primaria. La aplasia cutis congénita es una entidad poco frecuente (0,5-1/10 000 recién nacidos) que se halla en neonatos generalmente como hallazgo casual. Su localización más frecuente es el cuero cabelludo, a nivel del ápex. Pese a que su etiología es desconocida se ha relacionado con diferentes síndromes y malformaciones, que deben conocerse para realizar una buena exploración física, un uso racional de pruebas diagnósticas y un buen diagnóstico diferencial.<hr/>We report the case of an infant with aplasia cutis congenita diagnosed on his first visit for control of the newborn in primary care. Aplasia cutis congenita is a rare entity (0.5-1/10,000 newborns) which is found in newborns usually as incidental finding. Its most common site is the scalp, at the level of the apex. Although its etiology is unknown it has been associated with various syndromes and malformations, which must be known for a good physical examination, a rational use of diagnostic tests and differential diagnosis. <![CDATA[<b>Déficit de glucosa-6-fosfato deshidrogenasa</b>: <b>revisión a propósito de un caso</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El déficit de glucosa-6-fosfato deshidrogenasa (DG6PDH) es el defecto enzimático más frecuente de los eritrocitos. Se trata de una alteración vinculada a la protección del glóbulo rojo frente al estrés oxidativo. La mayoría de los pacientes están asintomáticos. Clínicamente, se asocia con cuadros de hemólisis, desencadenada por algunos fármacos, infecciones o alimentos. En el caso de asociarse a la la ingesta de habas, se denomina favismo. El tratamiento está enfocado hacia la anemización producida, precisando en algunos casos trasfusión de hematíes. El principal cuidado de estos pacientes es el de evitar los desencadenantes conocidos de la hemólisis. El D6GPDH no se ha relacionado con una disminución de la calidad o compromiso de la vida de estos pacientes. Se presenta en este artículo una revisión del tema a propósito de un caso que debuta desde Atención Primaria.<hr/>The glucose-6-phosphate-dehydrogenase (G6PD) deficiency is the most common enzymatic corpuscular alteration of the erythrocytes. The disorder is related with an impairment of an enzyme dedicated to the protection against oxidative injuries to the red blood cells. The majority of the patients remain asymptomatic. When symptomatic, it is usually recognized as a haemolytic disease, in turn triggered by some drugs, infections or specific food. Favism encompasses the situations when the alteration is related to the ingestion of fava beans. Acute management of the haemolytic crisis is centered on the anemization of the patient. A transfusion of red blood cells may be necessary in some cases. The main point in the care of these patients is avoiding the potential triggers of a new haemolytic crisis. G6PD has not been related with a poor quality of life when the mentioned cares are taken into account. We present in this article a review of this disorder apropos of a clinical case that debuted in Primary Attention Care. <![CDATA[<b>Causas de estridor. Laringomalacia</b>: <b>dos formas de presentación poco habituales</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La laringomalacia es la principal causa de estridor en la infancia, que se resuelve espontáneamente la mayoría de los casos antes de los dos años de vida. Sin embargo, un pequeño porcentaje no presenta esta evolución favorable, por lo que es importante identificar los casos graves con repercusión clínica y conocer el abanico de patologías con las que es necesario plantear un diagnóstico diferencial. Los principales signos de alarma son la presencia de apneas y el fallo de medro. Presentamos dos casos de interés en este sentido, el primero por la gravedad y precocidad de la repercusión clínica, el segundo por el retraso en la resolución espontánea, con síntomas vividos con gran ansiedad por los familiares. Una buena anamnesis, incluyendo antecedentes perinatales y quirúrgicos, y una exploración física completa (características del estridor, rasgos dismórficos, lesiones cutáneas…) son clave para el enfoque diagnóstico adecuado. La nasofaringolaringoscopia flexible en vigilia permite el diagnóstico de gran parte de anomalías supraglóticas, si bien puede no detectar disfunciones dinámicas que se ocasionan solo en ciertas situaciones (por ejemplo, con el paciente dormido en decúbito supino). La fibrobroncoscopia bajo sedación, en respiración espontánea, se ha demostrado una prueba segura y eficaz en el diagnóstico de certeza de las diferentes causas de estridor, presentando además la ventaja de poder ser utilizada como vía de acceso para diferentes procedimientos terapéuticos en el mismo acto médico, aumentando el grado de sedación/anestesia según se requiera.<hr/>Laryngomalacia is the most common congenital laryngeal abnormality underlying stridor in infants, and usually resolves spontaneously before two years of age. However, a small percentage of cases have no such favorable evolution, so it is important to identify severe cases with clinical consequences and perform a thorough differential diagnosis. Principal signs of concern are the presence of apnea or failure to thrive. We present two cases of interest in this field, one because of severe clinical consequences at early onset and the other because of late resolution with sleeping apnea episodes lived as threatening by the family. A careful clinical anamnesis, including perinatal details and surgical history, and a complete physical examination (stridor characteristics, peculiar facial features, skin lesions) are the key to an appropriate diagnosis approach. Awake flexible nasopharyngolaryngoscopy may achieve diagnosis of most supraglotic abnormalities, even though it may fail when detecting dynamic dysfunctions appearing only in certain circumstances (e.g. asleep patient in supine position). Fibrobronchoscopy under sedation, in patients breathing spontaneously, has been proven a safe and effective tool in the differential diagnosis of stridor in childhood. Moreover, it can be used as therapeutic approach in the same procedure, by means of different techniques under deep sedation or general anesthesia depending on their complexity. <![CDATA[<b>No existen pruebas suficientes que recomienden la azitromicina para prevenir episodios de sibilancias recurrentes posbronquiolitis</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Reseña y valoración de un artículo seleccionado. Conclusiones de los autores del estudio: la azitromicina disminuye la concentración de los niveles nasofaríngeos de interleucina 8 (IL-8) durante la duración del estudio y produce un retraso en la aparición de un tercer episodio de sibilancias recurrentes durante el periodo de seguimiento. Comentario de los revisores: los resultados de este ensayo no bastan para recomendar un uso indiscriminado de la azitromicina para el tratamiento de la bronquiolitis aguda durante su ingreso hospitalario y tampoco para prevenir los posibles episodios de sibilancias recurrentes posteriores. Si realmente la azitromicina posee algún tipo de efecto clínicamente importante sobre la bronquiolitis aguda y sus recurrencias, ello tendrá que ponerse de manifiesto en un ensayo clínico específicamente diseñado para tal fin, ya que los resultados de un ensayo piloto no pueden tomarse como base para establecer cambios en la práctica clínica cotidiana.<hr/>Review and assessment of a selected paper. Authors' conclusions: azithromycin decreased interleukin-8 nasopharyngeal concentration during the study period, and delayed the onset of a subsequent third episode of recurrent wheezing during the monitoring period. Reviewers' commentary: the results of this trial are not sufficient to recommend indiscriminate use of azithromycin for the treatment of acute bronchiolitis during admission, nor to prevent possible further episodes of recurrent wheezing. If azithromycin actually had any clinically important effect on acute bronchiolitis and its recurrences, it should be demonstrated in a clinical trial specifically designed for this purpose, since the results of a pilot trial cannot be taken as a basis for changes in everyday clinical practice. <![CDATA[<b>Otoscopia neumática</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tras explicar en un artículo previo la mejor forma de limpiar la cera del oído, pretendemos con este segundo trabajo mostrar las ventajas que tiene la otoscopia neumática (ON) en el diagnóstico de la otitis media (OM), exponiendo el procedimiento y los hallazgos exploratorios. Las conclusiones aportadas conjugan, nuevamente, las recomendaciones ofrecidas por la revisión bibliográfica efectuada en relación a la otoscopia neumática, con la experiencia de un equipo de pediatras y de otorrinolaringólogos de la misma área de salud. Las guías americanas y la mayoría de pediatras consideran que la ON es el método preferido para examinar en los niños la presencia de exudado de oído medio, sin embargo, muy pocos lo usan. Es un procedimiento sencillo, económico, fehaciente y fácilmente accesible en Atención Primaria; pero siendo la valoración subjetiva, es necesario un entrenamiento previo dirigido. Consideramos fundamental el aprendizaje y la aplicación de la otoscopia neumática en Atención Primaria, como procedimiento diagnóstico del derrame de oído medio.<hr/>After explaining the best way to clean ear wax in a previous article, in the second one we aim to show the advantages of pneumatic otoscopy (PO) when diagnosing otitis media (OM), exposing the procedure and exploratory findings. Our conclusions sum up again the recommendations offered by the literature review carried out on pneumatic otoscopy, and the experience of a team of pediatricians and otolaryngologists from the same Healthcare Area. American guidelines and most pediatricians consider PO is the best method to examine the middle ear in children when effusion is present; however, very few pediatricians use it. It is a simple, economical, reliable and easily accessible procedure in Primary care; but, as it is a subjective technique, a prior targeted training is necessary. We consider that learning and using the pneumatic otoscopy is essential in Primary care, as a diagnostic procedure in middle ear effusion. <![CDATA[<b>Una nueva "vacuna": la del autoconocimiento</b>: <b>autoconocimiento a través de la neurociencia, la inteligencia emocional y el <i>mindfulness</i></b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Un alto porcentaje de pacientes acuden a la consulta del pediatra por un problema que tiene una raíz emocional o psicosocial. Para este tipo de pacientes, el pediatra, en muchas ocasiones, no tiene conocimiento suficiente y el sistema público de salud ofrece alternativas escasas. Los conocimientos que la neurociencia, la inteligencia emocional y el mindfulness aportan acerca del funcionamiento de la mente del ser humano permiten un empoderamiento de este, convirtiéndose en dueño de su vida y en responsable de su felicidad, lo que repercute en una mejora en su salud física, emocional y mental. El autoconocimiento, una nueva "vacuna" para la prevención de muchas enfermedades con base emocional.<hr/>A high percentage of patients come to the pediatrician consultation by a problem that has an emotional root, psycho-social. For such patients, the pediatrician on many occasions, do not have enough knowledge and the public health system offers few alternatives. Knowledge provided by neuroscience, emotional intelligence and the mindfulness about the functioning of the human mind allows an empowerment of this, becoming owner of his life and in charge of your happiness, what has an impact on an improvement in their physical, emotional and mental health. Self-knowledge, a new vaccine for the prevention of many diseases with emotional core. <![CDATA[<b>Estudios de casos cruzados</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b><i>Niño cogiendo una fruta</i></b>: <b>mary Cassatt, 1893</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b><i>El escondite</i></b>: <b>william Merritt Chase, 1888</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b>Estudio de la factibilidad de un plan de radiología digital para mejorar la calidad de la atención en Angola</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b>Programa nacional de telerradiología en Mali</b>: <b>desarrollo y resultados</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b>Telerradiología pediátrica en regiones con escasos recursos y áreas para su investigación</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b>Ébola en niños</b>: <b>epidemiología, clínica, diagnóstico y desenlace</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b>Misión posible</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <![CDATA[<b>Inspiración</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los estudios de casos cruzados o casos y autocontroles, responden a la pregunta de si se ha producido algún evento inusual que haya podido favorecer la aparición del suceso o enfermedad en estudio. En este tipo de estudios cada sujeto ejerce como su propio control, comparándose momentos-caso con momentos-controles dentro de cada individuo. Se consigue así evitar el sesgo de selección de los controles y el mantener equilibradas las variables de confusión que puedan existir y se mantengan estables a lo largo del estudio.<hr/>The case-crossover studies or self-monitoring cases answer the question of wether there has been any unusual event that has been promoting the emergence of the event or disease under study. In this type of study, each subject serves as his or her own control, comparing case times with control times within each individual. This avoids bias selection of controls and maintains balanced confounding variables that may exist, so that they remain stable throughout the study. <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322015000500028&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 02:05:34 06-05-2016-->