Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1575-181320040001&lang=en vol. 7 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<B>Re-defining the profesión</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132004000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Re-defining the profession: Barcelona's physicians in the new millenium]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132004000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Utilizando la reciente encuesta "Los médicos de Barcelona en el nuevo milenio" analizamos los procesos de adaptación de la profesión médica a las nuevas dinámicas sociales, así como a las fuerzas de las organizaciones, el estado y el mercado. Como parte de ese ajuste, la profesión se redefine como profesión de servicios, entre el Estado y el Mercado, con planteamientos organizativos nuevos, y reafirmado su orientación social.<hr/>Using the recent survey "Barcelona's physicians in the new millennium", in this paper we study the processes of adaptation of the medical profession to the new social dynamics, as well as to the organization, state and market forces. As a part of this adjustment process, the medical profession redefines itself as a service profession, between the state and the market, with new organizational proposals and reaffirming its orientation to society. <![CDATA[Evaluation of teaching and faculty promotion (IV). University  spanish legislation (b): from the law of university reformation (1983)  to the organic law of universities (2002). (1st part)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132004000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Publicada la Ley de Reforma Universitaria (LRU) el año 1983, se fueron promulgando las disposiciones complementarias que permitieron la provisión de numerosas plazas de los diversos cuerpos docentes de acuerdo con los nuevos criterios contenidos en la Ley. Por otra parte, se establecieron complementos retributivos como incentivo de la labor docente e investigadora del profesorado, y las universidades comenzaron a aplicar procedimientos de evaluación de la actividad docente. Pero a los siete años de la aprobación de la LRU existía un consenso bastante generalizado sobre la necesidad de modificar el sistema de selección del profesorado; sobre todo como consecuencia del alto grado de endogamia que se había desarrollado, en el sentido de que generalmente obtenían la plaza los candidatos locales con independencia de sus méritos. A tal fin ,el propio gobierno socialista realizó varios intentos de reforma de la LRU, que no llegaron a término por falta del necesario consenso parlamentario. Finalmente, fue un gobierno del Partido Popular el que, el año 2002, con holgada mayoría parlamentaria y a pesar del fuerte rechazo de los demás partidos políticos y de los diversos estamentos universitarios, aprobó una nueva Ley Orgánica de Universidades (LOU), que modificó sensiblemente los mecanismos de selección del profesorado disminuyendo la autonomía de las universidades.<hr/>Following the promulgation of the Law of University Reformation (LRU) in 1983, were published the complementary dispositions that allowed the provision of numerous positions of the different university educational bodies according to the new criteria contained in the Law. On the other hand, retributive complements as incentive for educational and research quality were established, and the universities began to apply procedures to evaluate teaching. But seven years after the approval of the LRU, a generalized consensus existed on the need to modify the system of selection of the professors; mainly as a result of the high degree of "endogamy" that had developed, in the sense that generally the local candidates obtained the teaching positions with independence of their merits. The own socialist government carried out several attempts to reform the LRU, but they did not arrive at term due to the lack of the necessary parliamentary consensus. Finally, it was a government of the Popular Party the one that, in 2002, with enough parliamentary majority and in spite of the strong refusal of the other political parties and of the universities, approved a new Organic Law of Universities (LOU), that greatly modified the mechanisms of selection of the faculty diminishing the autonomy of the universities. <![CDATA[The virtual lecture: Fundamentals of surgery in the Internet]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132004000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Internet permite desarrollar un nuevo modelo de clase teórica basado en la enseñanza nopresencial y asincrónica. Objetivo: Publicación virtual de un tema de "Fundamentos de Cirugía" y evaluación de los resultados de uso y participación de los 80 alumnos matriculados. Material y Métodos: Se diseñaron tres partes: teoría, cuestionario de autoevaluación, y foro de preguntas. La teoría consistía en hipertexto y gráficos, con cuatro tipos de asistentes de aprendizaje: 1) remarcadores de información esencial; 2) información no esencial adicional; 3) mnemotécnicos; 4) ampliación conceptos complejos. El cuestionario consistía en diez preguntas. La pantalla de respuesta ofrecía las respuestas correctas comentadas, la puntuación del alumno, y los centiles de cada nota. El foro de preguntas se basaba en el servidor Ez-Board. El profesor sólo explicó el sistema y los aspectos principales de la lección. Los alumnos podían consultar el material indefinidamente y el foro de preguntas estuvo activo durante dos meses. Resultados: El sistema facilitó la clase por parte del profesor y fue muy bien recibida por los alumnos. Se contabilizaron 239 visitas en dos meses, originadas en la Universidad en 80% de los casos. 16 alumnos usaron el asistente interactivo explicativo. El cuestionario fue respondido por 52 alumnos: 36 alumnos 1 vez y 16 alumnos 2 o más veces. El foro recibió 337 visitas. Se hicieron 38 preguntas de alumnos y 46 respuestas del profesor y otros especialistas. Conclusiones: 1) Diseño y funcionamiento correcto; 2) Excelente acogida y participación; 3) Probable mejora en el aprendizaje y adquisición de conocimientos.<hr/>Background: Internet resources allow the development of a new theoretical lecture model based on an on-line, asynchronous teaching method. Objective: To evaluate a virtual case presentation related to the undergraduate course "Fundamentals of surgery" through an assessment of its use by the eighty faculty students registered on this course. Materials and Methods: The model is divided into three parts: a theoretical input section; a self-assessment questionnaire; and an answer forum. The theoretical section included hypertext and graphics, with four types of learning aid: (1) highlighting of essential information; (2) complementary non-essential information; (3) mnemonics; and (4) more detailed explanations of complex concepts. The questionnaire included ten questions. The answer screen presented the correct answers with comments, student’s score, and percentile of each score. The answer forum was based on the Ez-Board server. The teacher had only to explain the functioning of the system and the major issues. Students could look up information at any time and the answer forum remained active for two months. Results: This type of model made teaching easier and was extremely well received by the students. There were 239 consultations in two months, 80% from the faculty itself. Sixteen students used the interactive explanatory aid. Fifty-two answered the questionnaire: 36 students once and 16 twice or more times. The forum was visited 337 times. There were 38 questions from students and 46 answers from teachers and other experts. Conclusions: (1) The design and functioning were satisfactory; (2) students’ impressions were highly positive and their level of participation excellent; (3) the model appears to be a valuable aid in the acquisition of knowledge. <![CDATA[Program for the evaluation of the quality of teaching in the school  of medicine, university of Chile]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132004000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se describe el Sistema de Evaluación de la Calidad de la Docencia de la Escuela de Medicina de la Universidad de Chile, que está alcanzando su etapa de madurez, al validarse después de aplicarse ya por 4 años. Se describe a la Comisión de Evaluación de la Calidad de la Docencia encargada de gestionar el Sistema y se detallan las actividades de Planificación, Ejecución de Tareas y de Socialización con Retroalimentación, entre otras, que la Comisión realiza. Se señalan los objetivos, metodologías, componentes, formas de operar y requerimientos del Sistema. Se identifican y describen los principales componentes del Sistema: Unidad objetivo de evaluación, Interlocutor oficial principal de la Comisión, Fuentes de información, Parámetros de Evaluación, Criterios de calidad, Categorías de información, Niveles de calidad, Instrumentos de recolección de información e Instrumentos para clasificar los comentarios y menciones. En relación con la forma de operar del Sistema se describen sus diagramas de flujo y cronogramas de trabajo. Finalmente se establece nuestra mirada de futuro en relación con el Sistema, el que creemos está llamado a aportar a la calidad tan demandada en nuestros tiempos.<hr/>The article describes a program for the evaluation of teaching quality at the School of Medicine of the University of Chile, which has been running now for 4 years. We explain the structure of the Teaching Quality Evaluation Committee responsible for the program, its planning activities, task implementation, networking with feedback and other aspects. The objectives, methods, components, requirements and operating systems of the Program are described. The main components of the program are: objectives of the evaluation; sources and categories of information; criteria and levels of quality; methods for information retrieval and for the evaluation and implementation of suggestions. Flow diagrams and time charts of activities for the operation of the program are provided. Finally, we discuss the future of the program and make proposals for possible innovations to ensure the continued improvement of teaching. <![CDATA[Why do people fear exams?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132004000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Se analizan las características psicológicas de una muestra de 32 estudiantes de medicina que solicitan ayuda para afrontar el miedo a los exámenes. Material y método: Las pruebas seleccionadas para el análisis de esta población son el GHQ-28, el STAI de rasgo, la escala de percepción de estrés del UNCAHS y la Sensibilidad al Castigo y a la Recompensa (SCRS). Los puntajes obtenidos se compararon con los de un grupo control de estudiantes de primer curso. Resultados: 90 % de los sujetos de la muestra fueron mujeres y el 25 % recibieron o estaban recibiendo atención psicológica o psiquiátrica. Entre los estudiantes que solicitaron ayuda había un nivel más alto de psicopatología, una más alta sensibilidad al castigo y una más baja sensibilidad a la recompensa que en el grupo control. Conclusiones: Los estudiantes con ansiedad ante los exámenes presentan más sensibilidad al castigo y menos sensibilidad a la recompensa, y muestran más síntomas depresivos y obsesivos que los estudiantes del grupo control.<hr/>Introduction: Psychological traits are analysed in a sample of medicine students (n=32) who requested treatment for their fear of examinations. Material and method: Psychopathological variables were evaluated by GHQ-28 and STAI; perceived stress by the UNCAHS, and sensitivity to punishment and reward by the SPSR questionnaire. The group’s scores were compared with those obtained by a control group comprising first-year medicine students. Results: 90% of the sample were woman and 25% had received (or were receiving) psychological or psychiatric attention. Among students who asked for treatment there was a higher rate of psychopathology, a higher sensitivity to punishment and lower sensitivity to reward than among controls. Conclusions: Students with fear of examinations were more sensitive to punishment and less sensitive to reward, and showed more depressive and obsessive symptoms than controls. <![CDATA[New professional training: professional competence  and the nursing student competence]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132004000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La idea de competencia profesional está, desde hace unos años, presente en varias profesiones, entre ellas la enfermería y la medicina. La reciente publicación de trabajos y artículos sobre el tema en la literatura científica en lengua castellana demuestra la creciente implicación de los profesionales en la necesidad de aplicar, tanto desde la perspectiva asistencial como la educativa, fórmulas para crear profesionales competentes. La transformación impulsada por las directrices europeas de enseñanza superior que está experimentando el mundo universitario, ha supuesto, entre otras, la organización de las enseñanzas en función del aprendizaje y la introducción de la educación basada en las competencias del alumno. La definición de las competencias del estudiante es una tarea fundamental, que permite coordinar la formación y determinar la priorización de los objetivos de aprendizaje, tanto en pregrado como en postgrado. Es importante constatar el esfuerzo de diversas escuelas para introducir cambios en los planes de estudio y nuevas estrategias metodológicas encaminadas al objetivo de una educación basada en las competencias finales del alumno. Algunos ejemplos son los nuevos planteamientos en el diseño de programas y la introducción de estrategias como el aprendizaje basado en problemas, los practicum o los sistemas de evaluación basado en las competencias.<hr/>The idea of professional competence has recently emerged in several fields, among them nursing and medicine. The publication of studies and articles on the subject in the scientific literature in Spanish shows the increasing involvement of professionals in the implementation of formulae in the areas of both care and education in order to train competent professionals. With the transformations in the university world, and the introduction of the higher education guidelines in Europe there has been a shift in emphasis in the organisation of teaching towards the learning process with the introduction of competence-based education. The definition of students’ competence is a fundamental task which allows specialists in nursing education to coordinate training and to determine the establishment of priorities for learning in both pre- and post-graduate studies. Several colleges have gone to great lengths to introduce changes in their curriculum and new methodological strategies promoting competence-based education. Examples are the new program designs and the introduction of strategies such as problem-based learning, and competence-based practicums and assessment systems.