Scielo RSS <![CDATA[Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1576-596220190001&lang= vol. 35 num. 1 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Is there any relationship between unemployment in young graduates and psychological resources?. An empirical research from the conservation of resources theory]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000100001&lng=&nrm=iso&tlng= ABSTRACT The recession suffered in the western world since 2007 has left thousands of people unemployed. One of the countries most affected by unemployment is Spain and specially its young population (34.7%). Considering this context, we try to find out the role of psychological resources, well-being, distress, and eustress, among young employed and unemployed graduates. We worked with a sample of 542 young graduates, of whom 48.3% were unemployed, and those employed held job positions related to their academic background. Our results suggest that: 1) it is somewhat likely for young recent graduates to find a job if they score high in optimism; 2) resilience, optimism, autonomy, self-efficacy, environmental mastery, and overall life satisfaction are deteriorated in unemployment youth, while negative affect is increased in this group; and 3) environmental mastery plays a fundamental role among young unemployed graduates, for its loss is related to distress while its gain is related to eustress. The results of this research are relevant with regards to the implementation of training programs that contribute to the improvement of the well-being and life quality of these unemployed individuals, therefore allowing them to be in a better position to find a job.<hr/>RESUMEN La situación de crisis que ha vivido el mundo occidental desde 2007 ha generado miles de desempleados. Uno de los países más afectados por el desempleo es España, en especial los jóvenes (34.7%). A la vista de este contexto intentamos analizar el rol de los recursos psicológicos, el bienestar, el distrés y el eustrés en jóvenes graduados empleados y desempleados. Hemos utilizado una muestra de 542 jóvenes graduados, de los cuales el 48.3% estaban desempleados y los que trabajaban ocupaban puestos relacionados con su formación académica. Nuestros resultados sugieren que: 1) es algo más probable que los jóvenes recién graduados encuentren trabajo si tienen puntuaciones altas en optimismo, 2) la resiliencia, el optimismo, la autonomía, la autoeficacia, el dominio del entorno y la satisfacción general con la vida están deteriorados en los jóvenes sin trabajo, a la par que aumenta en ellos el afecto negativo y 3) el dominio del entorno juega un papel fundamental en los jóvenes graduados desempleados, dado que su pérdida guarda relación con el distrés mientras que su ganancia se relaciona con el eustrés. Los resultados de esta investigación son relevantes para implementar programas de entrenamiento que contribuyan a mejorar el bienestar y la calidad de vida de estas personas desempleadas, lo que les permitirá estar en una mejor disposición para encontrar trabajo. <![CDATA[Disconnecting to detach: the role of impaired recovery in negative consequences of workplace telepressure]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000100002&lng=&nrm=iso&tlng= ABSTRACT Information and communication technologies (ICT) afford benefits in staying connected and increasing work flexibility for employees; however, they also bring us negative behavioral and psychological outcomes. This research examines the potential consequences of workplace telepressure, referring to the preoccupation with and urge to respond quickly to work-related ICT messages, on employee physical and psychological outcomes and the intervening roles of psychological detachment and boundary-crossing behaviors. A sample of 233 full-time workers from an online survey panel completed an online questionnaire. We observed bivariate relationships between workplace telepressure and health outcomes (i.e., employee burnout, poor sleep quality), psychological detachment, and boundary crossing. Bootstrapped indirect effects analyses showed that only boundary crossing provided a viable pathway by which workplace telepressure was associated with physical fatigue, poor sleep quality, and low sleep quantity. Implications of the intervening role of boundary crossing and the relationships between workplace telepressure and negative health outcomes are discussed.<hr/>RESUMEN Las tecnologías de información y comunicación (TIC) ofrecen las ventajas de estar conectados y aumentar la flexibilidad laboral de los empleados, aunque tienen consecuencias conductuales y psicológicas negativas. Esta investigación analiza las consecuencias que tiene la telepresión, referida a la preocupación y urgencia en responder rápidamente a mensajes relativos al trabajo (utilizando las TIC), sobre el desempeño físico y psicológico de los trabajadores y sobre el papel intermediario que juegan la desvinculación psicológica y el cruzar los límites del trabajo. Se pasó un cuestionario en línea a 233 trabajadores a tiempo completo. Observamos las relaciones bivariadas de la telepresión y sus consecuencias en la salud (por ejemplo, agotamiento emocional o mala calidad del sueño), el desapego psicológico y el franqueo de los límites del trabajo. Los análisis de bootstrap de los efectos indirectos mostraron que solo el franqueo de estos límites constituye un camino válido para asociar la telepresión con la fatiga física, la mala calidad de sueño y dormir poco. Se discuten las implicaciones del papel interventor que tiene el cruzar los límites del trabajo y sus relaciones entre la telepresión y las consecuencias negativas para la salud. <![CDATA[Integrating distrust antecedents and consequences in organizational life]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000100003&lng=&nrm=iso&tlng= ABSTRACT This research on the experience of distrust within organizational life is aimed firstly at drawing an integrated framework of distrust antecedents linked to behavioral consequences as perceived by naive people; and, secondly, at comparing differences between two foci, individuals and organizations. A mixed qualitative to quantitative exploratory study uses the Delphi method with 38 participants from diverse countries working for a variety of organizations. Their opinions are classified and quantitatively compared. Antecedents depict a broader map than classical trust/distrust models while they organize the extant specific antecedents reported in the literature. Consequences on behavior intentions span over the full range of job dissatisfaction levels. These results highlight areas that organizations should watch for in order to build and sustain the appropriate level of trust. Finally, the integrated framework found reveals a meaningful internal structure and differences between the two foci.<hr/>RESUMEN Esta investigación sobre la experiencia de la desconfianza en la vida organizacional busca dibujar un marco integrado de los antecedentes de la desconfianza relacionados con sus consecuencias conductuales percibidas por personas legas; adicionalmente, compara las diferencias entre dos focos, personas y organizaciones. El estudio exploratorio cualitativo y cuantitativo aplica el método Delphi con 38 participantes procedentes de diversos países que trabajan en diferentes organizaciones. Sus opiniones se han clasificado y comparado cuantitativamente. Los antecedentes describen un mapa más amplio que los modelos clásicos de confianza y desconfianza, al tiempo que organizan la miríada de antecedentes específicos reportados en la literatura. Las consecuencias en los planes de conducta abarcan toda la gama de grados de insatisfacción laboral. Estos resultados resaltan áreas que las organizaciones deben cuidar para construir y mantener el nivel apropiado de confianza. Por último, el marco integrado encontrado revela una importante estructura interna y diferencias entre ambos focos. <![CDATA[Impact of online training on behavioral transfer and job performance in a large organization]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000100004&lng=&nrm=iso&tlng= ABSTRACT This study analyzes the effectiveness of online training in a large organization. We tested the influence of different training processes, such as learning strategies, reactions, support of transfer, and barriers, on behavioral transfer and job performance. The participants were 3,600 employees of a Brazilian public bank after taking part in online training at work. Six months later, their supervisors evaluated the influences of the training on their subordinates' work behaviors. Findings indicated that in self-evaluation behavioral transfer was predicted by elaboration/practical application learning strategies, trainees' reactions to training, organizational, and peer support; motivation control, cognitive/help-seeking, and elaboration/practical application learning strategies, along with trainees' reactions to training, were significantly related to job performance. In hetero-evaluation, supervisor support contributed to explaining behavioral transfer, and cognitive/help-seeking strategies explained job performance. The mediating role of reactions to training was identified, and support of transfer showed marginal moderating effects.<hr/>RESUMEN Este estudio analiza la efectividad de la formación en línea en una gran organización. Se ha probado la influencia de diferentes procesos de la formación, como las estrategias de aprendizaje, las reacciones, el apoyo a la transferencia y las barreras, en la transferencia del comportamiento y el desempeño laboral. Los participantes fueron 3,600 empleados de un banco público brasileño que participaron en una formación en línea en el trabajo. Seis meses después, sus supervisores evaluaron las influencias de la formación en el comportamiento laboral de sus subordinados. Los hallazgos indicaron que en la autoevaluación la transferencia del comportamiento se predijo mediante estrategias de aprendizaje de elaboración/aplicación práctica, reacciones a la formación, apoyo organizacional y de pares; las estrategias de control de la motivación, cognitivas/búsqueda de ayuda y elaboración/aplicación práctica, junto con las reacciones a la formación, se relacionaron significativamente con el desempeño laboral. En la heteroevaluación, el apoyo del supervisor contribuyó a explicar la transferencia del comportamiento y las estrategias cognitivas/búsqueda de ayuda explicaron el desempeño laboral. Se identificó el papel mediador de las reacciones a la formación y el apoyo a la transferencia mostró efectos moderadores marginales. <![CDATA[Freelancers: a manager's perspective on the phenomenon]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000100005&lng=&nrm=iso&tlng= ABSTRACT The current research is set to explore the motivations of managers to hire freelancers, a rapidly growing form of employment, and the boundary conditions for choosing freelancers for different positions and tasks within the organization. The main proposition is that managers today consider freelancers as agents that bring valuable knowledge and expertise into the organization from outside. To that end, 255 Israeli managers from different organizational sectors participated in two consecutive studies. In Study 1, managers' perceptions of freelancers and main motivations for employing freelancers were quantitatively measured against different job types and organizational roles. Study 2 aimed to deepen the understanding of the personal and professional attributes that managers look for in freelancer employment, using a qualitative approach. Implications of the changing nature of employment arrangements as a strategic HRM activity in a complex and unstable business environment are discussed.<hr/>RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo explorar las motivaciones de los managers para contratar freelancers, una forma de empleo en rápido crecimiento, y las condiciones límite para elegir freelancers para diferentes puestos y tareas dentro de la organización. La principal proposición es que los managers hoy en día consideran a los freelancers como agentes que aportan valiosos conocimientos y experiencia a la organización desde el exterior. Para ello, 255 directivos israelíes de diferentes sectores empresariales participaron en dos estudios consecutivos. En el estudio 1, se midió cuantitativamente en diferentes tipos de trabajo y roles organizacionales la percepción de los gerentes de los freelancers y las principales motivaciones para el empleo de los mismos. El estudio 2 se dirigió a profundizar en la comprensión de los atributos personales y profesionales que los managers buscan en el empleo freelance utilizando un enfoque cualitativo. Se comentan las implicaciones de la naturaleza cambiante de estos acuerdos de trabajo como actividad estratégica de la dirección de recursos humanos en un entorno empresarial complejo e inestable.