Scielo RSS <![CDATA[Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1576-596220110003&lang=pt vol. 27 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Predictive Variables of Training Proficiency in the Local Police</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La selección policial incluye un periodo de entrenamiento en el que los aspirantes adquieren conocimientos y destrezas relevantes para el trabajo. Este trabajo, realizado en la Policía Local de la ciudad de Zaragoza, examina la validez de la habilidad mental general, las dimensiones de personalidad y los conocimientos teóricos aplicados al trabajo, para predecir el aprovechamiento de la formación. Se realizaron análisis correlacionales, de regresión múltiple y path analysis con los datos correspondientes a 240 aspirantes a policía. Los resultados muestran que el aprovechamiento formativo se puede predecir a partir de la habilidad mental general, los conocimientos teóricos aplicados al puesto y tres dimensiones de personalidad, conciencia, apertura a la experiencia y amigabilidad. Se presenta un modelo causal que incluye los efectos directos e indirectos de las variables sobre el aprovechamiento de la formación en el caso de los policías locales.<hr/>Police selection includes a period of training in which candidates acquire the relevant skills and knowledge for work. This study was carried out with the Local Police of Zaragoza. It examines the validity of general mental ability, the personality dimensions and theoretical knowledge applied to work, in order to predict training proficiency. A multiple regression correlational analysis and path analysis were carried out using the data of 240 candidates to be police officers. The results show that training proficiency can be predicted by general mental ability, theoretical knowledge applied to the job and three personality dimensions: conscientiousness, openness to experience and agreeableness. A causal model is presented, including the direct and indirect effects the variables have on training proficiency in the case of local police officers. <![CDATA[<B>An Integrated Model of Work Motivation Applied in a Multicultural Sample</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt An integrated model of work motivation was tested in a multicultural sample by analyzing the construct and convergent validity of the measurement tools included in the HSA-Mot model. This model integrates within a relationship network a number of key motivational constructs that operate on different levels: needs, instrumentality, self-efficacy, equity and critical psychological states (knowledge of results, responsibility and meaningfulness). Two cross-sectional studies were conducted. The first concerned four different samples of employees from Chile, Spain, the United Kingdom and Portugal. The construct validity of the measurement tools was studied by means of a CFA. The second study, involving a sample of Mexican workers, analyzed the convergence between the motivational measures proposed by the integrated model and other measures of motivation. The results of both studies were positive and revealed high fit indices between the data and the proposed theoretical model (values above .90 and residuals below .08), as well as high convergence with the other measures used (correlations above .6). The HSA-Mot model shows correct index of validity in its measurement tools and, more importantly, provides key information for tailoring interventions once low levels of motivation have been detected.<hr/>Un modelo integrado de motivación en el trabajo (ASH-Mot) se puso a prueba en una muestra multicultural mediante el análisis de la validez de constructo y convergente. Este modelo integra, dentro de una red de relaciones, varios constructos motivacionales que operan a distintos niveles: necesidades, instrumentalidad, creencias de auto-eficacia, equidad y estados psicológicos críticos (conocimiento de los resultados, responsabilidad y significado). Dos estudios transversales se llevaron a cabo. En el primero participaron cuatro muestras diferentes de Chile, España, Inglaterra y Portugal. La validez de constructo de los instrumentos de medición se estudió por medio del AFC. En el segundo estudio, participó una muestra de México; se analizó la convergencia entre la medida de motivación propuesto por el ASH-Mot y otras medidas de motivación. Los resultados fueron positivos; reveló altos índices de ajuste entre los datos y el modelo teórico (valores superiores a 0,90 y residuos inferiores a 0,08), así como una alta convergencia entre las diferentes medidas de motivación (correlaciones superiores a 0,6). El modelo de ASH-Mot muestra unos valores adecuados de validez de sus herramientas y, más importante, proporciona información clave para la adaptación de las intervenciones una vez que los bajos niveles de motivación han sido detectados. <![CDATA[<B>Lying in the Workplace</B>: <B>Effects on trust, Relationships, and Emotional Experience</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este estudio se analizan los efectos de las mentiras en el entorno laboral. Los resultados muestran que cuando los trabajadores valoran las consecuencias de las mentiras que pueden decirse en el contexto de trabajo, sus juicios afectan negativamente la disposición a confiar en los compañeros de trabajo que mienten, perjudican las relaciones personales y provocan respuestas emocionales negativas. La intensidad de los efectos negativos está determinada fundamentalmente por el objetivo que persigue la mentira y en menor medida por su tipicidad. Cuando la mentira busca el beneficio propio haciendo daño a otras personas se acentúan la pérdida de la confianza en el compañero que miente y el deterioro de las relaciones interpersonales a la vez que se expresan reacciones más intensas de rabia. Estas reacciones emocionales contribuyen significativamente a explicar la pérdida de confianza que provoca la mentira en el ámbito laboral.<hr/>In this paper, we analyze to what extent lying between co-workers has a negative impact in the workplace. Results show that lies have a negative impact on trusting co-workers and damage interpersonal relationships. Intensity of the negative effects of the lie is fundamentally determined by the objective that the lie is pursuing, and to a lesser extent by it representativeness. Therefore when a lie seeks self-benefit while hurting others, there is a significantly larger loss of trust in the lying co-worker and a deeper atrophy of the emotional and relational climate (a breakdown in interpersonal relationships, more conflicts, and more intense emotional reactions of anger). We consider that the emotional experience of anger is particularly significant to explain the effects of the lie on the loss of trust in the workplace. <![CDATA[<B>Organizational Perceptions, Leadership and Performance in Work Settings</B>: <B>Do they Interrelate?</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt An in depth review of literature shows that there is a pressing need to holistically understand how and why the organizational leadership process affects organizational behavior in outcomes (e.g. job performance) differently, depending on various national culture settings. One approach may seek to unveil the moderation of cultural values on the relationship between preferred as well as exhibited styles of leadership and behavioral organizational outcomes. An alternative approach may explore how and why cultural values affect the relationship between the quality of leader - subordinate relationships (LMX) and behavioral organizational outcomes differently. Moreover, as we notice a constant growth of aged workers in the composition of the work force in the Western World, these approaches should be addressed in relation to older managers and workers. The present paper attempts to reconcile these diametrically opposed approaches by conceiving a theoretical model synthesizing organizational justice, organizational leadership styles, LMX and behavioral organizational outcomes (i.e., job performance, organizational citizenship) as moderated by organizational culture in different national values settings and in relation to older employees. By conceptualizing the interrelationships of the various concepts, the paper provides a coherent basis for further research in this field.<hr/>Una revisión en profundidad de la literatura muestra que hay una importante necesidad de comprender de manera integral cómo y por qué, dependiendo de la cultura nacional, el proceso de liderazgo influye de manera diferente en los resultados del comportamiento organizacional (desempeño en el trabajo, por ejemplo). Una de las perspectivas trata de desvelar el efecto moderador de los valores culturales en la relación entre los estilos de liderazgo preferidos y exhibidos con los resultados del comportamiento organizacional. Un enfoque alternativo explora cómo y por qué los valores culturales influyen diferencialmente en la relación entre la calidad de las relaciones líder-subordinado (LMX) y los resultados del comportamiento organizacional. Además, en tanto se aprecia un crecimiento constante de los trabajadores mayores en la composición de la fuerza de trabajo en el mundo occidental, estos enfoques deben ser planteados en conexión con los empleados y directivos de más edad. El presente artículo intenta conciliar estos enfoques diametralmente opuestos para concebir un modelo teórico que sintetice las relaciones entre la justicia organizacional, los estilos de liderazgo organizacional, las relaciones líder-miembro y los resultados del comportamiento organizacional (p. ej., el desempeño del trabajo, la ciudadanía organizativa), moderados por la cultura organizacional en diferentes valores nacionales y en relación a los empleados mayores. Al conceptuar la interrelación de los diversos conceptos, el artículo proporciona una base coherente para más investigación en este campo. <![CDATA[<B>Organizational and Individual Antecedents on Knowledge-Sharing Intention</B>: <B>Perceived Organizational Support, Climate and Organizational Commitment</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de esta investigación es analizar de forma exploratoria el papel de tres antecedentes organizacionales y personales en las intenciones de compartir conocimiento: el apoyo, el clima y el compromiso con la organización. La muestra está formada por 168 empleados del sector cerámico, y se ha puesto a prueba un modelo de ecuaciones estructurales que contempla relaciones directas e indirectas. En concreto se analizan las relaciones directas del apoyo y el clima (específicamente las dimensiones orientación a la tarea y apoyo a la innovación) sobre las intenciones de compartir conocimiento, y las relaciones indirectas de esas dos variables a través del compromiso afectivo de los empleados con su organización. Los resultados muestran que la orientación a la tarea tiene un efecto directo sobre las intenciones de compartir conocimiento, mientras que las otras dos dimensiones, el apoyo a la innovación y el apoyo organizacional, influyen de forma indirecta a través del compromiso afectivo. Al final se comentan los resultados desde un punto de vista aplicado.<hr/>The main goal of this study is to investigate the influence of three organizational and individual antecedents on knowledge-sharing intention: perceived organizational support, psychological climate and organizational commitment. To analyze the direct and indirect relationships among variables, a structural equations model is proposed. The object of analysis is, specifically, the direct relationship between organizational support and psychological climate (task orientation and support for innovation) on knowledge-sharing intentions and the indirect relationship of these antecedents through employees' affective commitment. Results, based on a survey of 168 employees in the tile industry, show that task orientation has only a direct effect on knowledge-sharing intentions, whereas the two dimensions related to support (support for innovation and organizational support) have an indirect effect on knowledge-sharing intention because they increase employees' affective commitment. This article ends with a discussion on the results from a practical point of view. <![CDATA[<B>Studies on Careers and Women's Access to Management Positions</B>: <B>a Bibliometric Analysis</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde las últimas décadas, la trayectoria profesional de la mujer y su acceso a cargos directivos han ido ganando relevancia como fenómeno de estudio. El tratamiento que recibe el fenómeno es diverso, tanto en cuanto a aspectos específicos estudiados como en lo relativo a tipos de abordaje, con resultados no exentos de contradicciones y pocas veces concluyentes. El presente trabajo ofrece un mapa de la literatura sobre el tema mediante la construcción y el análisis de variables típicamente bibliométricas con el fin de delimitar sus características y tendencias. El corpus analizado incluye 110 artículos sobre el tema publicados en revistas científicas. Los artículos fueron codificados en función de tipo y temática de estudio, autores, idioma y tipo de publicación entre otros. Los resultados muestran un crecimiento acusado de publicaciones sobre el tema en los últimos años así como una serie de asociaciones entre temáticas específicas y tipos de estudio.<hr/>During the last few decades, women's professional careers and their access to top management positions have gained relevance as research phenomena. Approaches to the subject are diverse, both interms of specific features and type of study, with results that are often inconclusive and not free of contradictions. This article presents a map of existing literature on the subject through the construction and analysis of a set of bibliometric variables in order to set out its boundaries, properties and trends. The data set includes 110 articles published in scientific journals. Articles were codified in terms of type of study, specific features, authors, language and type of publication, among others. Results show a marked growth in literature on the subject during the last few years, as well as a series of associations between specific features and type of study.