Scielo RSS <![CDATA[Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1576-596220150003&lang=en vol. 31 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Investigating the effects of emotional intelligence on social-mental factors of human resource productivity</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper seeks to investigate the effects of emotional intelligence on social-mental factors of the human resource. Research population includes employees of 2 areas of Mellat Bank in Tehran province; 248 out of them were selected for data analysis. Bank employees are one of those kinds of people who have much working time during relatively short duration and hence human resource productivity in bank employees and especially Mellat Bank, as one of the most important banks in the country, is so vital. A questionnaire was used for data collection. Dimensions of emotional intelligence come from Bar-On model and social-mental factors of human resource productivity come from Tavari, Sokhkian, and Mirnejad (2008). Variance-based SEM is used for analysing data. Results at 99 percent confidence interval show that emotional intelligence has a positive effect on social-mental factors of the human resource.<hr/>Este trabajo busca investigar los efectos de la inteligencia emocional en los factores sociomentales del recurso humano. La población de la investigación incluye empleados de 2 áreas del Mellat Bank, en la provincia de Teherán, 248 de los cuales fueron elegidos para el análisis de datos. Los empleados de banca son un tipo de personas que trabajan mucho durante un tiempo relativamente corto, razón por la cual la productividad del recurso humano de la banca, en especial del Mellat Bank, uno de los más importantes del país, es tan vital. Se utilizó un cuestionario para la recogida de datos. Las dimensiones de inteligencia emocional procede del modelo de Bar-On y los factores sociomentales de la productividad del recurso humano proceden de Tavari, Sokhkian y Mirnejad (2008). El modelo de ecuaciones estructurales, basado en la varianza se utiliza para el análisis de datos. Los resultados, al nivel de confianza del 99% muestran que la inteligencia emocional tiene un efecto positivo en los factores sociomentales del recurso humano. <![CDATA[<b>Taking time seriously</b>: <b>changing practices and perspectives in Work/Organizational Psychology</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Although dedicated to the study of processes in people and organizations, W & O Psychology has shown little sensitivity to the fact that processes happen in time and evolve over time. This paper describes how the field has become more aware of time, after an initial neglect of time, and is now engaged in developing theories and empirically investigating when things happen and how they change. We discuss proposals from Molenaar, Van de Ven, Roe, and colleagues to make our conceptual apparatus better suited to the study of temporal dynamics and to make research methods more sensitive to temporal issues, changing their focus on individual differences to within-person variations. We finish with a discussion of how taking time seriously may lead W & O Psychology to explore new frontiers and to enter new paths in the future which can lead to a better recognition of complexities in organizational behavior.<hr/>Aunque se ocupa del estudio de los procesos en las personas y en las organizaciones, la Psicología del Trabajo y de las Organizaciones ha mostrado escasa sensibilidad hacia el hecho de que los procesos suceden en el tiempo y evolucionan a lo largo del mismo. Este trabajo describe cómo se ha tomado conciencia del tiempo en este campo después de un periodo inicial de ignorarlo, con una gran implicación actual en el desarrollo de teorías e investigación empírica sobre cuándo ocurren las cosas y cómo cambian. Se comentan las propuestas de Molenaar, Van de Ven, Roe y colaboradores dirigidas a adecuar mejor nuestro aparato conceptual al estudio de la dinámica temporal y a conseguir que los métodos de investigación sean más sensibles a los aspectos temporales, cambiando su enfoque desde las diferencias individuales a las variaciones intra-persona. Se concluye comentando que considerar en serio el tiempo puede hacer que la Psicología del Trabajo y de las Organizaciones explore nuevas fronteras y abra nuevas rutas en el futuro que conduzcan a un mejor reconocimiento de las complejidades del comportamiento organizativo. <![CDATA[<b>Work-family conflict, self-efficacy, and emotional exhaustion</b>: <b>a test of longitudinal effects</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Based upon the revised Job Demands and Resources Model (2008) we aim first, to test the relations between work-family conflict and emotional exhaustion across time and second, to determine the role of professional self-efficacy in this relation. A longitudinal study was conducted in two times, with a year of interval in a Spanish Army sample (n = 242). To test the causal relations between work-family and emotional exhaustion three models are tested: normal causal, reversed causal, and causal reciprocal. To test the role of professional self-efficacy in the relation between work-family conflict and emotional exhaustion four alternative models are tested: independence, antecedent, mediation, and independence plus antecedent models. Structural Equation Modeling results confirm the simultaneous reciprocal effects model as it fits the data better than the normal causal or the reverse causal models. This result suggests a spiral process, where work-family conflict predicts emotional exhaustion and at the same time emotional exhaustion increases work-family conflict. Likewise, this article contributes to clarifying the role of self-efficacy in the complex relationship between work-family conflict and emotional exhaustion.<hr/>A partir del modelo revisado Demandas-Recursos Laborales (2008) este artículo pone a prueba dos objetivos: primero, analizar la relación entre el conflicto trabajo-familia y el agotamiento emocional a través del tiempo y, segundo, identificar el papel de la autoeficacia profesional en esta relación. Se trata de un estudio longitudinal con dos recogidas de datos separados por un año en una muestra de militares españoles (n = 242). Se ponen a prueba tres modelos sobre la relación longitudinal entre el conflicto trabajo-familia y el cansancio emocional: el modelo causal normal, el modelo causal reverso y el modelo causal recíproco. A su vez, para probar el papel de la eficacia profesional en la relación entre el conflicto trabajo-familia y el cansancio emocional se analizan cuatro modelos alternativos: modelo de independencia, modelo antecedente, modelo de mediación y modelo de independencia más antecedente. Aplicando modelos de ecuaciones estructurales los resultados confirman la hipótesis de que el modelo causal recíproco ajusta mejor que los modelos causal normal o reverso para dar cuenta de las relaciones entre el conflicto trabajo-familia y el agotamiento emocional a través del tiempo. Estos resultados sugieren un proceso de desarrollo en espiral de forma que el conflicto trabajo-familia predice el agotamiento emocional y, a su vez, el agotamiento emocional aumenta la percepción del conflicto trabajo-familia. Asimismo, el artículo contribuye a esclarecer el papel de la autoeficacia en la relación entre el estrés y el agotamiento emocional. <![CDATA[<b><i>e</i></b><b>-Recruitment, gender discrimination, and organizational results of listed companies on the Spanish Stock Exchange</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The recruitment process aims to request relevant information from applicants, but sometimes this could be used to discriminate. Based mainly on the legal framework and the Rational Bias, the present paper explores the use of potentially discriminatory content against women in Spanish companies according to the enforcement of the equal employment opportunity legislation in 2007, and its relationship with organizational results. We have performed a comparative study between 2005 and 2009 implementing a combination of qualitative and quantitative analysis. All the websites of the Spanish Stock Exchange were analyzed. Results show that companies did include potentially discriminatory questions in application forms, even after the law enforcement, but not in recruitment statements. Regarding organizational results, small but significant relationships between legal fulfillment and annual returns were found, but these results could have been influenced by factors attributable to the economic crisis. To conclude, we provide recommendations regarding desirable policies and organizational practices in the context of the area being studied.<hr/>El proceso de reclutamiento es una fase importante del proceso de selección, donde se solicita información personal de los candidatos. Pero esta información podría ser utilizada de forma discriminatoria en la toma de decisiones. Basándonos en la Teoría del Sesgo Racional y en la legislación vigente en materia de igualdad, en este estudio se explora el posible uso discriminatorio contra las mujeres en las empresas que cotizan en la bolsa española, así como su relación con los resultados organizacionales. Hemos realizado un estudio comparativo entre los años 2005 y 2009 del contenido de las hojas de solicitud de empleo en las webs de todas las empresas que cotizaban en bolsa en esos años. Combinando técnicas cualitativas y cuantitativas, los resultados mostraron que las empresas incluían contenido potencialmente discriminatorio tanto antes como después de la Ley de Igualdad entre Mujeres y Hombres de 2007. Asimismo, hemos encontrado relación entre los resultados anuales de las empresas y el cumplimiento estricto de la legislación. Finalmente, incluimos recomendaciones de buenas prácticas para la política organizacional durante el reclutamiento. <![CDATA[<b>Personal factors of creativity</b>: <b>a second order meta-analysis</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article integrates seven meta-analyses of individual factors associated with creativity and innovation and reports effects based on one (r) or two or more (¯r) meta-analyses. Emotional intelligence (r = .31), divergent thinking (¯r = .27), openness to experience (¯r = .22), creative personality (¯r = .21), intrinsic motivation (¯r = .20), positive affect (¯r = .19), and androgyny (r = .19) are related to creativity. Age (r = .17), intelligence (¯r = .17), extraversion (¯r = .13), self-efficacy (¯r = .13), and extrinsic motivation (r = .11) were also moderately associated with innovation. Pro-risk attitudes (r = .08) and being female (r = .07) were weakly associated with creativity. Results are discussed, explanatory processes described, and practical implications for organizations examined.<hr/>Este artículo integra siete meta-análisis sobre factores individuales asociados a la creatividad e innovación y estima el efecto en base a uno (r) o varios (¯r) de ellos. Entre los rasgos que se asocian positivamente a la creatividad se encuentran la inteligencia emocional (r = .31), el pensamiento divergente (¯r = .27), la apertura a la experiencia (¯r = .22), la personalidad creativa (¯r = .21), la motivación intrínseca (¯r= .20), la afectividad positiva (¯r= .19) y la androginia (r = .19). La edad (r = .17), la inteligencia (¯r = .17), la extraversión (¯r = .13), la auto-eficacia (¯r = .13) y la motivación extrínseca (r = .11) se asociaron con menor fuerza a la innovación. Una actitud favorable al riesgo (r = .08) y ser mujer (r = .07) se han asociado débilmente a la creatividad. Se discuten los resultados y posibles procesos explicativos y las implicaciones prácticas para el ámbito organizacional. <![CDATA[<b>Assessing work health of subsidised state school teachers</b>: <b>Teachers' Health Questionnaire</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente estudio es evaluar las propiedades psicométricas del Cuestionario de Salud Docente (CSD) en una muestra de 6.208 docentes en activo de centros concertados de Cataluña. El análisis factorial exploratorio dio lugar a seis factores: agotamiento, afectaciones de la voz, afectaciones músculo-esqueléticas, afectaciones cognitivas, satisfacción y autoeficacia. El análisis factorial confirmatorio confirma esta estructura. Todos los factores muestran unos índices de fiabilidad altos. Se concluye que el CSD es un instrumento que posee propiedades psicométricas adecuadas para su uso en la vigilancia de la salud laboral docente y se sugieren pautas para trabajos futuros.<hr/>The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of the Perceived Health Questionnaire for Teachers (CSD) in a sample of 6,208 teachers of subsidised state schools in Catalonia. Exploratory factor analysis sheds light on six factors: exhaustion, voice complaints, musculoskeletal complaints, cognitive complaints, satisfaction, and self-efficacy. Confirmatory factorial analysis results indicate a good fit to the model. All factors have high reliability indices. It is concluded that the CSD shows adequate psychometric properties to contribute to the institutional surveillance of teachers' health. Guidelines are provided for future research. <![CDATA[<b>The Work Design Questionnaire</b>: <b>spanish version and validation</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this study is to validate the Spanish version of the Work Design Questionnaire (WDQ; Morgeson & Humphrey, 2006). Employees from three Colombian samples completed the questionnaire (N = 831). Confirmatory factor analyses revealed a 21-factor structure (χ²/df ratio = 2.40, SRMR = .06, RMSEA = .04, CFI = .90) with adequate levels of convergent and discriminant validity. Additional support for construct validity was found from significant differences among different occupational groups (professional and nonprofessional, health-focused, commercial, and manufacturing workers). Furthermore, knowledge, social, and work context characteristics showed incremental validity over task characteristics on job satisfaction and perceived performance. Possible interpretations of these relationships are offered. It is concluded that the study provides evidence for the validity of a Spanish version of the scale, and presents further support for the generalization of the 21-factor structure of work design characteristics in different cultural settings.<hr/>El propósito de este estudio es validar la versión española del Work Design Questionnaire (WDQ; Morgeson y Humphrey, 2006). Tres muestras de empleados colombianos completaron el cuestionario (N = 831). El análisis factorial confirmatorio reveló una estructura de 21 factores (razón χ²/gl = 2.40, SRMR = .06, RMSEA = .04, CFI = .90) con adecuados niveles de validez convergente y discriminante. Se encontraron diferencias significativas entre diferentes grupos ocupacionales (profesionales, no profesionales, trabajadores de la salud, comerciales y de producción). También se encontró que las características del conocimiento, sociales y contextuales aportaron validez incremental sobre la satisfacción laboral y el desempeño percibido. Se ofrecen posibles interpretaciones de estas relaciones. Se concluye que el estudio proporciona evidencia suficiente sobre la validez de la versión española de la escala, lo que presenta más apoyo para la generalización de la estructura del modelo de características del trabajo de 21 factores en diferentes contextos culturales. <![CDATA[<b>Prevalence and risk factors of common mental disorders among teachers</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study aimed at identifying the prevalence of Common Mental Disorders (CMDs) in teachers and at analyzing associations between sociodemographic, occupational, and psychosocial factors and CMDs. This was a cross-sectional study with a random sample of 679 teachers, distributed in 37 elementary schools located in a city in the metropolitan area of Porto Alegre (in the state of Rio Grande do Sul, Brazil). The instruments used were the Self-Reporting Questionnaire (SRQ-20); the Battery of Psychosocial Risk Assessment to evaluate role ambiguity, social support, self-efficacy, autonomy, interpersonal conflicts, role conflict, and overload; and a questionnaire to assess sociodemographic and occupational variables. Results showed a 29.7% prevalence of CMDs. Three-stage hierarchical logistic regression was performed. Having role ambiguity, overload, low level of social support, and low perceived self-efficacy were associated with CMDs. Greater attention should be given to psychosocial threats in the school context, since these kinds of variables were associated with CMDs in teachers.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo identificar la prevalencia de trastornos mentales comunes (TMC) en profesores y analizar las asociaciones entre factores sociodemográficos, ocupacionales y psicosociales y TMC. Fue realizado un estudio transversal con una muestra aleatoria de 679 profesores distribuidos en 37 escuelas de enseñanza primaria localizadas en una ciudad de la región metropolitana de Porto Alegre (Estado de Rio Grande do Sul, Brasil). Los instrumentos utilizados fueron el Self-Reporting Questionnaire (SRQ-20), la Battery of Psychosocial Risk Assessment para evaluar ambigüedad de rol, apoyo social, auto-eficacia, autonomía, conflictos interpersonales, conflictos de rol y sobrecarga y un cuestionario para evaluar variables sociodemográficas y ocupacionales. Los resultados demostraran una prevalencia de TMC de 29.7%. Fue realizado un análisis de regresión logística. Ambigüedad, sobrecarga, bajo nivel de apoyo social y baja percepción de auto-eficacia se asociaron a los TMC. Una mayor atención debe prestarse a las amenazas presentes en el contexto escolar una vez que esa clase de variables se asociaron a los TMC en profesores. <![CDATA[<b>Work stress and turnover intentions among hospital physicians</b>: <b>the mediating role of burnout and work satisfaction</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622015000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Work stress has extremely significant consequences to the individual and to the organization (Barling, Kelloway, & Frone, 2005). This study examined the relationship between perceived work stress, burnout, satisfaction at work, and turnover intentions. We hypothesized that a positive relationship would be found between work stress and burnout, and negative relationships would be found between burnout and satisfaction, and between satisfaction and turnover intentions. The sample included 124 hospital physicians. As expected, all our hypotheses were corroborated. Structural Equation Modeling (SEM) found that beyond the assumed direct relationships, burnout partially mediated between work stress and work satisfaction, and work satisfaction partially mediated the relationship between burnout and turnover intentions. The paper reviews the theoretical consequences and suggests ideas for future research.<hr/>El estrés laboral tiene consecuencias muy importantes para la persona y para la organización (Barling, Kelloway y Frone, 2005). Este estudio analiza la relación entre estrés laboral percibido, agotamiento (burnout), satisfacción laboral e intención de abandono. Planteamos las hipótesis de que habría una relación positiva entre estrés laboral y agotamiento y negativa entre este último y satisfacción y entre esta y la intención de abandono. La muestra estaba compuesta por 124 médicos de hospital. Según lo esperado, se corroboraron todas las hipótesis. El modelo de ecuaciones estructurales demostró que más allá de las supuestas relaciones directas, el agotamiento mediaba parcialmente entre el estrés laboral y la satisfacción laboral y esta mediaba parcialmente la relación entre agotamiento e intención de abandono. El trabajo revisa las consecuencias teóricas y propone ideas para la futura investigación.