Scielo RSS <![CDATA[Enfermería Global]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1695-614120130001&lang=en vol. 12 num. 29 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Influence of clinical practice in trapezius muscle myofascial trigger points in nursing students</b>: <b>longitudinal descriptive study</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: Observar si la práctica clínica de estudiantes de enfermería influye en el estado de PGM en el trapecio. Participantes y métodos: Estudio longitudinal descriptivo en el que se evaluaron 30 estudiantes de tercero de la Escuela Universitaria de Enfermería de Alcalá de Henares. Criterios de inclusión: iniciar su primer período de prácticas tras la primera sesión de valoración. Criterios de exclusión: presentar alteración muscular sensitiva o trófica, estar realizando o iniciar algún tratamiento influyente. Se pasó un cuestionario sobre tareas desempeñadas en sus prácticas clínicas y otros factores sociodemográficos y del entorno académico-laboral. Se valoraron: la presencia de puntos gatillo miofasciales (activos y latentes) en el trapecio según criterios diagnósticos, el umbral de dolor a la presión (con algómetro), y los rangos de movimiento cervical activo. Todas las medidas se tomaron antes y después de un mes de prácticas. En el análisis estadístico se compararon los datos recopilados en el cuestionario con el estado de los PGM en los dos momentos, considerando una p<0.05 y el intervalo de confianza del 95%. Resultados: Todos los participantes fueron mujeres, que tras el período de prácticas clínicas, registraron una puntuación 1.8 superior en la escala analógica visual, mostraron un incremento medio de 1,55º en los rangos de movimiento cervical, salvo en la flexión; y el umbral de dolor a la presión aumentó de media 0.139 kg/cm². Los PG 1 y 2 cambiaron de estado latente a activo en un 6,7% de sujetos, y el PG 5 en un 3,3%. Al final del período el PG6 apareció en el 6,7%. Conclusiones: Se han observado tendencias en las variables analizadas que permiten plantear el estudio más específico de factores biológicos y sociolaborales influyentes en la presencia de PGM, para establecer estrategias fisioterápicas eficientes antes de la incorporación al ámbito profesional.<hr/>Aim: To observe whether the tasks performed by nursing students during their third year of nursing degrees have an influence on the state of MTP of their trapezius muscle. Participants and Methods: 30 third-year students from Alcalá de Henares University College of Nursing were evaluated. Exclusion criteria: to suffer any sense or trophic muscular disorder, to have begun or be receiving any influential treatment. A questionnaire about the types of tasks they carry out and other sociodemographic and academical work factors were done. Students were assessed to check the presence of some MTP in their trapezius, describing its active or dormant state through diagnostic criteria, their pressure pain threshold (measured with an algometer) and active ranges of cervical movements were also recorded. All measurements were taken before and after one month of the experiment. Through the statistical analysis the data collected in the questionnaire was compared with the state of the MTP in both moments, with a p<0.05 and a 95% confidence interval. Results: all the subjects were women who over the course of the experiment recorded a 1.8- upper scoring on the visual analogue scale, they showed an average increase of 1.55º in the cervical ranges of motion, except flexion; and the pressure pain threshold rose an average 0.139 kg/cm². Trigger points (TP) 1 and 2 changed from dormant to active state on 6,7% of the subjects, and the TP5 on 3,3%. At the end of the experiment the TP6 appeared as 6,7% of them. Conclusions: tendencies have been observed among the analyzed variables which allow the proposition of more specific studies about biological and socio-labour factors linked to MTPs in order to establish physio-therapeutic efficient strategies for incorporation into the professional world. <![CDATA[<b>Sexual and Reproductive Health in Latin American adults immigrants who live in the city of Seville</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo. Describir la caracterización de la Salud Sexual y Reproductiva en la población latinoamericana adulta de la ciudad de Sevilla en el año 2011. Material y método. Estudio de corte transversal que se llevó a cabo en una muestra estratificada con afijación proporcional por las variables sexo, edad y distrito administrativo de 190 inmigrantes latinoamericanos adultos de 25 a 44 años de la ciudad de Sevilla desde enero a mayo de 2011. Se utilizaron algunos apartados del cuestionario del Sistema de Vigilancia de Factores de Riesgo asociados al comportamiento (2009) de los Centros para la Prevención y Control de Enfermedades de Estados Unidos en el que se incluyeron variables sociodemográficas, el uso de métodos anticonceptivos, la prevalencia de ITS y la asistencia a planificación familiar. Resultados. El preservativo masculino lo emplean el 43,0%, de ellos lo usa siempre el 66,2%, utilizándolo más los hombres que las mujeres, 68,9% vs. 31,1%. Las mujeres casadas utilizaban métodos anticonceptivos con mayor frecuencia (64,2%), frente al 42,6% de las no casadas. La incidencia autodeclarada de ITS ha sido significativamente mayor en hombre que en mujeres, 6,7% frente al 0,9%. El 16,8% de la muestra afirmó acudir a consulta de planificación familiar. Conclusión. La mayoría de la población estudiada está bien informada sobre planificación familiar y emplea algún tipo de método anticonceptivo, con mayor frecuencia, el preservativo masculino. La prevalencia de infecciones de transmisión sexual es baja, aunque su protección es insuficiente.<hr/>Objective. Describe the profile of Sexual and Reproductive Health of the Latin-American adult population who lived in Seville during 2011. Material and method. A cross-sectional study was conducted on a stratified sample with proportional allocation by sex, age and administrative sections. The sample was composed by the responses of 190 Latin-American adults immigrants aged from 25 to 44, in the city of Seville from January to May 2011. We used some sections of the Surveillance System Risk Factors questionnaire associated with behavior (2009) of the Centers for Disease Control and Prevention U.S. which included sociodemographic variables, the use of methods of contraception, the prevalence of STIs and the assistance to family planning. Results. The male condom is used by 43.0% of the sample, and 66.2% of them use the male condom every time. It's most used by men than women, 68.9% vs. 31.1%. Married women using methods of contraception more often (64.2%), than unmarried (42.6%). The self-reported STI incidence was significantly higher in men than in women, 6.7% versus 0.9%. Finally, 16.8% of the respondents attended the family planning office. Conclusion. Most of the studied population is well informed about family planning and employs some methods of contraception, most often, the male condom. The prevalence of sexually transmitted infections is low, although its protection is insufficient. <![CDATA[<b>Diabetic foot care before and after an educative intervention</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El conocimiento sobre cuidados con los pies entre individuos con diabetes mellitus (DM) contribuye para evitar futuras complicaciones. Un estudio casi experimental fue llevado a cabo en los centros de salud de la ciudad de San Luís Potosí, México, con objeto de describir el perfil sociodemográfico y clínico de pacientes con DM y sus hábitos de cuidados con los pies antes y después de una intervención educativa, basada en la comunicación participativa y tradicional. El estudio fue desarrollado con dos grupos. El grupo experimental participó del programa de enseñanza para cuidados con los pies utilizando la comunicación participativa y el grupo control utilizó el método de comunicación tradicional. Para la recolecta de datos fueron organizadas entrevistas en tres momentos: antes del inicio, al final del programa y seis meses después del término de la intervención. La mayoría de los sujetos eran del sexo femenino, edad promedia de 52 años, con nivel de escolaridad fundamental incompleto y, además de DM, sufrían de hipertensión arterial. Respecto a los hábitos de cuidados con los pies, los test estadísticos mostraron diferencia significativa (p<0,001) entre la primera y la segunda medición, lo que puede ser debido al efecto del curso y los mejores resultados alcanzados a través del programa de enseñanza mediante la comunicación participativa. Así, se concluyó que el efecto de la intervención educativa basada en la comunicación participativa proporcionó cambios positivos respecto a los cuidados con los pies de los pacientes diabéticos, favoreció el aprendizaje y la elección de conductas para los cuidados.<hr/>O conhecimento sobre o cuidados com os pés entre os indivíduos com diabetes mellitus (DM) contribui para evitar futuras complicações. Estudo quase experimental realizado nos centros de saúde da cidade de San Luís Potosí, México, com o objetivo de descrever o perfil sócio-demográfico e clínico de pacientes com DM e os seus hábitos de cuidados com os pés antes e após uma intervenção educativa, baseado na comunicação participativa e tradicional. O estudo foi realizado com dois grupos. O grupo experimental participou do programa de ensino para cuidados com os pés utilizando a comunicação participativa e o grupo controle utilizou o método de comunicação tradicional. Para a coleta de dados foram realizadas entrevistas em três momentos: antes do início, no final do programa e seis meses após o término da intervenção. A maioria dos sujeitos eram do sexo feminino, idade média de 52 anos, com nível de escolaridade fundamental incompleto e além de DM apresentavam hipertensão arterial. Em relação aos hábitos de cuidados com os pés, os testes estatísticos mostraram diferença significativa (p <0,001) entre a primeira medição e a segunda, o que pode ser devido ao efeito do curso e os melhores resultados obtidos através do programa de ensino utilizando comunicação participativa. Assim, concluiu-se que o efeito da intervenção educativa baseada na comunicação participativa proporcionou mudanças positivas em relação aos cuidados com os pés dos pacientes diabéticos, favoreceu a aprendizagem e a escolha de condutas para os cuidados.<hr/>Knowledge about foot care among diabetes mellitus (DM) patients contributes to avoid future complications. A quasi-experimental study undertaken at health centers in San Luís Potosí, Mexico, aimed at describing the sociodemographic and clinical profile of DM patients and their foot care habits before and after an educative intervention, based on participatory and traditional communication. The study was developed in two groups. The experimental group participated in the foot care education program using participatory communication, while the control group used the traditional communication method. For data collection, interviews were held at three different times: before the start, at the end of the program and six months after the end of the intervention. Most subjects were female, with a mean age of 52 years, had not finished primary education and, besides DM, suffered from arterial hypertension. As regards foot care habits, statistical tests showed a significant difference (p <0.001) between the first and second measure, which may be due to the effect of the course and the better results achieved through the education program that used participatory communication. Thus, it was concluded that the effect of the educative intervention based on participatory communication entailed positive changes in the diabetic patients' foot care, and also favored learning and the choice of care conducts. <![CDATA[<b>Prevalence of Burnout syndrome in nursing staff of a third level hospital Boyacá, Colombia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: Determinar el grado de desgaste profesional en el personal de Enfermería de un hospital de tercer nivel de Tunja, Boyacá, Colombia durante los meses de Enero a Febrero del año 2012. Método: Estudio de corte transversal con 22 profesionales del hospital utilizando el MBI (Inventario para Burnout de Maslach). Se analizó la información en el programa SPSS versión 19, buscando correlaciones de Spearman y Pearson para las variables sociodemográficas relacionadas con el Síndrome de Burnout. Resultados: Para las variables de estudios en la actualidad, años de trabajo en la empresa, trabajo en horario de noche, descanso que recibe el profesional en un mes, y tipo de contratación se obtuvo una significancia (bilateral) a nivel de 0.05 y 0.01, para las correlaciones de Spearman y de Pearson. Conclusiones: El hecho de que el profesional se encuentre estudiando en la actualidad hace que posiblemente presente despersonalización. Se evidencia que se presenta mayor agotamiento emocional en los primeros 10 años de trabajo, a medida que aumenta el tiempo de vinculación disminuye el riesgo. El trabajo en horario de noche es un factor de riesgo que determina la aparición de Burnout. El profesional contratado por Orden de Prestación de Servicios, sufre agotamiento emocional.<hr/>Objective: To determine the levels of burnout in the nursing staff of a tertiary hospital in Tunja, Boyacá in Colombia during the months of January to February 2012. Method: A cross sectional study with 22 professionals from the hospital using the MBI (Maslach Burnout Inventory). Data was analyzed on SPSS version 19, looking for Spearman and Pearson correlations for sociodemographic variables, associated with the Burnout Syndrome. Results: For the current study variables, working years in the health institution, hours of night work, rest of the professional in a month and type of employment contract, a (bilateral) significance of 0.05 to 0.01 was obtained for Spearman and Pearson correlations. Conclusions: The current study of the professional could mean that the professional may suffer from depersonalization. It is evident that greater emotional exhaustion occurs within the first 10 years of work, with the increasing link up time the risk decreases. The night work schedule is a risk factor that determines the appearance of burnout. Professionals hired by Service Delivery Order suffer from emotional exhaustion. <![CDATA[<b>Wound infection after cesarean section in a public hospital from Fortaleza</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio tiene como objetivo caracterizar los casos de infección de herida operatoria tras cesárea en las mujeres que permanecieron hospitalizadas en el periodo 2008 a 2010 en un hospital público de Fortaleza. Es un estudio documental retrospectivo, con enfoque cuantitativo, con 51 formularios de notificación de infección hospitalaria de mujeres por cesárea, siendo excluidos los que no se completaron correctamente. De los 51 formularios de notificación de las mujeres del hospital por infección de cesárea, 5 no cumplieron con los criterios de inclusión, lo que resulta en 46 formularios de información. La edad media de las pacientes fue de 26,57 años, con edades entre 14 y 40 años, mediana de 24 años y una desviación estándar de 8,1. En este estudio, se observó que de 46 pacientes con infección de herida operatoria el diagnóstico de ingreso fue diversificado de forma que el diagnóstico del proceso del parto se destaca con 19 pacientes. 45 pacientes de esta población mostraron signos y síntomas característicos de este tipo de infección, el grupo de edad predominante con diagnóstico de infección en sitio quirúrgico fue de 20-29 años, las infecciones del sitio quirúrgico que se produjeron con mayor frecuencia fue la infección del sitio quirúrgico superficial con 31 mujeres afectadas y todos los pacientes evolucionaron al alta hospitalaria. Se concluye en este trabajo, que incluso con técnicas avanzadas y cuidados de higienización por parte de los profesionales el número de mujeres que evolucionan a infección del sitio quirúrgico después de una cesárea es aún importante.<hr/>This study aims to characterize the cases of wound infection after cesarean section in women who underwent the operation in the period 2008 to 2010 in a public hospital in Fortaleza. It is a retrospective documentary study, with a quantitative approach, with 51 form notifications of women in hospital with cesarean infections, those forms that were not properly completed were excluded. Of the 51 forms reporting of women in hospital with cesarean infections, five did not meet the inclusion criteria, resulting in a sample of 46 report forms showing women in hospital undergoing cesarean sections. The average age of patients was 26.57 years old, aged between 14 and 40, median of 24 and standard deviation of 8.1. In this study, it was observed that the 46 patients infected by their operations had admission diagnostics diversified in a way that the diagnostic of the birth process stands out with 19 patients. 45 of the patients showed signs and symptoms characteristic of this type of infection, the predominant age group with the diagnosis of infection at the surgical site was 20-29 years, the surgical site infections that occurred most frequently were surface infections with 31 women affected and all patients progressed to discharge. We conclude this work with the fact that even with advanced and careful hygiene techniques on the part of health care professionals the number of women who develop surgical site infection after cesarean section is still significant.<hr/>Este estudo tem por objetivo caracterizar os casos de infecção de ferida operatória após cesárea em mulheres que permaneceram internadas no período de 2008 a 2010 em um hospital público de Fortaleza. Estudo do tipo retrospectivo, documental com abordagem quantitativa com 51 fichas de notificação de infecção hospitalar de mulheres cesareadas, sendo excluídas aquelas que não estavam devidamente preenchidas. Das 51 fichas de notificação de infecção hospitalar de mulheres cesareadas, cinco não preencheram os critérios de inclusão, resultando em 46 fichas de notificação hospitalar de mulheres cesareadas na amostra. A idade média das pacientes foi de 26,57 anos, com idade mínima de 14 anos e idade máxima de 40 anos, mediana de 24 anos e desvio padrão de 8,1. Neste estudo, foram observados que das 46 pacientes com infecção de ferida operatória o diagnóstico de internação foi bem diversificado, de forma que o diagnóstico de trabalho de parto destaca-se com 19 pacientes. 45 pacientes desta população apresentaram os sinais e sintomas característicos para esse tipo de infecção, a faixa etária predominante com o diagnóstico de infecção no sítio cirúrgico foi de 20-29 anos, as infecções de sítio cirúrgico que ocorreram com maior freqüência foi infecção de sítio cirúrgico superficial com 31 das mulheres acometidas e todas as pacientes evoluíram para alta hospitalar. Conclui-se nesse trabalho, que mesmo havendo técnicas avançadas e cuidados de higienização por parte dos profissionais de saúde o número de mulheres que evoluem para infecção no sítio cirúrgico pós cesárea ainda é significativo. <![CDATA[<b>Factors related to nurses professional identity</b>: <b>overview of students</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objeto de este estudio incluye la identidad profesional de las enfermeras en la visión de los estudiantes, definir el propósito de discutir los factores que contribuyeron a la formación de la identidad profesional de las enfermeras durante el período de formación. La investigación es un enfoque cualitativo, descriptivo / exploratorio. Los sujetos fueron 11 estudiantes de enfermería de la UFRN. Fue aprobado por el Comité de Ética en Investigación de la Universidad Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) en el Dictamen N º 120/2010 y N º CAAE 0037.0.051.000-10. Los datos fueron analizados utilizando la técnica de análisis de contenido. Los estudiantes señalan que la postura de docentes motivados con la profesión es fundamental para la construcción de esta identidad. Por otra parte, las experiencias y prácticas en el servicio durante las etapas mostraron ser indispensable para aflorar la idea de lo que es realmente ser enfermera. A pesar de los sesgos que surgen durante el curso, los estudiantes vieron la importancia de la SAE como una forma de mejorar su trabajo y mejorar la atención al paciente. Sin embargo, el asunto debe ser abordado con mayor frecuencia en el transcurso la graduación como una manera de ayudar a construir esta visión por las futuras enfermeras.<hr/>O objeto deste estudo contempla a identidade profissional do enfermeiro na visão de estudantes, definindo como objetivo discutir os fatores que contribuíram para a formação da identidade profissional do enfermeiro durante o período de formação. A investigação é do tipo descritivo/exploratório com abordagem qualitativa. Foram sujeitos de investigação 11 discentes do curso de enfermagem da UFRN. Foi aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) mediante o parecer nº 120/2010 e CAAE nº 0037.0.051.000-10. As informações coletadas foram analisadas através da técnica de análise de conteúdo. Os discentes apontam que a postura dos docentes motivados com a profissão é fundamental para a construção dessa identidade. Além disso, as vivências nos serviços e as práticas durante os estágios mostraram-se imprescindíveis para aflorar a ideia do que é, realmente, ser enfermeiro. Apesar dos vieses surgidos durante o curso, os discentes visualizaram a importância da SAE como uma maneira de valorizar seu trabalho e melhorar a assistência aos pacientes. Entretanto, o assunto deveria ser abordado com mais frequência no decorrer da graduação como uma forma de auxiliar na construção dessa visão pelos futuros enfermeiros.<hr/>The objective of this study includes the professional identity of nurses in the view of students, defining the purpose of discussing the factors that contributed to the training of professional identity of the nurse over the period of training. The research is descriptive and exploratory, with a qualitative approach. Research subjects were 11 students studying nursing at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). It was approved by the Ethics Committee of the UFRN by Opinion Nº. 120/2010 and Nº. CAAE 0037.0.051.000-10. The data was analyzed using the technique of content analysis. The students pointed out that the attitude of motivated teachers to the profession is fundamental to the construction of this identity. Moreover, the experiences and practices in services during the stages it proved indispensable to touch upon the idea of what is really being a nurse. Despite the biases that arise during the course, the students viewed the importance of SAE as a way to enhance their work and improve patient care. However, the matter should be discussed more often during training as a way to help build this vision for future nurses. <![CDATA[<b>The cultural diversity in the processes of academic formation in nursing requires the management of the pedagogical ethic, the co-responsibility and a mediator thought</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En continua introspección del quehacer propio de la pedagogía, se encontró la necesidad de fortalecer la autoestima de los saberes populares y étnicos de los estudiantes de Enfermeria de la Universidad Popular del César como fuente de conocimiento y diálogo intercultural, desde la perspectiva de "un cuidado culturalmente sensitivo" (1) o la de expandir los componentes del modelo de "competencia cultural" de Leininger a la investigación de los cuidados (2), como también el interés de la docencia por incluir elementos transversales en el currículo, una perspectiva intercultural; de ahí que se trabajó con la tradición cualitativa, método etnográfico procesal enfocado; configurando 6 participantes con la técnica del grupo focal; se grabaron entrevistas a profundidad sobre su vida cotidiana y académica; surgieron cuatro grandes categorías: diversidad, corresponsabilidad, pensamiento mediador y ética pedagógica como base de las estrategias para enseñar el cuidado culturalmente competente<hr/>In the continuous introspection of the typical duty of the pedagogy, it was found the necessity of strengthen the self-esteem of the popular and ethnical knowledge of the Nursing students from the "Universidad Popular del César" as a source of knowledge and intercultural dialogue, since the perspective of "a cultural sensible care(1)" or the one of expanding the components of the "cultural competence" by Leininger to the research of care(2), as much as the interest of the instruction for including transversal elements in the curriculum, an intercultural perspective; as a result we worked with the qualitative tradition, an ethnographic procedural focused method; configuring 6 participants with the technique of the focal group, interviews in depth about their daily and academic life were recorded: four categories emerged: diversity, corresponsability, mediator thought and pedagogical ethic as a basis of the strategies for teaching the culturally competent care. <![CDATA[<b>Health habits in schoolchildren in urban and rural areas</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. En los primeros años de vida se produce la asimilación e interiorización de los hábitos de salud que van a condicionar la vida adulta, siendo fundamentales las características socioambientales para la adquisición de los mismos. Objetivos Nos planteamos conocer los hábitos de salud que presentan los escolares de dos zonas geográficas contrapuestas: la urbana y la rural. Metodología. Se ha realizado un estudio descriptivo con alumnos de 10 y 11 años de una zona urbana y de una rural, llevándose a cabo una prueba de comparación de dos proporciones de muestras independientes. Resultados. Se han recogido 104 encuestas (21.2% de ámbito rural) en las cuales se observa la existencia de un porcentaje importante en cuanto a la falta de hábito de lavado de manos e higiene dental se refiere. Respecto a la alimentación, existe un pequeño número de niños que acuden al colegio sin desayunar y, en caso de hacerlo, es considerable el porcentaje obtenido en el consumo de bollería y zumos envasados, apreciándose un déficit en el de verduras y pescados. Aunque mayoritariamente realizan actividad física, el 10% no la hacen nunca. Asimismo se aprecia un excesivo uso del televisor preferido frente a otros hábitos. En lo relacionado con el tabaquismo, cabe destacar que un 30% conviven con fumadores, y un 6% han probado el tabaco. En lo referente al alcohol un porcentaje importante (4.8%-19.5%) ya lo ha probado mayoritariamente en el ámbito familiar. Conclusiones. La finalidad del estudio es el de servir como punto de partida para la planificación de futuras actuaciones, ya que indica la existencia de situaciones de riesgo: alteraciones en la salud bucodental por déficit de cuidados e higiene, hábitos alimenticios incorrectos, hábitos sedentarios e inicio temprano de consumo o contacto con sustancias tóxicas.<hr/>Introduction. ln the first years of life assimilation occurs and the understanding of health habits that will shape adult life, and these socio-environmental characteristics are fundamental for the acquisition of health habits. Objectives. This study is aimed at ascertaining the health habits of schoolchildren from two opposing geographical areas (urban and rural). Methodology. We performed a descriptive study of students aged 10/11 years old from urban and rural areas, performing a comparison test of two proportions from independent samples. Results. 104 surveys were obtained (21.2% from rural areas). There is a significant percentage which refers to a lack of hand washing and dental hygiene habits. With regard to food there is a small percentage of children who come to school without breakfast, among those who did, it was found that a significant percentage have pastries and packaged juices showing a lack in consumption of vegetables and fish. Although largely physically inactive, 10% never take exercise. There is high television consumption and other habits are that, 30% live with smokers and 6% have tried snuff. A significant percentage (4.8% -19.5%) have tried alcohol, mostly in the family. Conclusions. The study should serve as a starting point for planning future actions, and indicates the existence of risk: changes in oral health due to a lack of care and hygiene, bad eating habits, sedentary habits and the early onset of contact with consumption, or with toxic substances. <![CDATA[<b>Occupational risk in the conception of the workers of a hospital laundry</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Es un estudio exploratorio, de enfoque cualitativo, desarrollado con los trabajadores de la lavandería de un hospital de tamaño medio en la región noroeste de Rio Grande do Sul, en el primer semestre de 2011. Este estudio tuvo como objetivo identificar los riesgos laborales presentes en el área de la lavandería del hospital desde la perspectiva de los trabajadores. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas y se analizaron mediante el análisis temático. Se puede identificar que la mayoría de los sujetos reconoce que existen riesgos en su trabajo, causados por agentes biológicos, físicos, químicos capaces de causar accidentes. Para mejorar las condiciones de trabajo y reducir el riesgo de accidentes y enfermedades se precisa más atención a la salud preventiva, movilizando medios para la creación de ambientes saludables, como el desarrollo de actividades de educación permanente en salud y la participación de los trabajadores en la gestión de los riesgos.<hr/>Trata-se de uma pesquisa exploratória, de abordagem qualitativa, desenvolvida com trabalhadores da lavanderia de um hospital de médio porte da região noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, no primeiro semestre de 2011. Objetivou-se identificar os riscos ocupacionais presentes no setor da lavanderia de um hospital sob a perspectiva dos trabalhadores. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e analisados mediante análise temática. Pode-se identificar que a maioria dos sujeitos reconhece que há riscos no seu trabalho, causados por agentes biológicos, físicos, químicos e capazes de ocasionar acidentes. Para melhorar as condições de trabalho e diminuir os riscos de acidentes e adoecimentos é necessário mais atenção a saúde preventiva, mobilizando meios para a criação de ambiências saudáveis, como o desenvolvimento de atividades de educação permanente em saúde e a participação dos trabalhadores na gestão dos riscos.<hr/>It is an exploratory, qualitative approach, developed with laundry workers at a medium-sized hospital in the Northwest region of Rio Grande do Sul, in the first half of 2011. This study aimed to identify occupational hazards present in the area of a hospital laundry room from the perspective of workers. Data was collected through interviews and analyzed using thematic analysis. It was identified that the majority of the subjects recognize that there are risks at work, physical, caused by biological and chemical agents that can cause accidents. To improve working conditions and reduce the risk of accidents and illnesses more preventive health care may be needed, mobilizing resources for creating a healthy atmosphere, such as continuing education in health and worker participation in risk management. <![CDATA[<b>Nursing process toward the prevention of falls in the institutionalized elderly</b>: <b>action research</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del estudio fue proponer la inclusión de elementos en el Proceso de Enfermería, en el registro de los residentes de una Institución de Larga Estancia para ancianos, dirigidos a la prevención de caídas. Se trata de una investigación-acción realizada en una Institución de Larga Estancia para ancianos, en el sur de Brasil, en mayo de 2010, con el equipo de enfermería de la institución. Se siguieron las doce etapas de la investigación-acción. Como resultado se ha verificado que los participantes no tenían conocimiento de los derechos de los ancianos, y que el registro a pesar de ser importante institucionalmente para los ancianos y para el equipo, no es utilizado. Se ha percibido la necesidad de información acerca de los riesgos de caídas y la importancia del proceso y del registro de enfermería. El estudio ha permitido el desarrollo de una propuesta de Proceso de Enfermería dirigida a la prevención de caídas de ancianos institucionalizados.<hr/>O objetivo do estudo foi propor a inserção de elementos no Processo de Enfermagem, no Prontuário do Residente de uma Instituição de Longa Permanência para Idosos, voltados à prevenção de quedas. Tratase de uma pesquisa-ação realizada em uma Instituição de Longa Permanência para Idosos, no Sul do Brasil, em maio de 2010, com a equipe de enfermagem da instituição. Foram seguidas as doze etapas da pesquisa-ação. Como resultado verificou-se que os participantes desconheciam os direitos dos idosos, e que o prontuário apesar de ser importante institucionalmente, para o idoso e para a equipe, não é utilizado. Percebeu-se ainda a necessidade de informações em relação aos riscos de quedas e à importância do processo e do registro de enfermagem. O estudo possibilitou a elaboração de uma proposta de Processo de Enfermagem direcionado à prevenção de quedas em idosos institucionalizados.<hr/>The objective of this study was to propose the inclusion of elements in the Nursing Process, in the Patient Medical Record of a Long-term Care Institution for the Elderly, aiming at the prevention of falls. It is action research carried out in a Long-term Care Institution for the Elderly in Southern Brazil, in May 2010, with the nursing team of the institution. All of the twelve stages of the action research have been followed. As a result, it has been verified that the participants did not know the elderly rights, and the patients' medical records, despite being institutionally important for the elderly and the team, were not used. Also, the need for information related to the risks of falls and the importance of the nursing process and nursing record has been taken into account. The study enabled the development of a proposal of a Nursing Process for the prevention of falls in the institutionalized elderly. <![CDATA[<b>Quality perceived by users of nursing services at three public hospitals</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La atención de los cuidados enfermeros en el sector hospitalario, como proceso de prestación a nivel profesional y técnico debe estar orientado dentro de un contexto de calidad y ajustarse a los lineamientos establecidos en materia disciplinar, legislativa y asistencial. La calidad de los cuidados enfermeros brindados en el área clínica, debe dar respuesta a las necesidades humanas, establecer la gestión, orientar la práctica y satisfacer las expectativas personales y sociales, puesto que constituyen un derecho del usuario lo cual es objeto de mejoramiento a nivel institucional. Objetivo: Analizar la evaluación de la calidad percibida por los usuarios de los cuidados enfermeros en tres hospitales públicos de Boyacá durante los años 2008 y 2011. Métodos: Estudio cuantitativo, retrospectivo, fundamentado en mediciones realizadas con el instrumento SERVQHOS-E del año 2008 al 2011 en los Hospitales de Duitama, Sogamoso y Tunja, el cual fue validado en Colombia. Resultados: se aplicaron 1093 instrumentos en periodos diferentes, con dos mediciones por hospital, que permitieron obtener la puntuación media de los ítems de calidad objetiva y subjetiva que fue de 3.62, los cuales son predictores de la satisfacción. Conclusiones: El estudio permitió identificar áreas de mejora en los hospitales, así como determinar la demora de la atención, como uno de los factores decisivos que afectan la calidad percibida y la satisfacción.<hr/>The nursing service in the hospital sector as a process of providing professional and technical level must be oriented in a context of quality and meet the guidelines established in discipline and welfare legislation. The quality of nursing services provided in the clinical area, must respond to human needs, establish management, guide practice and meet the personal and social expectations as they constitute a user's right which is the subject of improvement institutional level. Objective: To analyze the evaluation of the quality perceived by users of nursing services at three public hospitals in Boyacá during the years 2008 and 2011. Methods: A quantitative and retrospective study, based on measurements made with the instrument SERVQHOS-E from 2008 to 2011 in the Hospitals of Duitama, Sogamoso and Tunja, which was validated in Colombia. Results: 1093 instruments were applied at different times, with two measurements per hospital, we have obtained the average score of the items that objective and subjective quality was 3.62, which are predictors of satisfaction. Conclusions: The study identified areas for improvement in hospitals and to determine the delay of care, as one of the decisive factors affecting the perceived quality and satisfaction. <![CDATA[<b>Analysis of the perceptions of patients regarding the attitudes of a team of nephrology unit</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La investigación trata de analizar las percepciones de los pacientes con insuficiencia renal crónica sometidos a hemodiálisis en una unidad de nefrología, en referencia a las posiciones del equipo con el fin de animarles a ser lo más independientes posible y ayudarles a hacer frente a la enfermedad renal. Construido a partir de los resultados de un análisis cuantitativo, descriptivo, transversal, en una unidad de nefrología de un hospital de tamaño IV del noroeste de Rio Grande do Sul. La población está constituida por 102 pacientes, 77 aceptaron participar. La recolecta de datos tuvo lugar entre mayo y julio de 2010. Los instrumentos de recolección de datos fueron los datos de caracterización y percepciones de los pacientes en relación con las actitudes de la unidad del equipo. Se observaron los preceptos éticos de investigación con personas y el análisis de datos con la estadística descriptiva y pruebas de correlación Spermann. Mayoría (70,01%) hombres, con edades entre 45,5%, 59,7% casados, 87% tiene hijos, el 42,8% vive con su pareja, bajo nivel educativo, el 79,2% jubilados, 84,4% de los usuarios SUS. A partir de las respuestas de los pacientes comprobadas por el test Correlación de Spermann, se puede decir que ellos ven al equipo de una manera positiva, lo que les ayuda a combatir la enfermedad, les instiga a ser independientes, con amistad y celo.<hr/>A pesquisa busca analisar percepções de pacientes renais crônicos, em tratamento hemodialítico em uma Unidade Nefrológica, referente às posturas da equipe no sentido de encorajá-los a serem o mais independente possível e ajudá-los a enfrentar a doença renal. Construída a partir de resultados de uma pesquisa quantitativa, descritiva, transversal, em uma Unidade Nefrológica de um hospital porte IV do noroeste do Rio Grande do Sul. A população compreendeu 102 pacientes, 77 aceitaram participar. Coleta de dados ocorreu de maio a julho de 2010. Os instrumentos de coleta de dados foram dados de caracterização e percepções dos pacientes referentes às posturas da equipe da Unidade. Observados preceitos éticos de pesquisa com pessoas e a análise dos dados realizada com estatística descritiva e teste de Correlação de Spearmann. Maioria (70,01%) homem, 45,5% idosos, 59,7% casados, 87% possuem filhos; 42,8% residem com companheiro, baixa escolaridade, 79,2% aposentados, 84,4% usuários SUS. A partir das respostas dos pacientes comprovadas pelo teste Correlação de Spearmann, pode-se afirmar que eles percebem a equipe de forma positiva, que ela os auxiliam no enfrentamento da doença, os instigam a serem independentes, com amizade e zelo.<hr/>The research seeks to analyze perceptions of chronic renal failure patients on hemodialysis in a nephrology unit, referring to team positions in order to encourage them to be as independent as possible and help them cope with kidney disease. Built from the results of a quantitative, descriptive and transversal survey in a nephrology unit of a hospital IV size of northwestern Rio Grande do Sul. The population comprised of 102 patients, 77 agreed to participate. Data collection occurred from May to July 2010. The data collection instruments were characterization data and patients' perceptions regarding the attitudes of team unity. Ethical research was observed with people and data analysis with descriptive statistics and Spermann correlation tests. The majority were (70.01%) men, aged 45.5%, 59.7% married, 87% have children, 42.8% live with a partner, low education, 79.2% retired, 84.4% SUS users. Through the patients' responses demonstrated by the Spermann correlation test, one can say that they see the team in a positive way, which helps in combating the disease, instigates to be independent, with friendship and zeal. <![CDATA[<b>Description of adverse events in a pediatric hospital of the city of Santiago, Chile</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Los eventos adversos (EA) son parte de las interacciones humanas que ocurren diariamente en los lugares donde se entrega atención de salud. Su identificación se hace imprescindible, sobre todo en poblaciones de mayor vulnerabilidad, como es el caso de los niños. Objetivos: Identificar los EA presentes en la atención de usuarios de un hospital pediátrico especializado en la atención de niños con enfermedades respiratorias crónicas. Metodología: Estudio de carácter descriptivo, correlacional, retrospectivo. Se revisaron 115 fichas clínicas, correspondientes a los ingresos entre los meses de enero del 2006 y julio de 2007, extrayéndose a través de una ficha de recolección de datos los EA notificados, entre otras variables. Resultados: En el 15,7% de los niños se notificó la ocurrencia de EA; en el 6,1% se registró la ocurrencia de dos o más EA. Los EA notificados fueron: EA en administración de medicamentos, caídas y golpes. Se observó asociación entre la ocurrencia de EA y el número de días de hospitalización, jornada del día y mes de año. No se observó asociación con la edad del niño. Discusión/Conclusión: La monitorización de EA debe ser incorporada en forma sistemática y sostenida dentro del proceso de atención de salud de cada niño, involucrando a cada miembro del equipo de salud. La enfermera juega un rol esencial para lograr el éxito de este proceso.<hr/>Introduction: adverse events (AE) are part of human interactions that occur daily in the places where health care is delivered. Their identification is essential, especially in more vulnerable populations, as is the case of children. Objectives: Identify the AE present in the attention of users of a pediatric hospital specializing in the care of children with chronic respiratory diseases. Methodology: this study is descriptive, correlational and retrospective. We reviewed 115 medical records, income for the months between January 2006 and July 2007, extracted through a data collection form the EA reported, among other variables. Results: in 15.7% of the children reported the occurrence of AE, in the 6.1% recorded the occurrence of two or more AE. AEs reported were: AE in medication administration falls and blows. Association was observed between the occurrence of AE and the number of days of hospitalization, time of day and month of the year. No association with age of the child. Discussion: AE monitoring should be incorporated in a systematic and sustained in the process of health care for each child, involving every member of the health team. The nurse plays a vital role to achieve. <![CDATA[<b>The relationship stress, hardiness and turn of nurses working in a teaching hospital</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esudio exploratorio a fin de determinar el nivel de estrés, resistencia y su correlación con trabajo en turnos de 72 enfermeras de un hospital universitario en el municipio de Vitória-Espírito Santo. Los datos fueron recolectados a través de cuestionario estructurado. Los resultados indicaron que las enfermeras de turno de noche presentaron alerta por alto nivel de estrés y los valores más bajos de resistencia, control y desafío. A pesar de la imposibilidad de generalizar los resultados, sirven para alertar al personal de enfermería en cuanto al nivel de estrés y su impacto en la vida del trabajador del turno de noche. También permiten visumbrar resistencia como una propuesta de intervención junto a la enfermera para insertar una mayor capacidad de tolerancia a las situaciones de estrés.<hr/>Estudo exploratório, com o objetivo de determinar o nível de stress, hardines e as suas correlações com o trabalho em turnos para 72 enfermeiros de um hospital escola, no município de Vitória-Espírito Santo. Os dados foram coletados através de questionário estruturado. Os resultados indicaram que os enfermeiros do turno noturno apresentaram alerta para alto nível de stress e os menores valores para hardiness controle e desafio. Apesar da impossibilidade de generalização dos resultados, eles servem de alerta para os enfermeiros quanto ao nível de stress e as repercussões na vida do trabalhador do turno noturno. Permitem também vislumbrar hardiness como uma proposta de intervenção junto ao enfermeiro por inserir uma capacidade maior de tolerância às situações de stress.<hr/>This exploratory study aimed at determining the level of stress, Hardin and its correlation with the shift among 72 nurses at a teaching hospital in Vitória-Espírito Santo. Data was collected through a structured questionnaire. The results indicated that nurses who work the night shift show high levels of stress and lower values for hardiness and control challenge. Despite the impossibility of generalizing the results, they serve to alert the nurses to the level of stress and the impact on the life of the night shift worker. They also allow a glimpse of hardiness as a proposal for intervention by the nurse to insert a greater capacity for tolerance to stress. <![CDATA[<b>Moral feelings of the nursing relation between nurses and people who live with HIV/AIDS</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Vivir con el Virus de Inmunodeficiencia Humana y el Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida se torna en una experiencia personal negativa, que se traduce en dolor y sufrimiento. Esto representa, un reto para el cuidado de enfermería, el cual se fundamenta en una interacción humana cuya complejidad depende del diálogo y de la interacción bilateral entre la enfermera y el paciente, e implica una reflexión de tipo moral, en cuanto involucra valores, sentimientos y justificaciones morales que en la práctica han sido muy poco visibilizados. Este artículo tiene como propósito presentar un marco teórico apoyado en la investigación empírica que permita explorar y comprender los sentimientos morales que guían la relación enfermera (os) -personas que viven con VIH/SIDA. De este modo se acude a concepciones teóricas de la filosofía moral y de la enfermería.<hr/>Living with the Human Immunodeficiency Virus and the Acquired Immunodeficiency Syndrome usually becomes a negative personal experience, which translates into pain and suffering. This means a real challenge for the nursing care, which is based on a human interaction which complexity depends on the dialog and bilateral interaction between the nurse and the patient, and implies a reflection of moral kind, in all that it involves values, feelings and moral justifications; that in the practice have frequently been overlooked. This article intends to show a theoretical framework based on empirical research that allows exploring and understanding, the moral feelings that guide the relation nurse-person, who live with HIV / AIDS. In this way, it is necessary to resource to theoretical concepts of the moral philosophy of nursing. <![CDATA[<b>Ethical dylemas regarding the care of people in vegetative state</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Antecedentes: El Estado Vegetativo (EV) corresponde a un diagnóstico clínico en el cual las personas mantienen espontáneamente las funciones vitales , el ritmo sueño-vigilia y carecen de actividad voluntaria. El propósito de este artículo es presentar un dilema ético sobre mantener o no la hidratación y alimentación de las personas en EV, al cual se ven enfrentados familiares y equipo de salud durante el cuidado de estos pacientes. Metodología: Se realizó una búsqueda en la base de datos disponibles en el Sistema de Bibliotecas de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Scielo y Elsevier, entre los meses de abril y mayo 2012. Resultados: Se hace referencia a algunos casos representativos descritos en la literatura internacional, como el de Terry Schiavo, Nancy Cruzat y Anthony Bland, los cuales fueron resueltos en tribunales. Los principales argumentos se encuentran centrados en determinar si la alimentación e hidratación corresponden a un tratamiento desproporcionado y a la importancia de las voluntades anticipadas o testamento en vida. Luego, se analizan los conceptos de dignidad humana, ser persona y muerte digna en torno al dilema ético. Conclusiones: Desde el enfoque legal y considerando los aspectos éticos que emergen en torno al cuidado de estos enfermos, se concluye que es un dilema complejo y que es necesario analizar cada caso en particular y desde varias perspectivas para entregar el mejor cuidado a las personas con EV y sus familias, de manera de tener una postura ética al respecto.<hr/>Background: The vegetative state (EV) corresponds to a clinical diagnosis in which people spontaneously maintain vital functions, the sleep-wake rhythm but lack voluntary activity. The purpose of this article is to present an ethical dilemma to maintain, or not, the hydration and nutrition of people in EV, which are faced with family and team of health during the care of these patients. Methods: We conducted a search in the data base available in the system of libraries of the Pontifical University Catholic of Chile, Scielo and Elsevier, between the months of April and May 2012. Results: They refer to some representative cases described in the sources, like Terry Schiavo, Nancy Cruzat and Anthony Bland, which were resolved in courts. The main arguments are focused to determine if food and hydration correspond to a disproportionate treatment and the importance of the advance directives or living will. They then discuss the concepts of human dignity, personhood and dignified death around the ethical dilemma. Conclusions: From the legal approach and considering ethical issues that emerge in the environment of the care of these patients, it can be concluded that it is a complex dilemma and it is necessary to analyze each case in particular and from various perspectives to deliver the best care to people in EV and their families, in order to have an ethical thereon stance. <![CDATA[<b>Permanent, continuous and of use Education</b>: <b>revealing its concepts</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se trata de un estudio sobre los conceptos encontrados en la literatura acerca de Educación Permanente, Educación Continuada y Educación de Servicio, donde trazamos como objetivo: Analizar los conceptos de Educación Permanente, Educación Continuada y Educación de Servicio y cómo se relacionan. Se utilizó como metodología la evaluación integradora, y se llevó a cabo en las bases de datos: Medline, Lilacs y BDEnf. A través de los descriptores, la aplicación de los criterios de selección del estudio, y después de leer los títulos y resúmenes, llegamos a um resultado de 25 artículos, y después de leer los textos se excluyeron dos artículos, totalizando 23 artículos para ser analizados. Los artículos se clasifican en tres ejes temáticos, de acuerdo con el proceso educativo concebido, y a partir de la interpretación de los datos encuadramos estos estudios en las siguientes categorías emergidas: Educación Continuada como un factor que influye en el desarrollo profesional, Educación Permanente en Salud como una práctica pedagógica basada en el aprendizaje significativo y Educación Permanente, Educación Continuada y Educación en Servicio: Diferencias y Marcos conceptuales. Destacamos que muchos son conocimientos producidos sobre los procesos de Educación Permanente, Continuada y en Servicio, y que sus conceptos son claramente distintos, por eso tienen un carácter complementario y no excluyente. Sin embargo, a pesar de estar basadas en diferentes metodologías, hay conflictos al conceptuar cada uno de estos procesos educativos.<hr/>Trata-se de um estudo sobre os conceitos encontrados na literatura acerca da Educação Permanente, Educação Continuada e Educação em Serviço, onde trazemos como objetivo: Discutir os conceitos de Educação Permanente, Educação Continuada e Educação em Serviço e como estes se relacionam. Utilizamos como metodologia a Revisão Integrativa, que foi realizada nas seguintes bases de dados: Medline, Lilacs e BDenf. Através dos descritores, aplicando os critérios de seleção do estudo, e após a leitura dos títulos e resumos, chegamos a um resultado de 25 artigos, e após a leitura dos textos excluiu-se 2 artigos, totalizando 23 artigos a serem analisados. Os artigos foram classificados em 3 eixos temáticos, segundo o processo educativo conceituado, e a partir da interpretação dos dados enquadramos esses estudos nas seguintes categorias emergidas: Educação Continuada como fator influenciador do aprimoramento profissional, Educação Permanente em Saúde como prática pedagógica baseada na aprendizagem significativa e Educação Permanente, Educação Continuada e Educação em Serviço: Diferenças e Marcos Conceituais. Destacamos que muitos são os conhecimentos produzidos acerca dos processos de Educação Permanente, Continuada e em Serviço, e que seus conceitos são claramente distintos, porém apresentam um caráter complementar e não excludente. Entretanto apesar de serem baseados em metodologias diferentes, existem conflitos ao conceituar cada um desses processos educativos.<hr/>This is a study about the already found concepts in the literature regarding Permanent Education, Continuous Educatiuon and Education of Use, we settled as an objetctive: to analyze the concepts of Permanent Education, Continuous Education and Education of Use and to see how they are related. The integrative assessment was used as methodology, and it was carried out in the databases: Medline, Lilacs, BDEnf. Through the descriptors, the aplication on the criteria, the selection of the study and after having read the tittles and summaries, we reached a result of 25 articles, and after having read the texts two articles were excluded, adding up 23 articles to be analyzed. The articles are classified in three thematic axis, according to the educative process conceived, and from the interpretation of the data we framed these studies in the following emergent categories: Continuous Education as a factor that influences in the professional development, Permanent Education in Health as a pedagogical practice based on the significative learning and Permanent Education, Continuous Education and Education of use : Differences and conceptual frames. We highlitght that many of them are a knowledge produced about the processes of permanent, continuous and Education of use, and that its concepts are clearly different, so they have a complementary and non-exlcuyent meaning. However, in spite of the fact that they are based on different methodologies, there are conflicts when considering each one of these educative processes. <![CDATA[<b>Risk perception in nursing students</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio, es analizar la producción científica que existe sobre la relación entre la percepción de riesgo y los accidentes en la práctica clínica en alumnos/as de Enfermería. Se realizó una búsqueda sistemática en las bases de datos MEDLINE y CUIDEN, así como en el fondo documental del Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, recopilando publicaciones comprendidas entre 1992 y 2010. Se analizaron un total de 89 artículos. Entre los campos temáticos emergentes se encuentran: entorno laboral, medidas preventivas, factores psicosociales. Se llega a la conclusión de que existe una carencia de estudios que demuestren de forma explícita el papel que la percepción de riesgo juega en el riesgo real al que los alumnos de enfermería se ven expuestos, por lo que se plantea la necesidad de investigar en esta línea, para así poder mejorar la seguridad de los alumnos de enfermería.<hr/>The objective of this study is to analyze the scientific production that exists about the relationship between the risk perception and the accidents during the clinical practice in nursing students. A systematic search was carried out in the data bases MEDLINE and CUIDEN, and also in the documentary heritage of the National Institute of Safety and Hygiene at Work, gathering publications from 1992 to 2010. A total of 89 articles were analyzed. Among the resulting thematic fields are: work setting, step measurements, psychosocial factors. As a conclusion, a lack of studies which prove in an explicit way the role that the real risk perception that the nursing students are exposed to exists. So, the necessity to go on in this line is set out, in order to improve the safety of nursing students. <![CDATA[<b>Review of the latinoamerican theory production about work responsibility</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio fue conocer la producción de América Latina sobre las cargas de trabajo, tratando de identificar los marcos conceptuales clave y las teorías utilizadas en las publicaciones acerca de la carga de trabajo. Se trata de una revisión integradora de la literatura, que incluía trabajos en forma de artículos, tesis o disertaciones, indexadas en la base de datos LILACS en los últimos cinco años en portugués, inglés o español. Los resultados mostraron que los 35 estudios, que en gran medida se hace ninguna referencia a la carga de trabajo. Entre los estudios cuantitativos fue el predominio del uso de la puntuación de las actividades de enfermería y de calidad entre el referencial y Noriega Laurell la carga de trabajo. Se utilizaron también, las referencias de estrés, de accidentes de trabajo, de ergonomía y de psicopatología de trabajo. Se verifica que la categoría cargas de trabajo es significativa de la producción, así como la diversidad de áreas interesadas en el tema, sin embargo se utiliza con múltiples significados.<hr/>O objetivo desse estudo foi conhecer a produção latino-americana sobre cargas de trabalho, buscando identificar os principais marcos conceituais/teorias utilizadas nas publicações sobre carga de trabalho. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, na qual se incluiu trabalhos na forma de artigos, teses ou dissertações, indexados na base de dados LILACS nos últimos cinco anos em português, inglês ou espanhol. Os resultados evidenciaram que dos 35 trabalhos encontrados, grande parte não adotou referencial para carga de trabalho. Entre os estudos quantitativos houve o predomínio do uso do Nursing Activities Score e entre os qualitativos o referencial de Laurell e Noriega para carga de trabalho. Utilizou-se ainda, os referencias do estresse, de acidentes de trabalho, da ergonomia e da psicopatologia do trabalho. Verifica-se que a categoria cargas de trabalho é significativa da produção do conhecimento, bem como a diversidade de áreas interessadas no tema, no entanto é utilizada com múltiplos significados.<hr/>The aim of this study was to know the production of Latino America about the work responsibility, trying to identify the key conceptual frames and the theories used in the publications about the work responsibility. This is an integrative review of the literature which included works in the format of articles, thesis or disserations, indexed in the databases LILACS during the last five years in Portuguese, English or Spanish. The results showed that the 35 studies made no reference to the work responsability to a large extent. Between the quantitative studies the work responsibility was the predominance of the use of puntuation of the nursing activities and of quality among the referential and Noriega Laurell. The references of stress, industrial accidents, ergonometris and phsycho-pathology at work were also used as much as the diversity of areas interested in the topic, however it is used with multiple meanings. <![CDATA[<b>Intercultural mediation in the sanitary field at Murcia Region</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en La llegada de inmigrantes de países con distintas culturas plantea retos en la sociedad receptora. La mediación intercultural surge por la llegada de inmigrantes en la última década y la necesidad de entendimiento entre las diferentes culturas y la sociedad autóctona para favorecer una sociedad multicultural. El objetivo de este trabajo es hacer una reflexión sobre la mediación intercultural en salud, mediante análisis bibliográfico, ya que el hecho de ser un enlace entre personas culturalmente diferentes no capacita para ser considerados mediadores interculturales. Entre las barreras que se encuentran en el contexto de la mediación intercultural están la dificultad en la interpretación, que no haya formación conjunta de mediadores y agentes de salud, la carga psicológica, una formación no estandarizada. El escaso reconocimiento por parte de los profesionales sanitarios y el gasto económico que supone la introducción de una nueva figura profesional hacen que no se vean los efectos positivos que provocan los mediadores interculturales en los sistemas sanitarios de salud.<hr/>The arrival of inmigrants from countries with different cultures set challenges in the receiver society. The intercultural mediation emerges because of the arrival of inmigrants during the last decade and the understanding necessity between the different cultures and the autochthonous society in order to promote a multicultural society. The objective of this study is to think about the intercultural mediation in health, by means of a bibliographical analysis, as the factor of being a link between people from different cultures does not enable for being considered as intercultural mediators. Between the barriers that exist in the context of the intercultural mediation are the difficulty in the interpretation, the fact that there is no common formation of mediators and health agents, the phsychological load and a non-standarized formation. The lack of recognition on the half of the health proffesionals and the economic expense that the introduction of a new professional figure supposes make that the positive effects that provoque the intercultural mediators in the health-care systems are not seen. <![CDATA[<b>Difficulties and chances for nursing</b>: <b>a narrative review about the economic evaluation in health</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Revisión narrativa sobre evaluación económica en salud que tuvo como objetivo identificar los estudios desarrollados sobre el tema en los últimos diez años. Fue utilizado el descriptor costo y análisis de costos en las bases de datos: LILACS, MEDLINE, IBECS y CAPES. Fueron encontradas 88 publicaciones y seleccionadas 65, de las cuales 44,62% pertenecían a la base LILACS, 44,62% a MEDLINE, 4,60% a IBECS y 6,16% a CAPES. 75,38% eran sobre evaluación parcial de costos y 24,62% sobre evaluación económica. La medicina fue la sub-área que más publicó (41,54%), considerando los dos tipos de metodologías; seguida por la enfermería, que solo publicó sobre evaluación parcial de costos (15,38%). El enfermero como herramienta administrativa dentro de la Institución de Salud, necesita buscar conocimientos sobre este segmento de la economía, reconociendo su papel como agente transformador y buscar el equilibrio entre calidad, cantidad y costos en el momento de decidir cómo distribuir los recursos financieros disponibles.<hr/>Revisão narrativa sobre avaliação econômica em saúde que teve como objetivo identificar as pesquisas desenvolvidas sobre o tema nos últimos dez anos. Utilizou-se o descritor custo e análise de custos nas bases de dados: LILACS, MEDLINE, IBECS e CAPES. Foram encontradas 88 publicações e selecionadas 65, das quais 44,62% pertenciam à base LILACS, 44,62% à MEDLINE, 4,60% à IBECS e 6,16% à CAPES. 75,38% eram sobre análise parcial de custos e 24,62% sobre avaliação econômica. A medicina foi a subárea que mais publicou (41,54%), considerando os dois tipos de metodologias; seguida pela enfermagem, sendo que esta só publicou sobre análise parcial de custos (15,38%). O enfermeiro como ferramenta gerencial dentro da Instituição de Saúde, necessita buscar conhecimentos sobre este segmento da economia, reconhecendo seu papel como agente de mudanças e buscar o equilíbrio entre qualidade, quantidade e custos na hora de escolher como distribuir os recursos financeiros disponíveis.<hr/>It is a narrativre review about the economic evaluation in health which had as an objective to identify the developed studies about the topic in the last ten years. The expenses and cost analysis descriptors were used at the data bases: LILACS, MEDLINE, IBECS AND CAPES. 88 publications were found and 65 were selected, from which the 44'62% belonged to the database LILACS, the 44'62% to MEDLINE, 4'6% to IBECS and to CAPES. The 75'38% were about the partial assessment of expenses and the 24'62% about the economic assessment. The medicine was the sub-area that published (41'54%), considering the two types of methodologies; followed by the nursing, which only published about partial evaluation of expenses (15'38%). The nurse as an administrative tool in the Health Institution, needs to look for the knowledge about this segment of the economy, recognizying his role as a transformator agent and looking for the balance betewwen quality, quantity and expenses when deciding how to distribute the available financial resources. <![CDATA[<b>Nursing intervention towards the postpartum depression in the childcare consultations</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en La depresión posparto (PPD) se presenta como un problema de salud cuya incidencia en Brasil es de alrededor de 10-42% y que causa grandes daños a la salud materno-infantil y a la unidad familiar. La detección temprana de síntomas relacionados a la DPP es la salida más factible para permitir el diagnóstico y reducir los problemas de salud. Teniendo en cuenta el personal de enfermería como co-responsables del cuidado y la dirección de la madre en postparto, la pregunta es: ¿cuál ha sido el enfoque de la enfermería en relación con los aspectos emocionales de la madre en postparto durante las consultas de puericultura? Estos resultados pueden ayudar a la planificación de estrategias para la salud mental de las madres. El objetivo de este estudio fue identificar cómo enfermería actúa frente a la DPP en las consultas de puericultura al tiempo que sensibiliza a los profesionales para la detección temprana. Investigación cualitativa, tipo investigación-acción. El marco teórico para el grupo focal fue el estudio de Dall'Agnol y Trench. El escenario de la investigación fue el Centro de Salud Familiar del barrio Sinha Saboia y los sujetos, los seis profesionales de enfermería de seis equipos de la Estrategia de Salud de la Familia. Para la recolección de datos se realizaron cuatro sesiones de grupos focales. Los instrumentos utilizados fueron las grabaciones, agenda, entrevistas semi-estructuradas y la técnica del collage. El análisis logrado por la técnica del Discurso del Sujeto Colectivo por Lefevre. En los resultados, se encontró que las enfermeras no tienen un concepto de la enfermedad, pero fueron capaces de identificar los factores relacionados con la enfermedad. Hubo sensibilización lo que que hasta entonces no sucedía, promoviendo el subdiagnóstico.<hr/>A depressão pós-parto (DPP) apresenta-se como problema de saúde cuja incidência no Brasil gira em torno de 10 a 42% e que acarreta graves prejuízos à saúde materno-infantil e à unidade familiar. A detecção precoce da sintomatologia referente à DPP é a saída mais viável para possibilitar o diagnóstico e diminuir os agravos à saúde. Considerando o profissional de enfermagem como co-responsável pelo acolhimento e direcionamento da puérpera, questiona-se: Qual tem sido a abordagem da enfermagem em relação aos aspectos emocionais do puerpério durante as consultas de puericultura? Os resultados desta pesquisa poderão subsidiar o planejamento de estratégias voltadas à saúde mental das puérperas. O objetivo deste estudo foi identificar como a enfermagem atua frente à DPP nas consultas de puericultura ao passo que sensibiliza profissionais para a detecção precoce. Pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo pesquisa-ação. Utilizamos como referencial teórico para Grupo-Focal o estudo de Dall'Agnol e Trench. O cenário da pesquisa foi o Centro de Saúde da Família do bairro Sinhá Sabóia e os sujeitos, os 6 enfermeiros das seis equipes de Estratégia Saúde da Família. Para coleta de dados realizamos quatro sessões de grupo focal. Os instrumentos utilizados foram as gravações, o diário de campo, entrevista semi-estruturada e a técnica da colagem. A análise sucedeu-se pela Técnica do Discurso do Sujeito Coletivo segundo Lefevre. Quanto aos resultados, observamos que os enfermeiros não tinham um conceito para a doença, mas eram capazes de identificar fatores relacionados à doença. Houve sensibilização o que, até então não acontecia, promovendo subdiagnostico.<hr/>The postpartum depression (PPD) is presented as a health problem whose influence in Brazil is about the 10-42% and that causes big damages to the infant-maternal and to the family unit health. The early detection of symphtoms related to the PPD is the best alternative to let the diagnostic and to reduce the health problems.Taking into account the nursing staff as the co-responsibles of the care and the direction of the mother in the postpartum, the question is: which has been the nursing approach in relation with the emotional aspects of the mother in postpartum during the childcare sessions? These results can help to the planification of strategies for the mothers' mental health. The aim of this study was to identify how does nursing act towards the PPD in the childcare consultings at the same time that it makes the professionals aware of the early detection. Qualitative research, type research-action. The theoretical frame for the focal group was the study done by Dall'Agnol and Trench. The setting of the research was the Family Medical Center at Sinha Saboia neighbourhood. In order to collect the data, four sessions of focal groups were carried out. The used tools were recordings, agenda, semi-structured interviews and the collage technique. The analysis achieved for the Collective Subject discourse by Lefevre. In the results, it was found that nurses didn't have any concept of the illness, but they were able to identify the related factors with the illness. The underdiagnosis was promoted in order to make the staff aware of it. <![CDATA[<b>Focus Group discussion as tool to study gender relations in urban community members</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: Esta investigación cualitativa con perspectiva de género tiene como meta mostrar la utilidad del Grupo Focal de discusión en el estudio de los factores que influyen en las relaciones de género partiendo de las concepciones de los miembros de una comunidad urbana. La metodología incluyó la realización de un grupo focal con un total de n=5 mujeres y n=5 hombres, todos pertenecientes a la comunidad seleccionada para el estudio. Para la sistematización de los datos se manejó Atlas ti 6.2 (versión Demo) y en la etapa de razonamiento de los testimonios fue usado análisis del discurso. Los resultados mostraron: Las relaciones de género basadas en el modelo de género tradicional representan un riesgo para la salud física y mental del grupo estudiado. Las demostraciones de hombría, individualidad y promiscuidad en el género masculino ponen su salud en riesgo. En el género femenino la sumisión puede desencadenar baja autoestima, sentimientos de culpa y sufrimiento mental. Conclusiones: Este estudio describe cómo grupo focal de discusión representó una herramienta efectiva durante el ejercicio de la enfermería comunitaria, ya que este tipo de técnica promueve el dialogo y el intercambio con miembros de la comunidad.<hr/>Aim: This qualitative research with gender perspective aims to illustrate the usefulness of Focus Group Discussion in the study of factors influencing gender relations, based on the conceptions of urban community members. The methodology included focus groups with n=5 women and n=5 men members of the community selected. For the systematization of the data handled Atlas ti 6.2 (Demo) and the stage of reasoning of the testimony was used discourse analysis. The results showed: Gender relations based on the traditional gender represent a risk to physical and mental health of the group being studied. Demonstration of manhood, individuality and promiscuity in the male gender, put them in such risk. In female gender submissiveness may trigger low self-esteem, blaming and mental suffering. Conclusions: This study describes how Focal Group Discussion represented an effective tool during the exercise of community nursing because this kind of technique promoted dialogue and exchange with community members. <![CDATA[<b>Knowledge and practice of the breast self examination by the users of the Family Health Unit</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000100024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudio transversal con 116 usuarios, de 40 a 59 años, de una Unidad de Salud de la Familia en el suroeste de Bahía, con el fin de evaluar el conocimiento y la práctica de las mismas sobre el autoexamen de mamas (AEM). Se utilizó formulario estructurado, analizado por regresión de Poisson. 75,9% de las mujeres reportaron conocer el AEM y el 65,5% lo practica. La razón de prevalencia para el conocimiento del AEM fue 1,40 veces mayor entre las mujeres con mayor escolaridad, 2,85 veces mayor entre las que conocían el cáncer de mama y más del 15% para aquellas que consideran que es importante detectar la enfermedad temprano. La práctica fue más alta entre la población económicamente activa, con más de 2 hijos, no fumadoras, que asisten a la unidad durante más de 2 años, que conocen y sienten importante detectar el cáncer de mama precozmente. De ello se desprende que es preciso invertir más en actividades de educación para prevenir riesgos para la salud de la mujer.<hr/>Estudo transversal com 116 usuárias, de 40 a 59 anos, de uma Unidade de Saúde da Família, no sudoeste baiano, a fim de avaliar o conhecimento e prática das mesmas acerca do auto-exame das mamas (AEM). Foi utilizado formulário estruturado, analisado pela regressão de Poisson. 75,9 % das mulheres relataram conhecer o AEM e 65,5%, praticá-lo; A razão de prevalência para o conhecimento do AEM foi 1,40 vezes maior entre as mulheres com mais escolaridade; 2,85 vezes maior entre as que conheciam o câncer de mama e 15% maior para as que acham importante descobrir cedo a doença. A prática mostrou-se maior entre as economicamente ativas; com mais de 2 filhos; não tabagistas; que freqüentam a unidade mais de 2 anos, que conhecem e acham importante descobrir o câncer de mama precocemente. Depreende-se que é preciso investir mais em atividades de educação para evitar agravos à saúde da mulher.<hr/>Transversal study with 116 users, from 40 to 50 years old, of a Family Health Unit in the southwest of Bahia, in order to assess the knowledge and the practice of themselves about the breast self examination (BSE). A structured form was used, analyzed by Poisson regression , the 75.9% of the women reported on knowing the BSE and the 65.5% of the women put it into practice.the prevalence reason for knowing the BSE was 1.4 times higher among women with higher scolarship, 2.85 times higher among those who know the breast cancer and more than 15% for those who consider that it is important to detect the disease early. The practice was higher among the economical active population, with more than 2 children, non-smoking, who attend to the unit for more tan 2 years, who know and feel that detecting the breast cancer early is important. From that can be deduced that it is necessary to invest more in education activities to prevent risks for the health of the women.