Scielo RSS <![CDATA[Escritos de Psicología (Internet)]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1989-380920140002&lang= vol. 7 num. 2 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Social Dilemmas and Indirect Reciprocity</b>: <b>a systematic review</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092014000200001&lng=&nrm=iso&tlng= Una de las teorías evolutivas que versa sobre el altruismo y la cooperación en dilemas sociales es la de reciprocidad indirecta, la cual incorpora a la explicación de la cooperación la información sobre la reputación que tienen otras personas sobre si son cooperativos o no. En este trabajo se revisan de manera sistemática los estudios empíricos sobre reciprocidad indirecta en situaciones de dilema social desarrollados hasta la actualidad. Para ello se consultaron las siguientes bases de datos: ScienceDirect, EBSCO y OVID, y se utilizaron las palabras claves "indirect reciprocity" AND "dilema" OR "cooperation" OR "charity". Se seleccionaron un total de 23 artículos que cumplían con los criterios de inclusión establecidos por los autores (artículos en inglés y con metodología basada en juegos experimentales). De los artículos seleccionados se analizan las teorías, los objetivos y las muestras de participantes mayormente utilizados, y los principales resultados reportados. Los resultados de la revisión muestran que los juegos más utilizados han sido el de reciprocidad indirecta y el juego de bienes públicos, los cuales pueden tener variaciones en función de los objetivos. Se evidencia que la reputación es una variable esencial que ayuda a fomentar la cooperación. A su vez, la información de la cooperación previa ayuda a construir la reputación e interviene en la decisión posterior de cooperar de los sujetos. Se destaca la necesidad de avanzar en estudios experimentales que permitan esclarecer las dinámicas de la reciprocidad indirecta incorporando otras variables explicativas, evaluándolas en nuevos contextos.<hr/>Indirect reciprocity is an evolutionary theory of altruism and cooperation in social dilemmas. Its explanation of cooperation incorporates information on the reputation people hold of other people regarding whether they are cooperative or not. This study systematically reviewed the current empirical literature on indirect reciprocity in social dilemma situations. The following databases were consulted: ScienceDirect, EBSCO, and OVID, using has key words "indirect reciprocity" AND "dilemma" OR "cooperation" OR "charity". Twenty-three articles were selected which met the inclusion criteria (papers written in English and studies whose methodology was based on experimental games) and the theories, objectives, the main types of samples used, and main results were analyzed. The results show that the games used were the indirect reciprocity and public goods games, which may vary according to the objectives. It was found that reputation is a key variable that helps to promote cooperation. In turn, information on previous cooperation helps to build reputation, which is subsequently involved in the decision to cooperate with others. Finally, we highlight the need for more experimental studies that incorporate other explanatory variables and evaluate them in new contexts. <![CDATA[<b>Perception of secondary victimization in gender violence</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092014000200002&lng=&nrm=iso&tlng= La violencia de género es un fenómeno complejo que no finaliza con el alejamiento del maltratador, ya que quienes la padecen pueden experimentar una segunda victimización. En el presente estudio se analiza este proceso en una muestra de 38 mujeres que han sufrido violencia de género. Se emplea un enfoque multicausal que evalúa el grado de satisfacción con el sistema sanitario, policial y judicial, así como el papel de dos variables que no han sido abordadas hasta ahora: el apoyo familiar y la percepción de peligro. Los resultados indican que es la insatisfacción con el trato judicial y las medidas legales adoptadas respecto al agresor las que juegan un papel fundamental en la experimentación de una segunda victimización. Por su parte, las mujeres que perciben menos peligro valoran mejor el sistema judicial porque no necesitan que éste tome medidas de protección o de otro tipo respecto a ellas. Se observa, además, que las mujeres que reciben apoyo familiar se sienten más satisfechas con el sistema policial.<hr/>Gender violence is a complex phenomenon that does not end with the removal of the abuser, as the abused person can experience secondary victimization. This study examined this process in a sample of 38 battered women. A multicausal approach was used to assess satisfaction with health system, the police, and the judiciary. The study also assessed the role of two variables that have remained unaddressed: family support and perceived danger. The results indicate that dissatisfaction with judicial treatment and legal action plays a key role in the perception of secondary victimization. It was also found that women who perceive less risk value the judicial system more because they do not need the system to take protective measures or other measures for them. Moreover, women who receive family support are more satisfied with the police system. <![CDATA[<b>Adaptation and Initial Validation of the Passion Scale in a Portuguese Sample</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092014000200003&lng=&nrm=iso&tlng= Passion is defined as a strong inclination to engage in an activity that people like, that they find important, and in which they invest time and energy. As no specific measure to assess levels of passion in the workplace in Portugal is available, the aim of this study was to adapt the Passion scale into Portuguese and validate it. The scale was translated from English into Portuguese using the forward-backward translation method and administered to a sample of 551 Portuguese workers. Exploratory factor analyses were conducted to test the replicability of the scale. The results confirmed the expected two-factor structure: harmonious passion and obsessive passion. However, the initial criterion of the replication of the factorial structure based on item factor loadings was not fulfilled. Criterion-related validity was tested by correlations with passion and job satisfaction. Regarding internal consistency, adequate alpha coefficients were obtained for both factors.<hr/>La pasión se define como una fuerte tendencia hacia una actividad que las personas gustan, que consideran importante y en la que están dispuestas a invertir tiempo y energía. Dada la falta de instrumentos específicos para medir niveles de pasión en el trabajo en Portugal, el objetivo de este estudio es adaptar y validar la versión portuguesa de la Escala de Pasión. Tras la traducción del inglés al portugués mediante el método forward-backward, la escala fue aplicada a 551 trabajadores portugueses. Mediante análisis factoriales exploratorios se comprobó la replicabilidad de la escala. Los resultados confirmaron la estructura bifactorial esperada: pasión armoniosa y pasión obsesiva; no obstante, no se cumplió el criterio básico de replicación de la estructura factorial, basado en las cargas factoriales de los ítems. La validez de criterio fue comprobada a través de correlaciones entre pasión y satisfacción en el trabajo y, en relación a la consistencia interna, se obtuvieron adecuados índices de fiabilidad para ambos factores. <![CDATA[<b>Communicating climate change</b>: <b>improving the effectiveness of public campaigns</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092014000200004&lng=&nrm=iso&tlng= Research on climate change highlights the need to develop more effective campaigns to increase citizens' awareness of this issue, increase their willingness to accept the measures necessary to halt this phenomenon and change their behaviour. This paper describes a study which analyzed the effectiveness of an advertising message that combined informative and motivational variables on pro-environmental attitudes and intended behaviour. The study sample consisted of 180 university students, divided into two equivalent groups. The results supported the initial hypothesis,the participants in the group that received specific behaviour guidelines (to increase perceived control) together with information on economic savings (motivational variable) displayed more changes in self-efficacy, pro-environmental attitudes and intention of behaviour than the group that did not receive this information.<hr/>La investigación sobre cambio climático pone de manifiesto la necesidad de desarrollar campañas más efectivas para aumentar la concienciación de los ciudadanos y su disposición a aceptar las medidas necesarias para poner fin a este fenómeno y cambiar sus comportamientos. Este artículo describe un estudio que analiza la eficacia de un mensaje publicitario que combina variables informativas y motivacionales en relación a la actitud pro-ambiental y la intención de conducta. La muestra consistió en 180 estudiantes universitarios, divididos en dos grupos equivalentes. Los resultados apoyan la hipótesis inicial, los participantes del grupo que reciben pautas específicas de comportamiento (para aumentar la percepción de control) junto con información sobre ahorro económico (variable motivacional), muestran puntuaciones más altas en autoeficacia, actitud proambiental e intención de conducta que el grupo que no las recibe. <![CDATA[<b>Characteristics of gender violence at the University of Valencia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092014000200005&lng=&nrm=iso&tlng= El presente estudio tiene como objetivo conocer la prevalencia de la violencia de género en la universidad de Valencia, el perfil de la víctima, recursos y creencias sobre la violencia en la comunidad universitaria. La muestra está formada por 3.404 sujetos pertenecientes al personal docente e investigador, el personal de administración y servicios y estudiantes. Los resultados apuntan una incidencia de la violencia de género del 20.03%. El perfil de la víctima es el de mujer, estudiante, sin hijos, con una percepción del riesgo leve o moderado, que no denuncia y con repercusiones a nivel psicológico. El 86.99% considera necesario que la universidad disponga de un servicio de atención a la violencia de género, y que se habiliten protocolos de actuación y programas de prevención. Entre el 25% y el 40% no considera violencia de género conductas relacionadas con el control y el maltrato psicológico. Resulta necesario implementar programas de prevención y atención de la violencia de género.<hr/>The present study attempted to determine the prevalence of gender-based violence at the University of Valencia, the victim profile, resources, and beliefs about violence in the university community. The sample consisted of 3404 participants from the research and teaching staff, the administration and services personnel, and students. The results suggest an incidence of gender violence of 20.03%. The victim profile is a women student who is childless, at a perceived slight or moderate risk, who does not go to the police, but who experiences psychological repercussions from gender violence. In total, 86.99% of participants believe that the university has a gender violence service available and that action protocols and prevention programs have been implemented. Between 25% and 40% do not consider controlling behaviour and psychological abuse to constitute domestic violence. Gender violence prevention programs should be implemented. <![CDATA[<b>"I don't want to be rejected"</b>: <b>experiences of disclosing HIV-status to the sexual partners of HIV-positive men-who-have-sex-with-men in Spain</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092014000200006&lng=&nrm=iso&tlng= Este estudio busca comprender cómo se gestiona la revelación del estado serológico a las parejas sexuales a partir de las experiencias de un grupo de hombres VIH-positivos que tienen sexo con hombres. Asimismo, busca explorar la aceptabilidad de la revelación del seroestatus como estrategia de prevención. Se realizó un estudio cualitativo. Participaron 78 hombres (27-65 años): 35 en entrevistas individuales y 43 en cinco grupos de discusión, en las ciudades de Barcelona, Madrid y Palma de Mallorca. El enfoque de la Teoría Fundamentada fue utilizado para analizar los datos. La conducta de revelar el seroestatus a las parejas sexuales no fue usual. Las principales razones para no revelar este dato fueron: tener sexo con condón, miedo a frustrar el encuentro sexual, miedo al rechazo sexual y miedo a ser estigmatizado. Entre quienes revelaron su seroestatus, consideraron para hacerlo: la edad de la pareja sexual, el tipo de pareja sexual y la intensidad del vínculo. La opción de preguntar y/o revelar el seroestatus a las parejas sexuales como una estrategia de prevención, fue rechazada por la mayoría de participantes por considerarla estigmatizante. Fomentar la revelación del seroestatus no sería una estrategia que se pueda implementar en España mientras no se "normalice" en el conjunto de la sociedad la situación de las personas VIH-positivas.<hr/>This study investigated how a group of HIV-positive men-who-have-sex-with-men manage the disclosure of HIV status to their sexual partners, and also explored the acceptability of serostatus disclosure as a prevention strategy. A qualitative study was conducted in Barcelona, Madrid, and Palma de Mallorca with 78 men (aged 27-65). In total, 35 men were interviewed individually and 43 men took part in five discussion groups. The grounded theory approach was used to analyse the data. Disclosure of HIV-status to sexual partners, regardless of condom use, was uncommon among the participants. The main reasons for not disclosing were: having sex with condom, fear of ruining the sexual encounter, fear of sexual rejection, and fear of being stigmatized. Among those who disclosed their serostatus, certain considerations were taken into account when taking the decision to do so: the age of the sexual partner, the type of sexual partner, and the intensity of the bond. Asking about and/or disclosing HIV status to sexual partners as a prevention strategy was rejected by most participants as stigmatizing. The promotion of disclosing HIV serostatus is not a strategy that can be implemented in Spain while the situation of people living with HIV remains non-normalized throughout Spanish society.