Scielo RSS <![CDATA[Escritos de Psicología (Internet)]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1989-380920160003&lang=en vol. 9 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Building in the face of Adversity</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Character Strengths and Biopsychosocial Well-being</b>: <b>a systematic review</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo presenta una revisión sistemática sobre las fortalezas psicológicas propuestas por el modelo Values in Action (VIA) y su relación con el bienestar, la satisfacción vital, la felicidad, la resiliencia y la salud en diferentes poblaciones. Los resultados de la revisión de 47 estudios permiten concluir que las fortalezas psicológicas están relacionadas positivamente con la satisfacción vital, el bienestar, la felicidad, la resiliencia y la salud, y en menor medida con indicadores de afecto negativo. Estos resultados son similares en distintos contextos y en diversos grupos de edad. Se discuten los hallazgos de los diversos estudios y se proponen implicaciones y perspectivas futuras del estudio y del desarrollo de las fortalezas psicológicas en los individuos, en los grupos y en la sociedad en general.<hr/>This study is a systematically review of the Values in Action (VIA) model of virtues and strengths and its correlation with well-being, life satisfaction, happiness, resilience, and health in different populations. A total of 47 studies were reviewed. The results showed that psychological strengths were associated with higher levels of happiness, well-being, resilience, health, and positive affect, and weakly associated with negative affect. These results are similar across different settings and ages. We discuss the results of the studies and consider their implications for future research related to the development of psychological strengths in individuals, groups, and society. <![CDATA[<b>Pain Resilience</b>: <b>issues of Modeling Dynamic Adaptation in Chronic Pain</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en In recent years, there has been increasing interest in processes and characteristics that may underlie resilient adaptation to chronic pain. With this recent increase in empirical inquiry, there has emerged a degree of ambiguity in terms between pain resilience and other constructs previously connected to effective pain adaptation, such as pain acceptance, psychological flexibility, and pain self-efficacy. Objectives of the current paper included reviewing recent clinical and empirical evidence in the area of chronic pain resilience and offering a synthesis of these findings, with a specific focus on issues of defining and operationalizing this construct, compared to other constructs relevant to pain adaptation. We conclude that resilience is best defined as a dynamic process related to both stable individual characteristics and contextual and state factors, such as goal contexts and affective states. Finally, the implications of this model are discussed in the context of the extant literature on psychological interventions for chronic pain.<hr/>En los últimos años ha habido un creciente interés por los procesos y las características que subyacen a la adaptación resiliente al dolor crónico. El amplio número de investigaciones empíricas al respecto, ha puesto de manifiesto la ambigüedad en la definición de conceptos relacionados con la adaptación al dolor como la aceptación del dolor, la flexibilidad psicológica y la auto-eficacia relacionada con el dolor. El objetivo del presente trabajo es revisar la reciente evidencia empírica y clínica, en el área de la resiliencia frente al dolor crónico, ofreciendo una síntesis de los hallazgos, centrando el interés en definir y operacionalizar este constructo, comparado con otros constructos relevantes en la adaptación al dolor. Se concluye que la resiliencia es un proceso dinámico relacionado con características estables individuales y factores situacionales, como las metas o los estados afectivos. Por último, se discuten las implicaciones de este modelo en el contexto de la extensa literatura sobre la intervención psicológica en pacientes con dolor crónico. <![CDATA[<b>Character strenghts and sex differences in adolescents</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio examina las fortalezas psicológicas propuestas por el Modelo VIA (Values In Action) en adolescentes, y sus relaciones con la felicidad y la salud mental, considerando las diferencias de sexo. La muestra estuvo constituida por 117 estudiantes de bachillerato (μ =16.90, σ =.81) de Málaga, quienes completaron el Cuestionario de Fortalezas Humanas (VIA-120), el Cuestionario de Salud General (GHQ-12) y el Ítem único de Felicidad. Los resultados muestran un predominio de las fortalezas incluidas en el valor de humanidad, en detrimento de las de templanza y la fortaleza espiritualidad. Se hallaron correlaciones moderadas entre todas las fortalezas del valor trascendencia con la felicidad y la salud mental, encontrándose la correlación más fuerte entre dichas variables con la fortaleza optimismo. Por otro lado, se han observado en los varones medias superiores a las mujeres en vitalidad, prudencia, autorregulación y optimismo. El estudio corrobora que las fortalezas son recursos psicológicos que favorecen otras características positivas, siendo el sexo una variable que influye en los resultados.<hr/>This study analysed the association between character strengths and happiness and global health in adolescents by gender. The participants comprised 117 high-school students (μ =16.90, σ =.81) from Málaga (Spain). All participants completed the Values in Action 120-Items Questionnaire (VIA-120), the 12-Item General Health Questionnaire (GHQ-12), and the Happiness Item. The results showed higher levels of character strengths and lower levels of temperance and religiousness in the humanity score. Moderately significant associations were found between all character strengths and general health, happiness, and especially hope. Boys had significantly higher scores on zest, prudence, self-regulation, and hope (Student t test). The study suggests that character strengths could contribute to increased life satisfaction and health among adolescents. <![CDATA[<b>Resources that promote positive youth development</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La psicología positiva se enfoca en el desarrollo óptimo del ser humano reconociendo que todos los niños y jóvenes tienen fortalezas, que se desenvolverán cuando éstas se empaten con los recursos requeridos en los diversos ámbitos en los que viven. Por lo tanto, el objetivo de este estudio fue analizar los recursos que promueven el desarrollo positivo de los jóvenes a partir de ciertas disciplinas como la psicología, la sociología y la economía. La muestra fue de 200 estudiantes de bachillerato de 15 a 19 años. Los datos se analizaron en SPSS 21 para obtener frecuencias, medias, desviaciones estándar y consistencia interna de las escalas; de igual manera se utilizó el paquete estadístico EQS con el fin de probar un modelo de ecuaciones estructurales en el cual las variables investigadas constituyeron 4 factores: recursos psicológicos, sociales, económicos y desarrollo positivo. Los resultados muestran una relación directa de los recursos psicológicos y sociales hacia el desarrollo positivo, así como los recursos sociales afectan a los psicológicos; respaldando las teorías analizadas. No se encontraron relaciones significativas con los recursos económicos y el desarrollo positivo del joven.<hr/>Adolescence is a crucial developmental phase that shapes people's futures. Positive psychology investigates the variables that promote the optimal development of human beings. It recognizes that all children and adolescents have strengths that will develop once these strengths match the resources needed to achieve this in the various settings in which they live. The aim of this study was to analyze from a multidisciplinary perspective (e.g. psychological, sociological, and economic) the effect of resources that promote positive youth development. The sample consisted of 200 middle school students (15 to 19 years). EQS statistical software was used to analyse a structural equation model in which the study variables comprised 4 factors: one for each resource (economic, psychological, sociological), and one for positive youth development. The results showed a direct association between psychological and social resources and positive development, and between social resources and psychological assets. However, no association was found between economic resources and positive youth development. These results suggest that the main influences on positive youth development are psychological and social resources. <![CDATA[<b>Mediating effects of affect between core self-evaluations and life satisfaction in intellectual disabilities</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio examina el efecto mediacional del afecto en la relación entre las autoevaluaciones centrales (CSE) y la satisfacción vital en personas con discapacidad intelectual. Ciento treinta y cuatro personas con discapacidad intelectual (79 hombres y 55 mujeres) del sur de España completaron la escala de autoevaluaciones centrales (CSES), la escala de afecto positivo y afecto negativo (PANAS), y la escala de satisfacción con la vida (SWLS). La investigación reveló que altos niveles de CSE se asociaban a una mayor satisfacción con la vida. Además, el afecto positivo medió parcialmente la relación entre CSE y satisfacción vital. El modelo final indicó una vía significativa mediante la cual las CSE afectan a la satisfacción vital a través del afecto positivo. Se consideran las limitaciones del estudio y se discuten las implicaciones de los resultados para la mejora de la satisfacción vital en personas con discapacidad intelectual.<hr/>This study examined the mediating effects of affect on the relationship between core self-evaluations (CSE) and life satisfaction in people with intellectual disabilities. The participants comprised 134 people (79 men and 55 women from southern Spain) with intellectual disabilities. All participants completed the core self-evaluations scale (CSES), the positive and negative affect scale (PANAS), and the satisfaction with life scale (SWLS). The results showed that high scores on the CSE were associated with higher life satisfaction. Moreover, positive and negative affect partially mediated the relationship between CSE and life satisfaction. The final model also showed two significant paths from CSE through positive and negative affect to life satisfaction. We present the limitations of the study and discuss the implications of the results for enhancing life satisfaction in people with intellectual disabilities. <![CDATA[<b>A positive psychology to cope with radicalisation and terrorism?</b>: <b>a case study of the speech by Barack Obama at Cairo</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desde los atentados terroristas del 11S, el afrontamiento de la radicalización y el terrorismo yihadista por parte de las sociedades occidentales ha estado en primera línea de la agenda política interior y exterior. Durante este tiempo, se ha evidenciado la influencia que pueden desempeñar los dirigentes políticos en su interacción con las instituciones, la ciudadanía y las organizaciones terroristas. En la presente investigación se realiza un estudio de caso del discurso pronunciado por Barack Obama el 4 de junio de 2009 en la Universidad de El Cairo ("A New Beginning"). Para ello se examina su contenido y estructura interna utilizando como referente teórico-conceptual la clasificación de virtudes y fortalezas delimitada por Peterson y Seligman (2004) en el marco de la Psicología Positiva. Este discurso supuso un punto de inflexión en las relaciones entre Estados Unidos y el mundo árabo-musulmán, pudiendo considerarse un genuino ejercicio de comunicación positiva cuyas implicaciones están aún por determinar, dado que sigue ejerciendo influencia en la política interior y exterior de la administración Obama. Se concluye que, en un mundo globalizado y en red donde los riesgos y adversidades requieren abordajes innovadores, es necesaria más que nunca una comunicación social capaz de promover virtudes y fortalezas asociadas al optimismo, la esperanza, la confianza, la resistencia o la vitalidad.<hr/>Since the September 11 terrorist attacks, coping with radicalisation and jihadist terrorism has been at the forefront of the domestic and foreign policy agendas in Western societies. During this time, the influence that political leaders can exert in their interaction with institutions, citizens, and terrorist organizations has been demonstrated. We present a case study of the speech by Barak Obama on June 4, 2009 at the University of Cairo ("A New Beginning"). Its content and internal structure is analysed using the classification of virtues and strengths defined by Peterson and Seligman (2004) as a theoretical and conceptual reference within the framework of positive psychology. This speech marked a turning point in the relationship between the USA and the Arab-Muslim world and could be considered to be a genuine exercise in positive communication. Its implications are yet to be determined, because it continues to exert an influence on the Obama administration's domestic and foreign policy. In a globalized and networking world in which risks and adversities require innovative responses, more than ever we suggest that social communication capable of promoting virtues and strengths associated with optimism, hope, confidence, strength, or vitality is needed more than ever. <![CDATA[<b>How to cope with a loss</b>: <b>an outline on bibliotherapy from Proust</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092016000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La psicología trata de conocer al ser humano a partir y a través de la conducta. Hay otras fuentes, sin embargo, de ese conocimiento, que en su más alto nivel suele denominarse "sabiduría". En la actualidad la sabiduría nos consta sobre todo, aunque no sólo, en textos escritos: de filosofía, de ensayo, también de literatura. El artículo extrae de la obra de Proust elementos de conocimiento práctico para afrontar una pérdida, la de la persona amada, sea por desaparición o por desamor de ella.<hr/>Psychology seeks to understand human beings through their behaviour. However, there are other sources to obtain such understanding which, at its highest level, is generally regarded as "wisdom". Nowadays, wisdom is mainly found not only in philosophical texts and essays but also in literary works. This article draws from the work of Proust items of practical knowledge to cope with the loss of a beloved person, either by death or by disaffection.