Scielo RSS <![CDATA[Escritos de Psicología (Internet)]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1989-380920190002&lang=pt vol. 12 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Monograph issue: Internet Addiction]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092019000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En 1998 K. Young publicó Internet addiction: the emergence of a new disorder, considerada como la primera investigación en este campo, la adicción a Internet, un tipo de adicción categorizada como “adicción conductual”, no química (Marks, 1990), o como “adicción tecnológica” que implica la interacción hombre-máquina (Griffiths, 1995). La American Psychiatric Association (APA) sólo ha incluido el Trastorno de juego por internet (Internet Gaming Disorder, IGD) en el apéndice del DSM-5 como un trastorno que requiere más investigación antes de ser incluido en el manual principal. Pero, como señalan Daria Kuss y Olatz Lopez-Fernandez (2016), limitar el campo exclusivamente a IGD descarta muchos casos de personas que experimentan consecuencias negativas e importantes dificultades en su vida debidas a adicciones relacionadas con el uso de internet: varios tipos específicos de adicción que estarían dentro del término general. Sus características, los instrumentos de su diagnóstico, su comorbilidad y su tratamiento son los objetivos de los manuscritos que se publican en este número. Olatz Lopez-Fernandez, de Monash University (Australia), ha realizado las tareas de edición de este número monográfico.<hr/>Abstract In 1998, K. Young published Internet addiction: the emergence of a new disorder, which was considered to be the first study in this field. Internet addiction has been categorized as “behavioral addiction” (Marks, 1990), rather than chemical addiction, or as “technological addiction”, implying human-machine interaction (Griffiths, 1995). The American Psychiatric Association (APA) has only included Internet Gaming Disorder (IGD) in the appendix of the DSM-5 as a condition that requires further research before being included in the main text. However, as Daria Kuss y Olatz Lopez-Fernandez (2016) suggested, limiting this field exclusively to IGD overlooks large numbers of people who experience negative consequences and significant difficulties in their lives due to addictions associated with the use of the Internet. Several specific types of addiction that would fall within the general term. The topics of the papers published in this issue include the characteristics of internet addiction, diagnostic instruments, comorbidities, and treatment. Olatz Lopez-Fernandez (Monash University, Australia) will assume the role of editor of this monographic issue. <![CDATA[Reliability and construct validity testing of a questionnaire to assess nomophobia (QANP)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092019000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Background: The real meaning of the term nomophobia remains somewhat obscure in studies assessing this disorder. There is an increasing interest in further exploring nomophobia: however, currently available measuring tools appear to only address mobile phone abuse and/or addiction. The objective of this study was to create a Spanish-language instrument to measure nomophobia. Methods: We developed an 11-item scale that we administered to 968 participants drawn from the population of Granada (Spain). We first performed an Exploratory Factor Analysis. After assessing the nomological validity of the scale, we conducted a Confirmatory Factor Analysis. Results: The Exploratory Factor Analysis revealed a three-factor structure. Factor 1 (Mobile Phone Abuse) comprised five items that described 19% of the variance; Factor 2 (Loss of Control) comprised three items that explained 12% of the variance; and Factor 3 (Negative Consequences) comprised three items that explained 10% of the variance. Cronbach’s Alpha reliability coefficient was 0.80. Limitations: Nomophobia is a modern disorder that has yet to be classified as a disease. Self-report measures are affected by biased replies, and therefore the presence of confounders may be a potential issue. Conclusion: This scale is reliable and valid. It provides future researchers with the means to measure nomophobia in the Spanish population.<hr/>Resumen Antecedentes: El verdadero significado de la nomofobia parece estar oculto en los estudios que evalúan este trastorno. Existe un creciente interés en profundizar en el estudio de la nomofobia, sin embargo, las herramientas de medición disponibles desarrolladas hasta ahora parecen centrarse solo en el abuso y / o adicción a los teléfonos móviles. Por ello, el objetivo de este estudio objetivo proponer y validar un instrumento de medición de la nomofobia para la población española. Método: Desarrollamos una escala con 11 ítems que fue administrada a 968 participantes de la población de Granada (España). En primer lugar se realizó un análisis factorial exploratorio y posteriormente se realizó un análisis factorial confirmatorio. Resultados: El análisis factorial exploratorio reveló una estructura de tres factores. El factor 1 (abuso de teléfonos móviles) está compuesto por cinco ítems y explica un 19% de la varianza; Factor 2 (Pérdida de control) incluye tres ítems y explica el 12% de la varianza y Factor 3 (Consecuencias negativas) contiene tres ítems y explica el 10% de la varianza. El valor del coeficiente de fiabilidad Alpha de Cronbach fue 0.80. Limitaciones: La nomofobia es un trastorno moderno que aún no se ha clasificado como patología, las medidas de autoinforme presentas respuestas sesgadas por lo que podemos encontrar algún error o sesgo. Conclusión: QANP es una escala fiable y válida y proporciona a los investigadores una forma de medir la nomofobia para futuros estudios en la población española. <![CDATA[Electronic screening and brief intervention in the problematic Internet use: PiensaTIC Program]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092019000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La integración del cribado, la intervención breve y la derivación al tratamiento es una estrategia preventiva y asistencial que ha demostrado eficacia en la mejora de la salud de los consumidores de alcohol y otras drogas. Su versión digital ha demostrado una mayor facilidad para su extensión y aceptación entre los adolescentes y jóvenes. Debido a la necesidad de desarrollar actuaciones eficientes para la prevención y reducción de riesgo del uso problemático de internet en la población escolar, se propone en este trabajo la adaptación de esta metodología para su utilización en la prevención de este problema en dicha población. El Programa PiensaTIC es un programa de cribado e intervención breve administrado vía web que se ha desarrollado de forma piloto con estudiantes de enseñanzas secundarias en la ciudad de Málaga. Se describen en este artículo las características de este programa preventivo y sus resultados respecto al conocimiento de las diferentes formas de uso de internet por parte de los adolescentes estudiados. En este estudio se encuentran diferencias entre los tipos de conductas online más frecuentes entre alumnos y alumnas así como prevalencia y características diferenciales, según género, del uso problemático de internet.<hr/>Abstract The integration of screening, brief interventions, and referral to treatment is a preventive and care strategy that has demonstrated effectiveness in improving the health of alcohol and other drug users. The implementation of this strategy in its digital form has facilitated its spread and acceptance among adolescents and young people. The objective of this study was to adapt this methodology in order to develop efficient actions to prevent and reduce the risk of problem internet use among the school population. The PiensaTIC Program is a web-based screening and brief intervention pilot application that has been administered to secondary school students in the city of Malaga (Spain). This article describes the features of this preventive program and its results regarding the different forms of internet usage by the adolescents studied. Differences were found between male and female students in relation to the most common types of online behavior, as well as differences in prevalence and the differential characteristics of problem internet use by gender. <![CDATA[Relationship between frequency and perception of technological use, personality, affect and neuropsychological variables in young adult population]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092019000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El uso de las tecnologías tiene efectos positivos y negativos sobre los procesos cognitivos y afectivos, que en las últimas décadas han atraído la atención de los investigadores. En el presente estudio se investigó la relación entre la frecuencia del uso tecnológico y su influencia en el control inhibitorio y la capacidad atencional en adultos jóvenes, así como el papel jugado por la personalidad y el estado afectivo. Participaron 90 personas con edades comprendidas entre los 18 y 34 años, que realizaron las siguientes pruebas: Test de Stroop; Trail Making Test; Test Atencional d2; Cuestionario de Uso Problemático de las Nuevas Tecnologías; Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated; y el Cuestionario de Afecto Positivo y Negativo. Los resultados mostraron relación significativa e inversa entre la frecuencia de uso de tecnologías como Internet y la Televisión, y las capacidades de inhibición y atención. Por otro lado, se observó una relación significativa y directa entre el uso de Internet y el Móvil, y los niveles de neuroticismo y afecto negativo. Estos resultados apuntan a un efecto negativo del exceso de uso de determinadas tecnologías sobre las capacidades cognitivas, que podría verse modulado por variables afectivas y de personalidad.<hr/>Abstract In recent decades, researchers have addressed the use of technologies because of its positive and negative effects on cognitive and affective processes. The present study investigated the relationship between the frequency of use of technologies, its influence on inhibitory control and attention span, and the role played by personality and affective status in a young adult population. The study included 90 participants between the ages of 18 and 34 years. They were administered the following tests: Stroop test; Trail Making Test; D2 Test of Attention; Questionnaire on the Problem Use of New Technologies; Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated; and the Positive and Negative Affect Schedule. A significant inverse relationship was found between the frequency of use of technologies, such as the internet and television, and inhibition and attention capabilities, whereas a significant direct relationship was found between the use of the internet and mobile phones and levels of neuroticism and negative affect. These results suggest that the excessive use of certain technologies may have a negative effect on cognitive abilities that may be modulated by affective and personality variables. <![CDATA[Facebook Addiction and Emerging Adults: the influence of sociodemographic variables, family communication, and differentiation of self]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092019000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The growing use of social networking sites places them among the most popular online activities. In particular, Facebook is gaining increasing numbers of users. For some individuals, such activity can develop into addictive online behaviour. The main objective of this study was to assess the influence of sociodemographic (e.g., gender, age), individual (e.g., differentiation of self), and family (e.g., family communication) factors on Facebook addiction in Portuguese emerging adults aged between 18 and 30 years. The study included 403 participants, who followed a protocol in which several instruments were administered (e.g., COMPA, BSI, DSI-R, and BFAS). The results showed higher Facebook use and a higher risk of addiction in individuals with the following characteristics: (1) female gender; (2) aged between 24 and 30 years; (3) lower differentiation of self; (4) physically or emotionally distanced from significant others (emotional cut-off); and (5) negative communication patterns with their parents. An association was also found between other psychopathological indicators (e.g., depression, anxiety, and interpersonal sensitivity) and Facebook use. Thus, the present study contributes to the field of research on online addictions and has implications for prevention and clinical intervention<hr/>Resumen El uso creciente de las redes sociales los ubica entre las actividades on-line más populares. Facebook, en particular, está ganando más y más usuarios y para algunas personas puede convertirse en un comportamiento adictivo on-line. El objetivo principal de este estudio fue evaluar la influencia de factores sociodemográficos (e.g., género, edad), individuales (e.g., diferenciación del self) y familiares (e.g., comunicación familiar) en la adicción a Facebook, dentro de la población portuguesa de adultos emergentes (edad entre 18-30). Para este propósito, se recolectó una muestra de 403 participantes y se aplicó un protocolo con varios instrumentos (por ejemplo, COMPA, BSI, DSI-R, BFAS). Los resultados mostraron que las personas: (1) mujeres, (2) con edades comprendidas entre 24 y 30 años, (3) con menor diferenciación del self, (4) que se distancian física o emocionalmente de otras personas importantes (corte emocional) y ( 5) quienes usan un patrón negativo de comunicación con sus padres muestran un mayor uso de Facebook y un mayor riesgo de adicción. También se analizaron otros indicadores psicopatológicos (por ejemplo, depresión, ansiedad y sensibilidad interpersonal), revelando que están asociados con el adicción a Facebook. Por lo tanto, el presente estudio contribuye al campo de la investigación sobre las adicciones a internet y tiene repercusiones en la prevención y la intervención clínica. <![CDATA[Sexting in adolescents: its prediction from emotional problems and <em>dark personality</em>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092019000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El sexting es la creación y el intercambio de mensajes de texto, videos, imágenes o fotos con contenido sexual personal usando las nuevas tecnologías de la información. Los objetivos de este estudio fueron analizar la prevalencia del sexting en adolescentes y si existían diferencias por género y edad, por un lado, y examinar si la personalidad oscura y los problemas emocionales eran predictores de los comportamientos de sexting, por el otro. Se constituyó una muestra intencional de 722 adolescentes entre 12 y 18 años (56% varones) de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y Paraná, Argentina. Los participantes completaron un cuestionario de sexting, medidas de problemas emocionales (depresión y ansiedad) y una escala de personalidad oscura. Los resultados indicaron que la prevalencia del sexting fue: 17.6% (mensajes escritos), 18% (fotos), 6.9% videos) y 21.5% (total). Se encontraron diferencias significativas entre varones y mujeres debido a niveles más elevados de los varones en envió de mensajes escritos y para el total. También, a mayor edad de los adolescentes, se incrementaban linealmente los comportamientos de sexting. Se detectó que la personalidad oscura -el maquiavelismo-, la sintomatología ansiosa y depresiva eran predictores significativos del sexting.<hr/>Abstract Sexting is the creation and exchange of text messages, videos, images or photos with personal sexual content using new information technologies. The objectives of this study were to analyze the prevalence of sexting in adolescents, on one hand, and if there were differences by gender and age in adolescents and to examine whether the dark personality and emotional problems were predictors of the behaviors of sexting, on the other hand. An intentional sample of 722 adolescents between 12 and 18 years old (56% male) in the Autonomous City of Buenos Aires and Paraná, Argentina was constituted. Participants completed a sexting questionnaire, measures of emotional problems (depression and anxiety) and a dark personality scale. The results indicated that a prevalence of sexting was: 17.6% (written messages), 18% (pictures), 6.9% (videos), and 21.5% (total). Significant differences were found between males and females due to higher levels of males in sending written messages and for the total. Also, the older the adolescents, the sexting behaviors increased linearly. Results indicated that dark personality -Machiavellianism-, anxious and depressive symptomatology were significant predictors of sexting. <![CDATA[Mobile and internet addiction in adolescents and its relationship with psychopathological problems and protective variables]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092019000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se analizó la relación entre psicopatología y abuso del móvil e internet en adolescentes, además, se analizaron si ciertas variables protectoras de psicopatología protegen también del abuso del móvil e internet y se calcularon los puntos de corte dos cuestionarios que miden el abuso de estas tecnologías. Se empleó una muestra de 269 adolescentes entre 12 y 18 años (124 chicos y 145 chicas) y se usaron los cuestionarios YSR para medir psicopatología, CERI abuso de internet y CERM abuso del móvil. Los resultados mostraron que el abuso de las nuevas tecnologías se relaciona con sintomatología externalizante y de déficit de atención. Se halló que el número de clubs a los que pertenecen, relación con los padres, autonomía y rendimiento escolar en ciencias, son variables protectoras frente al abuso del móvil e internet. Además, a los 15 años aumenta significativamente el uso de estas tecnologías y la psicopatología asociada.<hr/>Abstract The objectives of this study were to analyse the relationship between psychopathological problems and mobile phone and internet abuse in adolescents, and whether certain variables that offer protection from psychopathological problems also offer protection against this type of abuse. We administered two questionnaires that measure such abuse. The study included a sample of 269 adolescents aged between 12 and 18 years (124 boys and 145 girls). The YSR, CERI, and CERM questionnaires were used to measure psychopathology, internet abuse, and mobile abuse, respectively. The results showed that the abuse of new technologies is particularly related to externalizing symptoms and attention deficit. It was found that variables such as the number of clubs to which the participants belonged, their relationship with parents, autonomy, and school performance in science are protective variables against mobile phone and internet abuse. At the age of 15 years, there was a significant increase in the use of these technologies and their associated psychopathological problems.