SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número3Adaptación a la población española de un instrumento de juicios morales: la batería de dilemas morales de MooreInstrucción en estrategias de comprensión lectora mediante enseñanza recíproca: efectos del agrupamiento de los estudiantes índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

LABRADOR, Francisco J.; VILLADANGOS, Silvia M.; CRESPO, María  y  BECONA, Elisardo. Design and validation of the new technologies problematic use questionnaire. Anal. Psicol. [online]. 2013, vol.29, n.3, pp.836-847. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.159291.

The objective of this paper is to develop and validate an instrument to assess the problematic use of new technologies (NT) in youth and adolescents. After the pilot study, an initial questionnaire of 35 items was developed. The questionnaire was applied to a sample of 2747 students from 5th grade to 5th university degree. Results from the analysis of reliability (Cronbach Alpha) point in all cases (full scale and subscales) values higher than .70. The appropriate analyses were conducted to establish convergent, clinical and construct validity. The final results point to the convenience to reducing the questionnaire to 26 items. The factorial structure point to seven factors, one for each considered NT (Internet, video games, mobile and television), plus other three, which grouped similar behaviour in the various NT. The suitability of the questionnaire is discusses.

Palabras clave : New technologies; problematic use; addiction; questionnaire.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons