SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número2Satisfacción laboral de los profesionales sanitarios de un Hospital Universitario: análisis general y categorías laboralesClima y satisfacción laboral en el contexto universitario índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

ESPINOZA-DIAZ, Ivette Margarita; TOUS-PALLARES, Jordi  y  VIGIL-COLET, Andreu. How psychosocial group climate and personality affects teacher burnout. Anal. Psicol. [online]. 2015, vol.31, n.2, pp.651-657. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.2.174371.

The present study evaluates how psychosocial group climate and personality affects burnout syndrome (BS) in teachers of infant, primary and secondary education. To do so questionnaires were administered to evaluate psychosocial climate, personality and burnout in a sample of 386 teachers. The study analyzes the relation between these variables and the extent to which the variables of climate and personality allow a predictive model of burnout to be established by means of multiple regression analysis. The results showed that both psychosocial climate (particularly the degree of disorganization) and personality (particularly emotional stability) influence burnout and, although climate factors seem to be better predictors of BS, the use of personality measurements increases the predictive capacity of the syndrome. Therefore, the joint use of these types of predictor increases our ability to establish models that can prevent BS in teaching environments.

Palabras clave : Psychosocial climate; personality; BS (burnout syndrome).

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons