SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número2Detección de la explotación sexual en la infancia y la adolescencia mediante la evaluación de indicadores de riesgo en EspañaEstudio metamétodo de la investigación cualitativa sobre las estrategias de regulación emocional índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Papeles del Psicólogo

versión On-line ISSN 1886-1415versión impresa ISSN 0214-7823

Resumen

ALVAREZ, Fernando et al. Child-to-parent resist-refuse dynamics. Conceptual history and proposal of denomination in Spanish. Pap. Psicol. [online]. 2022, vol.43, n.2, pp.96-102.  Epub 10-Jul-2023. ISSN 1886-1415.  https://dx.doi.org/10.23923/pap.psicol.2990.

Resist-refuse dynamics or parent-child contact problems constitute a complex dysfunctional relational pattern, which is made visible through the child’s attitudes and behaviors of refusing to maintain an affective relationship with one of the parents, usually showing a strong alliance with the other. These problems and dynamics are most seen during family conflicts, especially if these conflicts are litigated, in which case they have important implications, both for clinical psychology and forensic psychology. The present work reviews the historical evolution of the explanatory models, providing for Spanish-speaking areas a useful term and definition for the analysis, understanding, intervention, and assessment of these kinds of family dynamics.

Palabras clave : Resist-refuse dynamics; Parent-child contact problems; Dysfunctional family dynamics; Family conflict; Justified rejection; Unjustified rejection; Child abuse; Parental alienation; Parental interference; Trauma; parental gatekeeping.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )