SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número3Problemas emocionales y comportamentales en niños adoptados y no adoptadosDe la investigación a la teoría a la práctica: una perspectiva de las intervenciones en familia para los niños con comportamientos antisociales en el Oregon Social Learning Center índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Clínica y Salud

versión On-line ISSN 2174-0550versión impresa ISSN 1130-5274

Resumen

FDEZ-ZUNIGA MARCOS DE LEON, Alicia  y  COGOLLUDO NUNEZ, Ana. Clinical case: assessment and intervention in a case of separation anxiety in an adopted child. Clínica y Salud [online]. 2012, vol.23, n.3, pp.235-245. ISSN 2174-0550.  https://dx.doi.org/10.5093/cl2012a15.

In this study, the case of a 3 year-old girl adopted from Nepal is reported. The child had been suffering separation anxiety and attachment problems, especially over the previous year. These difficulties were interfering negatively in the family dynamics. A diagnosis is made of the child´s difficulties through a clinical interview, observation instruments and conduct standardized testing. Observation instruments were used in sessions with the parents, as were records of behavioral response from the adoptive parents in relation to the child´s behavioral problems. The intervention was based on parent management training with the girl, with operant techniques and from an emotional development and attachment perspective. It describes the evolution of the problem and the case follow-up.

Palabras clave : adoption; separation anxiety; attachment; temperament; parentalintervention.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons