SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.35 número2Los tests de juicio situacional como medida de las habilidades para el siglo XXI: evidencia en toda Europa y América LatinaEl potencial de la tecnología no empleado en la evaluación de la selección índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones

versión On-line ISSN 2174-0534versión impresa ISSN 1576-5962

Resumen

MORILLO, Daniel et al. The journey from Likert to forced-choice questionnaires: evidence of the invariance of item parameters. Rev. psicol. trab. organ. [online]. 2019, vol.35, n.2, pp.75-83.  Epub 05-Sep-2019. ISSN 2174-0534.  https://dx.doi.org/10.5093/jwop2019a11.

Multidimensional forced-choice questionnaires are widely regarded in the personnel selection literature for their ability to control response biases. Recently developed IRT models usually rely on the assumption that item parameters remain invariant when they are paired in forced-choice blocks, without giving it much consideration. This study aims to test this assumption empirically on the MUPP-2PL model, comparing the parameter estimates of the forced-choice format to their graded-scale equivalent on a Big Five personality instrument. The assumption was found to hold reasonably well, especially for the discrimination parameters. In the cases in which it was violated, we briefly discuss the likely factors that may lead to non-invariance. We conclude discussing the practical implications of the results and providing a few guidelines for the design of forced-choice questionnaires based on the invariance assumption.

Palabras clave : Forced-choice questionnaires; Invariance; IRT; Likelihood Ratio test; MUPP-2PL.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )