SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número1Influencia de los estilos de aprendizaje y la metacognición en el rendimiento académico de los estudiantes de fisiologíaValidación de un sistema experto como ayuda al aprendizaje de la citología cervicovaginal para formación de citotécnicos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


FEM: Revista de la Fundación Educación Médica

versión On-line ISSN 2014-9840versión impresa ISSN 2014-9832

Resumen

IGLESIAS-LINARES, Alejandro; YANEZ-VICO, Rosa M.  y  SOLANO-REINA, Enrique. Use of checklist to reduce cognitive errors in dental practice teaching. FEM (Ed. impresa) [online]. 2013, vol.16, n.1, pp.31-36. ISSN 2014-9840.  https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322013000100006.

Introduction: Heuristic reasoning often dominate clinical judgments. Decision-making process in dentistry, and especially in orthodontics, is carry out under conditions of complexity and uncertainty. Therefore, the student decision processes are flawed by cognitive biases. The aim of our study was suggest and validate a checklist to reduce student diagnostic cognitive biases. Subjects and methods: Thirty-six postgraduate students evaluated clinically patients without checklist and using the proposed checklist. Results: Statistically significant difference (p < 0.05) was found using the Wilcoxon matched signed-rank test between two evaluations. Conclusions: Effectiveness is prove by using the proposed checklist in reduce student cognitive errors and students have been positively evaluated it. Nevertheless, special attention is required to new increment of proportion of commission cognitive errors.

Palabras clave : Checklist; Clinical decision making; Health education; Heuristic; Teaching resources.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons