SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número5Rúbricas para la evaluación de la práctica profesional, el internado y el examen de titulación para la carrera de cinesiología según competencias generales y específicas, perfil de egreso y proyecto educativo institucional de la Universidad de Antofagasta, ChileCausas que afectan el proceso de transición de los estudiantes desde un ambiente simulado a uno con pacientes reales en la carrera de Odontología: experiencia de la Universidad Diego Portales de Chile índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


FEM: Revista de la Fundación Educación Médica

versión On-line ISSN 2014-9840versión impresa ISSN 2014-9832

Resumen

MARTINEZ, Óscar et al. Simulation based obstetric ultrasonography combined with echoguided (ultrasound) techniques training: Pilot program. FEM (Ed. impresa) [online]. 2016, vol.19, n.5, pp.259-264. ISSN 2014-9840.

Introduction. Simulation is an useful tool widely used among obstetrician and gynaecologist, as it allows training in complex situations increasing patient's safety. We are introducing a brand-new simulation program based on obstetric ultrasound. Subjects and methods. It is designed half face-to-face for 12 gynecology and obstetrics residents. The non presence part of the course was online, with access to several documents at a website. The on-site modality consisted of 3 workshops that lasted 4 hours in total: the 20th week ultrasound workshop implementing virtual reality, the invasive techniques course using mannequin simulation, and the development of bad news communicative skills with standardized patients workshop. All participants were required to fill an anonymous satisfaction survey (scale 1 to 10) at the end of the programme. Results. The learning experience was very satisfactory and the learners gave their inputs in the feedback survey. The final score was 9.1 over 10. Conclusion. In this paper we show that the use of simulation to learn obstetrical ultrasound was rewarding for the residents.

Palabras clave : Amniocentesis; Communication; Obstetric ultrasonography; Simulation.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )