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Nutrición Hospitalaria
versión On-line ISSN 1699-5198versión impresa ISSN 0212-1611
Nutr. Hosp. vol.32 no.1 Madrid jul. 2015
https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.32.1.8924
ORIGINAL / Deporte y ejercicio
Straight-A students dislike physical education in adolescence: myth or truth? The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies
A los mejores estudiantes no les gusta la educación física durante la adolescencia ¿mito o realidad? los estudios avena, afinos y up&down
Laura Cañadas1, Irene Esteban-Cornejo1, Francisco B. Ortega2, Sonia Gómez-Martínez3, José Antonio Casajús4, María Jesús Cabero5, María E. Calle6, Ascensión Marcos3, Óscar L. Veiga1 and David Martínez-Gómez1, for the AVENA, AFINOS and UP & DOWN Study Groups
1Department of Physical Education, Sport and Human Movement, Faculty of Teacher Training and Education, Autonomous University of Madrid, Madrid.
2Department of Physical Education and Sport. School of Sport Sciences. University of Granada, Granada.
3Institute of Food Science and Technology and Nutrition. Spanish National Research Council, Madrid.
4School of Health Sciences and Sport. University of Zaragoza, Huesca.
5Department of Pediatrics, University of Cantabria, Santander.
6Department of Preventive Medicine and Public Health, Faculty of Medicine, Universidad Complutense de Madrid, Ciudad Universitaria, Madrid, Spain.
ABSTRACT
Objective: to examine if those adolescents who dislike physical education classes get better results on academic and cognitive performance than their peers.
Methods: participants included 4 226 adolescents from the AVENA, AFINOS and UP & DOWN studies. Physical education enjoyment was assessed with a 7-point Likert scale. Cognitive performance in the AVENA study was assessed using the Spanish version of the SRA Test of Educational Ability. Academic performance in the AFINOS and UP & DOWN studies was assessed through Mathematics and Language grades and the average of both subjects.
Results: in the AVENA study we found differences in verbal ability among girls who dislike physical education and their peers (P = 0.033). In the AFINOS study, boys who dislike physical education had higher scores in Language than their peers (P = 0.024). In the UP & DOWN study girls who disliked physical education had higher scores in Language and in the average of Language and Mathematics than their peers (P < 0.001).
Conclusion: in the AVENA and AFINOS studies adolescents who disliked physical education had similar results in cognitive and academic performance than their peers, but in the UP & DOWN study girls who disliked physical education showed higher results in academic performance than their peers.
Key words: Physical education. Enjoyment. Cognitive performance. Academic performance. Adolescents.
RESUMEN
Objetivo: conocer si a aquellos adolescentes que no les gusta la educación física obtienen mejores resultados en rendimiento académico y cognitivo que sus compañeros.
Métodos: los participantes incluyen 4.226 adolescentes de los estudios AVENA, AFINOS y UP & DOWN. El gusto por la educación física se valoró con una escala Likert de 7 puntos. El rendimiento cognitivo se valoró en el estudio AVENA usando la versión española del SRA Test of Educational Ability. El rendimiento académico se valoró en los estudios AFINOS y UP & DOWN con las notas de Matemáticas, Lengua y la media de Lengua y Matemáticas.
Resultados: en el estudio AVENA encontramos diferencias en la habilidad verbal entre las chicas a las que no les gustaba la educación física y sus compañeros (P = 0,033). En el estudio AFINOS los chicos a los que no les gustaba la educación física tenían mejores notas en Lengua que sus compañeros (P = 0,024). En el estudio UP & DOWN las chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores resultados en Lengua y en la media de Lengua y Matemáticas (P < 0,001).
Conclusión: en los estudios AVENA y AFINOS los adolescentes a los que no les gusta la educación física obtuvieron resultados similares a los que sus compañeros, mientras que en el estudio UP & DOWN las chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores resultados en rendimiento académico que sus compañeros.
Palabras clave: Gusto. Educación física. Rendimiento académico. Rendimiento cognitivo. Adolescentes.
http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v32n1/46originaldeporteyejercicio04.pdf