SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número2¿Ayudamos cuando la situación de necesidad es abstracta?: el efecto prosocial de la disposición a incluir el macro-ambiente en el espacio vitalRespuesta psico-fisiológica de soldados en combate urbano índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

SERRANO, Miguel A.; MOYA-ALBIOL, Luís  y  SALVADOR, Alicia. Psychobiological responses at the beginning and the end of an academic year in teachers. Anal. Psicol. [online]. 2013, vol.29, n.2, pp.590-597. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.148211.

Evidence shows that work stress increases risk of cardiovascular disease. Emotional, cardiovascular and endocrine responses are affected by day-to-day experience. Perceived stress, negative mood, heart rate (HR) and blood pressure (BP) increase in working periods. Cortisol (C) response is not so clear, there being contradictory results. The main purpose is to study stress markers in two working days in teachers. Moreover, we evaluate the role of gender in stress markers in 49 school teachers. Perceived stress, mood, BP, HR, and C were measured at the beginning and at the end of an academic year. Results show that psychological and heart rate responses to a working day were different at the end of the year, increasing, especially in men. BP and C responses descended at the end of the year. In conclusion, an academic year could affect negatively to the emotional state and heart rate of teachers.

Palabras clave : Work stress; cardiovascular response; cortisol; mood; teachers; Estrés Laboral; respuesta cardiovascular; cortisol; estado de ánimo; profesores.

        · resumen en Inglés     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons