SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número3Una investigación de la mejora de la capacidad de evaluación mediante el uso de un modelo logit anidado para items de elección múltipleExploración de la dimensionalidad y de las propiedades psicométricas del TRIM-18 en contexto Español índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

LAVEGA, Pere et al. Emotional experience in individual and cooperative traditional games: a gender perspective. Anal. Psicol. [online]. 2017, vol.33, n.3, pp.538-547. ISSN 1695-2294.  http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.260811.

This study explored the effect of gender (GE) and group gender composition (GGEC) on men's and women's experiences of emotions when taking part in different games. To formulate our hypotheses we used a theoretical framework formed by the theories of Lazarus and Bisquerra on the construct of emotional competence and well-being and their relationship with gender stereotypes, Parlebas's motor action theory and previous results of empirical research related to games, emotions and gender relations. The participants (218 university students, Mage = 20.3, SD = 2.73) completed twelve sessions of individual games (IG) and cooperative games (CG). The results showed that GE and GGEC were predictors of the experience of positive emotions and that males were more likely to experience negative emotions in both games. The findings highlight gender differences and could help physical education teachers to avoid activities that reinforce the hierarchies and inequalities associated with gender and sex role stereotypes.

Palabras clave : Gender; Physical Education; Emotional Stereotypes; Group Gender Composition; Traditional Games.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons