SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número1Tratamiento Psicológico por Videoconferencia de una Víctima de Terrorismo con Trastorno por Estrés Postraumático y Otros Trastornos Emocionales Comórbidos 30 Años después del AtentadoLas tendencias prevalentes en trastornos mentales en Pakistán índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Clínica y Salud

versión On-line ISSN 2174-0550versión impresa ISSN 1130-5274

Resumen

CONDE, Karina; GIMENEZ, Paula Victoria  y  CREMONTE, Mariana. Characteristics of alcohol use disorder screening tests in young university students in Argentina. Clínica y Salud [online]. 2018, vol.29, n.1, pp.27-33. ISSN 2174-0550.  http://dx.doi.org/10.5093/clysa2018a5.

The prevalence of alcohol use disorders in university students is alarmingly high. Screening instruments are fundamental for both, epidemiological research and clinical practice. The aim of this article is to compare the performance of the most widely used screening instruments (AUDIT, AUDIT-C, TWEAK, RAPS-QF, and CAGE) in Argentinean university students. Screening tests, along with the Alcohol Section of the Composite International Diagnostic Interview that yields DSM 5 compatible diagnoses were administered to a probabilistic sample (N = 2,430) of university students from a national public university. The following characteristics were evaluated among others: optimal cut-off points, sensitivity, specificity, internal consistency, temporal stability, and item presence and discrimination capacity. The global appraisal of results suggests that the AUDIT and RAPS-QF would be preferable for evaluating AUD in this population.

Palabras clave : Alcohol use; AUDIT; Screening; University; Argentina.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )