SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número2Pruebas de selección on-line, off-line y telefónicas: implicaciones para la evaluación electrónicaInvisible, luego aislado: efectos comparativos de la virtualidad del equipo y de la tarea en el aislamiento en el trabajo y los resultados laborales índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones

versión On-line ISSN 2174-0534versión impresa ISSN 1576-5962

Resumen

BERNABE, Miguel; LISBONA, Ana; PALACI, Francisco José  y  MARTIN-ARAGON, Maite. Social identity and engagement: an exploratory study at university. Rev. psicol. trab. organ. [online]. 2016, vol.32, n.2, pp.103-107. ISSN 2174-0534.  https://dx.doi.org/10.1016/j.rpto.2016.02.003.

Within the framework of research on students' active performance in their study habits, the aim of this study is to analyze a model predicting the effect of social identity and personal initiative on engagement in university students. We conducted a cross-sectional study on 266 students from different Spanish universities. The resulting data were analyzed using SPSS Macro MEDIATE. Evidence was found for the proposed model. Only group-identity predicted personal initiative and engagement. Analysis revealed the mediating role of proactive behavior on engagement in university students. It is concluded that the university management may intervene, from an organizational-culture approach, promoting guidelines to reinforce students' sense of belonging by enhancing initiative and autonomous problem solving in learning behaviors.

Palabras clave : Social identity; Engagement; Personal initiative.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons