SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 issue4Metabolic syndrome and its components are strongly associated with an inflammatory state and insulin resistance in the pediatric populationDevelopment and validation of an instrument designed to measure the impact of networks of support for breastfeeding author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

My SciELO

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Nutrición Hospitalaria

On-line version ISSN 1699-5198Print version ISSN 0212-1611

Nutr. Hosp. vol.31 n.4 Madrid Apr. 2015

https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.31.4.8285 

ORIGINAL / Pediatría

 

Influencia de la composición corporal y la aceptación por las clases de educación física sobre la autoestima de niños de 14-16 años de Alicante, España

Influence of body composition and acceptance of physical education classes on self-esteem of children aged 14-16 years from alicante, Spain

 

 

Manuel Estévez1, José Joaquín Muros2, Beatriz Torres1, Francisco Pradas3, Félix Zurita4 y Mar Cepero4

1Grupo de Investigación HUM 727. Diseño, desarrollo e innovación del curriculum de Didáctica de la Educación Física. Universidad de Granada, Granada.
2Dpto. Nutrición y Bromatología, Universidad de Granada. Granada.
3Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Universidad de Zaragoza. Zaragoza.
4Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Universidad de Granada. Granada. España.

 

 


RESUMEN

Introducción: La autoestima parece ser un importante predictor de síntomas depresivos entre los jóvenes, y sobre todo en el género femenino. Algunos autores sugieren que la existencia de sobrepeso y/o obesidad en jóvenes se relaciona con una menor autoestima así como la participación deportiva se ha asociado con unos valores más altos de la misma.
Objetivos: Analizar las relaciones existentes entre el índice de masa corporal, sexo, aceptación a las clases de Educación Física y autoestima en una muestra representativa de escolares de 3o y 4o de Educación Secundaria Obligatoria de la ciudad de Alicante.
Métodos: El estudio se llevó a cabo sobre una muestra representativa compuesta por 1.150 alumnos escolarizados en la ciudad de Alicante. Se obtuvieron datos sociodemográficos, antropométricos, valores de autoestima y de aceptación por las clases de educación física.
Resultados: Existe una correlación positiva entre la aceptación a las clases de educación física y el autoestima (r= ,319) y una correlación negativa entre esta y el sexo de los alumnos (r= -,289), siendo el grupo femenino el que muestra unas menores puntuaciones. Existe una correlación negativa entre el autoestima y los valores de índice de masa corporal (r= -,083), y el sexo (r= -,308), siendo el grupo femenino el que muestra unos valores menores de autoestima.
Conclusiones: En vista de los resultados se hace necesario planificar actuaciones encaminadas a reforzar y aumentar la autoestima durante la adolescencia, centrándose en los grupos de riesgo formados por los jóvenes con sobrepeso/obesidad y sobre por el grupo de las chicas.

Palabras clave: Autoestima. IMC. Sexo. Adolescencia.


ABSTRACT

Introduction: Self-esteem seems to be an important predictor of depressive symptoms in adolescents, especially in females. Some authors suggest that there is a relationship between adolescents with overweight or obesity and lower self-esteem. In addition, sports participation has been associated with a higher self-esteem.
Objectives: To analyses the relationships between BMI, gender, acceptance for physical education classes and self-esteem in a representative sample of 14-16 years students of the Alicante city.
Methods: Research was conducted with a representative sample of 1,150 students (15.1 ± 0.8 years) of the Alicante city. Data included their socio-demographic background, anthropometric measurements, self-esteem and acceptance for physical education classes.
Results: There is a positive correlation between acceptance for physical education classes and selfesteem (r= .319) and there is a negative correlation between this acceptance and gender (r= -.289), lower scores were shown in a female group. There is a negative correlation between self-esteem and BMI (r= -.083) and gender (r= -.308), lower self-esteem were shown in a female group.
Results: It is necessary to plan actions aimed as reinforcing and increasing self-esteem during the adolescent period, focusing on the group of girls and the group of young adults with overweight and obesity problems and especially in the girl group.

Key words: Self-esteem. BMI. Gender. Adolescence.


 

 

http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v31n4/09originalpediatria02.pdf

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License