Scielo RSS <![CDATA[Index de Enfermería]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-129620230004&lang=e vol. 32 num. 4 lang. e <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400001&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400002&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400003&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: comprender el proceso de integración de los nuevos enfermeros en el quirófano. Metodología: estudio exploratorio, descriptivo y transversal con enfoque cualitativo. Se realizaron entrevistas individuales a 19 enfermeros de un quirófano: 8 supervisores y 11 supervisados. Resultados principales: del análisis de contenido surgieron las siguientes categorías para los supervisores clínicos: asumir la actividad supervisora, ser supervisor, periodo de integración. Para los supervisados surgieron las siguientes categorías: razones para trabajar en quirófanos, empezar a trabajar en quirófanos, integración bajo supervisión, y perfil del supervisor clínico. La categoría contribuciones a la valoración del proceso surgió en ambos grupos. Conclusión principal: las metodologías adoptadas en la integración se basan en directrices estructuradas, aunque sean ajustadas por el supervisor. La competencia del supervisor, el gusto y la motivación para trabajar en quirófanos, la planificación y la temporalización del proceso son elementos que influyen, lo que requiere una evaluación continua de las prácticas en esta área.<hr/>Abstract Objective: To understand the onboarding process of new nurses in an operating room. Methods: Exploratory, descriptive, and cross-sectional study with a qualitative approach. Individual interviews were conducted with 19 nurses working in an operating room: 8 nurse supervisors and 11 supervised nurses. Results: The following categories emerged from content analysis for nurse supervisors: becoming a supervisor; being a supervisor; onboarding period. The following categories emerged for supervised nurses: reasons for working in an operating room; beginning to work in an operating room; onboarding under supervision; and clinical supervisor profile. The following category emerged in both groups: Contributions to improving the process. Conclusions: The methodologies used in the onboarding process are based on structured guidelines, although they are adjusted by the supervisor. The supervisor’s skills, personal preference, and motivation to work in an operating room, as well as the planning and timing of the process are key factors that require a continuous improvement of the practices in this area.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400004&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Analizar las prácticas sociales de cuidado para la supervivencia de los jóvenes, entre los años 1980 al 2010, desde los relatos de vida de sobrevivientes en Villavicencio (Colombia). Metodología: Estudio cualitativo con enfoque narrativo. La recolección de los datos fue a través de la entrevista narrativa, y se utilizó el análisis de contenido cualitativo. Resultados: Se presentan cuatro subcategorías y diez núcleos temáticos. Las subcategorías fueron: contexto de la guerra, acontecimientos significativos desde la infancia, transiciones y agencias juveniles y el cuidado para la supervivencia. Conclusión: Las experiencias de vida dejan ver el cuidado como principio de vida, desde la familia, los amigos y la comunidad que fue desarrollado como medio protector para configurarse como una práctica social de cuidado para la supervivencia de la juventud en Villavicencio.<hr/>Abstract Objective: To narrate the social practices of care for the survival of young people, between the years 1980 and 2010, from the life stories of survivors in Villavicencio (Colombia). Methods: Qualitative study with a narrative approach. Data collection was through narrative interview and qualitative content analysis was used. Results: Four subcategories and ten thematic nuclei are presented. The subcategories were: context of war, significant events since childhood, youth transitions and agencies and survivorship care. Conclusions: Life experiences show care as a principle of life, from family, friends and the community that was developed as a protective means to configure itself as a social practice of care for the survival of youth in Villavicencio.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400005&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: comprender los significados de la experiencia de pertenecer a un grupo de apoyo para los habitantes de calle en una ciudad del sur de Colombia. Metodología: estudio cualitativo de diseño fenomenológico-hermenéutico. La información fue recolectada durante el año 2022 mediante entrevistas a profundidad, para comprender los significados de la experiencia. Previa firma del consentimiento informado, se realizó un muestreo casual orientado por criterio. Resultados principales: los temas emergentes del análisis de los datos fueron los siguientes: la experiencia de vida en calle: dolor y pérdidas, buscar estar mejor: decisión de cambio, recuperar la vida: renacer, soporte y seguimiento: herramientas de superación. Conclusión principal: el significado para los habitantes de calle de pertenecer a un grupo de apoyo fue expresado como una experiencia que aportó a su bienestar, proporcionó un sólido soporte social, les ayudó a recuperar y mejorar la calidad de vida y al proceso de socialización.<hr/>Abstract Objective: Understand the meanings of the experience of belonging to a support group for the Homeless people in a city in southern Colombia. Methods: Qualitative study of phenomenological-hermeneutic design, the information was collected through in-depth interviews to understand the meanings of the experience, after signing the informed consent during the year 2022, a casual sampling oriented by criteria was carried out. Results: The emerging themes of the data analysis were the following the experience of life on the street: pain and losses, seeking to be better: decision to change, recovering life: rebirth, support, and follow-up: tools for improvement. Main conclusion: The meaning for homeless people of belonging to a support group was expressed as an experience that contributed to their well-being, provided solid social support, helped them recover and improve their quality of life and the socialization process.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400006&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: Relacionar el deterioro de la salud mental, la resiliencia y los estresores laborales en enfermeros de áreas Covid-19. Metodología: Estudio básico, transversal y correlacional con 150 enfermeros de dos hospitales de Lima, Perú. Se utilizaron la escala de resiliencia RS-14, el Test de Goldberg y the Nursing stress Scale, cuyos resultados se analizaron con estadística descriptiva y la prueba Rho de Spearman. Resultados principales: Existe bajo deterioro de salud mental (84%), muy alta resiliencia (64,7%), exposición mínima a estresores laborales (60,7%), correlación positiva entre deterioro de salud mental y estresores laborales (sig 0,000), correlación negativa entre deterioro de salud mental y resiliencia (sig 0,000). Conclusión principal: El deterioro de la salud mental de los enfermeros en áreas Covid-19 está inversamente relacionado a su nivel de resiliencia y directamente relacionado a la presencia de estresores laborales.<hr/>Abstract Objective: To relate resilience, mental health and work stressors in nurses in Covid-19 areas. Methods: Basic study, cross-sectional and correlational design, with 150 nurses in Covid-19 areas in two hospitals in Lima, Peru. The RS-14 resilience scale, the Goldberg Test and the Nursing stress Scale were used, the results of which were analyzed with descriptive statistics and Spearman’s Rho test. Results: Nurses from Covid-19 areas have a very high level of resilience (64.7%), low mental health deterioration (84%) and minimal exposure to work stressors (60.7%). There is a positive correlation between mental health impairment and work stressors (sig 0,000), negative correlation between mental health impairment and resilience (sig 0,000). Conclusions: The deterioration of nurses’ mental health in Covid-19 areas is inversely related to their level of resilience and directly related to the presence of work stressors.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400007&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: determinar el efecto de las competenciales emocionales y satisfacción del cuidado otorgado sobre la sobrecarga en abuelas cuidadoras de nietos. Metodología: Diseño analítico, transversal, muestreo no probabilístico, se aplicó cédula de perfil de la abuela cuidadora, escala de competencia emocional de la abuela, subescala de satisfacción con el cuidado otorgado y escala de Zarit versión corta validad en cuidadoras de niños. Análisis con estadística descriptiva e inferencial. Resultados principales: Muestra de 172 abuelas, en su mayoría son casadas, en etapa de prevejez y cuidan por cuestiones laborales del hijo. Se encontró que a mayor competencia emocional y satisfacción con el cuidado otorgado es menor la sobrecarga y es explicada en un 33,1%. Conclusión principal: La sobrecarga de ser abuela cuidadora de nietos es influida por las competencias emocionales y satisfacción con el rol, estos resultados visibilizan como un problema de salud pública que se ha observado con frecuencia.<hr/>Abstract Objective: determine the effect of emotional competencies and the satisfaction of the care provided on the burden in grandmothers caring for grandchildren. Methods: Analytical, cross-sectional design, non-probabilistic sampling, the grandmother’s caregiver profile card, the grandmother’s emotional competence scale, the subscale of satisfaction with the care provided, and the Zarit scale, short version validated in child caregivers, were applied. Analysis with descriptive statistics and inference. Results: Sample of 172 grandmothers, most of them are married, in pre-old age and take care of their son’s labor issues. It was found that the greater the emotional competence and satisfaction with the care provided, the less the burden is, and it is explained by 33.1%. Conclusions: The overload of being a grandmother caring for grandchildren is influenced by emotional competencies and satisfaction with the role; these results make visible as a public health problem that has been frequently observed.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400008&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Comprender la experiencia de los cuidados prestados por enfermeras a personas con cáncer en el contexto de pandemia. Método: Estudio cualitativo constructivista con diseño descriptivo, realizado a enfermeras hospitalarias de la Región Metropolitana de Santiago de Chile, entre septiembre del 2020 y marzo del 2021. Se realizaron quince entrevistas semiestructuradas, las que luego de su transcripción fueron sometidas a un análisis de contenido según Krippendorff. Principales resultados: La pandemia se convirtió en un desafío para las enfermeras de oncología y cuidados paliativos, quienes debieron enfrentar esta crisis sanitaria reorganizando los cuidados a través de un proceso iterativo, lo que permitió dar sentido a la atención brindada. Conclusiones: Las enfermeras de oncología y cuidados paliativos afrontaron la pandemia con un liderazgo resiliente que las llevó a reorganizar los cuidados centrados en la persona en un marco de integralidad, aprendizaje significativo, innovación, compromiso y cohesión.<hr/>Abstract Objective: To understand the experience of care provided by nurses to people with cancer in the context of a pandemic. Method: Constructivist qualitative study with descriptive design, conducted with hospital nurses in the Metropolitan Region of Chile between September 2020 and March 2021. Fifteen semi-structured interviews were conducted, which after transcription were subjected to content analysis according to Krippendorff. Findings: The pandemic became a challenge for oncology and palliative care nurses, who had to face this health crisis by reorganizing care through an iterative process, which made it possible to give meaning to the care provided. Conclusions: Oncology and palliative care nurses faced the pandemic with resilient leadership that led them to reorganize person-centered care within a framework of comprehensiveness, meaningful learning, innovation, engagement, and cohesion.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400009&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: Conocer los saberes sobre cuidado espiritual que ha desarrollado el personal sanitario desde la experiencia de atención en cuidado espiritual a personas mayores con cáncer, además de establecer las condiciones que favorecen este aprendizaje. Metodología: Estudio cualitativo descriptivo, con estudio de caso intrínseco. Participaron 12 trabajadores sanitarios en entrevistas semiestructuradas y grupos focales. Resultados principales: El saber práctico en cuidado espiritual tiene una finalidad centrada en el paciente y requiere del desarrollo de habilidades comunicativas. Las condiciones facilitadoras para la construcción del saber práctico tienen carácter personal, que incluye la disposición y vocación; e institucional, la diversidad de pacientes y el aprendizaje por modelamiento. Conclusión principal: Esta investigación evidencia que el saber práctico se construye con la reflexión y la acción profesional. El conocimiento práctico debe ser rescatado, valorado, explicitado y compartido para que se traduzca en un modelo de profesionalización con un mayor carácter pragmático y ético.<hr/>Abstract Objective: To know the knowledge about spiritual care that health professionals have developed from the experience of spiritual care for elderly people with cancer, in addition to establishing the conditions that favor this learning. Methods: Qualitative descriptive study, with an intrinsic case study. Twelve health workers participated in semi-structured interviews and focus groups. Results: Practical knowledge in spiritual care is patient-centered and requires the development of communication skills. The facilitating conditions for the construction of practical knowledge have a personal character, which includes disposition and vocation; and institutional, patient diversity and learning by modeling. Conclusions: This research shows that practical knowledge is built with reflection and professional action. Practical knowledge must be rescued, valued, made explicit and shared so that it translates into a professionalization model with a more pragmatic and ethical nature.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400010&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Comprender los significados que los docentes le dan a su práctica profesional en el regreso al trabajo presencial después del confinamiento por Covid-19. Metodología: Investigación cualitativa con enfoque etnográfico exploratorio durante febrero y agosto de 2022. La información se recolectó por entrevistas semiestructuradas y se realizó diario de campo. Resultados: Volver a la normalidad luego de pandemia es un reto pedagógico para los docentes; el regreso a las aulas les ha generado sentimientos contradictorios: por un lado, felicidad al recuperar lo que se tenía y hacían anterior a la pandemia, pero angustia y disconfort por perder lo logrado en la virtualidad. Conclusión: La presencialidad genera ventajas y desventajas para los docentes y los reta a procesos de adaptación y resistencia. Es indispensable conservar los logros de la virtualidad y, para ello, las instituciones de educación deben ofrecer las mejores condiciones laborales que favorezcan el bienestar docente y la buena formación de los futuros profesionales.<hr/>Abstract Objective: Understand the meanings that teachers give to their professional practice in the return to face-to-face work after the confinement by Covid-19. Methods: Qualitative research with an exploratory ethnographic approach during February and August 2022. The information was collected through semi-structured interviews and a field diary was carried out. Results: Returning to normality after the pandemic is a pedagogical challenge for teachers; the return to the classroom has generated contradictory feelings: on the one hand, happiness at recovering what they had and did before the pandemic, but anguish and discomfort at losing what they had achieved online. Conclusion: To be in person generates advantages and disadvantages for teachers and challenges them to processes of adaptation and resistance. It is essential to preserve the achievements of virtuality and, for this, educational institutions must offer the best working conditions that favor teacher well-being and the good training of future professionals.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400011&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Analizar la adherencia a las actividades para el control de la termorregulación en procedimientos quirúrgicos por parte de técnicos y profesionales de cirugía para el año 2021 en una institución de salud de tercer nivel en la ciudad de Medellín, Colombia. Metodología: Investigación descriptiva transversal. Se revisaron registros clínicos de pacientes sometidos a cirugía electiva mayor a una hora, también se realizó encuesta autoaplicada a personal que labora en el área quirúrgica, indagando por variables demográficas, del servicio y de adherencia al protocolo de termorregulación. Resultados: Se evidencia baja adherencia a la toma de temperatura. En el servicio de recuperación hay mejor adherencia por medio del calentamiento activo. Conclusión: La temperatura es un signo vital al que no se le da la importancia suficiente, constituyéndose así como una constante vital olvidada.<hr/>Abstract Objective: To analyze adherence to activities for the control of thermoregulation in surgical procedures by surgical technicians and professionals for the year 2021, in a tertiary health institution in the city of Medellín, Colombia. Methods: Cross-sectional descriptive research. Clinical records of patients undergoing elective surgery greater than one hour were reviewed, a self-applied survey was also carried out on personnel working in the surgical area, inquiring for demographic variables, service and adherence to the thermoregulation protocol. Results: Low adherence to temperature measurement is evident. In the recovery service there are better adherence through active heating. Conclusions: Temperature is a vital sign that is not given enough importance, thus becoming a forgotten vital sign.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400012&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: Conocer las percepciones y actitudes hacia la conducta suicida por parte de las enfermeras, así como su influencia en la evaluación y abordaje de esta. Metodología: Revisión sistemática de estudios cualitativos que sigue el modelo de metasíntesis para el análisis de los resultados. Resultados: El total de artículos incluidos en el trabajo han sido trece, a través de los cuales, se han obtenido cuatro categorías temáticas que sintetizan los resultados de los estudios evaluados. Conclusiones: El trabajo aporta una visión del camino que se está recorriendo, desde una postura moralista hacia la conducta suicida, a la comprensión de la patología que se ha de evaluar, tratar y prevenir.<hr/>Abstract Main objective: To know the perceptions and attitudes towards suicidal behaviour by nurses, as well as their influence on its evaluation and approach to it. Methodology: Systematic review of qualitative studies that follows the metasynthesis model for the analysis of results. Results: The total number of articles included in this paper has been thirteen, through which, four thematic categories that summarise the results of the evaluated studies have been obtained. Conclusions: The paper provides a vision of the path that is being followed, from a moralistic stance towards suicidal behaviour, to the understanding of the pathology that has to be assessed, treated and prevented.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400013&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Analizar críticamente la teoría de rango medio Symptom Management Theory y evaluar su utilidad en la investigación sobre multimorbilidad en ambientes comunitarios. Metodología: Análisis teórico según estrategia de subestructuración de Dulock, consistente en 4 pasos: identificación de constructos y conceptos; descripción de las relaciones; operacionalización de los conceptos con indicadores empíricos y representación pictórica y jerarquizada del modelo. Resultados: El modelo cuenta con una clara estructura jerárquica, vinculando el sistema teórico y operativo. Esta estructura teórica es coherente, sencilla y tiene un respaldo suficiente para ser aplicada en el estudio de la gestión de síntomas en usuarios portadores de multimorbilidad en ambientes comunitarios. Conclusiones: La teoría de rango medio Manejo del Síntoma es útil para el estudio de la multimorbilidad en contextos comunitarios.<hr/>Abstract Objective: To critically analyze the middle-range theory Symptom Management Theory and evaluate their utility in research on multimorbidity in community settings. Methodology: Theoretical analysis using Dulock’s substruction strategy, consisting of four steps: identification of constructs and concepts, description of relationships, operationalization of concepts with empirical indicators, and hierarchical pictorial representation of the model. Results: The model’s hierarchical structure is clear, effectively linking the theoretical and operational systems. This theoretical structure is coherent, straightforward, and sufficiently supported for its application in the study of symptom management in individuals with multimorbidity in community settings. Conclusions: The middle-range theory of Symptom Management is valuable for investigating multimorbidity in community contexts.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400014&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen El presente artículo propone un modelo basado en competencia cultural para explicar la conducta de autogestión a través de la interacción de los profesionales de enfermería y las personas con enfermedad crónica. Se utilizó la metodología de subestructuración teórica de Dulock y Holzmer. El modelo propuesto incluye para los profesionales de enfermería la identidad (individual y social), las resistencias a la diversidad cultural, así como la competencia cultural. Para las personas con enfermedades crónicas incluye la identidad (individual y social), la percepción de cuidado culturalmente competente y la autogestión de la enfermedad crónica. La propuesta permite considerar variables que intervienen en la autogestión de las personas con enfermedad crónica a nivel individual, así como aquellas variables que involucran a los profesionales de enfermería y pueden afectar en esta conducta, lo que permite profundizar en esta problemática de salud para el futuro desarrollo de intervenciones.<hr/>Abstract This article proposes a model based on cultural competence to explain self-management behavior through the interaction of nursing professionals and people with chronic illnesses. The Dulock and Holzmer theoretical sub-structuring method was used. The proposed model includes identity (individual and social) for nursing professionals, resistances to cultural diversity, and cultural competence. For people with chronic illnesses, it supplies identity (individual and social), the perception of culturally competent care, and self-management of chronic illness. The proposal makes it possible to consider variables that intervene in the self-management of people with chronic disease at the individual level, as well as those that involve nursing professionals and can affect this behavior, allowing us to delve into this health problem for the future—development of interventions.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400015&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: Describir el desarrollo de un modelo de conducta anticonceptiva en madres adolescentes. Metodología: La construcción del modelo fue a través de la metodología propuesta por Dulock y Holzemer (1991), compuesta por cuatro pasos: (1) Búsqueda, revisión de la literatura e identificación de conceptos, (2) Especificación de las relaciones entre los conceptos, (3) Orden jerárquico de los conceptos de acuerdo al nivel de abstracción, y finalmente (4) Ilustrar las relaciones actuales entre variables. Resultados principales: Se integraron nuevos conceptos a la teoría madre de la Conducta Planeada como: factores psicológicos, factores cognitivos, factores sociales y la influencia familiar. Conclusión principal: El modelo puede ser de utilidad en la explicación de la conducta anticonceptiva en madres adolescentes y contribuir en la formulación de nuevas intervenciones para disminuir el embarazo no planeado.<hr/>Abstract Objective: Describe the development of a contraceptive behavior model in adolescent mothers. Methods: The construction of the model was through the methodology proposed by Dulock and Holzemer (1991), composed of four steps, (1) Search, review of the literature and identification of concepts, (2) specification of the relationships between the concepts, (3) hierarchical order of the concepts according to the level of abstraction and (4) Illustrate the current relationships between variables. Results: New concepts were integrated into the mother theory of Planned Behavior, such as: New concepts were integrated into the mother theory of Planned Behavior such as: psychological factors, cognitive factors, social factors and family influence. Conclusion: The model can be useful in explaining contraceptive behavior in adolescent mothers and contribute to the formulation of new interventions to reduce unplanned pregnancy.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400016&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen La Teoría Fundamentada ha sido un método de investigación de gran importancia para los estudios cualitativos. La corriente posmoderna, posestructuralista e interpretativa del análisis situacional propuesto por Adele Clarke ofrece una nueva visión amplia, compleja y heterogénea de los fenómenos sociales de la naturaleza, representados en tres enfoques cartográficos de análisis: (a) mapa de situación, (b) mapa de mundos/arenas sociales y (c) mapa de posiciones. En este escrito se esbozan las conceptualizaciones teóricas del análisis situacional, sus nuevas bases epistemológicas y la ruta de construcción de cada uno de los mapas situacionales. Dicho método ofrece una herramienta innovadora para estudiar fenómenos desde una visión crítico-social que fomenta el cuidado de enfermería con posturas diferenciadoras en el quehacer.<hr/>Grounded Theory has been a research method of great importance for qualitative studies. The postmodern, poststructuralist and interpretive current of situational analysis (SA) proposed by Adele Clarke offers a new broad, complex and heterogeneous vision of the social phenomena of nature, represented in three cartographic approaches of analysis: (a) situation map, (b) map of worlds/social arenas and (c) map of positions. In this paper, the theoretical conceptualizations of situational analysis, its new epistemological bases and the construction route of each of the situational maps are briefly outlined. This method offers an innovative tool to study phenomena from a critical-social vision that promotes nursing care with differentiating positions in the work.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400017&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: diseñar y evaluar las propiedades psicométricas de una escala para medir el involucramiento cultural en un pueblo andino. Metodología: investigación psicométrica. Fueron desarrolladas las fases de: a) revisión teórica; b) abordaje cualitativo, entrevistas semiestructuradas a 16 Lickanantay; c) diseño de la escala preliminar; d) evaluación cognitiva (5 Lickanantay); e) evaluación psicométrica con 200 Lickanantay, siendo 124 mujeres (62%) y 76 hombres (38%). Resultados principales: la escala quedó constituida por 10 ítems que identifican el involucramiento cultural a partir de la participación en actividades tradicionales Lickanantay como festividades y ceremonias. El análisis factorial entregó una solución unifactorial con un α de Cronbach de 0.924 y los índices de bondad de ajuste dan cuenta de un ajuste excelente del modelo. Conclusión principal: La escala permitirá evaluar el efecto y relación del involucramiento cultural en la salud y el bienestar de personas y comunidades del pueblo andino Lickanantay.<hr/>Abstract Objective: to design and evaluate the psychometric properties of a scale to measure cultural involvement in an Andean town. Methodology: psychometric research. The following phases were developed: a) theoretical review; b) qualitative approach, semi-structured interviews with 16 Lickanantay; c) preliminary scale design; d) cognitive evaluation (5 Lickanantay); e) psychometric evaluation with 200 Lickanantay, being 124 women (62%) and 76 men (38%). Main results: the scale was made up of 10 items that identify cultural involvement from participation in traditional Lickanantay activities such as festivities and ceremonies. The factorial analysis provided a unifactorial solution with a Cronbach’s α of 0.924 and the goodness of fit indices show an excellent fit of the model. Main conclusion: The scale will allow evaluating the effect and/or relationship of cultural involvement in the health and/or well-being of people and/or communities of the Lickanantay Andean people.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400018&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: diseñar y evaluar las propiedades psicométricas de una escala para medir el involucramiento cultural en un pueblo andino. Metodología: investigación psicométrica. Fueron desarrolladas las fases de: a) revisión teórica; b) abordaje cualitativo, entrevistas semiestructuradas a 16 Lickanantay; c) diseño de la escala preliminar; d) evaluación cognitiva (5 Lickanantay); e) evaluación psicométrica con 200 Lickanantay, siendo 124 mujeres (62%) y 76 hombres (38%). Resultados principales: la escala quedó constituida por 10 ítems que identifican el involucramiento cultural a partir de la participación en actividades tradicionales Lickanantay como festividades y ceremonias. El análisis factorial entregó una solución unifactorial con un α de Cronbach de 0.924 y los índices de bondad de ajuste dan cuenta de un ajuste excelente del modelo. Conclusión principal: La escala permitirá evaluar el efecto y relación del involucramiento cultural en la salud y el bienestar de personas y comunidades del pueblo andino Lickanantay.<hr/>Abstract Objective: to design and evaluate the psychometric properties of a scale to measure cultural involvement in an Andean town. Methodology: psychometric research. The following phases were developed: a) theoretical review; b) qualitative approach, semi-structured interviews with 16 Lickanantay; c) preliminary scale design; d) cognitive evaluation (5 Lickanantay); e) psychometric evaluation with 200 Lickanantay, being 124 women (62%) and 76 men (38%). Main results: the scale was made up of 10 items that identify cultural involvement from participation in traditional Lickanantay activities such as festivities and ceremonies. The factorial analysis provided a unifactorial solution with a Cronbach’s α of 0.924 and the goodness of fit indices show an excellent fit of the model. Main conclusion: The scale will allow evaluating the effect and/or relationship of cultural involvement in the health and/or well-being of people and/or communities of the Lickanantay Andean people.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400019&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: Identificar diferentes estresores y fortalezas del carácter que permitan predecir el estrés percibido de estudiantes de Enfermería. Metodología: Se realizó un modelo de predicción basado en las 24 fortalezas medidas a partir del Inventario de Virtudes y Fortalezas y en los nueve estresores de las prácticas clínicas evaluados a partir del Inventario de Kezkak. La muestra estuvo conformada por 47 estudiantes de enfermería (59,5 % mujeres). La edad promedio fue de 22.76 años (DT=2,47 años). Resultados principales: Los estudiantes experimentaron más estrés debido a la inseguridad y a su autopercepción de falta de competencia profesional. El estresor sobrecarga de tareas y las fortalezas de gratitud, amor y perspectiva predijeron el 30 % de la variabilidad de estrés percibido. Conclusión principal: El hallazgo principal de este trabajo radica en la identificación de las fortalezas del carácter que actúan como moderadores significativos del estrés percibido por los estudiantes de la Carrera de Enfermería Militar.<hr/>Abstract Main Objective: Identify different stressors and character strengths that allow predicting the perceived stress of nursing students. Methodology: A prediction model was developed based on the 24 strengths measured from the Virtues and Strengths Inventory and the nine stressors of clinical practices assessed from the Kezkak Inventory. The sample consisted of 47 nursing students (59.5% women). The average age was 22.76 years (SD=2.47 years). Main Results: Students experienced more stress due to insecurity and their self-perception of lack of professional competence. The task overload stressor and the strengths of gratitude, love, and perspective predicted 30% of the variability of perceived stress. Main Conclusion: The primary discovery of this study lies in the identification of character strengths that act as significant moderators of the stress perceived by students of the Military Nursing Career.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400020&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: Identificar diferentes estresores y fortalezas del carácter que permitan predecir el estrés percibido de estudiantes de Enfermería. Metodología: Se realizó un modelo de predicción basado en las 24 fortalezas medidas a partir del Inventario de Virtudes y Fortalezas y en los nueve estresores de las prácticas clínicas evaluados a partir del Inventario de Kezkak. La muestra estuvo conformada por 47 estudiantes de enfermería (59,5 % mujeres). La edad promedio fue de 22.76 años (DT=2,47 años). Resultados principales: Los estudiantes experimentaron más estrés debido a la inseguridad y a su autopercepción de falta de competencia profesional. El estresor sobrecarga de tareas y las fortalezas de gratitud, amor y perspectiva predijeron el 30 % de la variabilidad de estrés percibido. Conclusión principal: El hallazgo principal de este trabajo radica en la identificación de las fortalezas del carácter que actúan como moderadores significativos del estrés percibido por los estudiantes de la Carrera de Enfermería Militar.<hr/>Abstract Main Objective: Identify different stressors and character strengths that allow predicting the perceived stress of nursing students. Methodology: A prediction model was developed based on the 24 strengths measured from the Virtues and Strengths Inventory and the nine stressors of clinical practices assessed from the Kezkak Inventory. The sample consisted of 47 nursing students (59.5% women). The average age was 22.76 years (SD=2.47 years). Main Results: Students experienced more stress due to insecurity and their self-perception of lack of professional competence. The task overload stressor and the strengths of gratitude, love, and perspective predicted 30% of the variability of perceived stress. Main Conclusion: The primary discovery of this study lies in the identification of character strengths that act as significant moderators of the stress perceived by students of the Military Nursing Career.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400021&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo principal: Identificar diferentes estresores y fortalezas del carácter que permitan predecir el estrés percibido de estudiantes de Enfermería. Metodología: Se realizó un modelo de predicción basado en las 24 fortalezas medidas a partir del Inventario de Virtudes y Fortalezas y en los nueve estresores de las prácticas clínicas evaluados a partir del Inventario de Kezkak. La muestra estuvo conformada por 47 estudiantes de enfermería (59,5 % mujeres). La edad promedio fue de 22.76 años (DT=2,47 años). Resultados principales: Los estudiantes experimentaron más estrés debido a la inseguridad y a su autopercepción de falta de competencia profesional. El estresor sobrecarga de tareas y las fortalezas de gratitud, amor y perspectiva predijeron el 30 % de la variabilidad de estrés percibido. Conclusión principal: El hallazgo principal de este trabajo radica en la identificación de las fortalezas del carácter que actúan como moderadores significativos del estrés percibido por los estudiantes de la Carrera de Enfermería Militar.<hr/>Abstract Main Objective: Identify different stressors and character strengths that allow predicting the perceived stress of nursing students. Methodology: A prediction model was developed based on the 24 strengths measured from the Virtues and Strengths Inventory and the nine stressors of clinical practices assessed from the Kezkak Inventory. The sample consisted of 47 nursing students (59.5% women). The average age was 22.76 years (SD=2.47 years). Main Results: Students experienced more stress due to insecurity and their self-perception of lack of professional competence. The task overload stressor and the strengths of gratitude, love, and perspective predicted 30% of the variability of perceived stress. Main Conclusion: The primary discovery of this study lies in the identification of character strengths that act as significant moderators of the stress perceived by students of the Military Nursing Career.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400022&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Evaluar la prevalencia de la anemia ferropénica y los factores asociados en embarazadas peruanas, 2021. Métodos: Estudio observacional de diseño transversal retrospectivo y analítico, por medio de un análisis secundario de la base de datos de la Encuesta Demográfica y de Salud Familiar a 1070 gestantes para evaluar la anemia y sus posibles factores. Se realizó un análisis estadístico con una regresión logística binaria y multivariada. Resultados: La prevalencia de anemia en las gestantes fue de 29,7% y se asoció con el trabajo actual de la gestante (PRa: 0,53), el trabajo de la pareja en ventas o servicios (PRa: 4,15), el segundo trimestre de gestación (PRa: 2,07), la obesidad (PRa: 0,48) y el consumo de agua de la naturaleza (PRa: 2,23). Conclusiones: La prevalencia de anemia en Perú revela un problema moderado de salud pública y sus factores asociados son el trabajo de la pareja en ventas, el estar en el segundo trimestre de gestación y al consumo de agua de la naturaleza. Asimismo, los factores con menos posibilidad a tener anemia son el trabajo actual de la gestante y la obesidad. Por ende, las políticas y programas multidisciplinarios deben enfocarse a estos factores.<hr/>Abstract Objective: To evaluate the prevalence of iron deficiency anemia and associated factors in Peruvian pregnant women, 2021. Methods: Observational study of retrospective and analytical cross-sectional design, through a secondary analysis of the database of the Demographic and Family Health Survey of 1070 pregnant women to evaluate anemia and its possible factors. A statistical analysis was performed with a binary and multivariate logistic regression. Results: The prevalence of anemia in pregnant women was 29.7% and was associated with the current job of the pregnant woman (PRa: 0.53), the job of the partner in sales or services (PRa: 4.15), the second trimester of gestation (PRa: 2.07), obesity (PRa: 0.48) and water consumption from nature (PRa: 2.23). Conclusions: The prevalence of anemia in Peru reveals a moderate public health problem and its associated factors are the work of the couple in sales, being in the second trimester of pregnancy and the consumption of water from nature. Likewise, the factors with the least possibility of having anemia are the current job of the pregnant woman and obesity. Therefore, multidisciplinary policies and programs should focus on these factors.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400023&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Evaluar la prevalencia de la anemia ferropénica y los factores asociados en embarazadas peruanas, 2021. Métodos: Estudio observacional de diseño transversal retrospectivo y analítico, por medio de un análisis secundario de la base de datos de la Encuesta Demográfica y de Salud Familiar a 1070 gestantes para evaluar la anemia y sus posibles factores. Se realizó un análisis estadístico con una regresión logística binaria y multivariada. Resultados: La prevalencia de anemia en las gestantes fue de 29,7% y se asoció con el trabajo actual de la gestante (PRa: 0,53), el trabajo de la pareja en ventas o servicios (PRa: 4,15), el segundo trimestre de gestación (PRa: 2,07), la obesidad (PRa: 0,48) y el consumo de agua de la naturaleza (PRa: 2,23). Conclusiones: La prevalencia de anemia en Perú revela un problema moderado de salud pública y sus factores asociados son el trabajo de la pareja en ventas, el estar en el segundo trimestre de gestación y al consumo de agua de la naturaleza. Asimismo, los factores con menos posibilidad a tener anemia son el trabajo actual de la gestante y la obesidad. Por ende, las políticas y programas multidisciplinarios deben enfocarse a estos factores.<hr/>Abstract Objective: To evaluate the prevalence of iron deficiency anemia and associated factors in Peruvian pregnant women, 2021. Methods: Observational study of retrospective and analytical cross-sectional design, through a secondary analysis of the database of the Demographic and Family Health Survey of 1070 pregnant women to evaluate anemia and its possible factors. A statistical analysis was performed with a binary and multivariate logistic regression. Results: The prevalence of anemia in pregnant women was 29.7% and was associated with the current job of the pregnant woman (PRa: 0.53), the job of the partner in sales or services (PRa: 4.15), the second trimester of gestation (PRa: 2.07), obesity (PRa: 0.48) and water consumption from nature (PRa: 2.23). Conclusions: The prevalence of anemia in Peru reveals a moderate public health problem and its associated factors are the work of the couple in sales, being in the second trimester of pregnancy and the consumption of water from nature. Likewise, the factors with the least possibility of having anemia are the current job of the pregnant woman and obesity. Therefore, multidisciplinary policies and programs should focus on these factors.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962023000400024&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Resumen Objetivo: Evaluar la prevalencia de la anemia ferropénica y los factores asociados en embarazadas peruanas, 2021. Métodos: Estudio observacional de diseño transversal retrospectivo y analítico, por medio de un análisis secundario de la base de datos de la Encuesta Demográfica y de Salud Familiar a 1070 gestantes para evaluar la anemia y sus posibles factores. Se realizó un análisis estadístico con una regresión logística binaria y multivariada. Resultados: La prevalencia de anemia en las gestantes fue de 29,7% y se asoció con el trabajo actual de la gestante (PRa: 0,53), el trabajo de la pareja en ventas o servicios (PRa: 4,15), el segundo trimestre de gestación (PRa: 2,07), la obesidad (PRa: 0,48) y el consumo de agua de la naturaleza (PRa: 2,23). Conclusiones: La prevalencia de anemia en Perú revela un problema moderado de salud pública y sus factores asociados son el trabajo de la pareja en ventas, el estar en el segundo trimestre de gestación y al consumo de agua de la naturaleza. Asimismo, los factores con menos posibilidad a tener anemia son el trabajo actual de la gestante y la obesidad. Por ende, las políticas y programas multidisciplinarios deben enfocarse a estos factores.<hr/>Abstract Objective: To evaluate the prevalence of iron deficiency anemia and associated factors in Peruvian pregnant women, 2021. Methods: Observational study of retrospective and analytical cross-sectional design, through a secondary analysis of the database of the Demographic and Family Health Survey of 1070 pregnant women to evaluate anemia and its possible factors. A statistical analysis was performed with a binary and multivariate logistic regression. Results: The prevalence of anemia in pregnant women was 29.7% and was associated with the current job of the pregnant woman (PRa: 0.53), the job of the partner in sales or services (PRa: 4.15), the second trimester of gestation (PRa: 2.07), obesity (PRa: 0.48) and water consumption from nature (PRa: 2.23). Conclusions: The prevalence of anemia in Peru reveals a moderate public health problem and its associated factors are the work of the couple in sales, being in the second trimester of pregnancy and the consumption of water from nature. Likewise, the factors with the least possibility of having anemia are the current job of the pregnant woman and obesity. Therefore, multidisciplinary policies and programs should focus on these factors.</description> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 09:09:40 12-09-2024-->