Scielo RSS <![CDATA[Anales de Psicología]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0212-972820220001&lang=en vol. 38 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Mediation role of anxiety sensitivity on the relationships between intolerance of uncertainty and fear of COVID-19]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of the present study is to explore the mediation role of anxiety sensitivity on the relationships between intolerance of uncertainty and fear of COVID-19. The study was conducted with the relational method. The research data were collected online from 302 individuals (Male n = 76, Female n = 226) with Fear of COVID-19 Scale, Anxiety Sensitivity Index-3, and Intolerance of Uncertainty Scale. The result of both mediation analysis and bootstrapping analysis (with 5000 bootstrap resamples) showed that the relationship between intolerance of uncertainty and fear of COVID-19 was mediated by anxiety sensitivity. Anxiety sensitivity decreased the effect of intolerance of uncertainty on fear of COVID-19. Moreover, comparing intolerance of uncertainty and anxiety sensitivity in terms of their predictive levels of the fear of COVID-19, it was concluded that anxiety sensitivity predicted the fear of COVID-19 more, and that anxiety sensitivity included the variance of intolerance to the uncertainty associated with the fear of COVID-19.<hr/>Resumen El objetivo del presente estudio es explorar el papel mediador de la sensibilidad a la ansiedad en las relaciones entre la intolerancia a la incertidumbre y el miedo al COVID-19. El estudio se realizó con el método de cribado relacional. Los datos de la investigación se recopilaron en línea de 302 personas (hombres n = 76, mujeres n = 226) con la escala de miedo a COVID-19, índice de sensibilidad a la ansiedad-3, escala de intolerancia a la incertidumbre. El resultado tanto del análisis de mediación como del análisis bootstrapping (con un remuestreo de 5000 bootstrap) mostró que la relación entre la intolerancia a la incertidumbre y el miedo al COVID-19 estaba mediada por la sensibilidad a la ansiedad. La sensibilidad a la ansiedad disminuyó el efecto de la intolerancia a la incertidumbre sobre el miedo al COVID-19. Además, al comparar la intolerancia a la incertidumbre y la sensibilidad a la ansiedad en términos de sus niveles predictivos del miedo al COVID-19, se concluyó que la sensibilidad a la ansiedad predijo más el miedo al COVID-19 y que la sensibilidad a la ansiedad incluyó la varianza de la intolerancia a la incertidumbre asociada. con el miedo al COVID-19. <![CDATA[Gender roles and women's mental health: their influence on the demand for psychological care]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The prevalence of certain diagnoses, such as eating disorders, depression, anxiety, and borderline personality disorder, is higher among women than among men. When it comes to women's mental health, focusing on social aspects influencing the way women fall ill becomes crucial. Using a sample of 368 women, we studied the classification ability of a number of clinical variables and sociocultural factors (conformity to gender norms) in order to ascertain whether or not women were receiving psychological care and determine the importance of each of the variables when predicting which women were receiving therapy. Our results showed that women were more likely to be receiving psychological treatment when scoring high on certain clinical variables (such as Suicidal Ideation and Borderline Features) and on a number of variables related to conforming to gender norms (Care for Children, Nice in Relationships, and Sexual Fidelity). Therefore, we believe that integrating the gender perspective into educational, health-related, and psychological care programmes is essential so that gender roles can become more diverse and less constricting of people's potential, resulting in improved health.<hr/>Resumen La prevalencia de determinados diagnósticos -trastorno de la conducta alimentaria, depresión, ansiedad y trastorno límite- es superior en mujeres que en hombres. Considerando la salud mental en mujeres, resulta imprescindible poner el foco en los aspectos sociales que influyen en la forma de enfermar. Se estudia en una muestra de 368 mujeres la capacidad de clasificación de algunas variables clínicas y factores socioculturales (conformidad con las normas de género) para determinar si una mujer está recibiendo asistencia psicológica o no, así como la importancia de cada una de esas variables a la hora de pronosticar qué mujeres estarían recibiendo terapia. Los resultados mostraron que cuando las mujeres puntúan alto en algunas variables clínicas (como Ideaciones Suicidas y Rasgos Límites) y en algunas relacionadas con conformidad con las normas de género (Cuidadora de Niños/as, Agradable en las relaciones y la Fidelidad Sexual) era más probable que estén recibiendo tratamiento psicológico. Por lo tanto, se considera que la inclusión de la perspectiva de género en programas de educativos, de salud y atención psicológica es fundamental para que los roles de género puedan ser más diversos y constriñan menos las potencialidades de las personas, lo que influirá en que tengan una mejor salud. <![CDATA[Procrastination, negative emotional symptoms, and mental well-being among college students in Saudi Arabia]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The main aim of the current study was the examines the relationship between procrastination, Negative Emotions, and mental well-being. Participants from Saudi Arabia (n = 886; females 344, 38.8% and 542 males, 61.2%; M age = 24.33, SD = 5.68). Participants completed online questionnaires on the Irrational Procrastination Scale (IPS), the Depression Anxiety Stress Scales (DASS-21), and the Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF). As hypothesized, males procrastinated more than females. Furthermore, single ones procrastinated more than married ones. Depending on the study assumption that procrastination and negative emotional symptoms are related to poorer mental well-being, procrastination is related to higher levels of DASS-21 and decreased well-being. These findings suggest that age, gender, depression, stress, anxiety, and Well-being were predictive of procrastination. Findings add to the psychological literature and improve a better comprehension of the complicated associations between Procrastination, Negative Emotions, and Well-Being.<hr/>Resumen El objetivo principal del presente estudio fue examinar la relación entre la procrastinación, las emociones negativas y el bienestar mental. Participantes de Arabia Saudita (n = 886; mujeres 344, 38.8% y 542 hombres, 61.2%; M edad = 24.33, SD = 5.68). Los participantes completaron cuestionarios en línea sobre la Escala de procrastinación irracional (IPS), las Escalas de estrés por depresión, ansiedad (DASS-21) y el Formulario corto continuo de salud mental (MHC-SF). Según la hipótesis, los hombres postergaron las cosas más que las mujeres. Además, los solteros postergaban más que los casados. Dependiendo de la hipótesis del estudio de que la procrastinación y los síntomas emocionales negativos están relacionados con un peor bienestar mental, la procrastinación está relacionada con niveles más altos de DASS-21 y una disminución del bienestar. Estos hallazgos sugieren que la edad, el género, la depresión, el estrés, la ansiedad y el bienestar eran factores predictivos de la procrastinación. Los hallazgos se suman a la literatura psicológica y mejoran una mejor comprensión de las complicadas asociaciones entre la procastinación, las emociones negativas y el bienestar. <![CDATA[Prevention of emotional disorders and symptoms under health conditions: a pilot study using the Unified Protocol in a fertility unit]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Emotional Disorders (EDs) are common in women who undergo fertility treatments. The Unified Protocol (UP) is a transdiagnostic intervention that has demonstrated efficacy in preventing EDs under different health conditions. The aim of this pilot study is to: 1) improve emotional dysregulation for the prevention of anxiety and depressive symptoms in women undergoing intrauterine inseminations (IUI); 2) assess their acceptability (e.g., satisfaction and adherence rates). Method: Five women undergoing IUI, with no clinical diagnoses, responded to measures of mood (anxiety and depression), affect, quality of life and emotional dysregulation in the pre- and post-assessments, and at the 1-, 3- and 6-month follow-ups. The UP was adapted to be applied during six face-to-face group sessions lasting 2 h. The COVID-19 pandemic situation implied changing to an online format to end the program. Results: The results showed that women did not develop EDs, and no statistically significant pre-post and pre-follow-up differences were found for anxiety, depression, quality of life and emotional dysregulation (all p &gt; .050). A tendency towards improvement in the post-assessment evaluation was noted. Satisfaction with the format and UP program was high. Conclusions: It would seem that programs focusing on therapeutic common factors like the UP could have an emotional preventive effect during IUI.<hr/>Resumen Los trastornos emocionales (TE) son frecuentes durante los tratamientos de fertilidad. El Protocolo Unificado (PU) es una intervención transdiagnóstica que ha demostrado su eficacia en la prevención de TE en condiciones médicas. El objetivo de este estudio piloto es: 1) mejorar la disregulación emocional para prevenir síntomas ansiosos y depresivos en mujeres en tratamiento de inseminación artificial (IA); 2) evaluar la aceptabilidad (satisfacción y adherencia). Método: 5 mujeres en tratamiento de IA, sin diagnóstico clínico, respondieron a medidas de estado de ánimo (ansiedad y depresión), afecto, calidad de vida y regulación emocional en el pre- y post-evaluación, y en los seguimientos a los 1, 3 y 6 meses. La adaptación preventiva del PU se basó en la aplicación de 6 sesiones presenciales grupales de 2 horas de duración. La situación generada por la COVID-19 provocó el cambio al formato online para finalizar el programa. Resultados: las mujeres no desarrollaron TE, no se encontraron diferencias pre-post y pre-seguimientos estadísticamente significativas en ansiedad, depresión, calidad de vida y disregulación emocional (p &gt; .050). Se observa una tendencia a la mejoría en la evaluación post-programa. Conclusiones: Parece que programas como el PU, centrado en factores terapéuticos compartidos, ha tenido un efecto emocional preventivo durante IA. <![CDATA[Emotional intelligence and adult attachment: effects on problematic smartphone usage]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Smartphone usage can become problematic when individuals have difficulties in emotional regulation. To clarify risk factors for problematic smartphone usage, the study had three objectives: To analyze the effect of emotional intelligence and attachment dimensions on smartphone usage; to evaluate differences by types and styles of attachment in problematic smartphone usage; to explore the roles of sex and age. For this purpose, the Smartphone Dependency and Addiction Scale, the Wong &amp; Law Emotional Intelligence Scale, and the Adult Attachment Questionnaire were used. The study included 552 young adults (M = 21.79, SD = 2.66; 74.1% women) selected by purposive sampling, and classified in Generation Z and Millennials. The results showed that low awareness of one's emotions (emotional intelligence), poor self-esteem and need for approval, hostile conflict resolution, rancor, and possessiveness (attachment) predicted problematic smartphone usage. Furthermore, insecure type of attachment and negative styles such as fearfulness were closely related to smartphone addiction. Sex had some explanatory power with respect to device use, with women showing higher levels of problematic smartphone usage. In conclusion, the findings support the importance of the secure and positive attachment system, and being able to evaluate and regulate one's own emotions for preventing problematic smartphone use.<hr/>Resumen El uso del smartphone puede tornarse problemático cuando se presentan dificultades de regulación emocional. En la investigación se plantearon tres objetivos: analizar el efecto de las dimensiones de inteligencia emocional y el apego sobre el uso del smartphone; evaluar las diferencias en el uso problemático del móvil atendiendo a tipos y estilos de apego; explorar el efecto del sexo y la edad. Se utilizaron la Escala de Dependencia y Adicción al Smartphone, la Escala de Inteligencia Emocional de Wong &amp; Law y el Cuestionario de Apego adulto. El estudio incluyó a 552 jóvenes (M = 21.79, SD = 2.66; 74.1% mujeres) seleccionados por muestreo intencional y clasificados en Generación Z y Millennials. Una baja conciencia de las propias emociones (inteligencia emocional), una pobre autoestima y necesidad de aprobación, la resolución hostil de conflictos, rencor y posesividad (apego) predecían el uso problemático. Además, el tipo inseguro de apego y los estilos negativos como el temeroso se relacionan más con este uso problemático. El sexo aportaba cierta capacidad explicativa, siendo las mujeres las que mostraron más problemas. Los hallazgos apoyan la relevancia de construir un apego seguro y positivo y de ser capaces de evaluar las propias emociones para prevenir los usos problemáticos del smartphone. <![CDATA[Neuropsychological and psychopathological variables modulating cognitive insight in people with schizophrenia]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Cognitive insight is the capacity of patients with schizophrenia to evaluate their psychotic experiences and respond to the corrective feedback. The relationship with their neuropsychological functions and the modulation exercised by mood and anxiety are still not clear. To make advances and deepen our knowledge would have an important impact on our understanding of the cognitive mechanisms and intervention programmes. Two samples were chosen, one clinical with persons suffering from schizophrenia (n = 43) and another with healthy individuals (n = 50). The Cognitive Insight Scale (BCIS), a neuropsychological battery and questionnaire concerning depression and anxiety, was applied to them. The results suggest an influence of anxiety and the deficits in cognitive flexibility on the development of the mechanisms of Self-Reflection in persons with schizophrenia, with a different pattern to that found in healthy individuals. The results are discussed with respect to the intervention programmes.<hr/>Resumen El insight cognitivo es la capacidad de los pacientes con esquizofrenia de evaluar sus experiencias psicóticas y responder a la retroalimentación correctiva. Su relación con el funcionamiento neuropsicológico y la modulación que ejercen el estado de ánimo y la ansiedad están aún poco claras. Avanzar y profundizar en su conocimiento tendría un impacto importante sobre la comprensión de los mecanismos cognitivos y los programas de intervención. Se seleccionaron dos muestras, muestra clínica, con personas con esquizofrenia (n = 43), muestra personas sanas (n = 50), a las que se aplicó la Escala de insight cognitivo (EICB), una batería neuropsicológica y cuestionarios de depresión y ansiedad. Los resultados sugieren una influencia de la ansiedad y de los déficits de flexibilidad cognitiva en el desarrollo de los mecanismos de la Auto-Reflexión en personas con esquizofrenia, con un patrón diferente al encontrado en personas sanas. Se discuten los resultados con respecto a los programas de intervención. <![CDATA[Self-perceived and reported mental health in older adults]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Several studies assess mental health in older adults, but relatively few do so from a multi-informant perspective. In this work, discrepancies in self-perception and third-person perception of the mental health of older adults were analyzed in two age groups and differentiated by sex and place of residence. Relationships between different scales that measure psychopathology and psychosocial competencies were also analyzed. A sample of 288 older people aged between 60-95 years old (154 women, 53.47%) belonging to 12 municipalities in the Region of Murcia was employed, and the Older Adult Self-Report (OASR) questionnaire was used to measure the psychopathology of older people and the Older Adult Behavior Checklist (OABCL) instrument to find out the family's perception of these problems. Outcomes show different perceptions of mental health among older people and their families, which worsen with increasing age, psychosocial risk status and female gender. This reflects the need to develop specific treatment protocols for each gender and psychosocial risk situation, in order to address the differential mental health needs in older people.<hr/>Resumen Son numerosos los trabajos que evalúan la salud mental de las personas mayores, pero relativamente escasos los que lo hacen desde una perspectiva multi-informante. En este trabajo se analizaron las discrepancias en la autopercepción y la percepción que tienen otros de la salud mental de las personas mayores, en dos franjas de edad, diferenciando por sexos, lugar de residencia y se analizaron las relaciones entre diferentes escalas que miden psicopatología y competencias psicosociales. Se empleó una muestra de 288 personas mayores entre 60-95 años (154 mujeres, 53.47%) pertenecientes a 12 municipios de la Región de Murcia, y se empleó el cuestionario OlderAdultSelf-Report (OASR) para medir la psicopatología de las personas mayores y el instrumentoOlderAdultBehaviorChecklist (OABCL) para conocer la percepción de la familia de estos problemas. Los resultados reflejan que existen diferentes percepciones de la salud mental entre personas mayores y sus familiares, que empeoran al aumentar la edad, la situación de riesgo psicosocial y el género femenino. Esto refleja la necesidad de desarrollar protocolos de tratamiento específicos para cada género y situación de riesgo psicosocial, con el fin de atender las necesidades diferenciales de salud mental de las personas mayores. <![CDATA[Validation and measurement invariance of the Compound PsyCap Scale (CPC-12): a short universal measure of psychological capital]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Compound PsyCap Scale (CPC-12) was developed by Lorenz et al. (2016) to broaden the application of psychological capital, since usually tied to workplace settings; however, no further verification of its suitability across different samples was performed. The present work investigated the psychometric properties of an Italian adaptation of the CPC-12 with the aim of verifying its applicability in samples where the item wording of the existing measures of PsyCap might not be suitable (e.g., students and unemployed people). Study 1 (n = 450) examined the factor structure of the scale. Study 2 (n = 255) advanced the previous CPC-12 validation by testing its measurement equivalence across gender through MCFA. Results confirmed a one higher-order factor structure with four first-order factors, the scale was found to be invariant across gender. The findings advanced the general claim of CPC-12 to be suitable for application in multiple contexts, including sport, education, vocational guidance, as well as typical and atypical work settings.<hr/>Resumen Lorenz y sus colegas desarrollaron la Escala Compound PsyCap (CPC-12) para ampliar este enfoque de dominio específico; sin embargo, no se realizó ninguna verificación adicional de su idoneidad en diferentes muestras / entornos. El presente trabajo investigó las propiedades psicométricas de una adaptación italiana del CPC-12 con el objetivo de verificar su aplicabilidad en muestras donde la redacción de los ítems de las medidas existentes de PsyCap podría no ser adecuada (por ejemplo, estudiantes y desempleados). El estudio 1 (n = 450) examinó la estructura factorial de la escala. El estudio 2 (n = 255) avanzó en la validación anterior de la CPC-12 al probar su equivalencia de medición entre sexos a través de MCFA. Los resultados confirmaron una estructura factorial de un orden superior con cuatro factores de primer orden; se encontró que la escala era invariante en todos los sexos. Los hallazgos avanzaron la afirmación general de la CPC-12 de ser adecuada para su aplicación en múltiples contextos, incluidos el deporte, la educación, la orientación profesional, así como los entornos laborales típicos y atípicos. <![CDATA[Psychometric properties of the positive mental health scale in Arequipa (Peru)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Positive mental health is a complex construct that is related to the optimal functioning of the person. It comprises a set of qualities aimed at the development of the individual's potential. The Positive Mental Health Scale is one of the most used instruments to evaluate it, however, the antecedents indicate inconsistencies regarding its internal structure. The objective of this study was to analyze the psychometric properties of the Positive Mental Health Scale in Arequipa-Peru. 3,933 people participated, 50.3% were women and 49.7% were men, including from adolescents to the elderly. The evaluation by CFA of the original structure showed poor fit indices, so the dimensionality had to be evaluated and a new structure had to be proposed. For which the sample is divided (n 1 = 1,966 and n 2 = 1,967). In the first, an EFA was applied and in the second, it is validated by means of a CFA. Three factors were found and it is concluded that it has a good fit (χ 2 (431) = 2,473.378; CFI = .959; TLI = .956, RMSEA = .049; SRMR = .051). The internal consistency showed values ​​greater than .81. Finally, the equivalence of the measurement according to sex was evaluated, finding that the instrument presents measurement invariance.<hr/>Resumen La salud mental positiva es un constructo complejo que está relacionado con el funcionamiento óptimo de la persona. Comprende un conjunto de cualidades orientadas al desarrollo del potencial del individuo. La Escala de Salud Mental Positiva es uno de los instrumentos más utilizados para evaluarlo, sin embargo, los antecedentes señalan inconsistencias respecto a su estructura interna. El objetivo del presente estudio fue analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Salud Mental Positiva en Arequipa-Perú. Participaron 3933 personas, 50.3% fueron mujeres y 49.7% fueron varones, incluyendo desde adolescentes hasta adultos mayores. La evaluación mediante AFC de la estructura original evidenció índices de ajuste pobres, por lo que se tuvo que evaluar la dimensionalidad y proponer una nueva estructura. Para lo cual, se dividió a la muestra (n 1 = 1966 y n 2 = 1967). En la primera, se aplicó un AFE y en la segunda se valida mediante un AFC. Se hallaron tres factores y se concluye que tiene un buen ajuste (χ 2(431) = 2473.378; CFI = .959; TLI = .956, RMSEA = .049; SRMR = .051). La consistencia interna mostró valores mayores a .81. Finalmente, se evaluó la equivalencia de la medición según el sexo, hallando que el instrumento presenta invarianza de la medición. <![CDATA[CSI-SF: psychometric properties of spanish version of the coping strategies inventory - short form]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Background / Objective The study establishes the psychometric properties of the Spanish adaptation of the abbreviated version of the Coping Strategies Inventory (CSI-SF) published by Addison et al. (2007). The test uses a two-axis model to classify coping strategies (commitment and avoidance) and objective categories of coping (problem-focused and emotion-focused). Method 940 people participated (62.87% women; 37.12% men) aged between 18 and 66 years (x̄ = 33.2; dt = 12.01). An exploratory factor analysis (EFA) and a confirmatory factor analysis (CFA) were carried out, as well as Pearson's correlation and Cronbach's Alpha to examine the reliability and validity of the Spanish adaptation of the CSI-SF. Results Internal consistency analysis revealed high reliability for all scales, and all adjustment indexes used to examine the CSI-SF Spanish version provided support for its use as an adequate measure of stress coping strategies. Discussion/Conclusions The CSI-SF scale Spanish version is a test that provides a quick and efficient diagnosis of the coping strategies used in the face of stress in different settings.<hr/>Resumen Antecedentes/Objetivo El estudio establece las propiedades psicométricas de la adaptación española de la versión abreviada del Inventario de Estrategias de Afrontamiento (CSI-SF) publicado por Addison et al. (2007). La prueba utiliza un modelo de dos ejes para clasificar las estrategias de afrontamiento (de compromiso y de evitación) y las categorías objetivas del afrontamiento (centrada en el problema y centrada en la emoción). Método Participaron 940 personas (62.87% mujeres; 37.12% hombres) divididas en dos submuestras. Se realizó un análisis factorial exploratorio (AFE) y un análisis factorial confirmatorio (AFC), así mismo la correlación de Pearson y el Alfa de Cronbach para examinar la fiabilidad y validez de la adaptación al español del CSI-SF. Resultados El análisis de consistencia interna reveló una alta fiabilidad para todas las escalas (EFE = .890, PFE = .836. PFD = .767, EFD = .934), y todos los índices de ajuste utilizados para examinar el CSI-SF versión española proporcionaron soporte para su uso como una medida adecuada de las estrategias de afrontamiento del estrés. Discusión/Conclusión: La escala CSI-SF versión española es una prueba que proporciona un diagnóstico rápido y eficiente cuyos factores explican el 62.79% de la varianza común total de las estrategias de afrontamiento que se emplean frente a la situación de estrés en distintos ámbitos. <![CDATA[Psychometric properties of the Adolescents' Academic Motivation Scale (AAMS) in a representative sample of Dominican Republic high school students]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Within the growing body of research that has focused on academic success, academic motivation has gathered considerable attention. The aim of this this research is to present the first validation of the Adolescents' Academic Motivation Scale (AAMS). Total sample was composed by 1712 students of secondary education from two districts in the Dominican Republic. The main measurement outcome was the AAMS. Results from the CFA were satisfactory: χ2(5) = 57.73, p &lt; .001; CFI = .970; RMSEA = .079 (.061, .097), and SRMR = .024. IRT analyses favored the two-parameter logistic model, indicating that items were not equally discriminant. Structural Equation Model with latent variables in which academic motivation was a significant predictor of grades resulted in excellent fit: χ2(53) = 182.76, p &lt; .001; CFI = .980; RMSEA = .038 90% CI (.032, .044), and SRMR = .025. In sum, this work presents an exhaustive psychometric analysis of the AAMS in a representative sample of high school Dominican students.<hr/>Resumen Entre el creciente cuerpo de investigación que se ha centrado en el éxito académico, la motivación académica ha captado considerable atención. El objetivo de esta investigación es presentar la primera validación de la Escala de Motivación Académica de los Adolescentes (EMAA). La muestra total estuvo compuesta por 1712 estudiantes de secundaria de dos distritos de la República Dominicana. La medida principal fue la EMAA. Los resultados del AFC fueron satisfactorios: χ2(5) = 57.73, p &lt; .001; CFI = .970; RMSEA = .079, 90% CI (.061, .097), y SRMR = .024. Los análisis de TRI favorecieron al modelo logístico de dos parámetros, indicando que los ítems no fueron igualmente discriminativos. El Modelo de Ecuaciones Estructurales en el que la motivación académica predecía de forma estadísticamente significativa las calificaciones obtuvo un ajuste excelente: χ2(53) = 182.76, p &lt; .001; CFI = .980; RMSEA = .038 (.032, .044), and SRMR = .025. En resumen, este trabajo presenta un exhaustivo análisis psicométrico de la EMAA en una muestra representativa de estudiantes dominicanos de instituto. <![CDATA[Validation of the spanish version of the Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) in 4-5 year-old children]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Background The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) was designed to identify EF deficits in daily life contexts. The aim of the present study was to validate the Spanish version of the CHEXI in 4-5-year-old children. Method Parents' ratings of the CHEXI and laboratory tests of EF were investigated in two large samples of 445 children aged 4 years (196 girls, 249 boys) and 459 children aged 5 years (208 girls, 251 boys). CHEXI ratings were collected again after one-year. Results The two-factor structure of the CHEXI (i.e., Working Memory and Inhibition) was replicated, showing high internal consistency and temporal stability. The 4-year-olds were reported to have higher EF deficits than 5-year-olds have. Boys were rated as having higher EF deficits than girls were. However, gender differences were not significant contrasting performance on EF tasks. Finally, associations between CHEXI ratings and EF tests were weak, suggesting that EF tests and EF ratings capture different aspects of EF. Conclusions The Spanish CHEXI provides a suitable instrument to assess EF in 4-5-year-old children.<hr/>Resumen Contexto El Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) se diseñó para detectar déficit de Funciones Ejecutivas (FE) en contextos de la vida diaria. El propósito del presente estudio era validar la versión española del CHEXI para niños de 4 y 5 años. Método Se obtuvieron las valoraciones de los padres y las puntuaciones en test de laboratorio en una muestra de 445 niños de 4 años (196 niñas, 249niños) y otra de 459 niños de 5 años (208 niñas, 251 niños). Un año más tarde se volvieron a recoger las valoraciones de los padres en CHEXI. Resultados Se replicó la estructura de dos factores de CHEXI (Memoria de Trabajo e Inhibición), obteniendo una alta consistencia interna y estabilidad temporal. Los niños de 4 años eran valorados con mayor déficit en FE que los niños de 5 años. Los niños alcanzaban puntuaciones más elevadas de déficit de FE. Sin embargo, no aparecieron diferencias significativas de género en las pruebas conductuales. Finalmente, se encontró una baja asociación entre las valoraciones de CHEXI y las puntuaciones de las pruebas conductuales. Este resultado sugiere que los inventarios y las medidas conductuales evalúan diferentes aspectos de las FE. Conclusiones La versión española de CHEXI ofrece un instrumento válido para evaluar las FE en niños de 4 y 5 años. <![CDATA[The impact of a peer-tutoring program to improve self-regulated learning]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to check the impact of an intervention program based on peer-tutoring on self-regulated learning of freshmen, as well as on peer tutors. The sample consisted of 102 freshmen (51 experimental group y 51 control group) and 50 seniors from four different university degrees. Self-regulated learning was measured by the Motivated Strategies Learning Questionnaire. After assigning freshmen randomly to either the experimental or control condition, the study adopted a quasi-experimental research design with a non-equivalent control group controlled by statistical techniques, the intervention consisted of 20 individual tutoring sessions highly structured to freshmen delivered by seniors or tutors, after receiving three sessions of training on tutoring. The results yield statistically significant differences in self-regulated learning on participants.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio fue demostrar el impacto de un programa de intervención basado en la tutoría entre iguales para mejorar la autorregulación del aprendizaje del alumnado universitario de nuevo ingreso, identificando asimismo sus efectos en el alumnado tutor. La muestra estuvo compuesta por 102 estudiantes de nuevo ingreso (51 grupo experimental y 51 grupo control) y 50 estudiantes de último curso de cuatro titulaciones. La autorregulación del aprendizaje se evaluó a través del Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje y Motivación. Después de asignar aleatoriamente al alumnado de nuevo ingreso a la condición experimental o control de un diseño cuasiexperimental con grupo control no equivalente mejorado con técnicas de control estadístico, la intervención consistió en 20 sesiones individuales de tutoría altamente estructuradas con el alumnado de nuevo ingreso, dirigidas por el alumnado de último curso o tutor, que fue previamente entrenado para ello en tres sesiones de formación. Los resultados arrojan diferencias estadísticamente significativas en autorregulación del aprendizaje para el alumnado participante. <![CDATA[Entrepreneurship attitudes and the Big Five: a cross-cultural comparison between Spain and the United States]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Culture may interact with personality to facilitate or inhibit entrepreneurial behaviors. 296 undergraduates in the United States and 257 in Spain completed the Big Five Personality Inventory and the Entrepreneurial Attitudes Scale for Students (Mean age = 20.16 years; SD = 3.39). We hypothesized that across cultures, conscientiousness and openness would predict greater risk taking whereas neuroticism and agreeableness would be a negative correlate. Personality variables explained a larger proportion of the variance in entrepreneurial attitudes in the U.S. data. The associations between the personality dimensions and entrepreneurship varied considerably by country and gender. Significant positive correlations were found between conscientiousness and risk taking only for Spanish men. Neuroticism was significantly and negatively correlated with risk taking only for American participants.<hr/>Resumen La cultura puede interactuar con la personalidad para facilitar o inhibir las conductas emprendedoras. 296 estudiantes universitarios en Estados Unidos y 257 en España completaron el inventario de los Cinco Grandes de Personalidad y la escala de Actitudes Emprendedoras para Estudiantes (Media de edad = 20.16 años; DT = 3.39). Se hipotetiza que, a través de culturas, conciencia y apertura serán predictores de mayor toma de riesgos, mientras neuroticismo y amigabilidad lo harán en negativo. Las variables de personalidad explican una mayor proporción de varianza en actitudes emprendedoras en los datos estadounidenses. Las asociaciones entre las dimensiones de personalidad y emprendimiento varían considerablemente por país y género. Se encontraron correlaciones positivas significativas entre conciencia y toma de riesgos solo en hombres españoles. El neuroticismo correlaciona negativa y significativamente con la toma de riesgos, solo en el caso de los participantes americanos. <![CDATA[The healthy management: the moderator role of transformational leadership on health workers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Psychosocial risks arising from work, like workload, have a negative impact on the quality of work life, especially in terms of the deterioration in working conditions and negative consequences for employees' health. The style of leadership exercised is key in coping with perceived psychosocial risks. The purpose of this study was to analyse the influence of transformational leadership and workload on psychosomatic disorders, and the moderating role of transformational leadership in the relationship between workload and psychosomatic disorders. The sample consisted of 408 Spanish employees working with people with intellectual disabilities. Workload and Psychosomatic disorders were measured by the UNIPSICO subscales, Transformational leadership was measured by a subscale adapted from the Multifactor Leadership Questionnaire (Bass &amp; Avolio, 1989). Carrying out moderation analysis in PROCESS 3.4 results showed that both Workload and Transformational leadership had a significant influence on Psychosomatic disorders. In addition, Transformational leadership moderated the relationship between Workload and Psychosomatic disorders. Transformational leadership buffers the impact of workload on employees' health and therefore in the need to carry out training programs for managers in organizations in order to exercise a healthy management.<hr/>Resumen Los riesgos psicosociales derivados del trabajo, como la sobrecarga laboral, tienen un impacto negativo en la calidad de vida laboral, especialmente en el deterioro de las condiciones laborales y en la salud de los empleados. El estilo de liderazgo ejercido es clave en el afrontamiento de los riesgos psicosociales percibidos. El propósito de este estudio fue analizar la influencia del liderazgo transformacional y la sobrecarga laboral sobre los problemas psicosomáticos, y el papel moderador del liderazgo transformacional en la relación entre sobrecarga laboral y problemas psicosomáticos. La muestra consistió en 408 empleados españoles que trabajan con personas con discapacidad intelectual. Sobrecarga laboral y Problemas psicosomáticos se midieron con las subescalas UNIPSICO y Liderazgo transformacional se midió con una subescala adaptada del Cuestionario Multifactorial de Liderazgo (Bass &amp; Avolio, 1989). El análisis de moderación mediante PROCESS 3.4 mostró que tanto Sobrecarga laboral como Liderazgo transformacional tuvieron una influencia significativa sobre Problemas psicosomáticos. Además, Liderazgo transformacional moderó la relación entre Sobrecarga laboral y Problemas psicosomáticos. El liderazgo transformacional amortigua el impacto de la sobrecarga laboral en la salud de los empleados y, por lo tanto, se destaca la necesidad de implementar programas de capacitación para directivos en las organizaciones con el fin de ejercer una gestión saludable. <![CDATA[Validation of the Job Crafting scale in Latin American workers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In this study, the psychometric properties of the Spanish version (Bakker et al., 2018) of the Job Crafting scale of Tims et al. (2012), was analyzed in a Latin American population. We applied the scale to a sample of 903 employees (42.6% women &amp; 57.4% men) from Colombia and Ecuador. Reliability and validity were examined. The results of the confirmatory factor analysis showed an adequate fit both in Colombia (CFI = .916, TLI = .900, IFI = .917, RMSEA = .060) and in Ecuador (CFI = .918, TLI = .903, IFI = .919, RMSEA = .064), in the four-factor structure of the original scale. Evidence of validation, related to criterion for psychological well-being for the dimensions of increasing structural resources and increasing challenging demands, was found. The Spanish version of the scale demonstrates its usefulness for research in the Latin American context.<hr/>Resumen En este estudio, se analizaron las propiedades psicométricas de la versión en español (Bakker et al., 2018) de la escala Job Crafting de Tims et al. (2012) en población latinoamericana. Aplicamos la escala a una muestra de 903 empleados (42.6% mujeres y 57.4% hombres) de Colombia y Ecuador. Se examinaron la fiabilidad y la validez. Los resultados del análisis factorial confirmatorio mostraron un ajuste adecuado tanto en Colombia (CFI = .916, TLI = .900, IFI = .917, RMSEA = .060) como en Ecuador (CFI = .918, TLI = .903, IFI = .919, RMSEA = .064), en la estructura de cuatro factores de la escala original. Se encontró evidencia de validación, relacionada con el criterio de bienestar psicológico, para las dimensiones de recursos estructurales crecientes y demandas desafiantes crecientes. La versión en español de la escala demuestra su utilidad para la investigación en el contexto latinoamericano. <![CDATA[Work characteristics and occupational health: validation and proposal of a shortened version of the Work Design Questionnaire]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Interest in the study of work characteristics to explain how an individual's relationship with the work environment can lead to maladaptive responses has taken on renewed importance in the light of increasing concern for the development of healthy organizations and organizational diversity. This study aims to develop a shortened version of the Work Design Questionnaire (WDQ) with a view to facilitating its use and interpretation. The psychometric properties of this shorter questionnaire were tested in a multi-sectoral sample of workers in Spain, with due consideration given to the gender measurement invariance. For this purpose, we applied the questionnaire to a sample of 500 workers and analyzed the relationship between the answers provided to WDQ and specific occupational health variables (satisfaction, well-being and emotional exhaustion). Results showed adequate reliability and criterion-oriented validity for the shortened version of the WDQ, that is, the WDQ18-S, as well as evidence of factorial invariance across gender. We then discuss the results and their implications for the application of the WDQ in further research and the field of occupational health and psychosocial risks prevention.<hr/>Resumen El interés por el estudio de las características del trabajo para explicar cómo la relación de un individuo con el entorno laboral puede conducir a respuestas desadaptativas ha cobrado una importancia renovada a la luz de la creciente preocupación por el desarrollo de organizaciones saludables y por la diversidad organizacional. Este estudio tiene como objetivo desarrollar una versión abreviada del Work Design Questionnaire (WDQ) con el fin de facilitar su uso e interpretación en este contexto. Las propiedades psicométricas de este cuestionario reducido se probaron en una muestra multisectorial de trabajadores en España. Para ello, aplicamos el cuestionario a una muestra de 500 trabajadores y analizamos la relación entre las carácterísiticas del trabajo y las variables seleccionadas de salud ocupacional (satisfacción, bienestar y agotamiento emocional). Los resultados mostraron una fiabilidad y una validez orientada al criterio adecuadas para la versión abreviada del WDQ, esto es, el WDQ18-S, así como evidencia de invarianza factorial de género. Posteriormente se discuten los resultados y sus implicaciones para el uso del WDQ en el ámbito aplicado e investigador de la salud ocupacional y la prevención de riesgos laborales. <![CDATA[Semantic modelling of self-realization of the personality]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction The research is focused on studying self-organization of the personality in aspect of subjectness. The technique of modeling of social and role identification of the personality is presented. The research objective - to define semantic constructs self-updating in modeling of personal identification. Methods and techniques of a research Semantic approach in structuring dichotomizing couples of constructs of personal identification is used. Offered original technique "Semantic Modelling of Self-organization of the Personality" ("SMSOP"). Respondents fill "Repertoire lattices" of J. Kelly. Results of sample are factorized. Respondents make modeling of in images "I am-real", "I am-ideal" and also images of "The Self-updated Personality" (SUP) and "Nonconformist" (NC), using a set of the linguistic constructs received by means of repertoire lattices of J. Kelly). Sample - students-psychologists, the 218th persons. Results and discussion Comparative data of constructs self-updating (in aspect "I am-ideal") and the SUP and Oil Company models showed. Though SUP is a reference model of achievements of the personality (according to A. Maslow, etc.), and the NC discloses properties of self-affirmation, in semantics of mental self-organization (MSO) of the personality, respondents aren't focused fully on these standards. Results of the factorial analysis showed features of semantics of MSO of the identity of students in aspect self-updating ("I am-ideal"): emotional spontaneity and, at the same time, strength of mind and self-confidence and also communication and wellbeing in life (connected with intellectuality, ingenuity). Conclusions Semantics self-updating persons reveals for youth in the positions defining possible, achievable aspects of prospect of their life. The SUP and NC models are "perfect" for them.<hr/>Resumen Introducción La investigación se centra en estudiar la autoorganización de la personalidad en el aspecto de la subjetividad. Se presenta la técnica de modelado de identificación social y de roles de la personalidad. El objetivo de la investigación consiste en definir constructos semánticos autoactualizables en el modelado de identificación personal. Métodos y técnicas de una investigación Se utiliza un enfoque semántico en la estructuración de parejas dicotomizadoras de constructos de identificación personal, con la técnica original "Modelado Semántico de Autoorganización de la Personalidad" ("SMSOP"). Los encuestados cumplimentan la rejilla de J. Kelly. Los resultados de la muestra se factorizan. Los encuestados modelan en imágenes "Yo soy-real", "Yo soy-ideal" y también imágenes de "La Personalidad Auto-actualizada" (SUP) y "No conformista" (NC), utilizando un conjunto de constructos lingüísticos recibidos mediante el repertorio reticular de J. Kelly. La muestra consta de 218 personas (estudiantes - psicólogos). Resultados y discusión Se muestran datos comparativos de los constructos autoactualizables (en el aspecto "Yo soy-ideal") y los modelos SUP y Oil Company. Aunque SUP es un modelo de referencia de los logros de la personalidad (según A. Maslow, etc.), y el NC revela propiedades de autoafirmación, en la semántica de la autoorganización mental (MSO) de la personalidad, los encuestados no están centrados plenamente en estos estándares. Los resultados del análisis factorial mostraron rasgos de la semántica de MSO de la identidad de los estudiantes en el aspecto de autoactualización ("Yo soy-ideal"): espontaneidad emocional y, al mismo tiempo, fortaleza de ánimo y autoconfianza y también comunicación y bienestar en la vida (relacionado con la intelectualidad, el ingenio). Conclusiones La semántica de las personas que se auto-actualizan revela a los jóvenes en las posiciones que definen aspectos posibles y alcanzables de la perspectiva de su vida. Los modelos SUP y NC son "perfectos" para ellos. <![CDATA[Resilience and associated factors in women survivors of Intimate Partner Violence: a systematic review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Most research on Intimate Partner Violence against women (IPV) has tended to present women as passive victims, but in recent years, there has been an increase in studies adopting a strengths-based approach. The aim of the present study is to review the empirical literature about resilience in women survivors of IPV to (a) analyze the consensus on the definition and assessment of resilience; (b) study the correlates of resilience; and (c) reflect on the applicability of such knowledge in policies and professional practice. Following PRISMA guidelines, a systematic search was carried out in the Scopus, WoS and PsycINFO databases. The search yielded 42 articles published in English or Spanish over an unlimited timeframe. Results showed that process-oriented, trait-oriented, and outcomes-oriented definitions of resilience were all adopted in the research and that assessment methods also differed across studies. Individual, relational, and contextual factors were found as resilience correlates. There is a need for a theoretical consensus and for research on the mechanisms through which vulnerability or protective factors exert their influence on groups with specific risk conditions. Finally, governments and institutions should take actions to support women and children and to prevent future IPV.<hr/>Resumen Gran parte de los estudios sobre Violencia de Género en la Pareja (VGP) presentan a las mujeres como víctimas pasivas, pero en los últimos años el número de investigaciones centradas en fortalezas está aumentando. El objetivo del presente estudio es revisar la literatura empírica sobre resiliencia en mujeres supervivientes de VGP para: (a) analizar el consenso en la definición y evaluación de resiliencia; (b) estudiar los correlatos del constructo; y (c) reflexionar sobre la aplicabilidad de este conocimiento en las políticas y la práctica profesional. Siguiendo las guías PRISMA, se realizó una revisión sistemática en las bases de datos Scopus, WoS y PsycINFO, encontrando 42 artículos publicados en inglés o español sin restricción temporal. Los resultados muestran que los estudios adoptan definiciones de resiliencia tanto orientadas al proceso como al rasgo y a los resultados, y que el método de evaluación difiere entre investigaciones. Entre los correlatos de resiliencia se encontraron factores individuales, relacionales y contextuales. Se necesita un consenso teórico y profundizar en los mecanismos por los cuales los factores de vulnerabilidad o protección afectan a grupos con riesgos específicos. Por último, los gobiernos e instituciones deberían emprender acciones de prevención y de apoyo a las mujeres e hijos/as. <![CDATA[Examination of military personnel's changed psychological states during long-term deployment in a war zone]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282022000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Examining military personnel's psychological states is an effective way to prevent negative mental health consequences during their deployment in a war zone. The present study identifies changes in the psychological states of military personnel (n= 192) during a 6-month deployment in a war zone in eastern Ukraine. The results confirmed both of our proposed hypotheses. First, with regard to time limits on military personnel's deployment on the front lines in eastern Ukraine on the basis of examined psychological states, the estimated recommended deployment duration was three months. Second, we found significant differences in the dynamics of the psychological states of service members with versus without previous deployment experience. The results also substantiate that military personnel's psychological states should be monitored during deployment in order to prevent negative mental health consequences and to ensure that military units successfully accomplish their tasks.<hr/>Resumen Una de las formas más eficaces para prevenir las consecuencias negativas del despliegue en la zona militar para la salud mental de los militares es diagnosticar su estado psicológico. En el presente estudio se determinan las particularidades de los cambios en el estado psicológico de los militares (n= 192) durante el despliegue de seis meses en la zona militar en el este de Ucrania. Los resultados obtenidos confirmaron ambas hipótesis formuladas: en cuanto a la posibilidad de determinar, sobre la base del diagnóstico del estado psicológico, el plazo recomendado para el despliegue de los militares en la línea de demarcación en el este de Ucrania, que es de tres meses. Así como también sobre las posibles diferencias significativas en la dinámica del estado psicológico de los militares que tienen y no tienen experiencia en el despliegue. Asimismo, se argumenta la necesidad de monitorear el estado psicológico de los militares durante el despliegue con el propósito de prevenir oportunamente las consecuencias negativas para su salud mental y para la ejecución exitosa de las tareas de la subunidad militar.