Scielo RSS <![CDATA[Clínica y Salud]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1130-527420180003&lang=en vol. 29 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Social Cognition and Executive Function Impairment in Young Women with Anorexia Nervosa]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742018000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Anorexia nervosa (AN) is a very debilitating disorder and has shown different cognitive deficit patterns. Some of them are controversial because they relate some deficit with autistic traits. Both, social cognition and executive function are top-down processes that regulate social interaction and adaptive behavior in a complex world. Neurocognitive profiles focused on this process are especially useful as endophenotypes in clinic research and intervention.The aims of this study are (1) assessing the contribution of social cognition and executive function to socio-emotional and neurocognitive patterns in anorexia nervosa and (2) investigating the possible relationships between social cognition tasks and executive function measures and clinic features in this eating disorder. Fifteen adolescents with anorexia nervosa and 15 healthy controls took part in this study. Patients were diagnosed with DSM-IV-R criteria. They had suffered the disease for 3 years (SD ± 1.47). They were compared in social cognition (Reading the Mind in the Eyes and the IOWA Gambling Task) and executive function (verbal fluency tasks, trail making test, and digit span test [DST] from the WAIS-III). The results show that there was a significant difference in social cognition, at the theory of mind and the IOWA gambling task. Finally, for the executive function task, adolescents with AN displayed significant differences in both direct DST and inverse DST, as well as in semantic fluency and phonological fluency compared with controls. These domains show different highly-significant relationships that could explain neurocognitive profiles. In conclusion, many differences were found between adolescents with AN and healthy controls. AN patients displayed important deficits in theory of mind recognition, executive function, and decision making. These deficits could play a role in maintaining pathological patterns and also important endophenotypes in research and intervention might be considered.<hr/>RESUMEN La anorexia nerviosa es un trastorno muy debilitante y ha mostrado diferentes patrones de déficit cognitivo. Algunos de ellos son controvertidos porque se relacionan con rasgos autistas. Tanto la cognición social como la función ejecutiva son procesos de control “arriba/abajo” que regulan la interacción social y el comportamiento adaptativo en un mundo complejo. Los perfiles neurocognitivos enfocados en este proceso son especialmente útiles como endofenotipos en la investigación clínica y la intervención. Los objetivos de este estudio son: (1) evaluar la contribución de la cognición social y la función ejecutiva a los patrones socioemocionales y neurocognitivos en la anorexia nerviosa y (2) investigar las posibles relaciones entre las tareas de cognición social y las medidas de la función ejecutiva y las características clínicas de este trastorno de la conducta alimentaria. 15 adolescentes con anorexia nerviosa y 15 controles sanos participaron en este estudio. Los pacientes fueron diagnosticados con los criterios DSM-IV-R. Estos han sufrido la enfermedad durante al menos 3 años (SD ± 1,47). Fueron comparados en la cognición social (“Lectura de la mente a través de los ojos” y la tarea de juego IOWA) y función ejecutiva (tareas de fluidez verbal, prueba de seguimiento y prueba de spam digital del WAIS-III). Los resultados muestran diferencias significativas en la cognición social (teoría de la mente y en la tarea de juego de IOWA). Finalmente, para la tarea de la función ejecutiva, los adolescentes con AN mostraron diferencias significativas tanto en la DST directa como en la DST inversa, así como en la fluidez semántica y la fluidez fonológica. Estos dominios muestran diferentes relaciones altamente significativas que podrían explicar los perfiles neurocognitivos. En conclusión, se encontraron diferencias entre adolescentes con AN y controles sanos. Los pacientes mostraron déficits importantes en la teoría del reconocimiento de la mente, función ejecutiva y toma de decisiones. Estos déficits podrían desempeñar un papel en el mantenimiento de los patrones patológicos y también podrían considerarse endofenotipos importantes en la investigación y la intervención. <![CDATA[A study on reading competence in adults with intellectual and developmental disability when they read clinical and health-related texts]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742018000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este estudio fue analizar el nivel de la competencia lectora en personas adultas con Discapacidad Intelectual y del Desarrollo (PcDID) en la Comunidad de Madrid ante textos clínicos de diferente complejidad léxica y semántica. Participaron un total de 61 personas adultas con discapacidad intelectual y 31 estudiantes universitarios del último curso de grado como grupo control. Los resultados mostraron que las PcDID mejoran su rendimiento en tareas de comprensión lectora cuando se dispone del tiempo y apoyos necesarios. Así, si se dispone de una mayor cantidad de tiempo, el rendimiento de una parte importante de las PcDID mejora considerablemente, consiguiendo en algunos casos aproximarse al rendimiento de los estudiantes universitarios. El nivel de escolarización de las PcDID fue determinante en su rendimiento en las distintas pruebas.<hr/>ABSTRACT The aim of this study was to analyze the level of reading competence in adults with Intellectual and Developmental Disability (AIDD) in Madrid Region. They read clinical texts of different lexical and semantic complexity. Sixty-one adults with intellectual disability and 31 undergraduate university students took part in this study. The results showed that AIDD improve their performance in reading comprehension tasks when the necessary time and supports are available. Thus, if a greater amount of time is available, the performance of a significant part of the AIDD improves considerably, in some cases getting close to the performance of university students. The education level of AIDD was decisive in their performance in the different tests. <![CDATA[Alterations in eating behavior in patients with substance abuse disorders]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742018000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La comorbilidad psiquiátrica entre los trastornos de la conducta alimentaria (TCA) y los trastornos por uso de sustancias (TUS) suele darse con frecuencia, complicando el tratamiento y pronóstico de ambos. En el presente trabajo se estudió la prevalencia de los trastornos alimentarios en pacientes que demandan tratamiento por un TUS, principalmente alcohol, cocaína y cannabis, así como el papel modulador de la impulsividad y la adicción a la restricción alimentaria. Los instrumentos utilizados fueron la escala de impulsividad de Barratt, el Inventario de Trastornos Alimenticios (EDI) y el Cuestionario Valencia de Adicción a la Restricción (CVAR). Los resultados muestran que los pacientes con un TUS presentan una prevalencia mayor de TCA, especialmente en mujeres. Estos resultados confirman que los trastornos de alimentación tienen una prevalencia elevada en la población con adicciones; especialmente las mujeres presentan trastornos de alimentación con más frecuencia, así como mayores niveles de impulsividad.<hr/>ABSTRACT Psychiatric eating disorders (ED) and substance use disorder (SUD) are frequent comorbidities and negatively affect evaluation, treatment, and prognosis of both pathologies. The aim of the present study was to determine the prevalence of eating disorders amongst patients seeking treatment for SUD, mainly alcohol, cocaine, and cannabis, and the modulating role of impulsivity and the presence of the eating restriction disorder. We employed the following evaluation instruments: the Barratt impulsivity scale, the eating disorder inventory (EDI), and the Valencia Addiction to Eating Restriction Questionnaire (CVAR). The results showed that patients with a SUD had higher levels of impulsivity and higher restriction scores. In terms of eating disorders, patients with SUD had a higher prevalence than the control group, with women presenting significantly higher scores than men. These results confirm that eating disorders have a very high prevalence in the population with addictions; especially, women present eating disorders that are more serious and higher impulsivity rates. <![CDATA[Development of emotional stability in dual pathology: a proposal for brief intervention]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742018000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del estudio fue conseguir la adquisición del equilibrio emocional mediante el aprendizaje de la gestión y regulación de las emociones en pacientes afectados de patología dual. La metodología fue mixta (cualitativa-cuantitativa). La muestra total fue de 27 participantes voluntarios, distribuidos en dos grupos: tratamiento (n = 21) y control (n = 6). Los datos cualitativos se obtuvieron mediante la entrevista por objetivos, el Test de los Ojos y una encuesta final ad hoc. Respecto a los resultados cualitativos, el grupo tratamiento mejoró en regulación emocional, alcanzando abstinencia y alta terapéutica. En lo cuantitativo se evaluó la desregulación emocional (DERS) a nivel transversal y longitudinal. Los resultados al comparar los grupos en el postest mostraron diferencias significativas a favor del grupo tratamiento en la dimensión desatención. A nivel longitudinal, se detectaron diferencias en el grupo tratamiento en el postest respecto al pretest en desatención y descontrol y no se encontró ninguna diferencia en el grupo control. La conclusión del estudio indica que hay una mejora de la comprensión de las emociones junto al afrontamiento adecuado de las experiencias negativas por parte de los participantes del grupo tratamiento.<hr/>ABSTRACT The objective of the study was to achieve an emotional balance by learning the management and regulation of emotions in patients with dual pathology. The methodology was mixed (qualitative-quantitative). The total sample consisted of 27 voluntary participants divided into two groups: treatment (n = 21) and control (n = 6). Qualitative data were obtained through the Interview by Objectives, the Test of the Eyes and a final ad hoc survey. Regarding qualitative results, the treatment group improved in emotional regulation, achieving abstinence and therapeutic discharge. In quantitative terms, emotional deregulation (DERS) was evaluated at transversal and longitudinal levels. The results, when comparing the groups in the post-test, showed significant differences in favor of the treatment group in the dimension of inattention. At the longitudinal level, a difference was detected in the treatment group in the post-test with respect to the pre-test in the dimensions of inattention and uncontrol, and no difference was found in the control group. The conclusion of the study indicates the improvement of comprehension of emotions together with an adequate coping of negative experiences on the part of participants in the treatment group. <![CDATA[The assessment of suggestibility in emotional disorders. An exploratory study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742018000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La evaluación de la sugestionabilidad y la hipnotizabilidad se ha establecido como una valiosa línea de investigación. No obstante, la mayor parte de los estudios se han realizado con muestras de población general, siendo los trabajos con muestras clínicas escasos. El objetivo del presente estudio ha sido evaluar la sugestionabilidad en una muestra de pacientes (n = 147), mediante la aplicación de un inventario de sugestionabilidad y establecer una comparación con una muestra control (n = 57). Los participantes de la muestra clínica presentaron significativamente una mayor sugestionabilidad, en comparación con los participantes de la muestra control, en la puntuación total y en las escalas de absorción, implicación emocional e influenciabilidad. Al comparar grupos específicos de trastornos mentales con respecto a la muestra control, se observaron diferencias estadísticamente significativas en sugestionabilidad para los pacientes con trastorno de ansiedad social, trastorno de pánico, trastorno obsesivo-compulsivo y trastorno de estrés postraumático. Estos resultados tienen importantes implicaciones para la práctica clínica.<hr/>ABSTRACT The assessment of suggestibility and hipnotizability has become a valuable research line in the last decades. However, most studies have focused on general population, and there are limited and insufficient papers dealing with clinical simples. The aim of the present study was to evaluate general suggestibility in a sample of patients (n = 147) compared to a control (non-clinical) group (n = 57), by means of the adminitration of an inventory of suggestibility. Clinical sample participants showed higher levels of suggestibility (overall score) and higher levels of absorption, emotional suggestibility, and influence of others (subscales) than controls. By clinical groups, social anxiety, panic isorder, OCD, and PTSD groups scored higher in suggestibility than controls. These results have relevant implications for clinical practice. <![CDATA[Postpartum Depression Screening Scale Short Form: is it possible to use it for antenatal depression?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742018000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo fue analizar la validez de la Escala de Depresión Posparto, forma abreviada (PDSS-SF) en la detección de los síntomas de depresión prenatal mediante el uso del cuestionario Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) como gold standard. La muestra del presente estudio estuvo conformada por 449 gestantes reclutadas en el Hospital Clínico San Carlos de Madrid (España). Se utilizó un análisis de curva ROC. Los resultados indican que el área bajo la curva ROC para la depresión menor, moderada y severa fue .86, p &lt; .001, .95, p &lt; .001, y .99, p &lt; .001, respectivamente. La sensibilidad y especificidad fueron .70 y .81 para la depresión menor con un punto de corte de 11, .85 y .88 para depresión moderada con un punto de corte de 14 y 1 y .99 con un punto de corte de 23 para depresión severa. Los resultados de PDSS-SF proporcionan una buena consistencia interna y muestran combinaciones satisfactorias de sensibilidad y especificidad. La PDSS-SF es una herramienta precisa para evaluar la depresión prenatal.<hr/>ABSTRACT The aim of this study was to obtain the construct validity of the short form of the Postpartum Depression Scale (PDSS-SF) for screening antenatal depression symptoms by means of the Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9) as a gold standard. The sample consisted of 449 pregnant women recruited in the Hospital Clínico San Carlos, Madrid, Spain. A ROC analysis was used. The results show the the area under the ROC curve for minor, moderate, and severe depression was .86, p &lt; .001, .95, p &lt; .001, and .99, p &lt; .001, respectively. The sensitivity and specificity were .70 and .81 for minor depression, with 11 as a cutoff score, .85 and .88 for moderate depression, with 14 as a cutoff score, and 1 and .99, with 23 as a cutoff score for severe depression. The results of the PDSS-SF provide a good internal consistency, significant validity and reliability, and showed satisfactory combinations of sensitivity and specificity. The PDSS-SF is an accurate tool to evaluate antenatal depression. <![CDATA[Psychometric properties of the Behavior Activation for Depression Scale (BADS) in a Mexican sample]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742018000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este trabajo fue evaluar las propiedades psicométricas de la Escala de Activación Conductual para la Depresión (BADS) en una muestra de estudiantes universitarios de México. Para ello se aplicó la escala a 381 estudiantes de una universidad privada. Los resultados evidenciaron que, comparada tanto con la versión original en inglés como con la adaptación española desarrollada en España, es una escala válida y consistente. Las dimensiones del instrumento original se replicaron en el análisis factorial confirmatorio. La validez de criterio y discriminante se contrastó por medio de correlaciones con el BDI-II, que arrojaron puntuaciones de acuerdo con lo esperado tanto para el total de la escala como para las distintas dimensiones. Un análisis de regresión logística ordinal demostró que las puntuaciones de corte del BDI-II (depresión mínima, leve, moderada y severa) predicen adecuadamente las puntuaciones del BADS. Respecto a la consistencia interna, en esta muestra alcanzó un alfa de Cronbach de .89 para el total de la escala y de .77 a .85 para sus dimensiones.<hr/>ABSTRACT The aim of this work was to assess the psychometric properties of the Behavioral Activation for Depression Scale (BADS) in a sample of Mexican university students. To this end, the scale was applied to 381 students of a private university. The results showed that, compared to both the original version in English and the Spanish adaptation developed in Spain, it is a valid and consistent scale. The dimensions of the original instrument were replicated in the confirmatory factor analysis. Criterion and discriminant validity was contrasted by means of correlations with the BDI-II, which yielded scores according to what was expected both for the total scale and for the different dimensions. An ordinal logistic regression analysis showed that BDI-II cut-off scores (minimal, mild, moderate, and severe depression) adequately predict BADS scores. Regarding the internal consistency, this sample reached a Cronbach’s alpha of .89 for the total scale and from .77 to .85 for its dimensions.