Scielo RSS <![CDATA[Psychosocial Intervention]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-055920140001&lang=en vol. 23 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>The guys told us crying that they saw how they were killing her and they could not do anything"</b>: <b>psychosocial explorations of migrant journeys to the U.S.</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en In this article I examine undocumented migrant experiences on their journeys to the U.S. Tens of thousands of Honduran migrants leave their homes in hopes to provide better for their families from afar. In in-depth interviews, 21 migrants from Honduras share the events they endure as they cross Guatemala, Mexico and the borders that divide them. I conducted narrative analyses and specifically used the analytical tools of high points and poises to locate the most salient experiences the migrants narrated as well as identifying particular selves the migrants were presenting. The high points centered around the crossings of the Mexico-U.S. border, encounters with gangs and the police in Mexico, and travels on top of freight trains. Most of these events were highly charged with potential short and long-term effects on the migrants' health. In trying to make sense of their experiences, migrants presented themselves as heroes helping others, victims of the migration systems, good parents, or unaffected bystanders. This research provides insight into the rarely explored psychosocial aspects of undocumented migration, illuminates how Honduran migrants who attempt this journey make sense of their experiences, and proposes interventions to mitigate the potentially tragic consequences of this migration.<hr/>En este artículo examino las experiencias que han tenido en sus viajes hacia los EE.UU. cientos de miles de emigrantes hondureños que dejan su hogar con la esperanza de poder ayudar mejor a su familia desde la lejanía. En las entrevistas en profundidad llevadas a cabo, 21 emigrantes de Honduras comparten los contratiempos que tienen que soportar cuando cruzan Guatemala, México y las fronteras que los separan. He llevado a cabo análisis narrativos, utilizando particularmente herramientas analíticas de "momentos culminantes" y "equilibrios" con el fin de detectar las experiencias más destacadas que relatan los emigrantes, así como detectar las distintas identidades que muestran. Los momentos culminantes se centraron en los cruces de frontera entre México y EE.UU., encuentros inesperados en México con bandas y con la policía y viajes subidos en el techo de trenes de mercancías. Muchas de estas peripecias tenían una gran carga de efectos potenciales a corto y largo plazo en la salud de los emigrantes. En un intento de dar sentido a sus experiencias se presentaban a sí mismos como héroes que ayudan a los demás, víctimas de los sistemas de inmigración, buenos padres o simples transeúntes. La investigación aporta luz sobre unos aspectos psicosociales poco explorados de la emigración de indocumentados, esclareciendo de qué modo los emigrantes hondureños que intentan hacer esta travesía dan sentido a su experiencia y propone intervenciones que mitiguen las consecuencias potencialmente trágicas de este emigración. <![CDATA[<b>The reduction of prejudice towards Gypsies in real life</b>: <b>effects of visiting the exhibition "Vidas Gitanas (Lungo Drom)"</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La población gitana es uno de los grupos más discriminados en España. En esta investigación se examina el impacto en estudiantes universitarios de la visita a la exposición Vidas Gitanas sobre el prejuicio hacia los gitanos. Esta exposición pretende ofrecer una visión realista de este pueblo y de su cultura para paliar la falta de conocimiento sobre la realidad del pueblo gitano. Los participantes (N = 91) fueron divididos en dos condiciones: visita a la exposición vs. grupo control. Los resultados mostraron que los participantes evaluaron mejor a los gitanos después de visitar la exposición que antes. Asimismo, en comparación con el grupo control, los participantes que visitaron la exposición mostraron una evaluación más positiva y una mayor inclusión de los gitanos en la categoría social supraordenada "españoles". Dichos resultados son discutidos a la luz de las diferentes estrategias de reducción del prejuicio.<hr/>The Gypsy population is one of the groups that are most discriminated against in Spain. In this research, we studied the impact of the visit to the exhibition Vidas Gitanas (Gypsy Lives) on undergraduate students' prejudice towards Gypsies. This exhibition was organized with the aim of providing a realistic vision of this population and its culture and to alleviate the lack of knowledge about the reality of Gypsies. In this study 91 participants were exposed to one of two different conditions: visiting the exhibition or control group. Participants showed a better evaluation of Gypsies after visiting the exposition than before. Moreover, compared to the control group, participants who visited the exhibition showed a better evaluation and a greater inclusion of Gypsies within the superordinate social category "Spaniards". These results are discussed in the light of different strategies on prejudice reduction. <![CDATA[<b>Predicting life satisfaction in Angolan elderly</b>: <b>the moderating effect of gender</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Existe abundante investigación que ha estudiado la satisfacción vital en personas mayores y ha encontrado evidencia empírica de sus mejores predictores. Cuando se estudia la satisfacción con la vida de las personas mayores y sus predictores se hallan diferencias en función del género incluyendo, por ejemplo, las interacciones con la viudedad. En este contexto, el presente estudio se ha centrado en los siguientes objetivos: (1) poner a prueba la invarianza en función del género de una medida de satisfacción con la vida, (2) predecir la satisfacción vital usando varias variables relacionadas con el proceso de envejecimiento y (3) poner a prueba el potencial efecto moderador del género en esta predicción. La muestra estaba compuesta por 1003 personas mayores angoleñas. Se probaron varios modelos estructurales MIMIC multi-grupo (hombres vs. mujeres). Por un lado, los resultados mostraron que existe invarianza en función del género para la medida de satisfacción vital. Por otro lado, no se encontró efecto de moderación en las variables relacionadas con el proceso de envejecimiento. En otras palabras, los efectos estimados de las variables psicosociales en la satisfacción con la vida son los mismos en ambos géneros. La discusión relaciona estos resultados con la literatura existente y señala las contribuciones de este estudio.<hr/>A considerable amount of research has been done to explain life satisfaction in the elderly, and there is growing empirical evidence on the best predictors of life satisfaction. When studying elderly's life satisfaction and its predictors, gender differences have been found in several studies, including significant interactions with widowhood, for example. In this context, the present study aims were: (1) to test for the gender invariance in a life satisfaction measure; (2) to predict life satisfaction using several variables related to the aging process; and (3) to test the potential moderator effects due to gender in this prediction. Participants were 1003 Angolan elderly. Several multi-group (men vs. women) MIMIC structural models were tested. First, results showed that there is gender invariance for the measurement of life satisfaction. Second, results found no moderation effects on key variables of the aging process. In other words, the estimated effects of psychosocial variables on life satisfaction remain the same for both genders. The discussion relates these results to the existing literature and posits the contributions of the study. <![CDATA[<b>Parenting stress, coping strategies and risk assessment in mothers from at-risk families assisted by Child and Family Protection Services</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se analizan los niveles de estrés asociados al rol parental y las estrategias para hacerle frente en una muestra de 109 madres de familias con un expediente de riesgo en los Servicios Sociales Comunitarios. Los resultados indican que más de la mitad de las mujeres experimentaban niveles clínicos de estrés, y que las estrategias de afrontamiento en mayor medida utilizadas fueron las centradas en el problema. Tanto el estrés parental como el tipo de afrontamiento guardaron relación con diferentes características sociodemográficas de las usuarias y de sus familias. El nivel de riesgo de estas mujeres de acuerdo con los profesionales que las atendían se relacionó con el estrés parental que experimentaban estas usuarias.<hr/>In this study parenting stress and coping strategies in a sample of 109 mothers from at-risk families were analyzed. Results obtained show over half of these women experienced clinical levels of parenting stress, and problem focused coping strategies were the most commonly used. Moreover, the main characteristics of these families and their trajectories in Child and Family Protection Services were correlated with parenting stress and coping strategies. The global valuation of family risk informed by professionals was significantly related to parenting stress. <![CDATA[<b>Supporting Portuguese residential child care staff</b>: <b>an exploratory study with the <i>Incredible Years Basic Parent Programme</i></b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Children in residential care have experienced high levels of social, emotional and behavioural difficulties and behaviour control by staff is an issue of concern. This study evaluated a parenting intervention, Incredible Years Basic Parent Programme (IY), delivered in Portuguese short-term residential child care centres. In a non-randomised control trial, two groups of staff carers (27 carers) received the IY programme. Two other groups of carers (20 carers) didn't receive any form of intervention. Self-report measures were used to assess carers' child rearing practices, sense of competency, and depression levels. Measures were administered at baseline, 6-month and at 12-month follow-up. The findings indicate that each child care centre is a specific dynamic system and that the interventions didn't have the impact expected on some variables. Groups that didn't receive any intervention had some improvements on some variables. The main positive finding was the improvement at 12 months of empathic attitudes in one of the intervention groups and improved perceptions of the children's role in the other. In conclusion, the incorporation of a training programme such as the IY in child care placements can be a valuable intervention and at least part of the answer in enhancing worker development.<hr/>Los niños en acogimiento residencial han experimentado grandes dificultades sociales, emocionales y comportamentales a la vez que es fuente de preocupación el control conductual por parte del personal. Este estudio evalúa una intervención paterna, el Incredible Years Basic Parent Programme (IY), desarrollado en centros portugueses de acogimiento residencial de corta duración. En un ensayo no aleatorio de control recibieron el programa IY dos grupos de cuidadores (27). Otros dos grupos (20 cuidadores) no recibieron ningún tipo de intervención. Se utilizaron medidas de autoinforme para evaluar la práctica educativa infantil por parte de los cuidadores, su sentido de competencia y los niveles de depresión. Se administraron las medidas en la línea base y en el seguimiento a los 6 y 12 meses. Los resultados indican que cada centro de acogimiento infantil era un sistema dinámico específico y que las intervenciones no tenían la repercusión esperada en algunas variables. Los grupos que no recibieron ninguna intervención mejoraban en algunas variables. El hallazgo positivo más importante fue la mejora a los 12 meses de las actitudes empáticas en uno de los grupos de intervención y la percepción mejorada de los niños en el otro. La conclusión es que la incorporación de un programa de intervención como el IY en la localización del acogimiento infantil pueden constituir una intervención valiosa y al menos parte de la respuesta para la mejora de los trabajadores. <![CDATA[<b>"It's like you're actually playing as yourself"</b>: <b>development and preliminary evaluation of 'Green Acres High', a serious game-based primary intervention to combat adolescent dating violence</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper provides an overview of the development of 'Green Acres High', a serious game-based primary intervention to raise awareness of and change attitudes towards dating violence in adolescents, and an analysis of how adolescents described their experience of playing this game. Transcripts from focus group data were analysed using thematic analysis. The global theme that was developed, Assessment of the game, was represented by two organising themes, Positive assessment: Pedagogical Underpinnings and Negative Assessment: Functionality Limitations and Frustrations. These represented the fact that overall the learning experience was positive based on the pedagogical principles and content that could be embedded in this digital game but that technical issues with the game needed to be addressed as these could impinge on the learning experience of the adolescents. It was seen that using a serious game was a valid and meaningful way for adolescents to learn about dating violence and that this is a viable alternative or adjunct to traditional teaching methods.<hr/>Este artículo presenta una revisión del desarrollo de "Green Acres High" [la colina de los verdes acres], una intervención primaria de verdad utilizando un juego con la finalidad de despertar la conciencia adolescente acerca de la violencia en las relaciones sentimentales y cambiar sus actitudes, así como un análisis de la descripción de los adolescentes de su experiencia con el juego. Se utilizó el análisis temático para analizar las transcripciones del grupo de discusión. La temática desarrollada, Evaluación del juego, fue organizada mediante dos temas, La evaluación positiva: fundamentos pedagógicos y La evaluación negativa: limitaciones y frustraciones de la funcionalidad. Representaban el hecho de que en general la experiencia de aprendizaje fue positiva en cuanto a los principios pedagógicos y el contenido que podían incorporarse en este juego digital pero necesitaron abordarse los aspectos técnicos del juego, dada su posible influencia en la experiencia de aprendizaje de los adolescentes. Se vio que la utilización de un juego serio era un modo válido y con sentido para que los adolescentes aprendan acerca de la violencia en las relaciones sentimentales y que se trata de una alternativa viable o un complemento a los métodos de entrenamiento tradicionales. <![CDATA[<b>Psychosocial adjustment in aggressive popular and aggressive rejected adolescents at school</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of the present study was to compare the profiles of aggressive adolescents who differed in social status in the classroom, popular vs. rejected, with those of adolescents of average sociometric status without documented behavior problems. The characteristics compared related to intra-individual, family, school, and social domains. A sample of 457 adolescents, aged 11 to 18 years old (48% girls), participated in the study. Differences between groups were examined via a series of multivariate analyses of variance and discriminant function analyses. Results indicated that although aggressive popular adolescents revealed more academic involvement and social integration in the classroom, their levels of emotional and family adjustment were as adverse as those of aggressive rejected students. Both groups held negative attitudes towards the institutional authority of teachers together with commitment to a social image based on a rebellious and nonconformist reputation among peers. Implications of the findings and suggestions for future research are discussed.<hr/>El objetivo del presente estudio fue comparar el perfil de adolescentes agresivos con distinto estatus sociométrico en el aula, populares o rechazados, con adolescentes de estatus sociométrico promedio y sin problemas de conducta documentados. Se compararon características a nivel intra-individual, familiar, escolar y social. Una muestra de 457 adolescentes de entre 11 y 18 años (48% chicas) participaron en el estudio. Las diferencias entre los grupos se examinaron a través de una serie de análisis multivariados de varianza y de función discriminante. Los resultados indicaron que aunque los adolescentes populares agresivos mostraron un mejor desempeño académico e integración social en la clase, sus niveles de ajuste emocional y familiar fueron tan negativos como los de los estudiantes rechazados agresivos. Ambos grupos informaron de actitudes negativas hacia la autoridad institucional de los profesores, así como el compromiso con una imagen social entre los iguales fundamentada en la reputación de rebeldía y no conformismo. Se discuten la implicación de los resultados y sugerencias para investigaciones futuras. <![CDATA[<b>Socialization contexts and illegal drug use among schooled adolescents</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente estudio fue contrastar un modelo explicativo del consumo de drogas ilegales en adolescentes escolarizados, considerando variables personales (autoestima académica, autoestima social y sintomatología depresiva), familiares (funcionamiento familiar, comunicación familiar madre y padre), escolares (expectativa académica) y sociales (integración y participación comunitaria). La muestra estuvo conformada por 1.285 adolescentes de ambos sexos con edades comprendidas entre los 12 y 20 años de edad, procedentes de cuatro centros educativos localizados en Monterrey (México). Se realizó un modelo de ecuaciones estructurales que explicó el 20% de la varianza y se exploró el efecto moderador del género. Los resultados muestran una relación significativa y positiva entre el contexto comunitario y el consumo de drogas ilegales a través de la autoestima social, en el caso de los chicos. Igualmente, se encontró una relación indirecta y positiva entre el contexto familiar y el consumo de drogas, a través de la autoestima social, la autoestima escolar y las expectativas académicas. Además, el contexto familiar mostró una relación negativa con las sintomatología depresiva y esta, a su vez, con el consumo de drogas.<hr/>The aim of this study was to test an explanatory model about illegal drug use among schooled adolescents. Different types of variables were used, including personal variables (academic self-esteem, social self-esteem and depressive symptoms), family variables (family functioning, father-mother communication), school variables (academic expectations), and social variables (community integration and participation). A sample of 1,285 adolescents, both males and females, aged between 12 and 20 years old, from four different schools in Monterrey, Mexico, was used. A structural equation model was used, explaining 20% of variance. The moderating effect of gender was explored. Results show a significant positive relationship between community context and illegal drugs use, mediated by social self-esteem only for boys. Likewise, a positive indirect relationship was found between the family context and drug use, mediated by social self-esteem, school self-esteem and academic expectations. Moreover, the family context showed a negative relationship with depressive symptoms, which in turn were related to drug use.