Scielo RSS <![CDATA[Psychosocial Intervention]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-055920200001&lang=en vol. 29 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Can mentoring promote self-esteem and school connectedness? An evaluation of the Mentor-UP project]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592020000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Research in the United States has shown that youth mentoring is a promising strategy for increasing self-esteem and school connectedness in at-risk youth. There has been little confirmation of those findings internationally. The current study evaluates the impact of mentoring by trained university students on children's self-esteem and school connectedness compared to schoolmates not involved in the program. Mentor-UP is a school- and community-based weekly mentoring program implemented in northern Italy over a period of seven months. Participants (209 students – 34 in the experimental group and 175 in the comparison group – aged between 11 and 13, 56% male, 27% immigrants) reported their levels of self-esteem and school connectedness at the beginning and at the end of the program. Results showed a significant increase in mentees' self-esteem compared to the control group, while the difference in school-connectedness was nonsignificant. The findings support the effectiveness of Mentor-UP in nurturing youth's self-esteem.<hr/>RESUMEN La investigación en EE.UU. ha demostrado que la mentoría juvenil es una estrategia prometedora para aumentar la autoestima y la conexión escolar en jóvenes en situación de riesgo. Sin embargo, ha habido escasa confirmación de estos hallazgos a nivel internacional. El estudio actual evalúa el impacto de la mentoría por parte de estudiantes universitarios capacitados en autoestima y conexión escolar de los niños en comparación con los compañeros de escuela que no participaron en el programa. Mentor-UP es un programa de mentoría semanal llevado a cabo en la escuela y la comunidad que se implementó en el norte de Italia durante un período de siete meses. Los participantes (209 estudiantes, 34 en el grupo experimental y 175 en el grupo de comparación de edades comprendidas entre 11 y 13 años, 56% hombres, 27% inmigrantes) informaron de su nivel de autoestima y conexión escolar al principio y al final del programa. Los resultados mostraron un aumento significativo en la autoestima de los niños mentorizados en comparación con el grupo de control, mientras que la diferencia en la conexión escolar no fue significativa. Los hallazgos respaldan la efectividad de Mentor-UP para fomentar la autoestima de los jóvenes. <![CDATA[Efficacy of a brief intervention based on an Incremental Theory of Personality in the prevention of adolescent dating violence: a randomized controlled trial]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592020000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT New intervention approaches are required for dating violence (DV) prevention, given the limited results of existing programs in achieving behavioral changes. The main objective of this study was to explore the effect of a brief, single-session intervention aimed at promoting an incremental theory of personality (ITP) on dating violence perpetration (DVP) and dating violence victimization (DVV). A double-blind randomized controlled trial (RCT) with two parallel groups (experimental vs. control) was conducted. Participants were 123 adolescents (53.7% females, Mage = 15.20, SD = 0.99). Assessment measures were administered one week prior to the intervention, and six months and one year after the intervention. The results of the hierarchical linear models showed that the interaction between time and condition was statistically significant for DVP, showing a significant decrease both in traditional and cyber dating abuse in the experimental condition. The ITP intervention had no effect on DVV. Our findings suggest that the ITP intervention decreases the perpetration of aggressive acts toward the dating partner and support the idea that strategies aimed at preventing peer conflict may also prevent DVP. Increasing our empirical evidence about the efficacy of a one-hour self-applied intervention is of great relevance for moving forward in the prevention of DV.<hr/>RESUMEN La necesidad de nuevos enfoques de intervención para la prevención de la violencia en el noviazgo (VN) deriva de las limitaciones de los programas existentes para lograr cambios conductuales. El objetivo principal de este estudio fue examinar el efecto de una intervención breve –de una sesión– dirigida a promover una teoría incremental de la personalidad, sobre la perpetración (PVN) y victimización (VVN) de violencia en el noviazgo. Se realizó un ensayo clínico aleatorizado doble ciego con dos grupos paralelos (experimental vs. control). Los participantes fueron 123 adolescentes (53,7% mujeres, Medad = 15.20, DT = 0.99). Las medidas de evaluación se administraron una semana antes de la intervención, seis meses después de la intervención y un año después de la intervención. Los resultados de los modelos lineales jerárquicos mostraron que la interacción entre el tiempo y la condición fue estadísticamente significativa para la PVN, mostrando una disminución significativa tanto en el abuso tradicional como en el ciberacoso en la pareja en la condición experimental. La intervención no tuvo ningún efecto para la VVN. Nuestros hallazgos sugieren que la intervención disminuye la perpetración de actos agresivos hacia la pareja y apoyan la idea de que las estrategias dirigidas a prevenir conflictos entre iguales pueden también prevenir la PVN. El incremento de evidencia empírica sobre la eficacia de una intervención autoaplicable de una hora de duración es de gran relevancia para avanzar en la prevención de la VN. <![CDATA[Wording effect in the measurement of attitudes towards dating violence]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592020000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Positive and negative-worded items affect respondents' answering style in attitude surveys and have psychometric implications. This research was conducted to assess the wording effect on the validation of the Spanish adaptation of the Intimate Partner Violence Attitude Scale-Revised (IPVAS-R). Five competing models were tested with confirmatory factor analyses in two samples of young people between 15 and 25 years old (sample A, n = 402, Mage = 17.5, SDage = 2.21, 60.4% girls; sample B, n = 451, Mage = 19.55, SDage = 3.11, 57.6% girls). An outstanding method effect related to the writing of items in a positive (acceptance) versus negative (rejection) sense affecting the original three-factor structure of the IPVAS-R was supported by this research. The wording effect produced inconsistent factorial loadings and flawed internal consistency. Most of the relationships with other criterion measures, after controlling for the method effect, were moderate, in line with previous studies. Our results imply that the wording effect should be considered both in the building and the validation of instruments on attitudes towards dating violence.<hr/>RESUMEN La redacción de los ítems en sentido directo e inverso afecta al estilo de respuesta de los encuestados en las escalas de actitud y tienen implicaciones psicométricas. Esta investigación se llevó a cabo para evaluar el efecto de la redacción en sentido directo o inverso en la validación de la adaptación española de la Escala de Actitud hacia la Violencia en la Pareja-revisada (IPVAS-R). Se probaron cinco modelos competitivos con análisis factorial confirmatorio en dos muestras de jóvenes entre 15 y 25 años de edad (muestra A, n = 402, Medad = 17.5, DTedad = 2.21, 60.4% chicas; muestra B, n = 451, Medad = 19.55, DTedad = 3.11, 57.6% chicas). Un notable efecto del método relacionado con la redacción de los ítems en un sentido positivo (aceptación) frente a negativo (rechazo) que afectaba a la estructura original de tres factores del IPVAS-R fue avalado por esta investigación. El efecto de la redacción produjo cargas factoriales incongruentes y una consistencia interna defectuosa. La mayoría de las relaciones con otras medidas criterio, tras controlar el efecto del método, fueron moderadas, en línea con estudios anteriores. Nuestros resultados implican que el efecto de la redacción debe ser considerado tanto en la construcción como en la validación de los instrumentos que miden actitudes hacia la violencia en el noviazgo. <![CDATA[The effect of fiction on the well-being of older adults: a longitudinal RCT intervention study using audiobooks]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592020000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Research has examined the psychological benefits of fiction, particularly for socio-cognitive and interpersonal processes, but has yet to examine whether it can have an impact on individuals’ personal well-being in a natural setting over time. A longitudinal randomized control trial (RCT) using audiobooks was conducted to compare the effects of fiction (novels, short stories) and non-fiction on the well-being (subjective, eudaimonic, social) of 94 older adults from diverse urbancommunities over a six-week period. Participants chose one of four books in the condition to which they were allocated. The participants in the fiction, compared to non-fiction, conditions did not show greater improvements in any aspect ofwell-being over the study period. However, regression analysis controlling for initial levels of well-being showed that individuals who reported greater absorption in, and appreciation of, their audiobook showed greater subsequent wellbeing, particularly meaning in life, that extended beyond book completion. The findings indicate that an audiobook can have a positive enduring impact on various aspects of older adults’ well-being, but it depends on them having a personalengagement with its content, and not on its designation as fiction or non-fiction.<hr/>RESUMEN Se han estudiado los beneficios psicológicos de la ficción, particularmente en procesos cognitivos e interpersonales, pero aún se desconoce si la ficción puede causar impacto en el bienestar en un entorno natural a largo plazo. El presente estudio utilizó un ensayo controlado aleatorizado longitudinal mediante audiolibros comparando los efectos de la ficción (novelas, cuentos) y de la no ficción sobre el bienestar (subjetivo, eudaimónico, social) de 94 adultos mayores de distintas comunidades urbanas durante un periodo de seis semanas. Los participantes escogieron uno de cuatro libros en la condición a la que fueron asignados. Los participantes de la condición de ficción, comparados con los de la no-ficción, no mostraron mejoras significativas en ningún aspecto del bienestar durante el periodo de estudio. Sin embargo, un análisis de regresión controlando los niveles iniciales de bienestar mostró que los sujetos que refirieron una mayor absorción y valoración del audiolibro también manifestaron un mayor bienestar posintervención, sobre todo en el sentido de la vida, que se extendió hasta después de la finalización del libro. Los resultados indican que un audiolibro puede tener un impacto positivo duradero en varios aspectos del bienestar de los adultos mayores, si bien depende de que estos se involucren personalmente con el contenido, independientemente de que el audiolibro sea ficción o no ficción. <![CDATA[Adapting a measure of quality of life to children with Down Syndrome for the development of evidence-based interventions]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592020000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Research has highlighted that no instrument with adequate evidence of validity and reliability currently exists to assess quality of life (QoL) in children with Down syndrome (DS). Important limitations have been pointed out when existingQoL instruments for children with intellectual disability are applied to this population. The main goal of this research is to adapt the KidsLife scale by selecting the most reliable and discriminant items for children and youth with DS. The sample was composed of 405 children with DS, aged between 4 and 21 years old, attending organizations that provide educational, social, and health services. The field-test version of the KidsLife scale was administered as an informantreport, completed by someone who knew the child well, and who had opportunities to observe him/her over long periods of time in different situations. Evidence of reliability and validity based on the internal structure of the scale is provided.According to the QoL model used to develop the scale, the solution showing the best fit to the data was the one with eight intercorrelated domains. Finally, the implications of the study, its limitations and suggestions for future researchare discussed.<hr/>RESUMEN La investigación ha puesto de manifiesto que actualmente no existen instrumentos que presenten una adecuada evidencia de validez y fiabilidad para evaluar la calidad de vida (CV) de los niños con síndrome de Down (SD). De hecho, se encuentran importantes limitaciones cuando se aplican a esta población instrumentos de CV diseñados para personas con discapacidad intelectual. El principal objetivo de este trabajo es adaptar la escala KidsLife seleccionando los ítems más fiables y con mayor poder discriminativo para los jóvenes con SD. La muestra estaba formada por 405 jóvenes con SD, con edades comprendidas entre los 4 y los 21 años que asistían a organizaciones proveedoras de servicios educativos, sociales y de salud. La versión piloto de la escala KidsLife la contestó un informante que conocía al joven o a la joven bien, teniendo la oportunidad de observarle durante periodos prolongados de tiempo en diferentes situaciones. Se proporcionan pruebas de la fiabilidad y validez basadas en la estructura interna de la escala. De acuerdo con el modelo de CV utilizado para el desarrollo de la escala, la solución que mostró mejor ajuste a los datos fue la de ocho dimensiones correlacionadas. Finalmente, se discuten las implicaciones del estudio, sus limitaciones y se hacen sugerencias para la investigación futura. <![CDATA[Active aging program in nursing homes: effects on psychological well-being and life satisfaction]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592020000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT A great number of intervention strategies that provide opportunities to maintain physical, psychological, and social wellbeing have been carried out in order to promote active aging. Most of these strategies are aimed at people without physicalor cognitive dependence, while institutionalized older people have not been considered as a target group. The main objectiveof this study was to analyze the effect of an active aging program on the psychological well-being and life satisfaction ofinstitutionalized older people. A total of 141 participants with adequate psychomotor skills were selected (Mage = 85.50 years,SD = 8.47), and a quasi-experimental pretest-posttest design with a control group and an experimental group was used. Thecontrol group participated in the traditional limited active aging program offered in long-term care facilities – cognitivestimulation and physical activity – while the experimental group participated in a comprehensive active aging program. Afterthe intervention, participants from the experimental group showed improvements in the mean values of psychological wellbeing and life satisfaction, while no change was found in the control group. The improvements in psychological well-beingand life satisfaction were maintained 12 months later in the follow-up evaluation. This study suggests that the inclusionof a comprehensive active aging program in nursing homes, that comprises actions aimed at promoting empowerment,participation, and social openness, contributes to the maintenance of perceived well-being.<hr/>RESUMEN Se ha implementado un gran número de estrategias de intervención para promover el envejecimiento activo basadasen el mantenimiento del bienestar físico, psicológico y social. Muchas de esas estrategias se han llevado a cabo conpersonas mayores sin dependencia física o cognitiva, mientras que las personas mayores institucionalizadas no hansido un grupo objetivo. El principal objetivo de este estudio fue analizar el efecto de un programa de envejecimientoactivo sobre el bienestar psicológico y la satisfacción vital de personas mayores institucionalizadas. Participó un grupo de141 personas mayores con adecuadas capacidades psicomotoras (Medad = 85.50 años, DT = 8.47), utilizándose un diseñocuasiexperimental pretest-postest con grupo control y grupo experimental. El grupo control participó en un programatradicional limitado de envejecimiento activo ofrecido en residencias (estimulación cognitiva y ejercicio físico) mientrasque el grupo experimental participó en un programa global de envejecimiento activo. Tras la intervención aumentó lapuntuación media de los participantes del grupo experimental en bienestar psicológico y satisfacción vital, mientras queno se observaron cambios en el grupo control, mejoras que se mantuvieron 12 meses después de la intervención. Esteestudio sugiere que la inclusión de un programa global de envejecimiento activo en residencias para personas mayores quecontemple medidas para impulsar el empoderamiento, la participación y la apertura social contribuye al mantenimientodel bienestar percibido.