Scielo RSS <![CDATA[Psychosocial Intervention]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-055920210001&lang=en vol. 30 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Foreign aid, grassroots activism, and the strength of applied community studies in aid-receiving countries: the case of community psychology]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT What influences the strength of community psychology as an academic and professional field in countries receiving foreign aid? What impact does aid itself have? While capacity development is a major focus for donor countries and other international development agencies, there has been no empirical study of the relationship of aid to the strength of applied social research training in recipient countries. We coded the strength of community psychology in 67 aid-receiving nations and analyzed the factors predicting it, including nonviolent activism and development aid. As hypothesized according to dependency theory, aid is negatively correlated to the strength of community psychology in each country, and significantly explains the variance of the strength of the discipline over and above the influence of GDP per capita, income inequality, educational infrastructure, civil liberties, and nonviolent activism. We also find that the less aid received, the more strongly nonviolent activism predicts the strength of community psychology. Based on the case study literature, our findings support the observation that aid is managed in ways that exclude locally trained researchers and practitioners. We hypothesize how this might occur and offer suggestions for further qualitative research.<hr/>RESUMEN ¿Qué influye en la fuerza de la psicología comunitaria como campo académico y profesional en los países que reciben ayuda extranjera? ¿Qué repercusión tiene esta ayuda en sí misma? Si bien el desarrollo de capacidades es un elemento esencial para los países donantes y otras agencias internacionales de desarrollo, no ha habido un estudio empírico sobre la relación de la ayuda con la fuerza de la formación en investigación social aplicada en los países receptores. Codificamos la fortaleza de la psicología comunitaria en 67 países receptores de ayuda y analizamos los factores que la predicen, incluido el activismo no violento y la ayuda al desarrollo. Como hipótesis y según la teoría de la dependencia, la ayuda se correlaciona negativamente con la fortaleza de la psicología comunitaria en cada país y explica significativamente la variación de la fortaleza de la disciplina más allá de la influencia del PIB per cápita, la desigualdad de ingresos, la infraestructura educativa, las libertades civiles y el activismo no violento. También encontramos que cuanto menos ayuda se recibe, mejor predice el activismo no violento más extremo la fuerza de la psicología comunitaria. De acuerdo con la literatura de estudio de casos, nuestros hallazgos respaldan la observación de que esta ayuda se gestiona de manera que excluye a investigadores y profesionales formados localmente. Proponemos una hipótesis sobre cómo puede ocurrir esto y ofrecemos sugerencias para futuras investigaciones cualitativas. <![CDATA[Influencers and connectors in community prevention of drug abuse: balance between multi-site consistency and local community fit in program implementation]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The simultaneous implementation of a program in multiple sites poses a challenge for the adequate coordination and internal consistency of an intervention. The operation of the network of program facilitators can be critical for effectiveness and community adjustment of such interventions. In this paper, we conducted a case study of a community prevention program for drug addiction applied in a large group of cities in Andalusia, in southern Spain. The aim was to explore how integrated planning and local adaptation are combined in community prevention, through the collaboration network between program facilitators. For this aim, we analyze and describe two types of relevant roles of local facilitators: those that have a central coordinating role, versus peripheral 'connectors', which have a bridge role between different geographical areas. The network of the 'Cities against Drugs' program in the province of Seville (n = 45) showed a core-periphery structure, with coordination patterns clearly influenced by the geographical location of facilitators. The capital and its metropolitan area not only have greater geographic centrality but also a central role in the social network. On the other hand, the role of 'connectors' seems to be functional to avoid the fragmentation of the remotest regional nuclei. Finally, we discuss the tension between central coordination of the program and the adaptation to peculiarities of each local context.<hr/>RESUMEN La implementación de un programa en múltiples lugares simultáneamente supone un reto para la coordinación adecuada y la consistencia interna de la intervención. El funcionamiento de la red de facilitadores del programa puede ser decisiva para la efectividad y el ajuste comunitario de tales intervenciones. En este artículo realizamos un estudio de casos de un programa de prevención comunitaria de drogodependencias que se aplica en un amplio conjunto de ciudades de Andalucía, en el sur de España. Analizamos y describimos dos tipos de posiciones relevantes de los facilitadores locales: aquellos que tienen un papel central de coordinación para el conjunto de aplicadores del programa, frente a los 'conectores' periféricos, que tienen un papel de puente entre áreas geográficas diferenciadas. La red del programa Ciudades ante las Drogas (n = 45) en la provincia de Sevilla mostró una estructura centro-periferia, con patrones de coordinación claramente influidos por la ubicación geográfica de los facilitadores. La capital y su área metropolitana no solo tienen mayor centralidad geográfica sino un papel central en la red social. Por su parte, el papel de los 'conectores' parece ser funcional para evitar la fragmentación de los núcleos comarcales más alejados. Finalmente, discutimos la tensión entre la coordinación central del programa y la adaptación a las peculiaridades de cada contexto local. <![CDATA[Parenting Stress Index-Short Form: psychometric properties of the Spanish version in mothers of children aged 0 to 8 years]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The Parenting Stress Index-Short Form (PSI-SF) is one of the most commonly used measures of parenting stress both in clinical and research contexts. The PSI-SF is a 36-item, self-report measure with three subscales: Parental Distress (PD), Parent-Child Dysfunctional Interaction (PCDI), and Difficult Child (DC). The objective of this study was to analyse the factor structure and psychometric properties of the Spanish version of PSI-SFTwo different samples (N = 309) of mothers with children under 8 years old participated in the study. The first sample comprised 203 mothers with difficulties managing their children's behaviour. The second sample comprised 106 mothers from the general population. Factor structure of the PSI-SF, convergent validity, and differences between groups were analysed. The expected three-factor structure was confirmed for both samples. Findings suggested that the total PSI-SF scale and the three subscales had adequate internal consistency and convergent validity. Differences between both samples, and between age and economic subgroups in the first sample were tested. The Spanish version of the PSI-SF can be considered an adequate measure of parenting stress in mothers of children under 8 years old with difficulties to manage their children's behaviour. Further studies with extended samples from the general population are needed.<hr/>RESUMEN El Parenting Stress Index-Short Form (PSI-SF) es uno de los instrumentos más utilizados para evaluar el estrés parental tanto en el contexto clínico como en el de investigación. El PSI-SF es un autoinforme de 36 ítems con tres subescalas: malestar parental (PD), interacción disfuncional padre/madre-hijo (PCDI) y niño difícil (DC). El objetivo del estudio fue analizar la estructura factorial y las propiedades psicométricas de la versión española del PSI-SFDos muestras diferentes (N = 309) de madres con hijos o hijas menores de 8 años participaron en el estudio: la primera muestra estuvo compuesta por 203 madres con dificultades para gestionar la conducta de sus hijos o hijas y la segunda por 106 madres de la población general. Se analizó la estructura factorial del PSI-SF, la validez convergente y la diferencia entre grupos de madres, confirmándose la estructura de tres factores para las dos muestras. Los resultados sugieren que la escala completa del PSI-SF y las 3 subescalas presentaban una adecuada consistencia interna y validez convergente. Se analizaron las diferencias en todas las puntuaciones del PSI-SF entre ambas muestras y entre subgrupos (edad y situación económica) de la primera muestra. La versión española del PSI-SF puede considerarse un instrumento adecuado para medir el estrés parental en madres con niños o niñas menores de 8 años con dificultades para manejar su comportamiento. Se necesitan estudios con muestras más representativas de la población general. <![CDATA[Feasibility and effectiveness of 'gaining Health & wellbeing from birth to three' positive parenting programme]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Parental promotion of an adequate environment during early childhood results in healthy child development. This study evaluated the feasibility and effectiveness of the positive parenting programme, 'Gaining health and wellbeing from birth to three' (GH&amp;W), as a universal prevention strategy. Participants were 87 parents with children &lt; 36 months old attending 20 primary care centres. Centres were randomly assigned to three GH&amp;W intervention levels: online course (level 1), online course plus group workshops (level 2), and online course plus group workshops plus individual support at medical check-ups (level 3), delivered by healthcare professionals. As for feasibility, participants in levels 2 and 3 reported higher utility and satisfaction with the online course than participants in level 1. Pretest-posttest comparisons and cluster analysis showed that participants in level 3 achieved the best results and were associated with a consolidated cluster characterised by improvements in health promotion activities, parental self-regulation, and satisfaction with the service, whereas participants in levels 1 and 2 showed fewer improvements and were associated with initial and transitional clusters. The GH&amp;W programme improves the universal reach of web-based courses and efficiently activates the contribution of the primary care system to the support network for healthy child development and wellbeing.<hr/>RESUMEN La promoción de entornos saludables en el contexto familiar durante la primera infancia es clave para el desarrollo infantil. Este estudio evaluó la viabilidad y la eficacia del programa de parentalidad positiva “Ganar salud y bienestar de 0 a 3 años” (GSB) como estrategia de prevención universal. Participaron 87 figuras parentales con hijos o hijas de menos de 36 meses usuarios de 20 centros de salud. Los centros fueron asignados aleatoriamente a tres niveles de intervención del GSB: curso online (nivel 1), curso online más talleres grupales (nivel 2) y curso online, más talleres grupales, más apoyo individual en revisiones médicas (nivel 3) implementado por los equipos de pediatría. Respecto a la viabilidad, los participantes de los niveles 2 y 3 consideraron más útil y satisfactorio el curso online que los participantes del nivel 1. En las comparaciones pretest-postest y el análisis de clúster el nivel 3 logró los mejores resultados y se asoció al clúster consolidado caracterizado por mejoras en rutinas saludables, autorregulación parental y satisfacción con el servicio, mientras que los niveles 1 y 2 mostraron menos mejoras y se asociaron al clúster inicial y de transición. El programa GSB amplía el alcance universal del curso online e implica eficazmente al sistema sanitario en la red de apoyo al desarrollo saludable y del bienestar infantil. <![CDATA[Intimate partner homicide risk assessment by police in Spain: the dual protocol VPR<sub>5.0</sub>-H]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Spanish police makes an extensive use of intimate partner violence (IPV) risk assessment on a daily basis. Improved prediction procedures have encouraged the search for greater refinement of IPV predictors by adjusting to specific targets, such as lethal outcomes or potential victimization of children. This paper describes the evolution of the VPR5.0 tool (VioGén System Police Risk Assessment) as an algorithm aimed at improving predictability of intimate partner homicides (IPH). A sample of 2,159 records was used, 159 of whom were IPH victims. The sample was divided into two comparable groups of cases (IPH) and controls (N-IPH) to validate the results. The results showed that 13 out of 35 risk factors were significantly related to IPH with an effect size different to that of general N-IPH (with OR values ranging between 1.507 and 8.087). Binary logistic regression showed six significant factors that correctly classified 86.3% of the IPHThe new H-Scale performance parameters were comparable to those obtained in studies with the same objective (sensitivity 84%, specificity 60%, OR = 8.130, AUC = .80, PPV = .19 and NPV = .97).<hr/>RESUMEN La policía española hace un uso diario y extenso de la evaluación del riesgo de violencia en casos de violencia de género (VCP). El perfeccionamiento de los sistemas de predicción de VCP ha impulsado la búsqueda de procedimientos ajustados a objetivos concretos, como puede ser el resultado letal o la inclusión de menores como posibles víctimas. En el presente trabajo se describe la evolución de la herramienta VPR5.0 (Valoración Policial del Riesgo del Sistema VioGén) a un algoritmo diferenciado cuyo objetivo es predecir mejor los homicidios de mujeres por su pareja (HCP). Se analizaron 2,159 registros, 159 de los cuales correspondían a HCP, dividiendo la muestra en dos grupos comparables con casos (HCP) y controles (N-HCP) para validar los análisis. Los resultados pusieron de manifiesto que de los 35 factores de la herramienta 13 estaban asociados significativamente con el HCP, con un tamaño del efecto diferente al de N-HCP (con valores OR entre 1.507 y 8.087). La regresión logística binaria mostró seis factores significativos que clasificaban correctamente el 86.3% de los HCPLos parámetros de rendimiento de esta escala-H resultaron comparables a los obtenidos en estudios con el mismo objetivo (sensibilidad 84%, especificidad 60%, OR = 8.130, AUC = .80, VPP = .19 y VPN = .97). <![CDATA[Measuring parent positive support of social communication among toddlers with autism: a systematic review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT There are no systematic reviews of the use of parent-child interaction measures employed within studies examining the effects of parent-mediated intervention on toddlers with autism. Best practices recommend using parent-child interaction measures to assess whether interventions aimed at strengthening parent-child interactions are functioning as intended. A systematic review of parent-mediated early intervention studies of toddlers with autism was conducted. The purpose was to examine the use of parent-child interaction measures to assess parent positive support of toddler social communication and report feasibility characteristics for early interventionist practitioners. Experimental parent-mediated intervention studies of social communication among children with autism younger than 36 months were identified. Measurement approaches to parent support of social communication were quantified. Of 25 studies, only 7 studies reported parent and child outcomes using an instrument designed to measure the construct of parent support of child social communication during observed parent-child interaction. Measures reported are of limited relevance for early intervention practitioners due to administration burden and lack of feasibility for repeated measurement of progress toward increasing parent support of toddler social communication. This study highlights the need for feasible practitioner tools for monitoring progress of parent support of social communication for toddlers with autism.<hr/>RESUMEN No hay revisiones sistemáticas acerca de las medidas de interacción padres-hijo que se utilizan en los estudios que analizan los efectos de la intervención en niños autistas mediada por los padres. Las mejores prácticas recomiendan controlar la medición de las intervenciones mediadas por los padres, las cuales han sido diseñadas para mejorar las habilidades de comunicación social de los niños con el fin de saber si dichas intervenciones funcionan según lo previsto. El propósito de este artículo es presentar los resultados de una revisión sistemática de la literatura que examina específicamente la medición de la interacción entre padres e hijos en estudios de intervención mediada por padres de niños pequeños con autismo. Se utilizó un enfoque PRISMA para identificar estudios experimentales de intervención mediada por padres, enfocados en la comunicación social de niños pequeños con autismo. Las formas utilizadas para medir el apoyo de los padres de la comunicación social en cada uno de estos estudios fueron cuantificadas. De 25 estudios solo 7 incluyeron una medida de observación directa de la interacción entre padres e hijos en la que se presentaron los índices de comportamiento de padres e hijos. Los métodos de evaluación utilizados para medir la interacción entre padres e hijos en los estudios experimentales publicados tienden a buscar profesionales altamente capacitados y especializados, que además requiere bastante tiempo para codificar. En consecuencia, estas herramientas de medición tienen una utilidad limitada para los profesionales que precisan de herramientas breves y confiables que además tengan una base psicométrica para medir la interacción entre padres e hijos para tomar decisiones basadas en datos sobre si sus intervenciones están teniendo los efectos previstos. El estudio destaca la necesidad de contar con instrumentos de medición con base psicométrica que permitan seguir de manera accesible el progreso del apoyo sobre comunicación social para padres de niños pequeños con autismo.