Scielo RSS <![CDATA[Psychosocial Intervention]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-055920210003&lang=en vol. 30 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Effectiveness of the <em>Mantente REAL</em> program for preventing alcohol use in Spanish adolescents]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Mantente REAL is a school-based universal program to prevent drug use and other problematic behaviors specifically designed to be implemented in schools at the beginning of adolescence. This program, which is a culturally adapted version of the Keepin' it REAL intervention, focuses on skills training for resisting social pressure to use drugs and improving psychosocial development. This study aims to evaluate the effectiveness of Mantente REAL on alcohol use in the Spanish context. The sample was composed of 755 adolescents from 12 state secondary schools in Spain, aged 11 to 15 (M = 12.24, SD = 0.56), 47.1% females. The 12 schools were randomly assigned to control and experimental groups, six to each condition. Pre-test and post-test questionnaires data were collected to evaluate the effectiveness of the program. The results indicated that a culturally adapted version of Mantente REAL was effective in preventing alcohol use among youth from northern and southern Spain. Students participating in the program demonstrated changes in the desired direction on alcohol frequency and intoxication episodes. Implications of these results regarding intervention programs aimed at preventing substance use in adolescence are discussed.<hr/>RESUMEN "Mantente REAL" es un programa universal que utiliza la escuela para prevenir el consumo de drogas y otras conductas problemáticas diseñado específicamente para ser implementado en las escuelas al comienzo de la adolescencia. Este programa, que es una versión culturalmente adaptada de la intervención Keepin' it REAL, se centra en el entrenamiento de habilidades para resistir la presión social para consumir drogas y mejorar el desarrollo psicosocial. Este estudio tiene como objetivo evaluar la eficacia de "Mantente REAL" en el consumo de alcohol en el contexto español. La muestra estuvo compuesta por 755 adolescentes de 12 escuelas secundarias públicas en España, de 11 a 15 años (M = 12.24, DT = 0.56), el 47.1% mujeres. Las 12 escuelas fueron asignadas aleatoriamente a grupo control y experimental, seis en cada condición. Los datos se recopilaron a través de cuestionarios antes y después de la intervención para evaluar la eficacia del programa. Los resultados indicaron que la versión culturalmente adaptada de "Mantente REAL" fue eficaz para prevenir el consumo de alcohol entre los jóvenes del norte y sur de España. Los estudiantes que participaron en el programa demostraron cambios en la dirección deseada en la frecuencia del alcohol y los episodios de intoxicación. Se discuten las implicaciones de estos resultados con respecto a los programas de intervención destinados a prevenir el consumo de sustancias en la adolescencia. <![CDATA[The role of social and physiological variables on older adults' cognitive improvement after a group singing intervention: the Sing4Health randomized controlled trial]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Population aging prompts efforts to help older adults maintain a high quality of life and independence. Group singing (GS) has shown benefits on social, physical, and cognitive domains, being a cost-effective strategy to reach these goals. Nevertheless, randomized controlled trials (RCT) evaluating systematic GS interventions and the interplay between their effects on those domains are scarce. Thus, the present RCT assessed whether a 34-session GS intervention boosts older adults' cognitive functions (executive functions and verbal memory) and whether it has an impact on systemic inflammation markers. Additionally, it intended to determine whether changes in social or physiological domains mediated the intervention effects on cognition. One hundred and forty-nine participants were allocated to a waiting-list group, which kept their usual activity levels, or an intervention group. Blinded outcome assessments were conducted at baseline, post-intervention, and follow-up. Results confirmed positive effects of GS on cognition, especially marked for verbal memory. Evidence of GS's protective effect on systemic inflammation is also provided. Mediation analyses revealed a complex interaction of GS intervention engagement and respiratory function and social wellbeing changes with the magnitude of cognitive improvement. These results highlight socialization and respiratory functions as critical pieces of multidimensional GS interventions, maximizing their benefits on older adults' cognition.<hr/>RESUMEN El envejecimiento poblacional requiere de esfuerzos para ayudar a los adultos mayores a mantener una mayor calidad de vida e independencia. El canto en grupo (CG) ha mostrado beneficios en los dominios social, físico y cognitivo, siendo una estrategia eficiente para alcanzar estos objetivos. Sin embargo, son escasos los ensayos controlados aleatorios (ECA) que evalúan intervenciones sistemáticas de CG y la interacción de sus efectos en dichos dominios. Así, el presente ECA evaluó si una intervención de CG de 34 sesiones mejora las funciones cognitivas en adultos mayores (funciones ejecutivas y memoria verbal) y si tiene efectos en los marcadores de inflamación sistémica. Además, se quiso determinar si los cambios en los dominios social y fisiológico mediaban los efectos de la intervención en la cognición. Se asignaron 149 participantes a un grupo en lista de espera, que mantuvo sus niveles de actividad habituales, o a un grupo de intervención. Se realizaron evaluaciones ciegas de los resultados al inicio, después de la intervención y durante el seguimiento. Los resultados confirmaron los efectos positivos del CG en la cognición, especialmente sobre la memoria verbal. También aportaron evidencias acerca del efecto protector del CG en la inflamación sistémica. Los análisis de mediación revelaron una compleja interacción de, por un lado, la adherencia a la intervención del CG y los cambios en la función respiratoria y el bienestar social y, por otro, la magnitud de la mejora cognitiva. Estos resultados sitúan a la socialización y la función respiratoria como piezas clave en intervenciones multidimensionales de CG, maximizando los beneficios de estas sobre la cognición en adultos mayores. <![CDATA[A systematic review of machine learning for assessment and feedback of treatment fidelity]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Many psychological treatments have been shown to be cost-effective and efficacious, as long as they are implemented faithfully. Assessing fidelity and providing feedback is expensive and time-consuming. Machine learning has been used to assess treatment fidelity, but the reliability and generalisability is unclear. We collated and critiqued all implementations of machine learning to assess the verbal behaviour of all helping professionals, with particular emphasis on treatment fidelity for therapists. We conducted searches using nine electronic databases for automated approaches of coding verbal behaviour in therapy and similar contexts. We completed screening, extraction, and quality assessment in duplicate. Fifty-two studies met our inclusion criteria (65.3% in psychotherapy). Automated coding methods performed better than chance, and some methods showed near human-level performance; performance tended to be better with larger data sets, a smaller number of codes, conceptually simple codes, and when predicting session-level ratings than utterance-level ones. Few studies adhered to best-practice machine learning guidelines. Machine learning demonstrated promising results, particularly where there are large, annotated datasets and a modest number of concrete features to code. These methods are novel, cost-effective, scalable ways of assessing fidelity and providing therapists with individualised, prompt, and objective feedback.<hr/>RESUMEN Se ha puesto de manifiesto que muchos tratamientos psicológicos tienen un coste efectivo y son eficaces siempre que se apliquen con fidelidad. La evaluación de esta y el feedback son caros y exigen mucho tiempo. El aprendizaje automático se ha utilizado para evaluar la fidelidad al tratamiento, aunque su fiabilidad y capacidad de generalización no estén claras. Recopilamos y analizamos todas las aplicaciones de aprendizaje automático con el fin de evaluar el comportamiento verbal de todos los profesionales de ayuda, con el acento particular en la fidelidad al tratamiento de los terapeutas. Llevamos a cabo búsquedas en nueve bases de datos electrónicas para enfoques automáticos de codificación de comportamiento verbal en terapia y contextos semejantes. Llevamos a cabo el cribado, la extracción y la evaluación de la calidad por duplicado. Cincuenta y dos estudios cumplían nuestros criterios de inclusión (el 65.3% en psicoterapia). Los métodos de codificación automática resultaban mejor que el azar y algunos de ellos mostraban un desempeño casi al nivel humano, que tendía a ser mejor con conjuntos más grandes de datos, un número de códigos menor, códigos conceptualmente simples y cuando predecían índices al nivel de sesión que los de tipo declaración. Escasos estudios cumplían las directrices de buena praxis en aprendizaje automático. Este presentó unos resultados alentadores, sobre todo donde había conjuntos de datos grandes y anotados y un escaso número de características concretas que codificar, modos expansibles de evaluar la fidelidad y facilitar a los terapeutas un feedback individualizado, rápido y objetivo. <![CDATA[Cybervictimization, offline victimization, and cyberbullying: the mediating role of the problematic use of social networking sites in boys and girls]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The aim of the present study was to examine the mediating role of the problematic social networking sites use (PSNSU) in the relationship between both cybervictimization and offline victimization and cyberbullying in boys and girls. The sample consisted of 2,011 adolescents (50.67% boys and 49.32% girls), aged between 12 and 18 years old (M = 14.17, SD = 1.47), enrolled in schools in Andalusia, Spain. To examine this objective, mediation model 4 (parallel mediation) of the PROCESS macro was used. The results showed that both cybervictimization and offline victimization are positively related to cyberbullying directly and indirectly through PSNSU. Moreover, it was observed that boys victimized both online and offline demonstrated a higher involvement in cyberbullying, whereas girls reported a higher PSNSU. However, the PSNSU mediating effect was not moderated by gender. Finally, the results and their practical implications are discussed.<hr/>RESUMEN El objetivo del presente estudio fue examinar el papel mediador del uso problemático de las redes sociales virtuales (UPRSV) en la relación entre la cibervictimización, la victimización offline y el ciberbullying en chicos y chicas. Los participantes fueron 2,011 adolescentes (50.67% chicos y 49.32% chicas), con edades comprendidas entre los 12 y los 18 años (M = 14.17, DT = 1.47), escolarizados en centros educativos de Andalucía (España). Para examinar este objetivo se utilizó el modelo de mediación 4 (mediación paralela) de la macro de PROCESS. Los resultados obtenidos mostraron que la cibervictimización y la victimización offline se relacionan positivamente con el ciberbullying de manera directa e indirecta, a través del UPRSV. Además, se observó que los chicos victimizados tanto online como offline mostraron una mayor implicación en el ciberbullying mientras que las chicas mostraron un mayor UPRSV. Sin embargo, el efecto mediador del UPRSV no era moderado por el género. Finalmente se discuten los resultados y sus implicaciones prácticas. <![CDATA[Does one size fit all? Socioeconomic moderators of post-divorce health and the effects of a post-divorce digital intervention]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Public health efforts to reduce divorce-induced health adversities are gaining momentum and positive interventional outcomes of the online Cooperation After Divorce (CAD) digital platform for divorcees have been documented by previous research. However, it is unknown whether socioeconomic characteristics previously associated with prolonged divorce recovery are also associated with post-divorce intervention efficacy, and if so, in what way. Multilevel modeling was employed using a sample of 1,856 recently divorced Danes, who participated in an RCT study of the CAD digital platform, to investigate whether educational and income level (1) predict post-divorce health, (2) moderate the time-induced trajectories of post-divorce health, and (3) moderate the intervention-induced trajectories on post-divorce health over the first 12-months following legal divorce. The findings indicated that lower education and lower income predicted worse post-divorce health over one year post-divorce. Furthermore, it was indicated that education moderated post-divorce anxiety so that lower-educated participants experienced a larger reduction in symptoms of anxiety over time. However, except for depression, no moderating effect of income and education on the intervention effect of CAD was found. Our results suggest a beneficial effect of the CAD digital platform across socioeconomic characteristics in the post-divorce period, bolstering claims of the scalability of post-divorce interventions. Moreover, the findings suggest that, theoretically, the intervention may work to compensate for the lack of educational resources in reducing the health gap in post-divorce recovery.<hr/>RESUMEN Las campañas de salud pública para disminuir las consecuencias negativas del divorcio para la salud están tomando impulso, y los resultados positivos de la intervención de la plataforma digital para divorciados, Cooperación tras el Divorcio (CTD), han sido documentados con investigaciones previas. No obstante, es incierto que las características socioeconómicas, antes asociadas a la recuperación prolongada del divorcio, también se asocien a la eficacia de la intervención tras el divorcio, y si es así, de qué modo. Se han utilizado modelos multinivel en una muestra de 1,856 daneses divorciados recientemente, los cuales participaron en un estudio RCT de la plataforma digital CTD con el fin de investigar si el nivel educativo y de ingresos (1) predecía la salud tras el divorcio, (2) moderaba las trayectorias de salud postdivorcio inducidas por el tiempo y (3) moderaba las trayectorias inducidas por la intervención en la salud postdivorcio durante los primeros 12 meses tras el divorcio legal. Los resultados indican que un menor nivel educativo y un un menor nivel de ingresos eran predictores de peor salud a lo largo de un año después del divorcio. Además se indicaba que el nivel educativo moderaba la ansiedad postdivorcio, de modo que los participantes de menor formación experimentaban una mayor reducción de los síntomas de ansiedad con el tiempo. No obstante, excepto para la depresión, no se encontró efecto moderador alguno de los ingresos y el nivel educativo en los efectos de la intervención de CTD. Los resultados indican que hay un efecto positivo de la plataforma digital CTD independientemente de las características socioeconómicas en el periodo postdivorcio, apoyando la escalabilidad de las intervenciones postdivorcio. Además, los resultados indican que teóricamente la intervención puede servir para compensar a las personas con un menor nivel educativo en la reducción de la brecha en salud que se produce en la recuperación postdivorcio. <![CDATA[Characteristics and predictors of suicidal ideation severity among callers to a telephone helpline in Spain]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592021000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Teléfono de la Esperanza (TE) is the main Spanish helpline providing telephone listening and support for callers in crisis. Crisis helplines can facilitate the identification of persons at risk for suicide. The main goals of this cross-sectional study were to identify severe suicidal ideation and to explore the differential characteristics between callers with severe and low-moderate suicidal ideation. A sample of 26,032 callers to TE was assessed; 544 callers with suicidal ideation were evaluated through ATENSIS, an assessment tool designed to collect information related to suicidal ideation. Comparisons between severe and low-moderate suicidal ideators in sociodemographics, telephone call timing, risk factors, and suicidality variables were conducted. Sixty-four (11.8%) of the suicidal ideators presented with severe suicidal ideation and 480 (88.2%) with low-moderate severity. Significant differences in several sociodemographic characteristics, risk factors, and suicidality variables between both levels of suicidal ideation severity were found. In the regression analysis, the main variables related to the presence of high suicidal ideation severity were preparatory acts, previous suicide attempts, non-suicidal self-injuries, lack of life sense, age, and hopelessness. It is concluded that helplines can be used to identify suicidal ideation among callers and to provide rapid crisis interventions according to the risk of suicide.<hr/>RESUMEN El Teléfono de la Esperanza (TE) es la principal línea telefónica de ayuda en España que brinda apoyo a las personas en situaciones de crisis. Las líneas telefónicas de ayuda pueden facilitar la identificación de personas en riesgo de suicidio. Los objetivos principales de este estudio transversal fueron identificar la ideación suicida grave y explorar las características diferenciales con respecto a la ideación suicida moderada. Se revisaron las llamadas al TE de 26,032 personas y se evaluó una muestra de 544 personas que presentaban ideación suicida a través de ATENSIS, una herramienta diseñada para recopilar información sobre la ideación suicida. Se comparó a las personas con ideación suicida grave y moderada en características sociodemográficas, momento de la llamada, factores de riesgo y variables de suicidio. Sesenta y cuatro (11.8%) de las personas presentaban ideación suicida grave y 480 (88.2%) ideación baja-moderada. Se encontraron diferencias significativas en las distintas variables estudiadas. En el análisis de regresión, las principales variables relacionadas con la presencia de alta gravedad de la ideación suicida fueron la existencia de actos preparatorios, los intentos previos de suicidio, las autolesiones no suicidas, la falta de sentido de la vida, la edad y la desesperanza. Las líneas de ayuda pueden identificar la ideación suicida en las personas que llaman y proporcionar una intervención rápida en situaciones de crisis de acuerdo con el riesgo de suicidio presentado.