Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1575-181320110002&lang=en vol. 14 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<B>Bologna and the professional acculturation</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Bologna Process (III)</B>: <B>Values education: professionalism</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>The University Hospital in 21st century</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Towards new teaching- learning models in health sciences</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Why does simulation continue to be underused in the teaching of the sciences?</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Improving lectures in Medicine</B>: <B>ten examples of mini-cases to be used in the teaching of pharmacology</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las clases magistrales constituyen un método pedagógico muy utilizado en las facultades de medicina. Sin embargo, tiene diversas limitaciones entre las que se encuentran la pasividad y la pérdida de la atención de los alumnos. A fin de estimular la atención y revigorizar su empleo, se han empleado textos cortos que plantean preguntas que pueden resolverse con la información proporcionada en la clase magistral (minicasos). El presente artículo describe una experiencia de su uso en la docencia de la farmacología y ofrece diez ejemplos para ilustrar sobre su empleo. La mayoría de ellos están ambientados en el mundo real, permiten contextualizar los conocimientos básicos de farmacología y estimulan la comprensión de los conceptos claves.<hr/>Lectures are the preferred method of teaching in many schools of Medicine. However, this method has several limitations, such as the passive role assumed by students and the loss of their attention. In order to improve the use of lectures, some authors have suggested the use of minicases. These are short texts that include several questions, which are related with the contents of the lecture and students are asked to answer them at its end. The present paper describes an experience of using minicases in the teaching of pharmacology. It offers ten examples to illustrate how they are built. Most of them are related with the real world, they permit to put knowledge of basic sciences in context of clinical problems and stimulate the understanding of key concepts of the discipline. <![CDATA[<B>The role of formation and information in the management of labour risks prevention for the internal residents</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. La 'residencia' o formación sanitaria especializada es un período donde se adquieren conocimientos cruciales en el desarrollo profesional posterior. Pretendemos conocer cómo se desarrolla la actividad preventiva para con los médicos internos residentes (MIR) de nueva incorporación en nuestro Servicio de Prevención y determinar cómo se refleja en su formación en prevención de riesgos laborales. Sujetos y métodos. La población de estudio la constituyen los 83 residentes que ingresaron en los años 2005, 2006 y 2007, realizaron el reconocimiento de inicio en nuestro servicio, y a todos ellos se les remitió el cuestionario. Se realizó un análisis descriptivo con los datos obtenidos de la historia clínico-laboral y dicha encuesta. Se comparó, mediante análisis bivariante, las posibles relaciones entre las diferentes variables. La estimación de prevalencias de las distintas variables estudiadas se realizó con intervalos de confianza del 95%. Para la comparación de proporciones se utilizó la prueba de chi al cuadrado. Resultados. Se obtuvo una muestra efectiva de 45 residentes que contestaron la encuesta (54% de la población de estudio), con un error muestral de &plusmn;10% para p > 0,05. Éstos consideran que la cantidad y calidad de la formación recibida es escasa en las diferentes etapas formativas, muy útil (especialmente la del reconocimiento de inicio) y desearían haber recibido más. Conclusiones. Los datos obtenidos han servido como fuente de información para detectar necesidades de formación específica para este colectivo y necesidades de mejora en el contenido y distribución de nuestra historia laboral, donde observamos discrepancias con lo referido en la encuesta.<hr/>Introduction. The 'residence' or sanitary specialized formation is a period where crucial knowledge is acquired in the professional later development. We try to know how the preventive activity develops for the MIR (internal resident doctors) of new incorporation in our Prevention Service and to determine how it is reflected in their formation in labour risks prevention. Subjects and methods. The population of study is constituted by 83 residents who entered in the year 2005, 2006 and 2007, they realized the recognition of beginning in our Service, and we send the questionnaire. There was realized a descriptive analysis by the information obtained of the clinical-labour history and the above mentioned survey. The possible relations were compared, by means of bivariant analysis, between the different variables. The prevalence estimation of the different studied variables was made by 95% confidence intervals. For the comparison of proportions the square chi was in use. Results. There was obtained an effective sample of 45 residents who answered the survey (54% of the population of study), with a sample mistake of &plusmn;10% for p > 0.05. They think that the quantity and quality of received formation is scanty in the different formative stages, very usefully (specially that of the recognition of beginning) and they would want to have received more. Conclusions. The obtained information has served us as source of information to detect needs of specific formation for this group and needs of improvement in the content and distribution of our labor history where we observe discrepancies with recounted in the survey. <![CDATA[<B>Theoretical models and nursing students</B>: <B>motivational aspects for election in clinical practice</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. El cuerpo teórico y filosófico de enfermería es complejo; existen un gran número de teorías enfermeras, algunas de difícil comprensión, por lo que habitualmente su aplicación práctica se ve restringida. Objetivo. Identificar el modelo teórico de enfermería que los estudiantes dicen utilizar durante las prácticas clínicas, la motivación para su elección, y la escuela universitaria donde estaban cursando sus estudios. Sujetos y métodos. Estudio descriptivo en el que participaron 105 estudiantes (de una población total de 108) que realizaban prácticas de enfermería en el hospital durante el curso 2006-2007. La variables de estudio fueron los modelos teóricos enfermeros, las razones de la elección y variables sociodemográficas. La recogida de datos se llevo a cabo mediante un cuestionario cumplimentado durante su experiencia clínica. El análisis de los datos se realizó mediante un análisis temático de texto, categorizando para crear finalmente un marco explicativo. Resultados y conclusiones. El modelo elegido es principalmente el de Virginia Henderson. Las motivaciones para la elección, según los estudiantes, son su uso en la enseñanza universitaria y la facilidad de ejecución del modelo. Se evidenció confusión entre los términos 'modelo conceptual y/o teórico' y 'metodología enfermera'.<hr/>Introduction. The theoretical and philosophical nursing is complex, there are a large number of nursing theories, some difficult to understand, because this usually its practical application is restricted. Aim. To identify the theoretical model of nursing students say they use in clinical practice, the motivation for their choice, and school where they were pursuing their studies. Subjects and methods. Descriptive study. Participants were 105 students doing school practice during the academic year 2006-2007 (of a total population of 108 students). The study variables were the nursing models and theories, the reasons for the choice and demographic variables. Data collection was conducted through a questionnaire completed during their clinical experience. The analysis of data using a thematic analysis of text, categorizing to finally create an explanatory framework. Results and conclusions. The model chosen is mainly that of Virginia Henderson. The motivations for the election as students are used in university education and ease of implementation of the model. It was evident confusion between the terms related to nursing model and methodology. <![CDATA[<B>The use of psychoactive substances in Anatomy students and its implication in learning</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. Es conocido que, para aumentar el rendimiento cognitivo, numerosos estudiantes recurren a sustancias con el objetivo de estar más horas despiertos con la atención agudizada para estudiar. Pero dichas sustancias interfieren en la memoria y pueden generar farmacodependencia. Objetivo. Establecer la frecuencia de uso de sustancias psicoactivas en universitarios y su relación con características de sueño, socioeconómicas y educativas. Sujetos y métodos. Estudio observacional transversal mediante una encuesta estandarizada, normalizada y anónima, con sistema de elección múltiple, a 122 alumnos de anatomía en el año 2009. Se aplicaron parámetros estadísticos y se exigió el consentimiento informado. Resultados. El 79,51% refirió no llegar a leer todos los temas y el 36,89% refirió haber memorizado conceptos. El 25% comenzó a memorizar términos tres días antes del examen; un 20,49% comenzó el día anterior, y el 19,67%, la noche anterior y luego acudió al examen sin haber dormido. El 25,41% respondió que tomaba sustancias para dormir y el 41,8% alguna sustancia para aumentar las horas de estudio; destacaban el café, las bebidas energizantes, psicofármacos (45,09%, principalmente modafinilo y metilfenidato) y ácido acetilsalicílico. El número de horas trabajadas por día se correlacionó con el número de sustancias consumidas (r = 0,89); los repetidores de la asignatura refirieron menor cantidad de horas de sueño, indirectamente correlativas con el uso de psicoactivos (r = -0,86). Conclusiones. Registramos una alta prevalencia de consumo de sustancias psicoactivas, especialmente en repetidores de la asignatura y alumnos con actividades laborales. Es de suma importancia implementar herramientas pedagógicas para aumentar las capacidades motivacionales, atencionales y asociativas bajo una concepción integradora-educacional.<hr/>Introduction. It is well-known that to increase their cognitive performance, many students turn to substances with the objective of being able to stay up more hours with a sharp attention focused on their study. However, these substances can interfere long term memory and can generate pharmaceutical dependency. Aim. To establish the prevalence of the use of psychoactive substances in University students and to relate it with sleeping patterns and social-economic-educational characteristics. Subjects and methods. Cross-sectional study using standardized questionnaire with multiple choice system administered to 122 Anatomy students in the year 2009. Statistic parameters were applied and an informed consent was demanded. Results. 79.51% said that they were not able to read all the topics and 36.89% said that they memorized concepts; 25% started to memorize subjects three days before the exam, 20.49% did it the previous day, and 19.67% memorized subjects the night before the exam without sleeping. 25.41% answered that they used substances for sleeping and 41.8% used some substances to increase studying hours, such as: coffee, energy drinks, psychopharmacological medication (45.09% modafinil and methylphenidate) and acetylsalicylic acid. The numbers of hours working correlated with the number of substances consumed (r = 0.89); students that where taking the subject again had less hours of sleep indirectly correlated with the use of psychoactives (r = -0.86). Conclusions. We recorded a high prevalence of consumptions of psychoactive substances, especially amongst students that are repeating the course and students that had jobs. It is of utmost importance to implement pedagogical tools that increase motivation, attention, and the associative capacities under an integrative-educational conception.