Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1575-181320110003&lang=en vol. 14 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<B>Social responsibility in the training of physicians</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Time limited credentials</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Bolognia Process (IV)</B>: <B>curriculum or syllabus</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Problem-based learning and genuine reality</B>: <B>A tutor's diary</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Early medical student contact with their health situation</B>: <B>A Peruvian experience</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Occupational risks perception in medical internal residents of a secondary hospital</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. La formación sanitaria especializada ('residencia') es un período crucial para el desarrollo profesional posterior. Pretendimos objetivar cuáles son los riesgos que más preocupan a los residentes de nuestro hospital y compararlos con los resultados de la evaluación de riesgos realizada en sus puestos de trabajo para poder plantear estrategias que nos ayuden en nuestra práctica diaria. Sujetos y métodos. Estudio descriptivo en la población de 83 residentes que se incorporaron al hospital durante los años 2005-2007. Se obtuvieron los datos de una encuesta, revisando sus historias clínico-laborales y la evaluación de riesgos. Se realizó un análisis descriptivo de estas variables, se compararon los resultados de la encuesta con la evaluación por los técnicos y se analizó la posible asociación de la percepción del riesgo con la especialidad o el año de residencia mediante el programa estadístico Stata. Resultados. Los riesgos más referidos son las radiaciones ionizantes y los psicosociales, seguidos de los biológicos y ergonómicos, aunque varía a lo largo de la residencia. Existen discrepancias muy significativas entre lo que refieren los encuestados y la evaluación de riesgos de los técnicos. Conclusiones. La percepción de los riesgos laborales en los residentes no se corresponde con las condiciones de trabajo objetivadas por los técnicos en la mayoría de los riesgos valorados por diferentes razones. Desarrollar un programa formativo específico para este colectivo les ayudaría a tener un conocimiento más realista. Algunos riesgos requerirían una reevaluación por la parte técnica tomando en consideración la percepción de la situación de riesgo.<hr/>Introduction. The medical specialized training 'residence' is a critical period for the later professional development. We tried to determine which risks the residents perceive in their activities and to compare them with the risk evaluation developed in their jobsites, to design oriented strategies that help us in daily practice. Subjects and methods. We have implemented a descriptive study whose targeted population was 83 residents who entered in the hospital along the period 2005-2007. Data was obtained through a survey specifically designed and their clinical occupational files -including the risk evaluation-. We have made a descriptive analysis of personal perception and technical evaluation data and verified its relationships with some theoretical determinant factors like year of residence or medical specialty. Results. The risks mainly perceived by residents are: ionizing radiation and psychosocial ones and, secondly, biological and ergonomic risks. We evidence a gap between the survey's results and the risk evaluation data linked to different factors. Occupational risks perception changes along the years of training residence keeping different trend models (increasing or decreasing the gap) according to different types of risk. Conclusions. In most of situations residents' occupational risks perception does not correspond directly with their objective work conditions. Developing a formative program specifically addressed to these workers would help them to better recognise and manage. Some risks should be reassessed by technicians taking into account the analyzed group's perception. <![CDATA[<B>Validation of an instrument to assess research critical appraisal skills in residents in a university hospital</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo. Validar por el método de grupos extremos un instrumento para evaluar la interpretación de las pruebas estadísticas más utilizadas en residentes de un hospital universitario. Sujetos y métodos. Respondieron 272 residentes. La media de respuestas correctas fue del 45%. Resultados. No hubo diferencias entre género, especialidad ni años de formación. La fiabilidad fue aceptable (alfa = 0,83) y la diferencia entre grupos extremos fue significativa (0,45 frente a 0,91). Conclusiones. Los residentes mostraron déficits en interpretación crítica de estudios de investigación, hallazgo que es consistente con otros centros internacionales.<hr/>Aim. To validate an instrument to assess research critical appraisal skills in residents in a university hospital by the extreme groups method. Subjects and methods. 272 residents completed the questionnaire. The mean of correct answers was 45%. Results. No significant differences between gender, specialty or post-graduate year were found. Reliability (alpha = 0.83) was acceptable and difference between extreme groups was significant (0.45 vs. 0.91). Conclusions. Residents showed poor skills to interpret typical results of clinical studies, finding consistent with other countries. <![CDATA[<B>Handoffs: relevant information and decision making in internal medicine</B>: <B>A prospective study</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. El pase de guardia es una actividad médica en la que se transfiere información y responsabilidad entre profesionales en situaciones de discontinuidad o transiciones en el cuidado de los pacientes. Los pases de guardia son fuente de errores médicos, a pesar de lo cual la programación formal en la competencia específica está ausente en los currículos de las residencias médicas. En este sentido, implementamos el proyecto educativo 'Pase de guardia oral y escrito en la residencia de clínica médica'. Materiales y métodos. Definimos el constructo 'información relevante' a partir de cinco ítems, uno sistémico y cuatro cognitivos. Se analizó la prevalencia de los déficits de información relevante y su repercusión sobre la práctica clínica. Resultados. En 230 protocolos de guardia, la prevalencia de déficits de información relevante fue del 31,3% (n = 72) y afectó tanto al ítem sistémico (11%) como a los ítems con contenidos sustantivos (20%). Con información relevante, las conductas activas fueron del 34,6%, y las pasivas, del 65,4%; con déficits de información relevante, las activas fueron del 13,9%, y las pasivas, del 86,1%. Estas diferencias fueron significativas (p < 0,001). Conclusiones. Los déficits de información relevante tienen alta prevalencia en los pases de guardia y favorecen los errores por omisión. La mayor parte de los errores médicos reconocen fallos en habilidades cognitivas propias del razonamiento clínico de médicos en formación (errores cognitivos), por lo que se hace necesario incorporar el pase de guardia oral y supervisado al currículo de la residencia de medicina interna.<hr/>Introduction. Handoffs are medical activity which transfers information and responsibility among professionals in situations of discontinuity or transitions in patient care. Handoffs are source of medical errors and adverse events, which despite the formal programming of specific competencies are absent in the curricula of medical residencies. In this sense, we implemented the educational project 'Oral and written handoffs in internal medicine residency program'. Materials and methods. We defined the parameter relevant information with a systemic item and four other cognitive items; we assess the prevalence of relevant information deficits and the effects on the clinical practice in a prospective study. Results. In 230 protocols the prevalence of relevant information deficits was 31.3% (n = 72) and affected both, systemic item (11%) as the cognitive items (20%). With relevant information, active behaviors were 34.6% and passive 65.4%; with relevant information deficits, the active behaviors were 13.9% and 86.1% passive respectively, this difference was significant (p < 0.001). Conclusions. We conclude that relevant information deficit is highly prevalent in the handoffs and results in errors of omission. The majority of medical errors recognize flaws in their own cognitive skills (cognitive errors) of clinical reasoning of physicians in training, so it is necessary to incorporate the oral and supervised handoffs at the residency curriculum. <![CDATA[<B>Residents in an Intensive Care Unit, what perception they have on their training?</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo. Este trabajo intenta responder a la pregunta de cuál es la visión que tienen los residentes de su formación en las unidades de cuidados intensivos (UCI). Sujetos y métodos. Hemos realizado un estudio cualitativo tipo grounded theory. Los participantes son residentes de cualquier especialidad que estuviesen trabajando en las UCI durante el estudio. El diseño tiene tres partes: percepción subjetiva de los residentes de aquellos aspectos que ellos consideran más útiles para su formación, priorización de las actividades regulares más características de las UCI y entrevistas semiestructuradas con informadores claves. Resultados. Nuestro trabajo identifica que los residentes consideran como eje de su formación la práctica clínica a 'pie de cama' desarrollada con autonomía y apoyada en una buena tutorización. Paralelamente, otras competencias nucleares como la investigación, la comunicación en situaciones complejas, el trabajo en equipo o la gestión de recursos están infravaloradas, mientras que otras como la seguridad del paciente o la bioética no se han detectado en las respuestas de los residentes. Conclusión. La percepción de los residentes sobre formación durante su estancia en las UCI adolece de algunas carencias, dado que ciertos aspectos claves de la medicina actual no se percibien como prioridades en dicha formación.<hr/>Aim. Our work tries to answer the following question: what is the perception of residents on their training in the Intensive Care Units (ICU)? Subjects and methods. We have conducted a qualitative study based on grounded theory. Participants are residents from different specialties working in the ICU of four hospitals of our National Health Service. The study consist of three parts: resident's subjective perception of those aspects most appreciate in their clinical practice; resident's prioritizations of routine ICU's activities, and semi-structured interviews with key informants. Results. According to the resident's opinions, the clinical practice at the beside of patients, and carried out with autonomy and with a good tutoring support are central to their training; nevertheless some central competencies such as research, difficult communication, team work or resource management are undervalued, while others such as patient safety or bioethics are absent from their comments. Conclusions. Our work highlight that resident's perception about their training during they compulsory period in ICU has some shortcoming, because some key aspects of current medicine are not perceived as priorities in their training.