Scielo RSS <![CDATA[Acción Psicológica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1578-908X20200001&lang=en vol. 17 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[The answers you get depend on the questions you ask: psychotherapy research revisited]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo aborda posibles respuestas a algunas de las preguntas que desconciertan en referencia al estatus de la investigación en psicoterapia, particularmente desde una llamada a revisar la inadecuación de una metáfora raíz con fuertes vínculos con el modelo médico. Concretamente se centra en los debates sobre (a) la proliferación de prácticas psicoterapéuticas, (b) la ausencia de eficacia diferencial significativa y (c) los criterios de demarcación entre terapias y pseudoterapias.<hr/>Abstract This paper addresses possible answers to some of the puzzling questions regarding the status of psychotherapy research, particularly from a call to question the inadequacy of a root metaphor with strong links to the medical model. Specifically, it focuses on the debates on (a) the proliferation of psychotherapeutic practices, (b) the absence of significant differential efficacy and (c) the demarcation criteria between therapies and pseudotherapies. <![CDATA[Psychometric properties of the post-traumatic growth inventory in mexican population]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A pesar de que el inventario de crecimiento postraumático (PTGI) es un instrumento ampliamente utilizado para evaluar los cambios positivos después de un trauma, su estructura factorial no ha sido consistente en las validaciones hechas al español. Actualmente, no se cuenta con evidencia del estudio de sus propiedades psicométricas en población mexicana, por lo que el propósito de este estudio fue contrastar la estructura factorial del PTGI y describir el perfil promedio de crecimiento postraumático en una muestra mexicana. Participaron 446 personas con edades de 18 a 77 años víctimas de distintos eventos traumáticos. Los resultados indicaron una solución unifactorial, la cual mostró adecuada bondad de ajuste y confiabilidad excelente (α = .94). De acuerdo al perfil de los participantes, se identificó un cambio promedio en el crecimiento, no encontrándose diferencias entre mujeres y hombres. El PTGI-MX se considera un instrumento con buenas propiedades psicométricas para evaluar el crecimiento después de un evento traumático en población mexicana.<hr/>Abstract Although the post-traumatic growth inventory (PTGI) is a widely used instrument to assess positive changes after trauma, its factor structure has not been consistent in the validations made in Spanish. Currently, there is no evidence of the study of its psychometric properties in Mexican population, so the purpose of this study was to contrast the factor structure of the PTGI and describe the average profile of post-traumatic growth in a Mexican sample. The sample consisted in 446 people aged 18 to 77 years, victims of different traumatic events. The results showed a unifactorial solution, which showed adequate goodness of fit and excellent reliability (α = .94). A moderate change in growth was identified, being equivalent according to sex. The PTGI-M is considered an instrument with good psychometric properties to evaluate growth after a traumatic event in Mexican population. <![CDATA[The assessment of obstacles to research by college students: building a scale]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Realizar investigaciones científicas resulta complejo para algunos estudiantes universitarios. Por este motivo se planteó como objetivo crear una escala que mida los obstáculos para investigar. Participaron 650 estudiantes que estaban realizando sus Trabajos Finales de Grado en la Universidad Técnica de Machala-Ecuador. Se desarrolló un grupo inicial de 32 ítems basados en literatura previa. Basándonos en los resultados de la validación de contenido se eliminaron siete ítems. Los resultados del análisis factorial exploratorio (AFE) y confirmatorio (AFC) revelan que los ítems se estructuran en un modelo bifactorial de 24 ítems. En cuanto a la fiabilidad, la escala mostró un alfa de Cronbach y un coeficiente Omega de 0.92 indicando una alta consistencia interna. Se concluye que la escala presenta adecuadas propiedades psicométricas para medir los obstáculos para investigar en los estudiantes universitarios.<hr/>Abstract Conducting scientific research is complex for some university students. For this reason, the objective was to create a scale that measures the obstacles to investigate. 650 students who were doing their Final Degree Works at the Universidad Técnica de Machala-Ecuador participated. An initial group of 32 items was developed based on previous literature. Based on the results of the content validation, 7 items were eliminated. The results of the exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory (CFA) reveal that the items are structured in a bifactorial model of 24 items. Regarding reliability, the scale showed a Cronbach's alpha and an Omega coefficient of 0.92, indicating high internal consistency. It is concluded that the scale presents adequate psychometric properties to measure the obstacles to investigate in university students. <![CDATA[The influence of personal values on internet use and wellbeing]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Personal values influence the behavior, feelings, and lives of individuals, but also, Internet use which penetration is expected it continues expanding all over the world. Values determine attitudes and behaviors of individuals and they also affect relationships people maintain with others and themselves. Furthermore, those relations are as well influenced by the adoption and usage of the internet, what is changing the way individuals interact and relate. So, both, values and internet use, impact on individuals Wellbeing (WB) perception. The present study analyses the influence of personal values on internet use and WB perception on a sample of 33,123 respondents of the European Social Survey (2016), 51 % of female respondents and 47.9 % male aged 15 and over, from different European countries. By this way, first, an Exploratory Factorial Analysis has been applied on data related to personal values, and four different profiles have been defined. Second, there have been individually analyzed and correlated the level of internet use and life satisfaction individuals report to analyze their influence on each profile. Finally, the interaction of both variables has been considered. When p-value is significative (p &lt; .05) individual profile moderate relationship between internet use and life satisfaction. Results demonstrate personal values influence internet use and life satisfaction.<hr/>Resumen Los valores personales influyen en el comportamiento, los sentimientos y la vida de las personas, pero también, el uso de Internet cuya penetración se espera sigue expandiéndose por todo el mundo. Los valores determinan las actitudes y los comportamientos de las personas, y también afectan las relaciones que las personas mantienen con los demás y con ellas mismas. Además, esas relaciones se ven influenciadas por la adopción y el uso de Internet, lo que está cambiando la forma en que las personas interactúan y se relacionan. Así, tanto los valores como el uso de Internet, impactan en la percepción del Bienestar (WB) de las personas. El presente estudio analiza la influencia de los valores personales en el uso de Internet y la percepción del Bienestar en una muestra de 33123 encuestados de la Encuesta Social Europea (2016), 51 % de mujeres encuestadas y 47.9 % hombres de 15 y más años, de diferentes países europeos. De esta forma, en primer lugar, se ha aplicado un Análisis Factorial Exploratorio sobre datos relacionados con los valores personales, y se han definido cuatro perfiles diferentes. En segundo lugar, se ha analizado y correlacionado individualmente el nivel de uso de Internet y la satisfacción con la vida que reportan las personas para analizar su influencia en cada perfil. Finalmente, se ha considerado la interacción de ambas variables. Cuando el valor p es significativo (p &lt; .05), el perfil individual modera la relación entre el uso de Internet y la satisfacción con la vida. Los resultados demuestran que los valores personales influyen en el uso de Internet y la satisfacción con la vida. <![CDATA[Effects of social identity, self-esteem, schooling, and age on hope]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Social identity theory implies knowledge, affect, and the value given to the individual as a consequence of his/her membership in a given social group. The primary objective of this study was to analyze the direct explanatory power of social identity, schooling, and age on self-esteem, as well as the indirect effects of those variables (through the mediating variable self-esteem) on hope. A non-probabilistic sample composed of 657 persons from southern Nuevo Leon was recruited (mean age = 39.75 years; SD = 16.96). The sample comprised 483 women (73.5 %) and 174 men (26.5 %), with a mean age of 39.54 years (SD = 15.97) and 40.35 years (SD = 19.5), respectively. After comparing the mean age, no statistically significant differences were found between men and women, t(655) = -.540, p = .589, d = .03, 95 % CI (-3.75, 2.13). The age of the participants composing the total sample ranged from 14 to 90 years. The sample’s number of years of schooling ranged from 0 to 15 (M = 6.87 years, SD = 2.91). To measure independent and dependent variables, in this study were used the following instruments: (a) Trait Hope Scale (Snyder et al., 1991), (b) Rosenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965), and (c) Social Identity Scale (García &amp; Corral-Verdugo, 2010). The proposed theoretical model was tested through structural equation modeling, and its parameters were estimated through Maximum Likelihood estimation method. Eight goodness-of-fit indices were used to validate the model: relative chi-square (χ2/df), Jöreskog and Sörbom’s Goodness-of-Fit Index (GFI) and Adjusted Goodness-of-Fit Index (AGFI), Bentler’s Comparative Fit Index (CFI), Bentler and Bonett's Normed Fit Index (NFI), Non-Normed Fit Index (NNFI), Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA), and Standardized Root Mean Square Residual (SRMR). The criteria to establish that the proposed model showed an excellent goodness of fit were: χ2/df ≤ 2; GFI, CFI, NFI, and NNFI ≥ .95, AGFI ≥ .90; RMSEA and SRMR ≤ .05 (Byrne, 2016). Before performing structural equation modeling, multivariate normality was tested. Since the value of Mardia’s coefficient was lower than 70 (Mardia’s coefficient = 9.76), the assumption of multivariate normality was held. After performing descriptive statistics, the Pearson’s product-moment correlation coefficients between the diverse variables included in this study were calculated. It is worth noting that almost all the variables showed statistically significant correlations at a p-value &lt; .01. The highest correlation coefficients were found between self-esteem and hope (r = .558, p &lt; .01, 95 % CI .494, .618), and between social identity and hope (r = .440, p &lt; .01, 95 % CI .368, .511), whereas the lowest correlation coefficients were found between social identity and schooling (r = -.110, p &lt; .01, 95 % CI -.188, .032), and between self-esteem and age (r = -.123, p &lt; .01, 95 %, CI-203, -.033). The only non-statistically significant correlation was found between hope and age (r = -.015, p &gt; .01, 95% CI -.087, .058). Since none of the correlations was higher than .80, the assumption of no multicollinearity was held and, consequently, the goodness-of-fit indices can be considered as reliable (Kline, 2015). Structural equation modeling was used to analyze the effects, both direct and indirect, of the independent variables upon the dependent variables. With regard to hope, the model yields an explained variance of 37 % (d ≥ 26 % = large effect size) and shows well goodness-of-fit indices: χ2 / df = 2.618, GFI = .997, AFGI = .978, CFI = .995, NNFI = .995, NFI = .992, RMSEA = .048 (90 % CI, .001, .100), and SRMR = .017. It is concluded that social identity, together with some contextual variables of a personal nature (for instance, age and schooling) is probably very important to explain the levels of self-esteem and hope.<hr/>Resumen El objetivo primario de este estudio fue analizar el poder explicativo de las variables identidad social, escolaridad y edad, directamente sobre la autoestima y los efectos indirectos de las tres primeras, a través de la autoestima, sobre la esperanza. Se realizó el estudio en una muestra no probabilística de 657 hombres y mujeres, con edad promedio de 39.75 años (DE = 16.96). Se usó modelamiento de ecuaciones estructurales para analizar los efectos, tanto directos como indirectos, de las variables independientes sobre las dependientes. Se encuentra que el modelo tiene una varianza explicada del 37 % (R2 ≥ 26 % tamaño del efecto grande) en esperanza, con buenos indicadores de bondad de ajuste: χ2/gl = 2.618, GFI = .997, AFGI = .978, CFI = .995, NFI = .992, NNFI = .995, RMSEA = .048 (IC 90 %, .001, .100) y SRMR = .017. Se concluye que la identidad social, junto con algunas variables contextuales de naturaleza personal (e.g., edad y escolaridad) son importantes para explicar los niveles de autoestima y esperanza. <![CDATA[Towards an integrative transdiagnostic model of the externalizing psychopathology]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación de las psicopatologías del espectro externalizante ha tenido avances significativos desde modelos transdiagnósticos integradores. En el presente artículo se presenta un análisis de los avances y las direcciones de integración, haciendo un énfasis particular en las principales variables y modelos teóricos considerados relevantes. En primer lugar, se resalta la importancia de una perspectiva dimensional espectral de los diagnósticos, según sus mecanismos etiológicos y mantenedores comunes, no solamente a nivel sintomático sino procesal. Entre las variables con mayor evidencia se presentan la disregulación emocional y la rumiación ira, ambas asociadas a la aparición y modulación de la respuesta agresiva reactiva y proactiva. Al finalizar, se propone la integración de los aportes derivados de la teoría de la sensibilidad al refuerzo y los sistemas de dominancia conductual, en un modelo transdiagnóstico integrador. Esta propuesta involucra los avances teóricos a nivel motivacional como la inhibición y la activación conductual, cuya capacidad explicativa permite comprender las dificultades relativas a la impulsividad, la psicopatía, y la autorregulación emocional y conductual. Estos avances convergen en el marco de investigación de criterio dominante, un verdadero avance en los estudios de la salud mental actual.<hr/>Abstract Research on externalizing spectrum psychopathologies has had significant advances from integrative transdiagnostic models. This article analyzes the progress and directions of integration, with particular emphasis on the main variables and theoretical models considered relevant. First, the importance of a spectral dimensional perspective of the diagnoses is highlighted based on their common etiological mechanisms and maintainers, not only at the symptomatic level but also at the procedural level. Emotional dysregulation and anger rumination are among the variables with the most evidence, both associated with the appearance and modulation of the reactive and proactive aggressive response. In the end, the integration of the contributions derived from the theory of reinforcement sensitivity, and behavioral dominance systems is proposed in an integrative transdiagnostic model. This proposal involves theoretical advances at the motivational level, such as inhibition and behavioral activation, whose explanatory capacity allows understanding the difficulties related to impulsivity, psychopathy, and emotional and behavioral self-regulation. These advances converge in the dominant criterion research framework, a real breakthrough in current mental health studies. <![CDATA[Relationships between psychological skills and sports injuries in elite cuban softball players]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La presente investigación se realiza en el campo de las lesiones en el deporte con el propósito de identificar su relación con las habilidades psicológicas de ejecución deportiva. Se realizó un estudio de 21 deportistas femeninas de alto rendimiento integrantes del equipo nacional cubano de Softbol a las que se les aplicó el Cuestionario de Aspectos Deportivos y Lesiones y el Inventario Psicológico de Ejecución Deportiva. Los resultados muestran un alto porcentaje de lesiones en las deportistas, cuyo perfil psicológico grupal se encuentra configurado por elevados niveles de Autoconfianza, Nivel Motivacional, Control de Afrontamiento Positivo y Control de la Actitud. Además se evidencia que las deportistas con menor autoconfianza, control emocional y de la actitud se han lesionado en más oportunidades y han presentado lesiones de mayor gravedad respectivamente. También se muestra que dentro del grupo de deportistas con antecedentes de lesiones existen diferencias estadísticamente significativas, ya que poseen valores medios inferiores de autoconfianza y control de afrontamiento negativo las que más lesiones han sufrido. Se discuten los resultados.<hr/>Abstract The present research is framed in the field of sports injuries, having as object of study its relation with the psychological skills of sports performance. A study of 21 highperformance female athletes members of the Cuban national softball team was carried out, to which the Sports Aspects and Injuries Questionnaire and the Psychological Inventory of Sports Execution were applied. The results show a high percentage of injuries in athletes, whose group psychological profile is configured by high levels of Self-Confidence, Motivational Level, Positive Coping Control and Attitude Control. It is also evidenced that athletes with less self-confidence, emotional control and attitude have been injured in more opportunities and have presented more serious injuries respectively. It is also shown that within the group of athletes with a history of injuries there are statistically significant differences, since they have lower average values of self-confidence and negative coping control those who have suffered the most injuries. The results are discussed. <![CDATA[Assessing the influence of reversed items and force-choice on the work and meaning inventory]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Response biases are issues in inventories in positive organizational psychology. The study aims to control the response bias in the assessment of meaning of work through two methods: reversed key items and forced-choice format. The sample consisted of 351 professionals; women constituted 60.0 % of the sample. The participants answered two versions of the instrument for meaning of work: Likert-type items and forced-choice. For both versions, the unifactorial model was the most appropriate for the data available. The results indicate that the random intercepts model fit the Likert data (CFI = .92), as well as the forced-choice model (CFI = .97). Besides, the latent dimension of the forced-choice version did not correlate with acquiescence index (r &lt; .08; p &gt; .05), and approximately 20 % of the variance of the items might be due to the method (Likert or forced-choice). The present study illustrates the importance of response bias control in self-report instruments.<hr/>Resumen Los sesgos de respuesta son problemas en los inventarios de la psicología organizacional positiva. El estudio tiene como objetivo controlar el sesgo de respuesta en la evaluación del trabajo significativo a través de dos métodos: ítems clave invertidos y formato de elección forzosa. La muestra estuvo formada por 351 profesionales; las mujeres constituyeron el 60.0 % de la muestra. Los participantes respondieron dos versiones del instrumento de significado del trabajo: ítems tipo Likert y elección forzosa. Para ambas versiones, el modelo unifactorial fue el más apropiado para los datos disponibles. Los resultados indican que el modelo de intersecciones aleatorias se ajusta a los datos Likert (CFI = .92), así como al modelo de elección forzada (CFI = .97). Además, la dimensión latente de la versión de elección forzada no se correlacionó con el índice de aquiescencia (r &lt; .08; p &gt; .05), y aproximadamente el 20 % de la varianza de los ítems podría deberse al método (Likert o forzado). elección). El presente estudio ilustra la importancia del control del sesgo de respuesta en los instrumentos de autoinforme. <![CDATA[The detection of high capacities by parents, is their appreciation accurate?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La detección del alumnado de altas capacidades es el primer paso para poder iniciar el proceso, dando paso posteriormente a un diagnóstico de altas capacidades y la propuesta de respuesta educativa adaptada a sus capacidades y necesidades. En el presente estudio se comparan mediante metodología cualitativa los criterios de los progenitores para considerar que su hijo o hija posee altas capacidades intelectuales, comparando las respuestas dadas por aquellos que creyeron que sus hijos tenían alta inteligencia (puntuación de CI igual o menor a 116) frente a los que la puntuación de inteligencia de sus hijos es superior a un CI de 130. Las respuestas se han analizado con el software ALCESTE, que analiza las co-ocurrencias por cercanía, mediante el estadístico Ji cuadrado. En ambos grupos se dan tres clases, con diferentes contenidos, coincidiendo ambos en la facilidad para resolver problemas o razonar, pero mientras en el primer grupo se basan en aspectos más relativos al entorno docente (detección por el profesorado o aburrimiento), los del grupo de mayor CI se basan en el conocimiento de su mayor puntuación y en la asistencia previa a programas para sobresalientes. Se concluye la importancia informar a la población de progenitores sobre indicadores contrastados de la existencia de altas capacidades.<hr/>Abstract Nomination of students with high abilities is the first step to be able to start the process, giving way later to a diagnosis of high capacities and the proposal of educational response adapted to their capacities and needs. In the present study, the criteria of the parents are compared by qualitative methodology to consider that their son or daughter has high intellectual abilities, comparing the answers given by those who believed that their children had high intelligence (IQ score equal to or less than 116). against which the intelligence score of their children is higher than an IQ of 130. The answers have been analyzed with the software ALCESTE, which analyzes the co-occurrences by proximity, using the statistic Ji square. In both groups, three classes are given, with different contents, both coinciding in the ease of solving problems or reasoning, but while in the first group they are based on aspects more related to the teaching environment (detection by teachers or boredom), those of the group with the highest IQ are based on knowledge of their higher score and previous attendance at programs for outstanding. We conclude that it is important to inform the parent population about contrasting indicators of existence of high capacities. <![CDATA[From the manifest motive to the real demand of the patient in the psychological consultation]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2020000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Sometimes it is confusing to determine why you go to a psychological consultation; for the interviewer, it is extremely important to be clear about the manifest and latent motives, as well as the expectations of treatment with a psychoanalytic approach. It is a qualitative study, with a descriptive-explanatory design, which includes the analysis of semi-structured interviews. Twenty medical records of patients who attended the Centers for Psychological Intervention (CISP) in the state of Zacatecas, Mexico; in order to identify the manifest motive and latent motives, as well as treatment expectations and disease awareness. A relationship between these will be established, and their relevance of knowing them will be demonstrated so that later it can be used in an effective therapeutic process.<hr/>Resumen En ocasiones resulta confuso determinar por qué se acude a una consulta psicológica; para el entrevistador es de suma relevancia tener claros los motivos manifiestos y latentes, así como las expectativas del tratamiento con orientación psicoanalítica. Se trata de un estudio cualitativo, de diseño descriptivo-explicativo, el cual incluye el análisis de entrevistas semi-estructuradas. Se analizaron 20 historias clínicas de pacientes que acudieron a los Centros de Intervención Psicológica (CISP) en el estado de Zacatecas, México; con la finalidad de identificar el motivo manifiesto y los motivos latentes, así como las expectativas del tratamiento y la conciencia de enfermedad. Se establecerá una relación entre estos, y se demostrará su relevancia de conocer los mismos para que posteriormente se consiga emplear en un proceso terapéutico eficaz.