Scielo RSS <![CDATA[Pharmacy Practice (Granada)]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1885-642X20120001&lang=en vol. 10 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Pharmacy Practice suffered a plagiarism case</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>How can pharmacist remuneration systems in Europe contribute to generic medicine dispensing?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Generic medicines can generate larger savings to health care budgets when their use is supported by incentives on both the supply-side and the demand-side. Pharmacists´ remuneration is one factor influencing the dispensing of generic medicines. Objective: The aim of this article is to provide an overview of different pharmacist remuneration systems for generic medicines in Europe, with a view to exploring how pharmacist remuneration systems can contribute to generic medicine dispensing. Methods: Data were obtained from a literature review, a Master thesis in Pharmaceutical Care at the Catholic University of Leuven and a mailing sent to all members of the Pharmaceutical Group of the European Union with a request for information about the local remuneration systems of community pharmacists and the possible existence of reports on discounting practices. Results: Pharmacists remuneration in most European countries consists of the combination of a fixed fee per item and a certain percentage of the acquisition cost or the delivery price of the medicines. This percentage component can be fixed, regressive or capped for very high-cost medicines and acts as a disincentive for dispensing generic medicines. Discounting for generic medicines is common practice in several European countries but information on this practice tends to be confidential. Nevertheless, data for Belgium, France, the Netherlands and United Kingdom indicated that discounting percentages varied from 10% to 70% of the wholesale selling price. Conclusion: Pharmacists can play an important role in the development of a generic medicines market. Pharmacists should not be financially penalized for dispensing generic medicines. Therefore, their remuneration should move towards a fee-for-performance remuneration instead of a price-dependent reimbursement which is currently used in many European countries. Such a fee-for-performance remuneration system provides a stimulus for generic medicines dispensing as pharmacists are not penalized for dispensing them but also needs to account for the loss of income to pharmacists from prohibiting discounting practices.<hr/>Los medicamentos genéricos pueden producir mayores ahorros a los presupuestos sanitarios cuando se apoyan con incentivos tanto a la oferta como a la demanda. La remuneración de los farmacéuticos es un factor que influye en la dispensación de medicamentos genéricos. Objetivos: El objetivo de este artículo es proporcionar una revisión de diferentes sistemas remunerativos de medicamentos genéricos en Europa, con idea de explorar con la remuneración de los farmacéuticos puede contribuir a la dispensación de genéricos. Métodos: Se obtuvieron datos de una revisión de la literatura, de una tesis de Master en Atención Farmacéutica en la Universidad Católica de Lovaina, y de un correo enviado a todos los miembros del Grupo Farmacéutico de la Unión Europea solicitando información sobre los sistemas locales de remuneración de farmacéuticos comunitarios y la posible existencia de informes sobre las prácticas de descuentos. Resultados: La remuneración de los farmacéuticos en la mayoría de los países europeos consiste en la combinación de una tasa fija por artículo y un cierto porcentaje del precio de compra o del precio de venta del medicamento. Este componente porcentual puede ser fijo, regresivo o con topes para los medicamentos de muy alto coste, y actúa como un desincentivo para dispensar medicamentos genéricos. Los descuentos para medicamentos genéricos son practica común en varios países Europeos, pero la información sobre esta práctica tiende s ser confidencial. Sin embargo, los datos de Bélgica, Francia, Holanda y Reino Unido indican que los porcentajes de descuento varían del 10% al 70% del precio del mayorista. Conclusión: Los farmacéuticos pueden jugar un papel importante en el desarrollo del mercado de genéricos. No se debería penalizar financieramente a los farmacéuticos por dispensar genéricos. Por tanto, su remuneración debería moverse hacia una tasa-por-acto en lugar de un rembolso precio-dependiente, que es lo que ocurre en la mayoría de los países Europeos. Este sistema de remuneración en tasa-por-acto produce estímulos para la dispensación de genéricos, ya que los farmacéuticos no son penalizados por dispensarlos, pero también necesita tener en cuenta las pérdidas de ingresos al prohibir las prácticas de descuentos. <![CDATA[<b>Analysis of potential interactions between warfarin and prescriptions in Estonian outpatients aged 50 years or more</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en In Estonia, warfarin is widely prescribed by general practitioners to prevent and treat thromboembolic diseases. To date, there has been no systematic analysis of the potential risk of warfarin interactions with other drugs in the outpatient population. Objective: The aim of the study was to analyze the incidence of potential interactions in prescription schemes in Estonia in a cohort of outpatients receiving warfarin treatment. Methods: The retrospective study population included 203,646 outpatients aged 50 years or older of whom 7,175 received warfarin therapy. Patients who had used at least one prescription drug for a minimum period of 7 days concomitantly with warfarin were analyzed. Potential drug interactions were analyzed using Epocrates online, Stockley´s Drug Interactions and domestic drug interaction databases. Results: The average number of drugs used concomitantly with warfarin was 4.8 (SD=1.9) (males: 4.7 SD=2.0, females: 4.9 SD=2.0). No potential interactions in treatment regimens were found in 38% of patients, one potential interaction was observed in 29% and two or more potential interactions were observed in 33% of patients. The mean number of all potential interactions was 1.2 per patient and about the same in men and women. Potential interactions were associated with the number of drugs. Warfarin-related interactions were detected in 57% of patients, and the number of interactions related to warfarin per patient varied from 1 to 5. Most frequent were use of warfarin with NSAIDs (14%), followed by simvastatin (9%) and amiodarone (7%). Conclusion: This study shows that 57% of outpatients in Estonia receiving warfarin have drugs potentially interacting with warfarin in their treatment schemes. Most interactions (14%) with warfarin are associated with the prescription of NSAIDs.<hr/>En Estonia, la warfarina es prescrita por médicos generales para tratar enfermedades tromboembólicas. Hasta la fecha, no se ha realizado un análisis sistemático del riesgo de interacciones potenciales de la warfarina con otros medicamentos en la población ambulatoria. Objetivo: El objetivo de este estudio fue analizar la incidencia de interacciones potenciales en los esquemas prescritos en Estonia en una cohorte de pacientes ambulatorios recibiendo warfarina. Métodos: El estudio retrospectivo incluyó 203.646 pacientes ambulatorios de 50 o más años de los que 7.175 recibían tratamiento con warfarina. Se analizó a los pacientes que usaron como mínimo un medicamento de prescripción por un periodo mínimo de 7 días concomitante con warfarina. Las interacciones potenciales fueron analizadas usando Epocrates online, Stockley´s Drug Interactions, y bases de datos locales de interacciones. Resultados: El numero medio de medicamentos usados concomitantemente con warfarina fue de 4,8 (DE=1,9) (hombres 4,7 DE=2,0; mujeres 4,9 DE=2,0). No se encontraron interacciones potenciales en el 38% de los pacientes, se observó una interacción potencial en el 29%, y se encontraron dos o más interacciones potenciales en el 33% de pacientes. El número medio de interacciones potenciales fue de 1,2 por paciente, prácticamente igual en hombres y en mujeres. Las interacciones potenciales estaban asociadas con el número de medicamentos. Se detectaron interacciones relacionadas con la warfarina en el 57% de los pacientes, y el número de interacciones relacionadas con warfarina varió de 1 a 5. Las más frecuentes fueron el uso de warfarina con AINE (14%), seguidas de sinvastatina (9%) y amiodarona (7%). Conclusión: Este estudio muestra que el 57% de los pacientes ambulatorios que reciben warfarina en estonia tienen medicamentos potencialmente interaccionando con la warfarina en sus esquemas terapéuticos. La mayoría de las interacciones (14%) con warfarina estaban asociadas a los AINE. <![CDATA[<b>Societal perspectives on community pharmacy services in West Bank-Palestine</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Understanding the public's view of professional competency is extremely important; however little has been reported on the public´s perception of community pharmacists in Palestine Objectives: To determine the perception of Palestinian consumers of the community pharmacist and the services they offer Method: This project used the survey methodology administered by structured interviews to consumers who attended the 39 randomly selected pharmacies, in six main cities in Palestine. The questionnaire had range of structured questions covering: Consumers´ patronage patterns, consumers´ interaction with community pharmacists, consumers´ views on how the pharmacist dealt with personal health issues, procedure with regard to handling private consultations. Results: Of 1,017 consumers approached, 790 consumers completed the questionnaire (77.7 %). Proximity to home and presence of knowledgeable pharmacist were the main reasons for patients to visit the same pharmacy. Physicians were identified as the preferred source of advice by 57.2% and pharmacists by 23.8%. Only 17% of respondents considered pharmacists as health professionals who know a lot about drugs and are concerned about and committed to caring for the public. In addition, 49% indicated that pharmacists spoke more quietly cross the counter during counseling and almost one third reported that the pharmacist used a private area within the pharmacy. The majority of respondents would be happy to receive different extended services in the community pharmacy like blood pressure monitoring. Conclusions: Palestinian consumers have a positive overall perception of community pharmacists and the services they offer. Awareness should be created amongst the public about the role of pharmacist and the added value they can provide as health care professional. There is a need to consider privacy when giving patient counseling to increase user satisfaction.<hr/>Entender la visión del público de la competencia profesional es extremamente importante; sin embargo, se ha comunicado poco sobre la percepción del público sobre la farmacia comunitaria en Palestina. Objetivos: Determinar la percepción de los consumidores palestinos de farmacias comunitarias y los servicios que éstas ofrecen. Métodos: Este proyecto utilizó la metodología de encuesta administrada a través de entrevistas estructuradas a consumidores que visitaron 39 farmacias aleatoriamente seleccionadas en las seis principales ciudades de Palestina. El cuestionario tenía una serie de preguntas estructuradas que cubrían: patrones de clientela de los consumidores, interacción de los consumidores con los farmacéuticos comunitarios, visión de los consumidores de como los farmacéuticos tratan sus problemas personales, procedimientos relativos al manejo de las consultas privadas. Resultados: De los 1017 consumidores que se aproximaron, 790 completaron el cuestionario (77,7%). La proximidad a casa y la presencia de un farmacéutico reconocido fueron las dos razones principales de que los pacientes visitasen la misma farmacia. Los médicos fueron identificados como la fuente preferida de consejo por el 52,2% y los farmacéuticos por el 23,8%. Sólo el 17% de los respondentes consideró a los farmacéuticos con profesionales de la salud que sabían mucho sobre medicamentos y que se preocupaban y se comprometían en cuidar del público. Además, el 49% hablaba más bajo sobre el mostrador durante el consejo y casi un tercio comunicó que el farmacéutico usó un área privada en la farmacia. La mayoría de los entrevistados estarían contentos por recibir varios servicios ampliados de las farmacias comunitarias con la monitorización de presión arterial. Conclusiones: Los consumidores palestinos tienen una percepción general positiva de los farmacéuticos comunitarios y los servicios que ofrecen. Se debería aumentar el conocimiento del público sobre el papel del farmacéutico y el valor añadido que pueden proporcionar como profesionales de la salud. Para aumentar la satisfacción del usuario, es necesario considerar la privacidad cuando se proporciona consejo <![CDATA[<b>A collaborative cardiologist-pharmacist care model to improve hypertension management in patients with or at high risk for cardiovascular disease</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Physician led collaborative drug therapy management utilizing clinical pharmacists to aid in the medication management of patients with hypertension has been shown to improve blood pressure control. With recommendations for lower blood pressures in patients with coronary artery disease, a cardiologist-pharmacist collaborative care model may be a novel way to achieve these more rigorous goals of therapy. Objective: The purpose of this project was to evaluate this type of care model in a high cardiac risk patient population. Methods: A retrospective cohort study determined the ability of a cardiologist-pharmacist care model (n=59) to lower blood pressure and achieve blood pressure goals (< 130/80 mmHg) in patients with or at high risk for coronary artery disease compared to usual cardiologist care (n=58) in the same clinical setting. Results: The cardiologist-pharmacist care model showed a higher percentage of patients obtaining their goal blood pressure compared to cardiologist care alone, 49.2% versus 31.0% respectively, p=0.0456. Greater reductions in systolic blood pressure (-22 mmHg versus -12 mmHg, p=0.0077) and pulse pressure (-15 mmHg versus -7 mmHg, p=0.0153) were noted in the cardiologist-pharmacist care model. No differences in diastolic blood pressure were found. There was a shorter duration of clinic follow-up (7.0 versus 13.2 months, p=0.0013) but a higher frequency of clinic visits (10.7 versus 3.45, p<0.0001) in the cardiologist-pharmacist care model compared to usual care. The number of antihypertensive agents used did not change over the time period evaluated. Conclusion: This study suggests a team-based approach to hypertensive care using a collaborative cardiologist-pharmacist care model improves blood pressure from baseline in a high cardiac risk patient population and was more likely to obtain more stringent blood pressure goals than usual care.<hr/>La gestión de la terapéutica en colaboración con los médicos utilizando farmacéuticos clínicos para ayudar con la medicación de pacientes con hipertensión ha demostrado mejorar el control de la presión arterial. Con las recomendaciones de menores presiones arteriales para los pacientes con enfermedad coronaria, un modelo de colaborativo cardiólogo-farmacéutico puede ser un método novedoso de conseguir resultados terapéuticos más rigurosos. Objetivo: El propósito de este proyecto fue evaluar este tipo de cuidados en una población de pacientes en alto riesgo cardiovascular. Métodos: Un estudio de cohorte retrospectiva (n=59) determinó la capacidad de que un modelo de cuidados cardiólogo-farmacéutico baje la presión arterial y alcance los objetivos de presión arterial (<130 mmHg) en pacientes con o en riesgo de enfermedad coronaria comparado con el cuidados normales de un cardiólogo (n=58) en el mismo establecimiento clínico. Resultados: El modelo de cuidados cardiólogo-farmacéutico mostró un mayor porcentaje de pacientes alcanzando su objetivo de presión arterial comparado con el cuidado del cardiólogo solo, 49,2% vs 31,0%, respectivamente, p=0,0456. Se encontraron mayores reducciones de presión arterial sistólica (-22 mmHg vs. -12 mmHg, p=0.0077) y presión de pulso (-15 mmHg vs. -7 mmHg, p=0.0153) en el modelo de cuidados cardiólogo-farmacéutico. No se encontraron diferencias en la presión arterial diastólica. Hubo menor duración del seguimiento (7.0 vs. 13.2 meses, p=0.0013) pero mayor frecuencia de visitas a la clínica (10.7 vs. 3.45, p<0.0001) en el modelo colaborativo comparado con el cardiólogo solo. El número de antihipertensivos utilizado no cambió durante el periodo evaluado. Conclusión: Este estudio sugiere que un abordaje de los cuidados de la hipertensión en equipo usando un modelo de cuidados colaborativo cardiólogo-farmacéutico mejora la presión arterial en una población de pacientes en riesgo cardiaco elevado, y alcanzó los objetivos de presión arterial más rigurosamente que la atención normal. <![CDATA[<b>The conflicts between professional and non-professional work of community pharmacists in Indonesia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objectives: The study aimed to determine the type of professional and non professional work of community pharmacists in Surabaya Indonesia and find the difference between time spent for performing both works in actual (current) situation and ideal (expected) situation. Methods: A cross sectional study was conducted by combining purposive sampling for selecting the community pharmacists. Afterwards, the data was analyzed using SPSS v16 to provide the descriptive results and completed with Wilcoxon signed rank test to find the difference between time spent in actual and ideal situation. The sample size was 100 respondents of 300 pharmacists who have been practicing in Surabaya. Results: From 100 participants just 30 participants gave response to the questionnaire, 67% was female who 20-30 years old at most (53%) with working experience as pharmacist less than 3 years (60%) and working 30 hours per week (60%) in pharmacy. Significant difference between time spent in actual and ideal situation was found. Discussion: The time spent for performing professional and non professional work in ideal situation was significantly higher than in actual situation except for preparing medicines activity. This finding illustrated that the respondents did not have adequate time to provide ideal services in their daily practice. Therefore, they expected to improve their time and level of work in more professional manner. Surprisingly, they were also willing to provide more time and higher level of work in some non professional work. Conclusions: The Indonesian community pharmacists spent little time on both professional work and non-professional work in their daily activities. This indicated that the pharmacists did not focus on delivering quality professional work.<hr/>Objetivos: El estudio trató de determinar el tipo de trabajos profesionales y no profesionales de los farmacéuticos comunitarios en Surabaya, Indonesia, y encontrar las diferencias entre el tiempo dedicado a realizar ambos tipos de trabajo en la situación real (actual) e ideal (esperada). Métodos: Se realizó un estudio transversal combinando muestras propositadas de farmacéuticos comunitarios seleccionados. Después, se analizaron los datos usando SPSS v16 para proporcionar los resultados descriptivos y se completaron con un test de los signos de Wilcoxon para encontrar la diferencias entre los tiempos en la situación real e ideal. El tamaño de muestra fue de 100 respondentes de los 300 farmacéuticos que estaban en ejercicio en Surabaya. Resultados: De los 100 participantes, solo 30 dieron respuesta al cuestionario, siendo el 67% mujeres, con 20-30 años de edad (53%), con una experiencia como farmacéuticos de menos de 3 años (60%) y trabajando 30 horas por semana (60%). Apareció diferencia significativa entre los tiempos en la situación real e ideal. Discusión: El tiempo dedicado a realizar trabajos profesionales y no profesionales en la situación ideal era significativamente mayor que en la situación real, excepto para la actividad de preparar medicamentos. Este resultado ilustró que los respondentes no tienen suficiente tiempo para proporcionar los servicios ideales en su práctica diaria. Por tanto, esperan mejorar su tiempo y nivel de trabajo de un modo más profesional. Sorprendentemente, deseaban dedicar más tiempo y subir el nivel de trabajo en algunos trabajos no profesionales. Conclusión: Los farmacéuticos comunitarios indonesios pasan poco tiempo, tanto en trabajos profesionales como no profesionales en sus actividades diarias. Esto indica que los farmacéuticos no se centran en realizar trabajo de calidad profesional. <![CDATA[<b>Days lost due to disability of diclofenac-induced adverse drug reactions</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Disability Adjusted Life Years (DALY) is a widely used measure to quantify the burden of diseases or illness. DALYs for a disease is calculated as the sum of the Years of Life Lost (YLL) due to premature mortality in the population and the equivalent healthy Years Lost due to Disability (YLD). The only difference from the YLD and Days Lost due to Disability (DLD) calculation is that instead of considering the duration of Adverse Drug Reaction (ADR) in years, it is calculated in days. Objective: DLD was measured for diclofenac tablets to prepare the ADR profile. Methods: The study was done on the patients (18-65 years old) attending the community pharmacy at Kasaragod district, South India, with prescription of diclofenac tablets. Patients reported ADRs on their next visit to the pharmacy or they had called to the provided phone number and reported it. Disability Weight (DW) was calculated in an analogue scale from 0-1. Zero represent complete health and 1 represent death or equivalent condition. DW was multiplied with occurrence and duration of ADRs in days. Results: About 943 patients received diclofenac tablets in 1000 prescriptions were successfully followed up for possible, probable and definite ADRs. A total of 561 reactions reported in 2010 for diclofenac tablet in the study population. There were 34 different types of ADRs under 12 physiological systems/organs. Most common reactions were on gastrointestinal (GI) system (48%), followed by skin (14%), Central Nervous System (10%), renal (7%), and cardiovascular (7%). Abdominal pain, cramps or flatulence was the highest occurring GI ADR (107), followed by 43 rashes, 42 nausea/vomiting, 37 indigestion, 34 peptic ulcers, 31 edema etc. DLD for peptic ulcer was considerably high (0.078) per 1000 of the study population on diclofenac. The most damaging ADR were peptic ulcer with or without perforation, followed by rash 0.036 DLD and edema 0.027 DLD. There was considerable DLD by acute renal failure (0.012) Steven-Johnson syndrom (0.013) even though few cases were reported. Conclusion: Diclofenac has a complex adverse drug profile. Around 34 types of reactions were reported. Diclofenac was widely prescribed because of the experiential belief of comparative safety with other NSAIDs. The study shows the importance of pharmacovigilance even on the most prescribed medicine. Most disabling ADR for the study population was peptic ulcer with or without perforation. YLD or DLD are useful measures of calculating disability caused by ADRs. Future studies could focus on improving the usefulness & precision of DLD.<hr/>Los años de vida ajustados a la discapacidad (DALY) es una medida ampliamente usada para cuantificar el daño de la enfermedad. Los DALY para una enfermedad se calculan por la suma de los años de vida perdidos (YLL) debido a mortalidad prematura en la población y el equivalente años de vida saludable perdidos por la discapacidad (YDL). La única diferencia en el cálculo de los YLD y los días perdidos por discapacidad (DLD) es que en lugar de considerar la duración de la reacción adversa en años, se calcula en días. Objetivo: Se midió los DLD por el diclofenaco tabletas para preparar el perfil de RAM. Métodos: El estudio se realizó en pacientes (18-65 años) que visitaron la farmacia comunitaria del distrito de Kasaragod, Sur-India, con una receta de diclofenac en tabletas. Los pacientes comunicaron las RAM en su posterior visita a la farmacia o llamaron o se les llamó por teléfono y las comunicaron. El peso de la discapacidad (DW) se calculó en una escala de 0-1. Cero representaba la salud completa y 1 representaba la muerte o situación equivalente. El DW se multiplicaba por la aparición y duración en días de las RAM. Resultados: Unos 943 pacientes que recibieron diclofenac tabletas en 1000 recetas fueron seguidos con éxito para sus RAM posibles, probables y confirmadas. Durante 2010 se comunicó un total de 561 reacciones en la población en estudio. Hubo 34 tipos diferentes de RAM sobre 12 órganos o sistemas diferentes. Las reacciones más comunes fueron en el sistema gastrointestinal (48%), seguidas de piel (14%), sistema nervioso central (10%), renal (7%), y cardiovascular (7%). Dolor abdominal, calambres o flatulencia fueron las RAM GI más frecuentes, seguidas de 43 irritaciones, 42 nauseas/vómitos, 37 indigestiones, 34 úlceras pépticas, y 31 edemas. Los DLD para úlcera péptica fueron considerablemente elevados (0,078) por 1000 individuos en estudio con diclofenac. La RAM más dañina fue la úlcera péptica con o sin perforación, seguida de la irritación con 0,036 DLD y el edema con 0,027 DLD. Hubo considerables DLD por fallo renal agudo (0,012) e incluso se comunicaron algunos casos de síndrome de Steven-Johnson (0,013). Conclusión: El diclofenac tiene un perfil de reacciones adversas complejo. Se comunicaron 34 tipos de reacciones. El diclofenac era ampliamente prescrito por la creencia empírica de la seguridad comparativa contra otros AINE. El estudio demuestra la importancia de la farmacovigilancia, incluso en los fármacos más prescritos. La RAM más incapacitante para la población de estudio fue la úlcera péptica con o sin perforación. Los YLD o los DLD son medidas útiles para calcular la incapacidad causada por RAM. Futuros estudios podrían centrarse en mejorar la utilidad y precisión de los DLD. <![CDATA[<b>Evaluation of an intensive insulin transition protocol in the intensive care unit setting</b>: <b>a before and after study</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en The benefits of controlling blood glucose levels in intensive care units (ICUs) are well documented. Objective: This study determined the effectiveness and safety of a standardized transition order set for converting a continuous insulin infusion to a subcutaneous insulin regimen in non-cardiovascular surgery ICUs patient population. Methods: A retrospective study was conducted. Patients presenting with diabetic ketoacidosis or hyperosmolar hyperglycemic syndrome were excluded. One hundred patients were included prior to and 100 patients were included after initiating the transition order set. Blood glucose control was reviewed for up to 72 hours following the transition. Results: A total of 115 patients were included in data analysis: 85 prior to and 30 after transition protocol. All patients transitioned using the protocol were transitioned to basal insulin, compared to only 40% of the prior to protocol group. Patients transitioned correctly per the transition order set, "per protocol," had 54% of blood sugars within the desired range, no increase in hypoglycemic events, and on average 5.56 hyperglycemic events (blood glucose >180 mg/dL) per person during the 72 hours compared to 6.68 and 9.00 for the prior to protocol group and the "off protocol" group (transitioned different than the protocol recommended), respectively (p= 0.05). There were significant differences in blood sugar control at 48 and 72 hours between the "per protocol" and "off protocol" groups (p= 0.01) and a 40% reduction in sliding scale or correctional insulin coverage. Conclusion: The addition of basal insulin to transition regimens resulted in fewer hyperglycemic events with no increase in hypoglycemic events. Patients transitioned "per protocol" had better glucose control demonstrated by: less hyperglycemic events, lower mean blood glucose levels at 48 and 72 hours, and lower need for correctional insulin. These findings showed benefits of glycemic control in the ICU by following a standardized transition protocol.<hr/>Los beneficios de controlar la glucemia en las unidades de cuidados intensivos (UCI) están ben documentados. Objetivo: Este estudio determinó la efectividad y seguridad de un orden de transición estandarizado para convertir un régimen de insulina de infusión continua a un régimen de insulina subcutánea en una población de pacientes de UCI de cirugía no vascular. Métodos: Se realizó un estudio retrospectivo. Se excluyó a los pacientes que presentaban cetoacidosis diabética o síndrome hiperglucémico hiperosmolar. Se incluyo a 100 pacientes antes y después de iniciar el sistema de transición. Se revisó la glucemia hasta 72 horas después de la transición. Resultados: Un total de 115 pacientes fueron incluidos para el análisis de datos: 85 antes y 35 después del protocolo de transición. Todos los pacientes que transitaron usando el protocolo pasaron a insulina basal, comparados con sólo el 40% del grupo de antes del protocolo. El 54% de los pacientes que transitaron correctamente con el protocolol, "por protocolo" tuvieron la glucemia en el rango deseado, sin aumento de eventos hipoglucémicos, y con un 5,56% de eventos hiperglucémicos (glucemia>180 mg/dL) durante las 72 horas de vigilancia, comparados con el 6,68% y 9,00% respectivamente para el grupo anterior al protocolo y el grupo "fuera de protocolo" (que transitó diferente a lo recomendado por el protocolo) (p=0,05). Hubo diferencia significativas en el control glucémico a las 48 y 72 horas entre los grupos "por protocolo" y "fuera de protocolo" (p=0,01) y un 40% de reducción en la escala descendente o cobertura de insulina de corrección. Conclusión: La adición de insulina basal a los regímenes de transición provocó menores eventos hiperglicémicos sin aumento de eventos hipoglicémicos. Los pacientes que transitaron "por protocolo" tuvieron mejor control glucémico, demostrado por: menores eventos hiperglucémicos, menores niveles medios de glucemia a las 48 y 72 horas, y menor necesidad de corrección de insulina. Estos hallazgos demostraron los beneficios de un control glucémico en la UCI siguiendo un protocolo estandarizado de transición. <![CDATA[<b>Qualitative interviews of pharmacy interns</b>: <b>determining curricular preparedness for work life</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en One of the key features affecting the transition from university to paid employment is the graduate´s perception of their capability to satisfactorily perform the work of a graduate. In some professions such as in nursing, the concept of "transition shock" is referred to. There is a need to understand how pharmacy students perceive the transition to their first job as intern pharmacists and identify potential curriculum gaps in their pharmacy studies. To date, little evidence around whether university programs are effective in equipping pharmacy graduates in transitioning to the world of work has been published. Objectives: To explore from the perspective of new pharmacy professionals, graduated from one Australian university areas that need to be addressed in pharmacy programs to prepare graduates for the transition to full-time work as interns in pharmacy. Methods: Thematic analysis of interviews with interns. Results: Subthemes were identified within the responses- relationships within the workplace and graduates needing to interest themselves in other people, adjusting to work hours and the differences between university assessments and performing in a workplace. Suggestions were made by graduates that the placement period within the pharmacy program be increased. Conclusions: Pharmacy graduates appear prepared for the world of pharmacy work. The concept of "transition shock" or "transition stress" described for graduates of other health professions commencing work was not apparent.<hr/>Uno de los puntos claves que afectan a la transición entre la universidad al empleo remunerado es la percepción del graduado sobre su capacidad de realizar satisfactoriamente el trabajo de un graduado. En algunas profesiones como enfermería, se refieren al concepto de "shock de transición". Se necesita entender como perciben los estudiantes de farmacia su transición a su primer trabajo como farmacéuticos internos e identificar los posibles huecos en el currículo de farmacia. Hasta la fecha, se ha publicado poca evidencia sobre si los programas universitarios son efectivos para equipar a los graduados en farmacia para transitar al mundo laboral. Objetivos: Explorar desde la perspectiva de los nuevos profesionales farmacéuticos, graduados de una de las Universidades australianas, las áreas que necesitan ser trabajadas en los programas que preparan graduados para la transición al mundo laboral como internos en farmacia. Métodos: Análisis temático de entrevistas con internos. Resultados: Se identificaron subtemas en las respuestas-relaciones con el lugar de trabajo y necesidad de los graduados de interesarse pro otra gente, ajustarse a las horas de trabajo, y la diferencia entre los exámenes de la universidad y la actuación en el ligar de trabajo. Los graduados hicieron como sugerencias que se aumentase el periodo de estancia en el programa de farmacia. Conclusiones: Los graduados en farmacia parecen estar preparados para el mundo laboral farmacéutico. El concepto de "shock de transición" o "estrés de transición", descritos para otros profesionales de la salud, no fue aparente. <![CDATA[<b>Attitudes of consumers and healthcare professionals towards the patient package inserts</b>: <b>a study in Palestine</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Reading the patient package inserts (PPIs) is a key source of information about medications for patients. They should be clear and understandable to the general population. Objectives: The aims of this study were to obtain base-line data on the extent of reading PPIs by consumers and possible factors that might affect this; to explore the attitude of the Palestinian public and healthcare professionals towards the patient package inserts (PPIs); and to review a random sample of PPIs for the availability of different information. Methods: The first part of the study was a cross-sectional self-administered questionnaire. The questionnaire for consumers included 15 items. The questionnaire for healthcare professionals included 10 items and it was very similar to that of consumers with some modifications. In the second part, a random sample of PPIs was reviewed. In our community pharmacies, where medications are arranged according to their producing company, a researcher was asked to choose randomly 10-15 medications for every company to check for the availability of pharmacological, pharmaceutical and clinical information. Results: A total of 304 healthcare professionals out of 320 (95.0%) and 223 consumers out of 240 (92.9%) accepted to answer the survey. Forty five percent consumers reported that they always read the PPIs, and 29.3% said that they read the PPIs most of the times. Increased rate of reading the leaflet was found among females (P = 0.047). The preferred language for the PPIs was Arabic for most of the consumers (89.6%) while it was English for most of the healthcare professionals (80.8%). 35.9% of the consumers and 43.6% of the healthcare professionals found the font size suitable. 42.3% of the consumers and 25.5% of the healthcare professionals said that they found the information in the PPIs useful and enough. The PPIs of 135 randomly sampled medications were reviewed. Many important sections were not found in the PPIs' sample. Conclusion: A high percentage of consumers read the PPIs, but still this needs to be improved. People would appreciate a more detailed and clear PPI. Pharmacists should advocate reading the PPIs but they need to provide consumers with detailed counseling to compensate for the missing information in some of the PPIs. Authorities and manufacturers should implement appropriate measures to regulate the quality and quantity of information in the PPIs.<hr/>Leer el prospecto del medicamento es una fuente clave de información sobre medicamentos para los pacientes. Los prospectos deberían ser claros y comprensibles para una población general. Objetivos: Los objetivos de este estudio fueron obtener un punto de partida para aumentar la lectura de los prospectos por los consumidores, y los posibles factores que pueden afectar a esto; explorar la actitud del público y profesionales de la salud palestinos hacia los prospectos de medicamentos; y revisar una muestra aleatoria de prospectos para ver la disponibilidad de diferentes informaciones. Métodos: La primera parte del estudio fue un cuestionario transversal auto-administrado. El cuestionario incluía 15 ítems. El cuestionario para profesionales de la salud incluía 10 ítems y era similar al de los consumidores con algunas modificaciones. En la segunda parte, se revisó una muestra aleatoria de prospectos. En nuestras farmacias comunitarias, donde los medicamentos se organizan por compañía productora, se pidió a un investigador que eligiese aleatoriamente 10-15 medicamentos de cada compañía para investigar la disponibilidad de información farmacológica, farmacéutica y clínica. Resultados: Un total e 304 de los 320 (95,0%) profesionales de la salud y 223 de los 240 (92,9%) consumidores aceptó responder el cuestionario. Un 45% de los consumidores comunicó leer siempre los prospectos, y un 29,3% dijo leer los prospectos la mayoría de las veces. Se encontró una tasa mayor de lectura en las mujeres (p?0,047). El idioma preferido para los prospectos fue el árabe para la mayoría de los consumidores (89,6%) mientras que el inglés lo fue para la mayoría de los profesionales de la salud (80,8%). El 35,9% de los consumidores y el 43,6% de los profesionales encontraron el tamaño de letra adecuado. El 42,3% de los consumidores y el 25,5% de los profesionales dijo que la información de los prospectos era útil y suficiente. Se revisaron los prospectos de 135 medicamentos aleatoriamente seleccionados. No se encontraron muchas secciones importantes en la muestra de prospectos. Conclusión: Un elevado porcentaje de consumidores lee los prospectos de medicamentos, pero esto aún debe ser mejorado. La gente preferiría un prospecto más claro y detallado. Los farmacéuticos deberían promover la lectura de los prospectos pero necesitan proporcionar a los pacientes consejo detallado para compensar las carencias de información de algunos prospectos. Las autoridades y la industria deberían implantar medidas apropiadas para regular la calidad y la cantidad de información de los prospectos. <![CDATA[<b>Dietary Supplements</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-642X2012000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Reading the patient package inserts (PPIs) is a key source of information about medications for patients. They should be clear and understandable to the general population. Objectives: The aims of this study were to obtain base-line data on the extent of reading PPIs by consumers and possible factors that might affect this; to explore the attitude of the Palestinian public and healthcare professionals towards the patient package inserts (PPIs); and to review a random sample of PPIs for the availability of different information. Methods: The first part of the study was a cross-sectional self-administered questionnaire. The questionnaire for consumers included 15 items. The questionnaire for healthcare professionals included 10 items and it was very similar to that of consumers with some modifications. In the second part, a random sample of PPIs was reviewed. In our community pharmacies, where medications are arranged according to their producing company, a researcher was asked to choose randomly 10-15 medications for every company to check for the availability of pharmacological, pharmaceutical and clinical information. Results: A total of 304 healthcare professionals out of 320 (95.0%) and 223 consumers out of 240 (92.9%) accepted to answer the survey. Forty five percent consumers reported that they always read the PPIs, and 29.3% said that they read the PPIs most of the times. Increased rate of reading the leaflet was found among females (P = 0.047). The preferred language for the PPIs was Arabic for most of the consumers (89.6%) while it was English for most of the healthcare professionals (80.8%). 35.9% of the consumers and 43.6% of the healthcare professionals found the font size suitable. 42.3% of the consumers and 25.5% of the healthcare professionals said that they found the information in the PPIs useful and enough. The PPIs of 135 randomly sampled medications were reviewed. Many important sections were not found in the PPIs' sample. Conclusion: A high percentage of consumers read the PPIs, but still this needs to be improved. People would appreciate a more detailed and clear PPI. Pharmacists should advocate reading the PPIs but they need to provide consumers with detailed counseling to compensate for the missing information in some of the PPIs. Authorities and manufacturers should implement appropriate measures to regulate the quality and quantity of information in the PPIs.<hr/>Leer el prospecto del medicamento es una fuente clave de información sobre medicamentos para los pacientes. Los prospectos deberían ser claros y comprensibles para una población general. Objetivos: Los objetivos de este estudio fueron obtener un punto de partida para aumentar la lectura de los prospectos por los consumidores, y los posibles factores que pueden afectar a esto; explorar la actitud del público y profesionales de la salud palestinos hacia los prospectos de medicamentos; y revisar una muestra aleatoria de prospectos para ver la disponibilidad de diferentes informaciones. Métodos: La primera parte del estudio fue un cuestionario transversal auto-administrado. El cuestionario incluía 15 ítems. El cuestionario para profesionales de la salud incluía 10 ítems y era similar al de los consumidores con algunas modificaciones. En la segunda parte, se revisó una muestra aleatoria de prospectos. En nuestras farmacias comunitarias, donde los medicamentos se organizan por compañía productora, se pidió a un investigador que eligiese aleatoriamente 10-15 medicamentos de cada compañía para investigar la disponibilidad de información farmacológica, farmacéutica y clínica. Resultados: Un total e 304 de los 320 (95,0%) profesionales de la salud y 223 de los 240 (92,9%) consumidores aceptó responder el cuestionario. Un 45% de los consumidores comunicó leer siempre los prospectos, y un 29,3% dijo leer los prospectos la mayoría de las veces. Se encontró una tasa mayor de lectura en las mujeres (p?0,047). El idioma preferido para los prospectos fue el árabe para la mayoría de los consumidores (89,6%) mientras que el inglés lo fue para la mayoría de los profesionales de la salud (80,8%). El 35,9% de los consumidores y el 43,6% de los profesionales encontraron el tamaño de letra adecuado. El 42,3% de los consumidores y el 25,5% de los profesionales dijo que la información de los prospectos era útil y suficiente. Se revisaron los prospectos de 135 medicamentos aleatoriamente seleccionados. No se encontraron muchas secciones importantes en la muestra de prospectos. Conclusión: Un elevado porcentaje de consumidores lee los prospectos de medicamentos, pero esto aún debe ser mejorado. La gente preferiría un prospecto más claro y detallado. Los farmacéuticos deberían promover la lectura de los prospectos pero necesitan proporcionar a los pacientes consejo detallado para compensar las carencias de información de algunos prospectos. Las autoridades y la industria deberían implantar medidas apropiadas para regular la calidad y la cantidad de información de los prospectos.