Scielo RSS <![CDATA[Ene]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1988-348X20240001&lang=en vol. 18 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Relationship between health literacy anda selfcare in nursing students in Concepción, Chile]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El nivel bajo de alfabetización en salud constituye un problema de salud pública y se asocia con escaso conocimiento, mayor uso de los servicios públicos y menores conductas de autocuidado. La presente investigación busca determinar la relación entre alfabetización en salud y autocuidado en estudiantes de enfermería. El estudio presentó un diseño descriptivo-correlacional utilizando dos escalas validadas: “Cuestionario H1 Alfabetización en Salud” y “Escala de agencia de autocuidado”. El índice de alfabetización en salud se relaciona de manera positiva y estadísticamente significativa con el puntaje de autovaloración del estado de salud, confirmando así la relación entre ambas variables.<hr/>Abstract Low health literacy constitutes a public health problem associated with low knowledge, greater use of public services, and less self-care behaviors. This research examines the link between health literacy and nursing students' self-care. The study presented a descriptive-correlational design using two validated scales: the "H1 Health Literacy Questionnaire" and the "Self-care agency scale." The health literacy index is positively and statistically significantly related to the self-assessment score of the state of health, thus confirming the relationship between both variables. <![CDATA[Spanish red cross in nursing professionalization between 1912 and 1939. Bibliographic review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: La fundación de la Cruz Roja Española se puede remontar a la tercera Guerra Carlista, los fines, principios y el servicio de esta institución repercutieron en el desarrollo de la profesión de enfermería en la época. Objetivo: determinar la implicación de la Cruz Roja Española en la profesionalización enfermera entre 1912 y 1939. Material y método: se realizó una búsqueda bibliográfica en los principales portales de búsqueda, así como en bibliotecas de especialización en historia de la enfermería. Resultados: la Cruz Roja Española participó en el desarrollo asistencial y formativo de la enfermería, fundando y regentando hospitales propios y hospitales de campaña para atender a los heridos surgidos de diferentes conflictos bélicos, como las propias Guerras Carlistas, la Guerra del Rif o la Guerra Civil Española. En la formación fundaron diversos Hospitales-Escuelas que impartían una formación teórico-práctica, supervisada por monjas religiosas. Conclusión: la participación de la Cruz Roja en la profesionalización enfermera radica en la colaboración, atención y asistencia de los heridos en numerosos conflictos bélicos a nivel nacional, como fueron las Guerras Carlistas, la Guerra del Rif y la Guerra Civil Española. La Cruz Roja también participó en el avance y mejora de la formación reglada hasta la época, contando con figuras como la de Dama Enfermera, Enfermeras profesionales y enfermeras especialistas.<hr/>Abstract Background: The foundation of the Spanish Red Cross can be traced back to the third Carlist War, the purposes, principles, and service of this institution had an impact on the development of the nursing profession at the time. Objective: to determine the involvement of the Spanish Red Cross in nursing professionalization between 1912 and 1939. Methods: A bibliographic search was carried out in the main search portals, as well as in specialized libraries in nursing history. Results: The Spanish Red Cross participated in the development of nursing care and training, founding and running its own hospitals and field hospitals to care for the wounded from various wars, such as the Carlist Wars themselves, the Rif War or the Spanish Civil War. In the training they founded various Hospital-Schools that provided theoreticalpractical training, supervised by religious nuns. Conclusion: The participation of the Red Cross in the professionalization of nursing lies in the collaboration, care, and assistance of the wounded in numerous armed conflicts at the national level, such as the Carlist Wars, the Rif War and the Spanish Civil War. The Red Cross also participated in the advancement and improvement of regulated training up to that time, with figures such as the Lady Nurse, professional nurses, and specialist nurses. <![CDATA[Virtual educational intervention on hand hygiene for nursing students from a private university in the peruvian jungle]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: Las manos son el vehículo más común para la transmisión de microorganismos en el entorno sanitario. Por esta razón, se necesita promover el cumplimiento habitual de la higiene de las manos. Objetivo: Evaluar el efecto de una intervención educativa virtual para los conocimientos y las prácticas sobre la higiene de manos en los estudiantes de enfermería. Métodos: El diseño de estudio fue cuasi-experimental (pre-post test) en 61 estudiantes de enfermería. Se efectuó una intervención educativa virtual de manera teórica y demostrativa para medir el conocimiento sobre la higiene de manos, las prácticas del lavado de manos clínico y la fricción de manos por base alcohólica. Se empleó medianas y rangos intercuartílicos y la prueba de Wilcoxon. Resultados: Hubo una mejora significativa en el conocimiento y las prácticas sobre la higiene de manos entre los estudiantes después de la intervención (p&lt;0,001). Conclusiones: La intervención educativa virtual tuvo un efecto en el aumento de los conocimientos y las prácticas sobre la higiene de manos. Se recomienda que se impulse este tipo de intervención de manera continua desde pregrado.<hr/>Abstract Introduction: Hands are the most common vehicle for the transmission of microorganisms in the healthcare environment. For this reason, regular compliance with hand hygiene needs to be promoted. Objective: To evaluate the effect of a virtual educational intervention for knowledge and practices on hand hygiene in nursing students. Methods: The study design was quasi-experimental (pre-post test) in 61 nursing students. A virtual educational intervention was carried out theoretically and demonstratively to measure knowledge about hand hygiene, clinical handwashing practices and alcohol-based hand rub. Medians and interquartile ranges and the Wilcoxon test were used. Results: There was a significant improvement in hand hygiene knowledge and practices among students after the intervention (p:&lt;0.001). Conclusions: The virtual educational intervention had an effect on increasing knowledge and practices on hand hygiene. It is recommended that this type of intervention be promoted continuously from undergraduate level. <![CDATA[Predisposing factors to acute respiratory infections in preschoolers of a community from the perspective of mothers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo: Describir los factores predisponentes a Infecciones Respiratorias Agudas preescolares de una comunidad desde la mirada de las madres. Métodos: Investigación cualitativa, descriptiva, en una muestra de 12 madres de preescolares una comunidad de Lambayeque-Perú. Los datos se recolectaron mediante entrevista semiestructurada, la cual fue validada por juicio de expertos y por una prueba piloto en 2 madres que cumplían con los criterios de inclusión. Los datos fueron procesados mediante análisis de contenido temático. Resultados: a) Identificación de factores individuales como factor predisponente, b) Reconocimiento de factores en la vivienda como factor predisponente, c) Los factores familiares como factor predisponente y d) Reconocimiento de factores ambientales como factor predisponente. Conclusión: Las madres reconocen los factores predisponentes de las infecciones respiratorias agudas, sin embargo, estos factores, aún siguen presentes como causantes de estas enfermedades. Por tanto, urge realizar investigaciones que profundicen en porqué persisten, estudios que indaguen porqué el incumplimiento de las madres con el calendario de vacunación, de medidas preventivas que están en sus manos practicarlas. Por otro lado, existen factores que no están en sus manos, y que corresponde a los gobiernos, mejorar las políticas públicas para solventar este problema de salud pública.<hr/>Abstract Objective: To describe the predisposing factors to preschool Acute Respiratory Infections in a community from the mothers' point of view. Methods: Qualitative, descriptive research in a sample of 12 mothers of preschoolers in a community of Lambayeque, Peru. Data were collected through semi-structured interviews, which were validated by expert judgement and by a pilot test in 2 mothers who met the inclusion criteria. Data were processed using thematic content analysis. Results: a) identification of individual factors as a predisposing factor, b) recognition of housing factors as a predisposing factor, c) family factors as a predisposing factor and d) recognition of environmental factors as a predisposing factor. Conclusion: Mothers recognize the predisposing factors of acute respiratory infections, however, these factors are still present as the cause of these diseases. Therefore, it is urgent to carry out research that delves into why they persist, studies that investigate why mothers do not comply with the vaccination schedule, with preventive measures that are in their hands to practice. On the other hand, there are factors that are not in their hands, and that it is up to governments to improve public policies to solve this public health problem. <![CDATA[Care plan: nobody will do it for me]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La adherencia terapéutica, es un hecho variante y complejo ya que son diversos los factores que influyen en él. En los países desarrollados la adherencia terapéutica de los pacientes que padecen enfermedades crónicas es del 50%, requiriendo acciones de prevención y promoción de la salud, que se ven intensificadas cuando la falta de adherencia terapéutica está unida al abuso de sustancias y la dependencia de alcohol. El señor D.R. es un paciente varón de 69 años con paresia crural izquierda, trastorno de la marcha, dependencia para las ABVD y AIVD, HTA, ateromatosis carotidea, mala adherencia terapéutica, abuso de alcohol, sobrepeso e hipercolesterolemia, que ingresa en el hospital en el servicio de Neurología tras sufrir un ictus isquémico. Durante este ingreso, se distingue el progreso en el nivel de implicación y compromiso del paciente con su propia salud. A través de la taxonomía NANDAI, NOC y NIC, se llevó a cabo un plan de cuidados, aplicando un lenguaje estandarizado y con intervenciones basadas en la evidencia científica.<hr/>Abstract Therapeutic adherence is a variable, and indeed, a very complex fact since there are several factors that have an influence on it. In developed countries, the therapeutic adherence of patients who suffer from chronic diseases is 50%, those require prevention and health promotion actions, which are intensified when the lack of therapeutic adherence is linked to substance abuse and alcohol dependence. Mr. D.R. is a 69-year-old male patient who is diagnosed with left femoral paresis, gait disorder, dependence for ABDL and IADL, hypertension, carotid atheromatosis, poor therapeutic adherence, alcohol abuse, overweight and hypercholesterolemia. This patient was admitted at the hospital in the Neurology after having suffered an ischemic stroke. During his admission, progress was distinguished in the sense of the patient's level of involvement and commitment to his own health. Through the NANDA-I, NOC and NIC taxonomy, a care plan was carried out, standardized language applied, and with interventions based on scientific evidence. <![CDATA[Bispecific monoclonal antibodies: nursing care for the object of a case]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El cáncer sigue siendo una enfermedad de primera magnitud a nivel mundial y uno de los pilares para su supervivencia son los tratamientos antineoplásicos. En este contexto cabe destacar el uso de los anticuerpos monoclonales, en concreto, en los anticuerpos monoclonales biespecíficos. Dada la complejidad de estos tipos de tratamientos y sus efectos secundarios, es necesaria la formación en cuidados de enfermería específicos, con profesionales que tengan los conocimientos necesarios para garantizar una vigilancia adecuada a estos pacientes. Es por ello que el objetivo principal de este estudio es exponer la realización y ejecución del Plan de Cuidados de Enfermería a una paciente con diagnóstico de Linfoma B del alto grado, que ha recibido tratamiento con Epcoritamab en el Hospital Universitario de Canarias. Así, en este artículo se realizó una valoración de enfermería según los patrones funcionales de Marjory Gordon y se desarrolló un Plan de Cuidados Individualizado (PCI) centrado en los siguientes diagnósticos: náuseas, patrón respiratorio ineficaz, riesgo de shock y riesgo de confusión aguda. En conclusión, la aplicación del PCI permitió no solamente observar los efectos secundarios mas comunes en la administración de agentes monoclonales biespecíficos, además de garantizar una monitorización continua de los cuidados con la nomenclatura empleada y caracterizada por ser universal (NANDA- NIC. NOC).<hr/>Abstract Cancer continues to be a disease of the first magnitude worldwide and one of the pillars for its survival are antineoplastic treatments. In this context, the use of monoclonal antibodies, specifically bispecific monoclonal antibodies, should be highlighted. Given the complexity of these types of treatments and their side effects, training in specific nursing care is necessary, with professionals who have the necessary knowledge to ensure adequate monitoring of these patients. For this reason, the main objective of this study is to present the implementation and execution of the Nursing Care Plan for a patient with a diagnosis of high grade B lymphoma, who received treatment with Epcoritamab at the University Hospital of the Canary Islands. Thus, in this article a nursing assessment was performed according to Marjory Gordon's functional patterns and an Individualized Care Plan (ICP) was developed focusing on the following diagnoses: nausea, ineffective respiratory pattern, risk of shock and risk of acute confusion. In conclusion, the application of the ICP allowed not only to observe the most common side effects in the administration of bispecific monoclonal agents, but also to guarantee continuous monitoring of care with the nomenclature used and characterized by being universal (NANDA- NIC. NOC). <![CDATA[Degree of knowledge about the risk of suicidal behaviour of primary care professionals in a health area]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: En los últimos años ha aumentado el número de suicidios en nuestro país con 4003 suicidios en 2021 (el mayor número desde que existen datos), representando también la 1ª causa de muerte externa. A su vez un 77% de las personas que se suicidan tuvieron contacto con algún profesional de atención primaria en el año previo y un 45% el mes previo al suicidio. Material y método: Se empleó un formulario autoadministrado de Google para recoger información acerca del conocimiento de la conducta e ideación suicida, los factores de riesgo y las acciones que se llevan a cabo ante esta situación en Atención Primaria por parte de los profesionales de Enfermería y Medicina. Resultados: A través de la encuesta autoadministrada, se concluyó que casi la totalidad de los participantes están de acuerdo en la relevancia del aumento del número de suicidios en 2022 en España. Un 67,6% afirma que algunas veces han tenido alguna experiencia cercana con pacientes con conducta suicida durante sus años trabajados. De las personas que afirman tener alguna experiencia previa un 63,8% afirma que fue en el último año. Más del 50% de la muestra afirma tener un conocimiento escaso o ningún conocimiento acerca de la conducta de riesgo suicida, su detección y abordaje desde Atención Primaria. Además, más del 78,9% indica no haber recibido formación sobre la prevención de la ideación suicida, considerando necesaria una preparación específica para el adecuado abordaje en la prevención y atención del riesgo de suicidio.<hr/>Abstract Introduction: In the last few years, we have seen an increase in the number of suicides in our country, with 4003 suicides in the last year (the highest number since a data record was made), which also represents the 1ª cause of external death. It is also known that 77% of the people that commit suicide has been contact with a primary care professional in the previous year, and a 45% the previous month to the suicide. Methods: Through a self-administered Google form, an attempt was made to collect information about knowledge of suicidal behavior and ideation, risk factors, and actions taken when faced with this situation in Primary Care by Nursing and Medicine professionals. Results: Through the self-administered survey, it was concluded that almost all participants agree on the relevance of the increase in the number of suicides in 2022 in Spain. A 67.6% affirm that they sometimes had some close experience with patients with suicidal behavior during their years of work. Of the people who claim to have some previous experience, 63.8% say it was in the last year. More than 50% of the sample claims to have little or no knowledge about suicidal risk behaviour, its detection and approach from Primary Care. Furthermore, more than 78.9% indicate that they have not received training on the prevention of suicidal ideation, considering that specific preparation is necessary for the appropriate approach to the prevention and care of suicide risk. Conclusions: Through this study, the need for further training of Primary Care professionals in the Canary Islands is seen to be feasible, to carry out a correct approach to the suicidal patient, through research and training of the professionals in this area. <![CDATA[Evaluation of an educational intervention on cardiopulmonary resuscitation in schoolchildren]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen OBJETIVO. Evaluar el impacto de una intervención educativa sobre reanimación cardiopulmonar. METODOLOGÍA. Estudio cuasiexperimental que evaluó el impacto de una intervención basada en la Guía “Kids save lives”. El estudio controló dos variables, el curso académico y la formación previa, evaluando el impacto de la intervención mediante un pre-post test. RESULTADOS. La muestra fue de 78 alumnos, 45 (57,7%) de 3er y 33 (42,3%) de 4º curso de primaria. La nota media global fue x̄=5,6 puntos pre-intervención y x̄=7,9 puntos post-intervención. Entre la calificación global pre-post se observó una diferencia significativa (p&lt;0,001), con mejores resultados globales (p&lt;0,001) y en cada pregunta (p&lt;0,001). El efecto (d=1,87) de la intervención fue muy grande. CONCLUSIONES. A nivel teórico, los escolares tenían un conocimiento medio inicial suficiente y este se incrementó de forma estadísticamente significativa hasta el notable tras la intervención educativa.<hr/>Abstract OBJECTIVE. To evaluate the impact of an educational intervention on cardiopulmonary resuscitation. METHODOLOGY. Quasi-experimental study that evaluated the impact of an intervention based on the “Kids save lives” Guide. The study controlled two variables, the academic year and previous training, evaluating the impact of the intervention through a pre-post test. RESULTS. The sample was 78 students, 45 (57.7%) from the 3rd and 33 (42.3%) from the 4th grade of primary school. The overall average score was x̄=5.6 points pre-intervention and x̄=7.9 points post-intervention. A significant difference was observed between the prepost global score (p&lt;0.001), with better overall results (p&lt;0.001) and in each question (p&lt;0.001). The effect (d=1.87) was very large. CONCLUSIONS. Theoretically, the schoolchildren had sufficient initial average knowledge and this increased in a statistically significant way to a notable level after the educational intervention. <![CDATA[Health technology tools used to increase physical activity and improve cardiovascular parameters in older adults: a review [Commented evidence]]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Referencia del documento de práctica clínica basada en la evidencia: Lucerón-Lucas-Torres MI, Valera-Ortín J. TIC en actividad física y parámetros cardiovasculares en mayores: una revisión. Enferm Clin. 2022;32(3):171–83. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.enfcli.2021.05.003 https://www.elsevier.es/es-revistaenfermeria-clinica-35-articulo-tic-actividad-fisica-parametros-cardiovascularesS1130862121001005 <![CDATA[Awareness of chemsex, pre-exposure prophylaxis, and sexual interviewa in primary health care in Spain: are we ready? [Commented evidence]]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2024000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Referencia del documento de práctica clínica basada en la evidencia: Galicia P, Chuvieco S, Santos Larrégola L, Cuadros J, Ramos-Rincón JM, Linares M. Conocimiento sobre chemsex, profilaxis pre-exposición contra el VIH (PrEP) y entrevista sexual en atención primaria: ¿estamos preparados? Semergen [Internet]. 2023;49(4):101929. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.semerg.2023.101929