Scielo RSS <![CDATA[FEM: Revista de la Fundación Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=2014-983220200006&lang=en vol. 23 num. 5 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Impact of COVID-19 on medical education: undergraduate training (II)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Pandemia de COVID-19 y educación médica en Latinoamérica]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Medical education to manage emergencies and disasters: teaching-learning experience with collaborative work, use of information and communication technologies, and simulation spaces]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. El contexto actual demanda incorporar el manejo de situaciones de catástrofes en la formación médica. Se presenta una experiencia original en la enseñanza de emergencias y desastres, en la carrera de medicina, con uso de metodologías didácticas activas. Sujetos y métodos. El plan didáctico del curso se diseñó incorporando el uso de metodologías de trabajo colaborativo (desarrollo de casos, team based learning, juego de roles), uso de tecnologías de información y comunicación, visitas sobre el terreno y simulaciones. Para cada actividad docente, se elaboró material y pautas de evaluación correspondientes. El curso se evaluó con las calificaciones de los estudiantes, su grado de satisfacción y sus comentarios. Adicionalmente, se realizó un análisis de fortalezas y debilidades por parte del equipo docente, planteándose un plan de mejoras. Resultados. Las calificaciones del curso (escala de 1 a 7; n = 58) fueron altas (media: 6,1; rango: 5,7-6,5). Se observó un alto grado de satisfacción con las estrategias docentes utilizadas (valoraciones del 85-95%). Según el parecer de los estudiantes, se lograron los objetivos de aprendizaje en un 88% (trabajo en equipo) y 93% (conceptualización y aplicación). Conclusión. El uso de metodologías activas motiva y favorece el aprendizaje, lo que se traduce en altas calificaciones y grado de satisfacción de los estudiantes, así como una buena percepción de utilidad respecto de su futuro desarrollo profesional.<hr/> Introduction. The current context demands to incorporate the management of catastrophe situations in medical education. The original experience utilizing active teaching methodologies in a new course of emergencies and disasters in the medical undergraduate formation is presented. Subjects and methods. The course's didactic plan was designed incorporating the use of collaborative work methodologies (case development, team based learning, role play), use of information and communication technologies, field visit and simulations. For each teaching activity, material and corresponding evaluation guidelines were developed. The course was evaluated with the students' qualifications, their degree of satisfaction and their comments. Additionally, an analysis of strengths and weaknesses was carried out by the teaching team; considering an improvement plan. Results. The course qualifications (scale 1 to 7; n = 58) were highly acceptable (average: 6.1; range: 5.7-6.5). A high degree of satisfaction was observed with the teaching strategies used (valuations between 85-95%). In the opinion of the students, the learning objectives were achieved between 88% (teamwork) and 93% (conceptualization and application). Conclusion. The use of active methodologies motivates and favors learning, resulting in high qualifications and student's satisfaction, as well as a good perception of usefulness regarding their future professional development. <![CDATA[Association between attitudes towards statistics and Biostatistics achievement in Medicine students: a meta-analytic study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo. Evaluar la evidencia científica actual de la relación entre actitud hacia la estadística y el desempeño en la asignatura de bioestadística en estudiantes de medicina. Sujetos y métodos. Se realizó una búsqueda en la base de datos Google Scholar de todos aquellos artículos publicados desde enero de 2010 hasta febrero de 2020, en inglés o castellano, que evaluaran las actitudes hacia la estadística según el instrumento Survey of Attitudes Towards Statistics (SATS) y el desempeño en la materia de bioestadística en estudiantes de medicina. La combinación mediante metaanálisis de las puntuaciones medias en las subescalas y total del SATS y los coeficientes de correlación de ésta con el desempeño en la materia de bioestadística se realizaron mediante un modelo de efectos aleatorios. Resultados. Se seleccionaron cuatro estudios, publicados entre 2012 y 2020, y realizados en tres países diferentes: China, Serbia y España. Dos se llevaron a cabo en estudiantes de Grado de Medicina y dos en estudiantes de posgrado. De forma global, los estudiantes de medicina mantuvieron actitudes positivas hacia la estadística, aunque la conciben como una materia difícil. La actitud positiva hacia la estadística se correlacionó con un mayor logro en la materia. Conclusiones. La actitud positiva hacia la estadística tiene un impacto beneficioso en el desempeño de la bioestadística. Por tanto, desde el grado hay que fomentar la buena actitud hacia la estadística mediante el empleo de ejemplos reales, aprendizaje basado en problemas, talleres informáticos específicos y trabajos de investigación con datos reales, entre otras estrategias.<hr/> Aim. To evaluate the current scientific evidence of the relationship between attitude towards statistics and performance in the Biostatistics course in Medicine students. Subjects and methods. A search was performed in the Google Scholar database of all those articles published from January 2010 to February 2020 in English or Spanish that evaluated attitudes towards statistics according to the Survey of Attitudes Towards Statistics (SATS) instrument and performance in the field of Biostatistics in Medicine students. The combination by means of meta-analysis of the mean scores on the subscales and total of SATS and its correlation coefficients with the performance in the field of Biostatistics were performed using a random effects model. Results. Four studies were selected, published between 2012 and 2020, and carried out in three different countries: China, Serbia and Spain. Two were carried out in medical degree students and two in postgraduate. Overall, medical students maintained positive attitudes towards statistics, although they conceived it as a difficult subject. The positive attitude towards statistics was correlated with a higher achievement in the subject. Conclusions. The positive attitude towards statistics has a beneficial impact on the performance of Biostatistics. Therefore, from the degree, a good attitude towards statistics must be fostered through the use of real examples, problem-based learning, specific computer workshops and research work with real data, among others. <![CDATA[Team based learning in a professionalizing course of a kinesiology school]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. A medida que los estudiantes progresan, pueden ir convergiendo su capacitación y sus proyectos profesionales. El aprendizaje basado en equipos (ABE) ha demostrado ser una herramienta valiosa en la educación superior, que favorece procesos reflexivos de forma individual y mediante trabajo colaborativo. Objetivo. Describir la implementación de la metodología de ABE en una asignatura profesionalizante de kinesiología. Sujetos y métodos: Estudio de enfoque cuantitativo y alcance descriptivo. La asignatura pertenece al sexto semestre de un total de 10 semestres en la carrera de kinesiología. El curso cuenta con tres tipos de evaluación: prueba escrita teórica, evaluación de proyecto en salud y evaluación de actividades de taller; en esta última se integró la metodología ABE. Participaron 65 estudiantes distribuidos en 12 equipos. Resultados. El rendimiento grupal y el de la evaluación final fueron más altos que el rendimiento individual en el contexto de una asignatura profesionalizante. Conclusión. La implementación de la metodología ABE puede generar mejora del rendimiento académico en actividades de trabajo en equipo dentro del contexto de una asignatura profesionalizante de ciencias de la salud; ello resulta muy relevante porque es en estos niveles donde se presenta la máxima necesidad de aprendizaje reflexivo en los estudiantes con motivo de resolver un problema o necesidad en situaciones de salud.<hr/> Introduction. As students progress, they can take convergence between training and their professional projects. Team based learning (TBL) has proven to be a valuable tool in higher education, which favors reflective processes individually and through collaborative work. Aim. To describe the implementation of TBL's methodology in a professionalizing course of Kinesiology. Subjects and methods. Study of quantitative approach and descriptive scope. The subject belongs to the sixth semester of a total of 10 semesters in the Kinesiology degree. The course has three types of evaluation: theoretical written test, project evaluation in health and evaluation of workshop activities, in the latter the TBL's methodology was integrated. 65 students distributed in 12 teams participated. Results. The group performance and that of the final evaluation were higher than the individual performance in the context of a professionalizing subject. Conclusion. The implementation of the TBL's methodology can generate improvement of academic performance in teamwork activities within the context of a professionalizing course in health sciences, being highly relevant because it is at these levels that there is the greatest need for reflective learning in students in order to solve a problem or need in health situations. <![CDATA[Professional license and socioeconomic conditions in medical doctors in Ecuador]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. En Ecuador, a partir del marco legal en educación superior del año 2010, es necesaria la aprobación de un examen de habilitación para el ejercicio profesional de los graduados de medicina. Objetivo. Analizar los resultados de este examen y las condiciones socioeconómicas de los solicitantes durante el año 2017. Sujetos y métodos. El estudio se basa en los resultados del examen de habilitación profesional para el ejercicio profesional de medicina aplicado en Ecuador en 2016 para 4.439 examinados. Se consideran las puntuaciones obtenidas de los solicitantes y si han aprobado o no. Con el examen, se aplicó una encuesta con variables socioeconómicas. Resultados. Se evidencia que los grupos autodefinidos como étnicamente blancos y los estudiantes provenientes de universidades privadas mantienen promedios significativamente más altos que los estudiantes de universidades públicas y cofinanciadas. Se considera también la trayectoria académica familiar como aspecto favorable para el éxito académico y profesional, medido por el nivel educativo del cabeza de familia. Se demuestra que la mayoría de graduados de medicina no son titulados de primera generación que ha accedido a la universidad, lo que podría ya determinar su éxito en la titulación con respecto a sus pares. Conclusión. Se refuerza la correlación positiva entre éxito educativo, como condición del éxito profesional, y las condiciones socioeconómicas.<hr/> Introduction. In Ecuador, according to legal framework, to pass medical license examination is necessary for professional qualification. Aim. To analyze the relation between the results of the professional qualification exam of Ecuador's medical graduates and the socio economic conditions of the examined graduates. Subjects and methods. This paper is based on the results and scores of the professional qualification exam of Ecuador's medical graduates applied to 4439 examinees in 2016. Results. It demonstrates that the ethnic groups self defined as white and students coming from private universities maintain significantly higher scores than students from public or co financed universities. The variables involved in the measuring instrument are described as well as the findings through descriptive statistics. The family academic trajectory is also considered as a favorable aspect for professional and academic success, measured in the educational level of the head of household. It shows that most medical graduates are not first generation graduates, which could determine their success with respect to their peers. Conclusion. This paper reinforces a positive correlation between educational success, as a condition of professional success, and socioeconomic conditions. <![CDATA[Self-instruction for the efficient search of information for undergraduate students of Dentistry at a Chilean university]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. Para realizar una práctica clínica basada en la evidencia es fundamental que los profesionales de la salud sepan reconocer sus brechas de conocimiento y posean las herramientas necesarias para realizar búsquedas de información. Con el objetivo de mejorar la metodología de enseñanza-aprendizaje para la búsqueda eficiente, se diseñaron tres cápsulas de autoaprendizaje. Sujetos y métodos. Las cápsulas se aplicaron en cursos del primer, quinto y octavo semestre de la carrera de odontología y se analizaron sus resultados en los niveles 1 y 2 del modelo de evaluación de programas Kirkpatrick. Cada cápsula se evaluó en modalidad online mediante una tarea de aplicación y un cuestionario de cumplimiento de objetivos. Resultados. Las cápsulas se aplicaron el primer y segundo semestre de 2018 a un total de 218 alumnos. Tanto alumnos como profesores se manifestaron satisfechos con la metodología y los contenidos, destacando la modalidad b-learning y la calidad del material instruccional. El 100% de los alumnos aprobó la evaluación asociada a cada cápsula. El promedio de percepción de alcance de objetivos fue del 72% para la cápsula 1, 80% para la cápsula 2 y 84% para la cápsula 3, con una mayor proporción de diferencias positivas (p = 0,00). Conclusión. Las cápsulas de autoinstrucción para la enseñanza de búsqueda de evidencia son una metodología efectiva, en términos de reacción y aprendizaje.<hr/> Introduction. To carry out an evidence-based clinical practice, health professionals must know how to recognize their knowledge gaps and have the necessary tools to search for information in order to improve their teaching methodology. Three self-learning capsules were designed to search efficiently for information. Subjects and methods. The capsules were applied in courses of the 1st, 5th and 8th semesters of the dentistry degree. The results were analyzed at levels 1 and 2 of the Kirkpatrick program evaluation model. Each capsule was evaluated in online mode through an application task and a and a fulfilling objectives questionnaire. Results. The self-instruction capsules were applied to a total of 218 students. The satisfaction survey showed high values for students and teachers considering the methodology and content, highlighting the b-learning modality and the quality of the instructional material. All of the students approved the evaluation associated with each capsule. The average perception of goal achievement was 72% for capsule 1, 80% for capsule 2 and 84% for capsule 3, with a higher proportion of positive differences (p = 0.00). Conclusion. In terms of reaction and learning, it is an effective methodology to use self-instruction capsules for teaching evidence seeking. <![CDATA[Knowledge of energy drinks composition and side effects in medical students: a cross-sectional study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. En los últimos 20 años se ha producido un incremento del consumo de bebidas energéticas, con un alto contenido de cafeína, en especial en la población de adolescentes. Pocos estudios han investigado qué saben los estudiantes de medicina sobre este producto y sus posibles efectos secundarios. Sujetos y métodos. Estudio observacional y transversal. Se incluyeron todos los alumnos de primer y segundo curso de medicina en la Universidad Europea de Madrid en los cursos 2017-2018 y 2018-2019. Se elaboró una encuesta con 20 ítems: 7 preguntas sobre datos sociodemográficos y de estilo de vida y 13 sobre conocimiento y hábitos de consumo de bebidas energéticas. Los alumnos cumplimentaron la encuesta de forma voluntaria, anónima y autoadministrada Se realizó una estadística descriptiva y para la comparación de variables cualitativas se utilizó la prueba de chi cuadrado o el test exacto de Fisher. Resultados. Respondieron a la encuesta 353 alumnos (80% de la muestra). De ellos, 115 (32,6%) señalaron que consumían al menos una lata al mes (consumidores). El 79% conocían algún componente: el 67,1%, que contenían taurina; el 51,9%, cafeína, y el 31,2%, azúcares. En cuanto a los efectos secundarios derivados del consumo, los más conocidos eran taquicardia/palpitaciones, insomnio, nerviosismo e irritabilidad e incremento de la diuresis. Conclusiones. Los alumnos de primer y segundo de medicina conocen mayoritariamente que las bebidas energéticas contienen taurina, pero solo la mitad, que contienen cafeína. Los efectos secundarios más conocidos son la sensación de palpitaciones/taquicardia y la dificultad para dormir.<hr/> Introduction. The consumption of energy drinks, drinks with a high caffeine content, has increased exponentially in the last decade. Several studies have been carried out especially in the adolescent population, but there are not many studies in medical students. Subjects and methods. Observational and cross-sectional study where all students of 1st and 2nd year of Medicine at Universidad Europea de Madrid were included in the 2017-2018 and 2018-2019 academic years. A questionnaire was done with 20 items: 7 questions about sociodemographic and lifestyle aspects and 13 questions about knowledge and consumption habits of energy drinks. Questionnaire fill in was voluntary, anonymous and self-administered. A descriptive statistic analysis was performed and squared chi test or Fisher's exact test was used for the comparison of qualitative variables. Results. 353 students (80%) filled in the questionnaire. 115 of them (32.6%) indicated that they consumed at least one can per month (consumers). 79% knew at least one components of these drinks: 67.1% said they contained taurine, 51.9% caffeine and 31.2% sugars. Best known side effects were tachycardia/palpitations, insomnia, nervousness and irritability and increased diuresis. Conclusions. Most of 1st and 2nd year medical students knows that energy drinks contain taurine but only half of them knows they contain caffeine. Best known side effects are: palpitations/tachycardia and difficulty sleeping. <![CDATA[Service-learning as methodological strategy in students of medical technology]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción La metodología de aprendizaje-servicio se presenta como una herramienta educativa que permite responder integradamente a tres dimensiones: una académica, que posibilita mayores y mejores aprendizajes en los estudiantes; otra, la contribución real a la solución de problemas comunitarios, y finalmente, generar un espacio de formación en valores para los estudiantes. Objetivo. El objetivo de la estrategia metodológica de aprendizaje-servicio fue fortalecer los aprendizajes declarados en las trayectorias relacionados con la donación altruista de sangre, junto con instaurar en los estudiantes la responsabilidad social de hacerse donantes y promotores de la donación como futuros profesionales de la salud, en coordinación con un socio comunitario. Sujetos y métodos. La actividad se desarrolló a través de charlas a comunidades objetivo. Los estudiantes contactaron con las comunidades, prepararon el material y desarrollaron la actividad. Se hizo evaluación a través de una encuesta a los estudiantes, con aseveraciones que debían responder de acuerdo con una escala de 1 a 4, siendo 4 el mayor nivel de acuerdo. Resultados. La actividad de aprendizaje-servicio fue evaluada por los estudiantes con un promedio global de 3,69. El criterio mejor evaluado fue ‘la actividad de aprendizaje-servicio potencia el desarrollo de responsabilidad profesional y social’, con una media de 3,86. Conclusión. Esta metodología de enseñanza mejora la adquisición de saberes pertenecientes a módulos disciplinares y fortalece el compromiso social en los estudiantes.<hr/> Introduction. The service-learning methodology is presented as an educational tool that allows to respond integrally to three dimensions: an academic one, which enables greater and better learning in students; another to the real contribution to the solution a community problem; and finally, to generate a space for values training for students. Aim. The objective of the service-learning methodological strategy was to strengthen the declared learning in the trajectories related to altruistic blood donation, along with establishing in students the social responsibility of becoming donors and promoters of donation as future health professionals, in coordination with a community partner. Subjects and methods. The activity was developed through talks to target communities. The students contacted the communities, prepared the material, and developed the activity. Evaluation was made through a survey of students, with statements that they had to answer according to a scale of 1 to 4, with 4 being the highest level of agreement. Results. The service-learning activity was evaluated by the students with a global average of 3.69. The best evaluated criterion was ‘the service-learning activity enhances the development of professional and social responsibility’, with a 3.86 grade point average. Conclusion. This teaching methodology improves the acquisition of knowledge belonging to disciplinary modules, and strengthens social commitment in students. <![CDATA[Norma editorial: ¿es adecuado no citar los artículos de más de cinco años de antigüedad?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción La metodología de aprendizaje-servicio se presenta como una herramienta educativa que permite responder integradamente a tres dimensiones: una académica, que posibilita mayores y mejores aprendizajes en los estudiantes; otra, la contribución real a la solución de problemas comunitarios, y finalmente, generar un espacio de formación en valores para los estudiantes. Objetivo. El objetivo de la estrategia metodológica de aprendizaje-servicio fue fortalecer los aprendizajes declarados en las trayectorias relacionados con la donación altruista de sangre, junto con instaurar en los estudiantes la responsabilidad social de hacerse donantes y promotores de la donación como futuros profesionales de la salud, en coordinación con un socio comunitario. Sujetos y métodos. La actividad se desarrolló a través de charlas a comunidades objetivo. Los estudiantes contactaron con las comunidades, prepararon el material y desarrollaron la actividad. Se hizo evaluación a través de una encuesta a los estudiantes, con aseveraciones que debían responder de acuerdo con una escala de 1 a 4, siendo 4 el mayor nivel de acuerdo. Resultados. La actividad de aprendizaje-servicio fue evaluada por los estudiantes con un promedio global de 3,69. El criterio mejor evaluado fue ‘la actividad de aprendizaje-servicio potencia el desarrollo de responsabilidad profesional y social’, con una media de 3,86. Conclusión. Esta metodología de enseñanza mejora la adquisición de saberes pertenecientes a módulos disciplinares y fortalece el compromiso social en los estudiantes.<hr/> Introduction. The service-learning methodology is presented as an educational tool that allows to respond integrally to three dimensions: an academic one, which enables greater and better learning in students; another to the real contribution to the solution a community problem; and finally, to generate a space for values training for students. Aim. The objective of the service-learning methodological strategy was to strengthen the declared learning in the trajectories related to altruistic blood donation, along with establishing in students the social responsibility of becoming donors and promoters of donation as future health professionals, in coordination with a community partner. Subjects and methods. The activity was developed through talks to target communities. The students contacted the communities, prepared the material, and developed the activity. Evaluation was made through a survey of students, with statements that they had to answer according to a scale of 1 to 4, with 4 being the highest level of agreement. Results. The service-learning activity was evaluated by the students with a global average of 3.69. The best evaluated criterion was ‘the service-learning activity enhances the development of professional and social responsibility’, with a 3.86 grade point average. Conclusion. This teaching methodology improves the acquisition of knowledge belonging to disciplinary modules, and strengthens social commitment in students. <![CDATA[Retos para la implementación del aprendizaje basado en problemas en facultades de medicina en América Latina]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción La metodología de aprendizaje-servicio se presenta como una herramienta educativa que permite responder integradamente a tres dimensiones: una académica, que posibilita mayores y mejores aprendizajes en los estudiantes; otra, la contribución real a la solución de problemas comunitarios, y finalmente, generar un espacio de formación en valores para los estudiantes. Objetivo. El objetivo de la estrategia metodológica de aprendizaje-servicio fue fortalecer los aprendizajes declarados en las trayectorias relacionados con la donación altruista de sangre, junto con instaurar en los estudiantes la responsabilidad social de hacerse donantes y promotores de la donación como futuros profesionales de la salud, en coordinación con un socio comunitario. Sujetos y métodos. La actividad se desarrolló a través de charlas a comunidades objetivo. Los estudiantes contactaron con las comunidades, prepararon el material y desarrollaron la actividad. Se hizo evaluación a través de una encuesta a los estudiantes, con aseveraciones que debían responder de acuerdo con una escala de 1 a 4, siendo 4 el mayor nivel de acuerdo. Resultados. La actividad de aprendizaje-servicio fue evaluada por los estudiantes con un promedio global de 3,69. El criterio mejor evaluado fue ‘la actividad de aprendizaje-servicio potencia el desarrollo de responsabilidad profesional y social’, con una media de 3,86. Conclusión. Esta metodología de enseñanza mejora la adquisición de saberes pertenecientes a módulos disciplinares y fortalece el compromiso social en los estudiantes.<hr/> Introduction. The service-learning methodology is presented as an educational tool that allows to respond integrally to three dimensions: an academic one, which enables greater and better learning in students; another to the real contribution to the solution a community problem; and finally, to generate a space for values training for students. Aim. The objective of the service-learning methodological strategy was to strengthen the declared learning in the trajectories related to altruistic blood donation, along with establishing in students the social responsibility of becoming donors and promoters of donation as future health professionals, in coordination with a community partner. Subjects and methods. The activity was developed through talks to target communities. The students contacted the communities, prepared the material, and developed the activity. Evaluation was made through a survey of students, with statements that they had to answer according to a scale of 1 to 4, with 4 being the highest level of agreement. Results. The service-learning activity was evaluated by the students with a global average of 3.69. The best evaluated criterion was ‘the service-learning activity enhances the development of professional and social responsibility’, with a 3.86 grade point average. Conclusion. This teaching methodology improves the acquisition of knowledge belonging to disciplinary modules, and strengthens social commitment in students. <![CDATA[Uso de cuestionarios <em>online</em> para evaluaciones formativas en un curso de biología para la carrera de nutrición y dietética]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000600012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción La metodología de aprendizaje-servicio se presenta como una herramienta educativa que permite responder integradamente a tres dimensiones: una académica, que posibilita mayores y mejores aprendizajes en los estudiantes; otra, la contribución real a la solución de problemas comunitarios, y finalmente, generar un espacio de formación en valores para los estudiantes. Objetivo. El objetivo de la estrategia metodológica de aprendizaje-servicio fue fortalecer los aprendizajes declarados en las trayectorias relacionados con la donación altruista de sangre, junto con instaurar en los estudiantes la responsabilidad social de hacerse donantes y promotores de la donación como futuros profesionales de la salud, en coordinación con un socio comunitario. Sujetos y métodos. La actividad se desarrolló a través de charlas a comunidades objetivo. Los estudiantes contactaron con las comunidades, prepararon el material y desarrollaron la actividad. Se hizo evaluación a través de una encuesta a los estudiantes, con aseveraciones que debían responder de acuerdo con una escala de 1 a 4, siendo 4 el mayor nivel de acuerdo. Resultados. La actividad de aprendizaje-servicio fue evaluada por los estudiantes con un promedio global de 3,69. El criterio mejor evaluado fue ‘la actividad de aprendizaje-servicio potencia el desarrollo de responsabilidad profesional y social’, con una media de 3,86. Conclusión. Esta metodología de enseñanza mejora la adquisición de saberes pertenecientes a módulos disciplinares y fortalece el compromiso social en los estudiantes.<hr/> Introduction. The service-learning methodology is presented as an educational tool that allows to respond integrally to three dimensions: an academic one, which enables greater and better learning in students; another to the real contribution to the solution a community problem; and finally, to generate a space for values training for students. Aim. The objective of the service-learning methodological strategy was to strengthen the declared learning in the trajectories related to altruistic blood donation, along with establishing in students the social responsibility of becoming donors and promoters of donation as future health professionals, in coordination with a community partner. Subjects and methods. The activity was developed through talks to target communities. The students contacted the communities, prepared the material, and developed the activity. Evaluation was made through a survey of students, with statements that they had to answer according to a scale of 1 to 4, with 4 being the highest level of agreement. Results. The service-learning activity was evaluated by the students with a global average of 3.69. The best evaluated criterion was ‘the service-learning activity enhances the development of professional and social responsibility’, with a 3.86 grade point average. Conclusion. This teaching methodology improves the acquisition of knowledge belonging to disciplinary modules, and strengthens social commitment in students.