Scielo RSS <![CDATA[Anales de Psicología]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0212-972820150002&lang=es vol. 31 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>El sujeto en Psicoterapia Cognitiva</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es This paper discusses the various subjects embedded in cognitive psychotherapy. The cognitive model developed by Beck, considered as a rationalist and modernist model, will exemplify these subjects. Cognitive therapy should be placed in the modernist historical context and related to a subject characterized as having rationality and the ability to observe and detect cognitions, emotions and behaviors. The paper develops this background introducing three main subject types. The first is the introspective and conscious subject, who is able to observe what is within oneself, has free access, and is conscious of one's cognitive world. The second is the cognitive miser that describes the subject who enters into therapy. The final subject identified, is the trained scientist who is able to develop a more objective knowledge, changing faulty schemas and cognitive distortions. This subject is the one most looked for in cognitive therapy. We could connect these subjects to some of the main elements of cognitive therapy such as the concept of ABC, assessment procedures, cognitive techniques or the relevance of schemas. Finally, the paper suggests some issues for study that could contribute to the theoretical and clinical evolution of cognitive psychotherapy.<hr/>En este trabajo se reflexiona sobre el tipo de sujetos implicitos en psicoterapia cognitiva. El modelo cognitivo de Beck, al que podemos considerar como un modelo racionalista y modernista, ejemplificara estos sujetos. En primer lugar, debemos situar a la terapia cognitiva en un contexto historico y relacionarla con un sujeto caracterizado por poseer racionalidad y la habilidad para observar y detectar cogniciones, emociones y conductas. Este trabajo desarrolla todo ello introduciendo tres tipos principales de sujetos. El primero es el sujeto introspectivo y consciente, que es capaz de observar lo que pasa en su interior, tiene acceso libre y es consciente de su mundo cognitivo. El segundo, el indigente cognitivo, describe al tipo de sujeto que entra en psicoterapia cognitiva. El ultimo sujeto identificado es el cientifico entrenado que es capaz de desarrollar un conocimiento mas objetivo, cambiando esquemas disfuncionales y cogniciones distorsionadas. Este sujeto es el que se busca en psicoterapia cognitiva. Podemos relacionar estos sujetos con algunas de las caracteristicas principales de la terapia cognitiva, como el concepto de ABC, los procedimientos de evaluacion, las tecmcas cognitivas o la relevancia de los esquemas. Finalmente, el trabajo sugiere algunos elementos de estudio que pueden contribuir a la evolucion teoretica y clinica de la psicoterapia cognitiva. <![CDATA[<b>Perfil cardiovascular de mujeres hostiles defensivas en una situación de estrés real</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es The main objective of this study was to analyze the impact of defensive hostility on cardiovascular response in a stressful situation. By measuring three of the most commonly used cardiovascular indexes (heart rate, systolic blood pressure and diastolic blood pressure) over three experimental phases (adaptation, task and recovery), the evolution of cardiovascular response was analyzed minute by minute throughout the entire experimental session, to check if the defensive hostility influences the cardiovascular function. Two scales were used: the Cook-Medley Composite Hostility Scale and the Marlowe-Crowne Social Desirability Scale. Based on the scores on these scales, there were formed four groups (high hostility and high defensiveness, high hostility and low defensiveness, low hostility and high defensiveness, and low hostility and low defensiveness). The stressful situation which was used in the task phase was a real academic examination (exam of the Psychology degree). The hypothesis was that cardiovascular response, activation and recovery, minute by minute, will be greater in hostile defensive women, with an intraphase evolution profile characterized by maintenance or sensitization and slow recovery. Results show that defensive hostile individuals present the highest values in the physiological variables recorded, and less adaptive profiles.<hr/>El objetivo del presente estudio ha sido analizar el impacto de la hostilidad defensiva sobre la respuesta cardiovascular en una situación estresante. Mediante la medición de la frecuencia cardiaca, la presión sistólica y la presión diastólica, a través de las tres fases del experimento (adaptación, tarea y recuperación), hemos analizado la evolución de la respuesta cardiovascular minuto a minuto a lo largo de toda la sesión experimental, para comprobar si la hostilidad defensiva influye sobre la función cardiovascular. Se utilizaron dos escalas: la Escala Compuesta de Hostilidad del inventario de hostilidad de Cook-Medley y la escala de deseabilidad social de Marlowe-Crowne. Basándonos en las puntuaciones de estas escalas, se formaron cuatro grupos (alta hostilidad-alta defensividad, alta hostilidad-baja defensividad, baja hostilidad-alta defensividad, y baja hostilidad-baja defensividad). La situación de estrés utilizada en la tarea fue un examen real. La hipótesis propuesta fue que la respuesta cardiovascular, la activación y la recuperación, minuto a minuto, serían mayores en las mujeres hostiles defensivas, con un perfil de evolución caracterizado por el mantenimiento o la sensibilización y la recuperación lenta. Los resultados muestran que las personas hostiles defensivas presentan los valores más altos en las variables fisiológicas registradas, así como perfiles menos adaptativos. <![CDATA[<b>¿Hay una relación entre estado de ánimo positivo y calidad de vida en enfermos con cáncer colorrectal?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es It can be stated from the previous research that positive emotions should allow to better health outcomes in sick populations. The aim of the present work is to know the state-of-the-art of how positive affect (PA) relates with quality of life in colorectal cancer (CRC) patients, as well as to give some guidelines to develop more efficacious psychological interventions in CRC patients to enhance positive affect. This review describes a search of published literature from January 2001 to March of 2012 on the Medline, ISI Web of Knowledge, Psycho Inf and Cochrane databases using publications that contain positive emotions, positive affect, health outcomes, quality of life, CRC and cancer. These articles were classified into two groups: a) "descriptive papers" b) "interventional studies". Results from "descriptive papers" suggest that positive affect (PA) was significantly associated with greater levels of general health, better social functioning, benefit finding, positive changes, low depression, less anxiety and greather psychological well-being. PA also increases when different activities are developed. The overall results from interventional studies suggest that the interventions described can be recommended for improving patient's levels of positive affect. The present review offers some suggestions which could be useful for CRC patients.<hr/>La investigación ha evidenciado que las emociones positivas pueden mejorar la salud de pacientes con diferentes enfermedades. El objetivo del presente trabajo es analizar si el estado de ánimo positivo (EAP) está relacionado con la calidad de vida de pacientes con cáncer colorrectal (CRC) y si pueden establecerse directrices para desarrollar intervenciones eficaces que mejoren ese estado de ánimo. Se lleva a cabo una revisión de artículos publicados entre enero de 2001 y Marzo de 2012 a partir de las bases de datos Medline, ISI Web of Knowledge, Psycho Inf y Cochrane y las palabras: emociones positivas, EAP, indicadores de salud, calidad de vida CRC y cáncer. Los artículos se clasificaron en dos grupos: a) Artículos descriptivos; b) Artículos de intervención. Los resultados de los artículos descriptivos indican que el estado de ánimo positivo está relacionado con mejor estado de salud, mejor funcionamiento social, mayor crecimiento personal, mayor bienestar, y menores niveles de ansiedad y depresión. El EAP aumenta cuando se realizan diferentes actividades. Los resultados de los artículos de intervención sugieren que las intervenciones pueden ser adecuadas para mejorar el EAP de los pacientes. Se proporcionan algunas orientaciones que pueden ser útiles para los pacientes con CRC. <![CDATA[<b>Experiencias esquizotípicas en la adolescencia</b>: <b>propiedades psicométricas del Schizotypal Personality Questionnarie-Child</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las experiencias esquizotípicas son consideradas como la expresión conductual de vulnerabilidad latente a los trastornos del espectro esquizofrénico. El objetivo de esta investigación fue analizar la calidad psicométrica del Schizotypal Personality Questionnarie-Child (SPQ-C) en adolescentes no clínicos. La muestra final la formaron un total de 508 participantes, 208 varones, con una media de edad de 13.9 años (DT = 1.7). Los resultados mostraron que las experiencias esquizotípicas son comunes entre la población adolescente. Los modelos dimensionales hipotetizados sometidos a prueba, mediante análisis factorial confirmatorio, indicaron que el modelo tridimensional fue el que mejores índices de ajuste presentó en comparación con los modelos competentes. El coeficiente alfa de Cronbach para la puntuación total del SPQ-C fue .90. Las dimensiones del SPQ-C mostraron correlaciones estadísticamente significativas con otros autoinformes que valoraban sintomatología emocional y comportamental y estrés percibido. Ningún elemento del SPQ-C mostró funcionamiento diferencial del ítem para el factor sexo. El SPQ-C presentó un adecuado comportamiento psicométrico en esta muestra. Asimismo, la esquizotipia es un constructo de naturaleza multidimensional que puede ser evaluado de forma precisa en población adolescente con la finalidad de mejorar las estrategias de detección temprana en el campo de los trastornos mentales graves.<hr/>Schizotypal experiences are considered as the behavioral expression of latent vulnerability to the schizophrenia-spectrum disorders. The main goal was to analyze the psychometric quality of Schizotypal Personality Questionnarie-Child (SPQ-C) in non-clinical adolescents. The final sample was comprised of a total of 508 participants, 208 were male, with a mean age of 13.9 years (SD = 1.7). The results showed that schizotypal traits are common among adolescents. Hypothesized dimensional models tested by confirmatory factor analysis, indicated the three-dimensional model was the best fit indices presented in comparison with competing models. Cronbach's alpha coefficient for the total score was .90. The dimensions of the SPQ-C showed significant correlations with self-reports that assessed emotional and behavioral problems and perceived stress. No items on SPQ-C showed differential item functioning by gender. The SPQ-C scores showed adequate psychometric properties. Also, schizotypy is a multidimensional construct that can be accurately assessed in adolescents in order to improve early detection strategies in the field of severe mental disorders. <![CDATA[<b>Relación entre los estilos de apego y los síntomas externalizantes e internalizantes en adolescentes clínicos y no clínicos</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Studies regarding the relationship between attachment and psychopathology during adolescence have been performed separately for clinical and nonclinical adolescents and have used different assessment measures, which together might produce a methodological bias that increases the association between attachment and psychopathology. With the aim of avoiding this bias, the present study used identical measures to explore the relationship between attachment styles and internalizing or externalizing symptoms in clinical and nonclinical samples of adolescents. The sample consisted of 258 adolescents, 129 clinical and 129 nonclinical, aged between 14 and 18 years. The adolescents in each sample were matched for age, gender, and socioeconomic status. Attachment was assessed using the CaMir Q-sort, and psychopathological symptoms were assessed by means of the Youth Self Report (YSR). The relationships between attachment and psychopathology were similar for clinical and nonclinical adolescents. A preoccupied attachment style predicted internalizing and externalizing symptoms, somatic complaints, anxious-fearful behavior, verbal aggression, attention-seeking behavior, and thinking problems. Compared to previous studies, this research has made it possible to identify broader, stronger, and more specific associations between preoccupied attachment style and psychopathological symptoms in adolescents.<hr/>Los estudios sobre la relación entre apego y psicopatología durante la adolescencia, se han realizado separadamente en muestras clínicas y no clínicas de adolescentes y han utilizado instrumentos de evaluación diferentes, lo que en conjunto ha podido dar lugar a un sesgo metodológico que ha incrementado la asociación entre apego y psicopatología. Con objeto de evitar este sesgo, en el presente estudio se utilizaron las mismas medidas para explorar la relación entre estilos de apego y síntomas internalizantes y externalizantes en grupos clínicos y no clínicos de adolescentes. La muestra estuvo formada por 248 adolescentes, entre 14 y 18 años de edad. Los adolescentes de cada grupo se emparejaron en edad, sexo y nivel socioeconómico. El apego se valoró con el cuestionario CaMir y los síntomas psicopatológicos con el Youth Self Report. Las relaciones entre apego y psicopatología fueron similares en adolescentes clínicos y no clínicos. El estilo de apego preocupado predijo síntomas internalizantes y externalizantes, quejas somáticas, conducta fóbicoansiosa, agresividad verbal, conducta de búsqueda de atención y problemas de pensamiento. En comparación con estudios previos, esta investigación ha permitido identificar asociaciones más amplias, más fuertes y más específicas entre el estilo de apego preocupado y los síntomas psicopatológicos en adolescentes. <![CDATA[<b>Andar como forma de ejercicio físico en la Fibromialgia</b>: <b>un estudio de identificación de creencias desde la Teoría de la Acción Planeada</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es This study is the first phase of the formative research recommended in the Theory of Planned Behavior for the development of an intervention. Our aims are to identify modal beliefs about the performance of an exercise pattern in people with fibromyalgia, to test the items designed for direct evaluation of the predictive constructs and to explore their relationships with the behavior. We assessed 46 women with fibromyalgia. Content analysis showed more positive than negative consequences related to the performance of exercise guidelines (behavioral beliefs). Families and friends are the important referents (normative beliefs) and we identified facilitating and inhibiting factors in the performance of exercise behavior related to aspects of fibromyalgia (control beliefs) such as pain, fatigue and emotional state. The subjective norm scale showed the lowest internal consistency (α= .78). The results confirmed the sedentary lifestyle of the participants (previous behavior: Mean=3.67; rank=1-7) although they also suggested that participants intended to perform the behavior (Mean=5.67). The relationships between constructs are coherent with the theory, and support the relevance of applying it to the selected behavior and population.<hr/>Este estudio corresponde a la primera fase de investigacion formativa recomendada en la teoria de la Accion Planeada para desarrollar una intervencion. Nuestros objetivos son identificar las creencias modales sobre la realizacion de una pauta de ejercicio en personas con fibromialgia, probar los items para la evaluacion directa de los constructos predictivos y explorar sus relaciones con la conducta. Evaluamos a 46 mujeres con fibromialgia. El analisis de contenido mostro un mayor numero de consecuencias positivas que negativas asociadas a la ejecucion de la pauta de ejercicio (creencias comportamentales); la familia y los amigos son los referentes importantes (creencias normativas) y se detectaron factores facilitadores e inhibidores de la ejecucion de la conducta de ejercicio, relacionados con aspectos de la fibromialgia (creencias de control) como el dolor, la fatiga y el estado de animo. El indice de consistencia interna mas bajo fue el de la escala de norma subjetiva (α= .78). Los resultados confirman el sedentarismo de la muestra (conducta previa: Media=3.67; rango=1-7) aunque tambien sugieren que estas personas tienen intencion de realizar la conducta (Media= 5.67). Las relaciones obtenidas entre los constructos son las esperadas desde la teoria, apoyando la pertinencia de aplicarla en la conducta y poblacion seleccionada. <![CDATA[<b>Estrategias de afrontamiento como variables mediadoras entre estilos explicativos y sintomas depresivos</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es The main goal of this study was to analyze the relationships among explanatory styles, coping strategies and depressive symptoms. Path analyses conducted with data of 234 individuals showed that Negative Explanatory Style (tendency to explain negative outcomes through internal, stable, and global causes) had both a positive direct effect on depressive symptoms, and an indirect effect on them through the use of avoidant strategies. On the contrary, Enhancing Explanatory Style (tendency to explain positive outcomes through internal, stable, and global causes) had negative direct and indirect effects on these symptoms, but in this case, the indirect effect occurs through the use of problem solving and positive cognitive restructuring coping and the non-use of avoidant strategies. As a whole, the results suggest that to prevent the onset of depressive symptoms or to reduce them once they appear, enhancing explanatory style and problem solving and positive cognitive restructuring strategies should be promoted.<hr/>El principal objetivo de este estudio file analizar las relaciones existentes entre el estilo explicativo, las estrategias de afrontamiento y los sintomas depresivos. El path analysis llevado a cabo con 234 personas mostro que el estilo explicativo negativo (la tendencia a explicar los resultados negativos a traves de causas internas, estables y globales) tenia tanto un vinculo directo positivo con los sintomas depresivos como un efecto indirecto a traves de las estrategias de afrontamiento evitativo. Ademas, el estilo explicativo ensalzante (la tendencia a explicar los resultados positivos a traves de causas internas, estables y globales) tenia relaciones directas e indirectas de tipo negativo con los sintomas depresivos, solo que en este caso el efecto indirecto se producia a traves de las estrategias de resolucion de problemas y reestructuracion cognitiva positiva y el no uso de estrategias de afrontamiento evitativo. En general, los resultados sugieren que para prevenir la aparicion de sintomas depresivos, o para disminuirlos en el caso de que ya existan, se deberia promover el estilo explicativo ensalzante y las estrategias de afrontamiento como resolucion de problemas y reestructuracion cognitiva positiva. <![CDATA[<b>La teoría de la alóstasis como mecanismo explicativo entre los apegos inseguros y la vulnerabilidad a enfermedades crónicas</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El vínculo de apego ha mostrado ser un factor de vulnerabilidad para las enfermedades crónicas. El presente artículo busca clarificar esta relación mediante la teoría de la alóstasis. La teoría de la alóstasis hace referencia a la regulación de los procesos fisiológicos corporales complejos en el tiempo mediante una respuesta sistémica que mantiene la estabilidad fisiológica cuando se confronta la persona con cambios o retos. Los apegos inseguros confrontan a los niños desde sus primeros años con eventos estresantes, al no brindar al niño la seguridad sentida, finalidad fundamental del apego. De esta forma los apegos inseguros podrían tener impacto en la calibración del sistema de estrés en la edad temprana y serían factores de aumento de la carga alostática mediante mayores eventos vitales estresantes que las personas con apego seguro, una valoración cognitiva de amenaza que lleva al desarrollo de la hipervigilancia y el impacto en los sistemas de regulación del estrés en el cuerpo.<hr/>The attachment bond has been proven to be a vulnerability factor for chronic diseases. This article seeks to clarify this relationship by the theory of allostasis. Allostasis theory refers to the regulation of complex physiological processes by systemic response in the body mamtainmg physiological stability when a person is confronted by challenges. The insecure attachments confront children from his first years with stressful events, by failing to provide security, fundamental purpose of attachment. In this way insecure attachments could impact the calibration of the stress system in the early age and would be factors that increases the allostatic load by a larger number of stressful life events compare to people with secure attachment, a cognitive appraisal of threat that leads to the development of hypervigilance and the impact on stress regulation systems in the body. <![CDATA[<b>Positividad y afrontamiento en pacientes con trastorno adaptativo</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es La positividad se refiere a la propensión a pensar positivamente sobre uno mismo, la vida y el futuro, estando muy relacionada con el bienestar y la salud. Por otro lado, las estrategias de afrontamiento utilizadas frente al estrés tienen un importante papel en el desarrollo de problemas de salud mental, entre los que se encuentra el trastorno adaptativo (TA). El objetivo de este estudio fue, primero, analizar las diferencias entre el grupo clínico o de pacientes con TA (N=57) y el grupo control (N=66) en positividad, afrontamiento y algunas variables sociodemográficas significativas; y segundo, comprobar si estas variables permitían predecir, utilizando regresión logística binaria, la pertenencia de los participantes al grupo clínico o al control. El grupo clínico presentó menos positividad y mayor uso de estrategias de falta de compromiso que el grupo control. Además, la pertenencia a los grupos se podía predecir correctamente en el 91% de los casos a partir de las variables medidas, siendo los principales factores de riesgo para pertenecer al grupo clínico las estrategias de afrontamiento de búsqueda de apoyo y de falta de compromiso, mientras que la situación laboral activa, el uso del humor, la positividad y una menor edad disminuían dicho riesgo.<hr/>Positivity construct refers to the propensity to think positively about oneself, life and the future, being closely related to wellbeing and health. Moreover, coping strategies used to manage stress have an important role in the development of mental health problems, one of which is adjustment disorder (AD). The aim of this study was: Firstly, to analyze the differences in positivity, coping, and some relevant socio-demographic variables between the clinical (formed by patients with AD; N=57) and the control (N=66) groups; and secondly, to analyze whether these variables could predict, using binary logistic regression, the participants' membership to the clinical or the control group. The clinical group showed less positivity and a greater use of disengagement strategies compared to the control group. Furthermore, the variables assessed were able to predict the clinical or control group membership with a 91% of success rate. The main risk factors to belong to the clinical group were the use of social support coping and disengagement strategies; whereas active employment status, the use of humor, positivity and younger age decreased this risk. <![CDATA[<b>Detección de problemas de salud mental en un grupo especialmente vulnerable</b>: <b>niños y adolescentes en acogimiento residencial</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es La investigación sobre la salud mental de niños y adolescentes en acogimiento residencial muestra una alta incidencia de trastornos, particularmente de tipo externalizante, y por consiguiente es muy importante utilizar instrumentos de detección que permitan intervenciones tempranas. El objetivo de este estudio fue describir las características y analizar el grado de concordancia en la información que ofrecen los jóvenes y sus educadores empleando la técnica de screening del CBCL (para los educadores) y el YSR (para los adolescentes) sobre una muestra de 138 adolescentes entre 11 y 18 años en hogares de protección. Se analizaron también las diferencias entre el grupo de jóvenes derivados a tratamiento de salud mental y aquellos que no lo recibían. Los resultados mostraron niveles de acuerdo bajos y moderados entre jóvenes y educadores, con mayor concordancia para problemas externalizantes que internalizantes, de forma similar a lo hallado con muestras de padres e hijos. Las diferencias de puntuaciones se discuten en relación a la investigación revisada y se concluye que los adultos distinguen al grupo clínico del que no lo es, mientras los jóvenes no presentan diferencias significativas. Estos hallazgos indicarían la necesidad de dar más relevancia al autoinforme, a la perspectiva de los adolescentes.<hr/>Research on mental health problems of children and young people in residential child care shows a high incidence. One of the strategies to improve the interventions is the use of tools of detection, so that biases in the referral to treatment could be avoided. The objective of this study was to analyze the level of concordance between the information given by the young people and their social educators, using the CBCL (in case of educators) and YSR (for adolescents) in a sample of 138 young people aged from 11 to 18 who were in residential care. Also differences between the group of young people referred to mental health treatment and those without it were analyzed. Results show low and moderate levels of concordance between the information given by the young people and their educators, with higher levels of agreement in externalized problems, in a similar way as the results found in research with samples of parents and children. Score differences are discussed according to the literature review, concluding that adults distinguish the clinical and non-clinical group clearly, but young people do not display significant differences. These findings indicate the need for giving more relevance to self-reports, to the adolescent own perspective. <![CDATA[<b>Modelo multifactorial del trastorno de pánico</b>: <b>resultados de un estudio preliminar sobre el papel del perfeccionismo, estrés, ansiedad fisiológica y sensibilidad a la ansiedad</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Background: Panic disorder (PD) is a highly prevalent and disabling mental health problem associated with different factors including perfectionism, stress, physiological anxiety, and anxiety sensitivity regarding physical concerns; however, no studies have analyzed the joint relationship between these factors and PD in a multi-factor model using structural equation modeling. Method: A cross-sectional study was carried out to collect data on these factors and self-reported DSM-IV past-year PD symptoms in a large sample of the general population (N=936). Results: Perceived stress had a significant effect in increasing physiological anxiety, which in turn had an important association with physical concerns. Perfectionism and perceived stress had an indirect relation with past year PD via the mediator role of physiological anxiety and physical concerns. Physical concerns, on one hand, seemed to mediate the impact between perfectionism and PD and, on the other, partially mediated the role between physiological anxiety and PD. Conclusions: Although there is considerable evidence on the association between each of these factors and PD, this model can be considered a broader and productive framework of research on the nature and treatment of PD.<hr/>Antecedentes: el trastorno de pánico (TP) es un desorden mental altamente prevalente e incapacitante asociado a diferentes factores como el perfeccionismo, estrés, ansiedad fisiológica, y sensibilidad a la ansiedad referente a preocupaciones físicas; sin embargo, no existen estudios que hayan analizado conjuntamente la relación entre dichos factores y el TP en un modelo multifactorial utilizando ecuaciones estructurales. Método: con el objetivo de recoger información sobre estos factores y síntomas autoinformados de TP en el último año según criterios DSM-IV, se llevó a cabo un estudio transversal en una amplia muestra de la población general (N=936). Resultados: el estrés percibido tuvo un efecto significativo a la hora de incrementar la ansiedad fisiológica, que a su vez se asoció de modo importante con las preocupaciones físicas. El perfeccionismo y el estrés percibido se relacionaron indirectamente con el TP durante el ultimo año a través del efecto mediador de la ansiedad fisiológica y las preocupaciones físicas. Las preocupaciones físicas, por un lado, parece ser que mediaron el impacto entre el perfeccionismo y el TP y, por otro lado, mediaron parcialmente la relación entre ansiedad fisiológica y TP. Conclusiones: a pesar de la evidencia existente acerca de la relación entre cada uno de estos factores y el TP, se puede considerar este modelo como un marco teórico que recoge la investigación de forma conjunta y productiva sobre la naturaleza y tratamiento del TP. <![CDATA[<b>¿Hasta qué punto está relacionada la personalidad con la perspectiva temporal?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Recent research has focused on behavioral correlates of temporal perspective (TP), suggesting that this individual difference has an influence on many health-related behaviors such as smoking and substance use, physical activity or life satisfaction. It is suggested that a consistently biased temporal orientation is associated with some psychiatric disorders and mediated by personality factors. However, few studies have explored the relationship between personality and TP from a psychobiological approach. The aim of the study was to examine the relationship between the Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI) and the Zuckerman-Kuhlman Personality Questionnaire (ZKPQ) in a sample of 196 undergraduate students through a multiple regression analysis. Results showed that: Past-Negative correlated positively with Neuroticism-Anxiety and negatively with Activity; Present Hedonistic correlated positively with Impulsive-Sensation Seeking and Sociability in a very high degree; and Future correlated positively with Neuroticism-Anxiety and Activity, and negatively with Impulsive-Sensation Seeking. Results are discussed in terms of the definition of both scales, their relationships and their implications in applied fields.<hr/>Estudios recientes han analizado los correlatos conductuales de la perspectiva temporal (PT), sugiriendo que esta diferencia individual influye en muchos comportamientos relacionados con la salud, tales como el consumo de tabaco y otras sustancias, la actividad física o la satisfacción vital. Se sugiere que una PT consistentemente sesgada hacia un determinado marco temporal esta asociada con algunos trastornos psiquiátricos y también esta mediada por determinados factores de personalidad. Sin embargo, son escasos los estudios que han explorado la relación entre personalidad y PT, y ninguno de ellos bajo una perspectiva psicobiológica. El objetivo de este estudio fue examinar la relación entre el Inventario de Perspectiva Zimbardo Time (ZTPI) y Zuckerman-Kuhlman Personality Questionnaire (ZKPQ) en una muestra de 196 estudiantes universitarios a través de un análisis de regresión múltiple. Los resultados mostraron que: el pasado negativo correlaciona positivamente con el Neuroticismo-Ansiedad y negativamente con la Actividad; el presente hedonista correlaciona positivamente con la Impulsividad-Búsqueda de Sensaciones y la Sociabilidad en un grado muy alto, y el futuro correlaciona positivamente también con el Neuroticismo-Ansiedad y la Actividad, y negativamente con la Impulsividad-Búsqueda de Sensaciones. Los resultados se discuten en términos de la definición de ambas escalas, sus relaciones y sus implicaciones en campos aplicados. <![CDATA[<b>Revisión de estudios de la Escala de Ansiedad y Depresión Hospitalaria (HAD) en muestras españolas</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: La escala de Ansiedad y Depresión Hospitalaria (HADS-Hospital Anxiety and Depression Scale, Zigmond y Snaith, 1983) se ha convertido en un popular instrumento clínico diseñado para evaluar ansiedad y depresión, encontrándose evidencias de que aplicado a diversas poblaciones parece tener tan buenas propiedades de detección cómo otros instrumentos. Numerosos trabajos en muestra española comprueban sus propiedades psicométricas y puntos de corte. Nuestro objetivo es unificar los resultados de estudios realizados en muestras españolas para concretar directrices que orienten en la aplicabilidad e interpretación de sus puntuaciones. Método: Revisión bibliográfica. Resultados: Se seleccionaron 15 artículos, a) se confirma que las propiedades psicométricas del HAD en diferentes muestras son óptimas, b) se presenta cierta variabilidad de puntos de corte para cada población y c) determinados ítems muestran débil carga factorial e ítem-test. Discusión: se plantea qué ítems deben reconsiderarse para un HAD abreviado. Se sugiere valorar la escala total de distrés.<hr/>Introduction: The Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS, Zigmond and Snaith, 1983) has become a popular clinical instrument designed to assess anxiety and depression. Evidence of HADS' good screening properties applied to several samples has been found. HADS seems to be as good screening properties as other tools. Different studies in Spanish sample tested its psychometric properties, including also their cut-offs points, specificity and sensitivity. Our aim is to unify the results of studies in Spanish population specifying guidelines regarding their applicability and interpretation of their cut-off points. Material and method: bibliographic review. Results: 15 articles were selected, a) HADS confirms its optimal psychometric properties in different groups, b) HADS shows some variability in proposed cut-off points for different groups, c) A number of items shown weak factor loading and item-test. Discussion: These items should be reconsidered for new proposals of a shortened final scale. We suggest attending at distress total scale. <![CDATA[<b>Validación de la versión española del Test Stroop de Alcohol</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El sesgo atencional para el alcohol se ha mostrado útil para identificar a personas con consumo patológico así como a personas dependientes con altas probabilidades de recaída. El objetivo de este trabajo fue validar la versión española del Test Stroop de Alcohol diseñado para evaluar el sesgo atencional en pacientes dependientes del alcohol. La muestra estuvo compuesta por 173 participantes divididos en dos grupos: Un grupo de pacientes (n = 88) cumpliendo criterios de dependencia alcohólica y un grupo control (n = 85) con riesgo bajo de consumo de alcohol, que realizaron el Test de palabras y colores de Stroop (Stroop clásico), el Test de Stroop neutro y el Test de Stroop de Alcohol. Se observaron diferencias estadísticamente significativas en las interferencias para el Stroop Clásico y el Stroop de Alcohol. Los pacientes con dependencia, en comparación a los participantes control, mostraron mayores interferencias para estímulos de contenido alcohólico que para estímulos de contenido neutro. Este efecto fue explicado por un sesgo atencional para información relacionada con el alcohol en pacientes con dependencia. Se calcularon curvas COR, observándose áreas bajo la curva estadísticamente significativas para las interferencias del Stroop clásico y del Stroop de alcohol. Este trabajo sirvió para validar la versión española del Test Stroop de Alcohol para evaluar sesgos atencionales hacia el alcohol en personas con problemas de consumo y dependencia alcohólica.<hr/>Attention bias for alcohol has proved useful to distinguish people with a pathological consumption of people who do not, and dependents who are more likely to fall in consumption. The aim of this study was to validate the Spanish version of the Alcohol Stroop test, designed to evaluate attention biases for alcohol in alcohol-dependent patients. The sample was composed by 173 participants divided into 2 groups: 1) "Patients" (n = 88) meeting criteria for alcohol dependence; and 2) "Control" (n = 85) having a low risk for alcohol consumption, that completed the Stroop color naming Task (Classic Stroop), the Neutral Stroop test and the alcohol Stroop test. Statistically significant differences were found in the interference effects calculated for the Classic and Alcohol Stroop tests. Patients compared to control participants showed a higher interference effect for alcohol-related stimuli than for neutral stimuli. These effects were accounted by an attention bias for alcohol-related information in patients. ROC curves were calculated for the three interference effects, showing an area under the curve statistically significant in the Classic Stroop interference and the Alcohol Stroop interference. This study provides the validation of the Spanish version of the Alcohol Stroop test that allows to evaluate attention biases for alcohol stimuli in individuals with both pathologic alcohol consumption and alcohol dependence. <![CDATA[<b>Adaptación española del <i>Working Alliance Inventory</i> (WAI)</b>: <b>propiedades psicométricas de las versiones del paciente y del terapeuta (WAI-P y WAI-T)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es The working alliance is one of the most widely studied constructs in psychotherapy process research. The purpose of our study was to adapt the patient and therapist forms of the Working Alliance Inventory (WAI-P and WAI-T) into Spanish. Both measurement instruments were translated into Spanish through a systematic translation process. The psychometric properties of the instruments were evaluated in both a pilot study and a clinical study involving Spanish outpatients with depressive disorders and their therapists. In the clinical study, patients completed the Spanish-language Beck Depression Inventory (BDI) prior to initiating therapy and after the third and tenth psychotherapy sessions. High average scores were obtained with the Spanish-language WAI-P and WAI-T. A large number of individual items correlated satisfactorily with the overall score for the corresponding subscale. Both measures demonstrated excellent reliability (internal consistency) and convergent validity. There were some limitations in the discriminant validity of the measures vs. measures of empathy. Regarding predictive validity, the overall WAI-P and the Task subscale of the WAI-T separately explained a moderate percentage of the variance in patient change in the BDI after the tenth psychotherapy session. These results were satisfactory and consistent with those obtained in studies using the English-language WAI.<hr/>La alianza de trabajo es uno de los constructos mas estudiados en investigacion de procesos en psicoterapia. El objetivo de nuestra investigacion fue adaptar las versiones del paciente y del terapeuta del Working Alliance Inventory (WAI-P y WAI-T) a la lengua espahola. Ambos instrumentos de medida fueron traducidos al espahol mediante un proceso reglado de traduccion. Sus propiedades psicometricas fueron examinadas en un estudio piloto y en un estudio clinico en el que participaron pacientes ambulatorios con trastornos depresivos y sus correspondientes terapeutas. En el estudio clinico, los pacientes completaron la adaptacion espahola del Beck Depression Inventory (BDI) antes del tratarmento y despues de la tercera y de la decima sesion de psicoterapia. El WAI-P y el WAI-T en espahol exhibieron altas puntuaciones medias. Un elevado numero de sus items correlaciono de manera adecuada con la puntuacion total de su respectiva subescala. Ambas pruebas evidenciaron una excelente fiabilidad (consistencia interna) y una excelente validez convergente. Su validez discriminante exhibio algunas limitaciones cuando ambas medidas correlacionaron con dos pruebas de empatia. En cuanto a la validez predictiva, el WAI-P total y la subescala tareas del WAI-T explicaron por separado un porcentaje moderado de la varianza del cambio de los pacientes en el BDI despues de la decima sesion de psicoterapia. Estos resultados fueron satisfactorios y coherentes con los hallados en los estudios que han empleado las correspondientes versiones originales del WAI en ingles. <![CDATA[<b>La capacidad de gestionar proyectos propios entre los 1 y 3 años de edad</b>: <b>un estudio de la inhibición y la resistencia a la interferencia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es This study examines very young children's ability to manage self-proposed projects by using the inhibitory function and resistance to interference. In a natural environment and using an observational method, we conducted a longitudinal study of a sample observed at 1;3, 1;6, 1;9 and 2;0 years old. The research was divided into two studies which followed different procedures and looked at the projects carried out, the interferences produced and the functioning of inhibition. We observed significant differences in the execution of inhibition at the different age groups. We also describe general cognitive functions in terms of significant patterns, and determine that the use of inhibition is linked not only to age but also to the activity complexity level and the type of interference.<hr/>Este estudio examina la capacidad de mantener proyectos propios basándose en la ejecución de la función inhibitoria desde la perspectiva de la "Resistencia a la Interferencia". En un contexto ecológico y siguiendo la metodología observacional, conducimos un estudio longitudinal con una muestra observada a los 1;3, 1;6, 1;9 y 2;0 años de edad. La investigación se ha dividido en dos estudios, con diferentes procedimientos de análisis y considerando los proyectos que se llevan a cabo, las interferencias que se producen y la función de inhibición. Hemos observado diferencias significativas en la ejecución de la inhibición de acuerdo con las edades estudiadas. También describimos el funcionamiento cognitivo general, con patrones de conducta significativos, determinando que el uso de la inhibición esta relacionado no solo con la edad sino también con el nivel de complejidad de las actividades y el tipo de interferencias. <![CDATA[<b>Diseños de observación longitudinales</b>: <b>cambio intra-individual y diferencias inter-individuales observados durante la infancia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es The study of change in repeated measures studies or longitudinal studies (cross-sectional and/or cross-sequential) is of considerable interest in the field of developmental psychology. Qualitative and quantitative measures of interindividual and intraindividual variability can be used to capture changes in cognitive development. In the present study, through an empirical analysis of infant cognitive development, we investigate whether or not longitudinal (cross-sectional/cross-sequential) research designs can be used interchangeably with univariate or multivariate data analysis techniques. Methodologically, longitudinal data can be processed by univariate or multivariate analysis. However, the results and their interpretation may be different, even when the necessary statistical requirements are performed. Current statistical programs incorporate techniques to test for the presence of significant differences in data, regardless of whether these are evaluated by univariate or multivariate analysis. The results of this study, conducted in infants studied at three time points (18, 21 and 24 months), show that both intraindividual and interindividual variability can be detected by repeated measures analyses.<hr/>El estudio del cambio en estudios de medidas repetidas o estudios longitudinales (cross-sectional y/o cross-sequential) constituye un area de notable interés en el ámbito de la Psicología del Desarrollo. Las medidas (cualitativas/cuantitativas) que tomamos de participantes, bien intraindividualmente bien interindividualmente, permiten capturar cambios del desarrollo cognitivo. Mediante un estudio empírico de desarrollo cognitivo infantil, comprobaremos si los diseños longitudinales (cross-sectional/cross-sequential) pueden utilizarse o no indistintamente con técnicas de análisis de datos uni- o multivariables. Metodológicamente es posible tratar datos longitudinales en alguna de las soluciones aportadas, uni o multivariable. Sin embargo, y aun cumpliendo los requisitos estadísticos necesaRíos, los resultados y la interpretación de los mismos pueden ser diferentes. Entendemos que hay soluciones en los programas estadísticos actuales que permiten la utilización de técnicas que aseguren si realmente hay diferencias significativas o no en los datos, independientemente de si son tratados con estructuras uni- o multivariables. Los resultados de bebes estudiados en tres momentos temporales (18, 21 y 24 meses) mediante medidas repetidas muestran que la interpretación afecta de igual manera a datos de la variabilidad intra/interindividual. <![CDATA[<b>Desarrollo temprano de las funciones ejecutivas</b>: <b>un estudio diferencial</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es The ontogeny of executive functions is essential in explaining differential and normative developmental trends. Executive functions must be studied from an early age given their consequential effects on mental flexibility, monitoring information, planning, and cognitive control. We propose a differential study in alternative developmental courses through observing typical babies, Down syndrome babies, and babies with risk-factors at birth (due to low weight or to congenital hypothyroidism). Applymg Systematic Observational Methodology, spontaneous babies' activity was registered. The results indicated that: a) Typical babies showed better shifting and action flexibility in order to obtain a goal, thus better results; b) Among the higher risk-babies, the lower efficacy in executive functioning was observed in underweight babies. Those with hypothyroidism were more in line with the typical babies; c) Underweight babies showed a good level of combining actions but they obtained inferior results; d) Down syndrome babies displayed more executive functioning difficulty, lower flexibility, high perseveration and less error detection.<hr/>La ontogénesis de las funciones ejecutivas es esencial para explicar el desarrollo típico y atípico. Las funciones ejecutivas deben ser estudiadas desde edades tempranas debido a sus consecuencias sobre la flexibilidad mental, la monitorización de la información, la planificación y el control cognitivo. Proponemos un estudio diferencial en cursos de desarrollo alternativos: bebes típicos, bebes con Síndrome de Down y bebes con factores de riesgo al nacer (hipotiroidismo congénito y bajo peso). Mediante la metodología observacional sistemática se registro la actividad espontánea de los bebes. Los resultados indicaron que: a) los bebes típicos mostraron mayor flexibilidad en su actividad y en el logro de objetivos; b) entre los bebes de riesgo, la menor eficacia ejecutiva se detecta entre los de bajo peso al nacer, en cambio los bebes con hipotiroidismo congénito se situaron mas cerca de los bebes típicos, c) los niños con bajo peso al nacer mostraron un buen nivel de combinación de acciones pero menor numero de resultados; y d) los bebes con Síndrome de Down mostraron mas dificultades de funcionamiento ejecutivo, menor flexibilidad, mayor perseverancia y menor detección de errores. <![CDATA[<b>Deberes escolares y rendimiento académico en Educación Primaria</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se analiza la relación entre la realización de deberes escolares y el rendimiento académico en una muestra de estudiantes de los tres últimos cursos de Educación Primaria. Las variables vinculadas con la implicación de los alumnos en los deberes escolares fueron el número de deberes realizados, el tiempo dedicado a los deberes y el aprovechamiento del tiempo dedicado a los deberes; mientras que el rendimiento académico fue estimado en base a las notas en matemáticas y lengua extranjera (inglés). Se ha tenido en cuenta el posible efecto del curso y del género a la hora de calcular el nivel predictivo de las variables relativas a los deberes sobre el rendimiento académico. Los resultados obtenidos indican que la cantidad de deberes realizados de los prescritos y el aprovechamiento del tiempo predicen positiva y significativamente el rendimiento académico en ambas asignaturas, mientras que la cantidad de tiempo dedicado a la realización de los deberes no es relevante. Finalmente, mientras que el género no resultó significativo en la predicción del rendimiento académico, el curso sí predijo negativamente el rendimiento en matemáticas: a medida que se asciende de curso el rendimiento en matemáticas tiende a disminuir.<hr/>This paper analyzes the relationship between homework behavior and academic achievement using a sample of students from the last three years of primary education. The variables associated with student involvement in homework were the amount of homework completed, the time spent on homework, and homework time optimization, while academic achievement was estimated based on the grades in mathematics and foreign language (english). The possible effect of the course and gender when calculating the level of predictive variables concerning the homework on academic achievement was analyzed. The results indicated that the amount of homework done and the optimization of the time dedicated at homework significantly and positively predicted academic performance in both subjects. However, the amount of time spent on homework was not relevant. Finally, while gender was not statistically significant in predicting academic achievement, the course itself was statistically significant: as the course advances the mathematics achievement tends to diminish. <![CDATA[<b>Conducta de exploración, bienestar emocional y calidad del cuidado en educación infantil</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es The aim of this study was to examine the relationship between children exploratory behaviour and the quality of structural childcare and process in preschools. The study also examined how childcare quality affects the relationship between emotional wellbeing and exploratory behaviour. The sample comprised 206 children from 40 classrooms in 20 preschools, together with their teachers. The children's age ranged between 37 and 64 months (M = 50.96, SD = 6.54). The results indicated that children cared for by more sensitive teachers engaged in more exploratory behavior. However, no moderating effect was found of teacher sensitivity on the positive relationship between exploratory behavior and wellbeing. Finally, some factors linked to the quality of structural childcare also influenced exploratory behavior, although to a lesser extent.<hr/>El objetivo del presente trabajo consistio en examinar la relacion entre la calidad del cuidado estructural y del proceso en las escuelas infantiles y la conducta de exploracion, asi como la influencia que ejerce la calidad del cuidado en la relacion entre el bienestar emocional y la exploracion infantil. En el estudio participaron 206 nihos y nihas pertenecientes a 40 aulas de 20 escuelas infantiles de la Comunidad Autonoma del Pais Vasco, de edades comprendidas entre los 37 y los 64 meses (M = 50.96, DT = 6.54). Se conto tambien con la participacion de 40 maestras, una por cada aula objeto de estudio. Los resultados pusieron de manifiesto que los nihos y nihas que tenian maestras mas sensibles mostraban una mayor exploracion. Sin embargo, no se hallo un efecto moderador de la sensibilidad sobre la relacion positiva entre el bienestar emocional y la conducta de exploracion. Por ultimo, se observo que otras variables asociadas a la calidad estructural tambien influyen sobre la exploracion infantil, aunque en menor medida. <![CDATA[<b>Perfiles motivacionales en estudiantes espanoles de Ecuacion Secundaria Obligatoria</b>: <b>Analisis diferencial en autoatribuciones academicas</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Academic goals and academic self-attributions are relevant variables in school settings. The objective of this study is to identify whether there are combinations of multiple goals that lead to different motivational profiles and to determine whether there are significant differences between the groups obtained regarding causal attributions of success and failure (ability, effort, or external causes) in Mathematics and Language and Literature, and in overall academic performance. The Goal Achievement Tendencies Questionnaire (AGTQ) and the Sydney Attribution Scale (SAS) were administered to a sample of 2022 students of compulsory secondary education, ranging in age from 12 to 16 years (M = 13.81, SD = 1.35). Cluster analysis identified four motivational profiles: a group of students with a high generalized motivation profile, a group of students with low generalized motivation profile, a group of students with predominance of learning goals and achievement goals, and a final group of students with predominance of social reinforcement goals. Results revealed statistically significant differences between the profiles obtained in academic self-attributions.<hr/>Las metas académicas y las autoatribuciones académicas que realizan los estudiantes son variables relevantes en el contexto escolar. El objetivo de este estudio es identificar si existen combinaciones de múltiples metas que dan lugar a diferentes perfiles motivacionales, así como comprobar si existen diferencias significativas entre los grupos obtenidos respecto de las autoatribuciones de éxito y fracaso (capacidad, esfuerzo o causas externas) en la asignatura de matemáticas, lengua y literatura y con respecto al rendimiento académico general. El Achievement Goal Tendencies Questionnaire (AGTQ) y la Sydney Attribution Scale (SAS) fueron administrados a una muestra de 2022 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria de 12 a 16 anos (M = 13.81; DT = 1.35). El análisis de conglomerados ha identificado cuatro perfiles motivacionales: un grupo de alumnos con un perfil de alta motivación generalizada, un grupo de estudiantes con un perfil de baja motivación generalizada, un grupo de alumnos con un predominio de metas de aprendizaje y metas de logro y un ultimo grupo de estudiantes con predominio de metas de reforzamiento social. Los resultados revelaron diferencias estadísticamente significativas entre los perfiles obtenidos con respecto a las autoatribuciones académicas. <![CDATA[<b>¿Qué esperan encontrar los alumnos en los estudios de Psicología?</b>: <b>metas y motivos personales de los estudiantes en su primer año en la universidad</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Numerosas investigaciones se han interesado por el perfil motivacional de ingreso de los universitarios. Sin embargo, se ha prestado menos atención al estudio de las metas que los estudiantes pretenden satisfacer cuando llegan a la universidad. En este trabajo presentamos un primer estudio con 610 alumnos de Psicología, de cuatro cursos consecutivos. En él se analiza la estructura factorial de una escala que evalúa la identificación de los estudiantes con diferentes tipos de motivos. En un segundo estudio, con otros 140 estudiantes, se relacionan las metas interpersonales con otras metas vitales, la satisfacción de necesidades psicológicas, el bienestar subjetivo y la presencia de pensamientos perfeccionistas. Los datos muestran la importancia de las metas de logro, de poder, de afiliación y de superación de problemas personales. Estas últimas presentan, además, una relación negativa con el bienestar y la satisfacción de necesidades psicológicas, y una relación positiva con el perfeccionismo. Nuestros resultados aportan un mayor conocimiento de los perfiles de los estudiantes de nuevo ingreso y las consecuencias que de ellos se derivan para su orientación académica.<hr/>This study investigated Psychology students' interpersonal and social goals during their first year at university. In Study 1 we analyze the reliability and ran a confirmatory factor analysis of a 45-item questionnaire about different kinds of interpersonal motives. The sample was integrated by 610 first year college students from four consecutive courses. In a second study with another 140 students, beside the scale about interpersonal goals they completed a set of scales about their aspirations, psychological basic needs of autonomy, competence and relatedness, subjective wellbeing and perfectionism cognitions. Data from both studies showed that: a) Importance is given mainly to achievement, power, affiliation and overcoming personal problems goals; b) The presence of overcoming personal problems goals hindered adjustment, indicated by positive associations with all the perfectionism dimensions, and by negative association with subjective wellbeing and frustration of psychological needs. Our results could provide new insight about the profiles of psychological students and the consequences resulting from them for their academic guidance. <![CDATA[<b>Aceptación-rechazo parental y perfiles de victimización y agresión en situaciones de bullying</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Un área de estudio importante en el acoso escolar continúa siendo el análisis de las causas del fenómeno y de los factores que actuarían como protección/riesgo en los ámbitos culturales, sociales, personales, escolares y familiares. La familia puede ser clave como factor de protección o de riesgo en la aparición de situaciones de violencia escolar. Con este estudio mediante un análisis discriminante pretendemos determinar las relaciones entre los diferentes perfiles de victimización y agresión implicados en la dinámica bullying y la aceptación-rechazo que perciben los participantes de sus padres. La muestra total estaba formada por 700 adolescentes estudiantes, 43% mujeres y 57% varones con una media de edad de 13.98. Hemos utilizado el Cuestionario de Convivencia Escolar (Defensor del Pueblo, 2006) y la Escala de Afecto versión hijos, EA-H (Bersabé, Fuentes y Motrico, 2001). Nuestros resultados confirman que las víctimas se caracterizarían por percibir un mayor afecto y comunicación de sus madres. Los agresores y los agresores/víctimas por percibir rechazo y crítica, especialmente del padre y poco afecto y comunicación de sus madres.<hr/>An important area of study in bullying remains the analysis of the causes of the phenomenon and the factors that act as protective / risk in the cultural, social, personal, school and family. The family may be key protective factor or risk in the occurrence of school violence situations. With this study by discriminant analysis aims to determine the relationships between the different profiles of victimization and aggression dynamics involved in bullying and acceptance-rejection participants perceived their parents. The total sample consisted of 700 adolescent students, 43% female and 57% men with a mean age of 13.98. We have used the Cuestionario de Convivencia Escolar (Defensor del Pueblo, 2006) and Escala de Afecto versión hijos, EA-H (Bersabé, Fuentes y Motrico, 2001). Our results confirm that the victims would be characterized by greater affection and receive communication from their mothers. The attackers and attackers / victims to perceive rejection and criticism, especially from the father and little affection and communication of their mothers. <![CDATA[<b>Consecuencias del abuso sexual infantil</b>: <b>una revisión de las variables intervinientes</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200024&lng=es&nrm=iso&tlng=es En las últimas décadas el abuso sexual infantil (ASI) ha suscitado un gran interés, tanto entre la comunidad científica, como en la sociedad en general, debido a su prevalencia y consecuencias a corto y a largo plazo. Aunque la mayoría de los estudios que han examinado las secuelas del ASI enumeran numerosas dificultades psicológicas, sociales, conductuales y físicas, ciertamente no todas las víctimas de abuso infantil muestran un daño significativo posterior, existiendo una amplia variabilidad en el ajuste de las víctimas. Ante esta diversidad el presente trabajo, tras realizar una revisión de las consecuencias a corto y largo plazo del ASI, pretende discernir cuales son las principales variables que determinan los efectos del abuso sobre la víctimas. Las características del abuso, víctima y agresor, los factores situacionales y, especialmente, las variables cognitivas de la víctima se han demostrado como eficaces para explicar la gravedad de la sintomatología. Concretamente, las investigaciones realizadas en los últimos años han encontrado que la sustitución de estrategias de afrontamiento de evitación por estrategias de aproximación, la eliminación de las atribuciones de autoinculpación e inculpación a la familia y de los sentimientos relacionados con las cuatro dinámicas traumatogénicas y la promoción de un estilo de apego seguro resultarían beneficiosos a la hora de prevenir futuros problemas causados por la experiencia de abuso.<hr/>Over the last few decade child sexual abuse (CSA) have provoked a great deal of interest, both among the scientific community and the society, due to its prevalence and short and long term consequences. Although most of the studies examining CSA sequelae list numerous psychological, social, behavioral and physical difficulties, certainly not every child abuse survivor shows a significant harm thereafter, existing a great variability on the survrvor's adjustment. In light of this diversity the present work, after review the short and long term consequences of CSA, attempt to discern which are the main variables that determine the effects of the abuse on the survivors. Characteristics of the abuse, survivor and perpetrator, situational factors and, specially, survivor's cognitive variables have been proved as efficient in order to explain the symptomatology severity. Specifically, studies have found that replacing avoidance coping strategies by approaching ones, eliminating selfblame and family blame attributions and the four traumagenic dynamics feelings, as well as promoting a secure attachment style would have a positive impact in order to prevent future problems caused by the experience of abuse. <![CDATA[<b>Predictores familiares de la violencia filio-parental</b>: <b>el papel de la disciplina familiar</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es La violencia filio-parental es un problema social cualitativamente diferente a otros tipos de violencia familiar, porque los adolescentes dirigen la violencia hacia quienes debieran representar la autoridad y proporcionarles bienestar. El objetivo principal de este estudio era analizar el papel de las relaciones paternofiliales y la disciplina familiar en el desarrollo de conductas violentas y prosociales de los adolescentes hacia sus padres. En el estudio participaron 585 hijos/as (48% varones) entre 12 y 18 años procedentes de 8 centros escolares de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Los resultados indican que las relaciones familiares basadas en el afecto y la comunicación son las que favorecen las conductas prosociales de los hijos, y reducen las conductas violentas de éstos en el hogar. Por el contrario, las estrategias de disciplina parental coercitivas y las estrategias parcialmente coercitivas (supervisión y coste de respuesta) se asocian a un mayor nivel de violencia física y psicológica de los hijos adolescentes hacia sus padres. Finalmente, se discuten las implicaciones de estos resultados en relación a la educación parental.<hr/>Child-to-parent violence is a social problem that is qualitatively different from other types of family violence, since adolescents direct their violence toward those who should represent authority and provide for their welfare. The mam goal of this study was to analyze the role of family relationships and family discipline on violent and prosocial behavior by adolescents toward their parents. Participants were 585 children aged between 12 and 18 from 8 schools in the Autonomous Community of the Basque Country (Spain). Results show that family relationships based on affect and communication are those that promote prosocial behaviors by children and reduce their violent behaviors at home. However, power-assertive parental discipline strategies and partially punitive strategies (monitoring and penalty) were associated to more physical and psychological violence by adolescents toward their parents. Finally, implications of these findings for parenting education are discussed. <![CDATA[<b>Validez de constructo interna y externa del <i>AGQ</i> y <i>PTEGQ</i> en español</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200026&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo es analizar las propiedades psicométricas del Achievement Goals Questionnaire (AGQ) y el Perceptions of Teacher's Emphasis on Goals Questionnaire (PTEGQ) en español, para determinar la fiabilidad, la validez de constructo interna, así como la validez externa partiendo de la hipótesis de que metas de logro y clima motivacional percibido en Educación Física pueden predecir la motivación y la satisfacción intrínseca en los sujetos que realizan actividad físico-deportiva de tiempo libre. Los análisis psicométricos confirman las cuatro dimensiones que se hipotetizan desde el modelo teórico original. Se ha demostrado la validez estructural apoyando la hipótesis de que están basados en el principio de compatibilidad. También ha quedado demostrada su validez de constructo interna, así como la validez de externa ya que las metas de logro y el clima motivacional percibido en Educación Física pueden predecir la motivación y la satisfacción intrínseca en los sujetos activos. Su fiabilidad ha sido aceptable.<hr/>The objective is to analyze the psychometric properties of Achievement Goals Questionnaire (AGQ) and Perceptions of Teachers' Emphasis on Goals Questionnaire (PTEGQ) in Spanish, determining the reliability and construct validity and external validity by understanding that achievement goals and perceived motivational climate in physical education may predict intrinsic motivation and satisfaction in those subjects who exercise at leisure time regularly. Psychometric tests confirm PTEGQ and AGQ have four dimensions that are hypothesized from the original one. It has proved the structural supporting hypothesis that it is based on the principle of compatibility. It has also been demonstrated construct validity and external validity as achievement goals and perceived motivational climate in physical education may predict intrinsic motivation and satisfaction in active subjects. Its reliability has been acceptable. <![CDATA[<b>Fomentando empleados <i>engaged</i></b>: <b>el rol del líder y de la autoeficacia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200027&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente estudio se analiza el papel del liderazgo de apoyo y de la autoeficacia en el desarrollo del engagement en el trabajo. Concretamente, se evalúa el papel mediador que desempeña la autoeficacia entre el liderazgo y el engagement en el trabajo. La muestra está compuesta por 271 empleados que pertenecen a una Administración Pública (Ayuntamiento). Análisis de Ecuaciones Estructurales revelan que la autoeficacia media la relación entre liderazgo y engagement en el trabajo. La percepción de tener un liderazgo de apoyo se relaciona de manera significativa con la autoeficacia de los empleados, que a su vez, se relaciona positivamente con el engagement en el trabajo.<hr/>This study examines the role of supporting leadership and self-efficacy in the development of work engagement. We evaluate the mediating role of self-efficacy between leadership and work engagement in a sample of 271 employees from a Public Administration (City Hall). Results from the Structural Equation Modeling Analysis reveal that self-efficacy mediates the relationship between leadership and work engagement. The perception of having supporting leaders relates significantly with employees' self-efficacy, which in turns, positively relates to work engagement. <![CDATA[<b>Satisfacción laboral de los profesionales sanitarios de un Hospital Universitario</b>: <b>análisis general y categorías laborales</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200028&lng=es&nrm=iso&tlng=es La satisfacción laboral en los servicios de salud está implicada en la calidad asistencial, de ahí la importancia de su medición en los trabajadores de las instituciones sanitarias. El objetivo fue explorar y analizar el fenómeno de la satisfacción laboral en una muestra constituida por 546 profesionales sanitarios pertenecientes a un Hospital Universitario público. Se administró un cuestionario general que contenía un conjunto de preguntas de contenido sociodemográfico y se utilizó la Escala General de Satisfacción (Overall Job Satisfacción) adaptada y validada al castellano. Los resultados del estudio reflejan una satisfacción general media (M = 71.37; DT = 14.03), los "compañeros de trabajo" y el "superior inmediato" son los aspectos mejor evaluados. Los principales hallazgos reflejan diferencias importantes en los distintos niveles de satisfacción atendiendo a la categoría profesional, siendo los grupos de gestión y los médicos residentes lo más satisfechos, mientras que los facultativos especialistas de área, profesionales de enfermería y auxiliares de enfermería manifiestan niveles de satisfacción más reducidos.<hr/>Job satisfaction in health services is measured by the quality of care provided, hence the importance of surveying the workers of health institutions. The objective was to explore and analyze the phenomenon of the satisfaction of working in a sample made up of 546 health professionals belonging to a public University Hospital. Both a socio-demographic questionnaire and General Scale of Satisfaction (Overall Job Satisfacción) that were both validated in Spanish were given to the participants. The results of general satisfaction showed a mean of 71.37 (SD = 14.03). The subscales with better results were: colleagues and immediate superior. There were important differences in satisfaction scores between the different professional categories. The higher levels of general satisfaction were found in hospital management groups and resident doctors, while the lower levels of general satisfaction were found in medical area specialists, nurses and auxiliary nurses. <![CDATA[<b>Efecto del Clima Psicosocial del Grupo y de la Personalidad en el Síndrome de Quemado en el Trabajo de los docentes</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200029&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente estudio evalúa las relaciones de la percepción del clima psicosocial y de la personalidad con el síndrome de quemado en el trabajo (SQT) o burnout en docentes de educación infantil, primaria y secundaria con este fin se administraron cuestionarios para evaluar el clima psicosocial, la personalidad y el burnout a una muestra de 386 docentes. Se analizaron las relaciones entre dichas variables y se analizó hasta qué punto las variables de clima y personalidad permiten establecer un modelo predictivo del SQT mediante el análisis de regresión múltiple. Los resultados mostraron que tanto el clima psicosocial (especialmente el grado de desorganización) como la personalidad (especialmente la amabilidad) influyen en el burnout y, aunque los factores de clima parecen ser mejores predictores del SQT, la utilización de medidas de personalidad incrementan la capacidad predictiva de dicho síndrome. De este modo la utilización conjunta de estos dos tipos de predictores mejoran la capacidad de establecer modelos que permitan la prevención del SQT en entornos docentes.<hr/>The present study evaluates how psychosocial group climate and personality affects burnout syndrome (BS) in teachers of infant, primary and secondary education. To do so questionnaires were administered to evaluate psychosocial climate, personality and burnout in a sample of 386 teachers. The study analyzes the relation between these variables and the extent to which the variables of climate and personality allow a predictive model of burnout to be established by means of multiple regression analysis. The results showed that both psychosocial climate (particularly the degree of disorganization) and personality (particularly emotional stability) influence burnout and, although climate factors seem to be better predictors of BS, the use of personality measurements increases the predictive capacity of the syndrome. Therefore, the joint use of these types of predictor increases our ability to establish models that can prevent BS in teaching environments. <![CDATA[<b>Clima y satisfacción laboral en el contexto universitario</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200030&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del estudio es comprobar la relación del clima y la satisfacción laboral en el contexto de una universidad pública. Los datos fueron recogidos de 318 empleados públicos del personal de administración y servicios. Se realizaron análisis multinivel para comprobar los efectos transnivel del clima, operacionalizado a nivel de las áreas administrativas, y la satisfacción laboral individual. El modelo de Kopelman, Brief y Guzzo (1990) sirve de marco teórico para mostrar las relaciones entre el clima y los estados cognitivos y afectivos, como la satisfacción laboral. Los resultados muestran que el clima de las áreas tiene una relación positiva y significativa con la satisfacción laboral, lo que tiene implicaciones para el desarrollo de prácticas innovadoras de recursos humanos que fomenten el bienestar y el compromiso de los empleados, en la construcción de una organización saludable y responsable socialmente.<hr/>The aim of this paper is to determine the relationship between climate and job satisfaction in the context of a public university. Data were collected from 318 administrative and technical employees. Multilevel analyses were conducted to test the cross level effects of climate - occumng at a level of administrative areas- and individual job satisfaction. Kopelman, Brief and Guzzo's (1990) model provides a theoretical framework to show the relationships between climate and cognitive and affective states, such as job satisfaction. Results show that climate in administrative areas has a significant and possitive effect on job satisfaction, which has important implications for the development of innovative practices of human resources that encourage the welfare and commitment of employees on the building of a healthy and socially responsible organization. <![CDATA[<b>Validez estructural de un cuestionario para medir comportamientos eficaces en los equipos de trabajo</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta un estudio de la validez estructural del cuestionario planteado por Philip R. Harris (1995; traducción al castellano realizada por el Centro de Estudios Ramón Areces, 2001) orientado a evaluar la eficacia del comportamiento individual de las personas que trabajan en un equipo. El instrumento se aplicó a una muestra compuesta por 771 empleados pertenecientes a distintos equipos de trabajo existentes en diversas organizaciones dedicadas a la atención a la dependencia. La realización del análisis factorial exploratorio reveló una estructura factorial de tres dimensiones, etiquetadas como "habilidades comunicativas", "expresión emocional" y "aceptación", que explicaba el 63.2% de la varianza común total. El autor del cuestionario propuso una interpretación de los datos basada en las respuestas dadas a cada uno de los ítems del cuestionario por separado. Sin embargo, los resultados obtenidos en este estudio respaldan la obtención de puntuaciones en los tres factores extraídos, los cuales representan dimensiones relevantes en el estudio de las habilidades que los componentes de un equipo eficaces deben poseer.<hr/>We present a study of the structural validity of the questionnaire proposed by Philip R. Harris (1995; Spanish translation by the Centro de Estudios Ramón Areces, 2001) aimed to assess the effectiveness of the individual behavior of people working in a team. The instrument was applied to a sample of 771 employees from different teams existing in several organizations dedicated to the care of dependent adults. The completion of the exploratory factor analysis revealed a three-dimensional factor structure that explained 63.2% of the total common variance. The three factors identified in the analysis were labelled Communication skills, Emotional expression and Acceptance. Philip R. Harris proposed an interpretation of the test responses for each one of the questionnaire items separately; however, our results support obtaining of scores on the three factors extracted, which represent relevant dimensions in the study of the skills that the components of an effective team should possess. <![CDATA[<b>Efectos de la valencia y la dirección causal en el procesamiento de inferencias emocionales durante la lectura</b>: <b>evidencia mediante una tarea de decisión léxica</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200032&lng=es&nrm=iso&tlng=es In two experiments we investigated the role that activation of emotional inferences when readers represent fictional characters' emotional states using an affective lexical decision task. Subjects read short stories that described concrete actions. In the first experiment, we analyzed whether the valence (positive or negative) was an important factor of inference's activation. The results showed that valence was determinant factor in the moment that emotional inference was generated, being the positive valence faster than negative. In the second experiment we studied whether the emotion inference activation was influenced by the causal direction of the story, where the causal direction of the text was manipulated in order to induce towards an emotional inference predictive (the reader looking for a consequence that promote a particular emotion) or inducing an explanatory inference (reader looking for a cause that "explain" a particular emotion). The results suggest that emotional inferences are made online, and that valence and causal directions are two decisive components of emotional trait, but only positive valence increase their processing.<hr/>En dos experimentos se investigó el papel que juega la activación de inferencias emocionales cuando los lectores representan estados emocionales de los personajes ficticios mediante una tarea de decisión léxica. Los participantes leyeron historias cortas que describían acciones concretas. En el primer experimento se analizó si la valencia emocional (positiva o negativa) influía en la activación de la inferencia. Los resultados mostraron que la valencia fue factor determinante en el momento en que generaba la inferencia emocional, siendo la valencia positiva mas rápida que la negativa. En el segundo experimento se analizó la dirección causal de la historia, donde en un caso fue manipulada para inducir hacia una inferencia emocional predictiva (el lector busca una acción que anticipa una emoción particular), y en otro explicativa (el lector busca una causa que "explique" una emoción en particular) y si estas dos condiciones diferían en la activación de la inferencia emocional. Los resultados revelaron que las inferencias emocionales se hacen de manera automática en ambos estudios y que tanto la valencia como la dirección causal se consideran componentes básicos de las inferencias emocionales, pero solo la valencia positiva acelera aun mas el procesamiento del rasgo emocional. <![CDATA[<b>En busca de una explicación del <i>Efecto Secuencial de Compatibilidad</i></b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200033&lng=es&nrm=iso&tlng=es The modulation of the Compatibility Effect (CE) according to the compatibility of the previous trial (Sequential Compatibility Effect, SCE) in three types of attentional tasks is explored. The flankers and spatial Stroop tasks have different degrees of cognitive complexity. In all three tasks it is analyzed whether the SCE varies when the stimuli in consecutive trials are exactly the same (pure replicas) or not. The data, collected from three independent samples (total N = 1.159), show the CE in the three tasks. However, SCE only shows up in the spatial Stroop task. The effect is smaller albeit still significant when the pure replica trials are removed, a result inconsistent with those of Mayr et al. (2003) and Hommel (1998) but consistent with the Conflict Theory (Botvinick et al., 2001). Furthermore, we also discuss the importance of cognitive complexity in relation to the perspective of Botvinick et al. (2004). From this point of view more complexity should be reflected in a greater presence of cognitive conflict, and therefore a higher SCE.<hr/>Se estudia la modulación del Efecto de Compatibilidad (EC) según la compatibilidad del ensayo previo (Efecto Secuencial de Compatibilidad, ESC) en tres tipos de tareas atencionales, flancos verbal, flancos numérico y Stroop espacial, modeladas a partir de Gratton et al., (1992). Las tareas de flancos y Stroop espacial presentan diferente complejidad cognitiva. Se analiza en estas tareas si la modulación del EC esta matizada por la repetición de estímulos exactamente iguales consecutivos (puras replicas) o es independiente de esta. Se registran datos de tres muestras independientes (Ntotal = 1.159) para averiguar si los resultados logran reproducirse. Se observa EC para las tres tareas atencionales, pero solo hay ESC en la tarea de Stroop espacial. El efecto se mantiene después de eliminar del análisis los ensayos que son puras replicas, un resultado inconsistente con las propuestas de Mayr et al. (2003) y Hommel (1998) pero congruente con la Teoría del Conflicto (Botvinick et al., 2001). Además, se analiza la importancia de la complejidad cognitiva en relación a la perspectiva de Botvinick et al. (2004). Desde este punto de vista una mayor complejidad se debería reflejar en una mayor presencia de conflicto cognitivo, y, por tanto, un mayor ESC. <![CDATA[<b>La automaticidad en las restas depende del tamaño del problema</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200034&lng=es&nrm=iso&tlng=es The evidence showing that simple multiplications and additions can be solved by direct retrieval is considerable. However evidence about division and subtraction is less compelling. By using a "cross-operation interference paradigm" the present research explores whether subtraction problems can be retrieved without intention and the role of operands' problem-size in this process. Sixty-two participants decided whether the displayed addition was correct or not. In "false additions problems" the answer could be the result of the subtractions of the addends (e.g., 7 + 4 = 3) or an unrelated number (e.g., 7 + 4 = 5). Results showed an interference effect, that is, more errors and slower response times in subtraction related problems than in unrelated problems. More importantly, this effect was restricted to small problems (7 + 4 = 3 vs. 7 + 4 = 5), whereas no differences were found for large problems (14 + 8 = 6 vs. 14 + 8 = 7). These results suggest that small subtractions can be retrieved directly as multiplications, questioning a traditional dissociation between operations. We argue that, depending on individual experience, the same representation and processes can be involved in solving additions, subtractions and multiplications.<hr/>Existe considerable evidencia que muestra que las multiplicaciones y las sumas simples se resuelven de manera directa y automática. Sin embargo, la evidencia sobre la automaticidad de restas y divisiones es menos convincente. Usando el paradigma de interferencia en la operación, el presente estudio explora si el resultado de una resta puede ser recuperado inintencionadamente y el rol que juega el tamaño del problema en este proceso. Sesenta y dos participantes tomaron parte en este estudio y tenían que decidir si el resultado de una adición era o no correcto. En las adiciones incorrectas el resultado podía ser la sustracción de los sumandos (7 + 4 = 3) o un número no relacionado (7 + 4 = 5). Nuestros resultados mostraron más errores y respuestas mas lentas en aquellos problemas cuyo resultado era la sustracción de los sumandos que en los problemas no relacionados. Sin embargo, estos resultados sólo se encontraron en problemas pequeños (7 + 4 = 3 vs. 7 + 4 = 5) y no en problemas más grandes (14 + 8 = 6 vs. 14 + 8 = 7). Estos resultados sugieren que las sustracciones pequeñas pueden ser recuperadas directamente, cuestionando la existencia de disociaciones entre operaciones. Argumentamos que dependiendo de nuestra experiencia, las mismas representaciones y procesos pueden estar implicados en la resolución de multiplicaciones, adiciones y sustracciones. <![CDATA[<b>Priming atencional en patrones visuales jerárquicos</b>: <b>efectos del nivel atendido, tamaño absoluto y congruencia estimular</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200035&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estudios previos sobre el procesamiento visual de patrones jerárquicos, muestran que la respuesta ante objetivos presentados en cualquiera de sus niveles (global/local) es más rápida cuando en el ensayo anterior el objetivo se presentó en ese mismo nivel (efecto de priming secuencial). En el presente trabajo, se utiliza un nuevo paradigma de priming atencional para explorar la existencia de este efecto secuencial dentro de cada ensayo en lugar de en diferentes ensayos. Para ello se realizaron dos experimentos en los que se manipuló el tipo de atención (selectiva vs. dividida), la congruencia de los estímulos y el tamaño absoluto de los mismos. Los resultados indican que el efecto de priming secuencial se debe al nivel jerárquico atendido, con independencia del tamaño absoluto de los estímulos, en tareas de atención selectiva (Experimento 1), y que es modulado por el tamaño absoluto de los estímulos tras el cambio a una tarea de atención dividida (Experimento 2). Por último, el efecto de priming secuencial tan solo aparece cuando los estímulos presentados son incongruentes.<hr/>Previous studies on the visual processing of hierarchical stimuli showed that responses to targets presented either in the local or in the global level were faster when the target was presented at the same hierarchical level as the previous trial (sequential priming effect). In the present work, a new attentional priming paradigm was developed in order to explore this sequential effect by means of a withintrial design. For this purpose, two experiments were conducted manipulating attention (selective vs divided), congruency and stimulus size. Results suggested that the main factor underlying the sequential priming effect was the hierarchical level attended, at least in a selective attention task (Experiment 1). In addition, the stimulus size modulated the sequential priming effect in a divided attention task (Experiment 2). Interestingly, the sequential priming effect was only reliable when incongruent stimuli were presented. <![CDATA[<b>Afectividad inducida e impacto en la creatividad, crecimiento personal después del cambio y ajuste percibido al narrar una experiencia emocional intensa</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200036&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se examinan en un estudio experimental los efectos de la inducción de afectividad positiva en la creatividad y la importancia de las emociones como variables mediadoras. Se indujo alta y baja afectividad positiva pidiendo a las personas participantes que redactaran tres poemas haikus sobre dos estímulos de connotación positiva, alta (N = 28) y baja (N = 28). Las personas escribieron sobre su experiencia de enamoramiento más intenso y contestaron una escala sobre las emociones sentidas al redactar el texto, una medida de crecimiento personal y una tercera referida a la obtención de metas adaptativas después del episodio. En la condición de alta afectividad positiva se informó de más emociones positivas y menos negativas al narrar la experiencia, un mayor crecimiento personal y un mayor ajuste. Jueces independientes evaluaron como más originales el último poema y la narración de la experiencia en la condición de alta afectividad positiva. Un análisis mediacional mostró que las emociones positivas explicaban la influencia de la manipulación sobre el crecimiento personal y el ajuste percibido.<hr/>An experimental study contrast the effects of inducing positive affect on creativity and the mediational role of positive emotions. High and low positive affect was induced by asking subjects to write three poems Haikus about high (N = 28) and low positive connotation stimuli (N = 28). Then people wrote about their more intense infatuation experience and answered a scale on the emotions felt when writing the text, a measure of personal growth or benefits, and a measure of achievement of adaptive goals after the episode. In high positive affect condition was reported more positive and less negative emotions in recounting the experience, more personal growth and a better adjustment. Last poem and narration of experience were evaluated as more original in high positive condition by independent judges. A mediational analysis showed that positive emotions explain partially the influence of the manipulation on personal growth and perceived adjustment. <![CDATA[<b>Evaluación de programas de formación continua en contextos no estandarizados</b>: <b>complementariedad entre Análisis Factorial y Multinivel para la obtención de evidencias de validez de constructo</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200037&lng=es&nrm=iso&tlng=es La evaluación de programas se aplica frecuentemente en ámbitos de intervención no estandarizados. Esto conlleva, entre otras, las carencias de: a) modelo teórico validado previamente; b) instrumentos de medida estándares; c) fiabilidad de las medidas. En este trabajo, se plantea que el Análisis Factorial con correlaciones policóricas y el Análisis Multinivel puede ser un procedimiento adecuado hacia el logro de la validez de constructo en contextos no estandarizados de evaluación donde, además, las variables suelen ser no cuantitativas y estar anidadas. El estudio empírico se realiza sobre una muestra de 2754 trabajadores de la Universidad de Sevilla que han respondido a una encuesta de satisfacción elaborada ad-hoc sobre la formación recibida en distintos cursos encaminados a capacitarlos para el correcto desempeño de sus funciones. Cabe destacar la complementariedad entre ambas técnicas de análisis para examinar la variabilidad diferencial aportada por variables explicativas de distinto nivel jerárquico en la predicción de la satisfacción percibida.<hr/>Program evaluation is usually applied to non-standardized intervention contexts. This implies, among others, deficiencies of: a) validated theoretical models; b) non-standard measurement instruments; c) reliable measures. In this work, we show that Factor Analysis with polychoric correlations and Multilevel Analysis could be an adequate procedure to gain construct validity evidence in non-standard evaluative contexts, where the measures are not quantitative and usually are nested. The empirical study is carried out on a sample of 2754 workers of the University of Seville. They have completed a satisfaction questionnaire about training courses aimed to prepare them for the correct performance of their jobs. We highlight the complementarities between both analytical techniques to study the differential variability provided by explained variables nested in different hierarchical level to predict the perceived satisfaction. <![CDATA[<b>Modelización de ítems de matrices figurales y pautas específicas propuestas para su construcción</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200038&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo da a conocer los resultados de la modelización de un Test de Analogías Figurales (TAF) utilizando los aportes conjuntos de la Teoría Clásica de Tests (TCT) y de la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI), así como la posterior interpretación de las desventajas y posibles soluciones del diseño de dicho test. Se desarrolla el marco conceptual que dio origen al armado del TAF, así como los estudios realizados con esta prueba al administrarla a dos muestras. Una de las muestras corresponde a un estudio piloto con estudiantes de Psicología, mientras que la otra muestra consistió en estudiantes de carreras artísticas y de diseño. Los resultados principales revelan indicadores favorables de unidimensionalidad y confiabilidad, así como parámetros aceptables de discriminación (a), dificultad (b) y pseudoazar (c). Se discuten las desventajas del diseño de ítems con tres reglas y nuevas especificaciones en cuanto al armado de reactivos matriciales de 2x2.<hr/>This manuscript publicizes the results that concern the modelling of a Test of Figural Analogies (TFA) using Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) on a joint basis, as well as the interpretation of the disadvantages and possible solutions of the test design. The theoretical background for the TFA construction is outlined, and studies accomplished after its administration to two samples is explained. One of these samples corresponds to a pilot study with Psychology students, while the other sample consisted of Art and Design college students. Main results indicate good unidimensionality and reliability, as well as acceptable discrimination (a), difficulty (b) and guessing value (c) parameters. Design disadvantages of three-rule based items are discussed, and new specifications for the 2x2 matrix item construction are given. <![CDATA[<b>Ansiedad, depresión y malestar emocional en los profesionales sanitarios de las Unidades de Cuidados Intensivos</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282015000200039&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los profesionales sanitarios (PS) de las Unidades de Cuidados Intensivos (UCI) no son inmunes a los efectos emocionales que supone enfrentarse diariamente a situaciones de sufrimiento y muerte. Los estudios sobre afectación emocional en PS se han centrado en el síndrome burnout y han presentado ansiedad y depresión como consecuencias de éste. Nuestro objetivo es evaluar los problemas de ansiedad, depresión y percepción subjetiva del estado de ánimo en profesionales de las UCIs. Los participantes fueron 117 PS de la UCI de un Hospital de la Comunidad Valenciana (España). Los análisis descriptivos muestran que entre 14.6%-20% y un 4-7% de los participantes presentan síntomas de ansiedad y de depresión respectivamente. Los análisis diferenciales, muestran diferencias en función del género en ansiedad y en función del puesto laboral en depresión. La edad y la experiencia mostraron relación con depresión y ansiedad. Además, se realizaron análisis de regresión para conocer qué variables juegan un papel más importante en la presencia de síntomas de ansiedad y depresión, Los resultados muestran que trabajar a diario en contacto con el sufrimiento y la muerte, en un ambiente con numerosas demandas, puede tener consecuencias sobre la salud mental de los profesionales.<hr/>Health Workers (HW) who work in the Intensive Care Units (ICU), are not exempt from emotional effects of coping with suffering and death situations daily. Many studies in HW have focused on the burnout syndrome and have presented anxiety and depression as consequences of this syndrome. The aim of this work is to assess the anxiety and depression problems, as well as the subjective perception of mood of the ICU health workers. Participants were 117 ICU health workers of a Hospital in the Valencian Community (Spain). The descriptive analyses show that between 14.6-20% and a 4-7% of participants have symptoms of anxiety and depression, respectively. Differential analyses, show gender differences in several measures of anxiety, as well as on depression scores. Age and experience are related to depression and anxiety. Furthermore, we performed regression analyses to know the importance of the different variables in the presence of symptoms of anxiety and depression. The results show that working in daily contact with suffering and death, in a Unit in which the demands are many, could have implications for the mental health of professionals.