Scielo RSS <![CDATA[Index de Enfermería]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-129620130001&lang=es vol. 22 num. 1-2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Cuidado Invisible</b>: <b>donde los medicamentos no llegan</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Implementación de las técnicas en los cuidados de Enfermería</b>: <b>un reto para la práctica clínica</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la práctica clínica el significado y la naturaleza de los cuidados de enfermería son eclipsados por las distintas técnicas y actividades que desarrolla la enfermera asistencial. El propósito del estudio es comprender el significado de los cuidados de enfermería por las enfermeras en la clínica. Conocer como ensamblan las técnicas y los cuidados de enfermería. Es un estudio de investigación cualitativa desde la metodología de la Teoría Fundamentada, con entrevistas semiestructuradas a enfermeras asistenciales sobre cuidados básicos en el ámbito hospitalario. Resultados: entre las enfermeras persiste cierta ambigüedad conceptual en torno a los cuidados. La Interrelación personal, autonomía profesional y el juicio clínico constituyen el sello de identidad de los cuidados. Conclusión: las técnicas y procedimientos que no estén integrados en los cuidados suponen una amenaza a los principios de la disciplina y profesión enfermera.<hr/>In clinical practice the meaning and nature of nursing care are overshadowed by the various techniques and activities that the staff nurse. The purpose of this study is to understand the meaning of nursing care by nurses in the clinic. Know how to assemble the technical and nursing care. It is a qualitative research study of the methodology of grounded theory, semistructured interviews with care on primary care nurses in hospitals. Results: among nurses conceptual ambiguity persists about care. The Interrelation staff, professional autonomy and clinical judgment are the hallmark of care. Conclusion: the techniques and procedures are not integrated into care is an additional threat to the principles of discipline and nursing profession. <![CDATA[<b>Percepción del cuidado por parte del cuidador familiar</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo principal: Determinar el significado del cuidado en el cuidador familiar. Metodología: Estudio cualitativo, fenomenológico, descriptivo, con grupo focal, 14 cuidadoras pertenecientes a la Unidad de Gestión Clínica Almería Centro. Análisis de contenido, trascripción, segmentación, codificación y clasificación en categorías del texto. Resultados principales. Categorías: tareas, valores, reconocimiento (familiar, profesional, institucional), apoyo al cuidado, medidas de mejora. Conclusión principal: En el cuidado prima la obligación moral, especialmente en caso de la mujer, escasamente reconocido, especialmente por la persona cuidada, pese a medidas adoptadas las cuidadoras reclaman más información y captación activa por parte del personal de enfermería.<hr/>Objective: Determinate who means the concept of care for the family caregivers. Methods: Qualitative study, phenomenological, descriptive, with focus group, 14 family caregivers belonging to UGC Almería-Centro. Content analysis, transcription, segmentation, coding, analytical categories. Results: Categories: Tasks, values, appreciation (familiar, professional, institutional), care support, improvement measures. Conclusions: Moral obligation is very important in the care, especially in women, poorly appreciated, especially for the person cared, despite the measures taken caregivers ask for more information and active uptake by nursing staff. <![CDATA[<b>Competencia clínico cultural</b>: <b>análisis de la capacitación de los profesionales de la salud</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: La competencia cultural es la capacidad de trabajar eficazmente y con sensibilidad en contextos culturales diversos. Objetivo: Analizar los resultados del diagnóstico de la capacitación de los profesionales de salud del Parc de Salut Mar de Barcelona en referencia al Proyecto de Mejora de la Competencia Clínico Cultural. Metodología: Estudio descriptivo transversal utilizando el cuestionario de autoevaluación usado previamente en el proyecto europeo Migrant Friendly Hospitals. Resultados: La población fue la totalidad de los profesionales clínicos (N=1685), de los que se obtuvieron 573 cuestionarios válidos. Los resultados muestran que los profesionales auto perciben un nivel elevado de Competencia Clínico Cultural en conocimientos, habilidades, y actitudes, no observándose diferencias significativas por sexo y edad. Se valoran como muy importantes los aspectos socioculturales en las interacciones con los pacientes, familiares y otros, así como la concienciación sobre los propios valores culturales, estereotipos y prejuicios en esas interacciones. Los resultados evidencian también demanda formativa en esta competencia. Conclusiones: Existe una autopercepción de poseer un nivel alto de competencia intercultural. Los resultados obtenidos sugieren fomentar las políticas institucionales que respondan a las demandas formativas de los profesionales.<hr/>Introduction: Cultural competency is the ability to work effectively and sensitively in different cultural contexts. Objective: We present the results in relation to the diagnosis of professional´s cultural competence of the Project for Improving Clinical Cultural Competence of the health professionals of the institution Parc de Salut Mar. Methods: Cross sectional study using self-assessment questionnaire previously used in the European Migrant Friendly Hospitals. Results: The sample includes the totality of health care professionals (N=1685), from which 573 valid questionnaires were obtained. The results show that professionals perceive themselves having high level of clinical cultural competence knowledge, skills, and attitudes, with no significant differences by sex and age. Professionals valued as important cultural aspects in interactions with patients, relatives and others as well the importance of the cultural values, stereotypes and prejudices in these interactions. The results also show demand for training for this competence, which could be related to the degree of importance that professionals give. Conclusions: There is a perception of having a high level of cultural competence among professionals. These results should be compared with users´ care satisfaction degree provided in this area. Based on the encouraging results obtained, we suggest institutional policies to respond training demands of the health care professionals. <![CDATA[<b>Estrategias de cuidados de las familias con las personas mayores que viven solas</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los cambios en el envejecimiento hacen una llamada a trasformar los cuidados dirigidos a las personas mayores que viven solas. Objetivo: Conocer la percepción de la familia sobre el cuidado a los mayores que viven solos. Metodología: Estudio cualitativo mediante análisis de discurso a partir del referencial crítico social y los conceptos de la teoría de Bourdieu. Se realizaron 4 grupos de discusión agrupando a los participantes por género y nivel de instrucción. Resultados: los participantes consideran que la red sociofamiliar puede actuar sobre la discapacidad. Preocupa la manera en la que la persona mayor cubre sus necesidades. Destacan como fundamental el apoyo en la realización de los cuidados. Comparten la idea de que las mujeres mayores se adaptan mejor que los hombres a vivir en soledad. Las mujeres cuidadoras tienden a intervenir precozmente ante los problemas. Los hombres esperan y si pueden delegan. Conclusión: la familia cuestiona los beneficios de la convivencia. La orientación profesional en el cuidado es escasa. Los servicios sociales deben mejorar su accesibilidad.<hr/>Changes in the aging make a call to transform the managed care for the elderly living alone. Objective: To know the perception of the family on care to seniors who live alone. Methodology: Qualitative study using analysis of referential discourse from social critic and concepts of the theory of Bourdieu. There were four discussion groups grouping the participants by gender and educational level. Results: The participants consider that the social and family network may act on disability. Concerned about the way in which the older person meets your needs. Stand out as key support in the delivery of care. Share the idea that older women are better suited than men to live in solitude. Women caregivers tend to intervene early with problems. Men expect and if they can delegate. Conclusion: The family questions the benefits of coexistence. Vocational guidance in the care is scarce. Social services should improve their accessibility. <![CDATA[<b>Vivencia de las enfermeras ante los cuidados en el proceso de muerte</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este estudio es comprender como las enfermeras vivencian el cuidado a la persona en el proceso de morir. Método: estudio fenomenológico con catorce enfermeras de la unidad de pacientes de larga duración y de la clínica médica de un hospital general, a través de entrevista fenomenológica, posterior aprobación por el Comité de Ética en Investigación. El análisis fenomenológico pasó por las etapas de descripción, reducción y comprensión. Resultados: fueron desvelados el sufrimiento ante de la muerte en el cotidiano laboral, la muerte como una experiencia inolvidable, y el vacío existencial ante de la muerte. Conclusión: Las enfermeras mostraron ansiedad, miedo y la muerte como una experiencia inolvidable, revelando la difícil aceptación y el vacío existencial.<hr/>The objective of this study is to understand how nurses experience the care of the person in the process of death and dying. Method: Phenomenological study with fourteen nurses of the unit of long-stay patients and of the medical clinic of a general hospital, through phenomenological interview, after approval by the Ethics in Research Committee, Protocol No. 031/2010. The phenomenological analysis went through the steps of description, reduction and understanding. Results: It was unveiled the suffering in face of death in the daily work, death as a remarkable experience and the existential void in face of death. Conclusion: The nurses unveiled in their testimonies anxiety, fear and death as a remarkable experience that makes nurses reveal the difficult acceptance and existential vacuum. <![CDATA[<b>Estructura familiar de usuarios de crack analizada con auxilio del genograma</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: analizar la estructura familiar de usuarios de crack con la ayuda del genograma, identificando las relaciones y los antecedentes familiares de uso de drogas. Metodología: Investigación transversal, teniendo como referencial la Teoría General de Sistemas, particularmente el genograma. Participaron 15 familiares de usuarios habituales o dependientes de crack, en tratamiento en una Comunidad Terapéutica de Paraná, Brasil, en el mes de mayo de 2011. Los instrumentos de recolección de datos fueron la entrevista semiestructurada y el cuestionario de clasificación económica. Los genogramas fueron analizados en un proceso semejante al del análisis de contenido. Resultados: El genograma incluyó 378 familiares; nueve familias eran nucleares, y todas presentaron por lo menos una relación armoniosa con un miembro familiar. Catorce familias presentaban antecedentes de uso de drogas. Conclusión: Se evidenció la reproducción multi-generacional de comportamientos asociados al uso de drogas, con la influencia de aspectos culturales y valores familiares.<hr/>Objective: The family structure of crack users was analyzed by a genogram which identified the relationships and family history of illicit drug users. Methods: The cross-sectional survey was based on General Systems Theory, particularly by genogram. The study included 15 family members or dependents of regular crack users treated in a Therapeutic Community in the state of Paraná, Brazil, in May 2011. Data were collected by semi-structured interviews, and a questionnaire economic situation. The genograms were analyzed in a process similar to content analysis. Results: The genograms included 378 family members; nine families were nuclear, and all families had at least a armonious relationship with a family member; 11 had distant relationships; some seven conflicted relationships. Fourteen families had a history of drug abuse, and eight had a history of illicit drug use. Conclusions: The multigenerational reproductive behavior associated with drug use was revealed through an influence of cultural aspects, beliefs and family values. <![CDATA[<b>Los "otros profesionales" en la atención a personas con depresión</b>: <b>psicólogos, trabajadores sociales y enfermeras</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Conocer las vivencias y perspectivas de psicólogos (P), trabajadores sociales (TS) y personal de enfermería (DUE) acerca de su papel en la atención al paciente con depresión. Método: Investigación cualitativa con diseño exploratorio y generación de información mediante dos grupos de discusión. Análisis temático y comparación de los hallazgos con un estudio previo con médicos de familia y psiquiatras. Triangulación entre investigadores. Resultados: El desconocimiento recíproco, la falta de coordinación, la borrosidad del diagnóstico y el riesgo de psiquiatrización aparecen como vivencias compartidas. Se subraya la importancia de lo biopsicosocial y se reivindican los roles propios. Se plantea la confusión existente en cuanto al papel de la psicoterapia y su llamativa carencia en los servicios de salud. Conclusiones: Los distintos profesionales que intervienen en el tratamiento de las personas con depresión presentan visiones particulares que es importante identificar y discutir para conseguir una atención integrada y orientada al paciente.<hr/>Objectives: To know experiences and perspectives of psychologists, social workers and nurses about their role in the care of depressed patients. Method: Qualitative research with exploratory design and generation of information by means of two discussion groups. Recordings obtained after confidentiality agreement. Thematic analyses and comparison with the findings obtained in a previous study with family physicians and psychiatrists. Triangulation among researchers. Results: The main shared experiences are reciprocal lack of awareness, lack of coordination, fuzziness of the diagnosis, and risk of pathologizing problems of daily living. The non-medical professionals highlight the importance of biopsychosocial factors, while at the same time stressing the need for their own role. There is evidence of confusion regarding the role of psychotherapy and its remarkable absence in health centers. Conclusions: The different professionals that participate in the treatment of people with depression have specific visions that need to be identified and discussed in order to reach an integrated level of care. The collaboration must focus on the patient and engage the different professionals throughout the long care process. <![CDATA[<b>Análisis comparativo de las principales Escuelas de Educación Maternal</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Justificación: Los programas de educación prenatal son una poderosa herramienta para aumentar la salud materno-infantil. Hoy no se conoce el enfoque educativo más eficaz. Objetivo principal: Conocer las diferencias de enfoque y metodología de las principales escuelas de educación maternal. Metodología: Revisión de las bases de datos PubMed, Embase, Lilacs, Scielo y Cochrane desde el año 2000. Revisión de las páginas web de las escuelas. Estudio de la documentación mediante el método comparativo. Análisis mediante una base de datos con el programa Excel. Resultados principales: Se analizan y comparan las 5 primeras escuelas y 10 de las nuevas escuelas emergentes. Conclusión principal: el trabajo permite conocer el enfoque conceptual y la metodología de las escuelas, lo que puede facilitar la elección a los profesionales y el diseño de investigaciones para aumentar la calidad de los programas.<hr/>Justification: prenatal education programs are a powerful tool to increase maternal and child health. Today no one knows the most effective educational approach. Objective: To identify differences in approaching and methodology of the major schools of childbirth education. Methods: Review of the databases PubMed, Embase, Lilacs, Scielo and Cochrane since 2000. Review the websites of the schools. Study the documentation using the comparative method. Analysis using a database with Excel. Results: are analyzed and compared the 5 old one schools and 10 of emerging new one schools. Conclusions: The paper explains the conceptual approach and methodology of the schools, which can facilitate the choice for professionals and research design to increase the quality of programs. <![CDATA[<b>Impacto de la formación y los conocimientos de las enfermeras en la calidad de los cuidados en drogodependientes</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El déficit de conocimientos y de formación de los profesionales en drogodependencias puede impactar en la calidad de la atención a este tipo de pacientes. El objetivo de esta revisión bibliográfica es analizar la evidencia científica al respecto y las posibles estrategias para mejorar la atención a pacientes dependientes de sustancias adictivas. Se realizó una búsqueda bibliográfica en profundidad durante 2010-2011 en Pubmed, IME, Cochrane, CINAHL, Cuiden, Ebscohost, Ibecs y Psicodoc. Del resultado de esta revisión de la literatura se obtuvo la evidencia científica sobre la influencia de la formación y los conocimientos sobre drogodependencias de los profesionales de la salud en la calidad de la atención proporcionada. La evidencia científica revisada no establece conclusiones claras sobre el tipo de intervenciones formativas en drogodependencias. A pesar de esto, en su mayoría, los autores consideran que la formación y los conocimientos adquiridos pre o postgrado o por experiencia son un aspecto fundamental para modificar las actitudes ante los pacientes drogodependientes.<hr/>The lack of knowledge and training of professionals in addiction can impact the quality of care for these patients. The aim of this review is analyze the scientific evidence in substance-related disorders and possible strategies to improve care for these patients. We conducted a literature review depth during 2010-2011 in PubMed, IME, Cochrane, CINAHL, Cuiden, EBSCOhost, Ibecs and Psicodoc. The outcome of this review was obtained scientific evidence on the influence of training and knowledge of drug addiction in health professionals in the quality of care provided. Reviewed scientific evidence does not provide clear conclusions about the type of training interventions in drug addiction. Despite this, most of the authors consider that the training and knowledge undergraduate or graduate or experience is a key to changing attitudes towards drug-dependent patients. <![CDATA[<b>Prevención de conductas de riesgo en el Adolescente</b>: <b>rol de familia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Justificación: Diversos estudios muestran un aumento en las conductas de riesgo adolescentes, motivo de preocupación para las autoridades. Objetivo: Conocer el rol de la familia en la prevención de conductas de riesgo en adolescentes. Método: Se realizó una revisión en las bases de datos Scielo, Science Direct, Pubmed y Cinahl. Se obtuvo 25 artículos de investigación y 18 que aportaron al tema. Resultados: Las conductas de riesgo son causa de morbimortalidad en el adolescente. El estilo parental de crianza incide en su aparición, observándose disminución cuando hay apoyo, comunicación y monitoreo, en contraste con el rechazo, desvinculación y control intrusivo asociado a la presencia de conducta antisocial. Conclusión: Es vital realizar prevención temprana de conductas de riesgo adolescente a través de programas de apoyo parental con énfasis en los estilos de crianza. El éxito de estos dependerá del trabajo colaborativo entre el profesional de la salud, profesor, adolescente y familia.<hr/>Justification: Several national and international studies show an increase in adolescent behaviors Risk, Increasing Concern for Health Authorities. Objective: To determine the role of family in the prevention of adolescent behaviors Risk. Method: A Systematic Review Scielo databases, Science Direct, PubMed and Cinahl. We Obtained 23 quantitative research articles, 2 Qualitative and 18 who provided the theme. Results: Risk behaviors cause significant morbidity in adolescents. Foster parenting style Affects Their appearance, showing decrease of These When there is support, Acceptance, communication and behavioral monitoring, in contrast to the rejection, separation and associated intrusive Psychological Control With The Presence of more antisocial behavior. Conclusion: It is vital to make early prevention of adolescent behaviors and the Risk to the central role family plays, so it is necessary to Develop parental support programs focusing on parenting styles to Achieve Development in healthy adolescents. The success of This depends on the collaborative work Between the health professional, teacher, adolescents and Their Families. <![CDATA[<b>Cuidados basados en narrativas</b>: <b>redefiniendo la jerarquía de la evidencia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Desde finales de los noventa proliferan trabajos que, aglutinados como Narrative Based Medicine (NBM), persiguen redefinir la práctica clínica orientándola hacia el paciente y su narrativa. Emergidos como un discurso eminentemente crítico y contestatario sobre la ortodoxia de la Evidence Based Medicine (EBM), actualmente persiguen perspectivas integracionistas que pretenden incluir sendos movimientos en un modelo de atención que reconstruya las nociones y jerarquía de la "evidencia". Ideológicamente, la NBM propone una redefinición de la ethos de la práctica médica resituando la experiencia del paciente como evidencia de primer orden. Sin embargo, el impacto de este movimiento en los cuidados enfermeros ha sido prácticamente nulo. Este artículo, primero de una serie, explora las bases teóricas y principios de la NBM sugiriendo un marco de trabajo que cimiente unos cuidados de Enfermería Basados en Narrativas, incluyendo una revisión de los estudios enmarcados en esta orientación y una reflexión sobre su carácter "vanguardista".<hr/>Since the late 90´, several papers have been rise under the name of "Narrative Based Medicine", a movement that pretend to focus the clinical practice toward the patient and his narrative. Although the origins constituted a criticism of the postulates of Evidence Based Medicine, at the present time, this movement involves a integrationist perspective that reconstructs notions and hierarchies of evidence. Ideologically, NMB proposes a medical practice that places the patient's experience as a first order. However, the impact of this movement in nursing care has been virtually null and void. This paper, first of a series, explores the theoretical bases and principles of the NBM suggesting a framework that underpins a nursing care based on narratives including also a review of its "avant-garde" character. <![CDATA[<b>Ansiedad en los cuidados</b>: <b>una mirada desde el modelo de Mishel</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es La ansiedad es una reacción emocional ante la percepción de peligro o amenaza caracterizada por ser anticipatoria, activadora y facilitadora de la respuesta del individuo, pudiendo llegar a interferir en su capacidad para superar las dificultades, situación o entorno causantes si esta ansiedad es elevada y persistente. La incertidumbre genera ansiedad, ya que puede disminuir la capacidad de afrontamiento y adaptación del individuo. Teniendo como finalidad el interés en contribuir a la diseminación de los modelos de enfermería y aportar elementos para la reflexión crítica, los objetivos de la presente Teorización se centran en la conceptualización de los términos abordados y en el análisis de la práctica evidenciada en la literatura acercando el conocimiento de las fuentes teóricas a la práctica enfermera para que ésta pueda desarrollarse bajo unas relaciones éticas, teóricas y filosóficas donde los cuidados pongan énfasis en la totalidad de la persona.<hr/>Anxiety is an emotional response resulting from the anticipation of a perceived danger or threat. Its function is to activate and facilitate the response of an individual, being possible to get to the situation where it interferes with the individual´s capacity to overcome difficulties when the anxiety levels are high and persistent. Uncertainty may generate anxiety as it can decrease the ability of an individual to adapt and cope with a situation. Given that our purpose is to contribute to the dissemination of nursing models and to provide elements for critical reflection, the aims of this theorization are focused on the conceptualization of the terms discussed and on the analysis of the evidence-based practice found in the literature approaching the knowledge obtained from the theoretical sources of nursing to the practice so that it can develop under ethical, theoretical and philosophical relationships in which care emphasize the person as a whole. <![CDATA[<b>El Mundo material para los Cuidados de Enfermería</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El cuidado de enfermería tiene lugar en contextos histórica y materialmente variables. Al escenario conformado por objetos y el espacio físico para el cuidado de enfermería, se le denomina mundo material del cuidado. Es amplio y flexible, donde los objetos contienen información y pueden estudiarse desde la óptica de la cultura material y del mundo material. La primera explora el significado atribuido a los objetos culturalmente, mientras que la segunda reconoce que los objetos significan en la acción e interacción. En el mundo material para el cuidado, tecnología es cualquier producto empleado para la satisfacción de una necesidad humana, en el hospital, los domicilios de personas enfermas o cualquier escenario. El papel de la enfermera en el mundo material es visible como usuaria de objetos, como diseñadora y gestora de espacios. Conocer este mundo permite una mayor reflexión sobre la práctica profesional y el desarrollo disciplinar de enfermería.<hr/>Nursing care takes place in variable historical and material contexts. The setting for nursing care, made of the objects and the physical space, it is called the material world for care. This is a large and flexible world where the objects, containing information, can be studied from both the material culture and the material world perspectives. The material culture aims at knowing the cultural meaning attached to objects while the material world aims at knowing the meaning in action and interaction. In the material world for nursing care, technology is any product used to satisfy a human need in hospitals, homes and other settings. The nursing role is visible as user of the objects and as designer and manager of the caring spaces. The study of this world for care will give depth to the reflection on the professional practice and the nursing disciplinary development. <![CDATA[<b>División sexual del trabajo y Enfermería</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La división sexual del trabajo, genera que hombres y mujeres se distribuyan ta-reas e ingresen al mundo laboral de forma diferenciada. Considerando que la Enfermería es ejercida mayoritariamente por mujeres, se realiza un análisis sobre el impacto que ha tenido la división sexual del trabajo en enfermería. Se caracteriza el trabajo reproductivo y productivo, y se analiza la segregación que vivencia la mujer a través de los argumentos aportados por los enfoques económicos y de género. Entre las conclusiones destaca que la subvalorización de la Enfermería es consecuencia de la desvaloración del trabajo femenino y del cuidado a nivel social, como consecuencia de arraigados prejuicios de género. Situaciones que se han comenzado a revertir, las mujeres han logrado hacer visibles las desventajosas condiciones en las que se desempeñan y la Enfermería se ha fortalecido como disciplina profesional demostrando su validez social y científica.<hr/>Gender division of labor generates that men and women distribute tasks and join workforce in differentiated ways. Provided that nursing is practiced mostly by women, an analysis is performed about the impact that work division by gender has had on nursing. Reproductive and productive analysis is characterized and segregation by women through arguments given by economical and gender perspective is analyzed. Among some conclusions, nursing undervaluation is a consequence from down-grading of female labor and social care because of deeply-rooted gender prejudice. Situations which have started to revert, women have achieved to make visible certain disadvantaged conditions in which they practice their occupation, and nursing has been strengthened as a professional discipline showing social and scientific validity. <![CDATA[<b>Grupo focal</b>: <b>una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente estudio tiene como objetivo presentar los aspectos teóricos que hacen posible la utilización de la técnica de grupo focal en la recogida de datos cualitativos en salud. El grupo focal se emplea en investigaciones del área de salud a partir de los años 80. Esta técnica es esencial para tratar de las cuestiones de salud en el ambiente de trabajo bajo el ámbito social, pues se propone el estudio de relaciones de los diferentes grupos profesionales del área, de los diversos procesos de trabajo e incluso la posibilidad de identificar las necesidades de salud de la población. Para la utilización de este método, el investigador necesita de una cuidadosa planificación de las etapas integrantes de esa técnica. Igualmente debe estar preparado y observar en cada momento la recogida de informaciones, para tener seguridad al reunir a los participantes en torno a un tema específico, y de esta forma alcanzar los objetivos de la investigación propuesta.<hr/>The present study aims at presenting the theoretical aspects that enable the use of focus group technique in collecting qualitative data in health. The focus group research is used in the health area, from the 80's. This technique is essential for dealing with health issues in the workplace under the social sphere, it is proposed the study of relationships of different professional groups in the area, the various work processes and even the possibility of identifying the needs health of the population. To use this method, the researcher needs careful planning stages of members of that technique. Also be prepared at all times and observe the collection of information, for security by bringing together participants around a specific topic, and thus achieve the objectives of the proposed research. <![CDATA[<b>El contacto piel con piel de la madre con el recién nacido durante el parto</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El contacto piel con piel de la madre con el recién nacido en el parto tiene diversos beneficios para la madre y el recién nacido. Objetivo: Realización de un protocolo de actuación de enfermería acerca del contacto piel con piel del recién nacido con su madre o padre. Metodología: Se realizó una revisión bibliográfica de los protocolos de actuación y procedimientos enfermeros acerca del tema, en Cuiden y diversas bases de datos y publicaciones de diferentes instituciones y sociedades científicas de ámbito nacional e internacional. Resultados: Procedimiento actualizado del contacto piel con piel en el parto, realizado por la madre, y también realizado por el padre. Conclusiones: Se fomentará el contacto piel a piel de la madre y el recién nacido, y si no se pudiera, se ofrecerá al padre la posibilidad de mantener el contacto piel a piel con su hijo, tal y como la evidencia científica lo expone.<hr/>The skin to skin contact between mother and the newborn at birth, has several benefits for the mother and the newborn. Objective: Conduct a nursing intervention protocol on the skin contact of the newborn with her mother or father. Methods: A literature review of protocols for nursing intervention and about the subject, Take care and various databases and publications of various institutions and scientific societies nationally and internationally. Results: Procedure updated skin contact at birth, by the mother, and also by the father. Conclusions: It will encourage skin to skin contact of mother and baby, and if it can not be offered to father the possibility of maintaining skin contact with your child, as it exposes the scientific evidence. <![CDATA[<b>Cómo estructurar y redactar un Relato Biográfico para publicación</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las características que sustentan a la investigación cualitativa necesariamente deben repercutir en la presentación y publicación del estudio, que en algunos casos desafía los modelos tradicionales de presentación de trabajos científicos. Tal es el caso del Relato Biográfico, que en la propuesta realizada en este artículo se aparta del modelo tradicional de presentación de estudios originales (IMRYD), para adoptar una estructura propia, más acorde con lo esperado en un diseño biográfico de dominancia descriptiva, donde el discurso del informante ocupa un lugar preeminente. El objetivo de este artículo es poner en manos de los investigadores una herramienta que ayude a estructurar y redactar el informe final procedente de un Relato Biográfico, siguiendo el esquema dual: Introducción (seguido de bibliografía) y Texto biográfico. Esta peculiar estructura plasma la esencia de este diseño de investigación y da cuenta de forma coherente y clara de los hallazgos encontrados y de la metodología empleada para ello.<hr/>Characteristics that support qualitative research must necessarily have consequences in presentation and publication of the study. Sometimes they challenge traditional models of scientific papers presentation. That is the case of the biographical account. In the proposal of this article, biographical account draws away from the traditional model of presentation for scientific papers (IMRYD) to adopt an own structure more in line with the expected one in a mainly descriptive biographic design, where the speech of the informant has a predominant place. The objective of this article is to provide a tool that helps researchers to organize and write the final report from a biographical account following the dual scheme: introduction (followed by the bibliography) and the biographical text. This peculiar structure capture the essence of this research design and clearly and coherently shows findings and methodology used for it. <![CDATA[<b>Yo acompaño</b>: <b>experiencia del padre en la decisión del parto en casa</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es El relato que se detalla a continuación está basado en la experiencia de una pareja que decide tener el parto en casa. A lo largo del texto quedan claros cuáles son los valores y las creencias que dan apoyo a la decisión del parto en casa y cuáles son las prácticas que se llevan a cabo para conseguir que el parto se realice en casa. El relato se lleva a cabo por el marido. En él se explica que es la mujer la que toma unilate-ralmente la decisión de tener el parto en casa, cómo él en un primer momento rechaza esta posibilidad, pero poco a poco se va convenciendo de que es la mejor opción y por fin decide apoyar y acompañar a su mujer.<hr/>The account that follows is based on the experience of a couple who decide to have a home childbirth. Throughout the text remains clear which values and beliefs support the decision of home birth and which practices are carried out to achieve a home chilbirth. The account is carried out by the husband. He explains that the woman takes unilaterally the decision to have a home childbirth, as he at first rejects this possibility, but little by little he is convinced that it is the best option and finally he decides to support and accompany his wife. <![CDATA[<b>"Nadie está preparado para esto"</b>: <b>el relato del padre de un niño con lesión cerebral adquirida</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Pedro es el padre de un niño de 5 años con lesión cerebral adquirida, la cual se desarrolló en el nacimiento a raíz de una malformación congénita de corazón. En este relato él nos habla de la discapacidad de su hijo así como de las complicaciones, necesidades, adaptaciones y cambios que una situación así conlleva. Nos cuenta también las diferentes terapias que Luis realiza, el tratamiento que ha recibido y las diferentes intervenciones quirúrgicas a las que se ha sometido. A su vez, analiza desde la experiencia tanto la implicación de los padres en la intervención de sus hijos como la promoción de la misma por parte de los terapeutas. Por último hace un repaso de la evolución de su hijo en estos 5 años, su situación actual y su visión sobre el futuro.<hr/>Pedro is the father of a 5 years old boy with acquired brain injury, which was developed at birth, as result of a heart congenital malformation. In this account he talks about his son´s disability as well as complications, needs, adaptations and changes that such situation entails. He tells us also about the different therapies that Luis is carrying out, treatment received and the different surgical interventions to which he has been submitted. In turn, he analyzes from the experience both the parent´s involvement in their children´s intervention as the promotion of it by the therapist. In closing, he takes a look to his son´s evolution in these last 5 years, his current situation and his view about his future. <![CDATA[<b>Cuidado de la salud en comunidades rurales colombianas</b>: <b>entrevista a Celmira Laza Vásquez</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es La presente entrevista tuvo como finalidad dar cuenta de la experiencia de la investigadora Celmira Laza Vásquez, en una región de conflicto social y armado en Colombia, y dilucidar el tema del cuidado de la salud en población campesina, por parte de cuidadores tradicionales, desde su saber cultural, lo cual ha contribuido a mantener un movimiento de resistencia pacífica, por parte de este colectivo.<hr/>This interview had as its object, counting the experience of the researcher Celmira Laza Vásquez, in a geographic region living the socially and armed conflict in Colombia and discuss the topic of health care in peasant people by the traditional caregivers, from their cultural knowledgement, all of what has contributed to mantain a social movement of pacific resistance experienced in the political field. <![CDATA[<b>La administración del Estado del Bienestar ¿se está privatizando?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es La presente entrevista tuvo como finalidad dar cuenta de la experiencia de la investigadora Celmira Laza Vásquez, en una región de conflicto social y armado en Colombia, y dilucidar el tema del cuidado de la salud en población campesina, por parte de cuidadores tradicionales, desde su saber cultural, lo cual ha contribuido a mantener un movimiento de resistencia pacífica, por parte de este colectivo.<hr/>This interview had as its object, counting the experience of the researcher Celmira Laza Vásquez, in a geographic region living the socially and armed conflict in Colombia and discuss the topic of health care in peasant people by the traditional caregivers, from their cultural knowledgement, all of what has contributed to mantain a social movement of pacific resistance experienced in the political field. <![CDATA[<b>Cuando la investigación te cautiva</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es La presente entrevista tuvo como finalidad dar cuenta de la experiencia de la investigadora Celmira Laza Vásquez, en una región de conflicto social y armado en Colombia, y dilucidar el tema del cuidado de la salud en población campesina, por parte de cuidadores tradicionales, desde su saber cultural, lo cual ha contribuido a mantener un movimiento de resistencia pacífica, por parte de este colectivo.<hr/>This interview had as its object, counting the experience of the researcher Celmira Laza Vásquez, in a geographic region living the socially and armed conflict in Colombia and discuss the topic of health care in peasant people by the traditional caregivers, from their cultural knowledgement, all of what has contributed to mantain a social movement of pacific resistance experienced in the political field. <![CDATA[<b>Entrevista fenomenológica</b>: <b>peculiaridades para la producción científica en enfermería</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Justificación: Artículo que discute la importancia de la aplicación de la entrevista fenomenológica en investigaciones de Enfermería en Brasil. El objetivo es identificar como esa técnica está siendo empleada en los estudios publicados en revistas brasileñas clasificadas como Cualis-A2; y presentar las peculiaridades de esa técnica. Método: cuanticualitativo. De 2005 a 2010 fueron investigados en base de datos online 2.123 artículos. Resultados: 26 producciones contenían enfoques sobre fenomenología social y hermenéutica heideggeriana, merleau-pontyana y existencial. De las 26, apenas una hacía alusión al uso y a las peculiaridades de la entrevista fenomenológica y, las demás, presentaban la entrevista semiestructurada como técnica de recolecta. Conclusión: es imprescindible rescatar el uso de la entrevista fenomenológica en los estudios dirigidos a la comprensión del fenómeno, desvelando los sentidos y significados de la vida cotidiana aprehendidos en la investigación cualitativa aplicada al área de la salud.<hr/>Jusitification: This article comes from academic activity from Nursing School Doctorate Program of the Federal University of Bahia - Brazil. It discusses the importance of phenomenological interview in nursing researches in Brazil. It aims to identify how this technique has been donein published studies in brazilian periodicals classified as Qualis-A2; and to present its peculiarities. Method: Quantitative/qualitative. Between 2005 and 2010, 2.123 of those productions were surveyed. Results: Of the 2.123 surveyed productions, 26 contained social phenomenology approaches and existential, Merleau-Ponty´s, Heideggerian´s hermeneutics. From 26, only 1 made allusion to the use and the phenomenological interview peculiarities and the others presented the semi-structured interview as collection technique. Conclusion: Rescuing the phenomenological interview use in phenomenological studies is indispensable to the comprehension of the phenomenon, revealing senses and meanings of quotidian life apprehended in qualitative research applied to the health area. <![CDATA[<b>La defensa del conocimiento como causa social</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es Justificación: Artículo que discute la importancia de la aplicación de la entrevista fenomenológica en investigaciones de Enfermería en Brasil. El objetivo es identificar como esa técnica está siendo empleada en los estudios publicados en revistas brasileñas clasificadas como Cualis-A2; y presentar las peculiaridades de esa técnica. Método: cuanticualitativo. De 2005 a 2010 fueron investigados en base de datos online 2.123 artículos. Resultados: 26 producciones contenían enfoques sobre fenomenología social y hermenéutica heideggeriana, merleau-pontyana y existencial. De las 26, apenas una hacía alusión al uso y a las peculiaridades de la entrevista fenomenológica y, las demás, presentaban la entrevista semiestructurada como técnica de recolecta. Conclusión: es imprescindible rescatar el uso de la entrevista fenomenológica en los estudios dirigidos a la comprensión del fenómeno, desvelando los sentidos y significados de la vida cotidiana aprehendidos en la investigación cualitativa aplicada al área de la salud.<hr/>Jusitification: This article comes from academic activity from Nursing School Doctorate Program of the Federal University of Bahia - Brazil. It discusses the importance of phenomenological interview in nursing researches in Brazil. It aims to identify how this technique has been donein published studies in brazilian periodicals classified as Qualis-A2; and to present its peculiarities. Method: Quantitative/qualitative. Between 2005 and 2010, 2.123 of those productions were surveyed. Results: Of the 2.123 surveyed productions, 26 contained social phenomenology approaches and existential, Merleau-Ponty´s, Heideggerian´s hermeneutics. From 26, only 1 made allusion to the use and the phenomenological interview peculiarities and the others presented the semi-structured interview as collection technique. Conclusion: Rescuing the phenomenological interview use in phenomenological studies is indispensable to the comprehension of the phenomenon, revealing senses and meanings of quotidian life apprehended in qualitative research applied to the health area. <![CDATA[<b>El síntoma como acompañamiento</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Justificación: Artículo que discute la importancia de la aplicación de la entrevista fenomenológica en investigaciones de Enfermería en Brasil. El objetivo es identificar como esa técnica está siendo empleada en los estudios publicados en revistas brasileñas clasificadas como Cualis-A2; y presentar las peculiaridades de esa técnica. Método: cuanticualitativo. De 2005 a 2010 fueron investigados en base de datos online 2.123 artículos. Resultados: 26 producciones contenían enfoques sobre fenomenología social y hermenéutica heideggeriana, merleau-pontyana y existencial. De las 26, apenas una hacía alusión al uso y a las peculiaridades de la entrevista fenomenológica y, las demás, presentaban la entrevista semiestructurada como técnica de recolecta. Conclusión: es imprescindible rescatar el uso de la entrevista fenomenológica en los estudios dirigidos a la comprensión del fenómeno, desvelando los sentidos y significados de la vida cotidiana aprehendidos en la investigación cualitativa aplicada al área de la salud.<hr/>Jusitification: This article comes from academic activity from Nursing School Doctorate Program of the Federal University of Bahia - Brazil. It discusses the importance of phenomenological interview in nursing researches in Brazil. It aims to identify how this technique has been donein published studies in brazilian periodicals classified as Qualis-A2; and to present its peculiarities. Method: Quantitative/qualitative. Between 2005 and 2010, 2.123 of those productions were surveyed. Results: Of the 2.123 surveyed productions, 26 contained social phenomenology approaches and existential, Merleau-Ponty´s, Heideggerian´s hermeneutics. From 26, only 1 made allusion to the use and the phenomenological interview peculiarities and the others presented the semi-structured interview as collection technique. Conclusion: Rescuing the phenomenological interview use in phenomenological studies is indispensable to the comprehension of the phenomenon, revealing senses and meanings of quotidian life apprehended in qualitative research applied to the health area. <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000100027&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 09:12:08 26-12-2024-->