Scielo RSS <![CDATA[Revista Española de Nutrición Humana y Dietética]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=2174-514520220003&lang=es vol. 26 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Una mirada cualitativa de la investigación en la Revista Española de Nutrición Humana y Dietética]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Cambios en las preferencias alimentarias y comportamientos de compra en la nueva normalidad: un estudio transversal]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: During the new coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic, food preferences and consumption behaviors of consumers began to change. This study aims to examine changes in food preferences and purchasing habits in the new normal of COVID-19 after lockdown. Methodology: In this cross-sectional study, the anonymous online survey hosted by the forms.app was shared via social media from July to August 2021, targeting Turkish residents 18-65 years old. The questionnaire was developed based on related literature by authors. Statistical analysis was performed using IBM SPSS© Statistics for Windows, version 20.0. Results: A total of 1,033 women (90.4%) and 110 men (9.6%) participated in this study, between the ages of 26-37. During the new normal period of the pandemic, 40.3% of the participants have increased online food shopping, and 44.1% of the participants decreased food shopping via the markets, greengrocers, or local markets. While sex, age, income, marital status, and chronic disease did not differ significantly in the change in online shopping (p&gt;0.05), education level and labor status were significantly different (p&lt;0.05). 55.6% of the participants reported that the COVID-19 pandemic affected their food choice. Purchasing of foods perceived as healthy according to participants was a lot and quite a lot as %38.7 affected by the COVID-19 pandemic. A high percentage of the participants increased their consumption of healthy foods such as foods containing vitamin C, fruits, vegetables, nuts, protein-rich foods, probiotic foods, and water. Conclusions: The food purchasing behavior and the consumption of foods consumed have been changed in the new normal period of COVID-19.<hr/>Resumen Introducción: Durante la pandemia de la nueva enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19), las preferencias alimentarias y los comportamientos de consumo de los consumidores han comenzado a cambiar. Este estudio tiene como objetivo examinar los cambios en las preferencias alimentarias y los hábitos de compra en la nueva normalidad de COVID-19 después del cierre. Metodología: En este estudio transversal, la encuesta anónima en línea organizada por Forms.app se compartió a través de las redes sociales de julio a agosto de 2021 y se centró en los residentes Turcos de entre 18 y 65 años. El cuestionario fue desarrollado en base a la literatura relacionada por los autores. El análisis estadístico se realizó utilizando IBM SPSS© Statistics para Windows, versión 20.0. Resultados: Participaron de este estudio un total de 1.033 mujeres (90,4%) y 110 hombres (9,6%), con edades entre 26 y 37 años. Durante el nuevo período normal de pandemia, el 40,3% de los participantes aumentó las compras de alimentos en línea y el 44,1% de los participantes disminuyó las compras de alimentos a través de los mercados, fruterías o mercados locales. El sexo, la edad, los ingresos, el estado civil y las enfermedades crónicas no difirieron significativamente en el cambio de compras en línea (p&gt;0,05). El nivel educativo y la situación laboral fueron significativamente diferentes (p&lt;0,05). El 55,6% de los participantes informaron que la pandemia de COVID-19 afectó su elección de alimentos. La compra de alimentos percibidos como saludables según los participantes fue mucho y bastante como 38,7% afectados por la pandemia de COVID -19. Un alto porcentaje de los participantes aumentó el consumo de alimentos saludables como alimentos que contienen vitamina C, frutas, verduras, nueces, alimentos ricos en proteínas, alimentos probióticos y aumentó el consumo de agua. Conclusiones: El comportamiento de compra de alimentos y el consumo de alimentos consumidos ha cambiado en el nuevo período normal de COVID-19. <![CDATA[Percepción parental de los factores relacionados con la obesidad y el sobrepeso en hijos/as adolescentes: un estudio cualitativo]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: La obesidad y el sobrepeso infantil y juvenil se asocia con complicaciones graves de salud a nivel físico, psicológico y social. El objetivo del presente estudio fue explorar en profundidad la percepción que tienen padres y madres sobre los factores asociados con la obesidad y el sobrepeso de sus hijos adolescentes. Metodología: Estudio cualitativo de carácter fenomenológico descriptivo utilizando grupos focales. Participaron 25 padres y madres de adolescentes diagnosticados con Obesidad o Sobrepeso que se encontraban en seguimiento en el Servicio de Pediatría del Hospital Clínico San Cecilio (España). El análisis de los datos se llevó a cabo con el software Atlas.ti 6.2 a través de un análisis temático. Resultados: La falta de límite con la comida es percibida como una fuente de conflictos y de ansiedad. Los hábitos vitales no saludables más comunes son el sedentarismo, la falta de tiempo para cocinar y no desayunar. Las percepciones de los progenitores sobre los efectos negativos de la obesidad se relacionan con acontecimientos de carácter traumático, los efectos sobre la imagen corporal, el aislamiento y la discriminación y la aparición de otras enfermedades asociadas al exceso de peso. Se observan factores moduladores del comportamiento alimentario como el fomento de hábitos saludables en el entorno escolar, la toma de conciencia del problema, la planificación de las comidas, hablar sobre el tema y la búsqueda de soluciones. Conclusiones: En el abordaje de la malnutrición por exceso, los progenitores encuentran obstáculos que dificultan el cambio y la mejora en esta población. Así, es necesario abordar la obesidad y el sobrepeso como un problema multifactorial.<hr/>Abstract Introduction: Childhood and adolescent obesity and overweight is associated with serious physical, psychological and social health complications. The aim of the present study was to explore in depth parents' perceptions of factors associated with obesity and overweight in their adolescent children. Methodology: A descriptive phenomenological qualitative study was carried out through focus groups. Twenty-five mothers and fathers whose children were diagnosed with obesity or overweight who were under follow-up in the Paediatric Department of the Hospital Clínico San Cecilio (Spain) participated. Data analysis was performed with Atlas.ti 6.2 software through thematic analysis. Results: Lack of limit with food was perceived as a source of conflict and anxiety. The most common unhealthy lifestyle habits were sedentary, lack of time for cooking and skiping breakfast. Parents' perceptions of the negative effects of obesity are related to traumatic events, effects on body image, isolation and discrimination and the occurrence of other diseases associated with excess weight. Modulating factors of eating behavior were observed such as the promotion of healthy habits in the school environment, awareness of the problem, meal planning, talking about the issue and the search for solutions. Conclusions: Parents encounter obstacles that hinder change and improvement in this population. Thus, it is necessary to address obesity and overweight as a multifactorial problem. <![CDATA[Efecto glucémico de un pancake funcional elaborado a partir de una mezcla instantánea de avena]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: El índice glucémico (IG) cuantifica el aumento de la glucemia que se produce tras la ingesta de alimentos, en relación con la ingesta de glucosa. Ello podría modificarse con el consumo de alimentos funcionales, cuyos componentes afectan funciones del organismo de manera específica y positiva, promoviendo un efecto fisiológico o psicológico, más allá de su valor nutritivo tradicional. El objetivo fue evaluar el efecto glucémico de un pancake funcional elaborado a partir de una mezcla instantánea de avena. Metodología: Se realizó un estudio experimental, desarrollando la fórmula de pancake de avena, se midieron variables como fibra, pH y humedad; empleando cuatro tratamientos variando sus porcentajes de harina de trigo y harina de avena. Se evaluó el índice glucémico del mejor tratamiento de pancake en 7 sujetos, teniendo en cuenta la ingestión de 50 g de carbohidratos disponibles a partir de pancake de avena y como control 50 g de carbohidratos a partir de pan blanco. Se midió el índice glucémico del mejor tratamiento con el cálculo del área bajo la curva de la FAO. Resultados: El índice glucémico del nuevo producto fue bajo, con un 35,6% en promedio de los siete sujetos. Conclusiones: El pancake de avena es un alimento funcional con bajo índice glucémico y alto contenido en fibra, por tanto, se podría recomendar su consumo como opción saludable para la población en general.<hr/>Abstract Introduction: The glycemic index (GI) quantifies the increase in blood glucose that occurs after food intake, in relation to glucose intake. This could be modified with the consumption of functional foods, whose components affect body functions in a specific and positive way, promoting a physiological or psychological effect, beyond its traditional nutritional value. The objective was to evaluate the glycemic effect of a functional pancake made from an instant oatmeal mix. Methodology: An experimental study was carried out, developing the oat pancake formula, variables such as fiber, pH and humidity were measured; using four treatments varying their percentages of wheat flour and oatmeal. The glycemic index of the best pancake treatment was evaluated in 7 subjects, taking into account the ingestion of 50 g of available carbohydrates from oat pancake and 50 g of carbohydrates from white bread as a control. The inclusion criteria were according to the FAO methodology for determining the glycemic index through the area under the curve. Results: The glycemic index of the new product was low, with an average of 35.6% of the seven subjects. Conclusions: The oat pancake is a functional food with a low glycemic index and high fiber content, therefore, its consumption could be recommended as a healthy option for the general population. <![CDATA[Tecnologías de la información y comunicación vs. enfoques tradicionales dirigidas a padres para mejorar alimentación saludable o índice de masa corporal de preescolares: una revisión sistemática]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: Preschool age is a critical period for learning healthy habits and, in the face of technological advances, innovative ways to improve health have emerged. This study aims to compare interventions that use Information and Communication Technologies tools in comparison with traditional approaches, targeted to parents, to improve healthy diet and weight in preschoolers. Specifically, to know its effectiveness, which tools have been used and the main success factors in the interventions. Methodology: Following the PRISMA guidelines, a systematic review was conducted in the PubMed, Scopus, SpringerLink and Cochrane Library databases. The protocol was registered (PROSPERO ID. CRD42021251037). Intervention studies to promote healthy diet and weight in preschoolers and one or both parents were included. The authors assessed risk of bias separately assigning scores with specific tools such as PRISMA or CONSORT. The results were synthesized in Excel tables according to the results sought such as the use of technology, characteristics of the intervention, weight results, and healthy eating. Results: A total of eight studies were included. Two studies showed positive effects, for both: healthy diet and Body Mass Index. Most of them used mixed tools, with predominant use of traditional approaches. The most frequent technological tool was telephony and, as a traditional approach, direct contact. The success factors seemed to be fictional characters to inspire healthy behaviors, home settings and daily dose of intervention. Conclusions: Mixing both types of tools was effective in the studies, although the low use of Information and Communication Technologies in the interventions was reflected. In addition, the results increase the evidence that they may be more effective in reducing the consumption of non-recommended food groups and in overweight or obese children.<hr/>Resumen Introducción: La edad preescolar es un período crítico para el aprendizaje de hábitos saludables y, ante los avances tecnológicos, han surgido formas innovadoras para mejorar la salud. El objetivo fue comparar las intervenciones que utilizan herramientas de Tecnologías de la Información y la Comunicación en comparación con los enfoques tradicionales, dirigidos a los padres, para mejorar la dieta y peso saludable en preescolares. En concreto, conocer su eficacia, qué herramientas se han utilizado y los principales factores de éxito de las intervenciones. Metodología: Siguiendo las guías PRISMA, se realizó una revisión sistemática en las bases de datos PubMed, Scopus, Springer Link y Cochrane Library. El protocolo fue registrado (PROSPERO ID. CRD42021251037). Se incluyeron estudios de intervención para promover dieta y peso saludable en preescolares y uno o ambos padres. Los autores evaluaron el riesgo de sesgo por separado asignando puntajes con herramientas como PRISMA y CONSORT. Los resultados se sintetizaron en tablas de Excel registrando los resultados de tecnología, características de la intervención, resultados de peso y alimentación saludable. Resultados: Se incluyeron un total de ocho estudios. Dos estudios mostraron efectos positivos, tanto para dieta como para índice de Masa Corporal saludable. La mayoría utilizó herramientas mixtas, con uso predominante de enfoques tradicionales. La herramienta tecnológica más utilizada fue la telefonía y, como enfoque tradicional, el contacto directo. Los factores de éxito parecían ser personajes ficticios para inspirar comportamientos saludables, entornos domésticos y dosis diaria de intervención. Conclusiones: Mezclar ambos tipos de herramientas fue efectivo en los estudios, aunque se reflejó el escaso aprovechamiento y medición del efecto del uso de las Tecnologías de Información y Comunicación en las intervenciones. Los resultados aumentan la evidencia de que las tecnologías pueden ser más efectivas para reducir el consumo de grupos de alimentos no recomendados en preescolares con sobrepeso u obesidad. <![CDATA[Desarrollo de un snack dietético funcional utilizando harina de algarroba negra (<em>Prosopis nigra</em>) y arándanos de descarte (<em>Vaccinium corymbosum</em> L.)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: Snacks have become an important part of the daily diet, however, their nutritional profile could be improved by adding ingredients with health benefits. The aim of this work was to develop a functional dietetic snack using black carob flour and discarded blueberries, and to evaluate its chemical and functional composition. Methodology: Three formulations were prepared using different proportions of wheat flour and black carob flour: 60:40; 50:50; and 40:60, respectively. Proximal chemical composition was determined by the procedures of AOAC methods and functional properties were also analyzed. Results: Three dietary snacks were obtained, which showed a caloric reduction of 20 - 23%. In all snacks, an increase in protein content of more than 60% was achieved and a higher total dietary fiber content (DS2) was observed compared to commercial snacks. All formulations showed a reduction in bioactive compound content during processing. Conclusions: The snacks showed functional properties, higher protein content and a reduced total caloric value compared to commercially available products. DS2 was the snack with the highest antioxidant activity and, according to fiber values, is a product with “high fiber content”. Despite the losses caused by the cooking process in the content of bioactive compounds, the antioxidant activity was greater than 50% in all the snacks produced.<hr/>Resumen Introducción: Los snacks se han convertido en una parte importante de la dieta diaria, sin embargo, su perfil nutricional podría mejorarse añadiendo ingredientes con beneficios para la salud. El objetivo de este trabajo fue desarrollar un snack dietético funcional utilizando harina de algarroba negra y arándanos de descarte y evaluar su composición química y funcional. Metodología: Se prepararon tres formulaciones utilizando diferentes proporciones de harina de trigo y harina de algarroba negra: 60:40; 50:50; y 40:60, respectivamente. Se determinó la composición química proximal mediante los procedimientos metodológicos de la AOAC, así como también se analizaron las propiedades funcionales. Resultados: Se obtuvieron tres snacks dietéticos, éstos mostraron una reducción calórica del 20 - 23%. En todos los snacks se logró un aumento del contenido proteico de más del 60% y se observó un contenido mayor de fibra dietética total (DS2) en comparación con los snacks comerciales. Todas las formulaciones mostraron una reducción en el contenido de compuestos bioactivos durante el procesamiento. Conclusiones: Los snacks mostraron propiedades funcionales, mayor contenido en proteínas y un valor calórico total fue reducido en comparación con los productos comerciales disponibles. El DS2 fue el snack con mayor actividad antioxidante y, según los valores de fibra, es un producto con “alto contenido en fibra”. A pesar de las pérdidas causadas por el proceso de cocción en el contenido de compuestos bioactivos, la actividad antioxidante fue superior al 50% en todos los snacks elaborados. <![CDATA[Uso de suplementos nutricionales y productos a base de extractos de plantas en población española: un estudio transversal]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: El mercado de suplementos registra grandes ventas, pero los datos de prevalencia y razones de uso en España son escasos. Los objetivos del estudio fueron evaluar la prevalencia de uso de suplementos, así como identificar por qué, para qué, modo de uso, quién los prescribe y dónde se adquieren. Metodología: Estudio transversal mediante cuestionario ad hoc autoadministrado online a 2.630 participantes (50% mujeres) de características sociodemográficas asimiladas a la población española. Encuesta de 24 ítems para evaluar prácticas y actitudes de la población sobre los suplementos, 9 ítems sociodemográficos y 6 ítems sobre hábitos de vida. Se realizó análisis descriptivo, frecuencia de uso de suplementos, razones de uso y prescripción en función de las variables sociodemográficas. Se utilizó el IBM SPSS Statistics 25 para el análisis estadístico, situando el valor p de significación estadística en &lt;0,05. Resultados: El 75,1% de la población estudiada (n=1.976) afirmó tomar durante el último año algún tipo de suplemento (63,4% complementos alimenticios; 30,2% productos para usos médicos especiales; 28,6% extractos de plantas; 19,9% productos para deportistas; y 13,8% productos para adelgazar). El 70% de los encuestados declaró consumir complementos alimenticios o productos a base de plantas para mejorar su estado de salud, mientras que el 50% de los que consumía suplementos para deportistas lo hacían para mejorar su rendimiento deportivo. El 77% de los que consumieron productos para adelgazar, lo harían para complementar la dieta. Los prescriptores y puntos de adquisición dependieron del tipo de producto. Los suplementos se percibieron en general como seguros, pero su eficacia fue percibida como leve y transitoria. Conclusiones: La prevalencia de uso de suplementos es alta. Mejorar la salud, adelgazar y mejorar el rendimiento deportivo, son los principales motivadores de su consumo. Un alto porcentaje de suplementos serían autoprescritos.<hr/>Abstract Introduction: The supplements market registers large sales, however, prevalence and reasons for supplements use data in Spain are scarce. The study aimed i) to evaluate the prevalence of use of supplements, and ii) to identify why they are used, their purposes, who prescribe them and where they are purchased. Methodology: Cross-sectional study using an ad-hoc online self-administered questionnaire to 2,630 participants (50% women) with sociodemographic characteristics assimilated to the Spanish population. The survey consisted of 24 items to assess population's practices and attitudes in relation to supplements, 9 items on sociodemographic indicators and 6 items on lifestyle habits. A descriptive analysis was carried out, frequency of use of supplements, reasons for their use and their prescribers by the main sociodemographic variables. The IBM SPSS Statistics 25 was used for statistical analysis, placing the p value of statistical significance at &lt;0.05. Results: 75.1% of the studied population (n=1,976) claimed to have consumed some kind of supplements in the last year (63.4% dietary supplements; 30.2% products for special medical uses; 28.6% herbal extracts; 19.9% products intended for athletes; and 13.8% products for weight loss). 70% of the sample claimed to have consumed nutritional or herbals supplements to improve their health, while among the consumers of sports supplements, 50% did it to improve performance. 77% of people who referred consumption of products for weight loss would do so to supplement their diet. Prescribers and points of sales were highly dependent on the type of supplements. Supplements were generally perceived as safe, while their effectiveness was mild to transitory. Conclusions: The prevalence of use of dietary supplements is high. Improving the general health status, losing weight, and enhancing sports performance are the main motivators for their consumption. A high percentage of the supplements might be self-administered. <![CDATA[Calidad de la alimentación y estrategias de aculturación alimentaria en migrantes colombianos residentes en Chile]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: La migración ha sido asociada a un mayor consumo de alimentos de alta densidad energética y aumento de peso. El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre la calidad global de la alimentación y estrategias de aculturación alimentarias en migrantes colombianos residentes en Chile. Metodología: Estudio no experimental, descriptivo y correlacional. La muestra total estuvo compuesta de 258 migrantes colombianos residentes en Chile. Se realizaron tablas cruzadas y pruebas de diferencias de medias. Resultados: Mujeres tuvieron una mayor calidad de la alimentación cuando utilizaron las estrategias de aculturación alimentaria de separación y evitación. Hombres tuvieron mayor puntaje con evitación e integración. La mayor calidad de la alimentación en mujeres se dio después de 5 años postmigración, hombres entre los 6 meses y 1 año. Conclusiones: Mujeres y hombres poseen diferentes mecanismos de adaptación o desadaptación alimentaria postmigración, a excepción de la evitación alimentaria. Del mismo modo un mayor tiempo de residencia favorece la calidad de la alimentación en mujeres, no así, en hombres. Es necesario seguir indagando el efecto de otras variables y otros colectivos migrantes.<hr/>Abstract Introduction: Migration has been associated with increased consumption of energy-dense foods and weight gain. This study aimed to analyze the relationship between global food quality and food acculturation strategies in Colombian migrants living in Chile. Methodology: Non-experimental, descriptive, and correlational study. The total sample consisted of 258 Colombian migrants living in Chile. Cross tables and mean difference tests were performed. Results: Women had higher eating quality when they used the food acculturation strategies of separation and avoidance. Men had higher scores in avoidance and integration. The highest eating quality in women was after 5 years post-migration, men between 6 months and 1 year. Conclusions: Women and men have different mechanisms of food adaptation or maladaptation post-migration, except for food avoidance. Similarly, longer residence time favors dietary quality in women, but not in men. It is necessary to continue investigating the effect of other variables and other migrant groups. <![CDATA[Nutracéuticos como potenciales agentes terapéuticos para prevenir el cáncer gástrico: rol de la inflamación crónica]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2174-51452022000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: La migración ha sido asociada a un mayor consumo de alimentos de alta densidad energética y aumento de peso. El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre la calidad global de la alimentación y estrategias de aculturación alimentarias en migrantes colombianos residentes en Chile. Metodología: Estudio no experimental, descriptivo y correlacional. La muestra total estuvo compuesta de 258 migrantes colombianos residentes en Chile. Se realizaron tablas cruzadas y pruebas de diferencias de medias. Resultados: Mujeres tuvieron una mayor calidad de la alimentación cuando utilizaron las estrategias de aculturación alimentaria de separación y evitación. Hombres tuvieron mayor puntaje con evitación e integración. La mayor calidad de la alimentación en mujeres se dio después de 5 años postmigración, hombres entre los 6 meses y 1 año. Conclusiones: Mujeres y hombres poseen diferentes mecanismos de adaptación o desadaptación alimentaria postmigración, a excepción de la evitación alimentaria. Del mismo modo un mayor tiempo de residencia favorece la calidad de la alimentación en mujeres, no así, en hombres. Es necesario seguir indagando el efecto de otras variables y otros colectivos migrantes.<hr/>Abstract Introduction: Migration has been associated with increased consumption of energy-dense foods and weight gain. This study aimed to analyze the relationship between global food quality and food acculturation strategies in Colombian migrants living in Chile. Methodology: Non-experimental, descriptive, and correlational study. The total sample consisted of 258 Colombian migrants living in Chile. Cross tables and mean difference tests were performed. Results: Women had higher eating quality when they used the food acculturation strategies of separation and avoidance. Men had higher scores in avoidance and integration. The highest eating quality in women was after 5 years post-migration, men between 6 months and 1 year. Conclusions: Women and men have different mechanisms of food adaptation or maladaptation post-migration, except for food avoidance. Similarly, longer residence time favors dietary quality in women, but not in men. It is necessary to continue investigating the effect of other variables and other migrant groups.