Scielo RSS <![CDATA[Anales de Psicología]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0212-972820200001&lang=pt vol. 36 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Strength-based approach for building resilience in school children: The case of Gaza]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: This paper seeks to develop a “Strength-based proactive approach for building resilience in school children” under political crisis to be used by counsellors within Gaza schools to advance social and emotional learning programmes that enhance students' resilience and wellbeing. A mixed-methodological approach was used to collect and analyse the data. The qualitative methods included the data collection using literature review, (12) interviews with school principals and psychologists and (12) focus groups with parents, counsellors and teachers. The quantitative method included data collection using (619) students’ self-administered questionnaires. The study population consisted of all the students of basic education grades in Gaza city. The study sample was random and consisted of (619) students. Statistical analysis was used to analyse the questionnaire and the content analysis was used to analyse qualitative data. Findings obtained in this study reflected that both qualitative and quantitative methods highlighted similar strength factors that support building resilience among school children in Gaza. They define children’s ability to adapt and succeed despite the difficult conditions surrounding them, child positive thinking, providing care, creating a supportive school environment, incorporating resilience topics in curriculum, engaging children in resiliency workshops, building strong relationships between school and family, joining peer groups and building good relationship with neighbours and relatives. In conclusion, this study comes as the first effort to develop Conceptual Strength-Based Proactive Approach model for counsellors in Gaza city and other cities experiencing similar political instability to apply effective approaches for fostering academic learning, resilience and wellbeing of school children.<hr/>Resumen: Este artículo busca desarrollar un “enfoque proactivo basado en la fortaleza para fomentar la resiliencia de los niños en edad escolar” en situaciones de crisis política, para ser utilizado por los orientadores en las escuelas de Gaza, con el fin de promover programas de aprendizaje social y emocional que mejoren la resiliencia y el bienestar de los estudiantes. Se utilizó un enfoque metodológico mixto para recopilar y analizar los datos. Los métodos cualitativos incluyeron la recopilación de datos mediante la revisión de la literatura, 12 entrevistas con directores de escuelas y psicólogos y 12 grupos focales con padres, orientadores y maestros. El método cuantitativo incluyó la recolección de datos utilizando un cuestionario autoadministrado por los estudiantes de la muestra. La población de estudio estaba compuesta por todos los estudiantes de los grados de educación básica en la ciudad de Gaza. La muestra de estudio fue aleatoria y consistió en 619 estudiantes. El análisis estadístico se utilizó para analizar el cuestionario y el análisis de contenido para analizar los datos cualitativos. Los hallazgos obtenidos en este estudio reflejaron que tanto los métodos cualitativos como los cuantitativos resaltaron factores de fortaleza similares que apoyan la creación de resiliencia entre los escolares de Gaza. Definen la capacidad de los niños para adaptarse y tener éxito a pesar de las difíciles condiciones que los rodean, el pensamiento positivo de los niños, la provisión de cuidados, la creación de un entorno escolar de apoyo, la incorporación de temas de resiliencia en el currículo, la participación de los niños en talleres de resiliencia, la construcción de relaciones sólidas entre la escuela y la familia, grupos y buenas relaciones con vecinos y familiares. En conclusión, este estudio se presenta como el primer esfuerzo para desarrollar un modelo conceptual de enfoque proactivo basado en la fortaleza para orientadores en la ciudad de Gaza y otras ciudades que experimentan una inestabilidad política similar para aplicar enfoques efectivos para fomentar el aprendizaje académico, la resiliencia y el bienestar de los niños en edad escolar. <![CDATA[The role of the Association of Psychologists-COP in the international ranking of Spanish Psychology (1979-2018)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The presence and spread of Spanish psychology journals in different international databases (JCR and SJR) is an indicator that determines the maturity and growth of this field, apart from providing an interesting view of the scientific activity for what concerns psychology and its situation within the international context. The objective of the present work is to determine the role of the Association of Psychologists (COP) as editor of psychology high-impact journals. 17 indexed journals were simultaneously selected in the JCR and SJR databases. The results show how 53% of them are edited or coedited by the professional association of psychologists-COP, with salience of that of Madrid (COP Madrid), having both, a greater presence in other databases and a greater number of journals in the first JCR quartile, with differences in the number of records per quartile between those journals edited or co-edited by the COP and those that are not. We could conclude that the state policies and the ranking campaigns of universities, associations and colleges play a key role in internationalization and ranking, since, in the case of Spain, the Association of Psychologists is the main editor and promotor of a true policy focused on these objectives.<hr/>Resumen: La presencia de revistas españolas de psicología en diferentes bases de datos internacionales (JCR y SJR) es un indicador que determina el crecimiento y la madurez de esta disciplina y aporta una visión de la actividad científica y su situación en el contexto internacional. El objetivo del presente trabajo es determinar el papel de la organización colegial-COP como editor de revistas de psicología de impacto. Se seleccionaron 17 revistas indexadas simultáneamente en las bases JCR y SJR de 2018. Los resultados muestran como el 53% de éstas son editadas o coeditadas por el COP, con especial relevancia del Colegio de Psicólogos de Madrid, teniendo una mayor presencia en otras bases de datos y un mayor número de revistas en los primeros cuartiles del JCR (SSCI), dándose diferencias en el número de registros por cuartil entre revistas editadas o coeditadas por el COP y las que no. Podemos concluir que las políticas de estado y las campañas de posicionamiento de universidades, asociaciones y colegios juegan un papel clave en la internacionalización y posicionamiento, y que en el caso español el COP es el principal editor y promotor de una auténtica política orientada a estos fines. <![CDATA[Current status on the opinion and implementation in the society of psychologists in Spain. An exploratory study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: There are few studies that present the image of the profession of psychology in the Spanish context. This descriptive and correlational study aims to describe the current state of opinion about psychology that exists in Spanish society. An incidental sample of 920 were surveyed. A descriptive analysis of the responses that generate a global pattern is carried out. Also a cluster analysis which divides the sample into four specific response profiles was performed. The main results indicate that opinions are generally positive, although there are still some myths and more traditional visions that are observed in some clusters, so work should continues to increase and spread the knowledge of society in relation to the profession.<hr/>Resumen: Existen pocos estudios que presenten la imagen de la profesión de psicología en el contexto español. Este estudio de tipo descriptivo y correlacional, tiene como objetivo describir el estado actual de la opinión que existe en la sociedad española. Se obtiene una muestra de 920 personas de forma incidental utilizando como instrumento un cuestionario específico. Se realiza un análisis descriptivo de las respuestas que generan un patrón global y se hace un agrupamiento por clúster, que divide a la muestra en cuatro perfiles específicos de respuestas. Los principales resultados indican que las opiniones son en general positivas, aunque todavía existen algunos mitos y visiones más tradicionales que se observan en algunos clústers, por lo que se ha de seguir trabajando en aumentar y difundir el conocimiento de la sociedad en relación con la profesión. <![CDATA[Health and burnout of home health care assistants: Impact of a training intervention]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: There is a growing need for care in developed countries, so the number of home health care assistants has increased exponentially. The literature has pointed out that this professional group is at high risk for a variety of health problems. Despite its importance, there are no described specific training interventions for it. This study describes a course for a group of female caregivers. A pre-post study is carried out to evaluate its effectiveness considering the following variables: the psychosocial state of health, the burnout and the dysfunctional thoughts about caregiving. The repeated measures ANOVA was used whenever possible and the Wilcoxon-test or the Mann Whitney-test were used as nonparametric tests. Dysfunctional thoughts were reduced after the course, being the effect size medium to large. Social dysfunction was reduced only in the group of women who were also family caregivers. We conclude that professional caregivers can benefit from brief training.<hr/>Resumen Existe una creciente necesidad de cuidados en los países desarrollados, por lo que el número de cuidadoras a domicilio ha aumentado de manera exponencial. La literatura ha señalado que este grupo profesional tiene un alto riesgo de sufrir una gran variedad de problemas de salud. A pesar de su importancia, no hay cursos de entrenamiento descritos para ellas. Este estudio describe el diseño de un curso psicoeducativo para un grupo de cuidadoras y muestra los resultados de un estudio pre-post para evaluar su efectividad considerando las siguientes variables: el estado psicosocial de salud, el agotamiento y los pensamientos disfuncionales sobre el cuidado. Una ANOVA de medidas repetidas se utilizó siempre que fue posible y la prueba de Wilcoxon o la prueba de Mann Whitney se usaron como pruebas no paramétricas. Los pensamientos disfuncionales se redujeron después del curso, siendo el tamaño del efecto mediano a grande. La disfunción social se redujo solo en el grupo de mujeres que también eran cuidadoras familiares. Llegamos a la conclusión de que las cuidadoras profesionales pueden beneficiarse de una breve capacitación. <![CDATA[Personality and coping. What traits predict adaptive strategies?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Coping strategies used play an essential role in the adaptation to changes in older adults, and personality traits are important predictors of these strategies. The aim of this study is to analyse what traits predict different coping strategies in older adults. Participants were 226 older adults (60 to 88 years old). Data on personality and coping strategies were obtained through the NEO-FFI and the Coping Strategies Questionnaire. Multiple linear regression models were conducted. Neuroticism positively predicted emotion-oriented strategies: negative self-focused, overt-emotional expression, avoidance, and religious. Openness to experience, agreeableness and conscientiousness positively predicted problem-oriented coping strategies: openness to experience (problem-solving focused), agreeableness (positive reappraisal), and conscientiousness (problem-solving focused and positive reappraisal). In addition, agreeableness and conscientiousness negatively predicted emotion-oriented strategies: overt-emotional expression and negative self-focused. Extraversion did not predict any coping strategy. These findings show that neuroticism is a maladaptive trait during aging, whereas openness to experience, agreeableness, and conscientiousness are adaptive traits in older adults.<hr/>Resumen: Las estrategias de afrontamiento utilizadas desempeñan un papel esencial en la adaptación a los cambios de los adultos mayores, y los rasgos de personalidad son factores predictivos importantes de estas estrategias. El objetivo de este estudio fue analizar qué rasgos predicen diferentes estrategias de afrontamiento en adultos mayores. Los participantes fueron 226 adultos mayores (60 a 88 años). Los instrumentos utilizados fueron el NEO-FFI para evaluar la personalidad y el Cuestionario de estrategias de afrontamiento (CAE). Se realizaron modelos de regresión lineal múltiple. El neuroticismo predijo positivamente las estrategias orientadas a la emoción: autofocalización negativa, expresión emocional abierta, evitación y religión. Los rasgos de apertura a la experiencia, amabilidad y responsabilidad predijeron positivamente las estrategias de afrontamiento orientadas a los problemas: apertura a la experiencia (resolución de problemas), amabilidad (reevaluación positiva) y responsabilidad (resolución de problemas y reevaluación positiva). Además, la amabilidad y la responsabilidad predijeron de manera negativa las estrategias orientadas a la emoción: expresión emocional abierta y autofocalización negativa. La extraversión no predijo ninguna estrategia de afrontamiento. Estos hallazgos muestran que el neuroticismo es un rasgo desadaptativo durante el envejecimiento, mientras que la apertura a la experiencia, la amabilidad y la responsabilidad son rasgos adaptativos en los adultos mayores. <![CDATA[Living conditions and coping strategies of women with breast cancer in Córdoba, Colombia]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Breast cancer is a reality that has meant death for thousands of women, constituting a stressful event that affects the emotional and psychological health of the patient. This study aims to determine the types of coping strategies developed by women diagnosed with breast cancer in the city of Monteria, Colombia in the period 2013-2017. A sample of 131 patients was determined and a probability of success and failure of 50% was estimated, with a margin for error no greater than 5% and a confidence of Z α = 95%. The sociodemographic survey showed that the participants were of limited economic resources, low education level, unemployed, with a partner and profess the catholic religion; the data provided by the Inventory Brief-COPE-28 refer to the preference for the type and strategy of active coping in 67.3% and 83.78% respectively, the frequency of use of the strategy was obtained the planning (55%), active ( 56%) and religion (64%); and the level of regular coping prevailed in all categories. Despite the precarious living conditions, the participants use active strategies to survive, which implies that integral accompaniment processes must be implemented in order to enhance the coping capacity of the subjects.<hr/>Resumen: El cáncer de mama es una realidad que ha significado la muerte para miles de mujeres, constituyendo un evento estresor que afecta la salud emocional y psicológica de la paciente. Este estudio pretende determinar los tipos de estrategias de afrontamiento desarrolladas por las mujeres diagnosticadas con cáncer de mama de la ciudad de Montería, Colombia en el periodo 2013-2017. Se determinó una muestra de 131 pacientes y se estimó una probabilidad de éxito y fracaso de 50%, un error no mayor al 5% y una confianza de Zα = al 95%. La encuesta sociodemográfica arrojó que las participantes son de escasos recursos económicos, bajo nivel educativo, sin empleo, con pareja sentimental y profesan la religión católica; los datos arrojados por el Inventario Brief-COPE-28 refieren la preferencia por el tipo y estrategia de afrontamiento activo en 67.3% y 83.78% respectivamente, en la frecuencia de uso de las estrategias de afrontamiento se obtuvo el planeamiento (55%), afrontamiento activo (56%) y la religión (64%); y el nivel de afrontamiento regular prevaleció en todas las categorías. Pese a las condiciones de vida precarias, las participantes emplean estrategias activas para sobrevivir, lo que implica que se debe implementar procesos de acompañamiento integral que potencien la capacidad de afrontamiento de los sujetos. <![CDATA[Content and format preferences of a depression prevention program: A study in perinatal women]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Background: this study investigated ethnic differences in the preferred content and delivery method of a depression prevention program for perinatal women. Method: participants were 163 pregnant (66.9%) and postpartum (33.1%) women. Women identified themselves as Latinas (45.4%) or non-Latinas (54.6%). Results: overall, women preferred individual and onsite therapy across contents. Only when the content was related to improving communication, they were willing to incorporate the partner. There were no ethnic differences in the preferred format. Regarding content, women preferred to receive “information on the pregnancy process including physical and psychological changes.” Non-Latinas had a higher preference for “receiving regular check-ins on their emotional state” than Latinas. Conclusions: these results should be considered when developing future perinatal depression prevention programs and evidence that work needs to be done if we want online interventions to be viewed more favorably by perinatal women.<hr/>Resumen: Antecedentes: este trabajo explora las diferencias étnicas en preferencias de contenido y formato de un programa preventivo de depresión perinatal. Método: participaron 163 mujeres en etapa perinatal (66.9% embarazadas; 33.1% en el posparto) que se identificaron como latinas (45.4%) y no latinas (64.6%). Resultados: el formato preferido fue individual y en persona para todos los contenidos. Solo cuando el contenido tenía que ver con la comunicación de pareja, considerarían incluir a la pareja. No se encontraron diferencias significativas en función de la etnia en las preferencias de formato. En cuanto al contenido, las mujeres prefirieron “información sobre el proceso de embarazo, incluyendo cambios físicos y psicológicos”. Las mujeres no latinas mostraron una mayor preferencia por “realizar evaluaciones regulares sobre su estado emocional” en comparación a las latinas. Conclusiones: estos resultados deberían considerarse a la hora de diseñar futuros programas de prevención para la depresión perinatal y evidencian la necesidad de trabajar más en las intervenciones online si queremos que se valoren más favorablemente por las mujeres perinatales. <![CDATA[Personality differences and psychological variables related to risk for eating disorders]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Certain psychological variables and personality are considered as predisposing or influential factors for the subsequent development of eating disorders. Also the implementation of some risk behaviors, such as binge eating, vomiting or excessive physical exercise for weight loss. The aim of the study was to compare the differences in personality and relevant psychological variables related to eating disorders, in women and men, based on compliance with specific criteria to help identify individuals with potential eating disorders. Participants were 604 university students. The Eating Disorder Inventory-3 (EDI-3) and Referral Form (EDI-3 RF), and the Five-Factor Inventory (NEO-FFI) were used. The results showed that up to 58.5% of women and 49.5% of men met remission criteria. In both women and men, there are differences between groups with criteria and those who do not, mainly in neuroticism, drive for thinness, bulimia, body dissatisfaction and asceticism. The scores in neuroticism factor and in the great majority of psychological scales are also higher in students that accomplish the highest number of criteria.<hr/>Resumen: Determinadas variables psicológicas y la personalidad son consideradas como factores predisponentes o influyentes para el posterior desarrollo de los trastornos de la conducta alimentaria, así como también la puesta en práctica de determinados comportamientos de riesgo, como los atracones, vómitos o la práctica de ejercicio físico excesivo para la pérdida de peso. El objetivo del estudio fue comparar las diferencias en personalidad y variables psicológicas relevantes relacionadas con los TCA, en mujeres y hombres, a partir del cumplimiento de criterios específicos a partir de los cuales se recomienda la derivación a un especialista en patologías alimentarias. En el estudio participaron 604 estudiantes universitarios, y se emplearon el Inventario de Trastornos de la Conducta Alimentaria (EDI-3) y su cuestionario de remisión (EDI-3 RF), y el Five-Factor Inventory (NEO-FFI). Los resultados mostraron que hasta el 58.5% de mujeres y 49.5% de hombres cumplen criterios de remisión. Tanto en mujeres como en hombres, existen diferencias entre los grupos con criterios y quienes no los presentan, principalmente en neuroticismo, obsesión por la delgadez, bulimia, insatisfacción corporal y ascetismo. Las puntuaciones en el factor neuroticismo y en la gran mayoría de escalas psicológicas son también superiores en los sujetos que cumplen con mayor número de criterios. <![CDATA[Psychometric validation of the Environmental Reward Observation Scale (EROS) in breast cancer survivors]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The loss of rewards resulting from oncological disease has been associated with emotional problems in cancer survivors. The Environmental Reward Observation Scale (EROS) evaluates environmental reinforcement and is based on behavioral models which show the relationship between environmental reinforcement and emotional state. The aim of this study is to analyze the psychometrical properties of this scale in breast cancer survivors and its usefulness in discriminating between survivors with and without emotional disorders. A total of 219 women survivors (M age = 52.97; SD ag = 7.50) completed measures of environmental reinforcement, behavioral activation and avoidance, and emotional state. Data fit an essentially unidimensional structure, showing high internal consistency and correlations, varying from moderate to high, with all the measures used. In the EROS scores, statistically significant differences were found between participants with and without emotional disorders. Optimum cut-off point to discriminate between anxiety and depression was established via Receiver Operating Characteristic curve. Using the framework of the Item Response Theory model, all the items were found to have a power of discrimination for measuring environmental reinforcement ranging from moderate to high. The EROS is a psychometrically sound instrument, which can be used to improve assessment of emotional state in breast cancer survivors.<hr/>Resumen: La pérdida de gratificaciones, como resultado de la enfermedad y tratamiento oncológico, se relaciona con problemas emocionales en supervivientes. Environmental Reward Observation Scale (EROS) es una escala para evaluar reforzamiento ambiental, desarrollada a partir de modelos conductuales que muestran la relación entre reforzamiento ambiental y estado emocional. Este estudio valida esta escala con supervivientes de cáncer de mama y analiza su utilidad para discriminar entre supervivientes con y sin trastornos emocionales. Un total de 219 mujeres supervivientes (M edad = 52.97; DT edad = 7.50) completaron medidas de reforzamiento ambiental, activación y evitación conductual, y estado emocional. Los datos se ajustan a una estructura esencialmente unidimensional, mostrando una consistencia interna elevada y de moderadas a altas con todas las medidas empleadas. Fueron estadísticamente significativas las diferencias en las puntuaciones entre participantes con y sin trastorno emocional. Mediante curvas ROC se estableció el punto de corte óptimo para discriminar ansiedad y depresión. Aplicando la Teoría de Respuesta al Ítem, se encontró que todos los ítems muestran un poder de discriminación de moderado a alto para evaluar reforzamiento ambiental. La EROS se presenta como una medida fiable y válida que puede emplearse para mejorar la evaluación del estado emocional de supervivientes oncológicos. <![CDATA[Emotional intelligence in the field of education: a meta-analysis]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Emotional Intelligence is a key factor that affects the social and mental wellbeing of students, making it easier for them to understand their environment and make the right decisions in the face of the various conflict situations that arise daily. Therefore, this construct should be constantly developed by educational institutions. For this reason, a meta-analysis has been developed in order to verify the degree of reliability, as well as the benefits that Emotional Intelligence implementation programs bring about to students. The bibliographic search was carried out in the Web of Science, SCOPUS and PubMed databases, making a total of 20 articles published related to the analyzed subject. Only longitudinal articles were included, obtaining an average Effect Size (E.S) of 0.73. When analyzing the effectiveness in the different educational stages, it should be noted that Primary Education yielded the best results (E. S= 0.95), followed by Secundary Education. Regarding duration, medium length programs reported the best results. In addition, better results were achieved in the programs using personality traits as assessment tools. In conclusion, most of the programs contribute to the development and improvement of the students’ Emotional Intelligence, providing them with the necessary skills to face real-life situations, as well as with the ability to feel self-fulfilled in relation to the tasks carried out by them and to the devoted effort.<hr/>Resumen: La Inteligencia Emocional es un factor clave que repercute en el bienestar social y mental de los alumnos, lo que les facilita a comprender su entorno y a tomar decisiones acertadas ante las diversas situaciones conflictivas que surgen diariamente. Lo que pone de manifiesto que este constructo debe de ser desarrollado de forma continua por medio de las entidades educativas. Por ello, se ha desarrollado un meta-análisis con el fin de comprobar el grado de fiabilidad, así como los beneficios que reportan los programas de implementación de Inteligencia Emocional en el alumnado. La búsqueda bibliográfica se ha realizado en las bases de datos Web of Science, SCOPUS y PubMed, obteniendo un total de 20 artículos relacionados con la temática analizada. Solamente se incluyeron artículos de tipo longitudinal, con los que se obtuvo un tamaño del efecto medio de 0.73. Al analizar la efectividad según etapa educativa, destacar que la Educación Primaria fue la que mejores resultados obtuvo (TE=0.95), seguida de la Educación Secundaria. Entorno a la duración de los programas, se obtuvo que los de duración media fueron los que mejor resultados reportaron. Asimismo, los datos los datos más elevados se detectaron en aquellos programas que utilizaron como instrumentos de evaluación los de rasgos de personalidad. Llegando a la conclusión de que mayoritariamente los programas contribuyen al desarrollo y a la potenciación de la Inteligencia Emocional de los alumnos, los cuales los dotan de las habilidades necesarias para afrontar las situaciones que acontecen en el día a día, así como de la capacidad para sentirse auto-realizados con las tareas llevadas a cabo y con el esfuerzo aplicado. <![CDATA[Social support and self-perception in bullying roles]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The aim of this study is to analyse how social support and other relational dimensions, such as affiliation and social self-perception, are associated with involvement in different roles in school bullying. In addition, it seeks to determine whether these dimensions are able to discriminate between the different groups involved. The findings are expected to be useful for bullying intervention and prevention programmes. As regards the debate about whether social support and reputation are risk or protective factors, our findings suggest that participation in bullying affects perceived levels of social support in the domains of school, family and peers. The results are discussed and we finally highlight the need for further research to enhance knowledge of the functioning and direction of the relations between social support and bullying in schools.<hr/>Resumen: El presente estudio tiene por objetivo analizar la relación entre el apoyo social y otras dimensiones relacionales, como la afiliación escolar y la autopercepción social, con la implicación en los distintos roles del acoso escolar y si estas variables pudieran discriminar entre los distintos grupos de participantes, lo que pudiera ser relevante para la prevención e intervención sobre el acoso. En el debate sobre si el apoyo social y la reputación son factores de riesgo o protección, nuestros resultados en conjunto indican que la participación en el acoso altera los niveles de apoyo social percibido en las dimensiones escolar, familiar y de los iguales. Se discuten los resultados y la necesidad de mayor investigación para profundizar en el conocimiento sobre el funcionamiento y la dirección de las relaciones del apoyo social y el acoso escolar. <![CDATA[Differential analysis of executive functions in children from disadvantaged families vs. children with autism spectrum disorder]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Executive Functions (EF) are considered necessary for dealing with new situations and for controlling one's behavior. Studies have confirmed EF difficulties in children with autism spectrum disorder (ASD) and in children from disadvantaged families (DF). This study aimed to examine EF difficulties in the two populations -ASD and DF children- with respect to EF in children who show typical development (TD). A total of 89 children between the ages of 7 and 12 years participated, divided into three groups: 28 with ASD, 36 from DF and 25 with TD. Assessments were made with different measures of EF (working memory, cognitive flexibility, inhibition, planning and self-regulation) and central coherence. In general, the children from DF obtained the lowest scores in all measures, although differences were not significant with respect to the other groups in all cases. Children with ASD obtained similar scores to the TD group in executive attention and working memory, and higher scores in central coherence. In comparison to the children from DF, the ASD children did better on all measures. These results would indicate that intervention programs designed for the two groups must be focus on different kind of tasks.<hr/>Resumen: Las Funciones Ejecutivas (FE) se consideran necesarias para afrontar nuevas situaciones y para controlar la propia conducta. Diversos estudios han confirmado que poblaciones tan diferentes como niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) y niños de familias desfavorecidas (FD) muestran dificultades en las FE. Este estudio pretende examinar las dificultades en FE en esas dos poblaciones con respecto a las FE en niños que muestran un desarrollo típico (DT). Un total de 89 niños de edades comprendidas entre los 7 y 12 años, divididos en tres grupos, participaron en el estudio: 28 con TEA, 36 de FD y 25 con DT. La evaluación se realizó con diferentes medidas de FE (memoria de trabajo, flexibilidad cognitiva, inhibición, planificación y autorregulación) y coherencia central. Los resultados muestran que, en general, los niños de FD obtuvieron las menores puntuaciones en todas las medidas, aunque las diferencias no fueron significativas en todos los casos. Los niños con TEA obtuvieron puntuaciones similares al grupo DT en planificación y memoria de trabajo, y mayores puntuaciones en coherencia central. Además, cuando se les compara con los niños de FD, los niños con TEA obtuvieron una ejecución mayor en todas las medidas. Estos resultados indican que existen diferencias entre grupos y, por tanto, que los programas de intervención diseñados para cada uno de ellos deben centrarse en diferentes tipos de tareas. <![CDATA[Cognitive Flexibility and Mental Well-Being in Turkish Adolescents: The Mediating Role of Academic, Social and Emotional Self-Efficacy]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Adolescence is a critical stage of growth and development in life-cycle of an individual. Because of the importance of developmental success during this stage, with implications of adult development and positive mental health, the current study aims to examine the predictor roles of cognitive flexibility and self-efficacy on mental well-being of Turkish adolescents. Moreover, as the association between cognitive flexibility and self-efficacy are considered to have crucial effects on adolescents’ mental well-being, it was supposed that academic, social and emotional self-efficacy could mediate the relation between cognitive flexibility and mental well-being. The participants of the research are comprised of 192 females (49%) and 200 males (51%), a total of 392 high school students who were attending four different high schools enrolled in grades 9-12, in a city of Turkey. Cognitive Flexibility Inventory, The Self-Efficacy Scale for Children and Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale were applied in data collection. The results showed that cognitive flexibility positively correlated with sub-dimensions of self-efficacy and mental well-being. Also, sub-dimensions of self-efficacy positively correlated with mental well-being. Findings from the mediational model indicated that academic, social and emotional self-efficacy served to mediate the relationship between cognitive flexibility and mental well-being. Research findings were discussed in the light of the literature and some suggestions were proposed for mental health experts and researchers.<hr/>Resumen: La adolescencia es una etapa crítica de crecimiento y desarrollo en el ciclo de vida de un individuo. Debido a la importancia del éxito en el desarrollo durante esta etapa, con implicaciones del desarrollo adulto y la salud mental positiva, el presente estudio tiene como objetivo examinar los roles predictores de la flexibilidad cognitiva y la autoeficacia en el bienestar mental de los adolescentes turcos. Además, dado que se considera que la asociación entre la flexibilidad cognitiva y la autoeficacia tiene efectos cruciales en el bienestar mental de los adolescentes, se suponía que la autoeficacia académica, social y emocional podría mediar la relación entre la flexibilidad cognitiva y el bienestar mental. . Los participantes de la investigación están compuestos por 192 mujeres (49 %) y 200 hombres (51 %), Un total de 392 estudiantes de secundaria que asistían a cuatro escuelas secundarias diferentes se inscribieron en los grados 9-12, en una ciudad de Turquía. El Inventario de Flexibilidad Cognitiva, la Escala de Autoeficacia para Niños y la Escala de Bienestar Mental Warwick-Edinburgh se aplicaron en la recolección de datos. Los resultados mostraron que la flexibilidad cognitiva se correlacionó positivamente con las subdimensiones de autoeficacia y bienestar mental. Además, las subdimensiones de autoeficacia se correlacionan positivamente con el bienestar mental. Los resultados del modelo mediacional indicaron que la autoeficacia académica, social y emocional sirvió para mediar la relación entre la flexibilidad cognitiva y el bienestar mental. Los resultados de la investigación se discutieron a la luz de la literatura y se propusieron algunas sugerencias para expertos e investigadores en salud mental. El Inventario de Flexibilidad Cognitiva, la Escala de Autoeficacia para Niños y la Escala de Bienestar Mental Warwick-Edinburgh se aplicaron en la recolección de datos. Los resultados mostraron que la flexibilidad cognitiva se correlacionó positivamente con las subdimensiones de autoeficacia y bienestar mental. Además, las subdimensiones de autoeficacia se correlacionan positivamente con el bienestar mental. Los resultados del modelo mediacional indicaron que la autoeficacia académica, social y emocional sirvió para mediar la relación entre la flexibilidad cognitiva y el bienestar mental. Los resultados de la investigación se discutieron a la luz de la literatura y se propusieron algunas sugerencias para expertos e investigadores en salud mental. <![CDATA[Differences in classroom motivational climate: causes, effects and implications for teacher education. A multilevel study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Research on classroom motivational climate (CMC) has shown significant differences between classrooms in CMC. However, it is not known whether teachers’ motivational knowledge, and goals and expectancies related to their students contribute to such differences, and consequently, on the effects of CMC on students. For answering this question, a multilevel model of the relationships among a) teachers’ knowledge and motivational characteristics, b) students’ goals and expectancies (SGE), c) perceived CMC, and d) students’ attribution of perceived motivational improvement to teachers (APMIT) was tested using structural equation methods. A total of 2.223 Secondary and High School students and their 95 teachers participated in the study. Results showed that teachers’ motivational quality (TMQ) has a significant indirect effect on differences between classrooms in CMC, and on the students’ attribution of perceived improvement in motivational variables to teachers, but also that teachers’ characteristics differ in their contribution to TMQ, and so, to CMC.<hr/>Resumen: La investigación sobre el clima motivacional en el aula (CMC) ha mostrado diferencias significativas entre las aulas en CMC. Sin embargo, no se sabe si el conocimiento motivacional de los docentes y las metas y expectativas relacionadas con sus alumnos contribuyen a tales diferencias y, en consecuencia, a los efectos de la CMC en los alumnos. Para responder a esta pregunta, un modelo multinivel de las relaciones entre a) el conocimiento y las características motivacionales de los profesores, b) las metas y expectativas de los estudiantes (SGE), c) la percepción de CMC, y d) la atribución de los estudiantes de la mejora motivacional percibida a los maestros (APMIT) se probó utilizando métodos de ecuaciones estructurales. Un total de 2.223 estudiantes de secundaria y preparatoria y sus 95 profesores participaron en el estudio. <![CDATA[Perceived social support as a predictor of academic success in Spanish university students]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Perceived social support is considered a key factor for reducing the risk of psychological distress, academic failure and student withdrawal from university; however, research concerning how social support may influence academic performance in undergraduate students is scarce. This study aimed to examine the relation of different provisions and sources of perceived social support with academic achievement of Spanish university students in their first and third year. The sample consisted of 219 emerging adults, 149 women and 70 men, of average age 18.01 years (SD= 0.46), enrolled on different degree courses at a public Spanish university. Data were collected during the first academic year (time 1) and again during the third academic year (time 2). Regression analysis of the data showed that different dimensions of social support predicted academic success throughout a period of two years. The study findings could be used to help university counsellors and administrators refine programmes and policies aimed at enhancing students’ adjustment and academic achievement.<hr/>Resumen: El apoyo social percibido se considera un factor esencial para la reducción del estrés psicológico, el fracaso académico y el abandono de los estudios universitarios; sin embargo, la investigación sobre la relación del apoyo social con el rendimiento académico en la universidad es escasa. En el presente estudio se examinó la relación de diferentes recursos y fuentes de apoyo social percibido con el rendimiento académico en estudiantes universitarios españoles. La muestra estaba compuesta por 219 adultos emergentes, 149 mujeres y 70 hombres, con una edad media de 18.01 años (SD= 0.46), matriculados en distintas titulaciones de una universidad pública española. Los datos fueron recogidos durante el primer curso académico (tiempo 1) y de nuevo durante el tercer curso (tiempo 2). Mediante un análisis de regresión de los datos se encontró que diferentes dimensiones del apoyo social percibido predecían el éxito académico a lo largo de los dos años. Los hallazgos del estudio pueden ayudar a orientadores y administradores a mejorar programas y políticas destinadas a favorecer la adaptación y el rendimiento académico de los estudiantes. <![CDATA[Development and validation of the Teaching Styles Inventory for Higher Education (TSIHE)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Teaching style is conceptualized as the teacher’s specific instructional approach that influences students’ motivation, learning, and performance. The main aim of this study is to explore the sources of structural validity of the of the Teaching Styles Inventory for Higher Education (TSIHE) using confirmatory techniques. A total of 3312 university students participated in the study. Data were analyzed using confirmatory techniques to find the adjustment of their structure to four alternative models. For the analyses, data were randomly divided into eight subgroups. The first subgroup was employed to test the goodness of fit of the tested model. Subsequently, a cross-validation analysis was performed with the eight subgroups. The bifactor model showed the best fit indexes: (χ2 = 782.75, df = 322, p &lt; .001, χ2/df = 2.44, TLI = .98, CFI = .98, RMSEA = .058). Its scales also present high reliability values. The questionnaire assesses a bipolar general factor, the teaching style, (ω = .99), and four dimensions, also bipolar: teacher-student interaction (ω = .97), decision-making negotiation (ω = .96), teaching structuring (ω = .96) and behavioral control (ω = .96). It was concluded that the questionnaire presents appropriate psychometrical properties to use for research and practical purposes.<hr/>Resumen: El Estilo de enseñanza se entiende como la forma particular de enseñar del docente, influyendo en la motivación, el aprendizaje y el rendimiento. El articulo presenta el estudio sobre las fuentes de validez estructural del Inventario de estilo de enseñanza para educación superior (IEE). Participaron 3312 estudiantes universitarios. Los datos se analizaron mediante técnicas confirmatorias para determinar el ajuste de su estructura de cuatro modelos alternativos. Para el análisis, la muestra fue dividida de forma aleatoria en ocho submuestras. Los análisis principales se llevaron a cabo con la primera y posteriormente se realizó un análisis de validación cruzada con los distintos subgrupos. El modelo 4, bifactor, es el que presentó los mejores índices de ajuste (χ2 = 782.75, df = 322, p &lt; .001, χ2/df = 2.44, TLI = .98, CFI = .98, RMSEA = .058). Las escalas mostraron también muy buenos índices de fiabilidad. El cuestionario evalúa un factor general bipolar -el estilo de enseñanza- (ω = .99), y cuatro dimensiones también bipolares: interacción profesor-alumno (ω = .97), negociación en la toma de decisiones (ω = .96), estructuración de la enseñanza (ω = .96) y control del comportamiento (ω = .96). Se concluye que el cuestionario, reúne los requisitos para ser utilizado con fines aplicados y de investigación. <![CDATA[Development and validation of the School Climate Questionnaire for Secondary and High School Teachers (SCQ-SHST)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The present study focuses on the development and initial validation of a measure of school climate based on teachers’ perceptions. The measure was developed to integrate those aspects of the school climate highlighted in the existing literature and that proved relevant for teachers’ efficacy, including the school goal structure. Exploratory and confirmatory factor analyses were conducted on a sample of 581 high school teachers. Results showed that a seven-correlated factor structure better represented the data, in comparison with a second-order model and a bifactor model. Structural equation modeling techniques provided evidence of the concurrent validity through correlations with a criterion measure of teacher job satisfaction. School goal structure proved to be an important aspect of school climate substantially related to other school climate factors such as school management quality and relationships among teachers. These findings provided some empirical support for the use of the questionnaire in schools, especially for those interested in articulating interventions aimed at improving the learning environment through the seven school climate dimensions addressed.<hr/>Resumen: El presente estudio se centra en el desarrollo y validación inicial de una medida del clima escolar basada en las percepciones de los profesores. La medida fue desarrollada para integrar aquellos aspectos del clima escolar destacados en la literatura existente, incluyendo la estructura de metas escolar. Se realizaron análisis factoriales exploratorios y confirmatorios con una muestra de 581 profesores de secundaria y bachillerato. El uso de modelos de ecuaciones estructurales proporcionó evidencia sobre la validez concurrente a través de correlaciones con una medida criterio sobre la satisfacción laboral de los profesores. La estructura de metas escolar demostró ser un aspecto relevante para definir el clima escolar relacionándose sustancialmente con otros aspectos del mismo tales como la calidad del liderazgo o el apoyo entre profesores. Estos resultados proporcionaron evidencias empíricas a favor del uso del cuestionario propuesto entre las escuelas, especialmente en aquellas interesadas en articular intervenciones encaminadas a mejorar el entorno de aprendizaje a través de las siete dimensiones del clima escolar abordadas. <![CDATA[Online sexual activities among university students: relationship with sexual satisfaction]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: This study explores online sexual activities and analyzes the relationship between these activities and sexual satisfaction. A total of 236 university students completed self-reported scales. The results indicated that the most frequent online sexual activities were: searching for sexual issues, flirting via chat rooms and viewing erotic or pornographic videos. With regards to the relationship between online sexual activities and sexual satisfaction, it was found that participants, who reported not seeking sexual information as well as not using chatrooms for sexual conversations, obtained a higher score in sexual satisfaction. In conclusion, although engaging in activities online for sexual purposes has a high prevalence, its influence on obtaining greater sexual satisfaction is not sufficiently proven.<hr/>Resumen: Este estudio explora las actividades sexuales a través de internet y analiza la relación entre estas actividades y la satisfacción sexual. Un total de 236 estudiantes universitarios completaron los cuestionarios administrados. Los resultados indicaron que las actividades sexuales online más realizadas fue la búsqueda de temas sexuales, ligar a través de chats y consultar videos eróticos o pornográficos. Con respecto a la relación entre las actividades sexuales online y la satisfacción sexual, se encontró que los participantes que manifestaron no buscar información sexual así como no utilizar chats para conversaciones sexuales, obtuvieron una mayor puntuación en satisfacción sexual. En conclusión, aunque la realización de actividades a través de internet con fines sexuales tiene una alta prevalencia, no queda acreditada de manera suficiente su influencia en la obtención de una mayor satisfacción sexual. <![CDATA[Risk factors associated with substance use in female victims of abuse living in a context of poverty]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The work analyzes the relationship between the suffering of stressful life events and the excessive consumption of alcohol and drugs in 136 women victims of gender violence in Nicaragua. The data was obtained from a heteroapplied structured interview designed for this purpose, which collects stressful life events suffered by the victims throughout their lives. The results show that those who suffered different episodes of violence since childhood consumed alcohol and drugs in excess. In addition, the greatest predictor for alcohol and drug use is among those who suffered sexual abuse before age 18. On the other hand, the Odds Ratio analyzes indicate an increased risk for the consumption of substances when the abuse occurred at an early age. Despite the relevance for the health of the victims, there are few devices in Nicaragua with which to assist victims of gender violence towards recovery processes, especially for those who have developed coping strategies related to excessive substance use.<hr/>Resumen: El trabajo analiza la relación entre el padecimiento de sucesos vitales estresantes y el consumo excesivo de alcohol y drogas en 136 mujeres víctimas de violencia de género de Nicaragua. Los datos se obtuvieron a partir de una entrevista estructurada diseñada para este fin que recoge sucesos vitales estresantes padecidos por las víctimas a lo largo de su vida. Los resultados muestran que quienes padecieron distintos episodios de violencia en la infancia consumieron alcohol y drogas en exceso. Además, el mayor predictor para el consumo de alcohol y drogas se encuentra entre quienes padecieron abuso sexual antes de los 18 años. Por otra parte, los análisis Odds Ratio indican un aumento del riesgo para el consumo de sustancias cuando el abuso se produjo a edades tempranas. Pese a la relevancia para la salud de las víctimas, existen pocos dispositivos en Nicaragua con los que atender a las víctimas de violencia de género hacia procesos de recuperación, sobre todo para quienes han desarrollado estrategias de afrontamiento relacionados con el consumo excesivo de sustancias. <![CDATA[Psychometric properties of the Recovery Experience Questionnaire at Argentine workers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The aim of this study was to examine the psychometric properties of the Recovery Experience Questionnaire in Argentina. Five-hundred and five workers from public, private and non-governmental sectors participated in the study. Confirmatory factor analysis showed that the four-factor model has an acceptable fit to the data. Thus, as the original scale, the Argentinean validation maintains the four recovery experiences-psychological detachment from work, relaxation, mastery experiences and control over leisure time. Reliability analyses showed good internal consistency (Cronbach’s α ranging from .75 to .92) and construct reliability (coefficient H ranging from .88 to .93) for all sub-scales. Expected correlations with measures of work engagement, burnout and negative affect supported for criterion validity. Thus, the Recovery Experience Questionnaire shows adequate psychometric properties for its use in Argentina, thereby providing a reliable instrument that allows deepening knowledge about recovery, and a valuable assessment tool for practitioners.<hr/>Resumen: El objetivo de este estudio consistió en examinar las propiedades psicométricas del Cuestionario de Experiencias de Recuperación para su uso en Argentina. La muestra estuvo compuesta por 505 trabajadores provenientes del sector público, privado y organizaciones no gubernamentales. Los resultados del análisis factorial confirmatorio evidenciaron que un modelo de cuatro factores ─distanciamiento psicológico del trabajo, relajación, búsqueda de retos y control sobre el tiempo libre─ presentó un buen ajuste a los datos. Por lo tanto, el cuestionario mantiene la misma estructura que la escala original. Los análisis de confiabilidad mostraron que la escala posee una adecuada consistencia interna (α = .75 - .92) y fiabilidad de constructo (H = .88 - .93). Se examinó la validez test-criterio con medidas de burnout, work engagement y afecto, obteniéndose relaciones teóricamente esperadas. En conclusión, la escala posee adecuadas propiedades psicométricas para ser utilizada en el contexto argentino, permitiendo disponer de un instrumento confiable que permite profundizar el conocimiento sobre la recuperación y brindando una herramienta valiosa para la práctica profesional.