Scielo RSS <![CDATA[Anales de Psicología]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0212-972820200002&lang=pt vol. 36 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Efficacy of a group intervention program with women victims of gender violence in the framework of contextual therapies]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The goal of this study was to empirically evaluate the efficacy of an intervention programme with women victims of gender violence. Specifically, Functional Analytic Psychotherapy (FAP) has been used, combined with Acceptance and Commitment Therapy (ACT), and Behavioural Activation (BA). This study was undertaken us intragroup format, during 11 sessions of 2 hours each session. A total of 21 women participated (with an average age of 45 years), who had suffered physical violence and/or emotional abuse by their partners, with different degrees and intensity, and at different periods in their lives. An intra-group design with pre-post measures was used. Three treatment groups were effected in different cities with 6 to 8 women in each city. To measure the intervention, the Clinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure (CORE-OM) questionnaire was applied. The results show a statistically significant decrease in the severity of discomfort, decreased suicide risk indicators, improved problem behaviour both inside and outside of the sessions, and increased openness to others. The usefulness of contextual therapies in improving the quality of life of battered women and the usefulness of those therapies for application in groups in public institutions are discussed.<hr/>Resumen: El objetivo de este trabajo es evaluar empíricamente la eficacia de un programa de intervención con mujeres víctimas de violencia de género. El programa en conjunto se enmarca dentro de las Terapias Contextuales, específicamente se ha utilizado la Psicoterapia Analítica Funcional, combinada con la Terapia de Aceptación y Compromiso y la Activación Conductual. Se ha llevado a cabo en formato grupal, durante 11 sesiones de 2 horas cada una. Participaron un total de 21 mujeres (de una media de edad de 45 años), que habían sufrido violencia física y/o abuso emocional por parte de sus parejas, en diferente grado e intensidad, y en diferentes momentos en sus vidas. Se ha utilizado un diseño intragrupo con medidas pre-post. Se realizaron tres grupos de tratamiento en diferentes ciudades con 6 a 8 mujeres cada uno. Para medir la intervención se ha aplicado el cuestionario Clinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure (CORE-OM). Los resultados han mostrado una disminución estadísticamente significativa en la severidad del malestar, han disminuido los indicadores de riesgo de suicidio, y han mejorado las conductas problemáticas dentro y fuera de las sesiones, además de incrementarse la apertura hacia los demás. Se discute la utilidad de las terapias contextuales para mejorar la calidad de vida de mujeres maltratadas, y su utilidad de aplicación en grupos en las instituciones públicas. <![CDATA[Cyber dating violence: A Review of Its Research Methodology]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: In recent years there has been increased interest in the study of cyber dating violence, however it is necessary to examine the research methodology that supports the evidence obtained so far. This article presents a systematic review of the scientific literature that analyzes 30 instruments for the measurement of cyber dating violence in adolescents and young adults used throughout these years. The main results show a high methodological, conceptual and terminological plurality, and a reduced number of instruments with sufficient psychometric guarantees is observed. The majority of the work is originated in the United States and, among the instruments applied in Spanish samples, there is an under-representation of indicators of sexually based cyber dating violence, which limits the understanding of this problem. This research provides information on the current state in the study of cyber dating violence and highlights methodological deficiencies in the construction of knowledge in this field of study. This work enables a better understanding of the disparity of results pointed out by previous research, especially referring to prevalence, frequency and gender differences in this type of violent behavior, as well as laying the foundations to tackle the phenomenon with scientific rigor.<hr/>Resumen: En los últimos años ha aumentado el interés por el estudio de la ciberviolencia en la pareja, sin embargo es necesario examinar la metodología de investigación que sustenta las evidencias obtenidas hasta el momento. Este artículo presenta una revisión sistemática de la literatura científica que analiza 30 instrumentos de medida de ciberviolencia en la pareja de adolescentes y jóvenes adultos utilizados a lo largo de estos años. Los principales resultados muestran una elevada pluralidad metodológica, conceptual y terminológica, observándose un reducido número de instrumentos con suficientes garantías psicométricas. Predominan los trabajos de procedencia estadounidense y, entre los instrumentos aplicados en muestras españolas, destaca una infrarrepresentación de indicadores de ciberviolencia de tipo sexual, lo que limita la comprensión de esta problemática. Esta investigación aporta información sobre el estado actual en el estudio de la ciberviolencia en la pareja y pone de relieve deficiencias metodológicas en la construcción del conocimiento en este campo de estudio. Este trabajo permite una mejor comprensión de la disparidad de resultados señalada por investigaciones previas, especialmente referidas a prevalencia, frecuencia y diferencias de género en este tipo de comportamientos violentos, además de sentar las bases para abordar el fenómeno desde el rigor científico. <![CDATA[The Phenomenon of Sexting among Spanish Teenagers: Prevalence, Attitudes, Motivations and Explanatory Variables]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Sexting is a recent phenomenon in which people send and receive photos, videos and/or text messages of sexual nature via smartphones or similar devices. Similar to other developed countries, it is becoming an increasingly popular practice among teenagers in Spain. Provided it has appeared very recently, scarce research has focused on examining in-depth factors involved in its initiation and maintenance. Therefore, the two main aims of this study were to determine its prevalence and to analyse the explanatory variables of the sexting behaviours. The sample consisted of 784 Spanish adolescents (52% boys and 48% girls) between 12 and 18 years of age (M = 14.44; SD = 1.61). The results showed that 24.4% have practised sexting at some time, with an average of 2.32 people (SD = 2.70). The regression analysis revealed that positive attitudes towards sexting, level of impulsivity, age, being male and having a partner are variables that predict engagement in sexting. These results are very important for designing and implementing preventive strategies that emphasise the responsible use of ICTs and social networks.<hr/>Resumen: El sexting es un fenómeno que consiste en el envío y la recepción de fotos, videos y/o mensajes de texto de naturaleza sexual a través de smartphones. Como en todos los demás países desarrollados, se está convirtiendo en una práctica cada vez más popular entre los adolescentes de España. Al tratarse de un fenómeno muy reciente todavía no existen muchos trabajos que hayan estudiado con profundidad su entidad y sus factores implicados. Por tanto, los dos objetivos de este estudio fueron determinar la prevalencia y analizar las variables explicativas del inicio y del mantenimiento de las conductas de sexting. La muestra estuvo formada por 784 adolescentes españoles (52% chicos y 48% chicas) con edades comprendidas entre los 12 y los 18 años (M = 14.44; DT = 1.61). Los resultados indican que el 24.4% ha practicado sexting en alguna ocasión, realizando esta conducta con una media de 2.32 personas (DT = 2.70). El análisis de regresión reveló que las actitudes positivas hacia el sexting, el nivel de impulsividad, la edad, ser hombre y el mantener una relación de pareja son variables que predicen la práctica del sexting. Estos resultados son muy importantes en la elaboración e implementación de estrategias preventivas que enfaticen el uso responsable de las TICS y las redes sociales. <![CDATA[Theoretical framework and explanatory factors for child-to-parent violence. A scoping review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Child-to-parent violence is a phenomenon with a fairly high prevalence rate and negative consequences at an individual, family and social level. The aim of this scoping review was to identify the theoretical frameworks and explanatory factors for this phenomenon. The review comprised studies written in English and Spanish since the year 2000, from the following databases: Web of Science, Scopus, PsycINFO, ERIC and Dialnet Plus. A total of 57 relevant studies were identified. The recurrent explanatory factors were: single parenthood, cohesion, stress, family discipline, history of violence, problems at school, clinical disorders and violent peer relationships. The concurrence of school, sibling and dating violence was particularly noteworthy. The theoretical frameworks referred to can be grouped into psychological, communicational, criminological, sociological and broader integrative models (Ecosystemic, Phenomenological and Constructivist). No data was found on interaction patterns, coping strategies or social perceptions of CPV which may influence families immersed in these kinds of situations.<hr/>Resumen La violencia filio-parental es un fenómeno de marcada prevalencia con consecuencias negativas a nivel individual, familiar y social. El objetivo de este estudio de alcance fue identificar los factores explicativos y la fundamentación teórica del fenómeno. Se revisaron estudios en inglés y español desde el año 2000, de las bases: Web of Science, Scopus, PsycINFO, ERIC y Dialnet Plus, identificando 57 estudios relevantes. Se encontraron como factores explicativos recurrentes: la monoparentalidad, la cohesión, el estrés y disciplina familiar, el historial de violencia, problemas escolares, trastornos clínicos y la relación con iguales violentos. Se destaca la concurrencia con la violencia escolar, entre hermanos y en las relaciones de noviazgo. Los fundamentos teóricos utilizados se pueden clasificar en psicológicos, comunicacionales, criminológicos, sociológicos y modelos integrativos más amplios (Ecosistémicos, Fenomenológicos y Constructivistas). La revisión realizada no arrojó datos sobre patrones de interacción, estrategias de afrontamiento y percepciones sociales alrededor de la VFP que puedan influir en las familias implicadas en estas situaciones. <![CDATA[Social Support, Self-Esteem and Quality of Life among People Living With HIV/AIDS in Jammu & Kashmir India]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Background: The cardinal aim of the present study was to assess the level of social support, self esteem and quality of life among people living with HIV/AIDS in Jammu and Kashmir State of India. Further, the study strived to explore the relationship between independent and dependent variables. Method: The study consists a sample of 460 AIDS patients selected through purposive sampling technique, out of them 177 (38.3%) were male, 283 (61.5%) were female patients; 295 (64.1%) were married and 165 (35.9%) were unmarried. Measures included Enriched Social Support Inventory by Mitchell et al., (2003), Rosenberg's Self-Esteem Scale (1965) and Quality of Life Scale by Sharma &amp; Nasreen (2014). For the statistical analysis of data Mean, Standard deviation, Frequency distribution, t-test, one way analysis of variance, eta square, correlation analysis and Scheffe’s post hoc test was applied by SPSS 20.0 version. Findings: The findings illustrated that majority of patients have poor social support, lower self-esteem and poor quality of life; also it reveals that patient’s social support, and self-esteem differs by age, occupation, duration of illness, gender, and marital status. However their quality of life differs only by their age, occupation, duration of illness, and marital status. Further the result shows social support and self-esteem are positively correlated with quality of life.<hr/>Resumen: Antecedentes: El objetivo principal del presente estudio fue evaluar el nivel de apoyo social, autoestima y calidad de vida entre las personas que viven con el VIH / SIDA en Jammu y el Estado de Cachemira de la India. Además, el estudio se esforzó por explorar la relación entre variables independientes y dependientes. Método: El estudio consiste en una muestra de 460 pacientes con SIDA seleccionados mediante una técnica de muestreo intencional, de ellos 177 (38.3%) eran hombres, 283 (61.5%) eran pacientes femeninas; 295 (64.1%) estaban casados ​​y 165 (35.9%) no estaban casados. Las medidas incluyeron el Inventario de apoyo social enriquecido de Mitchell et al. (2003), la Escala de autoestima de Rosenberg (1965) y la Escala de calidad de vida de Sharma y Nasreen (2014). Para el análisis estadístico de los datos, la versión SPSS 20.0 aplicó la media, la desviación estándar, la distribución de frecuencia, la prueba t, el análisis de varianza unidireccional, el cuadrado de eta, el análisis de correlación y la prueba post hoc de Scheffe. Hallazgos: Los hallazgos ilustran que la mayoría de los pacientes tienen poco apoyo social, baja autoestima y mala calidad de vida; también revela que el apoyo social y la autoestima del paciente difieren según la edad, la ocupación, la duración de la enfermedad, el género y el estado civil. Sin embargo, su calidad de vida difiere solo por su edad, ocupación, duración de la enfermedad y estado civil. Además, el resultado muestra que el apoyo social y la autoestima se correlacionan positivamente con la calidad de vida. <![CDATA[Sleep habits as predictors of psychological health in healthcare professionals]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The aim was to study the sleep habits and the psychological health of professionals in the health sector, as well as to analyse the relationships between both variables. The sample consisted of 511 workers from public hospitals in the Community of Madrid. Psychological health was evaluated using the GHQ-28 Questionnaire; and sleep habits with the CHAS Questionnaire. In addition, sociodemographic information was collected, such as age, sex, job position and professional category. The results showed statistically significant differences in somatic symptoms, psychological health and stability in sleep habits. Regression analysis indicated that sleep quality and daytime sleepiness are the variables most related to health dimensions, especially with anxiety/insomnia and somatic symptoms. These results reveal the differences between sleep habits and perceived health in nursing staff and doctors. Finally, healthcare workers present a higher prevalence of psychological distress, poor sleep quality and instability in sleep hours. Sleep impairment, somnolence and somatic symptoms are more frequent in nursing staff than in other healthcare professionals.<hr/>Resumen: El objetivo de la investigación fue estudiar los hábitos de sueño y la salud psicológica de profesionales del sector sanitario, así como analizar las relaciones entre ambas variables. La muestra contó con 511 trabajadores de hospitales públicos de la Comunidad de Madrid. La salud psicológica fue evaluada con el Cuestionario GHQ-28; los hábitos de sueño a través del Cuestionario CHAS, además, se recogieron datos sociodemográficos como edad, sexo, puesto de trabajo, categoría profesional. Los resultados mostraron diferencias estadísticamente significativas en síntomas somáticos, salud psicológica y estabilidad en hábitos de sueño. Los análisis de regresión indicaron que calidad del sueño y somnolencia diurna son las variables más relacionadas con las dimensiones de salud, especialmente con la ansiedad/insomnio y síntomas somáticos. Estos los resultados ponen de manifiesto las diferencias entre hábitos de sueño y salud percibida en personal de enfermería y facultativos. En conclusión, la población sanitaria presenta mayor prevalencia en malestar psicológico, peor calidad de sueño e inestabilidad en las horas de sueño. Deterioro del sueño, somnolencia y síntomas somáticos son más frecuentes en personal de enfermería que en el resto de profesionales sanitarios. <![CDATA[GHQ-12 in adolescents: contributions to the controversial factorial validity]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Objective: The General Health Questionnaire-12 (GHQ-12) is one of the most widely used questionnaires in the adult population, but there are not as many studies exploring its applicability in adolescents. The main problem is the diversity of results on its factorial structure, as different studies have shown one, two or three dimensions. The purpose of this study was to explore the GHQ-12 factorial structure for adolescents. Method: An observational multicenter cross-sectional descriptive study was designed for schools in the city of Madrid. A random sample of n=2,171, 14-16-year-olds was stratified by the school’s development level and funding (public, private or mixed). Unrestricted factor analysis was applied based on the polychoric or tetrachoric correlations matrix (depending on the test scoring method). Results: The optimized parallel analysis provided an unequivocal one-factor structure, confirmed by unidimensionality assessment. Around 30% of male and 42% of female adolescents were found to be at risk of developing mental health problems. Conclusions: The GHQ-12 is a one-dimensional test for screening psychological distress, with excellent psychometric properties for its application in an adolescent population. The use of adequate statistical methods can overcome old controversies and promote proper application and interpretation of the results provided by the test.<hr/>Resumen: Objetivo: El General Health Questionnaire-12 (GHQ-12) es de los cuestionarios más utilizados en la población adulta, pero hay pocos estudios que exploren su aplicabilidad en adolescentes. El principal problema es la diversidad de resultados en su estructura factorial, ya que diferentes estudios han encontrado una, dos o tres dimensiones. El propósito de este estudio fue explorar la estructura factorial del GHQ-12 en adolescentes. Método: Estudio descriptivo observacional multicéntrico transversal para centros educativos de la ciudad de Madrid. Se estratificó una muestra aleatoria de n = 2171 jóvenes de 14-16 años según el nivel de desarrollo y financiación de la escuela (pública, privada o mixta). Se aplicó un análisis factorial sin restricciones basado en la matriz de correlaciones policóricas o tetracóricas (dependiendo del método de puntuación de la prueba). Resultados: El análisis paralelo optimizado proporcionó una estructura inequívocamente unifactorial. El 30% de los varones y el 42% de las adolescentes presentaban riesgo de mala salud mental. Conclusiones: El GHQ-12 es un test unidimensional para el cribado del riesgo de mala salud mental, con excelentes propiedades psicométricas para su aplicación en población adolescente. El uso de métodos estadísticos adecuados puede superar viejas controversias y promover la correcta interpretación de los resultados de la prueba. <![CDATA[The Young Schema Questionnaire Short Form 3 (YSQ-S3): does the new four-domains model show the best fit?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The existence of early maladaptive schemas (EMS) is the core concept of Schema Therapy (ST). Several studies have demonstrated that EMSs are involved in many psychiatric disorders. The Young Schema Questionnaire is a self-report measure developed to assess the 18 EMSs and has long form (YSQ-L) and short form (YSQ-S) versions. It is currently in its third version (YSQ-S3). To the best of our knowledge, this is the first study that aims to validate the Italian version of YSQ-S3 according to the new proposed organization of EMSs into four domains. A non clinical sample of 1372 Italian population was involved in this research. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted to examine the latent structure of the YSQ-S3, including both first- and second-order structures. McDonald’s omega and intra-class correlation coefficients were calculated to evaluate internal consistency and test-retest reliability. Correlations between the YSQ-S3 and anxiety and mood symptoms were calculated to measure construct validity. McDonald’s omega of almost all EMSs were higher than 0.7, which indicated good internal reliability, and test-retest reliability was excellent. CFA supports the new proposed organization of EMSs into four domains. Regarding concurrent validity, each schema in the YSQ-S3 was highly correlated with anxiety and mood symptoms. The new four-domains model of the YSQ-S3 has demonstrated that it can be a useful and valid tool for clinicians and researchers in the self-report measurement of EMSs.<hr/>Resumen: La existencia de esquemas maladaptativos tempranos (EMTs) es el concepto central de Schema Therapy (ST). Varios estudios han demostrado que los EMS están involucrados en muchos trastornos psiquiátricos. El Young Schema Questionnaire es una medida de autoinforme desarrollada para evaluar los 18 EMTs y tiene versiones de forma larga (YSQ-L) y forma corta (YSQ-S). Actualmente se encuentra en su tercera versión (YSQ-S3). Hasta donde tenemos conocimiento, este es el primer estudio que tiene como objetivo validar la versión italiana del YSQ-S3 de acuerdo con la nueva organización propuesta de EMTs en cuatro dominios. Una muestra no clínica de 1372 estudiantes italianos participó en esta investigación. El análisis factorial confirmatorio (CFA) se realizó para examinar la estructura latente del YSQ-S3, incluidas las estructuras de primer y segundo orden. Se calcularon la omega coeficiente de McDonald y la correlación interclase para evaluar la consistencia interna y la fiabilidad test-retest. Las correlaciones entre el YSQ-S3 y la ansiedad y los síntomas del estado de ánimo se calcularon para medir la validez de constructo. El omega de McDonald de casi todos los EMTs fue superior a 0.7, lo que indicó una buena confiabilidad interna, y la confiabilidad test-retest fue excelente. CFA apoya la nueva organización propuesta de EMS en cuatro dominios. Con respecto a la validez concurrente, cada esquema en el YSQ-S3 estaba altamente correlacionado con la ansiedad y los síntomas del estado de ánimo. El nuevo modelo de cuatro dominios del YSQ-S3 ha demostrado que puede ser una herramienta útil y válida para los médicos e investigadores en la medición del autoinforme de los EMTs. <![CDATA[The effects of children’s self-educational aspiration and self-efficacy on mathematics achievement: A moderated chained mediation model]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Many previous studies have discussed the influence of extrinsic factors (e.g. living environment) on academic achievement of children from western China. The present study focused on four non-cognitive factors, self-educational aspiration, self-efficacy, instrumental motivation, and anxiety, which could affect mathematics achievement. The purpose of this study was to investigate the mechanisms how these four non-cognitive factors affected mathematics achievement. 5774 primary school students from fourth and fifth grade in western China participated in this study. A moderated chained mediation model was constructed. The results showed that self-educational aspiration could positively predict mathematics achievement. However, instrumental motivation and anxiety formed chained mediation between self-educational aspiration and mathematics achievement, and negatively predicted mathematics achievement. Besides, self-efficacy played a moderated role in the relationship between self-educational aspiration and anxiety.<hr/>Resumen: Muchos estudios previos han discutido la influencia de factores extrínsecos (por ejemplo, entorno vital) en el logro académico de los niños de China occidental. El presente estudio se centró en cuatro factores no cognitivos, la aspiración autoeducativa, la autoeficacia, la motivación instrumental y la ansiedad, los cuales podrían afectar el logro matemático. El propósito de este estudio fue investigar los mecanismos por los cuales estos cuatro factores no cognitivos afectaron el logro matemático. Un total de 5774 estudiantes de primaria de 4º y 5º grado en el oeste de China participaron en este estudio. Se construyó un modelo de mediación encadenado moderado. Los resultados mostraron que la aspiración autoeducativa podría predecir positivamente el logro matemático. Sin embargo, la motivación instrumental y la ansiedad formaron una mediación encadenada entre la aspiración autoeducativa y el logro matemático, y predijeron negativamente el logro matemático. Además, la autoeficacia desempeñó un papel moderado en la relación entre la aspiración autoeducativa y la ansiedad. <![CDATA[Neurodevelopmental difficulties as a comprehensive construct of learning disabilities in children with developmental delay: a systematic review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: A considerable number of students have learning difficulties and low academic performance, yet their evaluation does not always lead to a concrete diagnosis. They are categorized as immature, but neither the nature nor the characteristics of their difficulties are determined. The aim of this study was to identify the developmental domains which are affected in children with developmental delay (DD) and assess the concept of neurodevelopmental difficulties as a comprehensive construct of generalized learning difficulties. To this end, a systematic review was carried out on the electronic databases Medline, PsycINFO, WOS, Eric, Dialnet and CSIC and, after applying the inclusion criteria, 18 articles were selected. The results confirm that DD is used as a diagnostic label to characterize children with significant delays in one or more developmental domains, but there is no definition of consensus nor specific criteria for its diagnosis, and it is only to young children. The affected domains coincide with neurodevelopmental functions, and biological and environmental risk factors stand out in their aetiology. The association between a persistence of neurodevelopmental difficulties in childhood and generalized learning difficulties is verified, suggesting that the former are an explicative construct of the second.<hr/>Resumen: Un número considerable de estudiantes presenta dificultades de aprendizaje y bajo rendimiento académico, sin embargo su evaluación no siempre deriva en un diagnóstico concreto. Son categorizados como inmaduros, pero no se determinan ni la naturaleza ni las características de sus dificultades. El objetivo fue identificar los dominios evolutivos afectados en niños con retraso del desarrollo (RD) y valorar el concepto de dificultades neuroevolutivas como constructo comprensivo de las dificultades generalizadas de aprendizaje. Para ello, se realizó una revisión sistemática en las bases electrónicas Medline, PsycINFO, WOS, Eric, Dialnet y CSIC y, tras aplicar los criterios de inclusión, se seleccionaron 18 artículos. Los resultados confirman que RD se utiliza como etiqueta diagnóstica para caracterizar a niños con retrasos significativos en uno o varios ámbitos del desarrollo, pero no existe una definición de consenso ni criterios específicos para su diagnóstico, y solo sería de aplicación a niños de corta edad. Los dominios afectados coinciden con funciones neuroevolutivas y, en su etiología, destacan factores de riesgo biológico y ambiental. Se constata la persistencia en la niñez de las dificultades neuroevolutivas y su asociación con las dificultades generalizas en el aprendizaje de años escolares, apuntando a las primeras como constructo explicativo de las segundas. <![CDATA[Identifying instructional mediation patterns related with progress made in reading comprehension in socio-cultural disadvantaged contexts]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Identifying specific instructional factors related to advances made in reading comprehension is essential for optimizing learning and for guiding interventions, especially in socio-cultural disadvantaged contexts or with learning difficulties. This study intends to identify efficient instructional mediation patterns to explain progress made in comprehension. Eighty-two sessions-classes were systematically recorded, transcribed and analyzed, and the mediation patterns related to different reading processes were recorded. Mediation patterns were analyzed by coding and classifying contents with the Maxqdea-7 program. Nineteen categories were considered, which included 178 significant information units (mediation patterns/conducts). The sample was made up of 21 teachers and 821 students of years 3 to 8 of Basic Education in public Chilean schools from socially deprived contexts. Reading progress was measured by the standard CL-PT test, which was applied at the beginning and end of the academic year. The results identified specific significant mediation patterns of progress, especially pattern M_17 (Mediation of using strategies for activating previous knowledge, and for integrating knowledge and experiences with new contents) which explained 26% of variance (r = .55, p &lt; .01; adjusted R2 = .26, F (1, 19) = 8.19, p = .01). The educational implications of these results are discussed.<hr/>Resumen Identificar factores instruccionales específicos relacionados con progresos en comprensión lectora es esencial para optimizar el aprendizaje y orientar la intervención, especialmente en contextos de desventaja sociocultural o dificultades de aprendizaje. Este estudio pretende identificar patrones instruccionales de mediación eficaces en la explicación del progreso en comprensión. Se grabaron, transcribieron y analizaron sistemáticamente 82 sesiones-clase, y se registraron pautas de mediación relativas a diferentes procesos lectores. Los patrones de mediación fueron analizados mediante codificación y categorización del contenido con el programa Maxqdea-7. Fueron consideradas 19 categorías, que aglutinaron 178 unidades de información significativas (pautas/conductas de mediación). La muestra estuvo compuesta por 21 docentes y 821 estudiantes de tercero a octavo grado de Educación Básica de escuelas públicas de Chile ubicadas en contextos deprivados socialmente. El progreso lector se midió con la prueba estandarizada CL-PT, aplicada al principio y al final del curso escolar. Los resultados permitieron identificar pautas específicas de mediación significativas en la explicación del progreso, especialmente el patrón M_17 (Mediación del uso de estrategias para la activación e integración de conocimientos previos) explicaba el 26% de la varianza (r = .55, p &lt; .01; R2ajustado = .26, F(1, 19) = 8.19, p = .01). Se discuten las implicaciones educativas de estos resultados. <![CDATA[Reading sentences in Spanish: some similarities and differences between children with dyslexia and those with deafness]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The present study compares the strategies to read sentences used by Spanish-speaking children with dyslexia (n = 107) and cochlear-implanted children with deafness (n = 61). The results show that children with deafness, but not with dyslexia, adopt the key-word-strategy (KWS), which consists of identifying some content words of the sentence while ignoring the function words. Furthermore, it appeared that the KWS was associated with poor syntactic ability. Moreover, when Dyslexic and Deaf Groups were carefully matched at reading level with normally developing children (Control Group, n = 785) all of the differences between dyslexics and normally developing children disappeared. Children with hearing loss however were still slow at dealing with function words and consequently maintained their tendency to use the KWS. These results exclude the hypothesis that the KWS is a broadly used procedure to compensate for reading deficits but seems, rather, to depend on poor syntactic ability.<hr/>Resumen Este estudio compara las estrategias para leer oraciones utilizadas por un grupo de escolares con dislexia (n = 107) y un grupo con sordera e implante coclear (n = 61) de lengua castellana. Los resultados indican que solo los participantes con sordera adoptan la estrategia de palabras clave (EPC), que consiste en identificar algunas de las palabras de la oración con contenido semántico propio, e ignorar las palabras funcionales. Se observa además que el uso de la EPC está asociado con un déficit sintáctico. Por otra parte, cuando los dos grupos se emparejan en el nivel lector con niños con desarrollo típico en lectura (Grupo Control, n = 785), las diferencias entre los Grupos Disléxico y Control desaparecieron. Sin embargo, los niños con sordera mantenían su tendencia a usar la EPC y seguían presentando dificultades para procesar las palabras funcionales. Estos resultados excluyen la hipótesis de que la EPC sea un procedimiento utilizado de forma general para compensar los déficits de lectura, pareciendo depender, más específicamente, de dificultades en la capacidad sintáctica. <![CDATA[Teaching quality: The satisfaction of university students with their professors]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: For almost a century now, the concern of universities about student satisfaction with teaching quality has been increasing. A literature review has enabled the attributes of quality teaching to be classified into three main types: pedagogical, generic, and disciplinary. The aim of this paper is to identify the variables that, in the opinion of students, most influence student satisfaction regarding teaching quality. A total of 476 undergraduate students participated from Business Administration and Management of the University of Castilla-La Mancha (Spain). An ad hoc questionnaire was used to assess student satisfaction with teaching. Parametric (Logistic Regression Analysis) and non-parametric (Decision Tree) models were used. Our data indicate that if the professor explains the subject clearly, is concerned to find out whether the explanations have been understood, and carefully prepares the classes; the teaching-quality assessment will be very satisfactory. The identification of the attributes of quality teaching will enable universities to draw up initial and ongoing training plans for their teaching staff, bearing in mind the crucial role played by generic, pedagogical, and disciplinary competences in professor-student interaction.<hr/>Resumen: Desde hace casi un siglo la preocupación de las universidades sobre la satisfacción de los estudiantes con la calidad de la docencia recibida se ha ido incrementando. La revisión de la literatura permite clasificar los atributos de una docencia de calidad en tres grandes tipos de competencias: pedagógicas, genéricas y disciplinares. El objetivo de este trabajo es señalar las variables, que a juicio de los estudiantes, más influyen en la satisfacción del alumnado con la calidad de la docencia. Los participantes fueron 476 estudiantes del grado de Administración y Dirección de Empresas de la Universidad Castilla La Mancha. Se utilizó un cuestionario construido ad hoc para valorar la satisfacción de los estudiantes con la docencia. Se utilizaron pruebas paramétricas (Análisis de Regresión Logística) y no paramétricas (árbol de decisión). Nuestros datos indican que si el profesor explica con claridad, se preocupa por averiguar si los conceptos explicados han sido entendidos y prepara sus clases la valoración sobre la calidad de su docencia será muy satisfactoria. El identificar los atributos de una docencia de calidad permitirá a las universidades elaborar planes de formación inicial y permanente de su profesorado teniendo presente el papel crucial que juegan las competencias genéricas, pedagógicas y disciplinares en la interacción profesor-estudiante. <![CDATA[Regulation of cognition: Validation of a short scale for Portuguese first-year university students]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The quality of learning in Higher Education is particularly dependent on students' skills in regulating their cognition. This regulation requires cognitive and metacognitive skills as well as motivational dimensions. Due to its relevance in explaining students' academic achievement and developing lifelong learning skills, it´s important to increase research in the area. This study aims to adapt and validate a short version of the Regulation of Cognition of Metacognitive Awareness Inventory to first-year Portuguese university students. A sample of 360 students was considered and was identified a three-dimensional structure (Planning, 4 items; Strategies, 7 items; and Monitoring and evaluation, 7 items) with a second-order factor (Regulation of Cognition). The internal consistency values of the reduced scale are within the acceptable parameters for a self-report scale and the correlations with academic achievement at the end of the first year of the university guarantee the predictive validity of the scale. This short version of regulation of cognition measure allows its use in research with other instruments in larger studies and can function as a diagnostic / screening tool to help students in higher education learning challenges.<hr/>Resumen: La calidad del aprendizaje en la Educación Superior depende, especialmente, de las habilidades de los estudiantes para regular su cognición. Esta regulación requiere habilidades cognitivas y metacognitivas, así como dimensiones motivacionales. Dada su relevancia en el rendimiento académico y el desarrollo de habilidades para el aprendizaje a lo largo de la vida, es importante aumentar la investigación en el campo. Este estudio pretende adaptar y validar una versión abreviada de la dimensión Regulación de la Cognición del Metacognitive Awareness Inventory para estudiantes universitarios portugueses de primer año. Se empleó una muestra de 360 estudiantes y se identificó una estructura tridimensional (Planificación, 4 ítems; Estrategias, 7 ítems; y Monitoreo y evaluación, 7 ítems) con un factor de segundo orden (Regulación de la cognición). Los valores de consistencia interna de la escala reducida son aceptables para una escala de autoinforme y las correlaciones con el logro académico al final del primer año de la universidad garantizan su validez predictiva. Esta versión abreviada para medir la regulación de la cognición puede usarse en investigación junto con otros instrumentos en estudios más amplios y puede funcionar como una herramienta de diagnóstico para ayudar a los estudiantes en los desafíos del aprendizaje en la enseñanza superior. <![CDATA[Optimism and happiness in undergraduate students: Cognitive flexibility and adjustment to university life as mediators]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: In accordance with the goal of the positive psychology approach, this study was designed to build an understanding of the relationships among optimism, cognitive flexibility, adjustment to university life and happiness by proposing a multiple mediation model. A total of 386 undergraduates (64% female and 36% male) between 18-22 years participated in the study. The participants were recruited from a small university in Turkey. The Life Orientation Test, Cognitive Flexibility Inventory, University Life Scale, and Oxford Happiness Questionnaire Short Form were utilized as measures. The results showed that optimism, cognitive flexibility, adjustment to university life, and happiness positively correlated. The findings from the mediational analyses also indicated that the serial multiple mediation of cognitive flexibility and adjustment to university life in the hypothetical model was statistically significant and explained approximately 50% of the variance in happiness.<hr/>Resumen: De acuerdo con el objetivo del enfoque de psicología positiva, este estudio fue diseñado para construir una comprensión de las relaciones entre optimismo, flexibilidad cognitiva, ajuste a la vida universitaria y felicidad mediante la propuesta de un modelo de mediación múltiple. Un total de 386 estudiantes universitarios (64% mujeres y 36% hombres) entre 18-22 años participaron en el estudio. Los participantes fueron reclutados de una pequeña universidad en Turquía. El Test de Orientación de Vida, el Inventario de Flexibilidad Cognitiva, la Escala de Vida Universitaria y el Formulario Corto del Cuestionario de Felicidad de Oxford fueron utilizados como medidas. Los resultados mostraron que el optimismo, la flexibilidad cognitiva, el ajuste a la vida universitaria y la felicidad se correlacionan positivamente. Los resultados de los análisis mediacionales también indicaron que la mediación serial múltiple de la flexibilidad cognitiva y el ajuste a la vida universitaria en el modelo hipotetizado fue estadísticamente significativa y explicaron aproximadamente el 50% de la varianza en la felicidad. <![CDATA[Psychological variables related to corruption: a systematic review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Nowadays, corruption is one of the most important psychological, social, economic and political issues worldwide. The present paper aims to analyse psychological variables related to corruption through a systematic review of publications from 2008 to 2018. After carrying out a bibliographic search in scientific databases such as Psycinfo, Web of Science, Scopus, Scielo and Dialnet, 44 papers were found to match selection criteria. Core topics haven been organizational ethics, cultural beliefs and values, perceived norms and moral, and personality and related variables. Overall, results have shown that organizational variables such as leaders’ behaviour and justification strategies are linked to corruption. Meritocratic and materialist values have also been linked to corrupt behaviour, just like perceiving a corrupt environment and social norms. In regard to personality, features such as narcissism and psychopathy are deeply connected with this phenomenon. On the other side, perception of power and gender have a mixed empirical support.<hr/>Resumen: En la actualidad, la corrupción constituye uno de los principales problemas psicológicos, sociales, económicos y políticos a nivel mundial. El objetivo del presente estudio es analizar las variables psicológicas asociadas a la corrupción a través de una revisión sistemática de las publicaciones entre 2008 y 2018. Tras realizar una búsqueda en las bases de datos Psycinfo, Web of Science, Scopus, Scielo y Dialnet, se encontraron 44 artículos que cumplían con los criterios de selección propuestos. Los grandes núcleos encontrados fueron la ética organizacional, creencias y valores culturales, moral y normas percibidas, y personalidad y variables relacionadas. En general, los resultados apuntan a que variables organizacionales como la percepción de la conducta de sus dirigentes o las estrategias de justificación están relacionadas con la corrupción. Valores culturales meritocráticos y materialistas también han sido ligados a la conducta corrupta, como ocurre en el caso de la percepción de un entorno corrupto y de las normas sociales. En cuanto a la personalidad, rasgos como el narcisismo y la psicopatía se encuentran íntimamente ligados a este fenómeno. Por otra parte, variables como la percepción del poder o el sexo de los participantes han recibido un sustento empírico ambiguo. <![CDATA[Basic psychological needs and subjective well-being in Portuguese older people]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The aim of this study is the validation of the Portuguese version of the Basic Need Satisfaction General Scale (BNSG-S) in a sample of Portuguese elderly, and analyze through a structural equations model the effect of the Portuguese elderly individuals’ global perception about the satisfaction of basic psychological needs on subjective well-being. Two samples of Portuguese elderly people aged between 60 and 90 years old were considered in this study. Results revealed that they Model 3 of the BNSG-S (three factors, 11 items) adjusted to the data a (χ² = 103.16, df = 41, SRMR = .05, TLI = .90, CFI = .93, RMSEA = .07, 90% CI = .05-.08). Additionally, structural model analysis, showed a positive and significant effect between satisfaction of basic psychological needs and subjective well-being. In sum we concluded that the Portuguese version of the BNSG-S can be used as a means to evaluate the satisfaction of the basic psychological needs of the older population and, their satisfaction, has a positive effect on subjective well-being in the Portuguese older population.<hr/>Resumen: El objetivo de este estudio es la validación de la versión en portugués de la Escala General de Satisfacción de Necesidades Básicas (BNSG-S) en una muestra de personas mayores portuguesas, y analizar mediante el modelo de ecuaciones estructurales, el efecto de la percepción global de los ancianos portugueses sobre la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en el bienestar subjetivo. En este estudio se emplearon dos muestras de ancianos portugueses de entre 60 y 90 años de edad. Los resultados revelan que solo el Modelo 3 del BNSG-S (tres factores, 11 ítems) mostró buenos resultados de ajuste a los datos (χ² = 103.16, df = 41, SRMR = .05, TLI = .90, CFI = .93, RMSEA = .07, 90% CI = .05-.08). En la segunda parte del estudio verificamos que la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas tiene un efecto positivo en el bienestar subjetivo en los ancianos portugueses. En presencia de esta evidencia, llegamos a la conclusión de que la versión portuguesa del BNSG-S puede utilizarse como un medio para evaluar la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas de la población de mayor edad y su satisfacción tiene un efecto positivo sobre el bienestar subjetivo en la población portuguesa de más edad. <![CDATA[Perception of organizational politics, psychological safety climate, and work engagement: A cross-level analysis using hierarchical linear modeling]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The purpose of this research was to empirically test the hypothesis that the organizational psychological safety climate and the perception of organizational politics predict the extent to which employees feel engaged in their work. Using hierarchical linear modeling and data collected from 1,244 employees in 64 organizations, organizational level psychological safety climate and employee-level perception of organizational politics predicted employee work engagement. There was also an unexpected significant cross-level interaction, so that the negative effect of the perception of organizational politics was amplified in organizations with a positive psychological safety climate. In other words, organizational psychological safety benefits the work engagement of individuals more when they perceive the existence of low organizational politics. The results offer insight into the mechanisms by which the perceived organizational context may influence employees‟ work engagement and highlight the importance for the perceived organizational consistency in the promotion of work engagement within their organization.<hr/>Resumen: El propósito de esta investigación fue probar empíricamente la hipótesis de que el clima de seguridad psicológica de la organización y la percepción de las políticas de la organización predicen hasta qué punto los empleados se sienten comprometidos con su trabajo. El uso de modelos jerárquicos lineales y los datos recopilados de 1,244 empleados en 64 organizaciones mostraron que el clima de seguridad psicológica a nivel organizativo y la percepción de la política organizacional a nivel de los empleados predijo el compromiso con el trabajo de los empleados. También hubo una inesperada interacción significativa entre los niveles, de modo que el efecto negativo de la percepción de las políticas organizacionales se amplificó en organizaciones con un clima de seguridad psicológica positivo. En otras palabras, la seguridad psicológica organizacional beneficia más el compromiso de los individuos cuando ellos perciben la existencia de políticas organizacionales bajas. Los resultados ofrecen información sobre los mecanismos por los cuales el contexto organizativo percibido puede influir en el compromiso laboral de los empleados y resaltar la importancia de la coherencia organizativa percibida en la promoción del compromiso laboral dentro de su organización. <![CDATA[Adaptation and validation of the healthy employee questionnaire of the HERO model]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Organisations are implementing actions to improve the health and quality of life of their employees. This fact therefore has an impact on companies and their employees, the latter being characterised by five strengths: engagement, resilience, self-efficacy, optimism and hope. The Healthy Employee Questionnaire measures eight dimensions, so the aim of the work is to validate the instrument by reducing the construct of the healthy employee from eight dimensions to five dimensions and to ascertain the reliability of the instrument as a means of evaluating the healthy employee. 287 employees (208 men and 79 women) aged 20-59 participated in this study. The fit of the five- and eight-dimensional models was analysed by Confirmatory Factor Analysis (CFA), using the Robust Maximum Likelihood estimation method. The incremental indices (CFI and NNFI) and the absolute SRMR showed a good fit in both models being higher than .90 and lower than .08, respectively. In terms of model comparison, a significant increase in the Satorra-Bentler Chi Square contrast statistic was observed in the five versus eight-dimensional model, although the reduction of the CFI in the five-dimensional model did not exceed the criterion of .01, which allowed both models to be considered as similar in terms of fit. The two models showed satisfactory results in terms of fit, this fact confirming the reduction of the healthy employee questionnaire from eight dimensions to five dimensions.<hr/>Resumen: Las organizaciones están implementando acciones para la mejora de la salud y calidad de vida de sus empleados. Este hecho repercute por tanto en las empresas y en sus empleados, caracterizándose éstos últimos por disponer de cinco fortalezas como son el engagement, la resiliencia, la autoeficacia, el optimismo y la esperanza. El cuestionario del empleado saludable mide ocho dimensiones, por lo que el objetivo del trabajo es validar el instrumento reduciendo el constructo del empleado saludable de ocho dimensiones a cinco dimensiones y constatar la fiabilidad del mismo como medio de evaluación del empleado saludable. 287 empleados (208 hombres y 79 mujeres) de edades comprendidas entre 20-59 años participaron en este estudio. Se analizó el ajuste de los modelos de cinco y ocho dimensiones mediante un Análisis Factorial Confirmatorio (AFC), utilizando el método de estimación de Máxima Verosimilitud Robusto. Los índices incrementales (CFI y NNFI) y el absoluto SRMR mostraron un buen ajuste en ambos modelos al ser superiores a ,90 e inferior a ,08 respectivamente. En cuanto a la comparación de modelos se observa un aumento significativo del estadístico de contraste Chi Cuadrado de Satorra-Bentler en el modelo de cinco frente al de ocho dimensiones, aunque la reducción del CFI en el modelo de cinco dimensiones no superó el criterio de ,01, lo que permitió considerar ambos modelos como similares en cuanto a ajuste. Ambos modelos mostraron resultados satisfactorios en cuanto al ajuste, este hecho confirma el uso del cuestionario del empleado saludable de ocho dimensiones a cinco dimensiones. <![CDATA[Development and Validation of the Spanish Version of the Political Skill Inventory: A Measurement Invariance Test]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282020000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Background: The Political Skills Inventory (PSI) is a measurement tool for assessing four dimensions associated with political skills: social astuteness, interpersonal influence, networking ability and apparent sincerity (Ferris, Davidson &amp; Perrewé, 2005). Method: In the present study, multi-sample and multi-method, we developed and analyzed the psychometric properties of the Spanish version of the (PSI), by performing both exploratory and confirmatory factor analyses over two samples composed by employees from diverse professions for the first sample (collected through three waves, with values ranging between Mage = 43.66 - 44.70, SD = 9.42 - 10.22 and 57.3 - 58.4% of women) and a healthcare workforce for the second one (Mage = 35.56, SD = 7.23; 80.6% women). Additionally, a longitudinal reliability test and a gender factorial invariance test were performed. Results: Cronbach's alpha (ranging between 0.83-0.90 in our data and between 0.73-0.87 in the original version) and omega (0.85 for the overall scale) indices revealed satisfactory reliability and exploratory factor analyses extracted the four original factors as reported in other studies (N = 309). Confirmatory factorial analyses confirmed that the four-factor solution presented the best fit to our data (N = 248). Conclusions: We add new evidence for time and gender invariance of the measure, showing that the PSI can be considered a stable and valid measure over time and across gender.<hr/>Resumen: Introducción: El inventario de habilidades políticas (PSI, siglas en inglés) es una medida para calibrar cuatro dimensiones relacionadas con este constructo: la astucia social, la capacidad de influencia interpersonal, la habilidad para establecer contactos y la sinceridad aparente (Ferris, Davidson &amp; Perrewé, 2005). Método: En el presente estudio, multi-muestra y multi-método, sendos análisis factorial exploratorio y confirmatorio se han llevado a cabo sobre dos muestras, una primera compuesta por trabajadores de varios ramos (recogido en tres etapas, con una edad media comprendida entre 43.66 y 44.70 años, DT = 9.42 - 10.22, y un porcentaje de mujeres entre 57.3 - 58.4%) y una segunda por trabajadores del sector salud (Mage = 35.56, SD = 7.23; 80.6% women), para desarrollar y testar las propiedades psicométricas de la versión española del PSI. Adicionalmente, se llevó a cabo una prueba de fiabilidad longitudinal y un análisis de invarianza relativo al género. Resultados: Los índices alpha de Cronbach (cuyos valores oscilaron entre 0.83-0.90 en nuestros datos, y entre 0.73-0.87 en la versión original) y omega (0.85 para el total de la escala) revelaron un grado de fiabilidad satisfactoria. El análisis factorial exploratorio extrajo los cuatro factores de la versión original, tal y como ya ha sido reportado en otros estudios (N = 309). El análisis factorial confirmatorio confirmó que el ajuste de dicha estructura fue el mejor frente a los datos (N = 248). Conclusiones: Con este estudio se añade evidencia al estudio de la invarianza de género y la estabilidad temporal de esta medida, mostrando que la versión española del PSI puede ser considerada una medida estable y válida a través del tiempo y relativa al género.