Scielo RSS <![CDATA[Psychosocial Intervention]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-055920150001&lang=pt vol. 24 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Psychometric estimation of a self-efficacy scale to avoid risk behaviors in Mexican adolescents</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592015000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de la presente investigación fue determinar las propiedades psicométricas (estructura, validez factorial y consistencia interna) de un instrumento para medir la autoeficacia ante conductas de riesgo en adolescentes mexicanos. Participaron en el estudio 850 jóvenes, entre 13 y 21 años de edad, estudiantes de bachillerato de la Ciudad de México. El análisis psicométrico para determinar la validez de constructo reveló seis dimensiones: autoeficacia ante el consumo de alcohol, tabaco, drogas, conducta sexual, daños a la salud y conducta antisocial. La confiabilidad mostró un nivel óptimo para cada factor. Adicionalmente la validez factorial tuvo un buen ajuste a la muestra. La discusión analiza la utilidad de la escala para la evaluación de la autoeficacia ante conductas de riesgo en diferentes situaciones y contextos.<hr/>The objective of this research was to analyze the psychometric properties (structure, factorial validity, and reliability) of the scale for measuring self-efficacy to avoid behavior risk in Mexican adolescents. The sample consisted of 850 teenagers aged between 13 and 21 years, students of public high schools in Mexico City. The psychometric analysis showed six factors: self-efficacy to avoid tobacco consumption, alcohol drinking, drug use, sexual behavior, health injury, and antisocial behavior. The reliability analysis showed an optimal level for each factor. Additionally, the results indicated the factorial validity of self-efficacy to avoid behavior risk. The discussion analyzes the utility for self-efficacy assessment, and intervention development implications are suggested. <![CDATA[<b>Characteristics of young offenders depending on the type of crime</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592015000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The aim of this study is to define a profile of juvenile offenders depending on the type of crime (against property or against persons), according to several socio-demographic variables, and a number of indicators of juvenile risk. Participants were 395 adolescents between the ages of 14 and 18 with a criminal record in the juvenile court over a two-year follow-up period. Results showed that in property-related offences the offender is more likely to be male, from an Eastern European country, and with inconsistent parenting. On the other hand, crimes against persons would be committed mostly by girls, Latin American or African juveniles, and with individual factors such as aggressive behaviour, outbursts of anger, poor frustration tolerance, or little concern for others. These results may be useful in designing crime prevention and offender intervention programmes.<hr/>El objetivo del presente estudio es determinar la existencia de un perfil diferencial de menores infractores acusados de haber cometido delitos contra la propiedad y contra las personas, según diferentes variables sociodemográficas y diversos indicadores de riesgo juvenil. Los participantes fueron 395 menores entre 14 y 18 años, con expediente judicial en el Juzgado de Menores, en un periodo de seguimiento de dos años. Los resultados indican que en los delitos contra la propiedad es más probable encontrar un menor infractor de género masculino, procedente de los países del Este, con pautas educativas parentales inconsistentes. Por su parte, los delitos contra las personas serían cometidos en mayor proporción por mujeres, de nacionalidad latinoamericana o africana, predominando como principales factores de riesgo la agresividad, ataques de cólera, baja tolerancia hacia la frustración o poca preocupación por los demás. Estos datos pueden ser importantes de cara al diseño de programas de prevención de los delitos e intervención con infractores. <![CDATA[<b>The voices of newcomers</b>: <b>a qualitative analysis of the construction of transnational identity</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592015000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nowadays, globalization is connected with the emergence and reconstruction of new identities. For instance, the migration process implies the generation of new forms of identity, questioning the traditional homogeneous and static notions of identity. In this regard, the term "transnational identity" or "bicultural identity" has been suggested for these people that live in between two cultural frameworks and has to establish a dialogue between the country of origin ("there") and the host country ("here"). This study shows the bicultural and multiple nature of ten immigrant life stories. These narratives illustrate how bicultural and multilingual skills become part of the self definition through the appropriation of cultural voices that manage the origin and host lifestyles, building hybrid and multiple identities that preserve certain ties with the origin society and take certain forms of life of the new culture and society. The novelty embodied in this work is the qualitative approach taken in the research. Most of the literature on transnational identity and transnationalism are based on theoretical discussions or quantitative data.<hr/>En la actualidad, la globalización se asocia con la emergencia y reconstrucción de nuevas identidades. Por ejemplo, los procesos migratorios conllevan la generación de nuevas formas de identidad que cuestionan las nociones estáticas y homogéneas tradicionales. En este sentido, se ha sugerido el concepto de "identidad transnacional" o "identidad bicultural" para hacer referencia a las personas que viven entre dos o más modelos culturales distintos y deben, en consecuencia, mantener un diálogo entre la sociedad de origen ("allí") y la de destino ("aquí"). Este estudio muestra la naturaleza bicultural y múltiple de diez historias de vida de inmigrantes. Estas narrativas ilustran cómo las habilidades biculturales y multilingües devienen parte de la definición identitaria a través de la apropiación de voces culturales que establecen un diálogo entre la sociedad de origen y de destino, facilitando la construcción de identidades hibridas y múltiples. La novedad de este trabajo reside en la aproximación cualitativa llevada a cabo dado que la mayoría de estudios en la literatura sobre identidad transnacional y transnacionalismo se basan bien en discusiones teóricas o bien en estudios cuantitativos. <![CDATA[<b>The role of siblings in goal achievement in residential child care programs</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592015000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Dentro del sistema de protección infantil, cuando existen grupos de hermanos se recomienda mantenerlos juntos cuando son acogidos. El objetivo de este trabajo es comprobar si mantener a los grupos de hermanos juntos en acogimiento residencial es beneficioso y en qué aspectos. La muestra está compuesta por 167 niños y adolescentes que vivían en hogares de protección, de los que 105 (62.9%) estaban con hermanos y 62 (37.1%) estaban solos. Se analizó la evolución de las puntuaciones en la escala mensual de observación de objetivos del SERAR (Del Valle y Bravo, 2007). Los resultados indican que, en general, los que están con los hermanos obtienen más ventajas que los que están solos, adaptándose mejor al contexto residencial. No obstante, cuando las estancias se alargan demasiado empeora la interacción social dentro de la residencia en los grupos de hermanos. Estos resultados se discuten en relación a la investigación previa y a sus implicaciones prácticas.<hr/>Within the child welfare system, when groups of siblings are placed in residential care it is recommended to keep them together. The goal of this work is to verify whether keeping groups of siblings together in residential care is beneficial. The sample was made up of 167 children and adolescents who lived in supervised homes; 105 (62.9%) were with siblings and 62 (37.1%) were alone. We analyzed the evolution of their scores on the monthly goal observation scale of the SERAR (Del Valle & Bravo, 2007). The results indicate that, in general, children who are with their siblings obtain more benefits than children who are alone, especially in the dimensions of the residential setting. Nevertheless, when stays are too long, social interaction within the residence worsens in the groups of siblings. These results are discussed with regard to prior research and its practical implications. <![CDATA[<b>Effects of a cognitive-behavioral intervention program on the health of caregivers of people with autism spectrum disorder</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592015000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Caregivers of people with autism spectrum disorder (ASD) are chronically exposed to high levels of stress. In turn, such stress is associated with high rates of negative health outcomes. However, few studies have analyzed the effects of psychotherapeutic interventions in improving health in this population. The main aim of the present study was to evaluate the effectiveness of a cognitive-behavioral intervention program, based on the model proposed by Ruiz-Robledillo and Moya-Albiol (2014a). For this, we used a sample of 17 informal caregivers of people diagnosed with ASD. The study was based on a pre-post design. Caregivers had lower levels of burden immediately after the intervention than at baseline, while both immediately after the intervention and at 1 month of follow-up, they had fewer somatic symptoms, lower levels of depression, and better mood states than at baseline. These results provide evidence of the efficacy of the cognitive-behavioral intervention developed for reducing stress and health complaints in chronically stressed caregivers. Additionally, the program could be useful in early stages of the caring process, to provide caregivers with effective skills for preventing future health problems. The integration of the program in general psychosocial interventions would be highly beneficial for this population.<hr/>Los cuidadores de personas con trastorno del espectro autista (TEA) están crónicamente expuestos a altos niveles de estrés. Este hecho está asociado al padecimiento de numerosos problemas de salud. Sin embargo, pocos estudios han analizado los efectos de intervenciones psicoterapéuticas en la mejora de su salud. El objetivo del presente estudio fue evaluar la eficacia de un programa de intervención cognitivo-conductual, basado en el modelo propuesto por Ruiz-Robledillo y Moya-Albiol (2014a). Para ello, se utilizó una muestra de 17 cuidadores informales de personas con TEA. El estudio se basó en un diseño pre-post. Los cuidadores presentaron menores niveles de sobrecarga después de la intervención en comparación con la línea base. Después, y tras un mes de la finalización de la intervención, presentaron menores síntomas somáticos, depresión y un mejor estado de ánimo que en la línea base. Estos resultados refuerzan la eficacia de la intervención cognitivo-conductual implementada en la reducción del estrés y los problemas de salud en cuidadores crónicamente estresados. El programa podría ser útil en las primeras etapas del proceso de cuidado, proporcionando a los cuidadores habilidades efectivas para la prevención de futuros problemas de salud. La integración del programa en intervenciones psicosociales generales sería altamente beneficioso para esta población. <![CDATA[<b>Do cultural differences influence batterer intervention program outcomes?</b>: <b>a study with Spanish and Latin American offenders</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592015000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este estudio se analiza, en primer lugar, si existen diferencias entre hombres latinoamericanos inmigrantes y españoles condenados por violencia contra la mujer en las relaciones de pareja, en relación a sus actitudes hacia la violencia (i.e., gravedad percibida, culpabilización de la víctima y aceptabilidad de la violencia), atribución de responsabilidad, sexismo y riesgo de reincidencia al inicio de un programa de intervención con maltratadores. En segundo lugar, se comprueba si existen diferencias al finalizar la intervención en los resultados del programa entre inmigrantes latinoamericanos y nativos. Para ello se utiliza una muestra de 278 participantes que han finalizado un programa de intervención para hombres penados por violencia contra la pareja (211 españoles y 67 inmigrantes latinoamericanos). Los resultados muestran diferencias significativas entre españoles y latinoamericanos en la percepción de gravedad de la violencia, culpabilización de la víctima, aceptación de la violencia contra la pareja y sexismo benevolente. Estos resultados destacan que, independientemente de las diferencias iniciales entre maltratadores españoles y latinoamericanos, ambos grupos se benefician igualmente de la intervención.<hr/>This study analyzed, first, if there were any differences in attitudes towards partner violence (i.e., perceived severity, victim blaming, and acceptability), responsibility attributions, sexism, and risk of recidivism between Latin American immigrants and Spanish offenders convicted of intimate-partner violence at the beginning of a batterer intervention program. Second, differences in the batterer intervention program outcomes between Spanish and Latin American offenders were explored. The sample consisted of 278 batterers (211 Spanish and 67 Latin American) who participated in a community-based batterer intervention program. Results showed significant differences between Spanish and Latin American offenders in perceived severity, victim blaming, violence against women acceptability, and benevolent sexism. Regarding batterer intervention program outcomes, results showed that despite initial differences between Spanish and Latin American offenders, both groups benefit equally from the intervention. <![CDATA[<b>Psychological injury in victims of child sexual abuse</b>: <b>a meta-analytic review</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592015000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In order to assess the effects of child/adolescent sexual abuse (CSA/ASA) on the victim's probability of developing symptoms of depression and anxiety, to quantify injury in populational terms, to establish the probability of injury, and to determine the different effects of moderators on the severity of injury, a meta-analysis was performed. Given the abundant literature, only studies indexed in the scientific database of reference, the Web of Science, were selected. A total of 78 studies met the inclusion criteria: they measured CSA/ASA victimization or injury in terms of depression or anxiety symptoms, measured the effect size or included data for computing them, and provided a description of the sample. The results showed that CSA/ASA victims suffered significant injury, generally of a medium effect size and generalizable, victims had 70% more probabilities of suffering from injury, and clinical diagnosis was significantly a more adequate measure of injury than symptoms. The probability of chronic injury (dysthymia) was greater than developing more severe injury, i.e., major depressive disorder (MDD). In the category of anxiety disorders, injury was expressed with a higher probability in specific phobia. In terms of the victim's gender, females had significantly higher rates of developing a depressive disorder (DD) and/or an anxiety disorder (AD), quantified in a 42% and 24% over the baseline, for a DD and AD respectively. As for the type of abuse, the meta-analysis revealed that abuse involving penetration was linked to severe injury, whereas abuse with no contact was associated to less serious injury. The clinical, social, and legal implications of the results are discussed.<hr/>Con el objetivo de conocer los potenciales efectos de la victimización de abuso sexual infantil/adolescente (ASI/ASA) en el desarrollo de sintomatología depresiva y ansiosa así como cuantificar, en su caso, el potencial daño en términos poblacionales, la probabilidad de manifestación de daño y el efecto diferencial de moderadores en la severidad del daño manifestado, se planificó una revisión meta-analítica. Dada la gran proliferación de literatura se seleccionaron aquellos estudios indexados en la base de datos de referencia de calidad científica, la Web of Science. Setenta y ocho estudios cumplieron los criterios de inclusión: medida de la victimización de ASI/ASA, medida del daño en sintomatología depresiva o ansiosa, medida del tamaño del efecto o inclusión de datos que permitieran computarlo y descripción de la muestra. Los resultados mostraron que la victimización de ASI/ASA conlleva un daño significativo de un tamaño en general moderado y generalizable, que las víctimas tienen un 70% más de probabilidades de presentar daño y que el diagnóstico clínico es una medida significativamente más adecuada del daño que la sintomatología. La probabilidad de cronificación del daño (distimia) es mayor que la de un daño más grave (depresión mayor). En la categoría de los trastornos de ansiedad, el daño se manifiesta con mayor probabilidad en fobia específica. En cuanto al género de la víctima, las mujeres presentan una tasa significativamente mayor de desarrollo de un cuadro depresivo, cuantificado en un 42% sobre la línea base, y ansioso, cuantificado en un 24%. Por el tipo de abuso, los meta-análisis evidencian que el abuso con penetración conlleva más daño y el abuso sin contacto un daño menor. Se discuten las implicaciones clínicas, sociales y legales de los resultados.