Scielo RSS <![CDATA[Index de Enfermería]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-129620070001&lang=pt vol. 16 num. 56 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Participative method as a strategy to personalize nursing care]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Health care staff: political decisions or policy of decision making?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Perception of the own corporal image, in people with limp]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El cuerpo no es sólo anatomía o biología, es expresión simbólica. El cuerpo, históricamente, ha sido utilizado por los humanos como el instrumento más cercano para simbolizar. Tradicionalmente la cojera ha estado estigmatizada. En la actualidad, la perfección corporal es perseguida y gratificada socialmente. Los gimnasios, las dietas, la cirugía estética, los cosméticos, mueven millones. Por todo ello nos cuestionamos cómo perciben su cuerpo las personas con cojera. Se hizo una investigación cualitativa, utilizando como método de trabajo el análisis del discurso de las entrevistas realizadas. Encontramos que han experimentado en sí mismas un proceso que se inició con la conformidad de su cuerpo, conflicto con su propio cuerpo y la admisión de su imagen corporal, que transcurre desde la infancia, pasa por la adolescencia y termina en una madurez personal, donde se perciben a sí mismos como todo un complejo construido que incluye el cuerpo, la deficiencia física, la valoración de sí mismo, la fuerza de voluntad, la manera de ser.<hr/>The body is not only anatomy or biology, is symbolic expression. The body, historically, has been used by the human beings as the most nearby instrument to symbolize. Traditionally the person with limp has been stigmatized. At present the corporal perfection is chased and rewarded socially. The gymnasiums, the diets, the cosmetic surgery, the cosmetics move millions. By all it we questioned how the persons perceive their body with lamp. A qualitative investigation was done, using as method of work the analysis of the speech of the realized interviews. We think that they have experienced in yes same a process that began with the conformity of your body, conflict with your proper body and the admission of your corporal image, which have passed from the infancy, it spends for the adolescence and ends in a personal maturity, where they are perceived to yes same as the whole constructed complex that includes the body, the physical deficiency, the valuation of yes same, the will power, the way to be. <![CDATA[Intimate partner violence against women]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio tuvo como objetivos identificar la violencia física, psicológica y social entre mujeres y su relación con la autoestima. Fueron entrevistadas 300 mujeres que asistieron al CENAVI -México, en 2003/4 víctimas de violencia por su compañero íntimo. Se utilizaron 2 instrumentos para colectar los datos: QIVM - Cuestionario de identificación de la violencia en la Mujer y la Escala de Autoestima. De las 300 mujeres entre 16 y 65 años, 66% son casadas, 75% están con el mismo compañero. La escolaridad estuvo distribuida en todos los niveles y 88% son católicas. Con el Coeficiente de Correlación de Spearman y el análisis multivariado se observó que existe relación entre violencia y autoestima; se encontró que las mujeres con más edad tienen más violencia y corresponden a los menores índices de auto-estima, además existe relación entre el tiempo de convivencia con su compañero y los antecedentes familiares de violencia con la autoestima de las mujeres maltratadas.<hr/>This study aimed to identify physical, psychological and social violence among among, its relation to self-esteem and the experience of living with violence. We interviewed 300 women who atended the CENAVI -Mexico in 2003/4 and were victims of intimate partner violence. Two data collection instruments were used: QIVM - Questionnaire for the identification of violence in women and the Self-Esteem Scale. Participants were between 16 and 65 years old; possessed different education levels; 66% were married; 75% were living with the same partner and 88% were Catholic. Spearman’s test and multivariate analysis revealed a relation between violence and self-esteem; the higher the age and violence levels, the lower these women’s self-esteem. We also found a relation between time spent living with the aggressor, family antecedents of violence and the victims’ self-esteem. <![CDATA[Emergency contraception: a perspective from the adolescence]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Justificación: La anticoncepción de emergencia es una demanda creciente en los diferentes grupos de edad. Objetivo: Describir el grado de conocimiento, actitudes y prácticas de adolescentes sobre anticoncepción de emergencia. Diseño: Descriptivo transversal. Participantes y métodos: Mediante encuesta autocumplimentada y anónima con 30 ítems sobre conocimientos, actitudes y prácticas relativas a anticoncepción de emergencia a 446 alumnos de dos Institutos de Educación Secundaria de Torrijos. Resultados: Son mujeres el 53.4%. Edad media: 15.6 años (rango: 13 a 19). El 33.1% (Intervalo de confianza de 95% 28.7-37.6) han mantenido relaciones sexuales, apreciando diferencia por edades (p<0.001). La valoración de conocimientos sobre anticoncepción de emergencia fue de 3.9 sobre 10; mayor en mujeres (4.3 vs. 3.5; p<0.001) y en edades superiores (p<0.001). La principal fuente de información son los medios de comunicación (45.3%), pero la más deseada son los profesionales sanitarios (86.3%). El 61.1% prefiere obtenerla en centros especiales para jóvenes. El 66.1% está de acuerdo en que solo debe usarse cuando falla el anticonceptivo habitual. Un 8.4% (Intervalo de confianza de 95% 4.5-14.9) de los que han mantenido relaciones sexuales ha usado alguna vez anticoncepción de emergencia. Un 9.1% son repetidoras. El 54.5% la obtuvo en urgencias de Atención Primaria. El 45.5% tuvo dificultades para conseguirla. Conclusiones: el grado de conocimiento sobre anticoncepción de emergencia es bajo. Un alto porcentaje no considera el método como de "emergencia". En el rango de edades analizado, el uso es escaso.<hr/>Justification: Emergency contraceptive (EA), is an increasing demanded on the different ages collectives. Aim: Describe the knowledge grade, attitudes and teenagers practices on EA. Design: Transversal descriptive. Methodology: Though self filling enquire and anonymous with 30 items about knowledge, attitudes, and practices relatives to EA to 446 students from the two "I.E.S Torrijos". Results: Women the 53.4% Average age: 15.6 years old ( rate: 13 to 19). The 33.1% (IC 95%, 28.7-37.6) have had sexual relations, noticing differences on ages (p 0.001). The knowledge valuation about EA was 3.9 over 10; bigger on women (4.3vs3.5; p 0.001) and on older ages (p 0.001). The main information source are the media, but the most wanted (wished) are the sanitary professional (86.3%). The 61.1% prefer to obtain it on especial centres to young people. The 61.1 % agree with must be use only when the usual contraceptive faies. A 8.4% (95%, 14.5-14.9) whom have had sexual relations has used at least once EA. A 9.1% are repeated. The 54.5% got it at the AP emergency. The 45.5% had troubles to get it. Conclusion: The knowledge grade about EA is not so high. A high percentage don’t consider the method as an "emergency" one. On the age’s rate analysed, the use is scarce. <![CDATA[Assessment of the Nursing Students' Emotional States]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: El estudio de los estados emocionales surge como problemática pertinente, en el contexto de la ayuda al desarrollo personal de los estudiantes y del aprendizaje construido. Objetivo: Analizar los estados emocionales de los estudiantes de la escuela de Enfermería de Coimbra, Portugal. Método: Estudio descriptivo-correlacional en una muestra de 229 estudiantes, en el que fueron aplicadas la Depression Anxiety and Stress Scale y la Positive and Negative Affect Schedule, una semana anterior al inicio de exámenes. Resultados: Aproximadamente 50% de los estudiantes presentaron niveles de ansiedad y de estrés superior al normal y 20%, niveles severos y extremamente severos. Aproximadamente 40 % de los estudiantes presentaron niveles de depresión superior al normal y 9% niveles severos y extremamente severos. Las mujeres presentaron promedios más altos de ansiedad, estrés y afectividad negativa. Discusión: Se verificó un elevado número de estudiantes revelando sufrimiento, diagnóstico que permitió definir una estrategia de intervención institucional en tres direcciones: valoración de estrategias de asesoría pedagógica utilizadas por los profesores; reorientación de estrategias de recepción a estudiantes de nuevo ingreso a la escuela y la creación de un consultorio de apoyo psico-pedagógico, que está ya en funcionamiento.<hr/>Background: The study of the emotional states arises as a pertinent problematics, in the context of the help to the students’ personal development and of the built learning. Objective: To analyse the emotional states of the students drawn from the Nursing School of Coimbra, Portugal. Method: Descriptive-correlational study in a sample of 229 nursing students, in the week prior to the students’ final assessment. The Depression Anxiety and Stress Scale and the Positive and Negative Affect Schedule were used. Results: Approximately 50% of the students present levels of anxiety and stress above the normal and 20% severe and extremely severe levels. About 40 % of the students present levels of depression above the normal and 9% severe and extremely severe levels. Discussion: A high number of students reveal suffering. These results are being institutionally used under a preventive perspective as a useful tool in the psycho pedagogical strategies for the follow-up and mentoring process; to help rethink the new students reception strategies and as a background for the recently established students psycho pedagogical help office. <![CDATA[Care perception among nursing students and professionals]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio tuvo como objetivo conocer la percepción del cuidado y las relaciones entre las concepciones de los estudiantes y de los profesionales de enfermería con base en los conceptos y clasificaciones de Morse. Fue elaborado un instrumento, sobre el cuidado y sus significados con afirmaciones analizadas por jurados y por un índice de desempeño por factor. El instrumento (Escala de Evaluación del Significado del Cuidar - EESC) una escala ordinal tipo Likert con cinco puntos de adhesión que contiene 45 afirmaciones distribuidas en cinco categorías: característica personal humana, imperativo moral, afecto, relación interpersonal e intervención terapéutica. Los 171 sujetos fueron alumnos del curso de graduación y de especialización, enfermeros de la práctica y profesores. Los datos recibieron tratamiento estadístico con pruebas no paramétricas. Las mayores diferencias se hicieron evidentes entre las concepciones de alumnos y profesores, en las concepciones del cuidado como característica humana (0,094) y como imperativo moral (0,043). En las categorías, profesores y alumnos están próximos así como alumnos de especialización y enfermeros con diferencias significativas entre los grupos (106-112 y 81-66). Los resultados apuntan para la necesidad de mayor afinación entre la enseñanza y su aplicación en el ejercicio de la profesión.<hr/>This study aimed to get to know care perception and the relation between nursing students’ and nursing professionals’ conceptions, based on Morse’s concepts and classifications. We elaborated an instrument about care and its meanings, including statements that were analyzed by jurors and by a performance factor index. The instrument (Care Meaning Evaluation Scale - EESC) is a 5-point ordinal Likert scale with 45 statements, distributed across five categories: human personal characteristic, moral imperative, affection, interpersonal relation and therapeutic intervention. The 171 subjects were undergraduate and specialization students, nursing professionals and teachers. Data were subject to statistical treatment, using non-parametric tests. The greatest differences appeared between students’ and teachers’ conceptions, between the conceptions of care as a human characteristic (0.094) and as a moral imperative (0.043). Teachers and students reveal approximate positions with respect to categories, as well as specialization students and nurses, with significant differences between the groups (106-112 and 81-66). These results point towards the need for a more fine-tuned articulation between teaching and its application in professional practice. <![CDATA[The institution and the patient: Declaration of principles, reality and paradox]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La promulgación de la Ley General de Sanidad en 1986 marcó un hito en nuestro país en lo que concierne a los derechos del paciente. Dos años antes, la justificación del Plan de Humanización de 1984, del Instituto Nacional de la Salud, reconocía la necesidad de potenciar y mejorar la faceta de humanización en nuestros hospitales. Sin embargo, las declaraciones de principios, contrastadas con la realidad asistencial en los hospitales públicos, evidencian numerosas paradojas. Los procesos asistenciales que se llevan a cabo en los hospitales están fuertemente influenciados, por una parte, por las políticas sanitarias y por otra por la cultura hospitalaria, dos de cuyos rasgos característicos son el modelo biomédico y la asimetría en las relaciones. En este trabajo se aportan algunas reflexiones sobre la realidad del hospital y sus paradojas, sobre algunos de los factores que mediatizan el trabajo de los profesionales y sobre la necesidad de incorporar una mirada antropológica y social al ejercicio profesional enfermero para garantizar unos cuidados más humanos, personalizados y de alta calidad.<hr/>The Health General Law promulgation in 1986 was the beginning in our country of the concern of the patient rights. Two years before, the Humanization Plan justification in 1984 of the National Institute of Health no longer in force in our country, recognized the necessity of improve the humanization side in our hospitals. However, the principle declarations appeared to be in contrast with the health assistance reality in our public hospitals, they showed lots of paradox. The assistant processes that happen within a hospital, cover two characteristics strokes, one would be the biomedical model and the other would refer to the asymmetrical relationships. In this work I will reflect on the hospital reality and its paradox, on some of the factors having an influence on the professionals work and on the necessity of incorporate an antropological and social gaze in the daily nursing processes to guarantee more humanized, personalized and higher quality cares. <![CDATA[The glance of Watson, Pair and Benner for the complex analysis and the good practice]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La necesidad de encontrar el significado y orden del quehacer enfermero por encima de especialidades, culturas, tareas, funciones o competencias, hace necesario llevar a la práctica teorías y conceptos de análisis que se puedan insertar en cada situación, como fundamento que guía la buena práctica enfermera. Los modelos y filosofías enfermeras nos dan elementos de reflexión, nos siembran la duda respecto a la práctica, nos dan elementos de investigación y cuando los integramos o nos reconocemos en ellos, además de flexibilizar la interpretación y el cuidado persona-situación, colocan a la enfermería dentro de su marco más maduro consistente con el modelo de Nithingale actualizado. Este trabajo tiene como objetivo plantear lo que para nosotras son los elementos básicos de las filosofías y teorías de Watson, Parse y Benner, que nos permiten el análisis complejo de las situaciones de cuidados y la comprensión del juicio clínico, que emerge de la práctica como acontecimiento real. El paradigma de la complejidad nos lleva a prácticas responsables, a estar no en objetivos, sino en procesos, no en partes o en todos sino en individuos que son a la vez sujeto-objeto.<hr/>The need to find the meaning of nursing activity independently of specialties, cultures, tasks, functions or competences, leads us to the usage of theories and concepts of analysis than can be applied in each situation, as a guide for the right nursing activity. Nursing philosophies and models provide us elements of reflection, creating doubts in relation to the practice, and once they are assumed, we recognize ourselves on them, helping us to the interpretation of the person-situation caring, carrying nursing to its matures side, validating Nigthingale's model. This work has the aim of implanting the basic elements of Watson, Parse and Benner's theories in order to analyze situations of caring and understand the clinical judgment emerging from the practice. The paradigm of complexity leads us to responsible practices, to think not in the objectives but in the process, not in parts or in wholes, but in subjects that are, at once, subject and object. <![CDATA[Analysis of a story like guide of excellent nursing]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivos: Sensibilizar hacia la heterogeneidad de lógicas sociales y culturales presente en la construcción de las vivencias de la enfermedad en forma de relatos. Conocer la metodología de análisis del relato como fuente de información sobre la experiencia de vida del paciente. Analizar la vivencia de una mujer afectada por un proceso psiquiátrico a través de la presentación de un cuento autobiográfico como símil de su proceso. Identificar las diferentes corrientes teóricas en enfermería sensibles a las interpretaciones que da la gente a sus problemas de salud. Metodología: El análisis del relato se realizará a través de la gramática del texto, como sistema de expectativas sobre el esquema y orden de acontecimientos, además de las relaciones que se establecen, visibilizando su codificación oculta. Conclusiones: Los cuidados de enfermería que se defienden en este artículo, sólo tienen sentido para la persona cuando parten del deseo continuo de enmarcarlos dentro de las situaciones de vida tal y como se representan y se viven por sus actores. De ahí, la importancia de conocer herramientas de análisis de los relatos de nuestros pacientes como forma de obtener información útil en la guía del proceso de cuidados enfermeros.<hr/>Objectives: To sensitive towards the heterogeneity of social and cultural logics present in the construction of the experiences of the disease in form of stories. To know the methodology analysis of the story like source of intelligence on the experience of life of the patient. To analyse the experience of a woman affected by a psychiatric process through the presentation of an autobiographical story like resemblance of its process. To identify the different sensible theoretical currents in infirmary from the interpretations that people give to her problems of health. Methodology: The analysis of the story will be made through the grammar of the text, like system of expectations on the scheme and order of events, in addition to the relations that settle down, seeing its hidden codification. Conclusions: The nursing care that they defend themselves in this article, only they make sense for the person when they depart from the constant desire to frame them inside the situations of such life and ace they plows represented and they plows lived to their actors. Of there, the importance of knowing tool of analysis of the statements of our patients ace forming of obtaining useful information in the guide of the process nursing care. <![CDATA[Nursing Postgrade in Chile, it’s historical evolution and present situation: Su evolución histórica y situación actual]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <![CDATA[Fibromyalgia, in the best moment of life]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <![CDATA[The last trip beginning]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <![CDATA[A pioneer's commitment with women's rights: Lavinia Lloyd Dock [1858-1956]]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <![CDATA[Crafts in the operating room]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <![CDATA[Is railing safety?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <![CDATA[Sedation VS euthanasia in the 21th century]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <![CDATA[Evolution of Spanish nursing journals]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo muestra la situación de los programas de postgrado en Enfermería en Chile en strictus sensus (magíster y doctorado), incluyendo, una panorámica general de los postgrados en el país. Se hace una revisión de los principales hechos que han motivado la creación de los postgrados en enfermería en el país y las dificultades que se presentan en los distintos niveles en la creación y desarrollo de estos programas. La evolución histórica de estos programas se asemeja al de los demás programas de postgrado de enfermería en América Latina.<hr/>This article shows the situation of the nursing postgrade in Chile in strictus sensus (magíster and doctorate), including, a general panoramic of the graduate degrees in the country. A revision of the main facts that have motivated the creation of the graduate degrees in infirmary in the country and the difficulties that are presented in the different levels in the creation and development of these programs is made. This programs resembles the historical evolution of the other programs of graduate degree of nursing in Latin America. <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962007000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 06:06:10 16-06-2024-->