Scielo RSS <![CDATA[Index de Enfermería]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-129620240003&lang=pt vol. 33 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Transformación digital: no hay ética sin estética]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[¿Estereotipo o imagen?, el <em>feedback</em> de los hombres en la enfermería]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Working conditions and health profile of informal workers in the free market of a community market in Chile]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Determinar las condiciones laborales y el perfil de salud de los trabajadores informales de una feria libre de una comunidad de Chile. Método: Estudio observacional descriptivo de corte transversal. La muestra correspondió a 69 trabajadores de la feria libre del mercado de Chillán. La recolección de datos se realizó mediante un cuestionario de antecedentes sociodemográficos, laborales y el SF-36. Resultados: El 80,8% de los que trabajaban más de 12 horas diarias eran hombres. En salud, el 42% tenía enfermedades crónicas, el 43% usaba medicamentos crónicos, y el 55% no asistía a controles de salud. En salud mental, más del 40% reportó mala vitalidad y el 25% tenía mala función social. Conclusión: Se destaca la necesidad de formalizar el empleo y abogar por programas de apoyo integral para preservar la salud de estos trabajadores que consideren perspectivas de género.<hr/>Abstract Objective: To determine the working conditions and health profile of informal workers in a community fair in Chile. Methods: Descriptive cross-sectional observational study. The sample consisted of 69 workers at the free market fair in Chillán. Data collection was carried out by means of a questionnaire of sociodemographic and occupational antecedents and the SF-36. Results: 80.8% of those who worked more than 12 hours a day were men. In health, 42% had chronic diseases, 43% used chronic medication, and 55% did not attend health check-ups. In mental health, over 40% reported poor vitality and 25% had poor social function. Conclusions: The need to formalize employment and advocate for comprehensive support programmer to preserve the health of these workers that consider gender perspectives is highlighted. <![CDATA[Self-care agency and cardiovascular health among parents of school adolescents in Santander, Colombia]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: determinar la relación entre la salud cardiovascular y la agencia de autocuidado en padres de adolescentes escolarizados. Método: estudio correlacional con padres de adolescentes de una institución de educación media de Santander - Colombia, seleccionados por muestreo probabilístico estratificado. Resultados principales: de los 325 acudientes, 61,8% eran mujeres con edad promedio de 40,6 (DE±7,1) años, 42,3% de nivel socioeconómico medio; solo el 39,3% con índice de masa corporal normal, 23,8% y 10,5% mostraron valores de tensión arterial sistólica y diastólica en rango de hipertensión estadio I o II; la puntuación media de autocuidado (94 DE±8,4) indica buena gestión. La distribución por sexo reveló diferencias en el antecedente familiar de diabetes (p=0,030), dislipidemia (p=0.008); hábito tabáquico (p=0,009), consumo de alcohol (p=0,000) y realización de actividad física (p=0,001). Conclusión principal: Los padres reportan presencia de antecedentes cardiovasculares y una capacidad de agencia de autocuidado media, incidiendo en factores modificables como sedentarismo, consumo de alcohol y tabaco.<hr/>Abstract Objective: The aim of this study was to determine the relationship between cardiovascular health and self-care agency in parents of school adolescents. Methods: Parents of young people from a secondary education institution in Santander - Colombia participated in this correlational study, selected by stratified probabilistic sampling. Results: A total of 325 participants were enrolled, 61.8% women, a mean age of 40.6 (SD±7.1) years, 42.3% of medium socioeconomic level; only 39.3% with normal body mass index, 23.8% and 10.5% showed systolic and diastolic blood pressure values in the range of stage I or II hypertension; the mean self-care score (94 SD ± 8.4) indicates good management. The distribution by sex revealed differences in the family history of diabetes (p=0.030), dyslipidemia (p=0.008); smoking habit (p=0.009), alcohol consumption (p=0.000) and physical activity (p=0.001). Conclusions: Parents report the presence of a cardiovascular history and good capacity for self-care agency, influencing modifiable factors such as a sedentary lifestyle, alcohol, and tobacco consumption. <![CDATA[Popular care, self-care and adaptation in rural dyads with elimination ostomies]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: Analizar el cuidado popular, el autocuidado y la adaptación en diadas de cuidado rurales con ostomías de eliminación intestinal. Método: Estudió cualitativo etnográfico, con muestreo en bola de nieve, entrevistas en profundidad y notas de campo; codificación realizada mediante software cualitativo. Resultados principales: Participaron 8 diadas; se identificaron 198 citas, 54 códigos y 8 categorías: adaptación cultural y cuidados populares, significados, corporalidad, adaptación emocional, en las actividades de la vida diaria, en la alimentación, conocimiento instrumental y proyecto de vida. Conclusión principal: Las diadas transitan por procesos de adaptación en los que implementan cuidados populares desde sus propios recursos, para mitigar barreras de acceso y dificultades socioeconómicas. Desde la atención en salud se requiere identificar las necesidades de cada diada y los cuidados populares aplicados, para validar las prácticas seguras y negociar respecto a las que sean riesgosas.<hr/>Abstract Objective: To analyse popular care, self-care and adaptation in rural care dyads with bowel elimination ostomies. Methods: Qualitative ethnographic study, with snowball sampling, in-depth interviews and field notes; coding performed with qualitative software. Results: 8 dyads participated; 198 quotations, 54 codes and 8 categories were identified: cultural adaptation and popular care, meanings, corporeality, emotional adaptation, in activities of daily living, in feeding, instrumental knowledge and life project. Conclusions: The dyads go through adaptation processes in which they implement popular care from their own resources, to mitigate access barriers and socioeconomic difficulties. From the point of view of health care, it is necessary to identify the needs of each dyad and the popular care applied, in order to validate safe practices and negotiate with respect to those that are risky. <![CDATA[“Rowing, rowing between struggle and suffering”: mental and emotional health of Afrochocoanas elderly women]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Evidenciar la relación entre el factor económico, la salud mental y emocional de las mujeres adultas mayores afrochocoanas, desde una perspectiva de curso de vida, interseccional y cultural. Método: Estudio cualitativo de etno-enfermería renovada, con observación participante y entrevista etnográfica a 18 personas adultas mayores afro-chocoanas. Se usó el método de análisis de Creswell y Poth, siguiendo las etapas de Leininger. Resultados: se presentan mediante el tema “Remando, remando salgo adelante entre la lucha y el sufrimiento” y dos categorías principales emergentes: (1) La vida se trata de lucha, hay que guerrearla; (2) Todo se lleva aquí adentro en el corazón, es un sufrimiento. Conclusión: La salud mental y emocional de las mujeres adultas mayores afrochocoanas está relacionada estrechamente con el tipo de trabajo y condiciones laborales que viven durante el curso de la vida. Sin embargo, su trabajo y lucha las dignifica, siendo un elemento importante para crear estrategias de cuidado en estas mujeres.<hr/>Abstract Objective: To evidence the relationship between the economic factor and the mental and emotional health of Afrochocoanas elderly women, from a life course, intersectional and cultural perspective. Methods: Qualitative study of renewed ethno-nursing, with participant observation and ethnographic interview to 18 Afrochocoanas elderly women. The Creswell and Poth analysis method was used, following Leininger’s stages. Results: The results are presented under the theme “Rowing, rowing, I move forward amidst struggle and suffering” and two main categories: (1) Life is about struggle; you have to fight your way through; (2) Everything is carried inside the heart; it is a suffering. Conclusions: The mental and emotional health of older Afro-Colombian women is closely related to the type of work and working conditions they experience during the course of their lives. However, their work and struggle also dignifies them, being an important element to create care strategies for these women. <![CDATA[Social representation in the identification of important factors for successful, active and healthy aging]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: Identificar los aspectos a potenciar para lograr en la población un envejecimiento exitoso, activo y saludable para lo cual se compararon, las representaciones sociales sobre la vejez, de adultos entre 25 y 74 años, agrupadas por generaciones. Métodos: Se utilizó la técnica de Representaciones Sociales. Para obtener información de los participantes de las generaciones: Baby Boomers, Generación X y Millennials. Se realizaron encuestas y se analizaron las respuestas para identificar patrones y tendencias. Resultados principales: La salud es un elemento crucial con connotaciones positivas. La familia emerge como un apoyo mutuo, las personas encuestadas valoran a sus familias, se autoevalúan en función de su experiencia y ven la oportunidad de influir en los demás a través del conocimiento adquirido a lo largo de sus vidas. Conclusión principal: Se destaca la importancia de fomentar la educación, la promoción y la prevención de la salud en todas las etapas de la vida. La formación académica, el fortalecimiento de las relaciones familiares y sociales, y el desarrollo de la resiliencia puede ayudar a superar los aspectos negativos encontrados en la investigación.<hr/>Abstract Objective: To identify the aspects to be enhanced to achieve successful, active and healthy aging in the population, for which the social representations of old age of adults between 25 and 74 years of age were compared, grouped by generations. Methodology: We use the technique of Social Representations. To obtain information from the participants of the generations: Baby Boomers, Generation X and Millennials. Surveys were conducted and responses were analyzed to identify patterns and trends. Results: The results reveal that health is a crucial element with positive connotations. Family emerges as a mutual support, the people surveyed value their families, evaluate themselves based on their experience and see the opportunity to influence others through the knowledge acquired throughout their lives. Conclusion: Based on these results, we highlight the importance of promoting health education, promotion and prevention at all stages of life. Educational training, strengthening family and social relationships, and building resilience can help overcome the negative aspects found in research. <![CDATA[Reconsultation of the pediatric population at the emergency department in two high-complexity hospitals]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Algunos pacientes pediátricos atendidos en urgencias podrían requerir reconsulta. Este estudio busca comprender por qué los cuidadores de pacientes pediátricos reconsultan y su percepción de la atención recibida. Métodos: Estudio cualitativo exploratorio en urgencias de dos hospitales colombianos. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a cuidadores, familiares. El tamaño de muestra lo determinó la saturación de datos, el análisis siguió el método de Taylor y Bogdan. Resultados: Se entrevistaron 60 cuidadores familiares. La persistencia de síntomas y la aparición de nuevos síntomas motivaron la reconsulta. Algunos cuidadores expresaron incertidumbre durante la atención. En la segunda evaluación, los síntomas persistentes más frecuentes fueron fiebre y dificultad respiratoria. Más de la mitad de los cuidadores solicitó exámenes adicionales, algunos pidieron hospitalización, la mayoría de los niños permaneció estable. Conclusiones: El déficit en la comunicación y educación para cuidadores, además de no identificar los grupos de alto riesgo son causas de reconsulta.<hr/>Abstract Objective: Some pediatric patients seen in emergency rooms may require a follow-up visit. This study aims to understand why caregivers of pediatric patients request follow-up consultations and their perception of the care received. Methods: An exploratory qualitative study was conducted in the emergency departments of two Colombian hospitals. Semi-structured interviews were carried out with caregivers and family members. The sample size was determined by data saturation, and the analysis followed the Taylor and Bogdan method. Results: A total of 60 family caregivers were interviewed. The persistence of symptoms and the appearance of new symptoms motivated the follow-up visits. Some caregivers expressed uncertainty during the initial care. In the second evaluation, the most frequent persistent symptoms were fever and respiratory difficulty. More than half of the caregivers requested additional tests, and some asked for hospitalization, although most of the children remained stable. Conclusions: Deficits in caregiver communication and education, along with failure to identify high-risk groups, are common causes of follow-up visits. <![CDATA[Self-medication with antibiotics and beliefs about antimicrobial resistance in a suburban community in Mexico]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: Determinar las prácticas de automedicación con antibióticos y las creencias sobre la Resistencia Anti Microbiana (RAM) en las familias de una comunidad suburbana de México. Método: Cuantitativo, observacional y transversal, en una zona suburbana de México. La unidad de estudio fueron las familias, se utilizó un muestreo proporcional con aleatorización simple, se evaluó la automedicación y creencias sobre la RAM con una encuesta autoconstruida. Resultados: Se realizaron 234 encuestas, el 74,78% de las familias consumió antibióticos en los últimos 6 meses, de las cuales la mayoría declara que no tuvo necesidad de acudir con el médico para la consulta. La mayoría de las personas conoce la RAM, sin embargo, cree que es un problema ajeno a sus familias. Conclusión principal: Existen creencias de la RAM que afectan en la automedicación con antibióticos, que pueden desembocar en problemas graves de salud familiar.<hr/>Abstract Objective: Determine self-medication practices with antibiotics and beliefs about AMR in families in a suburban community in Mexico. Methodology: Quantitative, observational and transversal, in a suburban area of Mexico. The study unit was families, proportional sampling with simple randomization was used, self-medication and beliefs about AMR were evaluated with a self-constructed survey. Results: 234 surveys were carried out, 74.78% of the families consumed antibiotics in the last 6 months, of which the majority declared that they did not need to go to the doctor for the consultation. Most people know AMR, however, they believe that it is a problem outside their families. Conclusion: There are AMR beliefs that affect self-medication with antibiotics, which can lead to serious family health problems. <![CDATA[Microbiological profile and antibiotic sensitivity in ventilator-associated pneumonia]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Analizar el perfil microbiológico y la sensibilidad a los antibióticos en pacientes con neumonía asociada a ventilación mecánica (NAVM) en un hospital de segundo nivel. Métodos: Se realizó un análisis retrospectivo de datos de 385 pacientes hospitalizados entre enero de 2022 y julio de 2023. Se recopilaron datos microbiológicos y de sensibilidad a los antibióticos de muestras respiratorias. Se utilizaron pruebas estadísticas apropiadas para analizar las asociaciones entre las variables independientes y la neumonía asociada a ventilación mecánica. Resultados principales: Los microorganismos más prevalentes fueron Staphylococcus aureus, Klebsiella pneumoniae y Pseudomonas aeruginosa. Se observó una alta resistencia a la meticilina en Staphylococcus aureus y resistencia a las cefalosporinas de tercera generación en Klebsiella pneumoniae. La duración de la ventilación mecánica se asoció significativamente con un mayor riesgo de NAVM. Conclusión: El análisis del perfil microbiológico y la sensibilidad a los antibióticos en pacientes con NAVM resaltan la importancia de considerar la resistencia antibiótica al seleccionar terapias y la necesidad de implementar medidas preventivas, como la reducción del tiempo de ventilación y el uso prudente de antibióticos.<hr/>Abstract Objective: To analyze the microbiological profile and antibiotic sensitivity in patients with ventilator-associated pneumonia (VAP) in a secondary level hospital. Methods: A retrospective analysis of data from 385 hospitalized patients between January 2022 and July 2023 was conducted. Microbiological and antibiotic sensitivity data from respiratory samples were collected. Appropriate statistical tests were used to analyze the associations between independent variables and ventilator-associated pneumonia. Results: Staphylococcus aureus, Klebsiella pneumoniae, and Pseudomonas aeruginosa were the most prevalent microorganisms. High methicillin resistance was observed in Staphylococcus aureus and third-generation cephalosporin resistance in Klebsiella pneumoniae. Duration of mechanical ventilation was significantly associated with increased risk of VAP. Conclusions: The analysis of microbiological profile and antibiotic sensitivity in patients with VAP highlights the importance of considering antibiotic resistance when selecting therapies and the need to implement preventive measures such as reducing ventilation time and prudent use of antibiotics. <![CDATA[Mobile and web applications geared toward caregiver support]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: Explorar las investigaciones actuales de desarrollo de aplicaciones y webs orientadas al soporte de los cuidadores de personas con enfermedades crónicas no transmisibles. Método: Se realizó una revisión de alcance con la metodología de Arksey y O’Malley en las bases Web of Science, SCOPUS, Proquest, OVID, Science direct, Pubmed, CINAHL, Cuiden, en inglés, español y portugués, durante el período 2016-2023. Para evaluar la calidad se utilizó el instrumento CASPe, bajo el criterio de 3 pares. Resultados principales: Se seleccionaron 11 artículos que cumplieron los criterios de inclusión. El desarrollo de aplicaciones móviles y webs exploradas corresponde a plataformas autoguiadas, guías de cuidado, plataformas de apoyo social, redes comunitarias y herramientas de cuidado, que dan respuesta a las necesidades de información en redes de apoyo, necesidades de los cuidadores e intervenciones autodirigidas de apoyo a la salud mental. Conclusión principal: En esta revisión se encontraron pocas aplicaciones móviles y webs orientadas hacia el soporte al cuidador. Es importante realizar nuevos diseños orientados a abordar la sobrecarga, mejorar la calidad de vida y promover las redes de apoyo, para fortalecer el rol del cuidador y alcanzar mejores resultados en la atención en salud de la persona enferma.<hr/>Abstract Objective: to broadly explore current research on application and web development aimed at supporting caregivers of people with chronic non-communicable diseases. Methods: A scoping review was carried out with the Arksey and O’Malley methodology in the Web of Science, SCOPUS, Proquest, OVID, Science direct, Pubmed, CINAHL, Cuiden databases, in English, Spanish and Portuguese; during the period 2016-2023. To evaluate quality, the CASPe instrument was used, under the 3-pair criterion. Results: 11 articles were selected that met the inclusion criteria, the development of mobile and web applications explored correspond to self-guided platforms, care guides, social support platforms, community networks, care tools, which respond to the information needs in health networks. support, caregiver needs, self-directed mental health support interventions. Conclusions: This review identified a limited number of mobile and web applications designed to support caregivers. There is a need to create new solutions that address caregiver burnout, enhance quality of life, and promote support networks. Improving these aspects is crucial for bolstering the caregiver’s role and achieving better health outcomes for the patient. <![CDATA[Effectiveness of olive oil vs other technologies for preventing pressure injuries in geriatric]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Justificación: las lesiones por presión (LPP) son prioridad para los sistemas de salud. El aceite de oliva presupone ser igual de eficaz que otras tecnologías tópicas de prevención y tratamiento. Objetivo principal: analizar la evidencia sobre la efectividad que posee el aceite de oliva extra virgen frente a los ácidos grasos hiperoxigenados y la crema barrera, en la prevención y tratamiento de LPP en adultos mayores hospitalizados con mediano y alto riesgo. Método: revisión narrativa con lineamientos PRISMA, utilizando 5 bases de datos y descriptores MeSH. Se analizaron 14 artículos. Conclusiones: los tres productos son eficaces para prevenir LPP en pacientes con mediano o alto riesgo, sin embargo, el aceite de oliva es más efectivo por sus propiedades terapéuticas y bajo costo. Se deben generar investigaciones experimentales para determinar su efectividad en el contexto mexicano.<hr/>Abstract Introduction: pressure injuries (PI) are a priority for healthcare systems. Olive oil supposed be equally effective than other topical technologies for prevention and treatment. Objective: to analyze the evidence about the effectiveness of extra virgin olive oil versus hyperoxygenated fatty acids (HOFA) and barrier cream in prevention and treatment of pressure injuries in elderly patients hospitalized with medium and high risk. Methods: narrative review with the PRISMA methodology, using five databases and descriptors MeSH. Were analyzed 14 articles. Conclusions: the three products are effective in preventing PI in patients at medium and/or high risk, however, olive oil is the most effective for the therapeutic properties and low cost. Experimental research must be generated to determine its effectiveness in the Mexican context. <![CDATA[Technique and technology are not to blame for the dehumanisation of nursing care]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: Problematizar la deshumanización del cuidado de enfermería en relación con la creciente tecnologización del cuidado. Método: Articulo reflexivo en el que se propone un análisis conceptual de técnica, tecnología, cuidado de enfermería y deshumanización con base en referentes filosóficos, especialmente de la filosofía de la técnica, haciendo una interpretación particular del mito de Higinio citado por Heidegger. Resultados principales: Se proponen tres ejes temáticos, un análisis conceptual de deshumanización, cuidado y técnica; en segundo lugar, se describe el mito de Higinio citado por Heidegger y Leonardo Boff, proponiendo una interpretación que permita una ontología simbiótica entre técnica y cuidado; finalmente, se propone como la técnica es posibilidad del cuidado y el cuidado posibilidad de la técnica. Conclusión principal: Cuidado y técnica no son dos conceptos opuestos, ni contradictorios. Ambos son constitutivos de lo humano, por lo que es contradictorio hablar de deshumanización de los humanos y del cuidado, argumentando que son la técnica y la tecnología los grandes culpables de ello.<hr/>Abstract Main objective: To problematize the dehumanization of nursing care due to the increasing technologization of care. Methodology: Reflective article in which a conceptual analysis of technique, technology, nursing care and dehumanization is proposed based on philosophical references, especially from the philosophy of technique, making a particular interpretation of the myth of Hyginius cited by Heidegger. Main results: Three thematic axes are proposed, a conceptual analysis of dehumanization, care and technique; secondly, the myth of Hyginius cited by Heidegger and Leonardo Boff is described, proposing an interpretation that allows a symbiotic ontology between technique and care; finally, it is proposed how technique is possibility of care and care possibility of technique. Main conclusion: Care and technique are not two opposite or contradictory concepts. Both are constitutive of the human, so it is contradictory to speak of dehumanization of humans and care, arguing that technique and technology are the main culprits of this. <![CDATA[Mid-range theory of socio-ecological factors of alcohol consumption in adolescents in the Yaqui community]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: desarrollar una Teoría de Rango Medio (TRM) que aborde los Factores Socio Ecológicos del Consumo de Alcohol en Adolescentes de la Comunidad Yaqui tomando el Modelo Socio Ecológico (MSE). Método: técnica de Estructura Conceptual Teórica Empírica (C-T-E) compuesta por: (1) identificación de conceptos, (2) clasificación de los conceptos, (3) identificación y clasificación de las proposiciones, (4) orden jerárquico de proposiciones, y (5) construcción del diagrama conceptual teórico empírico. Resultados principales: la TRM integra conceptos de los niveles: intrapersonal, interpersonal, institucional, comunitario y políticas públicas para el estudio del fenómeno de consumo de alcohol en adolescentes indígenas de la comunidad Yaqui. Conclusión principal: la aplicación de una estrategia de construcción del conocimiento permite el desarrollo de una TRM con una visión integrativa del consumo de alcohol y es base el diseño de intervenciones.<hr/>Abstract Objective: to develop a Middle Range Theory (MRT) that addresses the Socio-Ecological Factors of Alcohol Consumption in Adolescents of the Yaqui Community using the Socio-Ecological Model (SEM). Methods: Empirical Theoretical Conceptual Structure (T-T-E) technique composed of: (1) identification of concepts, (2) classification of concepts, (3) identification and classification of propositions, (4) hierarchical order of propositions, and (5) construction of the empirical theoretical conceptual diagram. Results: the TRM integrates concepts from the following levels: intrapersonal, interpersonal, institutional, community and public policies for the study of the phenomenon of alcohol consumption in indigenous adolescents of the Yaqui community. Conclusions: the application of a knowledge construction strategy allows the development of a TRM with an integrative vision of alcohol consumption and is the basis for the design of interventions <![CDATA[Students becoming professionals: approaching education from a professional socialisation perspective]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El concepto de la socialización profesional encapsula el proceso multifactorial de aprendizaje mediante el cual una persona llega a ser parte de una profesión. Luego de caracterizar su origen en las esferas de la sociología y la psicología social, a través del corpus de este artículo se analiza su desarrollo histórico-conceptual, y se reflexiona en torno a cómo el concepto de socialización profesional provee distintas formas de aproximarse y entender el aprendizaje y la formación profesional en enfermería. En este cometido, se plantean ideas y preguntas para la reflexión que pretenden abrir nuevas discusiones en el ámbito de la educación profesional y orientar futuras acciones investigativas.<hr/>Abstract The concept of professional socialisation encapsulates the multifactorial process of learning whereby a person becomes part of a profession. After characterising its origin in the spheres of sociology and social psychology, through the corpus of this article, its historical-conceptual de-velopment is analysed, and we reflect on how the concept of professional socialisation provides different ways to approach and understand professional learning and nursing education. In so doing, ideas and reflexive questions are posed, aiming at opening new discussions in the domain of professional education and orientating future research endeavours. <![CDATA[Evaluation of the Model of Behavioral Change Toward Contraceptive Use in Adolescent Mothers according to Fawcett’s Criteria]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El embarazo adolescente subsecuente presenta desafíos en salud pública, exacerbados por la falta de educación y el acceso limitado a anticonceptivos. El objetivo principal del estudio fue evaluar el Modelo de Cambio de Conducta para el uso de Métodos Anticonceptivos en Madres Adolescentes (MCC-MACMA), aplicando un marco teórico para su análisis, con el fin de profundizar en su comprensión y promover su aplicación en la práctica de enfermería. Método: Se realizó un análisis reflexivo y descriptivo del MCC-MACMA, utilizando el manuscrito original, obras complementarias y artículos de referencia. Se empleó el marco de evaluación de Fawcett, que permitió analizar el alcance, contexto y contenido de la teoría, además de evaluar su importancia, consistencia interna, parsimonia y comprobabilidad. Resultados principales: El MCC-MACMA es significativo para comprender las motivaciones personales, sociales y ambientales que influyen en el uso de anticonceptivos por madres adolescentes. Aunque es una teoría reciente, ha mostrado aplicabilidad en la práctica clínica, pero se requiere mayor evidencia empírica para validar sus afirmaciones. Conclusión principal: El MCC-MACMA es una teoría valiosa para promover el uso de anticonceptivos, aunque necesita más estudios para consolidar su validez empírica.<hr/>Abstract Subsequent adolescent pregnancy presents public health challenges, exacerbated by a lack of education and limited access to contraceptives. The main objective of the study was to evaluate the Behavior Change Model for Contraceptive Use in Adolescent Mothers (MCC-MACMA), applying a theoretical framework for its analysis, in order to deepen its understanding and promote its application in nursing practice. Method: A reflective and descriptive analysis of the MCC-MACMA was conducted using the original manuscript, complementary works, and reference articles. Fawcett’s evaluation framework was used to analyze the scope, context, and content of the theory, as well as to assess its importance, internal consistency, parsimony, and testability. Main results: The MCC-MACMA is significant for understanding the personal, social, and environmental motivations that influence contraceptive use in adolescent mothers. Although it is a recent theory, it has shown applicability in clinical practice, but further empirical evidence is needed to validate its claims. Main conclusion: The MCC-MACMA is a valuable theory for promoting contraceptive use, though additional studies are required to solidify its empirical validity. <![CDATA[Methodological proposal for the adaptation of the Leadership Self-Assessment Instrument by means of Delphi]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo principal: En el estudio del desarrollo de habilidades de liderazgo en estudiantes de enfermería, surge el instrumento Es-SALI, validado al español de España. Por la escasa literatura que permita adaptar instrumentos entre contextos hispanohablantes, se propone un marco metodológico para la adaptación lingüística de este instrumento. Metodología: mediante una propuesta Delphi desde el español de España al español de Chile, se constituyó un grupo de expertos y rondas de trabajo, para evaluar la comprensión del instrumento Es-SALI en español chileno y determinar aspectos por mejorar lingüísticamente hablando. Resultados principales: Se ejecutaron dos rondas de trabajo. Se generó una propuesta metodológica que orienta paso a paso la adaptación lingüística de instrumentos entre dos variantes de un mismo idioma, además de disponer la adaptación al español chileno del instrumento Es-Sali. Conclusión principal: con base en una metodología Delphi, se desarrolló una propuesta metodológica que responde a la brecha de literatura señalada.<hr/>Abstract Aim: In the context of the study of leadership skills development in nursing students, there is the Es-SALI instrument, which is validated in Spanish from Spain. Owing to the lack of literature on a methodology to adapt instruments in Spanish-speaking contexts, we aimed to posit a methodological frame for the linguistic adaptation of this instrument. Methodology: Through a Delphi methodology, a panel of experts was constituted, conducting work rounds to evaluate the comprehension of the Es-SALI instrument adapted into Chilean Spanish, and to identify aspects thereof for improvement. Main results: Two work rounds were conducted. A step-by-step methodological proposal was elaborated that orientates the linguistic adaptation of instruments between two variants of a single language. In so doing, the adaptation of Es-SALI into Chilean Spanish was produced. Main conclusion: Based on a Delphi methodology, a methodological proposal that bridges the literature gap pointed out was developed. <![CDATA[Nursing assessments scales for the perioperative care of adult patients]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Identificar la evidencia disponible sobre instrumentos válidos y confiables de enfermería para la valoración perioperatoria en pacientes adultos. Método: Revisión sistemática con base a la metodología PRISMA. Se bucó en un metabuscador y siete bases de datos, a través de palabras clave; el periodo de búsqueda fue entre el año 2013 y 2023, en cuatro idiomas. Resultados: Artículos identificados 3294, eliminados por no cumplir los criterios de selección 3218. Se incluyeron 10 estudios metodológicos y tres ensayos pilotos. La mayoría de los instrumentos fueron en portugués, el 84,62% se diseñaron para cirugías específicas. Se validaron mediante juicio de expertos, de constructo e índices de confiabilidad, los cuales, todos fueron aceptables. Conclusión: La selección de los instrumentos que se presentan tienen mejor apego metodológico, sin embargo, se identifican limitaciones en cuanto al contexto, cultura, idioma y replicación.<hr/>Abstract Objective: Identify the available evidence on valid and reliable nursing instruments for perioperative assessment in adult patients. Methodology: Systematic review based on PRISMA methodology. A meta-search engine and seven databases were used, through keywords; the search period was between 2013 and 2023, in four languages. Results: Articles were identified 3294; 3218 were eliminated because they did not meet the selection criteria. 10 methodological studies and three pilot trials were included. Most instruments were in Portuguese; 84.62% were designed for specific surgeries. They were validated by expert judgment, construct and reliability indices, all of which were acceptable. Conclusion: The selection of the instruments presented have better methodological adherence; however, limitations are identified in terms of context, culture, language and replication. <![CDATA[Experiences and experiences of the first version in Spanish of the Caritas Coach Educational Program]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Describir la experiencia sobre el Programa Caritas Coach Education Program® (CCEP), primera versión en español. Métodos: Se utilizó una variedad de estrategias didácticas, centradas en métodos reflexivos, estéticos y experienciales. El programa se estableció en 13 módulos que permitieron a los estudiantes aprender y vivenciar la teoría del cuidado humano de Watson. Se efectuaron sesiones por zoom una vez al mes con el objetivo de conectar a los participantes con la teoría del cuidado humano, promover el estudio, apoyar la comprensión más profunda del Caring Science y generar un espacio relacional y de reflexión para la construcción de Comunitas. Resultados: Se delinearon dos aspectos asociados a las contribuciones del CCEP. El primero, fue el desarrollo de proyectos tanto en contextos hospitalarios como en la formación profesional y continua. El segundo, se trata de relatos de los participantes, acerca de su percepción del programa, que encarnan sentimientos de desarrollo y crecimiento personal, y de la adquisición de herramientas para efectuar transformaciones al sistema sanitario apoyado en la teoría de Watson. Conclusión: La enseñanza de la teoría del cuidado humano se ha sentido más necesaria para la humanización, la práctica del autocuidado y la implementación de proyectos biogénicos en instituciones de salud y de formación profesional. Se espera incentivar nuevas reflexiones con el objetivo de contribuir a la formación permanente del enfermero, enseñando la teoría del cuidado humano de manera crítica, reflexiva, experiencial, dinámica y emancipadora, reverberando en la consolidación y fortalecimiento de la profesión en la sociedad.<hr/>Abstract Objective: Describe the experience of the Caritas Coach Educational Program® (CCEP), first version in Spanish. Methods: A variety of teaching strategies were used, focusing on reflective, aesthetic and experiential methods. The program was divided into 13 modules that allowed students to learn and experience Watson’s theory of Human Caring. Zoom sessions were held once a month with the aim of connecting participants with the theory of human care, promoting study, supporting a deeper understanding of Caring Science, and generating a sense of relational space for the construction of Comunitas. Results: Two aspects associated with the contributions of the CCEP were outlined. The first was the development of projects both in hospital contexts and in professional and continuing training. The second was about the participants stories about their perception of the program, which embody feelings of personal development and growth, and the acquisition of tools to effect transformations in the health system supported by Watson’s theory. Conclusion: The teaching of the theory of Human Caring has been felt more necessary for humanization, the practice of self-care and the implementation of biogenic projects in health and vocational training institutions. It is hoped to encourage new reflections with the aim of contributing to the ongoing training of nurses, teaching the theory of human care in a critical, reflective, experiential, dynamic and emancipatory manner, reverberating in the consolidation and strengthening of the profession in society. <![CDATA[Commit to the professional development of nursing staff working in harm reduction services]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Describir la experiencia sobre el Programa Caritas Coach Education Program® (CCEP), primera versión en español. Métodos: Se utilizó una variedad de estrategias didácticas, centradas en métodos reflexivos, estéticos y experienciales. El programa se estableció en 13 módulos que permitieron a los estudiantes aprender y vivenciar la teoría del cuidado humano de Watson. Se efectuaron sesiones por zoom una vez al mes con el objetivo de conectar a los participantes con la teoría del cuidado humano, promover el estudio, apoyar la comprensión más profunda del Caring Science y generar un espacio relacional y de reflexión para la construcción de Comunitas. Resultados: Se delinearon dos aspectos asociados a las contribuciones del CCEP. El primero, fue el desarrollo de proyectos tanto en contextos hospitalarios como en la formación profesional y continua. El segundo, se trata de relatos de los participantes, acerca de su percepción del programa, que encarnan sentimientos de desarrollo y crecimiento personal, y de la adquisición de herramientas para efectuar transformaciones al sistema sanitario apoyado en la teoría de Watson. Conclusión: La enseñanza de la teoría del cuidado humano se ha sentido más necesaria para la humanización, la práctica del autocuidado y la implementación de proyectos biogénicos en instituciones de salud y de formación profesional. Se espera incentivar nuevas reflexiones con el objetivo de contribuir a la formación permanente del enfermero, enseñando la teoría del cuidado humano de manera crítica, reflexiva, experiencial, dinámica y emancipadora, reverberando en la consolidación y fortalecimiento de la profesión en la sociedad.<hr/>Abstract Objective: Describe the experience of the Caritas Coach Educational Program® (CCEP), first version in Spanish. Methods: A variety of teaching strategies were used, focusing on reflective, aesthetic and experiential methods. The program was divided into 13 modules that allowed students to learn and experience Watson’s theory of Human Caring. Zoom sessions were held once a month with the aim of connecting participants with the theory of human care, promoting study, supporting a deeper understanding of Caring Science, and generating a sense of relational space for the construction of Comunitas. Results: Two aspects associated with the contributions of the CCEP were outlined. The first was the development of projects both in hospital contexts and in professional and continuing training. The second was about the participants stories about their perception of the program, which embody feelings of personal development and growth, and the acquisition of tools to effect transformations in the health system supported by Watson’s theory. Conclusion: The teaching of the theory of Human Caring has been felt more necessary for humanization, the practice of self-care and the implementation of biogenic projects in health and vocational training institutions. It is hoped to encourage new reflections with the aim of contributing to the ongoing training of nurses, teaching the theory of human care in a critical, reflective, experiential, dynamic and emancipatory manner, reverberating in the consolidation and strengthening of the profession in society. <![CDATA[Palliative care in the Spanish nursing faculties]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Los recientes acontecimientos vividos en la pandemia de Covid-19 han puesto en evidencia la necesidad de formación en cuidados paliativos en las universidades españolas. Conocer qué facultades y escuelas de enfermería incluyen en su currículum académico asignaturas específicas en cuidados paliativos. Metodología: Se ha realizado un estudio descriptivo y transversal, de los planes de estudio de las escuelas y facultades de enfermería del curso lectivo 2022/2023, inscritas en la Conferencia Nacional de Decanos de Enfermería. Resultados: De los 105 planes de estudios revisados, 59 centros (56,2%) incluyen una asignatura específica en cuidados paliativos. Según esta, 45 planes (76,3%) la imparten de forma obligatoria, mientras que en 14 de ellos (23,7%) lo hacen de forma optativa (p&lt;0.017). En el 50,8% de los planes, la asignatura consta de 6 créditos ECTS, frente a un 44,1% que se compone de 3 créditos. El 62,7% de las asignaturas se imparten en tercer curso, mientras que un 28,8% se da en cuarto (p&lt;0.328). Conclusiones: No existe uniformidad en cuanto a la asignación de créditos ECTS, su nomenclatura, o el curso en el que se imparte la asignatura de cuidados paliativos en las universidades españolas en el grado de enfermería, aunque sí podemos determinar que los centros optan por ofrecerla mayoritariamente de manera obligatoria en tercer curso.<hr/>Abstract Objective: The recent events experienced in the covid-19 pandemic have highlighted the need for training in palliative care in Spanish universities. To know which faculties and schools of nursing include specific subjects in palliative care in their academic curriculum. Methods: A descriptive and transversal study has been carried out of the programs of the nursing schools and faculties for the 2022/2023 school year, registered in the National Conference of Nursing Deans. Results: Of the 105 curricula reviewed, 59 centers (56.2%) included a specific subject in palliative care. According to the characteristics of the subject, 45 plans (76.3%) made it compulsory, while in 14 of them (23.7%) it was optional (p&lt;0.017). In 50.8% of the plans, the subject consists of 6 ECTS credits, compared to 44.1% that consist of 3 credits. 62.7% of the subjects are taught in the third year, while 28.8% are taught in the fourth year (p&lt;0.328). Conclusions: There is no uniformity in terms of the assignment of ECTS credits, their nomenclature, or the course in which the subject of palliative care is taught in Spanish nursing universities, although we can determine that the centers choose to offer it as a compulsory course, mostly in the third year. <![CDATA[El decálogo del buen maestro, o cómo apoyar a jóvenes investigadores sin aprovecharse de su talento]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo: Los recientes acontecimientos vividos en la pandemia de Covid-19 han puesto en evidencia la necesidad de formación en cuidados paliativos en las universidades españolas. Conocer qué facultades y escuelas de enfermería incluyen en su currículum académico asignaturas específicas en cuidados paliativos. Metodología: Se ha realizado un estudio descriptivo y transversal, de los planes de estudio de las escuelas y facultades de enfermería del curso lectivo 2022/2023, inscritas en la Conferencia Nacional de Decanos de Enfermería. Resultados: De los 105 planes de estudios revisados, 59 centros (56,2%) incluyen una asignatura específica en cuidados paliativos. Según esta, 45 planes (76,3%) la imparten de forma obligatoria, mientras que en 14 de ellos (23,7%) lo hacen de forma optativa (p&lt;0.017). En el 50,8% de los planes, la asignatura consta de 6 créditos ECTS, frente a un 44,1% que se compone de 3 créditos. El 62,7% de las asignaturas se imparten en tercer curso, mientras que un 28,8% se da en cuarto (p&lt;0.328). Conclusiones: No existe uniformidad en cuanto a la asignación de créditos ECTS, su nomenclatura, o el curso en el que se imparte la asignatura de cuidados paliativos en las universidades españolas en el grado de enfermería, aunque sí podemos determinar que los centros optan por ofrecerla mayoritariamente de manera obligatoria en tercer curso.<hr/>Abstract Objective: The recent events experienced in the covid-19 pandemic have highlighted the need for training in palliative care in Spanish universities. To know which faculties and schools of nursing include specific subjects in palliative care in their academic curriculum. Methods: A descriptive and transversal study has been carried out of the programs of the nursing schools and faculties for the 2022/2023 school year, registered in the National Conference of Nursing Deans. Results: Of the 105 curricula reviewed, 59 centers (56.2%) included a specific subject in palliative care. According to the characteristics of the subject, 45 plans (76.3%) made it compulsory, while in 14 of them (23.7%) it was optional (p&lt;0.017). In 50.8% of the plans, the subject consists of 6 ECTS credits, compared to 44.1% that consist of 3 credits. 62.7% of the subjects are taught in the third year, while 28.8% are taught in the fourth year (p&lt;0.328). Conclusions: There is no uniformity in terms of the assignment of ECTS credits, their nomenclature, or the course in which the subject of palliative care is taught in Spanish nursing universities, although we can determine that the centers choose to offer it as a compulsory course, mostly in the third year. <![CDATA[Medicalisation of everyday life and social criticism in Baroque literature: the birth of Don Gregorio Guadaña]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962024000300023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La edad Moderna es a menudo conocida como un período de grandes cambios en ciencia y tecnología con sus consiguientes repercusiones en la vida laboral, militar y filosófica de Occidente. La ciencia de la medicina no iba a ser menos, con grandes cambios tanto en su práctica como en su percepción por parte de la sociedad y su repercusión social. Surgió así el fenómeno conocido como medicalización, por el cual la medicina y sus principios se infiltraron en la vida cotidiana de la población general de la época. Este trabajo examina un fragmento de la novela “Vida de Don Gregorio Guadaña”, escrita por Antonio Enríquez Gómez en 1644 durante su exilio en Francia. El análisis del fragmento revela la sátira aguda del autor hacia la medicalización de la vida cotidiana y la corrupción en la práctica médica. La narración, llevada al extremo de lo absurdo, la realiza el propio feto antes de nacer, ofreciendo una visión acerca del propio parto y los diferentes roles que se desenvuelven en el mismo.<hr/>Abstract The Modern Age is often referred to as a period of great change in science and technology with its consequent repercussions on the working, military and philosophical life of the West. The science of medicine was to be no different, with major changes in both its practice and its perception by society and its social impact. Thus arose the phenomenon known as medicalisation, whereby medicine and its principles infiltrated the everyday life of the general population of the time. This paper examines a fragment of the novel ‘Vida de Don Gregorio Guadaña’, written by Antonio Enríquez Gómez in 1644 during his exile in France. Analysis of the fragment reveals the author’s sharp satire on the medicalisation of everyday life and the corruption of medical practice. The narration, taken to the extreme of the absurd, is performed by the foetus itself before birth, offering a vision of childbirth itself and the different roles involved in it.