Scielo RSS <![CDATA[Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1576-596220190003&lang=pt vol. 35 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Leader and team-member exchanges and their relationships with organizational and interpersonal counterproductive work behaviors: moderation by envy and group size in Israel and USA]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The present research investigated the effects of social exchanges of employees with their immediate manager (i.e., Leader-Member eXchange; LMX) and with their direct working unit/team (i.e., Team-Member eXchange; TMX) on counterproductive work behaviors (CWBs), both – towards the organization or towards colleagues. The research also explored the moderating effects of dispositional envy and the size of the working team on said associations. Data from 221 Israeli employees (Study 1) and 186 American workers (Study 2) were collected. The majority of our hypotheses were supported, with findings indicating interesting cultural differences. Implications and future research suggestions are discussed.<hr/>RESUMEN Este estudio investiga los efectos de los intercambios sociales de los empleados con su supervisor directo (es decir, el intercambio entre líder y subordinado, LMX) y con su unidad/equipo de trabajo directo (es decir, intercambio entre el equipo y un miembro de este, TMX) en los comportamientos laborales contraproductivos, tanto en relación con la organización como con sus compañeros. La investigación también ha explorado el efecto moderador de la envidia disposicional y del tamaño del equipo en dichas asociaciones. Se recogieron datos de 221 empleados israelíes (estudio 1) y de 186 trabajadores estadounidenses (estudio 2). La mayor parte de nuestras hipótesis fueron confirmadas, descubriéndose diferencias culturales interesantes. Se discuten sus implicaciones y las propuestas de investigación futuras <![CDATA[Professional self-efficacy and job satisfaction: the mediator role of work design]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the mediating role of work design characteristics (task, knowledge, social, and contextual characteristics) in the relationship between professional self-efficacy and job satisfaction. Research has shown how motivational job design has positive consequences for individuals, increasing control and perception of internal forces (such as self-efficacy) and affects positively job satisfaction. However, little is known about how self-efficacy affects job satisfaction through job enrichment. In this study, 353 Chilean workers answered a self-reported survey. Regression analyses confirmed partially the hypotheses, showing a complete mediation of task and social characteristics of work design in the relationship between professional self-efficacy and job satisfaction. These results show how professionalself-efficacy relates to work design and highlight the importance of social and task characteristics to improve job satisfaction, contributing to a better understanding of how self-efficacy improves job satisfaction through work design.<hr/>RESUMEN Un importante volumen de investigación ha mostrado cómo las características motivacionales del diseño del trabajo tienen consecuencias positivas para las personas, al aumentar la percepción de control y creencias como la autoeficacia,afectando positivamente a la satisfacción laboral. Sin embargo, se tiene poca información respecto a cómo puede la autoeficacia, a través del trabajo enriquecido, afectar la satisfacción laboral. Tomando esto en cuenta, el propósito de este estudio fue investigar el rol mediador de las características del diseño del trabajo (características de tarea, conocimiento, sociales y físicas) en la relación entre autoeficacia profesional y satisfacción laboral. Participaron 353 trabajadores chilenos voluntarios, quienes respondieron una encuesta de autoinforme. Los análisis de regresión lineal permitieron sostenerparcialmente las hipótesis de investigación. Se observó una mediación total de las características de tarea y conocimiento en la relación entre autoeficacia profesional y satisfacción laboral. Se advierte que la autoeficacia se relaciona con el diseño del trabajo y que las dimensiones social y de tarea del diseño del trabajo pueden incidir en la satisfacción laboral. A partir de esto se puede avanzar en la comprensión de cómo la autoeficacia aumenta la satisfacción laboral a través del diseño del puesto. <![CDATA[Attachment styles, personal networks, and satisfaction with professional career among managers in Quebec (Canada)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este estudio analizamos la relación del estilo de apego adulto con las propiedades estructurales de las redes personales y el capital social de 67 directivos de la provincia de Quebec (Canadá). A través del análisis de conglomeramos detectamos dos perfiles relacionales diferenciados. El apego seguro se asocia con redes densas de lazos fuertes, comparativamente pequeñas. El estilo de evitación se relaciona en cambio con redes más amplias y centralizadas, con más lazos débiles. No se observaron diferencias significativas en la satisfacción con la carrera profesional en función del estilo de apego. Sin embargo, la satisfacción con la carrera mostró una relación significativa con la centralización de la red personal.<hr/>ABSTRACT In this study, we analyze the relationship of adult attachment style with the structural properties of personal networks and the social capital of 67 managers in the province of Quebec (Canada). Through cluster analysis, two differentiated relational profiles were detected. Secure attachment is associated with dense and comparatively small networks of strong ties. The avoidance dimension is related instead to larger and more centralized networks, with weaker ties. There were no significant differences in satisfaction with the professional career depending on the attachment style. However, satisfaction with the career showed a significant relationship with the centralization of the personal network. <![CDATA[The role of resilience between workplace bullying and health: a mediational analysis]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Workplace bullying is a serious problem that may arise within any occupation or organisation. Situations of workplace bullying are highly stressful and affect the health of workers who experience them in a negative way. Resilience has beenidentified as an essential capacity to protect people’s health. This study focuses on how resilience functions in situations of workplace bullying. By means of questionnaires, information about workplace bullying behaviours, resilience, andpsychological health in a sample of 762 workers was collected. The results show that exposure to bullying behaviours is related to poorer health, and resilience has a mediating role in the relationship between workplace bullying and employees’health. Main findings, limitations, and practical consequences of this study are discussed. The results obtained may serve to assist human resources managers and professionals when they are designing programs aimed at both controlling andpreventing workplace bullying within organisations.<hr/>RESUMEN Las situaciones de acoso laboral son altamente estresantes y afectan negativamente a la salud de los trabajadores que las perciben. La resiliencia se ha identificado como una capacidad esencial para la protección de la salud de las personas. Este trabajo se centra en cómo actúa la resiliencia en las situaciones de acoso laboral, mediante el análisis de las relaciones y del papel mediador-moderador de la resiliencia entre el acoso laboral y la salud en una muestra de 762 trabajadores españoles. A través de cuestionarios se recogió información sobre conductas de acoso laboral y se evalúo la resiliencia yla salud psicológica autopercibida. Los resultados obtenidos muestran que la exposición a conductas de acoso se relaciona con peor salud y que la resiliencia tiene un efecto mediador y no moderador entre el acoso laboral y la salud de los trabajadores. Se discuten los principales hallazgos de esta investigación, las limitaciones y sus implicaciones prácticas. Los resultados obtenidos pueden servir de ayuda a los directivos y profesionales de recursos humanos a la hora de diseñarprogramas que vayan dirigidos tanto al control y prevención de la violencia en las organizaciones como a desarrollar la resiliencia en los trabajadores. <![CDATA[The development and validation of the leader as security provider scale]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT In three studies we examined, from an attachment perspective, the utility and the validity of a scale assessing followers’ perceptions of leaders as security providers (LSPS). Based on the literature, we designed a 15-item scale tapping the five functions of a security-enhancing attachment figure (secure base, safe haven, proximity seeking, emotional ties, and separation distress) within organizational contexts. The scale showed acceptable reliability and a one-factor structure in all the studies. In Study 1 (N = 237), the LSPS was positively associated with transformational leadership and inversely associated with passive-avoidant leadership. Moreover, employees’ perceptions of their leader as a security provider made a unique contribution to their satisfaction with the manager and perception of the manager’s efficacy. In Study 2 (N = 263), the LSPS was positively associated with authentic leadership. Employees’ ratings of their leader on the LSPS were positively associated with employees’ organizational identification, work engagement, and work satisfaction. In Study 3 (N = 263), we found that employees’ perceptions of their leader as a security provider had a protective effect on their job burnout. The findings indicate that research on the follower-leader relationship can benefit from the adoption of an attachment perspective.<hr/>RESUMEN A través de tres estudios examinamos desde una perspectiva basada en la teoría del apego la utilidad y la validez de una escala que mide la percepción que los seguidores tienen de sus líderes como proveedores de seguridad LSPS. Con base en estudios previos, se diseñó una escala de 15 elementos que cubrían las cinco funciones de la figura de apego que aumenta la seguridad (base segura, puerto seguro, búsqueda de proximidad, lazos emocionales y malestar por la separación) en contextos organizativos. En todos los estudios la escala mostraba una fiabilidad aceptable y una estructura unifactorial. En el estudio 1 (N = 237), se encontró que las puntuaciones en la escala LSPS estaban positivamente relacionadas con el liderazgo transformacional y negativamente con el liderazgo pasivo-evitador. En el estudio 2 (N = 263), se encontró que la escala LSPS estaba positivamente relacionada con el liderazgo auténtico y con la identificación organizacional, la implicación en el trabajo y la satisfacción en el trabajo de los empleados. Finalmente, en el estudio 3 (N = 263) se encontró que las percepciones de los empleados de su líder como proveedor de seguridad tenían un efecto protector sobre el burnout. Estos hallazgos en su conjunto indican que la investigación de las relaciones entre líderes y seguidores puede beneficiarse si se adopta una perspectiva basada en el apego. <![CDATA[Assessing job performance using brief self-report scales: the case of the individual work performance questionnaire]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Job performance is considered the “ultimate dependent variable” in human resource management, turning its assessment into a capital issue. The present study analyzes the functioning of a brief 18-item self-report scale, the Individual Work Performance Questionnaire (IWPQ), which measures the main dimensions of job performance (task performance, contextual performance, and counterproductive behaviors) in a wide variety of jobs. Participants were 368 employees who voluntarily answered a questionnaire including the IWPQ, other performance scales, and the NEO-FFI. Descriptive statistics, exploratory structural equation modeling, and correlations were performed. Results show that the IWPQ has a tridimensional structure with adequate reliability, exhibits significant associations with other measures of performance, and its association with personality traits is similar in terms of direction and strength of the correlations between other job performance measures and personality. We conclude that the IWPQ is an adequate measure of job performance but with emphasis on behaviors aimed toward organizations.<hr/>RESUMEN El desempeño laboral es considerado la “variable dependiente definitiva” en recursos humanos, convirtiendo su evaluación en algo crucial. El presente estudio analiza el funcionamiento de una escala autoinformada breve de 18 ítems, el Individual Work Performance Questionnaire (IWPQ), que mide las principales dimensiones del desempeño laboral (desempeño de tarea, desempeño contextual y comportamientos contraproductivos en el trabajo) en una amplia variedad de trabajos. Los participantes fueron 368 empleados que voluntariamente completaron un cuestionario que incluía el IWPQ, otras escalas de desempeño y el NEO-FFI. Se llevaron a cabo estadísticos descriptivos, modelos exploratorios de ecuaciones estructurales y correlaciones. Los resultados muestran que el IWPQ tiene una estructura tridimensional con una fiabilidad adecuada, mostrando asociaciones significativas con el resto de medidas de desempeño. En cuanto a los factores de personalidad, el IWPQ muestra correlaciones similares a las de los otros instrumentos de desempeño analizados. Se concluye que el IWPQ es un instrumento adecuado para medir de manera breve y autoinformada el desempeño laboral, pero con énfasis en los comportamientos dirigidos hacia la organización. <![CDATA[Revisiting work engagement from a moderated-mediation vantage point]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT This paper aimed to shed light on (1) heavy-work investment (HWI) of time and efforts as a mediational mechanism between intrinsic/extrinsic motivation (predictors) and work engagement (WE) as an outcome, and (2) the moderation effect of employment contract type (permanent vs. temporary employees) on the association between work motivation and HWI. Data from 242 high-tech subjects – engineers (68.2%) and engineering students (31.8%) – was collected. Apart from correlational relationships, only investment of effort (and not time) is a partial mediator in the relationship between extrinsic motivation and WE, but is a suppressor variable for intrinsic motivation. Moreover, the associations between intrinsic/extrinsic motivation and HWI were found stronger for temporary employees. Theoretical and practical implications and future research suggestions are discussed.<hr/>RESUMEN Este trabajo trata de arrojar luz sobre (1) la inversión de tiempo y esfuerzo en trabajo duro (HWI) como mecanismo mediador entre la motivación intrínseca/extrínseca (predictores) y la implicación en el trabajo como resultado y (2) el efecto moderador del tipo de contrato laboral (empleados fijos frente a temporales) en la asociación entre motivación laboral y HWI. Se recogieron datos de 242 sujetos empleados en alta tecnología, de los cuales el 68.2% eran ingenieros y el 31.8% estudiantes de ingeniería. Aparte de las relaciones correlacionales, únicamente la inversión en esfuerzo (y no en tiempo) es mediador parcial de la relación entre motivación extrínseca e implicación en el trabajo, pero es una variable supresora de la motivación intrínseca. Además, se encontró que las asociaciones entre motivación intrínseca/extrínseca y HWI eran más sólidas en los empleados temporales. Se comentan las implicaciones teóricas y prácticas, así como sugerencias para la investigación futura. <![CDATA[Individual crafting, collaborative crafting, and job satisfaction: the mediator role of engagement]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt ABSTRACT Most theories of job crafting understand the term to refer to an individual activity, and only a few studies have focused on collaborative job crafting. The present study has two aims. First, to adapt and validate a Spanish version of the Individual and Collaborative Crafting Scale. Second, to test a simple mediation model of engagement on the relationship between individual and collaborative crafting and job satisfaction. The sample consisted of 301 people. The data were analyzed using the Smart PLS statistical program, version 3.2.6., using the partial least squares (PLS) path modeling method. The results reveal that the Spanish language version of the Individual and Collaborative Crafting Scale is both valid and reliable. Moreover, engagement was found to fully mediate the relationship between job crafting and job satisfaction, with the hypothesized model explaining 78.4% of the variance observed in job satisfaction.<hr/>resumen La mayor parte de las teorías de job crafting han estudiado el término como una actividad individual. Pocas investigaciones se han centrado en el crafting colaborativo. El presente estudio tiene dos objetivos. Se pretende adaptar y validar la versión española de la escala de crafting individual y colaborativo. Además, se pretende poner a prueba un modelo de mediación simple del engagement sobre la relación entre el crafting individual y colaborativo y la satisfacción laboral. La muestra está formada por 301 personas. El análisis de datos se llevó a cabo con el programa Smart PLS v. 3.2.6. usando mínimos cuadrados parciales (PLS). Los resultados muestran que la escala de crafting individual y colaborativo en castellano es válida y fiable. Además, existe una mediación completa del engagement en la relación job crafting-satisfacción. El modelo hipotetizado explica un 78.4% de la varianza de la satisfacción laboral. <![CDATA[Perceived discrimination, employability, and psychological well-being among Latin American immigrants in Chile]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622019000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Los estudios que indagan en el funcionamiento psicológico de los inmigrantes ponen de relevancia el impacto negativo de la discriminación sobre el bienestar psicológico. Así también existe consenso respecto de la importancia del trabajo en su ajuste en países receptores; no obstante, escasamente se ha estudiado el efecto de la empleabilidad en su bienestar. Este trabajo indaga en las relaciones entre la discriminación percibida, la empleabilidad y el bienestar psicológico de 100 inmigrantes latinoamericanos asentados en Chile. Se buscó determinar la contribución de la discriminación y la empleabilidad en la explicación del bienestar y establecer la incidencia de la empleabilidad en la relación entre discriminación y bienestar psicológico. La discriminación percibida y la empleabilidad explicaron el 31.5% de la variabilidad del bienestar y la empleabilidad medió la relación entre discriminación y bienestar. Se discute acerca de la empleabilidad como recurso psicosocial en el contexto de la inmigración.<hr/>ABSTRACT Research about immigrants' psychological functioning emphasizes the negative impact of discrimination on psychological well-being. Although there is agreement about the relevance of job access to immigrants’ adjustment to host countries, employability’s effects on immigrants’ well-being have been scarcely studied. The purpose of this study was to examine the relationships between perceived discrimination, employability, and psychological well-being in a sample of 100 Latin-American immigrants settled in Chile. We aimed to determine the contribution of discrimination and employability on well-being’s explanation, and to establish the incidence of employability on the relation between discrimination and well-being. Perceived discrimination and employability explained the 31.5% of well-being’s variability, and employability mediated the relation between discrimination and well-being. Employability’s role as a psychosocial resource in a migratory context is discussed.