Scielo RSS <![CDATA[Acción Psicológica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1578-908X20190001&lang=pt vol. 16 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Risk factors for overweight in early ages: longitudinal design with Spanish preschoolers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Previous studies have shown that there are several significant early-life risk factors associated with childhood overweight. However, research has mainly focused on school-aged children. The aim of this study is to identify risk factors in early life for overweight in a community sample of Spanish preschoolers. A sample of 622 three-year-olds was monitored until the age of 5, and their height and weight were registered annually. Overweight status was defined by World Health Organization standards. A large set of risk factors including sociodemographic variables, family structure, pregnancy, birth, postnatal period, school and neighborhood were measured through semi-structured interviews. Stepwise logistic regressions created predictive models with the best predictors of overweight for each age group. This is the first longitudinal study to examine a large set of risk factors among Spanish preschoolers. Several potential early risk factors in preschool children were associated with later overweight: high birth weight, ethnicity, excess screen time, low attention span, maternal smoking during pregnancy, inconsistent discipline, fewer rules, corporal punishment and parents psychopathology. Among them, the most powerful factor was high birth-weight (odds ratio = 1.89 at age 3, 1.87 at age 4, and 2.35 at age 5), underlining the importance of weight monitoring from postpartum and routine screening for overweight in children who have high birth weight. With the increasing prevalence of overweight in children at early ages, understanding the determinants for overweight risk becomes crucial for public health professionals and policy-makers in order to implement effective prevention and intervention programs.<hr/>Resumen Diferentes estudios han mostrado una asociación clara entre determinados factores de riesgo en edad temprana y sobrepeso en la infancia. Sin embargo, hasta ahora la investigación solo se ha centrado en niños en edad escolar. El objetivo de este estudio es el de examinar en niños preescolares los factores de riesgo para el sobrepeso en una muestra comunitaria de niños españoles. En el presente estudio se seleccionó una muestra de 622 niños de 3 años de edad a los que se siguió anualmente hasta los 5 años. El peso y la talla fueron registrados anualmente y el sobrepeso fue definido siguiendo los criterios definidos por la Organización Mundial de la Salud. A través de una entrevista semi-estructurada, se analizaron diversos factores de riesgo tales como estructura familiar, embarazo, parto, período post-natal, escuela y vecindario. Las regresiones logísticas múltiples permitieron crear modelos predictivos que seleccionaron los mejores predictores de sobrepeso para cada grupo de edad. El presente estudio es el primer estudio longitudinal en examinar diferentes factores de riesgo para el sobrepeso en niños españoles con edad preescolar. Diferentes factores de riesgo están asociados a un posterior sobrepeso: mayor peso al nacer, etnia, uso excesivo de pantallas, capacidad de atención baja, madre fumadora durante el embarazo, disciplina inconsistente, castigo físico y psicopatología parental. De entre ellos, el factor más importante fue: mayor peso al nacer (razón de probabilidades = 1.89 a los 3 años, 1.87 a los 4 años y 2.35 a los 5 años), subrayando la importancia de monitorizar el peso del niño desde el post-parto y realizar cribados rutinarios de sobrepeso en aquellos niños que nacieron con un peso elevado. La prevalencia cada vez mayor de sobrepeso en niños cada vez más pequeños hace que la comprensión e identificación de los factores de riesgo relacionados con el sobrepeso sea crucial para que los profesionales públicos de salud y los responsables políticos implementen programas de prevención e intervención efectivos. <![CDATA[Differences in mechanisms of social interaction of gifted children based on peer acceptance]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Early relationships with equals are considered a relevant factor in people's development. In order to study social interaction, Santoyo (1996, 2006) proposes the functional mechanisms of social effectiveness, social responsiveness, and reciprocity. To analyze and compare these mechanisms in the participants of the Comprehensive Program for High Abilities (CPHA) with the purpose of detecting possible differences between the students who are better considered by their equals and those who have less social acceptance. The sample was selected by a sociogram, and the social interaction was measured with the Observational Protocol for Interactions within the Classroom-OPINTEC, v.5 (Cadenas &amp; Borges, 2016, 2017; Cadenas, Borges, &amp; Falcón, 2013). The participants show effectiveness and correspondence, but they don't show social reciprocity. No differences were observed between the most valued ones and the most rejected ones. Observation represents and appropriate methodology for the studying of social relations in natural settings in combination with other procedures.<hr/>Resumen Las relaciones tempranas con los iguales se consideran un factor relevante en el desarrollo de las personas. Para el estudio de la interacción social, Santoyo (1996, 2006) propone los mecanismos funcionales de efectividad, correspondencia y reciprocidad social. Analizar y comparar los mecanismos que regulan la interacción social en alumnado participante del Programa Integral para Altas Capacidades (PIPAC) con el fin de detectar posibles diferencias entre aquellos mejor considerados por sus pares y los que presentan una menor aceptación social. La muestra se selecciona mediante el sociograma y la interacción social se mide a través del instrumento de observación Protocolo de Observación de Interacción en el Aula-PINTA, v.5 (Cadenas &amp; Borges, 2016, 2017; Cadenas et al., 2013). Tanto los estudiantes focales más valorados como los más rechazados muestran patrones indicadores de presencia de efectividad y correspondencia social, pero no reciprocidad social. No se observaron diferencias entre ambos grupos. La observación representa una metodología adecuada para el estudio de relaciones sociales en ambientes naturales en combinación con otros procedimientos. <![CDATA[Factor structure of the Symptom Assessment-45 Questionnaire (SA-45)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract We describe the internal structure of the Symptom Assessment-45 Questionnaire (SA-45; Davison et al., 1997) in a sample of non-clinical Spanish subjects. The scale was developed for treatment outcome assessment in psychiatric settings; however, many studies have examined its psychometric properties in non-clinical populations. The internal structure of these studies usually replicates the dimensionality proposed in the original study closely. In this work, the scale was administered to a sample of 823 participants. In order to analyse the dimensionality of the instrument in a non-clinical population, exploratory and confirmatory factor analyses using polychoric correlations were carried out. The results obtained, are similar to those obtained for the original model and replicated in later studies, but there are important nuances that should be taken into account in defining a measurement model for the sample used. These data confirm the need for further research in a non-clinical population.<hr/>Resumen Se describe la estructura interna del Symptom Assessment-45 Questionnaire (SA-45; Davison et al., 1997) en una muestra española no clínica. La escala, fue desarrollada para la evaluación de los tratamientos en entornos psiquiátricos. Sin embargo, muchos estudios han examinado sus propiedades psicométricas en población no clínica. La estructura interna en estos estudios, usualmente replica la dimensionalidad propuesta en el estudio original. En este trabajo, la escala fue administrada a una muestra de 823 participantes. Para analizar su dimensionalidad en población no clínica, se usó Análisis Factorial Exploratorio y Confirmatorio factorizando la matriz de correlaciones policóricas. Los resultados obtenidos, son similares a los del modelo original y replicados en algunos estudios, sin embargo, hay importantes matices que deben ser tenidos en cuenta para definir el modelo en la muestra usada. Los resultados, confirman la necesidad de más investigación en población no clínica. <![CDATA[Evaluation of emotional regulation: psychometric indicators of the RPA instrument in spanish population]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En la investigación clínica, el afecto positivo ha recibido menos atención que su dimensión paralela: el afecto negativo. Este trabajo analiza las propiedades psicométricas de la Escala de Afectividad Positiva (Response to Positive Affect), para su adaptación al castellano y validación en población española. La escala mide las respuestas a las emociones experimentadas ante situaciones positivas (regulación emocional). Según los autores de la escala, está compuesta por tres factores: Amortiguación, Rumia positiva centrada en la emoción y Rumia positiva centrada en la persona. Se llevaron a cabo análisis factoriales exploratorio y confirmatorio, con 970 participantes de población general y clínica, análisis de la consistencia interna, invarianza para sexo y grupo (pacientes/controles) y validez concurrente. Se obtuvo la misma estructura factorial planteada por los creadores de la versión original de la escala. Se obtuvieron adecuados valores para la consistencia interna, invarianza para sexo y pacientes/controles, y correlaciones significativas con el cuestionario de salud general y el Cuestionario de Sensibilidad al Castigo y Sensibilidad a la Recompensa de sensibilidad al castigo y a la recompensa. La escala presenta adecuadas propiedades psicométricas. La Escala de Afectividad Positiva es un instrumento que puede permitir el estudio y análisis de la rumia positiva y la amortiguación, por tanto, la regulación de los estados emocionales positivos, complementando otros instrumentos centrados en otros procesos como la rumia y la afectividad negativa. Puede ser particularmente útil para la evaluación, seguimiento, y planificación de la intervención ante trastornos de ansiedad, depresivos y bipolares, entre otros, al evaluar características de regulación emocional en la persona evaluada.<hr/>Abstract Possitive affect has often been neglected throughout research in clinical psychology, with respect to its parallel dimension: Negative affect. This study analyses the psychometric properties of the Response to Positive Affect scale in order for it to be adapted and validated in Spanish population. The scale measures people reaction to the emotions experienced from positive situations (emotion regulation). According to the authors of the scale, it is compossed by three factors: Dampening, Emotion-focused possitive rumination and Self-focused possitive rumination. An exploratory and confirmatory factor analysis were carried out, with 970 participants from general and clinical population, along with analyses about internal consistency, invariance analysis for gender and group (patients/controls) and concurrent validity. The factors obtained were the same as the ones proposed by the creators of the original scale. Furthermore, the values for internal consistency were adecuate, invariance for sex and group (patients/controls), as well as the correlations with the Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward Questionnaire (sensitivity to punishment and reward). The scale has good psychometric properties. The Response to Positive Affect scale is an instrument that can allow the study and analysis of positive rumination and damping, therefore, the regulation of positive emotional states, complementing other instruments focused on processes as rumination or negative affectivity. It can be particularly useful for the evaluation, follow-up, and planning of the intervention in anxiety, depressive, and bipolar disorders, among others, when analyzing characteristics of emotional regulation. <![CDATA[Psychometric properties of a short version of the Driving Anger Expression Inventory in spanish drivers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La ira en la conducción y los comportamientos agresivos que se derivan de esta emoción pueden afectar negativamente el desempeño en la conducción. Para evaluar este tipo de comportamientos es necesario contar con instrumentos fiables y válidos. Uno de los más utilizados es el Driving Anger Expression Inventory, que en su forma completa consta de 50 ítems. Esto hace que se trate de un instrumento excesivamente extenso. El objetivo de este estudio (de tipo transversal) fue desarrollar una versión breve del Driving Anger Expression Inventory que permitiera evaluar en poco tiempo la frecuencia de diferentes tipos de expresión de la ira al volante. Para ello se contó con una muestra de 441 conductores que rellenaron la versión completa del Driving Anger Expression Inventory, extrayéndose los ítems que mayores cargas factoriales mostraban a partir de un Análisis Factorial Confirmatorio. De esta manera se obtuvo una versión de 22 ítems que ajustaron satisfactoriamente en cinco factores: Expresión verbal de la ira (α = .84), Expresión física (α = .76), Expresión mediante el propio vehículo (α = .74), Expresión desplazada (α = .78) y Expresión adaptativa (α = .77). Se comentan las principales implicaciones de estos resultados, así como las limitaciones del estudio.<hr/>Abstract Driving anger and its derived aggressive behaviors may affect driving negatively. In order to assess this kind of behaviors it is necessary to have reliable and valid psychometric instruments. One of the most one is the Driving Anger Expression Inventory, which in its long form is composed of 50 items. It makes it an excessive long questionnaire. The aim of the present research was to develop a brief version of the Driving Anger Expression Inventory to assess in few minutes the frequency of different types of anger expression behind the wheel. Therefore a sample composed of 441 drivers who completed the long version of the Driving Anger Expression Inventory. Afterwards, those items with highest factor loadings in the Confirmatory Factor Analysis were chosen to compose the new short form. Finally, a 22-item version was proposed. It fitted satisfactorily in five factors, similarly to the long form: Verbal anger expression (α = .84); Physical anger expression (α = .76); Expression through the vehicle (α = .74); Displaced expression (α = .78), and Adaptative expression (α = .77). Implications of the results are discussed. <![CDATA[Aberrant salience and components of the Gray's model in the development of positive symptomatology]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Recientemente, las investigaciones centradas en estudio de diversas psicopatologías. Apenas se ha investigado de las bases de la psicosis han puesto el acento en la sobre el papel de estos sistemas en la sintomatología saliencia aberrante (Kapur, 2003). Asimismo, se ha positiva. El objetivo de este trabajo fue estudiar el papel demostrado que los sistemas emocionales propuestos por Gray (1982), relacionados con la sensibilidad al castigo y la sensibilidad a la recompensa, influyen en el desarrollo mediador de la sensibilidad al castigo y la sensibilidad a la recompensa en la relación entre la saliencia aberrante y la sintomatología positiva, entendida como ideas de referencia, ideas persecutorias y propensión alucinatoria en una muestra compuesta por 259 estudiantes de la Universidad de Sevilla (España). Los resultados mostraron una mediación parcial de la sensibilidad al castigo y la sensibilidad a la recompensa en el modelo de mediación de las ideas de referencia, así como una mediación parcial de la sensibilidad a la recompensa en el modelo de la propensión alucinatoria. No obstante, no se observó mediación ni de la sensibilidad al castigo ni de la sensibilidad a la recompensa en el modelo de las ideas persecutorias. Según estos resultados, parecer ser que la sensibilidad al castigo y la sensibilidad a la recompensa son características básicas de la personalidad que podrían influir en el desarrollo de algunos síntomas positivos, y por ello, de la psicosis.<hr/>Abstract Recently, research focused on the study of the bases of psychosis has placed the accent on aberrant salience (Kapur, 2003). Likewise, it has been shown that the emotional systems proposed by Gray (1982), related to sensitivity to punishment and sensitivity to reward, influence the development of various psychopathologies. The role of these systems in psychosis has hardly been investigated. The objective of this work was to study the mediating role of sensitivity to punishment and sensitivity to reward in the relationship between aberrant salience and positive symptomatology, understood as ideas of reference, persecutory ideas and hallucinatory propensity in a sample composed of 259 students of the University of Seville (Spain). The results showed a partial mediation of the sensitivity to punishment and the sensitivity to reward in the mediation model of the ideas of reference, as well as a partial mediation of the SR in the model of the hallucinatory propensity. However, no mediation was observed neither of the sensitivity to punishment nor of the sensitivity to reward in the persecutory ideas model. According to these results, it seems that the sensitivity to punishment and sensitivity to reward are basic characteristics of the personality that could influence the development of some positive symptoms, and therefore, of psychosis. <![CDATA[Subjective happiness after living a traumatic event in people with and without companion animals]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La interacción con los animales de compañía ha resultado efectiva en la reducción de síntomas estrés postraumático, e depresión y ansiedad, consecuentes a la vivencia de un evento traumático; aunque las investigaciones sobre aspectos positivos diferenciales entre personas con y sin animales de compañía han mostrado resultados heterogéneos. Es así que el objetivo del estudio fue comparar los niveles de felicidad subjetiva entre personas con y sin animales de compañía, quienes habían enfrentado un suceso traumático en algún momento de los últimos tres años. Participaron 98 personas residentes en México, 49 tenían perro o gato cuando sucedió el evento y 49 no tenían. Su edad promedio fue 31.4 años (D.E. = 9.3), 65.3 % mujeres y 34.7 % hombres. El principal resultado indica que quienes tenían animales de compañía al momento del evento se consideran actualmente más felices que quienes no tenían. Asimismo, se encontró una correlación positiva y significativa entre felicidad y la percepción de la gente sobre la relación con el animal de compañía. Se concluye que los animales de compañía pueden ayudar a la gente a lograr un crecimiento personal posterior a un evento traumático o estresante.<hr/>Abstract The interaction with companion animals has been effective in reducing symptoms of depression, anxiety and post-traumatic stress disorder resulting from the experience of a traumatic event; although research about differences in positive aspects between pet owners and non-pet owners have shown heterogeneous results. Thus, the objective of the study was to compare subjective happiness perceived between pet owners and non-owners, who had lived a traumatic event at some point in the last three years. Ninety-eight people residing in Mexico, recruited through a non-probabilistic sampling, participated. Half of them had dogs or cats when the event happened and 49 did not have it. Age mean was 31.4 years (SD = 9.3), 65.3 % women and 34.7 % men. The main result indicates that those who had companion animals at the time of the event are currently considered themselves happier than those who did not. Likewise, a positive and significant correlation was found between happiness and people's perception of the relationship with the companion animal. It is concluded that companion animals could help people achieve personal growth after a traumatic or stressful event. <![CDATA[Review of self-characterization: a constructive narrative technique]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La autocaracterización es una técnica narrativa enmarcada dentro de la Teoría de los Constructos Personales (Kelly, 1955). Se diferencia de otras técnicas narrativas por la estructura de sus instrucciones, donde se solicita a la persona describirse a sí misma en tercera persona de una forma íntima; y por el formato de corrección, que trata de desenfocar al lector de su visión y asumir el punto de vista del autor como propio, así como por explorar el proceso y el sistema de construcción personal. Pese a ser destacada por su utilidad clínica (G. J. Neimeyer, 1996), no se han encontrado trabajos que reúnan los principales resultados que ha cosechado esta técnica. El objetivo de la presente investigación es analizar las similitudes y las diferencias encontradas en los trabajos que hacen uso de ella. Para dar respuesta, se lleva a cabo una revisión de literatura que reúne las principales contribuciones sobre la autocaracterización. Se ha tenido en cuenta la metodología empleada en los estudios, el formato de instrucción y de corrección y las etapas de análisis. La investigación muestra que el acercamiento crédulo, la flexibilidad de las instrucciones y la exploración de los constructos personales son los puntos recurrentes en los distintos trabajos recopilados. Se concluye que el formato de corrección, escasamente sistematizado, está influyendo negativamente en su uso y en su difusión a nivel empírico. Adicionalmente, se indica la necesidad de generar un protocolo de análisis que integre las principales etapas de análisis y actitudes del terapeuta que más atención han cosechado.<hr/>Abstract Self-characterization is a narrative technique framed in Personal Construct Theory (PCT; Kelly, 1955). It is differentiated from others narrative techniques by its elicited instructions, where is request a third person selfdescription in a sympathetic and intimate way, and by analysis protocol, that try to blur the reader from his own vision and assume the author's point of view as his own, like so explore the process and the system of personal construct. Despite being highlighted for therapeutic useful (G. J. Neimeyer, 1996), no works founds that gather the self-characterizations finds. The objective is analyzing the differences and similarities founded between research which use self-characterization. For give an answer, it is made a literature review that group the main contributions about this technique. It has been taken in consideration the methodology, instructions and analysis format, and analysis phases. This paper sample that credulous approach, instruction flexibility and personal construct exploration are the recurrent point in compiled works. It is been concluded that analysis format, poorly systematized, supposes a negative influence in its use and diffusion at empiric level. Additionally, it is indicated the need to generate a new protocol to analysis that integrated the principal phases and therapeutic attitude that have garnered more attention. <![CDATA[Linking peer justice and justice from the supervisor to performance: a diary study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La investigación ha estudiado el impacto de la justicia organizacional, definida como el trato que perciben los trabajadores por parte de una autoridad externa (supervisor u organización en su conjunto), sobre el desempeño como logro en la consecución de los objetivos del trabajo. Sin embargo, se echa en falta investigación de diario que tenga en cuenta otras fuentes de justicia más allá de la autoridad externa. Este estudio analiza la relación de dos fuentes de justicia, justicia del supervisor y justicia entre compañeros, con el desempeño de los trabajadores. Para ello, se ha realizado un estudio de diario para valorar la variabilidad en el desempeño como consecuencia del trato diario de justicia que perciben los trabajadores. Se ha realizado un trabajo de campo con una muestra de 28 trabajadores de una empresa del sector de la automoción, durante 10 días consecutivos. Los resultados mostraron correlaciones promedio estadísticamente significativas del desempeño con la justicia del supervisor (r = 0.41, t(26) = 2.29; p &lt; .05) y la justicia entre compañeros (r = 0.44, t(26) = 2.49, p &lt; .05). Asimismo, se confirmó la existencia de una relación estadísticamente significativa y positiva entre la justicia del supervisor, percibida el primer día de medida, y el desempeño de los trabajadores medido 10 días después. En cambio, no se observó la misma relación con respecto a la justicia de los compañeros. Así, se concluye que: (a) los cambios en justicia van acompañados de cambios en el desempeño y (b) la justicia del supervisor, medida el día de comienzo, es capaz de predecir el desempeño 10 días después.<hr/>Abstract Previous research has investigated the impact of organizational justice, defined as the treatment workers receive from an external authority (supervisor or the organization as a whole), on performance as achievement of task objectives. However, there is a lack of diary studies that consider other sources of justice beyond an external authority. This study analyzes the link from two sources of justice, justice from the supervisor and peer justice, to workers' performance. To do so, we carried out a diary study to examine variability in employees' performance as a consequence of variability of daily justice treatment perceived by workers. We conducted a field survey investigation using a sample of 28 workers of a company that pertained to the automotive sector, during 10 successive days. Our findings showed significant average correlations between performance, on the one hand, and both justice from supervisor (r = 0.41, t(26) = 2.29, p &lt; .05) and peer justice (r = 0.44, t(26) = 2.49, p &lt; .05). In addition, it was confirmed a significant and positive relationship between justice from the supervisor, perceived the first measurement day, and employees' performance measured 10 days after. By contrast, this relationship was not confirmed for peer justice. We conclude the following: a) changes in justice are associated with changes in performance; and b) justice from the supervisor, measured at the starting point, is able to predict performance ten days after. <![CDATA[Emotional repercussions of school violence: influence on emotional intelligence]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Entender la violencia escolar o bullying como un hecho que no es fijo y estable, sino como un proceso mediante el cual una persona se ve agredida física o psicológicamente por otra más fuerte, dando lugar a un situación de desventaja y dañina, es la conceptualización que mayor aceptación posee en la actualidad. Junto con ella, se distinguen tres grandes protagonistas, como son el agresor, la víctima y observador. El objetivo de este trabajo es identificar la influencia que ha tenido el estar implicado en la dinámica del bullying en los niveles de Inteligencia Emocional de cada uno de los tres roles existentes. El método empleado se corresponde con un diseño ex post facto, de carácter retrospectivo y comparativo. Y la muestra está compuesta por estudiantes de tercer y cuarto curso de sus estudios de Grado, de la Universidad de Almería (España). Los resultados aportados por este trabajo ponen de manifiesto que tanto las no víctimas como los no agresores poseen niveles más altos en cada una de las dimensiones que componen la Inteligencia Emocional. Concluyendo en que, por tanto, el verse implicado en algún episodio relacionado con la violencia escolar, ya sea como víctima o como agresor influye de manera negativa en los niveles de Inteligencia Emocional, ya que disminuye los mismos. En el caso de los observadores, dependiendo del posicionamiento que adopten ante estos hechos poseen unos niveles más altos o más bajos de Inteligencia Emocional.<hr/>Abstract Understanding school violence or bullying as a fact that is not fixed and stable, but as a process by which a person is physically or psychologically attacked by a stronger one, leading to a disadvantageous and harmful situation, is the conceptualization that greater acceptance has nowadays. Along with it, there are three main protagonists, such as the aggressor, the victim and the observer. The objective of this work is to identify the influence that has been involved in the dynamics of bullying in the levels of Emotional Intelligence of each of the three existing roles. The method used corresponds to an ex post facto design, of a retrospective and comparative nature. And the sample is composed of third and fourth year students of their degree studies, from the University of Almeria (Spain). The results provided by this work show that both nonvictims and non-aggressors have higher levels in each of the dimensions that make up the Emotional Intelligence. Concluding that, therefore, being involved in an episode related to school violence, either as a victim or as an aggressor, negatively influences Emotional Intelligence levels, since it decreases them. In the case of observers, depending on the positioning they adopt in the face of these events, they have higher or lower levels of Emotional Intelligence.